TEST Peugeot 308 1,6 e-HDI – Tichý restart
Modernizovaná třistaosmička překvapuje precizně vyladěným stop-start systémem. Kéž by takové bylo i vše ostatní.
Lev vypuštěný do velkého výběhu Golf-klasse se před čtyřmi roky chlubil designem nalinkovaným podle úspěšných vnitrofiremních pravidel, ale měl taky jeden z největších a nejluxusnějších interiérů v nižší střední třídě. Jízdní chování bylo o mnoho dál, než u předchozí třistasedmičky, ale přesto patřilo jednoznačně k francouzské komfortní škole. Co na tom všem změnila jarní modernizace?
Návrat k normálu
Hlavní změna je viditelná na první pohled – Peugeot 308 přišel o velký nos! Úspěšný designový koncept, který v minulých letech PSA aplikovalo téměř na celou modelovou řadu, se pomalu začíná měnit. Příď je umírněnější, rozměry světlometů nejsou tak maximalistické, maska je menší a „nos“ zploštělý.
O co jsou změny na přední části našeho hatchbacku výraznější, o to bylo změnové řízení na zádi kratší. Asi si všimnete chromované lišty, která jde proti aktuálnímu proudu eliminace zdobnosti v automobilovém designu. Přibylo i nové větší logo, doplněné o centrálně umístěný nápis Peugeot.
Tím viditelné změny končí, když nepočítáme povinnou aktualizaci vzorníku barev, kol z lehkých slitin, čalounění a elektronické výbavy interiéru.
Tiše, tiše, tiše
Přestože se nepočítáme mezi vyznavače stop-start systémů, týká se hlavní technická inovace právě této oblasti. PSA používá pro sofistikovaný systém vypínání a startování motoru obchodní označení e-HDi, pod nímž se skrývá přeci jen složitější zařízení než jen posílený startér a zkapacitněná elektrická síť. Kouzlo spočívá v tom, že funkce startéru byla integrovaná do alternátoru.
Prakticky se to projevuje příjemně plynulým a velmi rychlým vypnutím a startem šestnáctistovkového HDi. Ani když jsme se snažili být ve městě hodně rychlí a pro „mikrohybrid“ nepředvídatelní, nepodařilo se nám dostat logiku automatického vypínání motoru do úzkých. Milé je i to, že při vypínání ani při startu nedochází k třesu motoru, obvyklému u jednodušších řešení stop-startu. Celkově jde tedy o krok správným směrem, který časem přesvědčí i zapřísáhlé vypínače podobných „pomocníků ve spotřebě“.
Evoluce motoru 1,6 HDi s 82 kW a 270 Nm je pro Peugeot 308 mírně nadprůměrnou motorizací. Jestliže první dvě „tiše“ z podnadpisu patřily procesům startu a vypnutí motoru, to třetí patří jeho chodu. Odhlučněním patří e-HDi k vůbec nejlepším šestnáctistovkám ve třídě. Běh tohoto motoru je tichý a klidný, zvládá pracovní nasazení už kolem 1800 min-1 a plynule pokračuje klidně až za 5000 min-1. Nástup motoru nad volnoběhem je plynulý a předvídatelný.
Teoreticky má spotřeba v kombinovaném cyklu spadnout až k 4,5 l/100 km, my jsme se zapnutou klimatizací dosáhli s ne zcela zajetým vozidlem (cca 2500 km na počítadle) průměru 5,1 l/100 km.
Na dálnici udržuje motor na šestku standardních 130 km/h suverénně kopec nekopec, a tak důvod k investici do většího motoru 2,0 HDI vidíme pouze v tom případě, když vás neuspokojí akcelerace z 0 na 100 km/h za 11,4 s.
Minimální spotřeba naší třistaosmičky při jízdě mimo město osciluje kolem 4,0 l/100 km, což bude pro dvoulitr zřejmě nedosažitelná hodnota. Dálniční odběr se ve 130 km/h ustálí na 5,4 l/100 km, na otáčkoměru máte v té chvíli 2400 min-1.
La grande chambre
Až do faceliftu byl silnou stránkou třistaosmičky velký interiér, a to se nemění ani teď. Do vozu se velmi snadno nastupuje díky vyšší karoserii, velkým dveřím a vysoko umístěným sedadlům. Vpředu je k dispozici nadprůměrná vnitřní šířka, hodně místa podélně a velkoryse dimenzovaná sedadla. Ta mají výrazné boční vedení, jehož účinnost trochu snižuje příliš měkké čalounění výplní.
Zadní místa jsou také vysoko nad vozovkou, dveře jsou zde ale výrazně kratší. Přesto patří nástupní profil k těm větším a dobře navrženým ve třídě. Kontakt střechy s hlavou dospělého při nastupování nehrozí.
Honosně působící provedení přístrojové desky připomíná v mnohém vozy střední třídy. Šířka a vzdušnost kabiny je totiž doplněna výklopnou obrazovkou pořád poměrně drahé navigace (+49.900,-Kč) a celý interiér přitom zalévá venkovní světlo skrze velkou plochu čelního skla a střechy (+13.600,-Kč). Tu lze naštěstí zaclonit elektricky ovládanou roletou. Před koupí tohoto prvku výbavy doporučujeme - jako vždy u střešních oken - prověřit, zda vám nebude chybět několik centimetrů nad sedáky, o které vás prostorově náročnější řešení připraví.
peugeot testy nizsistredni Zavazadelník má standardní objem i variabilitu. Standardně horší je to i s přístupností (vyšší hrana nad zemí), ale že to jde dořešit, ukazuje Peugeot na kombi 308 SW s podstatně větším a praktičtějším nakládacím profilem.
