Test Auto.cz

Porsche Panamera 4S Diesel – Pětidveřová 911, nebo něco víc?

18.1. 2017
Verdikt
 

Druhá generace Porsche Panamera je prezentovaná jako sportovní limuzína. Dokáže však nabídnout nejen dynamické jízdní vlastnosti, ale také komfort?

Značku Porsche si většina lidí spojí s legendární 911. Jenže Porsche už dávno není jen o sportovních autech, od roku 2002 se jeho nabídka postupně rozšířila také o „běžné“ modely Cayenne, Panamera a Macan, jejichž prodejem je financován vývoj tradičních sporťáků. Právě Panamera nedávno dorazila ve své druhé generaci, a tak je ideální příležitost ji vyzkoušet.

Zvenku se Panamera možná tolik nezměnila, jak je u vozů Porsche ostatně zvykem, jenže útroby jsou kompletně jiné. Automobil dostal novou, lehčí platformu MSB, kterou využijí i další vozy koncernu VW Group (např. nové Bentley Continental GT). Zcela přepracována byla i kabina. Při změnách navíc značka mohla využívat získaných zkušeností z prodeje první Panamery, a tak se mohla vyhnout některým chybám. I proto jsme byli opravdu hodně zvědavi na to, jaká nová Panamera je.

Záď jak z 911

Jistě se shodneme na tom, že zásadní slabinou první Panamery byl její vzhled. Mnozí kritizovali její bachraté tvary, které příliš elegance nepobraly. To uznal i tehdejší šéf Porsche a dnešní předseda představenstva koncernu VW Group Matthias Müller, který v roce diplomaticky prohlásil, že design Panamery mohl být lepší. Hlavní úkol designérů tak zněl jasně - navrhnout hezčí auto!

A cíl byl splněn, protože nová Panamera působí podstatně hezčím dojmem než dosud. Přitom se toho až tolik nezměnilo, protože základní koncepce pětidveřového fastbacku s výklopnou zádí byla zachována. Stačilo jen přiostřit příď, opticky vůz rozšířit a záď úzkými světly více přiblížit 911 a pohlednější vůz byl na světě. Takhle měla Panamera vypadat už dávno!

Z hlediska rozměrů se měnila hlavně délka. S 5.049 mm je novinka o 34 mm delší než předchůdce, rozvor se natáhl o 30 mm na 2.950 mm. Zbývající rozměry prošly jen kosmetickými úpravami, Panamera G2 je o šest milimetrů širší a o pět milimetrů vyšší než první generace. Tak jako u předchůdce je k dispozici i natažená varianta s rozvorem prodlouženým o 150 mm na celkových 3.100 mm.

Video

Jako v raketoplánu

Podobnou evolucí jako karoserie prošel také interiér Panamery. Zvýšený středový tunel a kaplička s pěti kruhovými přístroji, tradiční detail vozů Porsche už od dob první 911, zůstaly zachovány, jejich řešení je ale podstatně modernější než u předchůdce. Při vzájemném mezigeneračním srovnání se tak předchozí generace náhle zdá zastaralá, zatímco interiér novinky působí jako z nějaké kosmické lodi z daleké budoucnosti.

To primárně platí pro středový tunel, v němž konvenční tlačítka nahradily dotykové plochy. Na to při jízdě obvykle nadáváme, jenže plochy hbitě reagují na pokyn a dávají jasně najevo, že je řidič skutečně stiskl, a tak v zadávání pokynů není problém. Co však dokáže zmást, je složité ovládání multimediálního systému s 12,3“ obrazovkou. Zvykali jsme si, nakonec nám ale v mnoha ohledech přišlo docela logické.

To naopak neplatí pro rozmístění některých tlačítek. Kdo by třeba čekal, že vyhřívání volantu se zapíná tlačítkem skrytým v dolní části věnce volantu? A že vypnutí parkovacích senzorů se nachází u stropu? Vadil i fakt, že na středovém tunelu se nenašlo místo na tlačítko otravného stop-start systému, který se musí vypínat přes multimediální systém.

obrázek [600 x 403]  

Obřím mezigeneračním skokem prošel i přístrojový štít. Z analogových ciferníků zůstal zachován jen centrálně umístěný otáčkoměr, který po stranách doplňují dvě sedmipalcové obrazovky. V základním zobrazení sice nabízejí tradičních pět ciferníků, výchozí nastavení ale lze nahradit jinými ukazateli – třeba mapou navigace nebo obrazem z nočního vidění. Bohužel v takovém případě se ukazuje, že je kaplička už moc široká a tudíž částečně krytá věncem volantu. Řidič tak vidí jen část potřebného obrazu.

