Renault Clio 1,2 TCe – Hravé nikoliv dravé

Renault Clio 1,2 TCe – Hravé nikoliv dravé

 
 

Clio omládlo, a tak je zde další test. Nejsilnější civilní motorizace 1,2 TCe patří k rodině moderních čtyřválců - nemá sice přímé vstřikování, ale cena je bezkonkurenční. A co dál?

Evropské auto roku 2006 letos prodělalo transplantaci obličeje a s přeplňovanou dvanáctistovkou jde po krku konkurenci. Ve skutečnosti se ovšem nejedná o nelítostnou šelmu, ale spíše o příjemně hravé kotě.

Modernizované Clio představil Renault na letošním ženevském autosalonu. Na český trh dorazilo začátkem května a pustilo se do boje s konkurencí nekompromisně sestaveným ceníkem.

Sympatický Francouz je stále k dispozici jako tří- nebo pětidveřový hatchback a kombi Grandtour. Pohled do ceníků odhaluje čtyři stupně výbavy a solitér v podobě verze Renault Sport, která se tváří, jakoby s ostatními verzemi Clia neměla mnoho společného. Zákazník, který netouží po sportovním náčiní, ale hledá příjemného společníka pro rodinu, si může vybírat z bohaté palety pohonných jednotek, zahrnující čtveřici benzinových dvanáctistovek a trojici vznětových patnáctistovek.

obrázek [555 x 378]  

Modernizované Clio se k nám dostalo nejprve jako pětidveřový hatchback v nejvyšším stupni výbavy Dynamique. Tyto malé Renaulty se na českém trhu asi budou lépe prodávat s nepřeplňovanými benzíny, ale TCe si i tak rozhodně zaslouží pozornost. Jednotka, nahrazující u Renaultu už nějaký ten pátek klasické atmosférické šestnáctistovky, totiž nemá až do nástupu nového čtyřválce VW 1,2 TSI adekvátní konkurenci.

Nová tvář

Inovované Clio se od dosavadního provedení odlišuje hlavně zepředu. Celá příď je vytvarována do velkoplošného plastového dílu, spojujícího v sobě masku chladiče s nárazníkem. Mezi protaženými hlavními světlomety je nyní místo dvojice otvorů umístěn již jen znak automobilky a pod ním má své místo malá štěrbina. Kruhová mlhová světla jsou nyní zcela mimo hlavní otvor v nárazníku.

Na první pohled se to možná nezdá, ale omlazovalo se i na zádi. Proběhla výměna stejných dílů jako vpředu, tedy pozměněné jsou koncové svítilnyzadní nárazník.

Prodloužené deformační zóny přidaly k celkové délce 41 mm (+ 25 mm vpředu a + 16 mm vzadu), pětidveřové Clio se tak prodloužilo z dřívějších 3986 mm na nynějších 4027 mm.

Kulhavá ergonomie

Zvenku poznáte modernizované Clio ihned, uvnitř nemáte prakticky šanci. Snad jen pokud uprostřed palubní desky nebude trčet příplatková navigace. Palubní deska je prakticky beze změn a zůstaly jí všechny již dříve vytýkané nešvary. Tlačítko ovládající výstražné blinkry je stále utopeno pod autorádiem a ovládání autorádia vyžaduje poctivý trénink. Velmi málo vystupující tlačítka musíte hledat, a pokud trénink podceníte, tak se vám nejednou stane, že místo hlasitosti si přeladíte stanici. Někomu možná bude vyhovovat ovládání rádia na sloupku volantu, ale ani to není právě nejšťastněji umístěné (je vpravo, jako u všech Renaultů).

obrázek [555 x 402]  

Náladu zkalenou malicherností v podobě ovládání autorádia vám asi příliš nevylepší ani příplatková navigace. Její umístění na vrchol palubní desky nad výdechy ventilace je logické, ale nejednomu estétovi způsobí zklamání fakt, že není možné ji sklopit ani manuálně. Nepříliš příjemné je zjištění, které odhalí dálkové ovládání navigace umístěné v kelímku, pardon speciálním držáku před řadicí pákou. Při opouštění vozu, tak musí ovladač s vámi nebo se můžete pokusit ukrýt jej někde v interiéru, což by vzhledem k množství úložných prostor neměl být problém. Renault si za zařazení této navigace do nabídky přesto zaslouží pochvalu. Konečně totiž jde o dostupnou (příplatek 13.700,-Kč) alternativu přenosným přístrojům, která má vlastně jen estetické nedostatky.

