Škoda Fabia RS Combi – Pořádně nadupaný kombík

Škoda Fabia RS Combi – Pořádně nadupaný kombík

 
 

Všechno je jinak – nová Fabia RS už nemá turbodiesel a manuální převodovku. Místo toho dostala kombinaci TSI a DSG, navíc ji můžete mít s karoserií kombi.

Čekání na Fabii RS bylo i u druhé generace dlouhé. Mladoboleslavská automobilka si dala opět načas a nejostřejší provedení představila až při faceliftu Fabie. Pod kapotou se tentokrát nezabydlel turbodiesel, ale motor 1,4 TSI ve spojení s dvouspojkovou převodovkou.

Stejnou pohonnou jednotku má i sesterský Volkswagen Polo GTI a SEAT Ibiza Cupra, Fabia se od nich ale liší hned v několika ohledech. Především využívá starší platformu PQ24, která se vyznačuje užší stavbou karoserie, a nabízí standardně pětidveřovou karoserii. Ještě nezvyklejší je ale druhé karosářské provedení – kombi. Právě Fabia RS Combi se nám dostala do redakčního testu, zatímco kolegové z webu Autofun zkoušeli klasický hatchback.

Kromě výrazně silnějšího motoru se verze RS od běžné Fabie liší řadou stylistických úprav. Ty dodávají autu podstatně vyspělejší vzhled. Je těžko uvěřitelné, jak pár úprav dokáže zlepšit vnímání Fabie – jednoduché a agresivně tvarované nárazníky, černě lakované kryty zrcátek, 17palcová kola s nízkoprofilovými pneumatikami a v neposlední řadě i světle zelený lak dělají z Fabie RS vcelku atraktivní auto. Z nových detailů je méně povedené snad jen lízátko předního nárazníku, výhružně vystrčené dopředu. To má ale svoji aerodynamickou funkci a naštěstí je dost vysoko na to, aby při parkování drhlo o obrubníky.

Uvnitř Fabia RS pokročila ještě dál. Věrná zvyklostem dalších škodovek řady RS, nabízí sedadla s opravdu silným bočním vedením, která pevně, avšak komfortně, sevřou tělo řidiče a spolujezdce. K tomu se přidává dobře tvarovaný volant s perforovanou kůží na věnci a smysl pro detail prokázali lidé z Škoda Auto při rozhodnutí dát do Fabie RS černý strop.

obrázek [600 x 417]  

Fabia RS má motor 1,4 TSI v jeho nejsilnějším provedení o výkonu 132 kW (180 k). Jeho přeplňovnání zajišťuje kombinace mechanického kompresoru pro nízké otáčky a výfukového turbodmychadla pro střední a vysoké otáčky. Díky tomu nechybí této čtrnáctistovce zátah už hluboko pod 2000 min-1, zároveň ale představuje mezi downsizovanými turbomotory vysokootáčkovou jednotku – dokáže ze sebe vymáčknout až 7000 min-1. To vše bez turbodíry a citelného turboefektu.

Praxe je nicméně taková, že 1,4 TSI může stále závidět charisma podobně točivých atmosférických motorů. Chybí mu zřetelná výkonová špička a reálně není ani důvod překračovat hranici 6000 otáček – výkon sice dále graduje, ale ručička po otáčkoměru už šplhá pomaleji a pro akceleraci je tedy lepší přeřadit. To jsou ale drobné výhrady, majitelé Fabie RS určitě mnohem víc ocení dostupnost točivého momentu napříč prakticky celým spektrem otáček.

Z toho vyplývá, že RS dokáže plynule zrychlovat v jakékoliv rychlosti. Přiměřená výkonová rezerva zaručuje vždy uspokojivou akceleraci. Fabia nemá problém hravě dosahovat rychlostí daleko za českými zákonnými limity, až nečekaně snadno dokáže překročit hranici 200 km/h.

V tom ji pomáhá i bohatá zásoba převodových poměrů v sedmistupňové převodovce DSG. Při 130 km/h proto točí vcelku nízkých 3000 min-1 a spokojí se s 8 l/100 km. Jinak ale převodovka potvrzuje předchozí zkušenosti s DSG – když od ní nic nežádáte, funguje bezchybně a prakticky neznatelně. Ve vysokých otáčkách ale na změnu převodu potřebuje nějaký čas a v manuálním režimu má elektronika vždy hlavní slovo před pokyny řidiče.

Má to samozřejmě i své výhody. K ovládání auta stačí prakticky jen pravá polovina těla – ruka na volantu a pádle, které dává převodovce pokyn řadit nahoru (tzn. při akceleraci kolem 6000 min-1) a noha na dvojici pedálů. Spojkový pedál samozřejmě chybí a ten plynový dokáže plně nahradit levé pádlo řazení. I v manuálním režimu převodovky totiž možná až příliš horlivě funguje kickdown.

obrázek [600 x 382]  

Fabia RS ale nemá být sportovní, má být hlavně rychlá, a uvedené vlastnosti dobře korespondují s všestranností, každodenní použitelností a uživatelskou nenáročností. To s sebou nese kompromisy. Většina kompromisů je ale, na rozdíl od chování DSG, veskrze pozitivní.

