Peugeot 308 1,6 e-HDI – Tichý restart

Peugeot 308 1,6 e-HDI – Tichý restart

 
 

Modernizovaná třistaosmička překvapuje precizně vyladěným stop-start systémem. Kéž by takové bylo i vše ostatní.

Lev vypuštěný do velkého výběhu Golf-klasse se před čtyřmi roky chlubil designem nalinkovaným podle úspěšných vnitrofiremních pravidel, ale měl taky jeden z největších a nejluxusnějších interiérů v nižší střední třídě. Jízdní chování bylo o mnoho dál, než u předchozí třistasedmičky, ale přesto patřilo jednoznačně k francouzské komfortní škole. Co na tom všem změnila jarní modernizace?

Návrat k normálu

Hlavní změna je viditelná na první pohled – Peugeot 308 přišel o velký nos! Úspěšný designový koncept, který v minulých letech PSA aplikovalo téměř na celou modelovou řadu, se pomalu začíná měnit. Příď je umírněnější, rozměry světlometů nejsou tak maximalistické, maska je menší a „nos“ zploštělý.

O co jsou změny na přední části našeho hatchbacku výraznější, o to bylo změnové řízení na zádi kratší. Asi si všimnete chromované lišty, která jde proti aktuálnímu proudu eliminace zdobnosti v automobilovém designu. Přibylo i nové větší logo, doplněné o centrálně umístěný nápis Peugeot.

Tím viditelné změny končí, když nepočítáme povinnou aktualizaci vzorníku barev, kol z lehkých slitin, čalounění a elektronické výbavy interiéru.

obrázek [600 x 400]  

Tiše, tiše, tiše

Přestože se nepočítáme mezi vyznavače stop-start systémů, týká se hlavní technická inovace právě této oblasti. PSA používá pro sofistikovaný systém vypínání a startování motoru obchodní označení e-HDi, pod nímž se skrývá přeci jen složitější zařízení než jen posílený startér a zkapacitněná elektrická síť. Kouzlo spočívá v tom, že funkce startéru byla integrovaná do alternátoru.

Prakticky se to projevuje příjemně plynulým a velmi rychlým vypnutím a startem šestnáctistovkového HDi. Ani když jsme se snažili být ve městě hodně rychlí a pro „mikrohybrid“ nepředvídatelní, nepodařilo se nám dostat logiku automatického vypínání motoru do úzkých. Milé je i to, že při vypínání ani při startu nedochází k třesu motoru, obvyklému u jednodušších řešení stop-startu. Celkově jde tedy o krok správným směrem, který časem přesvědčí i zapřísáhlé vypínače podobných „pomocníků ve spotřebě“.

Evoluce motoru 1,6 HDi s 82 kW a 270 Nm je pro Peugeot 308 mírně nadprůměrnou motorizací. Jestliže první dvě „tiše“ z podnadpisu patřily procesům startu a vypnutí motoru, to třetí patří jeho chodu. Odhlučněním patří e-HDi k vůbec nejlepším šestnáctistovkám ve třídě. Běh tohoto motoru je tichý a klidný, zvládá pracovní nasazení už kolem 1800 min-1 a plynule pokračuje klidně až za 5000 min-1. Nástup motoru nad volnoběhem je plynulý a předvídatelný.

obrázek [600 x 448]  

Teoreticky má spotřeba v kombinovaném cyklu spadnout až k 4,5 l/100 km, my jsme se zapnutou klimatizací dosáhli s ne zcela zajetým vozidlem (cca 2500 km na počítadle) průměru 5,1 l/100 km.

Na dálnici udržuje motor na šestku standardních 130 km/h suverénně kopec nekopec, a tak důvod k investici do většího motoru 2,0 HDI vidíme pouze v tom případě, když vás neuspokojí akcelerace z 0 na 100 km/h za 11,4 s.

