Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Opel Astra 1,7 CDTI (92 kW) - Astra jako malovaná

Libor Zezulka
V roce 2009 se chvíli zdálo, že Opel vyklidí pozice a nechá Volkswagen v klidu dokráčet k vítězství ve většině klíčových segmentů. Jenže Opel se nevzdal a po Insignii přichází s novou generací Astry, která se naopak ve svém segmentu nemusí bát nikoho...

Insignia vyhrála Evropské auto roku. Respekt a gratulace. Na druhou stranu nepříjemná pravda: tohle auto mě nijak zvlášť nenadchlo. Zvenčí sympatický a rozhodně pohledný sedan, zevnitř alespoň pro mě osobně promarněný pokus o simulaci luxusního auta. Možná jsou mé reakce na neuvěřitelně vrzající středový tunel přehnané, na druhou stranu i bez tohoto zvukového doprovodu mě nechává interiér Insignie naprosto chladným. Důvod? Vidím v něm jen hodně průměrný Chevrolet. A tím tady s Insignií končím.

Samozřejmě se nabízí otázka, proč v testu Astry tahám na světlo staré průšvihy většího sourozence? Jednoduše proto, že se od nich nová Astra distancovala a kráčí vlastní cestou, podle mého názoru cestou velkého úspěchu. Jasně, máme tady několik spojitostí, vesměs ovšem pozitivních. Za a) tvary nové Astry jednoznačně vzešly z filozofie „ostří a křídel“ odhalené a vysvětlené v rámci uvádění Insignie na trh. Nechám na vaší fantazii, zda v nové Astrě vidíte víc znaků orla, sýkorky nebo třeba psa Falca, či výbavu prehistorického bojovníka.

Pohádku o křídlech a ostří mám sice rád, ale upřímně, klientovi na skutečnosti, co designéry inspirovalo, moc nesejde. I kdyby čerpali nápady v domově důchodců a vypadlo z toho hezké auto, optimálně bez vrásek a Alzheimera, bude mít u lidí úspěch. Myslím, že se Astra po stránce vizuální opravdu povedla, i když hovořit o dokonalém designu se mi moc nechce. A má to svůj důvod. Dokonalý design totiž spojuje vzhled a funkci, nesnaží se oslnit a zároveň naházet uživateli pod nohy hromadu klacků.

Design nad funkci

Astra zůstala v tomto směru někde na půli cesty, což si uvědomíte zejména na zadních sedačkách. Hatchback se opticky i fakticky hodně nafoukl. S délkou 4419 mm, výškou 1510 mm a šířkou 1814 mm je to dnes vlastně největší auto v segmentu, ale uvnitř to není vůbec vidět. Jo, kufr s objemem 370 litrů stále patří mezi největší, ale oproti předchozí generaci se nezvětšil ani o píď. Tohle mi až tak moc nevadí. Naopak mi pořádně vadí, že na zadních sedačkách se stále musíte mačkat a pokud se s řidičem neshodnete na učebnicovém kompromisu, budete muset kolena skoro vystrčit z okna.

opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni Vzadu je opravdu málo místa pro kolena a upřímně řečeno ani nad hlavou to není žádná sláva, naopak ramena jsou na tom docela dobře. Když už jsem uvnitř, vezmu to jedním vrzem. Palubní deska vypadá dobře a co je hlavní, nic na ní ani v ní nevrže. Díkybohu. Středový panel i tunel nevydaly v průběhu týdenního testování ani hlásku, dokonce ani větší tlak na kritická místa děsivý koncert z Insignie nespustil. Tak snad to chlapci z Rüsselsheimu spraví i o patro výš. Astra vlastně zdědila jediný neduh většího bráchy, a to totálně nepřehlednou středovou konzolu.

Chvílemi to připomíná hledání jehly v kupce cena nebo auta na parkingu v Chodově, což způsobilo vměstnání velkého množství tlačítek do malého prostoru uprostřed auta. Problém nevidím přitom ani tak v samotné velikosti tlačítek, jako skutečně minimálním odlišení. Možná jsem příliš velký hnidopich, ale tlačítka klimatizace mají podle mě tvořit jeden logický celek a ne se bratříčkovat s tlačítky audiosystému nebo nastavení auta. Pořádek dělá přátele. Teď ovšem jedna hluboká poklona a pochvala za sedačky.

