Test: Mercedes-Benz Sprinter 4x4 - Bezpečně na sněhu
Do Česka dorazil první sníh a řidičům dvoukolek nastala spousta problémů. Usedli jsme tedy za volant Sprinteru s pohonem 4x4. Vozidlo se nabízí ve všech verzích (skříňová, Mixto, mikrobus či podvozek pro nástavby včetně podvozku s dvojkabinou) s rozvory 3665 a 4325 mm. Delší z nich získáte jen ke skříňové dodávce a pro Mixto v hmotnostních kategoriích 3,5 a 5 tun.
Proč 4x4?
Potřeby například horských chat neuspokojí mikrobus s pohonem jedné nápravy. Ta je v případě sprinteru vždy zadní. Při nedostatečně zatíženém automobilu mívají zadní kola kvůli motoru vpředu jen malou adhezi. Ta sice dostačuje pro suchou či mokrou silnici, ale na sněhu máte na starosti zaděláno hned. Nepříjemnou situaci řeší připojitelný pohon předních kol, který může být automatický nebo ručně volený.
Mercedes-Benz vsadil na rozdíl od konkurence na tlačítko vpravo pod volantem, pomocí něhož se pohon připojí i na přední kola. My jsme si tento systém oblíbili, protože po aktivaci se ze sprinteru stalo vozidlo s permanentním pohonem všech kol. To se nám osvědčilo v situaci, kdy jsme v hlubším sněhu uvízli. Stisknutí tlačítka a rozsvícení červené kontrolky přineslo záběr všech kol a my ze závěje pomalu vyjeli.
Co bychom asi dělali, kdyby se nabízel pouze automaticky přiřaditelný pohon předních kol po proklouznutí těch zadních? Asi by se záď vozidla pomalu zahrabávala. Aktivaci pohonu 4x4 doprovázelo rozsvícení poněkud neortodoxního nápisu na přístrojové desce – „Náhon na všechna kola aktivován“. Terminologie je sice věcí názoru, nicméně fakt přenosu točivého momentu na přední i zadní kola jsme bez výjimky kvitovali.
Odvrácená strana
Možnost ručního uzavření mezinápravového diferenciálu však měla i své uskalí. Za jízdy totiž nebylo možné pohon všech kol aktivovat, což si od nás vynutilo velkou dávku předvídavosti. Jakmile jsme se v horách blížili k velkým závějím a vozovce zúžené bariérami sněhu z obou stran, raději jsme zastavili a zmáčkli tlačítko k připojení pohonu předních kol. Pomocí rozdělovací převodovky došlo ke změně točivého momentu v poměru 35:65, přičemž větší část zůstala na zadní kola.
Rozsvícení kontrolky na tlačítku a nápis na přístrojovém štítu provází pohodové vyjetí horského stoupání. Postrádali jsme však možnost připojení přední nápravy za jízdy, protože při nenadálém vjezdu do obtížných podmínek nezbývá než zastavit a v klidu aktivovat 4x4. K dobru Sprinteru 4x4 můžeme připočítat standardně dodávaný stabilizační systém ESP, který je rozšířený o elektronické trakční zařízení 4ETS. To dokáže přibrzďovat kola nacházející se aktuálně na velmi kluzkém povrchu a přenést tak větší část točivého momentu i mezi koly jedné nápravy. Ve skutečnosti tento elektronický systém supluje uzávěry nápravových diferenciálů.
Zvýšený podvozek
Sprinter 4x4 proti běžnému modelu s pohonem pouze zadní nápravy přináší zvýšený podvozek. Roli k tomuto řešení nehraje jen schopnost přejet větší nerovnosti, ale díky zvednutí karoserie vpředu o 110 mm (vzadu pak o 80 mm) se razantně zvětšily nájezdové úhly. Vozidlo trochu ztratilo na harmonii designu, protože mezi koly a podběhy se nacházely mimořádně velké mezery. My jsme však dbali hlavně na praktický přínos pohonu 4x4 a zvýšené karoserie. Ty nám přinášely jen radost. Samozřejmě jsme se museli vypořádat s náročnějším nastupováním a vystupováním, ale na to v mercedesu mysleli s předstihem. Verze 4x4 automaticky dostala nástupní madla pro řidiče a spolujezdce.
Další vychytávku provedení Sprinteru s pohonem všech kol tvoří přesunutí blikačů z vnějších zpětných zrcátek na blatníky. Výrobce tak vyšel vstříc nižším nákladům provozovatele, protože zrcátka včetně zabudovaných blikačů stojí nesrovnatelně více. A že bývají při průjezdu lesem či náročným terénem hned na ráně, o tom nebude pochybovat asi nikdo.
Zesílený podvozek
Nelze protestovat proti skutečnosti, že výrobce do Sprinteru 4x4 standardně vložil zesílený stabilizátor přední i zadní nápravy. Naložené vozidlo se tak v zatáčkách chová naprosto klidně, což je velmi důležité pro udržení jízdní stability na zledovatělém povrchu.
