Škoda Fabia RS Combi – Pořádně nadupaný kombík

Škoda Fabia RS Combi – Pořádně nadupaný kombík

 
 

Všechno je jinak – nová Fabia RS už nemá turbodiesel a manuální převodovku. Místo toho dostala kombinaci TSI a DSG, navíc ji můžete mít s karoserií kombi.

Čekání na Fabii RS bylo i u druhé generace dlouhé. Mladoboleslavská automobilka si dala opět načas a nejostřejší provedení představila až při faceliftu Fabie. Pod kapotou se tentokrát nezabydlel turbodiesel, ale motor 1,4 TSI ve spojení s dvouspojkovou převodovkou.

Stejnou pohonnou jednotku má i sesterský Volkswagen Polo GTI a SEAT Ibiza Cupra, Fabia se od nich ale liší hned v několika ohledech. Především využívá starší platformu PQ24, která se vyznačuje užší stavbou karoserie, a nabízí standardně pětidveřovou karoserii. Ještě nezvyklejší je ale druhé karosářské provedení – kombi. Právě Fabia RS Combi se nám dostala do redakčního testu, zatímco kolegové z webu Autofun zkoušeli klasický hatchback.

Kromě výrazně silnějšího motoru se verze RS od běžné Fabie liší řadou stylistických úprav. Ty dodávají autu podstatně vyspělejší vzhled. Je těžko uvěřitelné, jak pár úprav dokáže zlepšit vnímání Fabie – jednoduché a agresivně tvarované nárazníky, černě lakované kryty zrcátek, 17palcová kola s nízkoprofilovými pneumatikami a v neposlední řadě i světle zelený lak dělají z Fabie RS vcelku atraktivní auto. Z nových detailů je méně povedené snad jen lízátko předního nárazníku, výhružně vystrčené dopředu. To má ale svoji aerodynamickou funkci a naštěstí je dost vysoko na to, aby při parkování drhlo o obrubníky.

Uvnitř Fabia RS pokročila ještě dál. Věrná zvyklostem dalších škodovek řady RS, nabízí sedadla s opravdu silným bočním vedením, která pevně, avšak komfortně, sevřou tělo řidiče a spolujezdce. K tomu se přidává dobře tvarovaný volant s perforovanou kůží na věnci a smysl pro detail prokázali lidé z Škoda Auto při rozhodnutí dát do Fabie RS černý strop.

obrázek [600 x 417]  

Fabia RS má motor 1,4 TSI v jeho nejsilnějším provedení o výkonu 132 kW (180 k). Jeho přeplňovnání zajišťuje kombinace mechanického kompresoru pro nízké otáčky a výfukového turbodmychadla pro střední a vysoké otáčky. Díky tomu nechybí této čtrnáctistovce zátah už hluboko pod 2000 min-1, zároveň ale představuje mezi downsizovanými turbomotory vysokootáčkovou jednotku – dokáže ze sebe vymáčknout až 7000 min-1. To vše bez turbodíry a citelného turboefektu.

Praxe je nicméně taková, že 1,4 TSI může stále závidět charisma podobně točivých atmosférických motorů. Chybí mu zřetelná výkonová špička a reálně není ani důvod překračovat hranici 6000 otáček – výkon sice dále graduje, ale ručička po otáčkoměru už šplhá pomaleji a pro akceleraci je tedy lepší přeřadit. To jsou ale drobné výhrady, majitelé Fabie RS určitě mnohem víc ocení dostupnost točivého momentu napříč prakticky celým spektrem otáček.

Z toho vyplývá, že RS dokáže plynule zrychlovat v jakékoliv rychlosti. Přiměřená výkonová rezerva zaručuje vždy uspokojivou akceleraci. Fabia nemá problém hravě dosahovat rychlostí daleko za českými zákonnými limity, až nečekaně snadno dokáže překročit hranici 200 km/h.

V tom ji pomáhá i bohatá zásoba převodových poměrů v sedmistupňové převodovce DSG. Při 130 km/h proto točí vcelku nízkých 3000 min-1 a spokojí se s 8 l/100 km. Jinak ale převodovka potvrzuje předchozí zkušenosti s DSG – když od ní nic nežádáte, funguje bezchybně a prakticky neznatelně. Ve vysokých otáčkách ale na změnu převodu potřebuje nějaký čas a v manuálním režimu má elektronika vždy hlavní slovo před pokyny řidiče.

Má to samozřejmě i své výhody. K ovládání auta stačí prakticky jen pravá polovina těla – ruka na volantu a pádle, které dává převodovce pokyn řadit nahoru (tzn. při akceleraci kolem 6000 min-1) a noha na dvojici pedálů. Spojkový pedál samozřejmě chybí a ten plynový dokáže plně nahradit levé pádlo řazení. I v manuálním režimu převodovky totiž možná až příliš horlivě funguje kickdown.

obrázek [600 x 382]  

Fabia RS ale nemá být sportovní, má být hlavně rychlá, a uvedené vlastnosti dobře korespondují s všestranností, každodenní použitelností a uživatelskou nenáročností. To s sebou nese kompromisy. Většina kompromisů je ale, na rozdíl od chování DSG, veskrze pozitivní.

