Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Porsche Panamera 4S Diesel – Pětidveřová 911, nebo něco víc?

David Bureš
Diskuze (49)
Druhá generace Porsche Panamera je prezentovaná jako sportovní limuzína. Dokáže však nabídnout nejen dynamické jízdní vlastnosti, ale také komfort?


Design, interiér


Značku Porsche si většina lidí spojí s legendární 911. Jenže Porsche už dávno není jen o sportovních autech, od roku 2002 se jeho nabídka postupně rozšířila také o „běžné“ modely Cayenne, Panamera a Macan, jejichž prodejem je financován vývoj tradičních sporťáků. Právě Panamera nedávno dorazila ve své druhé generaci, a tak je ideální příležitost ji vyzkoušet.

Zvenku se Panamera možná tolik nezměnila, jak je u vozů Porsche ostatně zvykem, jenže útroby jsou kompletně jiné. Automobil dostal novou, lehčí platformu MSB, kterou využijí i další vozy koncernu VW Group (např. nové Bentley Continental GT). Zcela přepracována byla i kabina. Při změnách navíc značka mohla využívat získaných zkušeností z prodeje první Panamery, a tak se mohla vyhnout některým chybám. I proto jsme byli opravdu hodně zvědavi na to, jaká nová Panamera je.

Záď jak z 911

Jistě se shodneme na tom, že zásadní slabinou první Panamery byl její vzhled. Mnozí kritizovali její bachraté tvary, které příliš elegance nepobraly. To uznal i tehdejší šéf Porsche a dnešní předseda představenstva koncernu VW Group Matthias Müller, který v roce diplomaticky prohlásil, že design Panamery mohl být lepší. Hlavní úkol designérů tak zněl jasně - navrhnout hezčí auto!

A cíl byl splněn, protože nová Panamera působí podstatně hezčím dojmem než dosud. Přitom se toho až tolik nezměnilo, protože základní koncepce pětidveřového fastbacku s výklopnou zádí byla zachována. Stačilo jen přiostřit příď, opticky vůz rozšířit a záď úzkými světly více přiblížit 911 a pohlednější vůz byl na světě. Takhle měla Panamera vypadat už dávno!

Z hlediska rozměrů se měnila hlavně délka. S 5.049 mm je novinka o 34 mm delší než předchůdce, rozvor se natáhl o 30 mm na 2.950 mm. Zbývající rozměry prošly jen kosmetickými úpravami, Panamera G2 je o šest milimetrů širší a o pět milimetrů vyšší než první generace. Tak jako u předchůdce je k dispozici i natažená varianta s rozvorem prodlouženým o 150 mm na celkových 3.100 mm.

Video se připravuje ...

Jako v raketoplánu

Podobnou evolucí jako karoserie prošel také interiér Panamery. Zvýšený středový tunel a kaplička s pěti kruhovými přístroji, tradiční detail vozů Porsche už od dob první 911, zůstaly zachovány, jejich řešení je ale podstatně modernější než u předchůdce. Při vzájemném mezigeneračním srovnání se tak předchozí generace náhle zdá zastaralá, zatímco interiér novinky působí jako z nějaké kosmické lodi z daleké budoucnosti.

To primárně platí pro středový tunel, v němž konvenční tlačítka nahradily dotykové plochy. Na to při jízdě obvykle nadáváme, jenže plochy hbitě reagují na pokyn a dávají jasně najevo, že je řidič skutečně stiskl, a tak v zadávání pokynů není problém. Co však dokáže zmást, je složité ovládání multimediálního systému s 12,3“ obrazovkou. Zvykali jsme si, nakonec nám ale v mnoha ohledech přišlo docela logické.

To naopak neplatí pro rozmístění některých tlačítek. Kdo by třeba čekal, že vyhřívání volantu se zapíná tlačítkem skrytým v dolní části věnce volantu? A že vypnutí parkovacích senzorů se nachází u stropu? Vadil i fakt, že na středovém tunelu se nenašlo místo na tlačítko otravného stop-start systému, který se musí vypínat přes multimediální systém.

porsche testy video luxusni sportovni redakcnivideo porsche testy video luxusni sportovni redakcnivideo  

Obřím mezigeneračním skokem prošel i přístrojový štít. Z analogových ciferníků zůstal zachován jen centrálně umístěný otáčkoměr, který po stranách doplňují dvě sedmipalcové obrazovky. V základním zobrazení sice nabízejí tradičních pět ciferníků, výchozí nastavení ale lze nahradit jinými ukazateli – třeba mapou navigace nebo obrazem z nočního vidění. Bohužel v takovém případě se ukazuje, že je kaplička už moc široká a tudíž částečně krytá věncem volantu. Řidič tak vidí jen část potřebného obrazu.