Jenže to pilot možná přehlédne, protože si bude užívat své sedačky. Posaz za designově krásným a zároveň funkčním tříramenným volantem je totiž naprosto parádní. Sedí se velice nízko, skoro až na silnici, jako ve správném sporťáku. Sedačka s integrovanou hlavovou opěrkou pak perfektně obejme tělo a podrží i v těch nejprudších zatáčkách. Líbí se i rozhled po možná strohém, ale jinak designově nádherném interiéru.

Opravdu pak nadchnou použité materiály, které jsou ještě o krok dále než v jinak skvělých vozech Audi. Výtečný je i obraz z parkovacích kamer, který je jasný a ostrý. A když budete hledat komponenty z ostatních aut koncernu VW Group, zjistíte, že Panamera má třeba svébytné páčky pod volantem. Bravo! Celkový dojem ale přece jen trochu pokazí navigace. Její grafika je sice vlastní, hlas pokynů je ale stejný jako třeba u obyčejných volkswagenů. Taková maličkost a punc výjimečnosti je ten tam...

Vzadu místa tak akorát

Jakmile se jednou za volant Panamery posadíte, už řidičovu sedačku nebudete chtít opustit. Ještě než nastartujeme srdce pod kapotou, pojďme se posadit na zadní sedadla. Jakožto zástupce velkých luxusních aut totiž Panamera musí nabídnout i místo pro majitele, kteří dávají přednost vození se před řízením.

Jenže v tomto ohledu se Panamera stává více sporťákem než limuzínou. Už nastupování kvůli nízkému posazu není žádný med, abyste následně uvnitř zjistili, že moc místa tam není. Se svojí výškou 182 centimetrů jsem měl nad hlavou i před koleny jen minimální rezervu. Ne že bych se vzadu cítil nějak stísněně, v tak velkém autě bych si ale přece jen představoval více místa. Rázem tak dává smysl, proč Porsche nabízí i prodlouženou Panameru Executive.

Co se však týče poskytovaného komfortu, už je na tom Panamera lépe. Vymoženosti jako čtyřzónová klimatizace a vyhřívání zadních sedadel už jsou v této kategorii standardem, jenže Panamera nabízí i unikátní panel mezi sedadly, prostřednictvím jehož dotykové obrazovky lze ovládat vybrané systémy auta. I pasažéři tak mohou zapnout navigaci nebo přepnout rádio.

Moderní technika však v tomto ohledu už možná došla dále, než by bylo potřeba. Pomocí obrazovky se totiž ovládá také centrální výdech ventilace (přední displej to zase umí u výdechů vpředu), což je sice velice efektní, přesto už trochu zbytečné. Nebylo by rychlejší nastavit si směr vanoucího vzduchu ručně? Ale vlastně to chápeme, když dáte tolik peněz za auto, tak se přece nebudete zabývat něčím tak přízemním jako ovládání ventilace. Vždyť se o to může postarat elektromotor...

obrázek [600 x 403]  

Když už jsme vzadu, pojďme se podívat ještě do zavazadelníku. Objem 495 litrů možná není kdovíjaký, jenže díky výklopné zádi dovnitř naložíte i rozměrnější zavazadla. Jen se přitom docela nadřete, protože kvůli zachování co nejvyšší tuhosti karoserie je nakládací hrana opravdu vysoko. Zvedat zavazadla do výšky 78 centimetrů nad vozovkou si tak už říká o nějakého liftboye.

Zadní sedadla lze nicméně sklopit, a to v poměru 40:20:40, přičemž v takovém případě vzroste objem pro zavazadla až na 1.304 litrů. Prostor přitom nekazí nějaký schod, byť ložná plocha není zcela rovná.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

Porsche Panamera 4S Diesel

Cena v základní výbavě: 3 280 000 Kč Cena v testované výbavě: 4 392 223 Kč

Základní výbava:Dvouzónová automatická klimatizace, elektricky ovládané víko zavazadelníku, hudební systém s 10 reproduktory, sedm airbagů, diodové hlavní a koncové světlomety, multifunkční sportovní volant, nastavitelný podvozek, multimediální systém s navigací, tempomat, vyhřívaná sedadla vpředu.