Pro zájemce se u tohoto automobilu nabízí také redukční převodovka s poměrem i=1,4, ale tu jsme v testovaném sprinteru neměli. Jednička se pro naše potřeby ukázala jako dostatečně pomalý převod. V případě uvíznutí v bahně či na jiném měkkém podkladu by však redukce určitě přišla vhod, a to rovněž při průjezdu hlubokým sněhem.
Při jízdě nás potěšilo sladění obou poháněných náprav, které u připojitelných vozidel 4x4 nebývá vždy optimální. Mercedes s aktivovanýn pohonem všech kol krásně vykrajoval oblouky a choval se v nich naprosto vyrovnaně.
Tři motory
Sprinter 4x4 můžete dostat se čtyřválcem ve výkonových verzích 80 a 110 kW, nabízí se i třílitrový šestiválec podávající 135 kW. Základní jednotka pro model Sprinter 2.2/65 kW se do čtyřkolky samozřejmě nedostala.
My jsme měli k dispozici šestiválec 318CDI, jenž skvěle táhl již od 1500 ot. za min. Největší točivý moment 400 N.m přenášený přes šestistupňovou přímo řazenou převodovku nás doslova nadchl. K silnému agregátu však patřil i přiměřený apetit, který se v průběhu celého několikasetkilometrového testu ustálil na hodnotě 11,4 l/100 km. Faktem zůstává, že vozidlo jsme nijak nešetřili, přibližně pětinu trasy sprinter absolvoval s aktivním pohonem všech kol.
Vysoká střecha
Mercedes využívající kratšího rozvoru 3665 mm a vysoké střechy poskytl velký prostor při zachování velmi dobré manévrovatelnosti. Testovaný automobil se dvěma řadami sedadel byl kvůli odpočtu DPH vybaven posuvnou přepážkou. Její zpracování nás nadchlo, pětice úchytných bodů natolik fixovala, že ji z naprostého klidu nevyvedly ani přejezdy zledovatělých hrudek jako na tankodromu.
Trochu námahy
Dvojice předních křesel neměla chybu. Pohodlí, nastavitelné loketní opěrky a seřiditelný sklon opěrek hlavy patří k jejich genům. Zadní třímístná lavice také sršela luxusem, nelze přehlédnout rozevíratelné opěrky hlavy a trojici tříbodových bezpečnostních pásů.
Snaha o posunutí přepážky vpřed si vynutila vyjmutí robustní lavice. U ní totiž nelze sklopit opěradlo jako celek, proto při potřebě několika centimetrů ložné délky navíc musí rozměrné sedadlo ven. Výrobce se však tuto náročnější cestu ke zvětšení nákladového prostoru snažil co nejvíce usnadnit. Celou lavici lze posunem dvou pák v podlaze uvolnit a pak vynést ven. Samotný řidič však tento transport nezvládne, ledaže by pravidelně navštěvoval posilovnu.
Luxusně vybavený sprinter nás hýčkal tempomatem a parkovacím systémem vysoké úrovně. Když jsme se blížili k nějakému předmětu vpředu, hned nás na něj upozornily diody ve zpětných zrcátkách a uprostřed palubní desky. Pro přehled za zádí vozidla sloužila kamera instalovaná na konci střechy, takže při otáčení na sněhem zúžených horských silnicích jsme neodřeli ani milimetr laku.
HODNOCENÍ | |
Plusy | Sofistikovaný pohon 4x4 |
Prostornost a účelnost interiéru | |
Silný motor | |
Minusy | Zadní lavice bez variability |
Sprinter 4x4 splnil očekávání, která jsme do něj vložili. Po aktivaci pohonu všech kol se vozidlo i v zatáčkách chovalo velmi klidně a zdolalo i extrémně náročné provozní podmínky. K dokonalosti chyběla jen možnost aktivace pohonu 4x4 během jízdy. |
TECHNICKÉ PARAMETRY | ||
Motor | OM 642 DELA | |
Typ | přeplňovaný vznětový šestiválec | |
Počet válců/ventilů | 6/24 | |
Objem válců (cm3) | 2987 | |
Vrtání x zdvih (mm) | 83 x 92 | |
Kompresní poměr | 18:1 | |
Chlazení | kapalinou | |
Vstřik paliva | common rail | |
Největší výkon (kW/ot. za min) | 135/3800 | |
Točivý moment (N.m/ot. za min) | 400/1600 | |
Převodovka | šestistupňová manuální | |
Pohon | všech kol | |
Délka/šířka/výška (mm) | 5910/1993/2720 | |
Rozvor (mm) | 3665 | |
Provozní hmotnost (kg) | 2145 | |
Celková hmotnost (kg) | 3500 | |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 2800 | |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 750 | |
Objem nákladového prostoru (m3) | 10,5 | |
Šířka mezi podběhy (mm) | 1350 | |
Délka/šířka nákladového prostoru (mm) | 3265/1780 | |
Výška otevření zadních dveří (mm) | 1940 | |
Šířka otevření posuvných dveří (mm) | 1300 | |
Výška otevření posuvných dveří (mm) | 1820 | |
Objem nádrže paliva (l) | 100 |