Ponechme nyní elektroniku stranou a podívejme se na posaz za volantem. Ten není úplně nejnižší, ale jako vysoký jej určitě hodnotit nelze. Každopádně kdo není zvyklý na současně Renaulty, snadno by Clio odsoudil za specifické řešení s volantem (pouze výškově nastavitelným) a přístrojovou deskou poněkud nízko v interiéru.

Nepotěší vyčnívající hrana středového panelu, která atakuje řidičovu pravou nohu, to ale známe již od Clia před modernizací. I přes uvedené výtky se řidič a přední spolujezdec v Cliu nebudou cítit nepohodlně. Místa je zde dost a sedadla jsou pohodlná.

Vzadu Clio potěší nabídkou prostoru v podélném směru na výšku i na šířku. Řidič s výškou 186 cm se bez problému usadí sám za sebe a jeho kolena dokonce nepřicházejí do kontaktu s opěradlem předního sedadla. Dost místa je překvapivě i pro hlavu!

obrázek [555 x 306]  

Zavazadlový prostor v základním uspořádání stále nabízí 288 litrů, po složení druhé řady sedadel se může pochlubit objemem 1028 litrů. Zavazadelník je u podlahy dlouhý 650 mm a při sklopených sedadlech se prodlužuje na 1420 mm. Široký je 1025 mm, vysoký po krycí plato 570 mm a po strop 880 mm. Podlaha je 200 mm pod úrovní nákladové hrany. Po sklopení sedadel vzniká schod vysoký 120 mm. Otvor pro vkládání zavazadel je vysoký 750 mm, široký 950 mm ve spodní části a 820 mm u horní hrany. Nákladová hrana je 680 mm od země a zámek víka zavazadlového prostoru je při otevření 1850 mm nad zemí.

Vrnící kotě

Čím dál méně motorů je možné přirovnat ke kousavým bestiím, ale stále více jich dostává označení líný. V případě motoru 1,2 TCE (74 kW) je nejvhodnější přirovnání k vrnícímu kotěti. Tato dvanáctistovka je hrává a energií nabitá podobně jako malé kotě. Stejně jako ono umí vytáhnout drápky, ale nikdy vás doopravdy nepokouše.

Již v testu předchozího Renaultu Clio 1,2 TCE a Twinga GT jsme se rozplývali nad totální absencí turboefektu a na tom se ani teď nic nemění. Malý čtyřválec se velmi lehko vytáčí a celkově působí velmi živým dojmem. Táhne přibližně od 2500 otáček za minutu a dech mu dochází až u červeného pole při šesti tisících otáčkách za minutu. Zvukový projev motoru je v Cliu velmi silně utlumen a neruší ani při vysokých otáčkách. Síla motoru není příliš znát, působí velmi plynule a jaksi konstantně, výkonová gradace je neznatelná. To je ale dnes vlastní většině civilních zážehových motorů s přeplňováním.

Ve 130 km/h motor pracuje s 3750 min-1, spotřeba benzinu činí 7,5 l/100 km. V průměru se dá jezdit za 6 l na 100 km, jak slibuje výrobce, předpokladem je ale důsledné odřazování ve velmi nízkých otáčkách. S otáčkami roste spotřeba a tak už při konstantní rychlosti 100 km/h počítejte se 6,4 l/100 km.

obrázek [555 x 377]  

Jízda v Cliu s motorem 1,2 TCE je spíše komfortní. Pětidveřový hatchback na silnici působí klidně a sebevědomě. Posilovač řízení má lehký chod, ale i přesto si lze i v tomto Cliu (v rámci možností) užít sportovnější jízdu. Řazení pětistupňové manuální převodovky je bezproblémové, kulisa sice není exaktně vymezena jako například u německých a japonských konkurentů, ale přesto je nad standardem, na který jsme zvyklí u francouzských vozů. Aerodynamický hluk je dobře potlačen a začíná se výrazněji projevovat až při rychlostech, které jsou na našich silnicích nelegální.

Závěr

Silnou zbraní malého Renaultu je i nadále jízdní komfort a to i přes přitvrzení podvozku, které se mu dostalo už při uvedení aktuální generace na trh. S ní přišla doba špičkově zařízených interiérů Renaultu, kterým dokáží konkurovat jen ti nejlepší (a často výrazně dražší) v segmentu. V Cliu je pro běžně vzrostlou posádku místa celkem dost, a tak plnohodnotnému využití brání vlastně jen malý zavazadelník. Řešením je přechod k verzi Grandtour za lidový příplatek 15 tisíc Kč.

