Range Rover Evoque SD4 – Černočerný provokatér

Range Rover Evoque SD4 – Černočerný provokatér

 
 

Za Evoqem se každý otočí, i když je nenápadně černý. Je to jen módní hračka, nebo opravdu schopné městské SUV?

Land Rover nás dlouho napínal, než jsme se dostali k novému modelu Range Rover Evoque. Design je známý už víc než tři roky, světlová premiéra novinky proběhla loni v létě. Čekání vyplnila prezentace v technickém centru Land Roveru v anglickém Gaydonu, kde jsem se svezl alespoň na místě spolujezdce.

Tato událost byla posledním impulsem. Očekávání byla od té doby velmi vysoká, o to těžší pozici ale měl Evoque na počátku testu. Potvrdil prvotní nadšení, nebo naopak pohořel?

Konečný verdikt si nechme na závěr. Začneme pěkně po pořádku, od vnějšího designu. Že se koncept LRX, ze kterého Evoque přímo vychází, představil už v roce 2008? Nevadí! Zavalité kompaktní SUV působí na ulici i tak jako zjevení.

Range Rover Evoque: Představujeme

A to přesto, že testovaný vůz měl ten nejméně nápadný exteriér, jaký si můžete pro Evoque vymyslet. Černá barva působí zbytečně usedle a tlumí modernistické tvary karoserie. Podobný efekt mají mnohopaprsková 19palcová kola – jsou elegantní, ale slušela by i jakémukoliv BMW nebo Mercedesu. V katalogu Evoqu najdeme mnohem výraznější vzory.

obrázek [600 x 324]  

Přes veškeré tlumící prostředky je ale Evoque naživo tak nějak správně okázalý. Však má také při vskutku kompaktní délce 4,35 metru enormně širokou karoserii – šířka 1965 mm překonává dokonce všechny současné pětimetrové limuzíny.

Ani do výšky se tělesnými mírami zrovna nešetřilo. Ano, 1635 mm není mnoho, dokonce to Evoque pasuje do role nejnižšího Land Roveru. Ale oba přímí konkurenti, Audi Q3 a BMW X1, dosahují ještě menší celkové výšky.

O pořádné oživení tvarů se starají rozšířené blatníky, robustní boky karoserie a minimalistická světla na obou koncích karoserie. Není bez zajímavosti, že moderní diodová technika plní funkci denních světel, koncových a brzdových světel a také předních mlhovek.

obrázek [600 x 445]  

To, co vidíte na fotkách interiéru, nejspíš nebude tak častým zjevem. Vyzkoušeli jsme totiž Evoque ve sportovní verzi Dynamic, rozšířené o paket Dynamic Plus. Ten stojí závratných 120 tisíc korun, za které přidá exklusivní provedení interiéru, zde ve verzi Agility s kombinací rudé a černé kůže Oxford.

Nejviditelnější částí paketu jsou skořepinová, všestranně elektricky nastavitelná sedadla, která si v ničem nezadají se sportovními kupé. Cestující vpředu jsou nadšeni, a to, jak jsme ověřili, bez rozdílu velikosti postavy. Ti zadní ale přes rozložitá opěradla skoro nevidí dopředu.

Dalším benefitem paketu Dynamic Plus je kůží obšitá palubní deska. Ostatní verze se musí spokojit s poněkud civilnějším, ale luxusně působícím měkčeným materiálem. V testovaném voze tvořil velkou část výplní dveří a nemáme k němu nejmenších výhrad.

obrázek [600 x 350]  

Interiér sází na špičkovou kvalitu zpracování, bezkonkurenční výběr barevných provedení a luxusní materiály. Hliníkové díly jsou skutečně z hliníku, tlačítka a další části jsou převzaté většinou z Jaguaru XJ nebo velkého Range Roveru. V případech, kdy tomu tak není, dosahuje kvalita úrovně těchto dvou modelů.

To je pádný argument při srovnání s Q3 a X1, kteří si přes vysokou kvalitu drží odstup od vrcholných modelů z vlastních řad. Němečtí konkurenti mohou také jen tiše závidět co do rozměrů interiéru. Konstruktéři se soustředili na co nejlepší využití obestavěné plochy. Vnitřní šířka přes 1,5 metru vzhledem k vnější šířce příliš nepřekvapí, Evoque ale boduje i ve svislém směru a také díky celkové vzdušnosti interiéru.

