Test Auto.cz

Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo – Čekání na OPC

30.1. 2017
Verdikt
 

Až do příchodu ultimativní varianty OPC je čtyřválec 1.6 Turbo nejvýkonnější pohonnou jednotkou současné Astry. Vyzkoušeli jsme ji v karosářské verzi kombi Sports Tourer s manuální převodovkou.

Nové vydání kompaktní Astry označené písmenkem K je na trhu od předloni. Od minulého roku si pak můžete koupit také praktičtější verzi kombi pojmenovanou Sports Tourer (ST). Na rozdíl třeba od nového Méganu Grandtour se nemůže pochlubit delším rozvorem náprav v porovnání s výchozím hatchbackem, avšak v praxi to vlastně ničemu nevadí.

V souvislosti s poslední generací Astry se stále dokola omílá výrazné snížení hmotnosti. Ano, předchozí řada J platila za skutečného metráčka nejen své třídy. U nového vydání v případě kombi ST uvádí Opel hmotností redukci oproti předchůdci až 190 kg. Důvodem je nová platforma použitá k výrobě karoserie. Je to zajímavé, ale už minulá generace měla skelet karoserie složený ze sedmi druhů oceli, přičemž 36 procent tvořila ta vysokopevnostní typu HSS. U nové generace je však materiálová bilance jistě ještě mnohem lepší. Kolik přesně činí podíl jednotlivých materiálů na hmotnosti karoserie, ale výrobce neuvádí. Přesto, jak jinak by se podařilo ušetřit na skeletu karoserie 77 kg hmotnosti v případě hatchbacku? U kombi Sports Tourer výrobce sice tyto údaje neposkytuje, ale není těžké si domyslet, že budou podobné. Testovaná verze připravená k jízdě, ovšem s řidičem mimo auto, tak vychýlí ručičku vah na solidních 1318 kg.

Kde se vzalo 200 koní

Největší odlišnost testovaného vozu v porovnání s našimi dřívějšími zkušenostmi s tímto autem hledejte pod kapotou. Vzhledem k tomu, že nové vydání ostré sportovní verze OPC by se mělo objevit během letošního roku, jedná se v současnosti o nejvýkonnější verzi této generace.

Z objemu 1,6 litru nabízí čtyřválec výkon 147 kW při 5500 otáčkách za minutu, tedy rovných 200 koní. Taková hodnota v civilní verzi auta jasně dokládá výkonovou forsáž moderních aut. Pro zajímavost, vrcholné modely Opelu ze začátku 90. let, konkrétně Omega A 3000, Senator 3.0i, Vectra Turbo 4x4 a Calibra Turbo 4x4 disponovaly výkonem 150 kW, tedy 204 koní. První dva jmenované modely k tomu potřebovaly řadový šestiválcový třílitr s 24 ventily a rezonančním sáním (Opel Dual Ram), Vectra s Calibrou měly přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec. A to šlo o to nejlepší, co v Rüsselsheimu tehdy měli. Současná Astra je o pouhé 3 kW slabší, přičemž ji stačí při využití přeplňování motor o 0,4 litru menší, než jaký měla Vectra/Calibra.

Nejdříve ticho, pak výkony

Ze zajímavostí tohoto motoru můžeme zmínit kromě přímého vstřikování benzínu také dvojici vyvažovacích hřídelů, rotujících v hliníkovém bloku vzájemně proti sobě, což má zvýšit kultivovanost jeho chodu. U takto objemného motoru jde docela o unikum. „Vyvažováky” běžně používají nadčtvercové (dlouhozdvihové) koncepce s objemy přes dva litry, v ojedinělých případech dvoulitry či osmnáctistovky (koncern VW). Pohon „vyvažováků“ zajišťuje řetěz vedený ze strany dvouhmotového setrvačníku. Dvojici vačkových hřídelů pohání rovněž řetěz, ale umístěný klasicky zepředu.

