24.1. 2018 Stanislav Kolman Stanislav Kolman

Překvapivý výsledek velkého testu pneumatik: Na suchu je lepší sjetá guma! Ale…

Překvapivý výsledek velkého testu pneumatik: Na suchu je lepší sjetá guma! Ale…

Exkluzivní test německých kolegů z Auto Bildu ukazuje, že nová pneumatika nemusí fungovat nejlépe za všech podmínek. Jak se liší vlastnosti obutí s hloubkou dezénu osm, čtyři a dva milimetry?

Věděli jste, že pokud sjedete plášť pneumatiky 185/65 R 15 o šest milimetrů, zmenší se jeho obvod o skoro čtyři centimetry? V takovém případě musí kolo absolvovat na každých 100 km o tisíc otáček více.

Německý Auto Bild se podíval na zoubek stále populárnějším celoročním pneumatikám (není divu, právě v této zemi se jim se 14 % podílu daří nejlépe) a ozkoušel jejich vlastnosti s různými hloubkami dezénu – konkrétně osmi, čtyřmi a dvěma milimetry.

Připomeňme, že legislativa umožňuje sjet zimní pneumatiky do hloubky tří milimetrů, letní pak dokonce na 1,6 mm. Kdy bychom se ale měli rozhodnout pro výměnu sady? Dříve, nebo později?

Jak skladovat pneumatiky? Známe správný způsob!

Jasnou odpověď nám nedávají ani výrobci. Třeba finský Nokian umístil na pneumatiky indikátory mizící v momentě, kdy se hloubka dostane pod čtyři milimetry. V tu chvíli už bychom prý měli sáhnout po nové sadě. Naopak Michelin uvádí, že pneumatiky si až do zákonem stanovené hranice uchovávají všechny důležité vlastnosti. Kde je pravda? To se pokouší odhalit exkluzivní test pneumatik, které byly všechny obuty na stejný vůz, malý Opel Corsa.

Jak se testovalo?

Opotřebení pneumatik na avizovanou hloubku čtyř a dvou milimetrů bylo před zahájením testu provedeno prostřednictvím počítačem řízeného stroje. Každá sada pak absolvovala 1000 kilometrů v reálném provozu, aby dostatečně zregenerovala. Pláště prošly testem za všech podmínek, tedy na sněhu, ledu i mokré vozovce. Prim hrály stále oblíbenější celoroční pneumatiky, nechyběly ale ani zimní a letní gumy. Celkem se do testu zapojilo osm sad se třemi hloubkami dezénu, tedy čtyřiadvacet pneumatik. To vše ve dvanácti dynamických disciplínách.

Disciplíny na sněhu

Trakce
První disciplína měří hnací sílu pneumatiky, tedy sílu přenášenou gumou v bodě styku s vozovkou. Údaje v tabulce jsou uvedeny v newtonech. Ukazují, že trakce jednotlivých pneumatik se zhoršila o 10 až 38 %. Nejmenší úbytek zaznamenávají produkty značek Michelin a Nokian. Pneumatiky, které se v jednotlivých disciplínách nedostanou z „nebezpečné zóny“ (do strany od červené přerušované čáry směrem, kterým ukazuje šipka), představují pro řidiče zvýšené riziko.

 [600×617]

Slalom
Příčné zrychlení (m/s2) se s ubývající hloubkou dezénu zhoršovalo o 5 až 28 %. Jako nové pneumatiky bodovaly ty od značek Nokian a Vredestein, naopak s hloubkou dezénu dva milimetry bylo nejúspěšnější obutí Michelinu.

 [600×612]

Brzdná dráha
Brzdná dráha na sněhu se měřila z rychlosti 50 km/h, prodlužovala se o 15 až 37 %. Rapidní zhoršení je patrné u pneumatik Pirelli a Vredestein. Produkty značek Nokian a Michelin v této disciplíně také ztrácely, ale podařilo se jim vyhnout nebezpečné zóně.

 [600×592]

Ovladatelnost
Zimní obutí bylo při handlingu logicky nejúspěšnější, ale dlužno říct, že celoroční pneumatiky neztrácely mnoho. Komplexně došlo ke zhoršení o 3 až 16 %, Pokud jde o dvoumilimetrové vzorky, opět uspěl Michelin a o píď z nebezpečné zóny vyklouzlo i obutí Goodyear.

