Range Rover Evoque: Oficiální prolog

Range Rover Evoque: Oficiální prolog

 
 

Land Rover nás pozval do svého vývojového centra v Gaydonu, aby detailně předvedl nový model Range Rover Evoque.

Range Rover Evoque teprve finalizuje vývoj. To ale rozhodně nepředstavuje překážku pro to, aby se automobilka pochlubila téměř definitivní podobou své letošní novinky – včetně jízdních zkoušek.

Design již na živo dobře známe díky loňské premiéře na autosalonu v Paříži. Land Rover ale důsledně dávkuje informace zveřejněné předtím, než se Evoque dostane v létě k prvním zákazníkům. O technice toho proto bylo dosud známo jen málo, prezentace specialistů z vývoje ale udělaly ve všem jasno.

Zjištěným podrobnostem se budeme věnovat v samostatném článku, kde Evoque představíme nadstandardně, téměř do posledního šroubku.

 [600×324]

Tou klíčovou novinkou, proč jsme se vydali do Gaydonu, je nový adaptivní podvozek. Pod názvem Adaptive Dynamics se představuje třetí generace magnetických tlumičů Magneride od BWIGroup. Technici slibovali vynikající spojení jízdního komfortu a ovladatelnosti, která pramení mimo jiné z kombinace jednoplášťové konstrukce tlumičů s dvojicí cívek ovlivňujících jejich tuhost.

Na továrním polygonu jsme vyzkoušeli, jak to celé funguje v praxi. Tedy vyzkoušeli… za volant nikdo z přítomných novinářů nesměl. Prezentované vozy totiž byly prototypy, které od produkčních kusů dělí ještě čtyři vývojové fáze (Land Rover bude ještě například pilovat reakce motoru a chování převodovky). Asi si říkáte, že posuzovat auto z místa spolujezdce, není nic moc zajímavého – alespoň mě to okamžitě napadlo. To jsem ale nevěděl, že testovací piloti mají v úmyslu předvádět auto na 100 % jeho možností.

Mimochodem, v autě se sedí relativně nízko. Konstruktéři si dali (i s ohledem na nízkou stavbu karoserie) záležet na tom, aby byly sedáky co nejblíže podlaze, takže zatímco velké Range Rovery mají v tovární hantýrce vysokou Command Position, Evoque nabízí komornější Sporty Command Position.

Range Rover Evoque: První dojmy (Paříž 2010)

První ukázka s turbodieselem v automatu probíhala ještě v relativně umírněném duchu. Cílem bylo ukázat, jak se adaptivní tlumiče vypořádají s rychlým přejezdem terénních vln. Díky frekvenci výpočtů 500x za minutu se mění charakteristika tlumičů rychleji, než dokáže lidský organismus pocítit, a opravdu – i přejezd hupu v rychlosti vysoko nad 100 km/h nevedl k sednutí auta na dorazy ani k nepříjemnému zhoupnutí zádi. Působivé.

Evoque se téměř nenaklání. Táhlé a úzké okreskové zatáčky přitom projíždíme při druhém kolečku s manuálním turbodieselem rychlostmi, které by byly na jakékoliv evropské silnici ilegální. Do toho všeho auto stále zachovává elegantní komfort tlumení nerovností i na všelijak nekvalitním zkušebním asfaltu.

Řidič demonstračního auta potvrzuje a následně i předvádí, že řízení reaguje na změnu natočení volantu okamžitě. Celé kouzlo se tedy neukrývá v měkkém uložení náprav, ale opravdu v precizním odladění elektronických tlumičů a volbě vhodných pružin.

 [600×373]

Jediný problém pro spolujezdce (pokud dobře snáší divokou jízdu) je absence madla nad dveřmi. V zatáčkách není čeho se pořádně chytit a podle všeho tomu tak zůstane i v produkční verzi – kvůli designu a také kvůli účinnosti okenních airbagů.

Až třetí pilot, evidentně duchem závodník, se nechá v benzinovém Si4 přesvědčit k přepnutí tlumičů z módu Normal na Dynamic. Auto citelně ztuhne, ale podvozek stále nemlátí. Všechno už mám po těch několika testovacích kilometrech zprostředkovaně odzkoušené, a tak se vyptávám na další fakta a dojmy.

Ve světle nečekaně dynamických schopností Evoqu je můj hlavní zájem jasný – dá se vypnout stabilizační systém? „Doba nevypínatelného ESP je pryč,“ zchladí mě jeho odpověď. „Umíme jej naladit tak, že bude pro řidiče za všech okolností přínosem.“ Abych snad nepochyboval, okamžitě následuje ukázka s výkladem.

Do středně rychlé zatáčky najíždí opožděným trhnutím volantu v rychlosti asi 120 km/h a následně začne volantem kmitat kolem středové polohy. Elektronika správně vyhodnotí zamýšlený směr a nedovolí karoserii zneklidnit. Zásahy ESP jsou přitom zcela nenucené – kdybych se nedíval řidiči na ruce, nedovedu si z jemných zhoupnutí představit, jaké šílenosti s volantem provádí. Demonstraci uzavírá suchým konstatováním: „bez ESP bychom se okamžitě převrátili nebo vyletěli do stromu.“

Tato poslední ukázka mě definitivně utvrdila, že Evoque bude dobrým autem, které dokáže naplnit všechna vytoužená očekávání. Zbývá už jen počkat, až dorazí první předváděcí vozy, a přesvědčit se vlastníma rukama z místa řidiče.