Jediná výhrada směřuje k zadní řadě sedadel. Omezený prostor pro kolena je vlastně jediným bodem, kterým dává Evoque najevo zařazení do kompaktního segmentu. Ještě bychom uvítali větší sklon sedáku – výška 35 cm nad podlahou sice není málo, vzhledem k celkové ergonomii ale prakticky nedokáže podepřít nohy.

obrázek [600 x 422]  

Velice pozitivní je zjištění, že skupina Jaguar-Land Rover pracuje na odstraňování zjevných chyb. Evoque se proto nedopouští zbytečných přehmatů, které můžeme pozorovat u starších modelů. Navigace má nadále výlučně dotykové ovládání, pracuje ale rychleji a struktura menu je přehlednější. Hlavní funkce multimediálního systému rychle zpřístupní tlačítka na krajích.

Efektní, ale nepříliš intuitivní, spouštění vyhřívaných sedadel přes displej je zapomenuto. Stejně tak speciální tlačítka ztracená na středovém panelu. Evoque se dopracoval k tomu nejlepšímu možnému řešení.

Ergonomicky je tedy baby Range bez výhrad. Údiv vyvolala jen malá schránka pod středovým panelem. Skoro nic se do ní nevejde a když se ji podaří zaplnit, tak z ní předměty v zatáčkách vypadávají. Takže má jediný účel – aby ji v noci osvětlovalo modré, bílé, nebo červené ambientní světlo.

Mimochodem, v konkurenčních testech kritizované elektrické zavírání pátých dveří ve skutečnosti funguje. Jde jen o to, že ignoruje rychlý stisk. Range Rover dá na lepší mravy, tlačítko je potřeba chvíli podržet a zbytek práce vykonají elektromotory.

Svižný diesel, čtyřválec

Ale dost bylo statického zkoumání, nejvyšší čas vyrazit na silnici. Pod kapotou Evoqu pracuje 2,2litrový vznětový turbodiesel, který jsme nedávnou prověřili v sedanu Jaguar XF. K testu dorazil silnější z nabízených verzí, označovaný SD4. Dosahuje stejných 140 kW jako XF, točivý moment je ale snížen ze 450 na 420 Nm.

Nejpodstatnější změnou je přesto uložení příčně před přední nápravou. Všechna čtyři kola může navíc pohánět přes manuální převodovku. S právě takovým autem máme tu čest.

Prvním překvapením je odhlučnění motoru. Příčná zástavba znamená z principu lepší izolaci posádky od motoru než v Jaguaru s podélně uloženou pohonnou jednotkou. Range Rover ale předvádí perfektní odhlučnění i na poměry kategorie SUV. Na palubě neustále panuje relativní klid a ticho, které je jen při akceleraci z nízkých otáček narušováno tlumeným pískáním turbodmychadla.

Range Rover Evoque SD4odečtené otáčky [min-1]odečtená spotřeba [l/100 km]
Rychlost 100 km/h17506,4
Rychlost 130 km/h23008,6

Motor SD4 má vcelku hladkou charakteristiku. Jen při plné zátěži je patrná lehká turbodíra pod 1700 min-1, za běžných podmínek ale nevylučuje použití motoru v nízkých otáčkách. Vysoké otáčky dlouhozdvihovému dieselu příliš nevoní, pro plnou akceleraci je lepší držet otáčky do tří tisíc.

Po stránce výkonové představuje motor mírný nadstandard. Evoqu by slušel i silnější turbodiesel, na druhou stranu ve všech jízdních režimech má dostatek sil k přesvědčivé akceleraci.

Kvůli zimním pneumatikám byla nejvyšší rychlost omezena na 190 km/h. Samozřejmost, s jakou ji Evoque dosáhl, ale naznačuje, že i tovární maximum 200 km/h je spíš následkem zásahu elektroniky než nedostatku výkonu.

obrázek [600 x 440]  

Druhé překvapení se týká převodovky. Sportovně vyhlížející řadicí páka je usazená do kulisy s krátkými a přesnými dráhami – nejen sedadla, ale i řazení připomíná Aston Martin. Hlavně dvojka je doslova milimetry vzdálená od neutrálu. Až je škoda, že pro benzinový motor se s manuálem nepočítá.

Odstupňování sleduje moderní emisní trendy. Pro řidiče to představuje jediné omezení – do nějakých 15-20 km/h musí jet na jedničku, dvojka je o dost delší a motor se s ní při velmi nízkých rychlostech trápí.

obrázek [600 x 438]  

Podvozek sice koncepčně vychází z Freelanderu, Evoque má ale téměř všechny díly specifické. Prioritou konstruktérů se stala ovladatelnost, v našem případě podpořená adaptivními tlumiči. Ty pracují ve standardním režimu na výbornou, přepnutí do módu Dynamic pak částečně uspokojí sportovní choutky – řízení znatelně ztuhne a podvozek přitvrdí téměř na hranici snesitelnosti.

Při běžné jízdě se standardním nastavením Evoque naopak překvapil komfortem a stabilitou na příčných nerovnostech – navzdory přítomnosti 19palcových kol a relativně krátkému rozvoru.