Kdo od modernizace čekal zvýšení tuhosti dveřních výplní a robustnější uchycení dveřních madel, ten se nedočkal. Zvláštní je taky ve velkém rozsahu posuvná loketní opěrka, kterou ale není možné v požadované poloze aretovat, a tak vám s ní loket cestuje, jak se mu zamane.
Nejfrancouzštější Francouz
Ležérní odezva na pohyb volantu, pohyb kol směrem k dírám a zpět i pohyb řadicí páky v kulise stále patří k DNA tohoto vozidla. Peugeot působí pořád na prvních desítkách metrů jako velmi komfortní limuzína podstatně větších rozměrů než ve skutečnosti je. Pravdu o kvalitě jeho odpružení však zjistíte velmi rychle, když se vydáte na cestu po méně udržovaných úsecích českých silnic a dálnic. Tlumení nerovností má k nejnovějším konkurenčním modelům překvapivě daleko, pocit z houpavého podvozku sice zůstává stejný, ale s přibývajícím množstvím děr vás bude způsob jejich překonávání čím dál víc štvát. V zatáčce si na nerovném povrchu záď třistaosmičky s chutí poskočí…
Řazení zůstává u PSA kapitolou, kterou snad ani nemá smysl otvírat. Za dlouhé roky, co média kvalitu kulis řazení kritizují, se věc mění jen po malých krůčcích a ani poslední modernizace řady 308 v tom zásadní skok neudělala.
Díky alespoň za šestý převodový stupeň, který v tomto výkonovém pásmu konkurenční VW Group zatím nenabízí. Jenže když srovnáte čas potřebný pro sprint na 100 km/h s 80kilowattovým HDI v prvních Peugeotech 308 zjistíte, že kvůli dlouhým převodům potřebuje současné e-HDi o desetinu delší čas, přestože má vyšší výkon i točivý moment. Pokrok nezastavíš.
peugeot testy nizsistredni To vše vás nakonec přivede k defenzivnímu jízdnímu stylu, který tomuto autu sedne nejlépe. Zdaleka to neznamená, že jezdíte pomalu. Jízda vlásenkami jen člověka netěší tak, jak by od výrobce vítězných soutěžních aut očekával. Ostatně, to má Peugeot s příbuzným Citroënem společné. Na dálnici s dobrým povrchem je auto tiché a stabilní i ve vysokých rychlostech, takže snadno zvládnete v pohodě i dlouhé vzdálenosti. Jízda připomíná spíše některá auta střední třídy – svou tichostí, stabilitou v přímém směru ale i menší ochotou zatáčet.
Ceny zlidověly
Základní cenovka 279.900,-Kč mohla před 4 roky patřit pouze řadě 207, dnes za tyto peníze koupíte podstatně větší třistaosmičku. V ceně už přitom je klimatizace, rádio a základní elektrická výbava. Že schází hlavové airbagy (+9.700,-Kč)? Toho si většina Čechů nevšimne a netrápí je to.
I náš dobře vybavený vůz se výbavě Sportium se nemá za co stydět. 409.900,-Kč vypadá s ohledem na modernizovaný design, velký balík výbavy, tichý motor a nízkou spotřebu jako velmi zajímavá nabídka. Ještě příjemnější je, že za stejné peníze pořídíte i výkonnější zážehovou motorizaci 1,6 THP.
Závěr
Peugeot bojuje v Golf-klasse stále stejnými zbraněmi. Modernizace vzhledu se fakticky omezila na příď, která se přiblížila větší řadě 508 a ponese ji brzy i nový model 208.
Výborné motory HDi se s novou verzí e-HDI posunuly dál. Sofistikovaný stop-start systém v provozu nepřekáží a neruší, motor je za všech okolností tichý a úsporný.
Podvozek zůstává ležérní – měkčí odpružení je příjemné na kvalitních silnicích, jakmile se dostanete na díry nebo příčné dálniční nerovnosti, ukáže se, že to s tlumením zase tak dobré není.
Dobré to není, ani když přijde řeč na řazení, jeho přesnost a délku drah v kulise. Naopak prostorností a vzhledem interiéru umí Peugeot konkurovat i etalonu ve třídě.
První cena vozu | 279.900,- (1.4 16V VTi (70 kW), 5D Access) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 399.900,- (1.6 e-HDi (82 kW), 5D Active) |
Základní cena testovaného vozu | 409.900,- (1.6 e-HDi (82 kW), 5D Sportium) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 506.395,- (1.6 e-HDi (82 kW), 5D Sportium) |
Plusy
- Tichý a úsporný motor
- Rychlý a komfortní stop/start systém
- Prostorný interiér, snadné nastupování
- Velká sedadla s dobrým bočním vedením
- Bohatá výbava
- Komfortní odpružení
Minusy
- Kulisa řazení s vůlemi a dlouhými drahami
- Slabší kultura překonávání nerovností, horší tlumení
- Vyšší nakládací hrana zavazadelníku
- Méně místa nad zadními sedáky se střešním oknem
- Posuvná loketní opěrka vpředu bez aretace