Největším překvapením je naladění podvozku. Konstruktéři odvedli perfektní práci, protože nebýt typického vyššího posazu za vysokou palubní deskou, Fabia RS vůbec nepřipomíná výchozí model. Karoserie téměř nezná náklony a neztrácí jistotu kvůli měkkému uložení náprav, zatímco kola jistě vedou stopu. Komfort přitom netrpí, RS je téměř stejně pohodlná jako běžná Fabia na 16palcových kolech. A to RSka obouvá skutečně nízkoprofilový rozměr 205/40 R17…

S Fabií RS lze díky tomu jezdit po okreskách opravdu rychle. Důvodem je i často zmiňované ESP bez možnosti úplné deaktivace. Fabia RS se nezdá být úplně nezáludným autem, stabilizační systém ale především díky funkci přibrzďování hnaných kol v zatáčkách (simulace uzávěrky diferenciálu XDS) a citlivým zásahům na zadní nápravě dokáže smazat sklon auta k nedotáčivosti.

Trakce předních kol je s pomocí XDS natolik dobrá, že Fabia RS dokáže projíždět i středně rychlé zatáčky trojcifernými rychlostmi. Pud sebezáchovy vám pak nedovolí ještě někdy vypínat elektronické pomocníky ASR a XDS.

obrázek [600 x 409]  

Určitě máme raději auta, která mají vyvážené jízdní vlastnosti už bez pomoci elektroniky, Fabia RS ale dobře zapadá do filozofie koncernu VW – vyrábět auta, která sice nepobrala příliš sportovnosti, ale rychle s nimi dokáže jet opravdu každý. Bez velkého soustředění, zkušeností nebo úsilí můžete být s RS nejrychlejším kombíkem na silnici.

Dojem z jízdy by vylepšil menší účinek posilovače řízení, kratší převod řízení nebo alespoň zpětná vazba. Nicméně charakter řízení opět v jistém smyslu koresponduje s celkovým zaměřením auta. Lehké výhrady lze směřovat také na brzdy. Sice netrpí vadnutím, ale už po pár kilometrech ostré jízdy je cítit obložení. Brzdový asistent si navíc snahu přesně dobrzdit před nájezdem do zatáčky mylně vykládá jako kritické brzdění a proti vůli řidiče stiskne kotouče maximálním dostupným tlakem.

Ve spolupráci s velmi schopným podvozkem se také úzký rozchod kol i samotná karoserie najednou stávají předností Fabie. Auto se snadněji proplétá hustým provozem ve městě i vlásenkami za městem.

Pozice Fabie RS je složitá snad jen v tom smyslu, že za ceny přes půl milionu korun je na výběr celá řada aut různých velikostí i zaměření. Nabídkou karoserie kombi ale Škoda Auto přesně vystihla jednu za mála děr na trhu. Určitě najde řadu zákazníků, kteří ocení kombinaci rychlosti, univerzálního zaměření, prostorného interiéru v podélném a svislém směru a objemného zavazadlového prostoru. Věříme, že lidí, kteří nebudou váhat dát 520 tisíc korun za zmenšené Audi RS6, bude dost na to, aby Škoda Fabia RS Combi dávala smysl.

První cena vozu199.900,- Kč (1,2 HTP/44 kW Easy)
První cena vozu s testovanou motorizací499.900,- Kč (1,4 TSI/132 kW RS)
Základní cena testovaného vozu514.900,- Kč (1,4 TSI/132 kW RS Combi)
Cena testovaného vozu vč. příplatků579.400,- Kč (1,4 TSI/132 kW RS Combi)

Plusy

  • Plynulý zátah motoru s dostatkem výkonu napříč celým spektrem otáček
  • Stabilní a tvrdý podvozek bez negativního dopadu na jízdní komfort
  • Výrazně lepší jízdní vlastnosti než běžná Fabia
  • Designová vylepšení verze RS
  • Bezkonkurenční kombinace karoserie, motoru a převodovky

Minusy

  • Malá vnitřní šířka
  • Nízko uložená řadicí páka
  • Podprůměrné schopnosti navigace a audiosystému
  • Otevírání palivové nádrže klíčkem
Spolupracujeme s TipCars.com

Škoda Fabia RS Combi

Cena v základní výbavě: 514 900 Kč Cena v testované výbavě: 579 400 Kč

Základní výbava:4 airbagy, ESP, XDS, palubní počítač Maxi Dot, elektrické stahování oken, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, automatická klimatizace Climatronic, rádio 2din Swing, tempomat, kola Gigaro 7J x 17, zrcátka a kliky v černém laku, světla LED pro denní svícení, sportovní nárazníky, hliníkový paket, kožený sportovní multifunkční volant

