Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Fabia RS Combi – Pořádně nadupaný kombík

Diskuze (187)
Všechno je jinak – nová Fabia RS už nemá turbodiesel a manuální převodovku. Místo toho dostala kombinaci TSI a DSG, navíc ji můžete mít s karoserií kombi.

Čekání na Fabii RS bylo i u druhé generace dlouhé. Mladoboleslavská automobilka si dala opět načas a nejostřejší provedení představila až při faceliftu Fabie. Pod kapotou se tentokrát nezabydlel turbodiesel, ale motor 1,4 TSI ve spojení s dvouspojkovou převodovkou.

Stejnou pohonnou jednotku má i sesterský Volkswagen Polo GTI a SEAT Ibiza Cupra, Fabia se od nich ale liší hned v několika ohledech. Především využívá starší platformu PQ24, která se vyznačuje užší stavbou karoserie, a nabízí standardně pětidveřovou karoserii. Ještě nezvyklejší je ale druhé karosářské provedení – kombi. Právě Fabia RS Combi se nám dostala do redakčního testu, zatímco kolegové z webu Autofun zkoušeli klasický hatchback.

Kromě výrazně silnějšího motoru se verze RS od běžné Fabie liší řadou stylistických úprav. Ty dodávají autu podstatně vyspělejší vzhled. Je těžko uvěřitelné, jak pár úprav dokáže zlepšit vnímání Fabie – jednoduché a agresivně tvarované nárazníky, černě lakované kryty zrcátek, 17palcová kola s nízkoprofilovými pneumatikami a v neposlední řadě i světle zelený lak dělají z Fabie RS vcelku atraktivní auto. Z nových detailů je méně povedené snad jen lízátko předního nárazníku, výhružně vystrčené dopředu. To má ale svoji aerodynamickou funkci a naštěstí je dost vysoko na to, aby při parkování drhlo o obrubníky.

Uvnitř Fabia RS pokročila ještě dál. Věrná zvyklostem dalších škodovek řady RS, nabízí sedadla s opravdu silným bočním vedením, která pevně, avšak komfortně, sevřou tělo řidiče a spolujezdce. K tomu se přidává dobře tvarovaný volant s perforovanou kůží na věnci a smysl pro detail prokázali lidé z Škoda Auto při rozhodnutí dát do Fabie RS černý strop.

skoda fabia testy malevozy skoda fabia testy malevozy  

Fabia RS má motor 1,4 TSI v jeho nejsilnějším provedení o výkonu 132 kW (180 k). Jeho přeplňovnání zajišťuje kombinace mechanického kompresoru pro nízké otáčky a výfukového turbodmychadla pro střední a vysoké otáčky. Díky tomu nechybí této čtrnáctistovce zátah už hluboko pod 2000 min-1, zároveň ale představuje mezi downsizovanými turbomotory vysokootáčkovou jednotku – dokáže ze sebe vymáčknout až 7000 min-1. To vše bez turbodíry a citelného turboefektu.

Praxe je nicméně taková, že 1,4 TSI může stále závidět charisma podobně točivých atmosférických motorů. Chybí mu zřetelná výkonová špička a reálně není ani důvod překračovat hranici 6000 otáček – výkon sice dále graduje, ale ručička po otáčkoměru už šplhá pomaleji a pro akceleraci je tedy lepší přeřadit. To jsou ale drobné výhrady, majitelé Fabie RS určitě mnohem víc ocení dostupnost točivého momentu napříč prakticky celým spektrem otáček.

Z toho vyplývá, že RS dokáže plynule zrychlovat v jakékoliv rychlosti. Přiměřená výkonová rezerva zaručuje vždy uspokojivou akceleraci. Fabia nemá problém hravě dosahovat rychlostí daleko za českými zákonnými limity, až nečekaně snadno dokáže překročit hranici 200 km/h.

V tom ji pomáhá i bohatá zásoba převodových poměrů v sedmistupňové převodovce DSG. Při 130 km/h proto točí vcelku nízkých 3000 min-1 a spokojí se s 8 l/100 km. Jinak ale převodovka potvrzuje předchozí zkušenosti s DSG – když od ní nic nežádáte, funguje bezchybně a prakticky neznatelně. Ve vysokých otáčkách ale na změnu převodu potřebuje nějaký čas a v manuálním režimu má elektronika vždy hlavní slovo před pokyny řidiče.