V zatáčkách se jako největší slabina ukázalo spojení ESP a zimních pneumatik Bridgestone Blizzak. Na suché silnici mají tyto pneumatiky tendenci sklouznout, na což stabilizace hbitě reaguje. Přitom s vypnutým ESP Evoque i tak zvládne vysoké rychlosti průjezdu a může se směle zařadit na špičku mezi SUV.

Ke skutečné zábavě za volantem to má ale stále daleko. Jakkoliv je nejmenší Range Rover řidičsky zajímavý a na danou kategorii mimořádně dobře ovladatelný, stále jde o robustní SUV s vysokým těžištěm.

Konečné zúčtování

Při konečném hodnocení Evoque obstál ve všech oblastech. Má strhující design, prostorný a luxusně zpracovaný interiér, živý a na palivo přiměřeně náročný motor, jízdní vlastnosti, které dokáží přesvědčit i v realitě českých silnic. Oprávněně si zaslouží místo ve finálové pětici ankety Auto roku.

Láska na první pohled přerůstá v hluboký vztah. Jeho základy ovšem pořádně otřese pohled do ceníku.

Základní cena jen lehce přesahující 800 tisíc i rozsah standardní výbavy je dalším tvrdým úderem proti německé konkurenci. V Mnichově, Ingolstadtu nebo Stuttgartu se ale Land Rover nechal inspirovat, co se příplatkové politiky týče.

obrázek [600 x 296]  

Provedení Dynamic dostává cenu na milion korun, xenonové světlomety, kožená sportovní sedadla, Bluetooth a audio Meridian 380 W jsou pak standardem. Za silnější motor s pohonem všech kol je potřeba připlatit dalších 120 tisíc a stejný je příplatek za již zmíněný paket Dynamic Plus.

Konečný účet následně s každou další lákavou položkou roste směle dál, až se zastaví nad 1,5 milionu. Za takové peníze si už můžete odvézt podstatně větší Discovery. Jenže na tento druh myšlení se u německé prémie nehraje a Land Rover stejný přístup bere za vlastní.

Zlidovělé rčení když ji miluješ, není co řešit u Evoqu platí dokonale. Automobilovou veřejnost rozdělí na ty, kdo si ho mohou dovolit, a na ty, kdo budou jen platonicky obdivovat.

První cena vozu803.772,- Kč (eD4 Pure)
První cena vozu s testovanou motorizací919.111,- Kč (SD4 Pure)
Základní cena testovaného vozu1.117.039,- Kč (SD4 Dynamic)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.532.726,- Kč (SD4 Dynamic)

Plusy

  • Okouzlující design
  • Ukázkové využití vnitřního prostoru
  • Propracovaná palubní elektronika
  • Design a zpracování interiéru na úrovni luxusní třídy
  • Dokonalé řazení s manuální převodovkou
  • Komfort tlumení nerovností
  • Ovladatelnost
  • Tuhá a robustní karoserie
  • Dotykové ovládání vnitřního osvětlení

Minusy

  • Horší výhled šikmo vpřed
  • Slabší opora stehen u zadních sedadel
  • Velmi široká karoserie
  • Filozofie a ceny příplatkových výbav
  • Nemá stropní madla pro spolujezdce
  • Vysoká hmotnost
Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com

Range Rover Evoque SD4

Cena v základní výbavě: 1 117 039 Kč Cena v testované výbavě: 1 532 726 Kč

Základní výbava:Stabilizační systém, Terrain Response, šest airbagů, tempomat, elektricky nastavitelná, sklopná a vyhřívaná zrcátka, parkovací senzory vzadu, 19palcová litá kola, multifunkční volant s perforovaným koženým obšitím, hliníkový dekor v interiéru, kožené čalounění sedadel Dynamic, Bluetooth, audio Meridian 380 W, subwoofer, 2x USB, xenonové světlomety, LED denní svícení, LED přední mlhovky, dešťový senzor a další.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (19.330,-), tlumiče Adaptive Dynamics (33.038,-), 19palcová kola design Style 5 (8.309,-), adaptivní funkce světlometů (5.622,-), samostmívací vnitřní zrcátko (5.374,-), panoramatické střešní okno (17.439,-), zatmavená zadní okna (11.270,-), bezklíčový vstup (25.500,-), paket Cold Climate – vyhřívané čelní okno, vyhřívané trysky ostřikovačů, vyhřívaná přední sedadla (22.017,-), paket Technology Dynamic – HDD navigace s dotykovou obrazovkou a hlasovým ovládáním, couvací kamera, přední parkovací senzory, elektrické zavírání pátých dveří (102.000,-), paket Dynamic Plus – anatomická sedadla s pamětí a vyhříváním (120.808,-), Surround camera systém (26.570,-), aktivní parkovací asistent (18.410,-).