Největším překvapením je naladění podvozku. Konstruktéři odvedli perfektní práci, protože nebýt typického vyššího posazu za vysokou palubní deskou, Fabia RS vůbec nepřipomíná výchozí model. Karoserie téměř nezná náklony a neztrácí jistotu kvůli měkkému uložení náprav, zatímco kola jistě vedou stopu. Komfort přitom netrpí, RS je téměř stejně pohodlná jako běžná Fabia na 16palcových kolech. A to RSka obouvá skutečně nízkoprofilový rozměr 205/40 R17…

S Fabií RS lze díky tomu jezdit po okreskách opravdu rychle. Důvodem je i často zmiňované ESP bez možnosti úplné deaktivace. Fabia RS se nezdá být úplně nezáludným autem, stabilizační systém ale především díky funkci přibrzďování hnaných kol v zatáčkách (simulace uzávěrky diferenciálu XDS) a citlivým zásahům na zadní nápravě dokáže smazat sklon auta k nedotáčivosti.

Trakce předních kol je s pomocí XDS natolik dobrá, že Fabia RS dokáže projíždět i středně rychlé zatáčky trojcifernými rychlostmi. Pud sebezáchovy vám pak nedovolí ještě někdy vypínat elektronické pomocníky ASR a XDS.

obrázek [600 x 409]  

Určitě máme raději auta, která mají vyvážené jízdní vlastnosti už bez pomoci elektroniky, Fabia RS ale dobře zapadá do filozofie koncernu VW – vyrábět auta, která sice nepobrala příliš sportovnosti, ale rychle s nimi dokáže jet opravdu každý. Bez velkého soustředění, zkušeností nebo úsilí můžete být s RS nejrychlejším kombíkem na silnici.

Dojem z jízdy by vylepšil menší účinek posilovače řízení, kratší převod řízení nebo alespoň zpětná vazba. Nicméně charakter řízení opět v jistém smyslu koresponduje s celkovým zaměřením auta. Lehké výhrady lze směřovat také na brzdy. Sice netrpí vadnutím, ale už po pár kilometrech ostré jízdy je cítit obložení. Brzdový asistent si navíc snahu přesně dobrzdit před nájezdem do zatáčky mylně vykládá jako kritické brzdění a proti vůli řidiče stiskne kotouče maximálním dostupným tlakem.

Ve spolupráci s velmi schopným podvozkem se také úzký rozchod kol i samotná karoserie najednou stávají předností Fabie. Auto se snadněji proplétá hustým provozem ve městě i vlásenkami za městem.

Pozice Fabie RS je složitá snad jen v tom smyslu, že za ceny přes půl milionu korun je na výběr celá řada aut různých velikostí i zaměření. Nabídkou karoserie kombi ale Škoda Auto přesně vystihla jednu za mála děr na trhu. Určitě najde řadu zákazníků, kteří ocení kombinaci rychlosti, univerzálního zaměření, prostorného interiéru v podélném a svislém směru a objemného zavazadlového prostoru. Věříme, že lidí, kteří nebudou váhat dát 520 tisíc korun za zmenšené Audi RS6, bude dost na to, aby Škoda Fabia RS Combi dávala smysl.

První cena vozu199.900,- Kč (1,2 HTP/44 kW Easy)
První cena vozu s testovanou motorizací499.900,- Kč (1,4 TSI/132 kW RS)
Základní cena testovaného vozu514.900,- Kč (1,4 TSI/132 kW RS Combi)
Cena testovaného vozu vč. příplatků579.400,- Kč (1,4 TSI/132 kW RS Combi)

Plusy

  • Plynulý zátah motoru s dostatkem výkonu napříč celým spektrem otáček
  • Stabilní a tvrdý podvozek bez negativního dopadu na jízdní komfort
  • Výrazně lepší jízdní vlastnosti než běžná Fabia
  • Designová vylepšení verze RS
  • Bezkonkurenční kombinace karoserie, motoru a převodovky

Minusy

  • Malá vnitřní šířka
  • Nízko uložená řadicí páka
  • Podprůměrné schopnosti navigace a audiosystému
  • Otevírání palivové nádrže klíčkem
Spolupracujeme s TipCars.com

Škoda Fabia RS Combi

Cena v základní výbavě: 514 900 Kč Cena v testované výbavě: 579 400 Kč

Základní výbava:4 airbagy, ESP, XDS, palubní počítač Maxi Dot, elektrické stahování oken, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, automatická klimatizace Climatronic, rádio 2din Swing, tempomat, kola Gigaro 7J x 17, zrcátka a kliky v černém laku, světla LED pro denní svícení, sportovní nárazníky, hliníkový paket, kožený sportovní multifunkční volant