Minimální spotřeba naší třistaosmičky při jízdě mimo město osciluje kolem 4,0 l/100 km, což bude pro dvoulitr zřejmě nedosažitelná hodnota. Dálniční odběr se ve 130 km/h ustálí na 5,4 l/100 km, na otáčkoměru máte v té chvíli 2400 min-1.

La grande chambre

Až do faceliftu byl silnou stránkou třistaosmičky velký interiér, a to se nemění ani teď. Do vozu se velmi snadno nastupuje díky vyšší karoserii, velkým dveřím a vysoko umístěným sedadlům. Vpředu je k dispozici nadprůměrná vnitřní šířka, hodně místa podélně a velkoryse dimenzovaná sedadla. Ta mají výrazné boční vedení, jehož účinnost trochu snižuje příliš měkké čalounění výplní.

Zadní místa jsou také vysoko nad vozovkou, dveře jsou zde ale výrazně kratší. Přesto patří nástupní profil k těm větším a dobře navrženým ve třídě. Kontakt střechy s hlavou dospělého při nastupování nehrozí.

Honosně působící provedení přístrojové desky připomíná v mnohém vozy střední třídy. Šířka a vzdušnost kabiny je totiž doplněna výklopnou obrazovkou pořád poměrně drahé navigace (+49.900,-Kč) a celý interiér přitom zalévá venkovní světlo skrze velkou plochu čelního skla a střechy (+13.600,-Kč). Tu lze naštěstí zaclonit elektricky ovládanou roletou. Před koupí tohoto prvku výbavy doporučujeme - jako vždy u střešních oken - prověřit, zda vám nebude chybět několik centimetrů nad sedáky, o které vás prostorově náročnější řešení připraví.

obrázek [300 x 261] Zavazadelník má standardní objem i variabilitu. Standardně horší je to i s přístupností (vyšší hrana nad zemí), ale že to jde dořešit, ukazuje Peugeot na kombi 308 SW s podstatně větším a praktičtějším nakládacím profilem.

Kdo od modernizace čekal zvýšení tuhosti dveřních výplní a robustnější uchycení dveřních madel, ten se nedočkal. Zvláštní je taky ve velkém rozsahu posuvná loketní opěrka, kterou ale není možné v požadované poloze aretovat, a tak vám s ní loket cestuje, jak se mu zamane.

Nejfrancouzštější Francouz

Ležérní odezva na pohyb volantu, pohyb kol směrem k dírám a zpět i pohyb řadicí páky v kulise stále patří k DNA tohoto vozidla. Peugeot působí pořád na prvních desítkách metrů jako velmi komfortní limuzína podstatně větších rozměrů než ve skutečnosti je. Pravdu o kvalitě jeho odpružení však zjistíte velmi rychle, když se vydáte na cestu po méně udržovaných úsecích českých silnic a dálnic. Tlumení nerovností má k nejnovějším konkurenčním modelům překvapivě daleko, pocit z houpavého podvozku sice zůstává stejný, ale s přibývajícím množstvím děr vás bude způsob jejich překonávání čím dál víc štvát. V zatáčce si na nerovném povrchu záď třistaosmičky s chutí poskočí…

Řazení zůstává u PSA kapitolou, kterou snad ani nemá smysl otvírat. Za dlouhé roky, co média kvalitu kulis řazení kritizují, se věc mění jen po malých krůčcích a ani poslední modernizace řady 308 v tom zásadní skok neudělala.

Díky alespoň za šestý převodový stupeň, který v tomto výkonovém pásmu konkurenční VW Group zatím nenabízí. Jenže když srovnáte čas potřebný pro sprint na 100 km/h s 80kilowattovým HDI v prvních Peugeotech 308 zjistíte, že kvůli dlouhým převodům potřebuje současné e-HDi o desetinu delší čas, přestože má vyšší výkon i točivý moment. Pokrok nezastavíš.

obrázek [300 x 251] To vše vás nakonec přivede k defenzivnímu jízdnímu stylu, který tomuto autu sedne nejlépe. Zdaleka to neznamená, že jezdíte pomalu. Jízda vlásenkami jen člověka netěší tak, jak by od výrobce vítězných soutěžních aut očekával. Ostatně, to má Peugeot s příbuzným Citroënem společné. Na dálnici s dobrým povrchem je auto tiché a stabilní i ve vysokých rychlostech, takže snadno zvládnete v pohodě i dlouhé vzdálenosti. Jízda připomíná spíše některá auta střední třídy – svou tichostí, stabilitou v přímém směru ale i menší ochotou zatáčet.