Jenže to pilot možná přehlédne, protože si bude užívat své sedačky. Posaz za designově krásným a zároveň funkčním tříramenným volantem je totiž naprosto parádní. Sedí se velice nízko, skoro až na silnici, jako ve správném sporťáku. Sedačka s integrovanou hlavovou opěrkou pak perfektně obejme tělo a podrží i v těch nejprudších zatáčkách. Líbí se i rozhled po možná strohém, ale jinak designově nádherném interiéru.

Opravdu pak nadchnou použité materiály, které jsou ještě o krok dále než v jinak skvělých vozech Audi. Výtečný je i obraz z parkovacích kamer, který je jasný a ostrý. A když budete hledat komponenty z ostatních aut koncernu VW Group, zjistíte, že Panamera má třeba svébytné páčky pod volantem. Bravo! Celkový dojem ale přece jen trochu pokazí navigace. Její grafika je sice vlastní, hlas pokynů je ale stejný jako třeba u obyčejných volkswagenů. Taková maličkost a punc výjimečnosti je ten tam...

Vzadu místa tak akorát

Jakmile se jednou za volant Panamery posadíte, už řidičovu sedačku nebudete chtít opustit. Ještě než nastartujeme srdce pod kapotou, pojďme se posadit na zadní sedadla. Jakožto zástupce velkých luxusních aut totiž Panamera musí nabídnout i místo pro majitele, kteří dávají přednost vození se před řízením.

Jenže v tomto ohledu se Panamera stává více sporťákem než limuzínou. Už nastupování kvůli nízkému posazu není žádný med, abyste následně uvnitř zjistili, že moc místa tam není. Se svojí výškou 182 centimetrů jsem měl nad hlavou i před koleny jen minimální rezervu. Ne že bych se vzadu cítil nějak stísněně, v tak velkém autě bych si ale přece jen představoval více místa. Rázem tak dává smysl, proč Porsche nabízí i prodlouženou Panameru Executive.

Co se však týče poskytovaného komfortu, už je na tom Panamera lépe. Vymoženosti jako čtyřzónová klimatizace a vyhřívání zadních sedadel už jsou v této kategorii standardem, jenže Panamera nabízí i unikátní panel mezi sedadly, prostřednictvím jehož dotykové obrazovky lze ovládat vybrané systémy auta. I pasažéři tak mohou zapnout navigaci nebo přepnout rádio.

Moderní technika však v tomto ohledu už možná došla dále, než by bylo potřeba. Pomocí obrazovky se totiž ovládá také centrální výdech ventilace (přední displej to zase umí u výdechů vpředu), což je sice velice efektní, přesto už trochu zbytečné. Nebylo by rychlejší nastavit si směr vanoucího vzduchu ručně? Ale vlastně to chápeme, když dáte tolik peněz za auto, tak se přece nebudete zabývat něčím tak přízemním jako ovládání ventilace. Vždyť se o to může postarat elektromotor...

porsche testy video luxusni sportovni redakcnivideo porsche testy video luxusni sportovni redakcnivideo  

Když už jsme vzadu, pojďme se podívat ještě do zavazadelníku. Objem 495 litrů možná není kdovíjaký, jenže díky výklopné zádi dovnitř naložíte i rozměrnější zavazadla. Jen se přitom docela nadřete, protože kvůli zachování co nejvyšší tuhosti karoserie je nakládací hrana opravdu vysoko. Zvedat zavazadla do výšky 78 centimetrů nad vozovkou si tak už říká o nějakého liftboye.

Zadní sedadla lze nicméně sklopit, a to v poměru 40:20:40, přičemž v takovém případě vzroste objem pro zavazadla až na 1.304 litrů. Prostor přitom nekazí nějaký schod, byť ložná plocha není zcela rovná.

Motor, jízdní vlastnosti


Sílu má, ale co ten zvuk?

To už se ale můžeme vrátit zpět na sedadlo řidiče a konečně nastartovat motor. K tomu dochází vlastně klasicky – zapalování je umístěno vlevo od volantu. Panamera sice má bezklíčové startování, přesto se nadále při startování točí „klíčkem,“ neboli speciální páčkou ve tvaru klíče. Moderní a přitom tradiční pojetí, které se k Porsche hodí mnohem více než obyčejné startovací tlačítko.