Malý motor 1,2 TCe je milým nástupcem jedna-šestek. Jeho doménou je jízda ve městě, kde skvěle zabírá už od nízkých otáček a umí jezdit s nízkou spotřebou. Nečekejte ale nic podobného na dálnici. Roztočený motor o objemu 1149 cm3 znamená roztočené turbodmychadlo, což ve finále stojí peníze. Proti atmosférickému motoru s větším objemem pak mnoho neušetříte.

Nedostatky jsou do značné míry subjektivní. Posaz za volantem nemusí vyhovovat každému, zvláště když volant bude ve většině vozů nastavitelný jen výškově. Na specifické ovládání některých funkcí si asi zvyknete.

Na závěr ještě jedna dobrá zpráva. Vestavěná navigace už nestojí mnoho! Akceptovat ale musíte dálkové ovládání a z přístrojové desky trčící displej.

První cena vozu199.900,-Kč (Clio Authentique 3 dv., 1,2 16V, 48 kW )
První cena vozu s testovanou motorizací274.900,-Kč (Clio Expression 3 dv., 1,2 TCE, 74 kW)
Základní cena testovaného vozu314.900,-Kč (Clio Dynamique 5 dv., 1,2 TCE, 74 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků367.400,-Kč (Clio Dynamique 5 dv., 1,2 TCE, 74 kW)

Plusy

  • Agilní motor
  • Komfortní podvozek a kvalita jízdy
  • Účinné brzdy
  • Vynikající odhlučnění interiéru
  • Pohodlná sedadla
  • Sebevědomě působící interiér
  • Vysoký standard bezpečnostní výbavy
  • Sazba povinného ručení
  • Adekvátní ceny

Minusy

  • Volant seřiditelný jen výškově
  • Ergonomie některých ovládacích prvků (tempomat, ovl. radia vpravo od volantu)
  • Spotřeba velmi závislá na jízdním stylu
  • Způsob integrace navigačního systému
  • Velký účinek posilovače
Spolupracujeme s TipCars.com

Renault Clio 1,2 TCe

Cena v základní výbavě: 314 900 Kč Cena v testované výbavě: 367 400 Kč

Základní výbava:ABS s elektronickým rozdělovačem brzdné síly a asistenčním systémem brzd, adaptabilní airbagy řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, okenní airbagy, bezp. pásy vpředu: výškově nastavitelné, tříbodové, s předpínačem, pezp. pásy vzadu: tříbodové na všech místech, bezpečnostní opěrky hlavy na všech sedadlech, systém ISOFIX - příprava pro upevnění dětské sedačky na zadních bočních sedadlech, možnost odpojení airbagu spolujezdce vpředu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrický posilovač řízení s variabilním účinkem, palubní počítač (s funkcemi: ujetá vzdálenost, průměrná rychlost, dojezd na zbývající palivo, spotřeba celková, průměrná, momentální), tempomat s omezovačem rychlosti, mlhové světlomety, dešťový a světelný senzor, automatická klimatizace, vyhřívané zadní sklo, volant a hlavice řadicí páky v kůži, výškově nastavitelný volant, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka (asférické na straně řidiče), elektricky ovládaná okna vpředu s impulsním ovládáním na straně řidiče, zásuvka 12 V, zapalovač + přenosný popelník, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, zadní sedadlo s děleným opěradlem 1/3 — 2/3, odkládací schránka před sedadlem spolujezdce, úložné prostory v předních dveřích a zadních dveřích, kryt zavazadlového prostoru, rádio 4x20 W CD MP3 s ovládáním pod volantem, odděleným displejem, 4 reproduktory, 2 výškové reproduktory v palubní desce, zpětná zrcátka v barvě karoserie, vnější kliky dveří v barvě matný chrom, boční lišty v barvě karoserie, disky kol z lehké slitiny 15" DEL ARTE

Výbava testovaného vozu:Elektr. stabil. systém ESP s protiprokluzovým systémem ASR a kontrolou nedotáčivosti CSV(+8.000,- Kč), zadní parkovací asistent (+9.000,- Kč), rádio 4x20 W Bluetooth CD MP3, s ovládáním pod volantem, odděleným displejem + C box (vstup USB a jack 3,5 mm) (+7.500,- Kč), navigační systém Carminat TomTom (s mapovým pokrytím Východní Evropa) (+13.700,- Kč), metalický lak (+10.300,- Kč), disky kol z lehké slitiny 16" CANASTA (+4.000,- Kč)