Jsou to právě vyvažovací hřídele spolu s uložením motoru v karoserii a účinným odhlučněním, které mají značný podíl na vynikající akustické pohodě. Prostě motor je tak tichý, až si člověk říká, zda tam vepředu vůbec je. Už to je v ostrém rozporu s tím, co si lidé obyčejně představují ve spojení s motorem o výkonu 200 koní.

obrázek [600 x 365]  

Tichý tedy tenhle motor je, ale co dynamika? Výrobce uvádí hodnotu zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,7 sekundy. Přesto, už první krátká projížďka přináší drobné rozčarování. Ano, motor plynule zabírá už z nízkých otáček, přičemž síla příliš nepolevuje až do těch vysokých. Jde tedy i o jinde obvyklý projev motorů s relativně malým zdvihovým objemem a turbodmychadlem. Kdyby měl motor výkon řekněme 110 kW, asi by nás ani nenapadlo stěžovat si na mdlejší dynamiku. Ovšem od 200 koní čekáte přeci jen něco víc. Přitom převody šestistupňové skříně jsou poskládány tak, jak je dnes u těchto čtyřválců obvyklé. Zpřevodování tedy spíše těžší, ovšem ne zase tak moc. Vždyť při rychlosti 130 km/h točil motor na „šestku“ asi 3400 otáček za minutu. Podřazení na „pětku“ zvýšilo otáčky v této rychlosti na asi 3900 za minutu.

Samotné řazení je přesné, ale pořád takové „opelovské“. Občas bylo třeba k zasunutí páky do požadované polohy vyvinout o trochu více síly, než kolik jí je třeba u konkurenčního Fordu Focus či VW Golfu. Nemluvě o japonských autech Honda Civic či Mazda 3.

Zmáčkni tlačítko!

Výsadou testované výbavy Dynamic byl mimo jiné také přepínač sportovního režimu v podobě tlačítka s výmluvným nápisem „Sport“. Najdete jej v řadě tlačítek na nejnižším místě středového panelu přímo před řadicí pákou. Po jeho zmáčknutí motor ožije, jakoby jej někdo pokropil živou vodou. Dříve pozorovaná mdlá reakce na přidání plynu najednou zcela ustoupí a motor si to pálí do otáček jak splašený. Hlavně se však výrazně zostří reakce na pohyb vaší pravé nohy. Režim Sport však není ničím jiným, než pouhou aktivací odlišné datové mapy pedálu akcelerace. Prostě při stejné poloze pedálu plynu je ve Sportu škrticí klapka otevřena o větší úhel, navíc se otevírá rychleji. To je celé.

Pravdou je, že v praxi to funguje opravdu dobře. Ano, v režimu „Sport“ jel vůz již bez výhrad. Přesto ani v tomto případě nelze očekávat nějakou výkonovou špičku. Pořád to táhlo lineárně, pouze o poznání výrazněji.

Důraz stále na komfort

Problém je, že se nám občas zdálo, zda není reakce na přidání plynu ve Sportu až příliš zbrklá. Ano, ve sportovním kupé či ultimativním ostrém hatchbacku bychom nad tím asi vůbec nespekulovali. Astra ST je však i přes motor o výkonu 147 kW stále především komfortním kompaktním „kombíkem“.

Standardem jsou u verze Dynamic 17palcová litá kola. Testovaný vůz byl osazen příplatkovými „osmnáctkami“. Jejich pořízení znamená přihodit rozumných 5.000 korun. Už v minulé generaci Astry se Opel snažil vylepšit vlastnosti zadní nápravy s torzní příčkou, aniž se musel přiklonit k řešení se zcela nezávislým zavěšením kol. Prostě mezi podélná ramena přidal Wattův přímovod. Tedy mechanismus, jehož specifické kinematické vlastnosti vylepšovaly vedení zadních kol už v 70. či 80. letech u tuhých náprav (Rover SD1, Alfa Romeo Alfasud), či zavěšení de-Dion (Alfa Romeo 75). V 90. letech se moc nepoužíval, až znovu jej masově nasadil Opel právě v Astře.