Výbava testovaného vozu:Lak Rallye zelená (10.000,- Kč), okenní airbagy (7.200,- Kč), deaktivace airbagu spolujezdce (1.600,- Kč), střešní nosič (10.200,- Kč), kola Gigaro v provedení černá/mechanické opracování (11.000,- Kč), zatmavená okna Sunset (4.100,- Kč), zadní parkovací senzory (9.200,- Kč), konektor Media-In (2.600,- Kč), navigační systém Amundsen (5.500,- Kč), středová loketní opěrka (3.100,- Kč)

Nejdéle bez pravidelného příjmu vyžijí učitelé a stavaři, ukazuje průzkum Nejdéle bez pravidelného příjmu vyžijí učitelé a stavaři, ukazuje průzkum

Bez pravidelného příjmu ze zaměstnanců vystačí nejdéle…

Rekonstrukce pražských silnic potrvají až do podzimu Rekonstrukce pražských silnic potrvají až do podzimu

Až do podzimu bude dopravu v Praze komplikovat řada…

Britský turismus těží ze slabé libry, zemi loni navštívil rekordní počet lidí Britský turismus těží ze slabé libry, zemi loni navštívil rekordní počet lidí

Británii loni navštívilo rekordních 39,2 milionu turistů…

Referendu se otevírají dveře. Senátoři ČSSD k němu mění postoj Referendu se otevírají dveře. Senátoři ČSSD k němu mění postoj

Osud zákona o všelidovém hlasování, který stojí na návrhu…

 
Technické údaje
Motor Škoda Fabia RS Combi
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1390
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 132 / 6200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 2000 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 226
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.7 / 5.2 / 6.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 505 / 1485
Objem nádrže (l):45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1238 / 475
Rozměr pneu:205/40 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4276
b) šířka (mm): 1642
c) výška (mm): 1494
d) rozvor (mm): 2454
e) rozchod vpředu (mm): 1423
f) rozchod vzadu (mm): 1415
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):970
k) šířka vpředu (mm): 1380
l) šířka vzadu (mm): 1383
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Škoda Fabia RS Combi
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 7
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 10
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 10
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,88
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Fabia RS Combi – Pořádně nadupaný kombík







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Ráj na Zemi Škodu Kodiaq GT v Číně nečeká. Toto chystá konkurence Ráj na Zemi Škodu Kodiaq GT v Číně nečeká. Toto chystá konkurence

Zbrusu nový kupé-crossover Škody se ještě ani nezačal…

Opel Corsa GSi má českou cenu. Jednu z nejnižších v rámci rychlých hatchbacků Opel Corsa GSi má českou cenu. Jednu z nejnižších v rámci rychlých hatchbacků

Corsa se stejně jako Insignia vrací k označení GSi. A…

 






 
Jízdní dojmy s Mazdou 6: Nejkrásnější auto třídy zraje jako víno

Jízdní dojmy s Mazdou 6: Nejkrásnější auto třídy zraje jako víno

Dnes 09:31

Japonská vlajková loď se nám závěrem loňského roku představila v omlazeném provedení. Po prvních živých dojmech ze Ženevy jsme se nyní i svezli.




Blesk.cz

Meghan Markle: Tajná cesta do USA bez Harryho! Pak hned dítě

Meghan Markle: Tajná cesta do USA bez Harryho! Pak hned dítě

Meghan Markle (36) údajně ještě letos vycestuje do Ameriky. Navštíví ji před oficiální návštěvou s princem…

Ivana Trump bez make-upu v St. Tropez: Jiná teplákovka, ale lodičky, rolexky a kabelka od Diora zůstávají!

Ivana Trump bez make-upu v St. Tropez: Jiná…

Zatímco jiné ženy pojímají St. Tropez jako fashion week a předvádí se v trendy outfitech za desítky tisíc,…

 

iSport.cz

Fotbalové přestupy ONLINE: Kdo změní v létě dres?

Fotbalové přestupy ONLINE: Kdo změní v létě dres?

Sledujte fotbalové přestupy, jednání i spekulace ONLINE na iSport.cz.

SESTŘIH: Dukla - Plzeň 1:3. Viktoriáni vykročili za obhajobou obratem

SESTŘIH: Dukla - Plzeň 1:3. Viktoriáni vykročili za…

Fotbalisté Plzně na úvod nové prvoligové sezony zdolali po obratu Duklu 3:1. Úřadující mistři na Julisce…

 

Reflex.cz

Protikomunstické živly řádily, aneb jak Michal Ambrož a Hudba Praha skoro zbořili stan Reflexu na Colours of Ostrava

Protikomunstické živly řádily, aneb jak Michal…

Škoda, že celá naše společnost není stejná, jako publikum ve stanu Colours of Ostrava. Včerejší večer, který…

Nové seznamy Židů v Rakousku? Nápad ministra z SPÖ budí u sousedů emoce

Nové seznamy Židů v Rakousku? Nápad ministra z SPÖ…

Gottfried Waldhäusl, člen Zemského sněmu Dolního Rakouska z rakouské Strany svobodných (FPÖ) a ministr, brání…