 [600×582]

Až pětina aut má na začátku zimy nevhodné pneumatiky. Co to může znamenat?

Disciplíny na mokru

Aquaplaning
Riziko aquaplaningu stouplo o 19 až 31 %. Mělké drážky nestíhají vodu ze stopy odvádět tak rychle, tudíž jejich schopnosti s chybějícími milimetry značně klesají. Vypovídajícím faktem byla rychlost, během níž pneumatika ztratila kontakt s vozovkou. Vredestein na osmimilimetrové vrstvě vody neuspěl ani s hloubkou dezénu 4 mm, naopak konečně se chytla letní pneumatika.

 [600×605]

Kruhová dráha
Na zavlažené kruhové dráze už to i přes ubývající vzorek nebyla taková ztráta. Čas na kolo se zhoršoval v rozmezí od 1 do 14 %. S hloubkou 2 mm jsou neuspokojivé výsledky pneumatik Nokian a Hankook, těsné to měl Vredestein. Nejlépe si vedlo obutí Goodyear.

 [600×584]

Brzdná dráha
Na vodě se brzdná dráha měřila z rychlosti 80 km/h, s ubývajícím vzorkem se prodlužovala o 11 až 20 %. Bezpečně za daných podmínek nejsou pláště Hankook, Nokian a Vredstein, nedařilo se ani zimnímu obutí. Uspěl Michelin a Goodyear.

 [600×614]

Ovladatelnost
Vlastnosti pneumatiky se na okruhu zhoršovaly o 6 až 11 %. I se čtyřmilimetrovým vzorkem se dařilo všem, hloubka dezénu 2 mm už prokázala nedostatky u obutí Hankook, Nokian a Vredestein. Velmi dobře se vedlo Michelinu a Goodyearu.

 [600×610]

Disciplíny na suchu

Ovladatelnost
Vysvitlo sluníčko, testovací dráha oschla a karta se začíná obracet. Vlastnosti se s chybějícím vzorkem zlepšují o dvě až tři procenta napříč všemi výrobci, to stejné platí u letního i zimního obutí. Nejúspěšnější byl dvoumilimetrový vzorek Michelinu, překonal jej jen zimní plášť.

 [600×623]

Brzdná dráha
Taktéž brzdění šlo lépe sjetým pneumatikám, zaznamenaly zkrácení brzdné dráhy o 4 až 14 %. Všechny celoroční pláště byly horší než letní, rozdíl mezi pneu novou a sjetou na 2 mm se dokonce vyšplhal až na 6,5 metru!

 [600×576]

Hlučnost
V tomto případě test žádné výrazné odchylky nepřinesl, záleží na konkrétním výrobci. Hlučnost se jednou snížila o tři procenta, jindy zase o procento zhoršila. Konstantní byl v tomto ohledu Goodyear, jenž při rychlosti 80 km/h zaznamenal vždy rovných 70 dB.

 [600×597]

Valivý odpor
Valivý odpor (v kg/t) se s ubývajícími drážkami lepšil o 13 až 32 %. Test prokázal, že na sjetých pneumatikách lze dosáhnout úspory paliva o šest procent. Mezi nejvíce sjetým obutím bodovaly značky Nokian a Vredestein.

 [600×601]

Michelin a pneu budoucnosti: Konec přezouvání na zimáky, stačí 3D tiskárna!

Závěrečné hodnocení

Absolutním vítězem testu celoročních pneumatik (s rozměrem 185/65 R15) se stala sada Michelin CrossClimate+ 92 V, která obstála napříč nejrůznějšími podmínkami. Jako jediná získala vynikající hodnocení jako nová a dobré celkově. V žebříčku následuje Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 88 T, s celkovým uspokojivým hodnocením. Obutí přesvědčilo na mokrém i zasněženém povrchu, dařilo se zejména vzorku se 4 mm.

S výhradami se pak seřadily pneumatiky Pirelli Cintuarato All Season 88 H, Hankook Kinergy 4S 88 T, Vredestein Quatrac 5 88 T a konečně Nokian Weatherproof 88 T.