V předchozí generaci Opelova kompaktního modelu byl Wattův přímovod k dispozici u všech verzí, včetně těch nejslabších. V současném testovaném vydání opět zvítězila spořivost, takže toto zásadní vylepšení jednoduchého zavěšení zadních kol máme pouze ve spojení s motory 1.4 Turbo, testované 1.6 Turbo a dále s diesely 1.6 CDTi (100 kW) a vrcholné variantě 1.6 CDTI BiTurbo se 118 kW.

obrázek [600 x 307]  

Čistě subjektivně vzato se nám zdálo odpružení testované Astry o špetku tužší než třeba v případě tříválcového motoru 1.0 Turbo. Spíše než variantě Dynamic to však přičítáme výkonnému motoru. Wattův přímovod však své kvality prokázal. A to zejména při jízdě v zatáčce na rozbitém povrchu. Ani na příčné spáře při působení boční síly záď vozu neuhne do strany tak, jak to známe zejména z francouzské konkurence. Prostě zadní kola stále poctivě sledují ta přední.

Jízdní vlastnosti současné Astry tak hodnotí novináři jako velmi dobré. Nejinak je tomu i u této vrcholné verze. První, co trochu znalého řidiče upoutá, je reakce na řízení kolem střední polohy. I na sebemenší pohyb volantem příď auta reaguje. Ochotou zatáčet tak Astra patří nejen ve svém segmentu k nadprůměru. Občas jsme se však nemohli ubránit dojmu, že je ta reakce okolo středu řízení až trochu přehnaná. Navíc řízení, ačkoliv velmi přesné, zcela postrádá jakoukoliv zpětnou vazbu. Ano, dnešní auta to tak mají, ovšem i v současnosti existují v tomto výjimky. Astra k nim však nepatří. Třeba focus na pohyb volantu nereaguje tak vehementně, avšak celkově se jeho řízení chová přirozeněji.

Samotné vzdorování nedotáčivosti v rychle projížděných táhlých zatáčkách je určitě nadprůměrné, v těch utaženějších ale spíše průměrné. Svižná jízda rychle odhalí komfortně vyladěný podvozek, takže se vůz nevyhne pohybům karoserie, které vyspělý řidič jistě zaznamená.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo Dynamic

Cena v základní výbavě: 552 900 Kč Cena v testované výbavě: 685 500 Kč

Základní výbava:Sedmnáctipalcová sportovní kola z lehkých slitin, klimatizace, přepínač sportovního režimu, sportovní přední sedadla, černé čalounění stropu, přední mlhové světlomety, varování před čelní kolizí, indikace vzdálenosti, varování před vybočením z jízdního pruhu, čtení dopravních značek, protikolizní brzdění LSCMB, dešťový senzor, vnitřní zpětné zrcátku se samočinnou clonou, automatické přepínání na dálková světla s detekcí tunelu, 6 reproduktorů, ambientní osvětlení interiéru, sluneční clony s osvětlenými zrcátky, atd.

Výbava testovaného vozu:Adaptivní LED Matrix světlomety s AFL (+ 35.000,-), samočinná dvouzonová klimatizace (+ 15.000,-), bezklíčové ovládání (+ 12.000,-), zadní parkovací kamera (+ 7.300,-), automatický parkovací asistent – zahrnuje třeba elektricky sklopná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka (+ 20.000,-), Audiosystém Navi 900 IntelliLink – navigace (+ 15.000,-), 18palcová kola z lehké slitiny (+ 5.000,-), elektrická parkovací brzda (+ 4.200,-), zářivá barva (+ 5.100,-), zimní sada 1 zahrnuje vyhřívání předních sedadel a volantu (+ 14.000,-).