Ceny zlidověly

Základní cenovka 279.900,-Kč mohla před 4 roky patřit pouze řadě 207, dnes za tyto peníze koupíte podstatně větší třistaosmičku. V ceně už přitom je klimatizace, rádio a základní elektrická výbava. Že schází hlavové airbagy (+9.700,-Kč)? Toho si většina Čechů nevšimne a netrápí je to.

I náš dobře vybavený vůz se výbavě Sportium se nemá za co stydět. 409.900,-Kč vypadá s ohledem na modernizovaný design, velký balík výbavy, tichý motor a nízkou spotřebu jako velmi zajímavá nabídka. Ještě příjemnější je, že za stejné peníze pořídíte i výkonnější zážehovou motorizaci 1,6 THP.

Závěr

Peugeot bojuje v Golf-klasse stále stejnými zbraněmi. Modernizace vzhledu se fakticky omezila na příď, která se přiblížila větší řadě 508 a ponese ji brzy i nový model 208.

Výborné motory HDi se s novou verzí e-HDI posunuly dál. Sofistikovaný stop-start systém v provozu nepřekáží a neruší, motor je za všech okolností tichý a úsporný.

Podvozek zůstává ležérní – měkčí odpružení je příjemné na kvalitních silnicích, jakmile se dostanete na díry nebo příčné dálniční nerovnosti, ukáže se, že to s tlumením zase tak dobré není.

Dobré to není, ani když přijde řeč na řazení, jeho přesnost a délku drah v kulise. Naopak prostorností a vzhledem interiéru umí Peugeot konkurovat i etalonu ve třídě.

obrázek [600 x 367]  

První cena vozu279.900,- (1.4 16V VTi (70 kW), 5D Access)
První cena vozu s testovanou motorizací399.900,- (1.6 e-HDi (82 kW), 5D Active)
Základní cena testovaného vozu409.900,- (1.6 e-HDi (82 kW), 5D Sportium)
Cena testovaného vozu vč. příplatků506.395,- (1.6 e-HDi (82 kW), 5D Sportium)

Plusy

  • Tichý a úsporný motor
  • Rychlý a komfortní stop/start systém
  • Prostorný interiér, snadné nastupování
  • Velká sedadla s dobrým bočním vedením
  • Bohatá výbava
  • Komfortní odpružení

Minusy

  • Kulisa řazení s vůlemi a dlouhými drahami
  • Slabší kultura překonávání nerovností, horší tlumení
  • Vyšší nakládací hrana zavazadelníku
  • Méně místa nad zadními sedáky se střešním oknem
  • Posuvná loketní opěrka vpředu bez aretace
Spolupracujeme s TipCars.com