Výbava testovaného vozu:Lak Rallye zelená (10.000,- Kč), okenní airbagy (7.200,- Kč), deaktivace airbagu spolujezdce (1.600,- Kč), střešní nosič (10.200,- Kč), kola Gigaro v provedení černá/mechanické opracování (11.000,- Kč), zatmavená okna Sunset (4.100,- Kč), zadní parkovací senzory (9.200,- Kč), konektor Media-In (2.600,- Kč), navigační systém Amundsen (5.500,- Kč), středová loketní opěrka (3.100,- Kč)

Po útoku na vozidlo armády zemřel český voják v Afghánistánu, další dva jsou zraněni Po útoku na vozidlo armády zemřel český voják v Afghánistánu, další dva jsou zraněni

Při útoku na vozidlo české armády na základně Šindánd v…

Virgin Hyperloop už nepovede miliardář Branson, firma potřebuje aktivnějšího lídra Virgin Hyperloop už nepovede miliardář Branson, firma potřebuje aktivnějšího lídra

Britský miliardář Richard Branson odchází z funkce…

Kania: Bojíme se přiznat, že kantoři učí jako za minulého režimu Kania: Bojíme se přiznat, že kantoři učí jako za minulého režimu

Jak připravit Česko na budoucnost? Zásadní roli bude mít…

Mayová: Dohoda s Unií o brexitu je téměř hotová Mayová: Dohoda s Unií o brexitu je téměř hotová

Britská premiérka Theresa Mayová potvrdila, že dohoda s…

 
Technické údaje
Motor Škoda Fabia RS Combi
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1390
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 132 / 6200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 2000 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 226
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.7 / 5.2 / 6.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 505 / 1485
Objem nádrže (l):45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1238 / 475
Rozměr pneu:205/40 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4276
b) šířka (mm): 1642
c) výška (mm): 1494
d) rozvor (mm): 2454
e) rozchod vpředu (mm): 1423
f) rozchod vzadu (mm): 1415
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):970
k) šířka vpředu (mm): 1380
l) šířka vzadu (mm): 1383
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Škoda Fabia RS Combi
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 7
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 10
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 10
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,88
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Fabia RS Combi – Pořádně nadupaný kombík







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
V Česku dnes koupíte nové auto se zárukou už za 170.000 Kč. Co od něj čekat? V Česku dnes koupíte nové auto se zárukou už za 170.000 Kč. Co od něj čekat?

Pořídit dnes nové auto se zárukou za méně než 200.000…

Čekáte na Volkswagen Golf osmé generace? Už nemusíte, tady je Čekáte na Volkswagen Golf osmé generace? Už nemusíte, tady je

Oficiální představení čeká novou generaci Volkswagenu…

 






 
Svezli jsme se Škodou Vision RS: Takto bude vypadat Scala!

Svezli jsme se Škodou Vision RS: Takto bude vypadat Scala!

Včera

Koncept Vision RS jsme si prohlédli v Paříži, teď jsme se ale i kousek svezli.




Blesk.cz

Je skoro hotovo, oznámí Mayová k dohodě o brexitu. „Doma“ je premiérka pod palbou

Je skoro hotovo, oznámí Mayová k dohodě o brexitu.…

Britská premiérka Theresa Mayová v pondělí britským poslancům řekne, že dohoda Londýna s Bruselem o odchodu…

Nakoupíte poslední říjnovou neděli? Podívejte se, kdy musíte na nákupy zapomenout

Nakoupíte poslední říjnovou neděli? Podívejte se,…

Během podzimu si připomínáme hned dva významné dny pro Českou republiku. Prvním je Den české státnosti 28. září,…

 

iSport.cz

Spokojený střelec Pulkrab: Doufám, že trenér má o čem přemýšlet

Spokojený střelec Pulkrab: Doufám, že trenér má o…

Při absenci kapitána Josefa Šurala dostal velkou příležitost. A útočník Matěj Pulkrab jí využil dokonale. Mladý…

SESTŘIH: Sparta – Boleslav 4:1. Jasný triumf Pražanů, v akci bylo video

SESTŘIH: Sparta – Boleslav 4:1. Jasný triumf…

Fotbalisté Sparty porazili v dohrávce 12. kola FORTUNA:LIGY Mladou Boleslav jednoznačně 4:1 a vrátili se na…

 

Reflex.cz

Při útoku v Afghánistánu zemřel český voják, další dva jsou zranění

Při útoku v Afghánistánu zemřel český voják, další…

Při útoku na vozidlo české armády na základně Šindánd v afghánské provincii Herát dnes zemřel český voják. Další…

Propiska a krásná žena: Podívejte se na unikátní akty malované pouze kuličkovým perem

Propiska a krásná žena: Podívejte se na unikátní…

Na první pohled vypadají jako obyčejné fotografie. Zdání ale klame, jedné se o obrazy malované pouze běžnou…