Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Překvapivý výsledek velkého testu pneumatik: Na suchu je lepší sjetá guma! Ale…

Stanislav Kolman
Diskuze (91)
Exkluzivní test německých kolegů z Auto Bildu ukazuje, že nová pneumatika nemusí fungovat nejlépe za všech podmínek. Jak se liší vlastnosti obutí s hloubkou dezénu osm, čtyři a dva milimetry?

Věděli jste, že pokud sjedete plášť pneumatiky 185/65 R 15 o šest milimetrů, zmenší se jeho obvod o skoro čtyři centimetry? V takovém případě musí kolo absolvovat na každých 100 km o tisíc otáček více.

Německý Auto Bild se podíval na zoubek stále populárnějším celoročním pneumatikám (není divu, právě v této zemi se jim se 14 % podílu daří nejlépe) a ozkoušel jejich vlastnosti s různými hloubkami dezénu – konkrétně osmi, čtyřmi a dvěma milimetry.

Připomeňme, že legislativa umožňuje sjet zimní pneumatiky do hloubky tří milimetrů, letní pak dokonce na 1,6 mm. Kdy bychom se ale měli rozhodnout pro výměnu sady? Dříve, nebo později?

Jasnou odpověď nám nedávají ani výrobci. Třeba finský Nokian umístil na pneumatiky indikátory mizící v momentě, kdy se hloubka dostane pod čtyři milimetry. V tu chvíli už bychom prý měli sáhnout po nové sadě. Naopak Michelin uvádí, že pneumatiky si až do zákonem stanovené hranice uchovávají všechny důležité vlastnosti. Kde je pravda? To se pokouší odhalit exkluzivní test pneumatik, které byly všechny obuty na stejný vůz, malý Opel Corsa.

Jak se testovalo?

Opotřebení pneumatik na avizovanou hloubku čtyř a dvou milimetrů bylo před zahájením testu provedeno prostřednictvím počítačem řízeného stroje. Každá sada pak absolvovala 1000 kilometrů v reálném provozu, aby dostatečně zregenerovala. Pláště prošly testem za všech podmínek, tedy na sněhu, ledu i mokré vozovce. Prim hrály stále oblíbenější celoroční pneumatiky, nechyběly ale ani zimní a letní gumy. Celkem se do testu zapojilo osm sad se třemi hloubkami dezénu, tedy čtyřiadvacet pneumatik. To vše ve dvanácti dynamických disciplínách.

Disciplíny na sněhu

Trakce


První disciplína měří hnací sílu pneumatiky, tedy sílu přenášenou gumou v bodě styku s vozovkou. Údaje v tabulce jsou uvedeny v newtonech. Ukazují, že trakce jednotlivých pneumatik se zhoršila o 10 až 38 %. Nejmenší úbytek zaznamenávají produkty značek Michelin a Nokian. Pneumatiky, které se v jednotlivých disciplínách nedostanou z „nebezpečné zóny“ (do strany od červené přerušované čáry směrem, kterým ukazuje šipka), představují pro řidiče zvýšené riziko.

pneu testypneu pneu testypneu

Slalom


Příčné zrychlení (m/s2) se s ubývající hloubkou dezénu zhoršovalo o 5 až 28 %. Jako nové pneumatiky bodovaly ty od značek Nokian a Vredestein, naopak s hloubkou dezénu dva milimetry bylo nejúspěšnější obutí Michelinu.

pneu testypneu pneu testypneu

Brzdná dráha


Brzdná dráha na sněhu se měřila z rychlosti 50 km/h, prodlužovala se o 15 až 37 %. Rapidní zhoršení je patrné u pneumatik Pirelli a Vredestein. Produkty značek Nokian a Michelin v této disciplíně také ztrácely, ale podařilo se jim vyhnout nebezpečné zóně.

pneu testypneu pneu testypneu

Ovladatelnost


Zimní obutí bylo při handlingu logicky nejúspěšnější, ale dlužno říct, že celoroční pneumatiky neztrácely mnoho. Komplexně došlo ke zhoršení o 3 až 16 %, Pokud jde o dvoumilimetrové vzorky, opět uspěl Michelin a o píď z nebezpečné zóny vyklouzlo i obutí Goodyear.