Rath podal ústavní stížnost, nelíbí se mu použití odposlechů Rath podal ústavní stížnost, nelíbí se mu použití odposlechů

Bývalý středočeský hejtman David Rath podal ústavní…

Z KLDR je hlášeno slabé zemětřesení, Čína hovoří o možném výbuchu Z KLDR je hlášeno slabé zemětřesení, Čína hovoří o možném výbuchu

V Severní Koreji došlo k zemětřesení o síle 3,4 stupně,…

Dolínek: V Praze nechci nákladní tranzitní dopravu ani náhodou Dolínek: V Praze nechci nákladní tranzitní dopravu ani náhodou

"Ještě do konce roku chci městským firmám přikázat, aby…

Kolik letišť Berlín potřebuje? Obyvatelé města nebudou hlasovat jen o budoucnosti Merkelové Kolik letišť Berlín potřebuje? Obyvatelé města nebudou hlasovat jen o budoucnosti Merkelové

V neděli se bude rozhodovat o budoucnosti Německa, Němci…

 

Štítky SUV Land Rover Testy

Technické údaje
Motor Range Rover Evoque SD4
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2179
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 140 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 420 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.7 / 5.2 / 5.7
Emise CO2:149
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 575 / 1445
Objem nádrže (l):66
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1595 / 757
Rozměr pneu:235/55 R19
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4355
b) šířka (mm): 1965
c) výška (mm): 1635
d) rozvor (mm): 2660
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 540 / 780
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1015
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):960
k) šířka vpředu (mm): 1515
l) šířka vzadu (mm): 1495
délka sedáku vpředu (mm): 550
délka sedáku vzadu (mm): 445
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 655
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Range Rover Evoque SD4
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 10
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 10
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 10
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 10
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 10
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 6
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,92
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají

Na renomovaném britském automobilovém serveru se objevil…

Armádní Jeep jsme zkoumali v postsovětských Milovicích. I v terénu Armádní Jeep jsme zkoumali v postsovětských Milovicích. I v terénu

Poctivý terénní automobil si dělá ambice nahradit v…

 



Range Rover Evoque Landmark Edition je oslavou prodejních úspěchů Range Rover Evoque Landmark Edition je oslavou prodejních úspěchů

Land Rover se rozhodl oslavit 600.000 vyrobených…

Range Rover Evoque dostal novou výbavu a speciální edici Range Rover Evoque dostal novou výbavu a speciální edici

Ember Special Edition a multimediální systému InControl…

 



 
Dodge Challenger SRT Demon se ukázal v nové reklamě. Jméno hlavního protagonisty nepřekvapí

Dodge Challenger SRT Demon v nové reklamě. Hlavní protagonista nepřekvapí

Dnes 11:25

Novinka americké značky co nevidět dorazí na zámořské trhy, ještě předtím se nám ale Demon připomíná v povedeném spotu.




Blesk.cz

Agáta Prachařová po porodu: Nečekané zjištění ohledně druhého dítěte!

Agáta Prachařová po porodu: Nečekané zjištění…

Je to už několik dní, co je Agáta Prachařová (33) maminkou druhého potomka. A pořádně si to užívá. S malou Miou…

Ani v růžovém neoslnila. Melania Trumpová sklidila kritiku za řeč před ženami lídrů

Ani v růžovém neoslnila. Melania Trumpová sklidila…

Melania Trumpová zahájila slavnostní oběd chotí světových lídrů, kteří se sešli na Valném shromáždění OSN. Její…

 

iSport.cz

Chytil zaujal nahrávkou, Jaškin se zastal spoluhráče a pobil se

Chytil zaujal nahrávkou, Jaškin se zastal spoluhráče…

Mladičký útočník Filip Chytil z New York Rangers nepřestává překvapovat. V derby proti Islanders sice jeho tým…

Hecování na Laver Cupu! Poklony Federerovi, mexická vlna i kliky

Hecování na Laver Cupu! Poklony Federerovi, mexická…

Největší tenisové hvězdy si užívají zcela mimořádnou akci. Laver Cup v Praze během prvního dne všechny…

 

Reflex.cz

Inspektor Mrázek, šplhoun Mazánek nebo dabér Louise de Funse. Před 110 lety se narodil František Filipovský

Inspektor Mrázek, šplhoun Mazánek nebo dabér Louise…

Přestože František Filipovský ve filmech a seriálech sbíral spíš menší role, patřil vždy k hereckým ozdobám…

Bond, James Bond. Fosilie se vrací v komiksu

Bond, James Bond. Fosilie se vrací v komiksu

James Bond je zkamenělina. Relikt z minulého století, který se snaží nějak přežít v tisíciletí novém. Můžete si…