reklama


Opel Astra 1,7 CDTI (92 kW) - Astra jako malovaná

Opel Astra 1,7 CDTI (92 kW) - Astra jako malovaná

 
 

V roce 2009 se chvíli zdálo, že Opel vyklidí pozice a nechá Volkswagen v klidu dokráčet k vítězství ve většině klíčových segmentů. Jenže Opel se nevzdal a po Insignii přichází s novou generací Astry, která se naopak ve svém segmentu nemusí bát nikoho a ničeho.

Insignia vyhrála Evropské auto roku. Respekt a gratulace. Na druhou stranu nepříjemná pravda: tohle auto mě nijak zvlášť nenadchlo. Zvenčí sympatický a rozhodně pohledný sedan, zevnitř alespoň pro mě osobně promarněný pokus o simulaci luxusního auta. Možná jsou mé reakce na neuvěřitelně vrzající středový tunel přehnané, na druhou stranu i bez tohoto zvukového doprovodu mě nechává interiér Insignie naprosto chladným. Důvod? Vidím v něm jen hodně průměrný Chevrolet. A tím tady s Insignií končím.

Samozřejmě se nabízí otázka, proč v testu Astry tahám na světlo staré průšvihy většího sourozence? Jednoduše proto, že se od nich nová Astra distancovala a kráčí vlastní cestou, podle mého názoru cestou velkého úspěchu. Jasně, máme tady několik spojitostí, vesměs ovšem pozitivních. Za a) tvary nové Astry jednoznačně vzešly z filozofie „ostří a křídel“ odhalené a vysvětlené v rámci uvádění Insignie na trh. Nechám na vaší fantazii, zda v nové Astrě vidíte víc znaků orla, sýkorky nebo třeba psa Falca, či výbavu prehistorického bojovníka.

Pohádku o křídlech a ostří mám sice rád, ale upřímně, klientovi na skutečnosti, co designéry inspirovalo, moc nesejde. I kdyby čerpali nápady v domově důchodců a vypadlo z toho hezké auto, optimálně bez vrásek a Alzheimera, bude mít u lidí úspěch. Myslím, že se Astra po stránce vizuální opravdu povedla, i když hovořit o dokonalém designu se mi moc nechce. A má to svůj důvod. Dokonalý design totiž spojuje vzhled a funkci, nesnaží se oslnit a zároveň naházet uživateli pod nohy hromadu klacků.

Design nad funkci

Astra zůstala v tomto směru někde na půli cesty, což si uvědomíte zejména na zadních sedačkách. Hatchback se opticky i fakticky hodně nafoukl. S délkou 4419 mm, výškou 1510 mm a šířkou 1814 mm je to dnes vlastně největší auto v segmentu, ale uvnitř to není vůbec vidět. Jo, kufr s objemem 370 litrů stále patří mezi největší, ale oproti předchozí generaci se nezvětšil ani o píď. Tohle mi až tak moc nevadí. Naopak mi pořádně vadí, že na zadních sedačkách se stále musíte mačkat a pokud se s řidičem neshodnete na učebnicovém kompromisu, budete muset kolena skoro vystrčit z okna.

obrázek [300 x 235] Vzadu je opravdu málo místa pro kolena a upřímně řečeno ani nad hlavou to není žádná sláva, naopak ramena jsou na tom docela dobře. Když už jsem uvnitř, vezmu to jedním vrzem. Palubní deska vypadá dobře a co je hlavní, nic na ní ani v ní nevrže. Díkybohu. Středový panel i tunel nevydaly v průběhu týdenního testování ani hlásku, dokonce ani větší tlak na kritická místa děsivý koncert z Insignie nespustil. Tak snad to chlapci z Rüsselsheimu spraví i o patro výš. Astra vlastně zdědila jediný neduh většího bráchy, a to totálně nepřehlednou středovou konzolu.