pneu testypneu pneu testypneu

Disciplíny na mokru

Aquaplaning


Riziko aquaplaningu stouplo o 19 až 31 %. Mělké drážky nestíhají vodu ze stopy odvádět tak rychle, tudíž jejich schopnosti s chybějícími milimetry značně klesají. Vypovídajícím faktem byla rychlost, během níž pneumatika ztratila kontakt s vozovkou. Vredestein na osmimilimetrové vrstvě vody neuspěl ani s hloubkou dezénu 4 mm, naopak konečně se chytla letní pneumatika.

pneu testypneu pneu testypneu

Kruhová dráha


Na zavlažené kruhové dráze už to i přes ubývající vzorek nebyla taková ztráta. Čas na kolo se zhoršoval v rozmezí od 1 do 14 %. S hloubkou 2 mm jsou neuspokojivé výsledky pneumatik Nokian a Hankook, těsné to měl Vredestein. Nejlépe si vedlo obutí Goodyear.

pneu testypneu pneu testypneu

Brzdná dráha


Na vodě se brzdná dráha měřila z rychlosti 80 km/h, s ubývajícím vzorkem se prodlužovala o 11 až 20 %. Bezpečně za daných podmínek nejsou pláště Hankook, Nokian a Vredstein, nedařilo se ani zimnímu obutí. Uspěl Michelin a Goodyear.

pneu testypneu pneu testypneu

Ovladatelnost


Vlastnosti pneumatiky se na okruhu zhoršovaly o 6 až 11 %. I se čtyřmilimetrovým vzorkem se dařilo všem, hloubka dezénu 2 mm už prokázala nedostatky u obutí Hankook, Nokian a Vredestein. Velmi dobře se vedlo Michelinu a Goodyearu.

pneu testypneu pneu testypneu

Disciplíny na suchu

Ovladatelnost


Vysvitlo sluníčko, testovací dráha oschla a karta se začíná obracet. Vlastnosti se s chybějícím vzorkem zlepšují o dvě až tři procenta napříč všemi výrobci, to stejné platí u letního i zimního obutí. Nejúspěšnější byl dvoumilimetrový vzorek Michelinu, překonal jej jen zimní plášť.

pneu testypneu pneu testypneu

Brzdná dráha


Taktéž brzdění šlo lépe sjetým pneumatikám, zaznamenaly zkrácení brzdné dráhy o 4 až 14 %. Všechny celoroční pláště byly horší než letní, rozdíl mezi pneu novou a sjetou na 2 mm se dokonce vyšplhal až na 6,5 metru!

pneu testypneu pneu testypneu

Hlučnost


V tomto případě test žádné výrazné odchylky nepřinesl, záleží na konkrétním výrobci. Hlučnost se jednou snížila o tři procenta, jindy zase o procento zhoršila. Konstantní byl v tomto ohledu Goodyear, jenž při rychlosti 80 km/h zaznamenal vždy rovných 70 dB.

pneu testypneu pneu testypneu

Valivý odpor


Valivý odpor (v kg/t) se s ubývajícími drážkami lepšil o 13 až 32 %. Test prokázal, že na sjetých pneumatikách lze dosáhnout úspory paliva o šest procent. Mezi nejvíce sjetým obutím bodovaly značky Nokian a Vredestein.

pneu testypneu pneu testypneu

Závěrečné hodnocení

Absolutním vítězem testu celoročních pneumatik (s rozměrem 185/65 R15) se stala sada Michelin CrossClimate+ 92 V, která obstála napříč nejrůznějšími podmínkami. Jako jediná získala vynikající hodnocení jako nová a dobré celkově. V žebříčku následuje Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 88 T, s celkovým uspokojivým hodnocením. Obutí přesvědčilo na mokrém i zasněženém povrchu, dařilo se zejména vzorku se 4 mm.

S výhradami se pak seřadily pneumatiky Pirelli Cintuarato All Season 88 H, Hankook Kinergy 4S 88 T, Vredestein Quatrac 5 88 T a konečně Nokian Weatherproof 88 T.

