TEST Seat Alhambra 2.0 TDI/110 kW - Stejný a přece lepší
Původní Alhambra byla zástupcem automobilů vzešlých z projektu Auto Europa, jehož počátky se datují do roku 1995. Hlavními aktéry byly koncern Volkswagen a Ford, přičemž výsledkem se stala trojice MPV: vedle Seatu Alhambra ještě VW Sharan a Ford Galaxy. Všechna auta se vyráběla v továrně v Palmele v Portugalsku, která po rozpadu partnerství zmíněných značek připadla Volkswagenu. A ten v ní již nějaký čas montuje vozy z přesně opačného spektra nabídky, konkrétně kupé Scirocco.
Zatímco Ford ze společného projektu vycouval v roce 2006, kdy představil novou generaci Galaxy, vyvinutou výhradně ve vlastní režii, vydržely původní MPV od koncernu Volkswagen na trhu ještě další čtyři roky. Od roku 2010 nabízejí i Volkswagen a Seat druhou generaci velkého MPV.
MPV každým coulem
V současnosti však velkoprostorová auta příliš netáhnou, místo nich si zákazníci raději pořizují všemožné SUV či crossovery. Sice mi smysl tohoto jejich počínání trochu uniká, ale budiž… Jistě i z toho důvodu se někteří tradiční zástupci segmentu začínají pomalu měnit. Nejzárnějším příkladem je nová generace Renaultu Espace, praotce všech evropských velkoprostorových aut. Zda mu to přinese prodejní úspěch, se ukáže v následujících letech.
Alhambra vyjíždí po necelých pěti letech s novou tváří. Je to právě přední část, kde jsou vzhledové retuše nejvíce viditelné. Nová je maska chladiče, na níž se skví větší logo, zatímco světlomety se nezměnily. Vedle standardních halogenů lze za příplatek v rámci akčního paketu Copa Plus za 10.500 korun získat natáčecí bixenonové světlomety. Přitom jako samostatná položka vyjdou na citelně dražších 24.600 korun. Se zmíněným paketem se pojí dále parkovací čidla, navigace či couvací kamera. Za uvedenou cenu tedy docela hodně muziky. Technologie světlometů LED je k dispozici pouze vpředu pro denní svícení.
Inovovalo se také vzadu. I tady mají skupinové svítilny stejný tvar, avšak dostaly jinak rozmístěná jednotlivá osvětlení. A jsou standardně diodové i v základní výbavě Reference. Výrobce dále nabízí v rámci retuší dvě nové barvy karoserie a jiný design litých kol.
Snadno to přestavíte
Kouzlo každého MPV spočívá v přepravní kapacitě a možnostech všemožně přestavovat kabinu. Zkoušená Alhambra byla v rámci příplatku 18.300 korun vybavena třetí řadou sedadel. Ty lze vtipně a hlavně velice jednoduše zaklopit do podlahy zavazadelníku. Pokud tak učiníte, vznikne základní objem 658 litrů. V případě, že je vyklopíte, smrskne se na pouhých 267 litrů. Maximální objem prostoru pro zavazadla je v případě sedmimístné verze 2297 litrů.
seat redakcnivideo testy video mpv
Přístup ke třetí řadě sedadel je až překvapivě snadný. Obě krajní „křesílka“ druhé řady lze totiž efektivně vyklopit vpřed. Ne pouze jejich opěradla, nýbrž celé sedadlo. Zkusili jsme se dozadu posadit a šlo to zcela bez problémů. Ve druhé řadě je úroveň sezení sice o něco lepší, leč tři sedadla vedle sebe znamenají, že pokud se sem posadí trojice cestujících, budou se neustále dotýkat rameny.
A ani nemusí jít o nadprůměrně vzrostlé lidi. S kolegou měříme necelých 170 cm, a přesto jsme se o sebe dotýkali. Samozřejmě, pokud povezete děti, jistě si stěžovat nebudou.
Sedadla lze podélně posouvat a u toho prostředního sklopit opěradlo vpřed, takže vznikne rovná ložná plocha. Žel v jeho zadní stěně nenajdete žádné vybrání na pohárky či k odložení různých drobností. Ty po chvíli pátrání objevíte pod bočními okny, tedy pokud odklopíte jejich plastový kryt. Ale pozor: vybrání ve tvaru kalíšků je pouze na levé straně, na pravé chybí. Tam je to spíše na odložení tácku.