Má to samozřejmě i své výhody. K ovládání auta stačí prakticky jen pravá polovina těla – ruka na volantu a pádle, které dává převodovce pokyn řadit nahoru (tzn. při akceleraci kolem 6000 min-1) a noha na dvojici pedálů. Spojkový pedál samozřejmě chybí a ten plynový dokáže plně nahradit levé pádlo řazení. I v manuálním režimu převodovky totiž možná až příliš horlivě funguje kickdown.

skoda fabia testy malevozy skoda fabia testy malevozy  

Fabia RS ale nemá být sportovní, má být hlavně rychlá, a uvedené vlastnosti dobře korespondují s všestranností, každodenní použitelností a uživatelskou nenáročností. To s sebou nese kompromisy. Většina kompromisů je ale, na rozdíl od chování DSG, veskrze pozitivní.

Největším překvapením je naladění podvozku. Konstruktéři odvedli perfektní práci, protože nebýt typického vyššího posazu za vysokou palubní deskou, Fabia RS vůbec nepřipomíná výchozí model. Karoserie téměř nezná náklony a neztrácí jistotu kvůli měkkému uložení náprav, zatímco kola jistě vedou stopu. Komfort přitom netrpí, RS je téměř stejně pohodlná jako běžná Fabia na 16palcových kolech. A to RSka obouvá skutečně nízkoprofilový rozměr 205/40 R17…

S Fabií RS lze díky tomu jezdit po okreskách opravdu rychle. Důvodem je i často zmiňované ESP bez možnosti úplné deaktivace. Fabia RS se nezdá být úplně nezáludným autem, stabilizační systém ale především díky funkci přibrzďování hnaných kol v zatáčkách (simulace uzávěrky diferenciálu XDS) a citlivým zásahům na zadní nápravě dokáže smazat sklon auta k nedotáčivosti.

Trakce předních kol je s pomocí XDS natolik dobrá, že Fabia RS dokáže projíždět i středně rychlé zatáčky trojcifernými rychlostmi. Pud sebezáchovy vám pak nedovolí ještě někdy vypínat elektronické pomocníky ASR a XDS.

skoda fabia testy malevozy skoda fabia testy malevozy  

Určitě máme raději auta, která mají vyvážené jízdní vlastnosti už bez pomoci elektroniky, Fabia RS ale dobře zapadá do filozofie koncernu VW – vyrábět auta, která sice nepobrala příliš sportovnosti, ale rychle s nimi dokáže jet opravdu každý. Bez velkého soustředění, zkušeností nebo úsilí můžete být s RS nejrychlejším kombíkem na silnici.

Dojem z jízdy by vylepšil menší účinek posilovače řízení, kratší převod řízení nebo alespoň zpětná vazba. Nicméně charakter řízení opět v jistém smyslu koresponduje s celkovým zaměřením auta. Lehké výhrady lze směřovat také na brzdy. Sice netrpí vadnutím, ale už po pár kilometrech ostré jízdy je cítit obložení. Brzdový asistent si navíc snahu přesně dobrzdit před nájezdem do zatáčky mylně vykládá jako kritické brzdění a proti vůli řidiče stiskne kotouče maximálním dostupným tlakem.

Ve spolupráci s velmi schopným podvozkem se také úzký rozchod kol i samotná karoserie najednou stávají předností Fabie. Auto se snadněji proplétá hustým provozem ve městě i vlásenkami za městem.

Pozice Fabie RS je složitá snad jen v tom smyslu, že za ceny přes půl milionu korun je na výběr celá řada aut různých velikostí i zaměření. Nabídkou karoserie kombi ale Škoda Auto přesně vystihla jednu za mála děr na trhu. Určitě najde řadu zákazníků, kteří ocení kombinaci rychlosti, univerzálního zaměření, prostorného interiéru v podélném a svislém směru a objemného zavazadlového prostoru. Věříme, že lidí, kteří nebudou váhat dát 520 tisíc korun za zmenšené Audi RS6, bude dost na to, aby Škoda Fabia RS Combi dávala smysl.