Chvílemi to připomíná hledání jehly v kupce cena nebo auta na parkingu v Chodově, což způsobilo vměstnání velkého množství tlačítek do malého prostoru uprostřed auta. Problém nevidím přitom ani tak v samotné velikosti tlačítek, jako skutečně minimálním odlišení. Možná jsem příliš velký hnidopich, ale tlačítka klimatizace mají podle mě tvořit jeden logický celek a ne se bratříčkovat s tlačítky audiosystému nebo nastavení auta. Pořádek dělá přátele. Teď ovšem jedna hluboká poklona a pochvala za sedačky.

Tyhle sportovní sedačky z nové Astry jsou jedním slovem famózní a rozhodně jedny z nejlepších, které jsem v nižší střední třídě kdy měl možnost zkusit. Poskytují úžasnou oporu všem klíčovým partiím těla včetně trupu, stehen i pozadí, přitom jsou komfortní a velmi příjemné na dlouhých trasách.

Levně, hlučně, komfortně a sebejistě

Začíná to malinko tragikomicky. Probuzení naftového čtyřválce 1,7 l s označením CDTI a maximálním výkonem 92 kW ve 4000 min-1 mně připomíná, že fráze typu – skoro nepoznáte, že pod kapotou pracuje turbodiesel, jsou stále neuvěřitelně odtržené od reality. Motor zachroptí, zatřepe se a probudí, aby následně přešel do volnoběžných otáček se zvukovou kulisou vysloužilého Zetoru na pozadí. Když se naftový čtyřválec trochu prohřeje, situace se zlepší, každopádně pohádku o naftovém tichošlápkovi ode mě dnes neuslyšíte.

Motor ani utlumení jednoduše není špičkové, a kdybych přivřel obě oči i uši, tak skončím u průměru. Výkon a točivý moment, jenž mimochodem dosahuje maxima 280 Nm při 2.300 min-1, na pohon 1,5 tuny těžkého hatchbacku stačí. Astra 1,7 CDTI nejede špatně a dokáže předjíždět i tam, kde se silnice vlní a kde není času nazbyt, na druhou na nějaké atletické výkony rovnou zapomeňte. Za prvé začne motor nad 4000 otáčkami rychle ztrácet dech, no a za druhé vydává zvuky, které vás z těchto vysokootáčkových končin stejně rychle vyženou.

K dobru ovšem nutno naftovému čtyřválci připočíst malý apetit. Ten odpovídá spíše mrňav0 čivavě, než řekněme střednímu bíglovi, jemuž se motor 1,7 CDTI spíš podobá. Opel udává kombinovanou spotřebu 4,7 l/100 km, což – světe div se - není úplně nereálná hodnota. Osobně jsem se sice pětilitrové hranici přiblížil pouze z druhé strany a skončil svůj economy run na 5,2 l/100 km, desetina sem či tam tady ovšem nehraje roli. Důležité je, že z teoreticky úsporného auta se v praxi nevyklubal otesánek, jak se s tím občas v redakčních testech setkáváme.

obrázek [555 x 294]
 

Starší Astra mě svými jízdními výkony spíše naštvala, takže i s vědomím toho, že Opel místo přechodu na ověřenou víceprvkovou zadní nápravu raději oprášil vynález z parního stroje, jsem ani od té nové neočekával žádné zázraky. A to byla chyba. Kdybych měl vyjmenovat auta nižší střední třídy, která na obrovských 19palcových kolech dokáží vyžehlit 95% všech nerovností, jež se vyskytují na českých silnicích (pestrý výběr), být komfortní a přitom velmi jistá v přímce i zatáčkách, vystačím si s prsty jedné ruky.

Jeden prst bude od tohoto okamžiku na další rok nebo dva, než někdo přijde s lepším autem, patřit nové Astře. Je fascinující s jakou grácií Astra postavená na 19palcových kolech s nízkoprofilovými pneumatikami tlumí nerovnosti a zároveň na slovo poslouchá pokyny udávané řidičem pomocí citlivého řízení zakončeného volantem s příjemně tlustým věncem. Smekám před tím, jak se inženýrům Opelu podařilo skloubit elektroniku s mechanikou a například naladit elektroniku tak, aby nezničila veškerý požitek z jízdy.