Panameru je dnes možné pořídit s pěti pohonnými jednotkami, přičemž do prvního redakčního testu dorazil exemplář s aktuálně jediným turbodieselem v nabídce. Ten se oficiálně jmenuje Panamera 4S Diesel, což naznačuje, že se v dohledné doby dočkáme ještě nějaké slabší jednotky. Testované čtyřlitrové biturbo je totiž všechno, jen ne nějaký obyčejný základ.

porsche testy video luxusni sportovni redakcnivideo porsche testy video luxusni sportovni redakcnivideo  

Použitý vidlicový osmiválec technicky vychází z motoru v Audi SQ7, s nímž sdílí objem 3956 cm3. O kopii ingolstadtského čtyřlitru ale nejde, zatímco SQ7 využívá dvě turbodmychadla doplněná elektrickým kompresorem, Panamera 4S Diesel elektrické dmychadlo postrádá. Výsledkem je o 10 kW nižší výkon a o 50 N.m nižší točivý moment než v audině, jenže ve výsledku to vlastně ničemu nevadí. Panamera 4S Diesel totiž stále nabízí 310 kW a 850 N.m, což z auta pořád dělá nejsilnější produkční porsche se vznětovým motorem. Navíc ani konkurence takhle silný nafťák nenabízí.

Porsche Panamera 4S Diesel – srovnání s konkurencí
ModelPorsche PanameraAudi A8BMW 7
Motor4S Diesel4.2 TDI quattro750d xDrive
Pohon4x44x44x4
Zdvihový objem [cm3]395641342993
Válce/ventily8/48/46/4
Největší výkon [kW/min]310/3500-5000283/750294/4400
Točivý moment [N.m/min]850/1000-3250850/2000-2750760/2000-3000
Převodovka8DS8A8A
Max. rychlost [km/h]285250250
Zrychlení 0-100 km/h [s]4,5 (4,3*)4,74,6
Komb. spotřeba [l/100 km]6,77,45,7
Základní cena [Kč]3.280.0002.559.9002.931.500
*S paketem Sport Chrono

A vskutku, Panamera 4S Diesel opravdu není žádný lenoch, vždyť na stovce je díky příplatkovému paketu Sport Chrono za pouhé 4,3 sekundy a na 160 km/h za 10,4 sekundy. Zrychlení je navíc díky dvojici turbodmychadel s variabilní geometrií turbín naprosto lineární, tedy pokud nenecháte motor spadnout pod nějakých 1400 otáček, kde se přece jen necítí moc silně. Zároveň ale akcelerace působí vlastně trochu nudně, řidič nemá pocit nějaké brutality, protože auto nabírá rychlost lehce, bez jakéhokoliv zadýchání. Najednou tak řidič jede vysoko nad povolenými limity, aniž by to vůbec postřehl.

Lineárnosti dále pomáhá také naprosto úžasná převodovka. Panamera využívá novou dvouspojkovou převodovku PDK, která má osm stupňů. Změna převodu je přitom naprosto nepostřehnutelná, tak je rychlá a hladká! A je současně jedno, zda řazení necháte na automatice, nebo se o něj postaráte sami páčkami pod volantem.

Agregát nadchne i svou spotřebou. Dlouhodobý průměr se zastavil na osmi litrech, což je zvlášť s ohledem na parametry motoru úctyhodná hodnota. I ve městě se dalo jezdit za slušných 12 litrů, zatímco při dálničním přesunu si Panamera řekla o 8,5 litru na 100 km. Právě spotřeba je pak důvodem, proč bychom se s naftovým motorem pod kapotou nakonec přece jen asi smířili.

Nafta se totiž k porsche opravdu nehodí, což si uvědomíte hned poté, co se zaposloucháte do zvuku čtyřlitrového osmiválce. Ten se projevuje jasným vznětovým kadla kadla, které bychom u takového auta rozhodně nečekali. Ač to neříkáme často, v tomto případě by se Panameře hodilo nějaké „šidítko,“ které by dieselový zvuk uměle potlačilo. Brumlání benzinu bychom totiž poslouchali mnohem raději.

Jezdí jako sporťák

To už se dostáváme pomalu k tomu, co Porsche šlo vždycky nejlépe, a tím je jízda. A v tomto ohledu novinka nedává pochyb, že by snad nebyla vyvinuta v Zuffenhausenu. Jezdí se s ní totiž opravdu parádně!