Technické údaje
Motor Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo Dynamic
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 147 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 280 / 1650 - 5000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 235
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8 / 4.9 / 6
Emise CO2:139
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 540 / 1630
Objem nádrže (l):48
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1318 / 567
Rozměr pneu:225/40 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4702
b) šířka (mm): 1809
c) výška (mm): 1510
d) rozvor (mm): 2662
e) rozchod vpředu (mm): 1544
f) rozchod vzadu (mm): 1558
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Opel Astra Sports Tourer 1.6 Turbo – Čekání na OPC







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nejlevnější elektromobil v ČR ještě zlevnil. Cena už je pod 100 000 Kč Nejlevnější elektromobil v ČR ještě zlevnil. Cena už je pod 100 000 Kč

Elektrické vozítko bude již v září dostupné i ve verzi…

Digitální přístrojový štít Škody Karoq detailně. Podívejte se, co nabídne Digitální přístrojový štít Škody Karoq detailně. Podívejte se, co nabídne

Škoda Karoq bude prvním boleslavským vozem, který dostane…

 



Ukradená Astra se vrátila zpět ke svému majiteli. Zachránila jej konektivní služba Ukradená Astra se vrátila zpět ke svému majiteli. Zachránila jej konektivní služba

Systémy konektivity nemusí být nápomocny jen ve chvílích,…

Evropské Automobily roku: Opel Astra (2016) Evropské Automobily roku: Opel Astra (2016)

Opel Astra K je už desátou poválečnou generací…

 



 
Moskvič 412 slaví 50 let. Připomeňte si úsměvné propagační snímky

Moskvič 412 slaví 50 let. Připomeňte si úsměvné propagační snímky

Dnes 12:00

Také Moskvič 412 patří mezi dlouhověké vozy z Ruska. Ve formě pick-upu se vůz z šedesátých let vyráběl ještě v třetím tisíciletí.




Blesk.cz

Fotbaloví chuligáni napadli ve Vršovicích příznivce Bohemians: Policisté je zatkli

Fotbaloví chuligáni napadli ve Vršovicích příznivce…

Po skončení sobotního fotbalového zápasu ve Vršovicích si fanoušci Slavie počkali, až fotbal skončí a odejdou i…

Andrea Kerestešová ukázala syna Tobiáše: Porod byl komplikovaný!

Andrea Kerestešová ukázala syna Tobiáše: Porod byl…

Ten si ale uměl vybrat. Syn herečky Andrey Kerestešové Růžičkové (33) se narodil den před výročím svatby svých…

 

iSport.cz

Stav Slavie před odvetou LM: Ngadeu jako stoper vyčníval, chybí ale góly

Stav Slavie před odvetou LM: Ngadeu jako stoper…

Chtěli udržet kontakt s vedoucí Plzní, ale také rozložili síly před klíčovým duelem o postup do Ligu mistrů. U…

Zklamání u Altintopa: šel hodit dres do kotle Slavie, přiletěl mu zpátky

Zklamání u Altintopa: šel hodit dres do kotle…

Příchod Halila Altintopa do Slavie provázela velká očekávání. Turecký záložník, který má bohaté zkušenosti z…

 

Reflex.cz

Tvrdý kritik Erdogana byl zatčen v Granadě. Důvody jsou politické, zní z Německa

Tvrdý kritik Erdogana byl zatčen v Granadě. Důvody…

Kritik tureckého prezidenta Recepa Tayyipa Erdogana byl podle informací agentury Reuters zatčen včera odpoledne…

Chci jít dál, stáhněte obvinění proti Polanskému, žádá žena, již slavný režisér znásilnil. Soud její žádosti nevyhověl

Chci jít dál, stáhněte obvinění proti Polanskému,…

Čtyřiapadesátiletá Samantha Geimerová, kterou jako třináctiletou v roce 1977 znásilnil známý polsko-americký…