Tyhle sportovní sedačky z nové Astry jsou jedním slovem famózní a rozhodně jedny z nejlepších, které jsem v nižší střední třídě kdy měl možnost zkusit. Poskytují úžasnou oporu všem klíčovým partiím těla včetně trupu, stehen i pozadí, přitom jsou komfortní a velmi příjemné na dlouhých trasách.

Levně, hlučně, komfortně a sebejistě

Začíná to malinko tragikomicky. Probuzení naftového čtyřválce 1,7 l s označením CDTI a maximálním výkonem 92 kW ve 4000 min-1 mně připomíná, že fráze typu – skoro nepoznáte, že pod kapotou pracuje turbodiesel, jsou stále neuvěřitelně odtržené od reality. Motor zachroptí, zatřepe se a probudí, aby následně přešel do volnoběžných otáček se zvukovou kulisou vysloužilého Zetoru na pozadí. Když se naftový čtyřválec trochu prohřeje, situace se zlepší, každopádně pohádku o naftovém tichošlápkovi ode mě dnes neuslyšíte.

Motor ani utlumení jednoduše není špičkové, a kdybych přivřel obě oči i uši, tak skončím u průměru. Výkon a točivý moment, jenž mimochodem dosahuje maxima 280 Nm při 2.300 min-1, na pohon 1,5 tuny těžkého hatchbacku stačí. Astra 1,7 CDTI nejede špatně a dokáže předjíždět i tam, kde se silnice vlní a kde není času nazbyt, na druhou na nějaké atletické výkony rovnou zapomeňte. Za prvé začne motor nad 4000 otáčkami rychle ztrácet dech, no a za druhé vydává zvuky, které vás z těchto vysokootáčkových končin stejně rychle vyženou.

K dobru ovšem nutno naftovému čtyřválci připočíst malý apetit. Ten odpovídá spíše mrňav0 čivavě, než řekněme střednímu bíglovi, jemuž se motor 1,7 CDTI spíš podobá. Opel udává kombinovanou spotřebu 4,7 l/100 km, což – světe div se - není úplně nereálná hodnota. Osobně jsem se sice pětilitrové hranici přiblížil pouze z druhé strany a skončil svůj economy run na 5,2 l/100 km, desetina sem či tam tady ovšem nehraje roli. Důležité je, že z teoreticky úsporného auta se v praxi nevyklubal otesánek, jak se s tím občas v redakčních testech setkáváme.

opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni
 

Starší Astra mě svými jízdními výkony spíše naštvala, takže i s vědomím toho, že Opel místo přechodu na ověřenou víceprvkovou zadní nápravu raději oprášil vynález z parního stroje, jsem ani od té nové neočekával žádné zázraky. A to byla chyba. Kdybych měl vyjmenovat auta nižší střední třídy, která na obrovských 19palcových kolech dokáží vyžehlit 95% všech nerovností, jež se vyskytují na českých silnicích (pestrý výběr), být komfortní a přitom velmi jistá v přímce i zatáčkách, vystačím si s prsty jedné ruky.

Jeden prst bude od tohoto okamžiku na další rok nebo dva, než někdo přijde s lepším autem, patřit nové Astře. Je fascinující s jakou grácií Astra postavená na 19palcových kolech s nízkoprofilovými pneumatikami tlumí nerovnosti a zároveň na slovo poslouchá pokyny udávané řidičem pomocí citlivého řízení zakončeného volantem s příjemně tlustým věncem. Smekám před tím, jak se inženýrům Opelu podařilo skloubit elektroniku s mechanikou a například naladit elektroniku tak, aby nezničila veškerý požitek z jízdy.