Z exkluzivního testu německých kolegů z Auto Bildu vyplývá, že sjetý vzorek podává za suchých podmínek lepší vlastnosti než nová pneumatika. Jenže na silnicích nejezdíme jen za sucha, počasí nás někdy umí pořádně překvapit a potrápit. A když dojde na déšť či sníh, obutí s větším vzorkem se okamžitě dostává do popředí. Nechcete-li tedy riskovat (v lepším případě jen zdržení, v horším vlastní zdraví), raději vždy volte pneumatiku s hlubšími drážkami.

 [810×448]

Zdroj a foto: Auto Bild

Spolupracujeme s TipCars.com
Záplavy v jižní Indii uvěznily tisíce lidí, mrtvých je přes 350 Záplavy v jižní Indii uvěznily tisíce lidí, mrtvých je přes 350

Jihoindický stát Kérala se potýká s katastrofálními…

Na akci DSSS v Dubí zadržela policie dva lidi, další prověřuje Na akci DSSS v Dubí zadržela policie dva lidi, další prověřuje

Policisté na shromáždění příznivců Dělnické strany…

Praha zatím nevlastní sto procent v Pražských službách Praha zatím nevlastní sto procent v Pražských službách

Hlavní město ještě nevykoupilo od drobných akcionářů…

V Janově se při státním pohřbu loučili s oběťmi pádu mostu V Janově se při státním pohřbu loučili s oběťmi pádu mostu

V pavilonu Jeana Nouvela na janovském výstavišti se…

 

Štítky Pneu Testy pneu

 

Přidat názorDiskuse: Překvapivý výsledek velkého testu…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Italové si ve 30. letech nenechali poradit. Stvořili obrovský omyl motorsportu Italové si ve 30. letech nenechali poradit. Stvořili obrovský omyl motorsportu

Historie motorsportu je plná prapodivných a netradičních…

 





 
Za volantem Renaultu Fuego Turbo: Nezvyklé spojení turba s karburátorovým motorem

Za volantem Renaultu Fuego Turbo: Nezvyklé spojení turba s karburátorovým motorem

Dnes 13:26

Elegantní kupé od Renaultu zazářilo v první polovině 80. let. Dnes nějaké potkat není úplně snadné.




Blesk.cz

Uprchlice (19) v Německu na ulici potkala muže z ISIS, který ji koupil na trhu a zneužíval

Uprchlice (19) v Německu na ulici potkala muže z…

Devatenáctiletá Ašvak Talová se dlouho cítila bezpečně jako uprchlice ve městě Schwäbisch Gmünd na jihozápadě…

Přijdou Korejci o monopol? OLED panely do smartphonů chtějí vyrábět nejméně další dvě firmy

Přijdou Korejci o monopol? OLED panely do smartphonů…

Smartphony s OLED panelem mají zatím stále status prémiových zařízení. Je to proto, že OLED displeje jsou dražší…

 

iSport.cz

Plšek: Před dvěma roky jsme hráli s Vlašimí, teď bude Sevilla. Neskutečné!

Plšek: Před dvěma roky jsme hráli s Vlašimí, teď…

PŘÍMO Z ALMATY | Čelil názorům, že na to nemá. Že kvůli rychlostnímu handicapu vyčnívá a střílí góly jen ve…

Schick, Barák i mladé pušky. Jak jsou na tom Češi před startem Serie A?

Schick, Barák i mladé pušky. Jak jsou na tom Češi…

Sedm českých stop najdeme na soupiskách prvoligových italských celků, ale kolik z nich pronikne do základních…

 

Reflex.cz

Na Balatonu vše v pořádku. Gastronomie maďarského venkova sympaticky uvízla v tradicích

Na Balatonu vše v pořádku.…

Už týden velmi poctivě cestuji po Maďarsku. Jako malá jsem u Balatonu prožila nejedno léto a vlastně mě nesmírně…

Éra balónů si žádá i kreslených hrdinek obdařených balóny

Éra balónů si žádá i kreslených hrdinek obdařených balóny

Pakliže ulítáváte na stylu steampunk, tedy viktoriánských kostýmech a verneovských technologiích, bude se vám…