Nastupování do druhé, případně třetí řady sedadel usnadňují posuvné boční dveře. Za příplatek 24.200 korun jsou dokonce elektrické, spolu s víkem zavazadelníku. Ovládají se buď klasicky klikou, tlačítkem na klíči nebo ovladači na přístrojové desce.
Alhambra ale nabízí ještě jednu příjemnost. Sklopte opěradla druhé řady vpřed a vznikne rovná ložná plocha. A to stejné udělejte s opěradlem pravého předního sedadla a můžete převážet předměty dlouhé až 2,8 metru!!! Navíc manipulace se sedadly je tak snadná, že nebude činit problém ani dámě. Snad jenom vyklopení třetí řady sedadel vyžaduje poněkud větší sílu.
Usednutí za volant žádné rozdíly oproti dřívější verzi neodhalí, teprve později zjistíte co je nové. Za zmínku stojí zábavní systém Seat Easy Connect, vybavený dotykovým displejem s vysokým rozlišením. Nechybí možnost připojit také USB, což dříve nebylo (pouze AUX). Pozice za volantem se nezměnila - sedí se vysoko, leč příjemně. Přesto se našli tací, kterým se přední sedadlo zdálo příliš tvrdé a jakoby málo profilované.
Volant je umístěný trochu „naplocho“ jak tomu ostatně u MPV bývá. Alhambra současné generace je od samého začátku výroby vybavena elektromechanickou parkovací brzdou. Pracuje přímo s krokovými motorky v zadních brzdičích, tedy stejně jako třeba v Passatu od B6 dále.
Zmínku zaslouží ještě samočinná klimatizace Climatronic, která je standardem od druhé základní verze Style. Je dokonce třízónová, přičemž vzadu sedící cestující si mohou navolit vlastní teplotu. Ale jenom za předpokladu, že jim to řidič umožní aktivací třetího okruhu na panelu ovládání klimatizace. Pochvalu zaslouží přítomnost čidla kvality vzduchu, což není ani dnes u automobilů samozřejmé.
seat redakcnivideo testy video mpv
AdBlue už tu bylo
Spíše než na vzhledové retuše se Seat Alhambra zaměřil na techniku. Asi největší novinkou jsou motory splňující přísnou emisní normu Euro 6. V našem případě to byl přeplňovaný vznětový čtyřválec 2.0 TDI z řady EA288 o výkonu 110 kW. Ke splnění příslušné normy si pomáhá přítomností vstřikování močoviny do výfuku, tedy technologií AdBlue.
Ta však není u Alhambry (a samozřejmě sesterského Volkswagenu Sharan) na rozdíl od jiných modelů koncernu ničím novým. Naopak mají ji od samého začátku i původní turbodiesely 2.0 TDI, splňující Euro 5. Plnicí hrdlo je však situováno trochu nešikovně. Pod víčkem plnicího otvoru paliva jej nenajdete, jakkoliv tomu tak u zbývajících produktů skupiny Volkswagen je.
U Alhambry se schovává v levém zadním podběhu. Musíte sem tedy přes zavazadelník a následně odklopit víko v boku čalounění. Doplňování je trochu krkolomné, přičemž hrozí, že si potřísníte čalounění kufru. Je proto lepší to svěřit servisu. V případě nouze to však jde.
Na motor navazovala přímo řazená šestistupňová převodovka, vynikající lehkým a přesným řazením. Její součástí byl v daném případě úhlový převod, umožňující pohon všech kol 4Drive. Alhambra je tak jedním z mála MPV, které toto nabízejí. K rozdělení hnací síly se i po modernizaci používá spojka Haldex čtvrté generace. Nejnovějšího pátého vydání se v Alhambře dočkáme až v další generaci.