OPC: Půda připravena

Přepínání mezi režimy Comfort, Tour a Sport příplatkového podvozku FlexRide není jen kosmetickou, ale i praktickou a funkční záležitostí, což v celkovém součtu s citlivým řízením, účinnými brzdami a přesným řazením pro mě osobně znamená jediné: Zatímco po prvním testu předchozí generace Astry jsem se děsil příchodu ostrého opécéčka, dnes se na to nové nesmírně těším. Uvidíme, jak se tradičně velmi šikovní hoši z Opel Performance Center poperou s odkazem Jamese Watta na zadní nápravě a zda nakonec vynikající Golf GTI dostane zase jednou důstojného soupeře (nemluvě o tom, že zuby si na VW brousí i Ford s novým Focusem).

opel testy nizsistredni opel testy nizsistredni
 

První cena vozu 344.800,-Kč (1,4, 74 kW, Essentia)
První cena vozu s testovanou motorizací 446.900,-Kč (1,7 CDTI, 92 kW, Enjoy)
Základní cena testovaného vozu 496.900,-Kč (1,7 CDTI, 92 kW, Cosmo)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 625.900,-Kč (1,7 CDTI, 92 kW, Cosmo)

Plusy

  • Tuhá karoserie
  • Univerzální podvozek
  • Dobré odhlučnění interiéru
  • Výborné přední sedačky
  • Nízká spotřeba

Minusy

  • Hlučný motor
  • Málo místa na zadních sedadlech
  • Průměrný objem kufru
  • Nepřehledná středová konzola
Libor Zezulka
Opel Astra 1,7 CDTI
Cena základní sestavy 496 900 Kč
Výbava základní sestavy s elektronickým ovládáním, autorádio CD 400 (7 reproduktorů, konektor LINE IN), ovládání rádia na volantu, elektronický posilovač řízení EPS, trojramenný volant potažený kůží, sloupek řízení s možností nastavení výšky a vzdálenosti, čelní, boční a hlavové airbagy řidiče a spolujezdce, vypínač airbagů u spolujezdce (klíčem), aktivní hlavové opěrky vpředu, palubní počítač včetně kontrolního systému, imobilizér, elektricky ovládané okna vpředu, disky kol z lehkých slitin 18 x 7,5 s pneumatikami 225/45 R18, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým stmíváním při oslnění, automatické zapínání světel s detekcí tunelu, dešťový senzor, čtecí lampičky vzadu s osvětlenými vypínači, osvětlené zrcátka ve slunečních clonách, elektricky ovládané a vyhřívané vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, automatické zapínání světel v denním režimu, systém světel s funkcí “follow me home“, zadní okno se stěračem a cyklovačem včetně vyhřívání, úložný prostor ve středové konzole s mezipodlahou a posuvná loketní opěrka, komfortní přední sedadla, tempomat, bodové čtecí lampičky vpředu, výdechy topení pro zadní řadu sedadel, připomínkovač zapnutí bezpečnostních pasů vpředu i vzadu, předepínač bezpečnostního pásu vpředu, přední mlhové světlomety, skládací klíč zapalování, sada na opravu pneumatik. Kč
Cena testované sestavy 625 900 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+ 14.300,-), elektrické ovládání oken zadních dveří (+ 11.500,-), vyhřívané přední sedadla (+ 8.300,-), systém Flex-Ride se systémem plynulé regulace tlumičů CDC a sadou předního osvětlení Premium (+ 40.000,-), parkovací asistent vpředu a vzadu včetně palubního počítače (+ 14.000,-), autorádio s navigací CD 500 NAVI (+ 17.800,-), ergonomické sportovní přední sedačky (elektricky nastavitelná opěrka zad u řidiče i spolujezdce, sedadlo řidiče nastavitelné v 6ti směrech a sedadlo spolujezdce nastavitelné výškově) (+ 23.100,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1686
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 92 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 280 / 2300 - 2300
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 195
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.7 / 4.1 / 4.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 370 / 1235
Objem nádrže (l): 56
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1515 / 550
Rozměr pneu: 225/45 R18
Opel Astra 1,7 CDTI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4419
b) šířka (mm): 1814
c) výška (mm): 1510
d) rozvor (mm): 2685
e) rozchod vpředu (mm): 1544
f) rozchod vzadu (mm): 1558
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 780 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1495
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 550
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano