Test Auto.cz

Porsche Panamera 4S Diesel – Pětidveřová 911, nebo něco víc?

18.1. 2017
Verdikt
 

Druhá generace Porsche Panamera je prezentovaná jako sportovní limuzína. Dokáže však nabídnout nejen dynamické jízdní vlastnosti, ale také komfort?

Značku Porsche si většina lidí spojí s legendární 911. Jenže Porsche už dávno není jen o sportovních autech, od roku 2002 se jeho nabídka postupně rozšířila také o „běžné“ modely Cayenne, Panamera a Macan, jejichž prodejem je financován vývoj tradičních sporťáků. Právě Panamera nedávno dorazila ve své druhé generaci, a tak je ideální příležitost ji vyzkoušet.

Zvenku se Panamera možná tolik nezměnila, jak je u vozů Porsche ostatně zvykem, jenže útroby jsou kompletně jiné. Automobil dostal novou, lehčí platformu MSB, kterou využijí i další vozy koncernu VW Group (např. nové Bentley Continental GT). Zcela přepracována byla i kabina. Při změnách navíc značka mohla využívat získaných zkušeností z prodeje první Panamery, a tak se mohla vyhnout některým chybám. I proto jsme byli opravdu hodně zvědavi na to, jaká nová Panamera je.

Záď jak z 911

Jistě se shodneme na tom, že zásadní slabinou první Panamery byl její vzhled. Mnozí kritizovali její bachraté tvary, které příliš elegance nepobraly. To uznal i tehdejší šéf Porsche a dnešní předseda představenstva koncernu VW Group Matthias Müller, který v roce diplomaticky prohlásil, že design Panamery mohl být lepší. Hlavní úkol designérů tak zněl jasně - navrhnout hezčí auto!

A cíl byl splněn, protože nová Panamera působí podstatně hezčím dojmem než dosud. Přitom se toho až tolik nezměnilo, protože základní koncepce pětidveřového fastbacku s výklopnou zádí byla zachována. Stačilo jen přiostřit příď, opticky vůz rozšířit a záď úzkými světly více přiblížit 911 a pohlednější vůz byl na světě. Takhle měla Panamera vypadat už dávno!

Z hlediska rozměrů se měnila hlavně délka. S 5.049 mm je novinka o 34 mm delší než předchůdce, rozvor se natáhl o 30 mm na 2.950 mm. Zbývající rozměry prošly jen kosmetickými úpravami, Panamera G2 je o šest milimetrů širší a o pět milimetrů vyšší než první generace. Tak jako u předchůdce je k dispozici i natažená varianta s rozvorem prodlouženým o 150 mm na celkových 3.100 mm.

Video

Jako v raketoplánu

Podobnou evolucí jako karoserie prošel také interiér Panamery. Zvýšený středový tunel a kaplička s pěti kruhovými přístroji, tradiční detail vozů Porsche už od dob první 911, zůstaly zachovány, jejich řešení je ale podstatně modernější než u předchůdce. Při vzájemném mezigeneračním srovnání se tak předchozí generace náhle zdá zastaralá, zatímco interiér novinky působí jako z nějaké kosmické lodi z daleké budoucnosti.

To primárně platí pro středový tunel, v němž konvenční tlačítka nahradily dotykové plochy. Na to při jízdě obvykle nadáváme, jenže plochy hbitě reagují na pokyn a dávají jasně najevo, že je řidič skutečně stiskl, a tak v zadávání pokynů není problém. Co však dokáže zmást, je složité ovládání multimediálního systému s 12,3“ obrazovkou. Zvykali jsme si, nakonec nám ale v mnoha ohledech přišlo docela logické.

To naopak neplatí pro rozmístění některých tlačítek. Kdo by třeba čekal, že vyhřívání volantu se zapíná tlačítkem skrytým v dolní části věnce volantu? A že vypnutí parkovacích senzorů se nachází u stropu? Vadil i fakt, že na středovém tunelu se nenašlo místo na tlačítko otravného stop-start systému, který se musí vypínat přes multimediální systém.

obrázek [600 x 403]  

Obřím mezigeneračním skokem prošel i přístrojový štít. Z analogových ciferníků zůstal zachován jen centrálně umístěný otáčkoměr, který po stranách doplňují dvě sedmipalcové obrazovky. V základním zobrazení sice nabízejí tradičních pět ciferníků, výchozí nastavení ale lze nahradit jinými ukazateli – třeba mapou navigace nebo obrazem z nočního vidění. Bohužel v takovém případě se ukazuje, že je kaplička už moc široká a tudíž částečně krytá věncem volantu. Řidič tak vidí jen část potřebného obrazu.

Jenže to pilot možná přehlédne, protože si bude užívat své sedačky. Posaz za designově krásným a zároveň funkčním tříramenným volantem je totiž naprosto parádní. Sedí se velice nízko, skoro až na silnici, jako ve správném sporťáku. Sedačka s integrovanou hlavovou opěrkou pak perfektně obejme tělo a podrží i v těch nejprudších zatáčkách. Líbí se i rozhled po možná strohém, ale jinak designově nádherném interiéru.

Opravdu pak nadchnou použité materiály, které jsou ještě o krok dále než v jinak skvělých vozech Audi. Výtečný je i obraz z parkovacích kamer, který je jasný a ostrý. A když budete hledat komponenty z ostatních aut koncernu VW Group, zjistíte, že Panamera má třeba svébytné páčky pod volantem. Bravo! Celkový dojem ale přece jen trochu pokazí navigace. Její grafika je sice vlastní, hlas pokynů je ale stejný jako třeba u obyčejných volkswagenů. Taková maličkost a punc výjimečnosti je ten tam...

Vzadu místa tak akorát

Jakmile se jednou za volant Panamery posadíte, už řidičovu sedačku nebudete chtít opustit. Ještě než nastartujeme srdce pod kapotou, pojďme se posadit na zadní sedadla. Jakožto zástupce velkých luxusních aut totiž Panamera musí nabídnout i místo pro majitele, kteří dávají přednost vození se před řízením.

Jenže v tomto ohledu se Panamera stává více sporťákem než limuzínou. Už nastupování kvůli nízkému posazu není žádný med, abyste následně uvnitř zjistili, že moc místa tam není. Se svojí výškou 182 centimetrů jsem měl nad hlavou i před koleny jen minimální rezervu. Ne že bych se vzadu cítil nějak stísněně, v tak velkém autě bych si ale přece jen představoval více místa. Rázem tak dává smysl, proč Porsche nabízí i prodlouženou Panameru Executive.

Co se však týče poskytovaného komfortu, už je na tom Panamera lépe. Vymoženosti jako čtyřzónová klimatizace a vyhřívání zadních sedadel už jsou v této kategorii standardem, jenže Panamera nabízí i unikátní panel mezi sedadly, prostřednictvím jehož dotykové obrazovky lze ovládat vybrané systémy auta. I pasažéři tak mohou zapnout navigaci nebo přepnout rádio.

Moderní technika však v tomto ohledu už možná došla dále, než by bylo potřeba. Pomocí obrazovky se totiž ovládá také centrální výdech ventilace (přední displej to zase umí u výdechů vpředu), což je sice velice efektní, přesto už trochu zbytečné. Nebylo by rychlejší nastavit si směr vanoucího vzduchu ručně? Ale vlastně to chápeme, když dáte tolik peněz za auto, tak se přece nebudete zabývat něčím tak přízemním jako ovládání ventilace. Vždyť se o to může postarat elektromotor...

obrázek [600 x 403]  

Když už jsme vzadu, pojďme se podívat ještě do zavazadelníku. Objem 495 litrů možná není kdovíjaký, jenže díky výklopné zádi dovnitř naložíte i rozměrnější zavazadla. Jen se přitom docela nadřete, protože kvůli zachování co nejvyšší tuhosti karoserie je nakládací hrana opravdu vysoko. Zvedat zavazadla do výšky 78 centimetrů nad vozovkou si tak už říká o nějakého liftboye.

Zadní sedadla lze nicméně sklopit, a to v poměru 40:20:40, přičemž v takovém případě vzroste objem pro zavazadla až na 1.304 litrů. Prostor přitom nekazí nějaký schod, byť ložná plocha není zcela rovná.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

Porsche Panamera 4S Diesel

Cena v základní výbavě: 3 280 000 Kč Cena v testované výbavě: 4 392 223 Kč

Základní výbava:Dvouzónová automatická klimatizace, elektricky ovládané víko zavazadelníku, hudební systém s 10 reproduktory, sedm airbagů, diodové hlavní a koncové světlomety, multifunkční sportovní volant, nastavitelný podvozek, multimediální systém s navigací, tempomat, vyhřívaná sedadla vpředu.

Výbava testovaného vozu:Čtyřzónová automatická klimatizace (+34.761,-), devadesátlitrová palivová nádrž (+3.369,-), adaptivní sportovní sedadla (+91.626,-), adaptivní vzduchový podvozek (+60.005,-), adaptivní tempomat (+66.872,-), asistent nočního vidění (+65.531,-), hlídání mrtvého úhlu (+23.054,-), dvoubarevné kožené čalounění (+120.010,-), hudební systém Bose (+39.796,-), elektrické dovírání dveří (+19.718,-), ionizátor vzduchu (+8.011,-),interiérový paket Karbon (+45.813,-), koberečky s nápisem Porsche (+5.036,-), bezklíčový vstup (+30.772,-), diodové hlavní světlomety PDLS plus (+56.473,-), parkovací senzory vpředu a vzadu (+39.110,-), pevný kryt zavazadlového prostoru (+4.389,-), zatmavená zadní okna (+15.369,-), PVTS Plus (+11.707,-), 21palcová kola (+122.332,-), paket Sport Chrono (+52.320,-), alcantarové čalounění stropu (+56.146,-), vak na lyže (+10.399,-), ventilovaná přední sedadla (+29.726,-), vyhřívaná zadní sedadla (+13.701,-), vyhřívaný volant (+7.521,-), zadní říditelná náprava (+57.520,-)

Podpořte své oblíbené weby ve 13. ročníku ankety Křišťálová Lupa Podpořte své oblíbené weby ve 13. ročníku ankety Křišťálová Lupa

I letos jsou v rámci ankety Křišťálová Lupa 2018 – Cena…

Útok v Íránu má třicet obětí. Rúhání obvinil USA Útok v Íránu má třicet obětí. Rúhání obvinil USA

Střelbu patrně zorganizovala místní arabská opozice,…

Vládní strana Jednotné Rusko prohrála další gubernátorské volby Vládní strana Jednotné Rusko prohrála další gubernátorské volby

Kremelská strana Jednotné Rusko utrpěla další porážku v…

 
Technické údaje
Motor Porsche Panamera 4S Diesel
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 3956
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 310 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 850 / 1000 - 3250
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 285
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.9 / 5.8 / 6.7
Emise CO2:176
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 495 / 1304
Objem nádrže (l):75
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2050 / 585
Rozměr pneu:275/35 R21
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5049
b) šířka (mm): 1937
c) výška (mm): 1423
d) rozvor (mm): 2950
e) rozchod vpředu (mm): 1671
f) rozchod vzadu (mm): 1651
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):920
k) šířka vpředu (mm): 1530
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
 

Přidat názorDiskuse: Porsche Panamera 4S Diesel – Pětidveřová…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Před 40 lety představil Mercedes systém ABS. Demonstroval jej názorně Před 40 lety představil Mercedes systém ABS. Demonstroval jej názorně

Věřili byste, že je to už 40 let od první prezentace…

VW nám ukázal zbraň pro příští dekádu. Srazí cenu elektroaut na minimum VW nám ukázal zbraň pro příští dekádu. Srazí cenu elektroaut na minimum

Nová platforma MEB koncernu Volkswagen je určena výhradně…

 






 
Víte, že Kia staví armádní vozidla? Model Light Tactical Vehicle (LTV) je takové korejské Humvee!

Víte, že Kia staví armádní vozidla? Model Light Tactical Vehicle (LTV) je takové korejské Humvee!

Včera

Kia LTV vznikla na požadavek Ministerstva obrany Jižní Koreje. Na první pohled vypadá jako známý americký armádní vůz HMMWV.




Blesk.cz

Bučková po rozchodu s rybářem Vágnerem: Prchla z Česka!

Bučková po rozchodu s rybářem Vágnerem: Prchla z Česka!

Po více než dvou letech to mezi Eliškou Bučkovou (29) a Jakubem Vágnerem (36) vypadalo na svatbu, místo toho ale…

Ministerstvo chce ušetřit 100 milionů ročně: Známka elektronicky, kontrola kamerami

Ministerstvo chce ušetřit 100 milionů ročně: Známka…

Zavedení elektronických dálničních známek státu ušetří přes 100 milionů korun ročně. ČTK to řekla mluvčí…

 

iSport.cz

Vondrka po loupeži v Brně: Mojí misí je dotáhnout Boleslav co nejdál

Vondrka po loupeži v Brně: Mojí misí je dotáhnout…

Jeho transfer patřil k letním hitům. Michal Vondrka se z Chomutova přestěhoval do Mladé Boleslavi. Stát se…

Slavii dochází hráči. Náš program je nemilosrdný, řekl Trpišovský

Slavii dochází hráči. Náš program je nemilosrdný,…

Dobře věděl, že jeho mužstvo nečeká ve vršovickém derby proti Bohemians nic lehkého. Tím spíš, když slávisté…

 

Reflex.cz

Exceloval jako král Kazisvět, cirkusák Carlo Humberto nebo fanatický jezuita Koniáš. Před sto lety se narodil herec Martin Růžek

Exceloval jako král Kazisvět, cirkusák Carlo…

Kazisvět šestý, z Boží vůle král, mocný panovník a hlava pomazaná. Tak se tituloval herec Martin Růžek v jedné…

Padesát odstínů sirotků aneb morální kýč jedné české europoslankyně

Padesát odstínů sirotků aneb morální kýč jedné české…

Českým mediálním a politickým prostorem již několik dnů rezonuje jako jedno z hlavních témat (ne)přijetí…