TEST Škoda Octavia 1.6 TDI DSG – Dva stupně k lepšímu autu
Novou Octavii jsme vyzkoušeli již několikrát, včetně samotného turbodieselu 1.6 TDI, který náleží do zcela nové generace vznětových agregátů koncernu Volkswagen. Stejně tak varianta kombi není pro pravidelné čtenáře Auto.cz ničím neznámým, redakčním testem prošla top verze 2.0 TDI DSG, cenově dostupnější benzinová 1.4 TSI a nakonec i výkonná Octavia Combi RS. Tentokrát se proto podíváme přímo na jednu konkrétní variantu pohonného ústrojí – menší z turbodieselů v kombinaci s dvouspojkovou převodovkou.
Volitelná převodovka DSG není zrovna levným zbožím. Připlácí se za ni rovných 50.000 Kč, zatímco u konkurence samočinné řazení získáte zpravidla o deset tisíc korun levněji. Jenže je tu hned dvojí rozdíl proti běžným zvyklostem: zatímco manuálnímu ústrojí u 1.6 TDI jedna rychlost „chybí“, DSG má o stupeň víc než dnes bývá u automatů zvykem. Jinými slovy příplatek odstraní spojkový pedál a zároveň vymění „pětikvalt“ za „sedmikvalt“.
skoda testy octavia nizsistredni
Právě spektrum pěti převodů je hlavní nevýhodou motoru 1.6 TDI – skoky mezi jednotlivými rychlostmi jsou příliš velké, a tak manuální převodovka neumožňuje využít veškerý potenciál, který turbodiesel nabízí v nízkých otáčkách. Jednak je to ve městě kolikrát nekomfortní a jednak je praktická spotřeba vyšší, než by mohla být při jiném zpřevodování. Přinese DSG nápravu?
Nebudeme vás zbytečně napínat – odpověď je ano. Konstruktéři zvolili konzervativní přístup, a tak v zásadě zachovali rozsah převodů manuální skříně. Při dálničních 130 km/h TDI točí na sedmičku 2400 min-1 (s manuální převodovkou na pětku 2500 min-1), všechno mezi tím je „nasekáno“ na menší přeskoky.
Podařilo se odstranit i hlavní nedostatek starších sedmistupňových DSG. Modernizovaná převodovka nejen rychle řadí, ale také funguje komfortně. Při rozjezdech cuká jenom chvíli po studeném startu, jinak spojky pracují plynule. Zlepšila se i logika volby rychlostí, převodovka lépe rozezná charakteristiku motoru, a tak na rozdíl od minulé generace nehrozí, že by při zátěži zbytečně trvala na těžkém převodu.
K dispozici jsou tři režimy fungování převodovky, které kopírují módy Sport, Normal a Eco v nastavení Driving Mode Selection. Nejzajímavější je úsporný režim, který využívá funkci nazvanou volnoběh. Téměř kdykoliv řidič sundá nohu z pedálu plynu, vyřadí převodovka v zájmu snížení spotřeby na neutrál. Děje se tak na rovině, v klesáních a dokonce i proti svahu. Setrvačnost rozjeté Octavie stačí k plynulé jízdě po dobu nejméně několika sekund. Bezpečnost je samozřejmě na prvním místě, takže při sešlápnutí brzdy, ale i plynu, převodovka sepne jednu ze spojek a zařadí nachystanou rychlost.
skoda testy octavia nizsistredni
Přítomnost této funkce není nijak rušivá, pokud od převodovky nečekáte aktivní spolupráci při dynamické jízdě. To ale nejspíše nebude případ toho, kdo zvolí turbodiesel 1.6 TDI – a navíc je zde sportovní mód jako protiváha režimu Eco.
Konzumace paliva se drží ve velmi příznivých mezích. Na dálnici činí průměr 5,5 l na 100 km – stejně jako u provedení s manuální převodovkou. Ve městě i díky volnoběhu jen vzácně překročíte šestilitrovou hranici a mimo město je možné spotřebu stlačit opravdu nízko. Například na trase dlouhé 75 km jsme dosáhli podle palubního počítače průměru 3,5 l na 100 km (shodné s údajem výrobce). To se vám s pětistupňovým manuálem podaří jenom výjimečně.
Závěr
Nová generace Octavie 1.6 TDI DSG představuje výrazný skok vpřed. Převodovka vyspěla, zlepšil se zejména komfort rozjezdů a s úsporným nastavením odkáže dosahovat opravdu nízké spotřeby. Na této kombinaci je navíc lákavý zisk dvou převodů navíc, vhodnější odstupňování značně zpříjemňuje jízdu s Octavií. Tradičním protiargumentem je cenová politika, základ této verze přesahuje půlmilionovou hranici (529.900 Kč ve výbavě Ambition) a je na dohled výrazně silnějšího 2.0 TDI s manuální převodovkou. To vychází jenom o deset tisíc korun dráž…
Nejlevnější verze modelu | 334.900 Kč (1.2 TSI/63 kW Active) |
Základ s testovaným motorem | 424.900 Kč (1.6 TDI/77 kW Active) |
Testovaný vůz s výbavou | 778.000 Kč (1.6 TDI/77 kW DSG Elegance) |
skoda testy octavia nizsistredni
Plusy
- Menší přeskoky mezi jednotlivými převody
- Nízká spotřeba nafty ve všech jízdních režimech
- Komfortnější rozjezdy a řazení než v minulé generaci
- Prostorný interiér, pohodlná sedadla
- Objemný a dobře přístupný zavazadlový prostor
- Možnosti dovybavení (například vyhřívání zadních sedadel)
Minusy
- Relativně vyšší cena a malý cenový odstup od 2.0 TDI
- Kratší naměřená délka zadního sedáku
- Velká, avšak nízko umístěná obrazovka navigace
Foto Jiří Káš