OPC: Půda připravena

Přepínání mezi režimy Comfort, Tour a Sport příplatkového podvozku FlexRide není jen kosmetickou, ale i praktickou a funkční záležitostí, což v celkovém součtu s citlivým řízením, účinnými brzdami a přesným řazením pro mě osobně znamená jediné: Zatímco po prvním testu předchozí generace Astry jsem se děsil příchodu ostrého opécéčka, dnes se na to nové nesmírně těším. Uvidíme, jak se tradičně velmi šikovní hoši z Opel Performance Center poperou s odkazem Jamese Watta na zadní nápravě a zda nakonec vynikající Golf GTI dostane zase jednou důstojného soupeře (nemluvě o tom, že zuby si na VW brousí i Ford s novým Focusem).

obrázek [555 x 293]
 

První cena vozu344.800,-Kč (1,4, 74 kW, Essentia)
První cena vozu s testovanou motorizací446.900,-Kč (1,7 CDTI, 92 kW, Enjoy)
Základní cena testovaného vozu496.900,-Kč (1,7 CDTI, 92 kW, Cosmo)
Cena testovaného vozu vč. příplatků625.900,-Kč (1,7 CDTI, 92 kW, Cosmo)

Plusy

  • Tuhá karoserie
  • Univerzální podvozek
  • Dobré odhlučnění interiéru
  • Výborné přední sedačky
  • Nízká spotřeba

Minusy

  • Hlučný motor
  • Málo místa na zadních sedadlech
  • Průměrný objem kufru
  • Nepřehledná středová konzola
Spolupracujeme s TipCars.com

Opel Astra 1,7 CDTI

Cena v základní výbavě: 496 900 Kč Cena v testované výbavě: 625 900 Kč

Základní výbava:s elektronickým ovládáním, autorádio CD 400 (7 reproduktorů, konektor LINE IN), ovládání rádia na volantu, elektronický posilovač řízení EPS, trojramenný volant potažený kůží, sloupek řízení s možností nastavení výšky a vzdálenosti, čelní, boční a hlavové airbagy řidiče a spolujezdce, vypínač airbagů u spolujezdce (klíčem), aktivní hlavové opěrky vpředu, palubní počítač včetně kontrolního systému, imobilizér, elektricky ovládané okna vpředu, disky kol z lehkých slitin 18 x 7,5 s pneumatikami 225/45 R18, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým stmíváním při oslnění, automatické zapínání světel s detekcí tunelu, dešťový senzor, čtecí lampičky vzadu s osvětlenými vypínači, osvětlené zrcátka ve slunečních clonách, elektricky ovládané a vyhřívané vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, automatické zapínání světel v denním režimu, systém světel s funkcí “follow me home“, zadní okno se stěračem a cyklovačem včetně vyhřívání, úložný prostor ve středové konzole s mezipodlahou a posuvná loketní opěrka, komfortní přední sedadla, tempomat, bodové čtecí lampičky vpředu, výdechy topení pro zadní řadu sedadel, připomínkovač zapnutí bezpečnostních pasů vpředu i vzadu, předepínač bezpečnostního pásu vpředu, přední mlhové světlomety, skládací klíč zapalování, sada na opravu pneumatik.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+ 14.300,-), elektrické ovládání oken zadních dveří (+ 11.500,-), vyhřívané přední sedadla (+ 8.300,-), systém Flex-Ride se systémem plynulé regulace tlumičů CDC a sadou předního osvětlení Premium (+ 40.000,-), parkovací asistent vpředu a vzadu včetně palubního počítače (+ 14.000,-), autorádio s navigací CD 500 NAVI (+ 17.800,-), ergonomické sportovní přední sedačky (elektricky nastavitelná opěrka zad u řidiče i spolujezdce, sedadlo řidiče nastavitelné v 6ti směrech a sedadlo spolujezdce nastavitelné výškově) (+ 23.100,-).