Peugeot 308 1,6 e-HDI

Cena v základní výbavě: 409 900 Kč Cena v testované výbavě: 506 395 Kč

Základní výbava:ABS + elektronický rozdělovač brzdných sil, podpora brzdění v kritických situacích EVA + samočinná akivace výstražných světel, airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, výškově nastavitelné bezpečnostní pásy na předních sedadlech s pyrotechnickými předpínači a omezovači přítlaku, tříbodové bezpečnostní pásy na zadních sedadlech s omezovači přítlaku, 2 úchyty ISOFIX k upevnění dětské sedačky (na zadních bočních sedadlech), indikace nezapnutých nebo odepnutých bezpečnostních pásů během jízdy + možnost deaktivace airbagu spolujezdce, systém kontroly stability ESP + ASR, systém STOP&START, posilovač řízení, hliníková kola 16” IZALCO, plechové rezervní kolo, regulátor a omezovač rychlosti, celodenní svícení, diodová denní světla, přední mlhové světlomety, elektrická a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, pack VIDITELNOST 1 = automatické stěrače + automatické světlomety + funkce doprovodného osvětlení, centrální zamykání + dálkové ovládání, automatické uzamčení vozu při jízdě + signalizace otevřených dveří, elektrické ovládání předních oken sekvenční se systémem proti přiskřípnutí, elektrické ovládání zadních oken + elektrická bezpečnostní dětská pojistka, vrstvené akustické čelní sklo, výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce, zadní sedadlo dělené 1/3 - 2/3 + 3 nastavitelné opěrky hlavy, kožený sportovní volant + kožená manžeta řadicí páky + hliníková hlavice řadicí páky, hliníkové pedály a opěrka nohy v hliníku, hliníkové prahy dveří, odkládací schránka u spolujezdce klimatizovaná a osvětlená, přední středová loketní opěrka, impulsní směrová světla, rádio CD + MP3 + 6 reproduktorů + ovládání pod volantem, WIP Bluetooth = HF Bluetooth + USB vstup, černobílý displej, palubní počítač, bílý podklad ciferníků sdruženého přístroje, sdružený přístroj s LCD displejem, koberečky

Výbava testovaného vozu:Barevná navigace NG4 (WIP Com 3D) s pevným diskem + Jukebox + HF Bluetooth + výsuvný displej (+49.000,-Kč), polokožené čalounění + bederní nastavení předních sedadel + úložná schránka pod sedadlem spolujezdce (+19.900,-Kč), prosklená střecha Cielo s elektrickou clonou (+13.600,-Kč), metalický lak (+13.995,-Kč).

Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné

Arbitrážní tribunál Světové banky nařídil Argentině…

Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci

Stejně jako každé letadlo nahrává letová data do černé…

V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 
Technické údaje
Motor Peugeot 308 1,6 e-HDI
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1560
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 82 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 270 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 192
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.4 / 4 / 4.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 348 / 1201
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1395 / 465
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4276
b) šířka (mm): 1815
c) výška (mm): 1498
d) rozvor (mm): 2608
e) rozchod vpředu (mm): 1526
f) rozchod vzadu (mm): 1521
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1485
l) šířka vzadu (mm): 1485
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Peugeot 308 1,6 e-HDI
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 7
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 10
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 5
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 7
Jízdní vlastnosti v extrému: 6
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 6
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,96
 

Přidat názorDiskuse: Peugeot 308 1,6 e-HDI – Tichý restart







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

 






 
Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Včera

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na západních trzích, o čemž mimo jiné svědčí dobová britská reklama na modelový rok 1980.




Blesk.cz

Darina Rolins tři čtvrtě roku po smrti Skallové (†36): Smíření hledám každý den...

Darina Rolins tři čtvrtě roku po smrti Skallové…

Zhruba tři čtvrtě roku uběhlo od smrti manažerky Dary Rolins (44) Evy Skallové (†36). Zpěvačka byla s Evou velmi…

Školačku Lindu (16) našli mezi hrdlořezy ISIS: Nejspíš ji čeká soud

Školačku Lindu (16) našli mezi hrdlořezy ISIS:…

V severoiráckém městě Mosulu osvobozeném z rukou radikálů z organizace Islámský stát (IS) našly vládní jednotky…

 

iSport.cz

Kreuziger si časovku užil, bál se sjezdu. Role mentora na Tour ho baví

Kreuziger si časovku užil, bál se sjezdu. Role…

PŘÍMO Z FRANCIE | Dojel zpocený, jako by ho někdo polil kýblem vody, ale usmíval se, a dá se říct, že časovku na…

Hejkal otevřeně: Spartu položil odchod Dočkala, s Konatém to byla chyba

Hejkal otevřeně: Spartu položil odchod Dočkala, s…

Dělali jsme chyby a byli neúspěšní. Tak si vysvětluje konec ve Spartě Stanislav Hejkal, donedávna asistent…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…