První cena vozu 199.900,- Kč (1,2 HTP/44 kW Easy)
První cena vozu s testovanou motorizací 499.900,- Kč (1,4 TSI/132 kW RS)
Základní cena testovaného vozu 514.900,- Kč (1,4 TSI/132 kW RS Combi)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 579.400,- Kč (1,4 TSI/132 kW RS Combi)

Plusy

  • Plynulý zátah motoru s dostatkem výkonu napříč celým spektrem otáček
  • Stabilní a tvrdý podvozek bez negativního dopadu na jízdní komfort
  • Výrazně lepší jízdní vlastnosti než běžná Fabia
  • Designová vylepšení verze RS
  • Bezkonkurenční kombinace karoserie, motoru a převodovky

Minusy

  • Malá vnitřní šířka
  • Nízko uložená řadicí páka
  • Podprůměrné schopnosti navigace a audiosystému
  • Otevírání palivové nádrže klíčkem
Diskuze (187)
Škoda Fabia RS Combi
Cena základní sestavy 514 900 Kč
Výbava základní sestavy 4 airbagy, ESP, XDS, palubní počítač Maxi Dot, elektrické stahování oken, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, automatická klimatizace Climatronic, rádio 2din Swing, tempomat, kola Gigaro 7J x 17, zrcátka a kliky v černém laku, světla LED pro denní svícení, sportovní nárazníky, hliníkový paket, kožený sportovní multifunkční volant Kč
Cena testované sestavy 579 400 Kč
Výbava testované sestavy Lak Rallye zelená (10.000,- Kč), okenní airbagy (7.200,- Kč), deaktivace airbagu spolujezdce (1.600,- Kč), střešní nosič (10.200,- Kč), kola Gigaro v provedení černá/mechanické opracování (11.000,- Kč), zatmavená okna Sunset (4.100,- Kč), zadní parkovací senzory (9.200,- Kč), konektor Media-In (2.600,- Kč), navigační systém Amundsen (5.500,- Kč), středová loketní opěrka (3.100,- Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1390
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 132 / 6200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 2000 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 226
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.7 / 5.2 / 6.2
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 505 / 1485
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1238 / 475
Rozměr pneu: 205/40 R17
Škoda Fabia RS Combi
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4276
b) šířka (mm): 1642
c) výška (mm): 1494
d) rozvor (mm): 2454
e) rozchod vpředu (mm): 1423
f) rozchod vzadu (mm): 1415
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1380
l) šířka vzadu (mm): 1383
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
29. 12. 2010 09:52
Re: Super
diag není potřeba, nulování intervalu se dělá přes nulování denního počítadla kilometrů
Avatar - Barrichello
8. 11. 2010 14:07
Re: FABIA RESPEKT
Nový auto je největší provar jaký může být a kdybych měl 10 mega, tak si ho koupit nepůjdu, maximálně tak veterána, kterýho možná za 40 let mělo 15 lidí. a je mi to úplně putna, aspon to má nějakou historii a duši, není to psudo škatule s pesudo designem kterou potkám na každým rohu....
Avatar - Barrichello
8. 11. 2010 14:02
Re: FABIA RESPEKT
V dlouhém táhlém sem to v sobotu nandal jednomu závnomímu dehtovýmu BMW, esli pak měl chlopec mindrákvětší jak majitel Oplu :o))
Snažil se ale chlapec, bohužel v půli kopce už mu došel dech, hihihi
Možná mu ještě ted v uší zní ten zvuk a má z toho v noci noční můry :o)))
Avatar - Barrichello
8. 11. 2010 13:58
Re: FABIA RESPEKT
K národu, který za pomoci polských a dalších cizukrajných dělníků umí něco postavit z německých dílů v továrně patřící němcům.

Taky jsem patriot, jsem hrdý na to, že letnanská Avia, vlastněná Indy, umí složit budku, designovanou angličany na rám, udělaný tady, vrznout tam španělský nápravy, americkej motor Cummins, dělanej v anglii, českou převodovku a celý to smontit dohromady a stříknout budku v lakovně, která byla komplet koupená v cizině.
Bravo, bravisimo - ale tohle umí i v Brazílii :-)
5. 11. 2010 19:18
Re: FABIA RESPEKT
Vy dva se znáte, že to tak dobře víš? :-O