Tablety mají vrchol za sebou, jedou vinyly, tvrdí prognóza Deloitte Tablety mají vrchol za sebou, jedou vinyly, tvrdí prognóza Deloitte

Tablety mají svá vrcholná léta za sebou, poptávka po nich…

Arabové koupili českou centrálu Vodafonu. V Praze se dívají po dalších realitách Arabové koupili českou centrálu Vodafonu. V Praze se dívají po dalších realitách

České nemovitosti lákají investory z celého světa. Poprvé…

Sázky na internetu frčí, Tipsportu loni vzrostly tržby o více než třetinu Sázky na internetu frčí, Tipsportu loni vzrostly tržby o více než třetinu

Sázkovému holdingu Tipsport loni meziročně vzrostly tržby…

Ťok vzývá rok 2025. Slibuje dálnice do Polska a Rakouska Ťok vzývá rok 2025. Slibuje dálnice do Polska a Rakouska

Ministr dopravy Dan Ťok se zhlédl v roce 2025. Právě v…

 
Technické údaje
Motor Opel Astra 1,7 CDTI
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1686
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 92 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 280 / 2300
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 195
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.5
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 5.7 / 4.1 / 4.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 370 / 1235
Objem nádrže (l):56
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1515 / 550
Rozměr pneu:225/45 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4419
b) šířka (mm): 1814
c) výška (mm): 1510
d) rozvor (mm): 2685
e) rozchod vpředu (mm): 1544
f) rozchod vzadu (mm): 1558
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 780 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):960
k) šířka vpředu (mm): 1495
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 550
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Opel Astra 1,7 CDTI
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,00
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor na principu vznětového Mazda bude mít už příští rok benzinový motor na principu vznětového

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 




Top Gear prodává Astru za rozumnou cenu. Nikdo ji nechce Top Gear prodává Astru za rozumnou cenu. Nikdo ji nechce

Poslední "auto za rozumnou cenu", s nímž v Top Gearu…

Chcete auto za rozumnou cenu? Astra z Top Gearu je na prodej Chcete auto za rozumnou cenu? Astra z Top Gearu je na prodej

Červená Astra generace J má za sebou náročnou kariéru…

 



 
Tato technika má zachránit benzinový motor před vymřením

Tato technika má zachránit benzinový motor před vymřením

Dnes 18:51

V poslední době se mluví hlavně o elektrické budoucnosti, motor spalující benzin by však zatím ještě nemusel vyklidit pole působnosti. Tato technologie má zážehovým agregátům zajistit další roky života!




Blesk.cz

Z Fica podplukovník, z šéfa Sněmovny kapitán: Vojáci zuří, internet se baví

Z Fica podplukovník, z šéfa Sněmovny kapitán: Vojáci…

Slovenský ministr obrany Peter Gajdoš nezmění svůj rozkaz, kterým loni na podzim potichu povýšil šéfa parlamentu…

Torture porno ve virtuální realitě! Recenze Resident Evil 7: Biohazard

Torture porno ve virtuální realitě! Recenze Resident…

Resident Evil byl tou sérií, která nás naučila se při hraní bát. Etablovala žánr survival hororu a patřila vždy…

 

iSport.cz

Plzeň - Yanbian Funde 1:0. Za Viktorii poprvé nastoupil Ivanschitz

Plzeň - Yanbian Funde 1:0. Za Viktorii poprvé…

Den před odletem z kondičního soustředění ve Španělsku odehráli fotbalisté Plzně přípravný zápas proti týmu…

Gudas sundal soka, ten se smál výroku sudího a českého beka se zastal

Gudas sundal soka, ten se smál výroku sudího a…

Uškodila mu znovu jmenovka na zádech? Je to klidně možné. A s Radko Gudasem to odnesla celá Philadelphia. Tvrdý,…

 

Reflex.cz

Kněz a prostitutky: Když víra k pomoci prostě nestačí

Kněz a prostitutky: Když víra k pomoci prostě nestačí

Do hlavního města Namibie míří každoročně tisíce lidí. I přestože tam práci nemá více než čtvrtina obyvatel,…

Úspěch Islandu na Euru 2016: Radikální cesta země k mládí bez drog a alkoholu

Úspěch Islandu na Euru 2016: Radikální cesta země k…

Island se dlouhodobě umisťuje na špici evropského žebříčku zemí s nejzdravěji žijícími teenagery. Nebylo tomu…

 
 
reklama