 [600×336]

Méně vzrušující inovací je systém automatického parkování Park Assist. Evoque vybavený touto funkcí dokáže sám detekovat vhodné parkovací místo a po aktivaci do něj zacouvat. Systém kontroluje řízení, rychlost manévru ovládá sám řidič pomocí brzdového pedálu. Nejedná se proto o plně automatické zařízení, v praxi považuji takové řešení za bezpečnější.

Díky možnosti několikanásobné korekce popojetím vpřed či vzad dokáže automatický parkovací asistent vmáčknout auto do prostoru, který jen 1,2 násobně překonává jeho délku (tzn. parkovací místo s délkou 5,2 metru).

Tedy nic zcela revolučního – podobné systémy známe například z Volkswagenů, Toyoty a Lexusu nebo nejnověji Fordu Focus 3. generace. Range Rover si ale zakládá na stylu a luxusu, proto nepřekvapí, když jsou lidé z vývoje právem hrdí na to, že dovedli tuto inovaci do sériové výroby mezi prvními.

JAKE.AUTO.CZ: RANGE ROVER EVOQUE – všechny články

Spolupracujeme s TipCars.com
Kandidátku KDU-ČSL opustila dvojka v Libereckém kraji. Vadí mu spolupráce s Babišem Kandidátku KDU-ČSL opustila dvojka v Libereckém kraji. Vadí mu spolupráce s Babišem

Dvojka na kandidátce KDU-ČSL do Poslanecké sněmovny v…

Dow Jonesův index překonal další rekord Dow Jonesův index překonal další rekord

Akcie v USA pokračují v lámání rekordů. Dow Jonesův…

Nejistota v Katalánsku. Stovky společností odchází z regionu Nejistota v Katalánsku. Stovky společností odchází z regionu

Kvůli nejistému vývoji v Katalánsku se rozhodlo přesunout…

Zisk Goldman Sachs klesl, překonal však očekávání Zisk Goldman Sachs klesl, překonal však očekávání

Americké investiční bance Goldman Sachs ve třetím…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Subaru Outback:  Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav Test ojetiny Subaru Outback: Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav

Dvojici povedených vozů od Subaru dnes v bazaru naleznete…

Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

 



Range Rover Evoque Landmark Edition je oslavou prodejních úspěchů Range Rover Evoque Landmark Edition je oslavou prodejních úspěchů

Land Rover se rozhodl oslavit 600.000 vyrobených…

Range Rover Evoque dostal novou výbavu a speciální edici Range Rover Evoque dostal novou výbavu a speciální edici

Ember Special Edition a multimediální systému InControl…

 



 
Jak hrát Gran Turismo Sport? Naučí vás to šampion Formule 1

Jak hrát Gran Turismo Sport? Naučí vás to šampion F1

Dnes 17:45

Čas vydání dlouho očekávaného herního titulu Gran Turismo Sport nadešel a s ním se dozvídáme poslední zajímavé informace. Součástí hry bude také aktuální lídr F1 Lewis Hamilton!




Blesk.cz

Agresivní útok Josefa z Loun: Kolik je cena za „milost“ od místního gangu dětských ranařů?

Agresivní útok Josefa z Loun: Kolik je cena za…

Agresivní útok teprve čtrnáctiletého školáka v místním parku, který se objevil na sociálních sítích, otřásl snad…

Kate a William prozradili, kdy se jim narodí třetí dítě! Královská rodina je nadšená

Kate a William prozradili, kdy se jim narodí třetí…

Královský pár Kate Middleton (35) a princ William (35) oznámili, kdy se jejich třetí potomek chystá na svět.…

 

iSport.cz

Messiho rodina se rozrůstá. Jeho krásná Antonella čeká třetí dítě!

Messiho rodina se rozrůstá. Jeho krásná Antonella…

Jeden z nejlepších fotbalistů planety Lionel Messi bude trojnásobným otcem. Třicetiletý argentinský kanonýr ve…

Fanoušci v Plzni volali: Měls ho zabít! Klub za ně platí už čtvrtou pokutu

Fanoušci v Plzni volali: Měls ho zabít! Klub za ně…

A je to tady znovu! Plzeň dostala od disciplinární komise hokejové extraligy pokutu 10 tisíc korun za chování…

 

Reflex.cz

Obvoďáci budou stávkovat. Mají pravdu!

Obvoďáci budou stávkovat. Mají pravdu!

Je málo profesí, jejichž služeb užívám opakovaně a dlouhá léta. Na prvním z míst asi — kromě řidičů tramvají —…

Výprava do nitra Nové Guiney: Země andělů a démonů

Výprava do nitra Nové Guiney: Země andělů a démonů

Papua-Nová Guinea patří k zemím, kterým se turisté vyhýbají. Ale kdo se nebojí, bude mít výjimečný zážitek. Tak…