Z exkluzivního testu německých kolegů z Auto Bildu vyplývá, že sjetý vzorek podává za suchých podmínek lepší vlastnosti než nová pneumatika. Jenže na silnicích nejezdíme jen za sucha, počasí nás někdy umí pořádně překvapit a potrápit. A když dojde na déšť či sníh, obutí s větším vzorkem se okamžitě dostává do popředí. Nechcete-li tedy riskovat (v lepším případě jen zdržení, v horším vlastní zdraví), raději vždy volte pneumatiku s hlubšími drážkami.

pneu testypneu pneu testypneu

Zdroj a foto: Auto Bild

Stanislav Kolman
Diskuze (91)
29. 9. 2019 20:53
výsledek
Překvapivý výsledek možná pro laiky, pro mě tedy rozhodně ne - i vzhledem k tomu, že jsme podobné téma řešili v týdnu s technikem z pneuservisu https://www.pneuok.cz/ , který se naprosto shodoval s odbornými testy :-) Určitě je ale fajn, že uvádíte zajímavá témata na pravou míru.
29. 1. 2018 17:06
Kdo vymyslel ten nadpis?
Je server auto.cz stále ještě motoristický server? Kdo proboha vymyslel ten nadpis a proč? Překvapuje tady snad někoho, že ojetá pneumatika, která je tužší než nová, protože má nižší vrstvu prořezaného materiálu a tudíž se tolik nedeformuje a jejíž trakční vlastnosti se přirozeně přibližují závodní hladké pneumatice bez vzorku, brzdí na suchu lépe než pneumatika se vzorkem, resp. s hlubším vzorkem? Viděl ten pán někdy jakékoliv motoristické závody a pneumatiky pro různé počasí?

Nebo je to úplný blb, který logicky chápe pouze pojmy jako 5,5" OLED, barbershop, Mbit/s nebo KFC? Bez komentáře.

Já taky nejsem žádný vševěd, což jsem nejen tady již prokázal, ale dát tuto souvislost do nadpisu jako "překvapení" si může dovolit podle mého názoru redaktor modního časopisu Elle, ale ne motoristický novinář. Při vší úctě.

Jinak škoda, že v testu není uvedeno, jaký typ letní a zimní gumy byl testován, ale zřetelně se projevil fakt, že zimní gumy jsou konstrukcí vzorku udělány tak, že fungují jenom jako nové. Konkrétně testovaná zimní pneumatika mě tedy podle všeho nepřesvědčila.
26. 1. 2018 15:16
Re: Prekvapivy vysledok su celorocne Michelin
S max. dezenom ~8mm som si nebol isty (napr. niekde na fore bolo 7.6mm), ratal som priblizne so 6mm(8-2mm), preto som daval znak pribliznej hodnoty "~".
Problem su nove auta so sensormi, tam tie prezuvania mozu byt drahe v ramci 10 rokov.
26. 1. 2018 15:07
Re: Prekvapivy vysledok su celorocne Michelin
Popravde, ak nejaky dvaja neznamy nieco zavesia na youtube (rozni vodici v roznych autach), tak tazko to brat za doveryhodnu informaciu. Napr. v tomto videu je vodic spokojny na ladovej ceste [odkaz]
Doveryhodny test novej pneu je napr. ADAC, hodnotenie na lade je na urovni hodnotenia na suchu/mokru [odkaz]
Zaujimave porovnanie je CrossClimate vs 4Season ako nove a pouzite (10.000 km). Na snehu sa dokonca u pouzitych skratila brzdna draha. [odkaz]
Avatar - Cuba66
26. 1. 2018 13:34
Re: Prekvapivy vysledok su celorocne Michelin
Výdrž CrossClimate - OK, ale než se sjede z 8mm na ty 1,6mm tak je to 6,4mm, takže mi to vychází každý milimetr na 7.828km.
Takže ujetá vzdálenost, kdy je můžu legálně používat jako celoroční, je pouze 31.312km (tj z 8mm na 4mm). Můžeš namítnout, že je přeci můžu dojezdit v létě, ok, ale to bych musel najezdit v létě 18.787km. Asi by to šlo, najezdím ročně cca 30 tisíc, jenže bych si musel rozmyslet, kdy je koupím, jestli na jaře, nebo na podzim.

A ještě takhle: ty moje dvě sady mi vydrží cca 4 sezóny, takže dohromady nějakých až celkem neuvěřitelných 120 tisíc km. Spíš ale tak 100 tisíc. Prostě mi to vychází pořád výhodněji, ale mám dvoje disky. Kdybych je neměl...