Už v teoretické rovině Panamera slibuje mnohé. Do vínku vedle silného motoru pod kapotou dostala i lehčí konstrukci kombinující hliník, ultravysokopevnostní a vysokopevnostní ocel nebo plasty. Verzi Panamera 4S Diesel nechybí ani pohon všech kol, který za příplatek může doplnit i adaptivní vzduchový podvozek nebo natáčecí zadní náprava, která zadní kola otočí o 2,8°, a to v závislosti na rychlosti do stejného směru jako ta přední, nebo proti nim. A tyto prvky nejsou jen nějaké položky v tiskové zprávě, ale opravdu fungují i během skutečné jízdy.

Panamera ve výsledku skutečně jezdí jako opravdový sporťák, nerouhám se říct jako pětidveřová 911 – byť koncepce obou aut je naprosto odlišná. V oblouku je naprosto stabilní, pokud však chcete, můžete vypnout elektronické pomocníky, aby se záď panamery stala v zatáčce krásně hravou. To nejlepší na tom přitom je, že přesně víte, co auto v následující sekundě udělá. Čitelnost chování je díky výtečnému řízení naprosto parádní.

Zároveň ale Panamera zůstává pohodlná i při běžných přesunech. V nižších rychlostech se sice čas od času tužší podvozek projeví, a to zvlášť ve městě a na krátkých nerovnostech, jinak ale vůz filtruje nerovnosti s přehledem. Od podvozku se přitom neozývají hlasité rány, a to přestože testovaný vůz používal velká, 21palcová kola. To spíš je na dálnici přece jen slyšet vítr, jako kdyby se při snaze o nízkou hmotnost trochu zapomnělo na těsnící materiály. Stále se ale s Panamerou dá jezdit i na dlouhých cestách, byť někteří konkurenti to zvládnou tišeji a pohodlněji.

porsche testy video luxusni sportovni redakcnivideo porsche testy video luxusni sportovni redakcnivideo  

Jinak je ale univerzálnost Panamery výtečná. Ve městě není díky tuhému chodu plynového pedálu jedovatá, když ale na to přijde, přepnete ji kruhovým ovladačem na volantu do sportovního módu, a to už auto okamžitě reaguje na první vybičování k rychlosti. Při běžném popojíždění jsem tak nejvíce nadával na ovládání adaptivního tempomatu (krátký stisk +1 km/h, dlouhý stisk +10 km/h). Vybranou rychlost jsem nikdy netrefil hned napoprvé – mezi polohami je totiž minimální rozdíl.

Závěr


Závěr

Na druhou generaci Porsche Panamera můžeme hledět ze dvou úhlů. Jestliže od ní budete čekat to samé jako od BMW 7 nebo Mercedesu S, tedy naprostý komfort, který je lepší si vychutnávat ze sedačky vzadu než za volantem, mohla by vás trochu zklamat. Uvnitř není zrovna velká a z hlediska limuzíny může kvůli nastavení podvozku působit i trochu nepohodlně. Pokud ale Panameru budete stejně jako samo Porsche považovat za sportovní limuzínu, tedy auto, s nímž chcete jezdit a zadní sedačky necháte dětem nebo jiným pasažérům, budete nadšeni.

Panamera totiž skutečně je hlavně pětidveřová 911, což ale ve výsledku ničemu nevadí. Jedná se o velice rychlé gran turismo, které si libuje i v zatáčkách. Síla možná není až tak brutální, od toho jsou tu jiné verze. Co však poněkud vadí, je výrazně vznětový zvuk motoru pod kapotou, který nám k porsche vůbec nesedí. Raději bychom poslouchali chraplavý benziňák než nafťák. Jestli ale nad zvukem mávnete rukou, je čtyřlitrové bi-turbo Panamery 4S Diesel zajímavou volbou. Nejenže je silné, ale také vcelku úsporné. Jezdit za osm litrů je v takto rychlém autě paráda.

Navíc je Panamera konečně pohledná, zvlášť pohled na její záď stojí za to, a tak nezbývá než vývojářům ze Zuffenhausenu zatleskat. Až na horší tlumení krátkých nerovností a jadrný bi-turbodiesel totiž nová Panamera nemá chyb. Tedy pokud na ní máte, už základní cenovka testované Panamery 4S Diesel 3.280.000 Kč je ve srovnání s konkurencí vyšší, navíc díky drahým příplatkům snadno vzroste ještě mnohem výše. Jestli si ale auto vybíráte v této cenové kategorii, jste jistě připraveni z kapsy pár milionů vytáhnout. A navíc v případě Panamery se taková investice rozhodně vyplatí!

porsche testy video luxusni sportovni redakcnivideo porsche testy video luxusni sportovni redakcnivideo  