Nominace v anketě Křišťálová Lupa 2017 už jen do neděle Nominace v anketě Křišťálová Lupa 2017 už jen do neděle

Co vás za poslední rok na české internetové scéně nejvíce…

Fincentrum možná znovu změní majitele. Kolem majority ve firmě krouží Italové Fincentrum možná znovu změní majitele. Kolem majority ve firmě krouží Italové

Fondy kontrolující poradenskou firmu by prodaly podle…

 
Technické údaje
Motor Renault Clio 1,2 TCe
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1149
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 74 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 145 / 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 184
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.6 / 5 / 5.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 288 / 1028
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1165 / 415
Rozměr pneu:195/50 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4027
b) šířka (mm): 1707
c) výška (mm): 1497
d) rozvor (mm): 2575
e) rozchod vpředu (mm): 1472
f) rozchod vzadu (mm): 1470
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):950
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1410
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Renault Clio 1,2 TCe
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 6
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 7
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 6
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 10
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,23
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nejlevnější elektromobil v ČR ještě zlevnil. Cena už je pod 100 000 Kč Nejlevnější elektromobil v ČR ještě zlevnil. Cena už je pod 100 000 Kč

Elektrické vozítko bude již v září dostupné i ve verzi…

Znáte nějaká bulharská auta? Co třeba Bulgaralpine z roku 1967... Znáte nějaká bulharská auta? Co třeba Bulgaralpine z roku 1967...

Před padesáti lety se odehrál pokus o vybudování…

 



Evropské Automobily roku: Renault Clio (2006) Evropské Automobily roku: Renault Clio (2006)

Třetí generace Clia komerčním úspěchem navázala na své…

Video: Zajíc jako účastník rallye Video: Zajíc jako účastník rallye

Velikonoční svátky jsou v plném proudu a jedním z jejich…

 



 
48 voltů: K čemu slouží tahle palubní síť? A nahradí stávajících 12 voltů?

48 voltů: K čemu slouží tahle palubní síť? A nahradí 12 voltů?

Včera

Budoucnost automobilové elektroinstalace patří 48voltové palubní síti, hlásají do světa automobilky. Co přinese čtyřnásobné zvýšení palubního napětí? A bude se i nadále používat 12voltová sít?




Blesk.cz

V neděli bude vysoký index pohody. Na co sáhneme, to se nám bude dařit

V neděli bude vysoký index pohody. Na co sáhneme, to…

Během neděle bude do Česka proudit chladný a vlhký vzduch od severozápadu, který pocítíme na vlastní kůži. V…

Muž chránil tělem neznámého chlapečka při teroru v Barceloně: Neuteču, je jako můj syn, křičel

Muž chránil tělem neznámého chlapečka při teroru v…

Španělsko se vzpamatovává z teroristického útoku, při němž bylo zabito 14 lidí, a na povrch vyplouvají příběhy…

 

iSport.cz

Plíšková zůstala jedničkou, Halepová ve finále dostala výprask

Plíšková zůstala jedničkou, Halepová ve finále…

Karolína Plíšková zůstala světovou tenisovou jedničkou. Rumunka Simona Halepová, která ji mohla na prvním místě…

Famózní Neymar! Proti Toulouse byl u pěti gólů, sám vstřelil dva

Famózní Neymar! Proti Toulouse byl u pěti gólů, sám…

Nejdražší fotbalista světa Neymar byl hlavní hvězdou i ve druhém utkání v dresu Paris St. Germain po přestupu z…

 

Reflex.cz

Ženy měly za komunismu lepší sex, tvrdí unikátní studie

Ženy měly za komunismu lepší sex, tvrdí unikátní studie

Ačkoli se lidé v komunistických režimech ve východní Evropě určitě měli ve většině aspektů hůř než jejich…

Tvrdý kritik Erdogana byl zatčen v Granadě. Důvody jsou politické, zní z Německa

Tvrdý kritik Erdogana byl zatčen v Granadě. Důvody…

Kritik tureckého prezidenta Recepa Tayyipa Erdogana byl podle informací agentury Reuters zatčen včera odpoledne…