Plavně i „sportovně“
Jízdní vlastnosti zkoušeného vozu ovlivňovaly dvě věci: zmíněný pohon všech kol zajišťující lepší trakci pneumatikám za snížených adhezních podmínek, a novinka v podobě adaptivního odpružení DCC. Zajímavé je, že Sharan nabízí podvozek DCC od samého začátku výroby. V Alhambře vyjde na 25.400 korun a umožňuje jak je obvyklé měnit tuhost tlumičů v předvolených režimech Normal, Sport a Komfort.
V komfortním nastavení se vůz příjemně pohupuje, tak jak čekáte. Překvapením je ale mód Sport - v něm odpružení sice ztuhne, avšak nijak výrazně. Výsledkem je zdařilé potlačení pohybů karoserie, avšak i nadále velice slušný jízdní komfort. Na nějaké sportování to zkrátka není...
seat redakcnivideo testy video mpv
V každém případě Alhambra nabízí v rámci třídy skvělé jízdní vlastnosti. Snad jen minulá generace Fordu Galaxy/S-Max jezdila lépe. Vzhledem k velikosti, výšce těžiště, délce karoserie a také zaměření se španělské MPV řídí nečekaně dobře. I okresní silnici se spoustou zatáček lze jet ve svižném tempu, aniž by to nějak zvlášť vadilo. Řízení s elektromechanickým posilovačem nabízí odpovídající odezvu na volant, je veskrze strmé, byť citlivost v repertoáru chybí.
Většinu výmolů zvládne podvozek skvěle vyžehlit, přesto ty hlubší občas vyloudí nějaký ten ráz. Tady hodně záleží na tom, v jakém režimu podvozku DCC jedete. Měkký dobře zvládá drobnější výmoly, avšak s těmi hlubokými se pere obtížněji. Ve Sportu je tomu přesně naopak.
Dlouhé tak akorát
Po stránce jízdních výkonů se pohonná jednotka projevuje tak, jak čekáte. Svoji sílu rozvíjí plynule, byť při překročení 1500 až 1700 otáček za minutu je znát výraznější chuť motoru do života, což se projeví lepší akcelerací. Těch 110 kW se s pohotovostní hmotností vozu 1972 kg pere statečně.
Je to i zásluhou převodovky, jejíž jednotlivé stupně jsou perfektně zvoleny. Při dálničních 130 km/h točí motor jenom lehce přes 2000 otáček za minutu, což se zdá být příznivé. Motor rovněž potěší měkkým během, jistě i zásluhou dvojice vyvažovacích hřídelů v bloku.
Co však musíme vytknout, je spotřeba. Ač jsme jezdili vcelku klidně, ukázal palubní počítač na konci testu dlouhodobý průměr 8,4 l na 100 km. A to není zrovna málo, vzhledem k použitému motoru. Mimo město lze sice jet i za 6,5 l na 100 km a to i při svižnějším tempu, přesto úspornost není zrovna silnou stránkou vozu.
seat redakcnivideo testy video mpv
Závěr
Seat Alhambra i po modernizaci zůstává na špičce segmentu. Jejím největším kladem je nabídka vnitřního prostoru se skvěle vyřešenou variabilitou kabiny. I přes značnou velikost se vůz dobře řídí, přičemž jízdní vlastnosti jsou v dané třídě rozhodně nadprůměrné. Perličkou je nabídka pohonu všech kol či adaptivního odpružení, které už tak komfortní jízdní vlastnosti dále vylepšuje. Vadila nám vyšší spotřeba paliva.
Nejlevnější verze modelu | 661.900 Kč (1.4 TSI/110 kW Reference) |
Základ s testovaným motorem | 908.900 Kč (2.0 TDI CR 4WD/110 kW Style Advanced) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.059.800 Kč (2.0 TDI CR 4WD/110 kW Style Advanced) |
Plusy
- Prostornost a variabilita kabiny
- Sedm míst, snadná manipulace se sedadly
- Vynikající jízdní vlastnosti
- Tichý a kultivovaný motor, zpřevodování
- Posuvné boční dveře, pohodlný nástup
- Pohon všech kol, adaptivní pérování
Minusy
- Omezený zavazadelník za třetí řadou
- V základu halogenové světlomety (plně diodový vůz se nenabízí)
- Pohon všech kol pouze s manuální převodovkou a jedním motorem
- Vyšší spotřeba, průměrné jízdní výkony