Nejlevnější verze modelu2.510.000 Kč (Panamera/243 kW)
Základ s testovaným motorem3.280.000 Kč (Panamera 4S Diesel/310 kW)
Testovaný vůz bez příplatků3.280.000 Kč (Panamera 4S Diesel/310 kW)
Testovaný vůz s výbavou4.392.223 Kč (Panamera 4S Diesel/310 kW)

Plusy

  • Závratná síla motoru
  • Slušná spotřeba paliva
  • Hladce řadicí převodovka
  • Perfektní jízdní vlastnosti
  • Posaz za volantem jak ve sporťáku
  • Výtečná kvalita zpracování

Minusy

  • Vznětový motor se k porsche nehodí
  • Omezený prostor vzadu
  • Filtrování krátkých nerovností

Foto: Jiří Káš

Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (49)
Porsche Panamera 4S Diesel
Cena základní sestavy 3 280 000 Kč
Výbava základní sestavy Dvouzónová automatická klimatizace, elektricky ovládané víko zavazadelníku, hudební systém s 10 reproduktory, sedm airbagů, diodové hlavní a koncové světlomety, multifunkční sportovní volant, nastavitelný podvozek, multimediální systém s navigací, tempomat, vyhřívaná sedadla vpředu. Kč
Cena testované sestavy 4 392 223 Kč
Výbava testované sestavy Čtyřzónová automatická klimatizace (+34.761,-), devadesátlitrová palivová nádrž (+3.369,-), adaptivní sportovní sedadla (+91.626,-), adaptivní vzduchový podvozek (+60.005,-), adaptivní tempomat (+66.872,-), asistent nočního vidění (+65.531,-), hlídání mrtvého úhlu (+23.054,-), dvoubarevné kožené čalounění (+120.010,-), hudební systém Bose (+39.796,-), elektrické dovírání dveří (+19.718,-), ionizátor vzduchu (+8.011,-),interiérový paket Karbon (+45.813,-), koberečky s nápisem Porsche (+5.036,-), bezklíčový vstup (+30.772,-), diodové hlavní světlomety PDLS plus (+56.473,-), parkovací senzory vpředu a vzadu (+39.110,-), pevný kryt zavazadlového prostoru (+4.389,-), zatmavená zadní okna (+15.369,-), PVTS Plus (+11.707,-), 21palcová kola (+122.332,-), paket Sport Chrono (+52.320,-), alcantarové čalounění stropu (+56.146,-), vak na lyže (+10.399,-), ventilovaná přední sedadla (+29.726,-), vyhřívaná zadní sedadla (+13.701,-), vyhřívaný volant (+7.521,-), zadní říditelná náprava (+57.520,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3956
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 310 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 850 / 1000 - 3250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 285
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.9 / 5.8 / 6.7
Emise CO2: 176
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 495 / 1304
Objem nádrže (l): 75
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2050 / 585
Rozměr pneu: 275/35 R21
Porsche Panamera 4S Diesel
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5049
b) šířka (mm): 1937
c) výška (mm): 1423
d) rozvor (mm): 2950
e) rozchod vpředu (mm): 1671
f) rozchod vzadu (mm): 1651
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1530
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - praděda7
26. 9. 2017 15:17
Tak kdyby byla Panamera
ještě o půl metra delší, tak by z ní byla Pendolíny kratší sestra......... ;-)
Avatar - sushi7474
31. 1. 2017 18:54
Re: Kandidat po A7
Ja mam v A7 S-tronic. Idealne by som videl ten test na Panameru s tym zakladnym 6-valom, nech je to blizsie aj nam, beznym smrtelnikom.
Avatar - white label
30. 1. 2017 23:22
Re: Kandidat po A7
Tak tam se manuál ani nenabízel, ale jaký automat máš, multitronic, nebo S tronic?
Na jaký šestiválec by sis rád přečetl recenzi, na základní, nebo na ten eSkový?
Avatar - sushi7474
30. 1. 2017 20:11
Kandidat po A7
Dnes jazdim A7 (2.8 FSI/ automat) a toto by mohol byt pekny nasledovnik.

Neviem, ci by som prekusol cenovku a nesiel radsej do zachovaleho "Jahreswagenu". Velmi rad by som si precital recenziu na ten benzinovy 6-valec. :yes:

Akosi si neviem predstavit Porsche s dieselom (ale viem, ze to je moj problem :-)
Avatar - jimmbo205
20. 1. 2017 13:23
Re: Naftová 911
a kam by ten diesel v 911 asi tak dali? Nevím kdo z vás by chtěl vozit relativně těžkej diesel za zadní nápravou...