Výbava testovaného vozu:Čtyřzónová automatická klimatizace (+34.761,-), devadesátlitrová palivová nádrž (+3.369,-), adaptivní sportovní sedadla (+91.626,-), adaptivní vzduchový podvozek (+60.005,-), adaptivní tempomat (+66.872,-), asistent nočního vidění (+65.531,-), hlídání mrtvého úhlu (+23.054,-), dvoubarevné kožené čalounění (+120.010,-), hudební systém Bose (+39.796,-), elektrické dovírání dveří (+19.718,-), ionizátor vzduchu (+8.011,-),interiérový paket Karbon (+45.813,-), koberečky s nápisem Porsche (+5.036,-), bezklíčový vstup (+30.772,-), diodové hlavní světlomety PDLS plus (+56.473,-), parkovací senzory vpředu a vzadu (+39.110,-), pevný kryt zavazadlového prostoru (+4.389,-), zatmavená zadní okna (+15.369,-), PVTS Plus (+11.707,-), 21palcová kola (+122.332,-), paket Sport Chrono (+52.320,-), alcantarové čalounění stropu (+56.146,-), vak na lyže (+10.399,-), ventilovaná přední sedadla (+29.726,-), vyhřívaná zadní sedadla (+13.701,-), vyhřívaný volant (+7.521,-), zadní říditelná náprava (+57.520,-)

Technické údaje
Motor Porsche Panamera 4S Diesel
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3956
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 310 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 850 / 1000 - 3250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 285
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.9 / 5.8 / 6.7
Emise CO2:176
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 495 / 1304
Objem nádrže (l):75
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2050 / 585
Rozměr pneu:275/35 R21
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5049
b) šířka (mm): 1937
c) výška (mm): 1423
d) rozvor (mm): 2950
e) rozchod vpředu (mm): 1671
f) rozchod vzadu (mm): 1651
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):920
k) šířka vpředu (mm): 1530
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
 

Přidat názorDiskuse: Porsche Panamera 4S Diesel – Pětidveřová…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nejlevnější elektromobil v ČR ještě zlevnil. Cena už je pod 100 000 Kč Nejlevnější elektromobil v ČR ještě zlevnil. Cena už je pod 100 000 Kč

Elektrické vozítko bude již v září dostupné i ve verzi…

Digitální přístrojový štít Škody Karoq detailně. Podívejte se, co nabídne Digitální přístrojový štít Škody Karoq detailně. Podívejte se, co nabídne

Škoda Karoq bude prvním boleslavským vozem, který dostane…

 



Porsche zahájilo výrobu modelu Panamera Sport Turismo Porsche zahájilo výrobu modelu Panamera Sport Turismo

Porsche začátkem tohoto týdne spustilo ve svém závodě v…

Je libo rychlý kombík? Porsche Panamera Sport Turismo odhalilo české ceny Je libo rychlý kombík? Porsche Panamera Sport Turismo odhalilo české ceny

Nová karosářská varianta Porsche Panamera je k dispozici…

 



 
Moskvič 412 slaví 50 let. Připomeňte si úsměvné propagační snímky

Moskvič 412 slaví 50 let. Připomeňte si úsměvné propagační snímky

Dnes 12:00

Také Moskvič 412 patří mezi dlouhověké vozy z Ruska. Ve formě pick-upu se vůz z šedesátých let vyráběl ještě v třetím tisíciletí.




Blesk.cz

Fotbaloví chuligáni napadli ve Vršovicích příznivce Bohemians: Policisté je zatkli

Fotbaloví chuligáni napadli ve Vršovicích příznivce…

Po skončení sobotního fotbalového zápasu ve Vršovicích si fanoušci Slavie počkali, až fotbal skončí a odejdou i…

Andrea Kerestešová ukázala syna Tobiáše: Porod byl komplikovaný!

Andrea Kerestešová ukázala syna Tobiáše: Porod byl…

Ten si ale uměl vybrat. Syn herečky Andrey Kerestešové Růžičkové (33) se narodil den před výročím svatby svých…

 

iSport.cz

Stav Slavie před odvetou LM: Ngadeu jako stoper vyčníval, chybí ale góly

Stav Slavie před odvetou LM: Ngadeu jako stoper…

Chtěli udržet kontakt s vedoucí Plzní, ale také rozložili síly před klíčovým duelem o postup do Ligu mistrů. U…

Zklamání u Altintopa: šel hodit dres do kotle Slavie, přiletěl mu zpátky

Zklamání u Altintopa: šel hodit dres do kotle…

Příchod Halila Altintopa do Slavie provázela velká očekávání. Turecký záložník, který má bohaté zkušenosti z…

 

Reflex.cz

Tvrdý kritik Erdogana byl zatčen v Granadě. Důvody jsou politické, zní z Německa

Tvrdý kritik Erdogana byl zatčen v Granadě. Důvody…

Kritik tureckého prezidenta Recepa Tayyipa Erdogana byl podle informací agentury Reuters zatčen včera odpoledne…

Chci jít dál, stáhněte obvinění proti Polanskému, žádá žena, již slavný režisér znásilnil. Soud její žádosti nevyhověl

Chci jít dál, stáhněte obvinění proti Polanskému,…

Čtyřiapadesátiletá Samantha Geimerová, kterou jako třináctiletou v roce 1977 znásilnil známý polsko-americký…