Test Auto.cz

Škoda Octavia 1.6 TDI DSG – Dva stupně k lepšímu autu

11.12. 2013
Verdikt
 

Pětistupňová manuální převodovka je hlavní slabinou turbodieselové Octavie 1.6 TDI. Volba dvouspojkového DSG tento nedostatek elegantně vyřeší.

Novou Octavii jsme vyzkoušeli již několikrát, včetně samotného turbodieselu 1.6 TDI, který náleží do zcela nové generace vznětových agregátů koncernu Volkswagen. Stejně tak varianta kombi není pro pravidelné čtenáře Auto.cz ničím neznámým, redakčním testem prošla top verze 2.0 TDI DSG, cenově dostupnější benzinová 1.4 TSI a nakonec i výkonná Octavia Combi RS. Tentokrát se proto podíváme přímo na jednu konkrétní variantu pohonného ústrojí – menší z turbodieselů v kombinaci s dvouspojkovou převodovkou.

Volitelná převodovka DSG není zrovna levným zbožím. Připlácí se za ni rovných 50.000 Kč, zatímco u konkurence samočinné řazení získáte zpravidla o deset tisíc korun levněji. Jenže je tu hned dvojí rozdíl proti běžným zvyklostem: zatímco manuálnímu ústrojí u 1.6 TDI jedna rychlost „chybí“, DSG má o stupeň víc než dnes bývá u automatů zvykem. Jinými slovy příplatek odstraní spojkový pedál a zároveň vymění „pětikvalt“ za „sedmikvalt“.

obrázek [600 x 393]

Právě spektrum pěti převodů je hlavní nevýhodou motoru 1.6 TDI – skoky mezi jednotlivými rychlostmi jsou příliš velké, a tak manuální převodovka neumožňuje využít veškerý potenciál, který turbodiesel nabízí v nízkých otáčkách. Jednak je to ve městě kolikrát nekomfortní a jednak je praktická spotřeba vyšší, než by mohla být při jiném zpřevodování. Přinese DSG nápravu?

Nebudeme vás zbytečně napínat – odpověď je ano. Konstruktéři zvolili konzervativní přístup, a tak v zásadě zachovali rozsah převodů manuální skříně. Při dálničních 130 km/h TDI točí na sedmičku 2400 min-1 (s manuální převodovkou na pětku 2500 min-1), všechno mezi tím je „nasekáno“ na menší přeskoky.

Podařilo se odstranit i hlavní nedostatek starších sedmistupňových DSG. Modernizovaná převodovka nejen rychle řadí, ale také funguje komfortně. Při rozjezdech cuká jenom chvíli po studeném startu, jinak spojky pracují plynule. Zlepšila se i logika volby rychlostí, převodovka lépe rozezná charakteristiku motoru, a tak na rozdíl od minulé generace nehrozí, že by při zátěži zbytečně trvala na těžkém převodu.

K dispozici jsou tři režimy fungování převodovky, které kopírují módy Sport, Normal a Eco v nastavení Driving Mode Selection. Nejzajímavější je úsporný režim, který využívá funkci nazvanou volnoběh. Téměř kdykoliv řidič sundá nohu z pedálu plynu, vyřadí převodovka v zájmu snížení spotřeby na neutrál. Děje se tak na rovině, v klesáních a dokonce i proti svahu. Setrvačnost rozjeté Octavie stačí k plynulé jízdě po dobu nejméně několika sekund. Bezpečnost je samozřejmě na prvním místě, takže při sešlápnutí brzdy, ale i plynu, převodovka sepne jednu ze spojek a zařadí nachystanou rychlost.

obrázek [600 x 314]

Přítomnost této funkce není nijak rušivá, pokud od převodovky nečekáte aktivní spolupráci při dynamické jízdě. To ale nejspíše nebude případ toho, kdo zvolí turbodiesel 1.6 TDI – a navíc je zde sportovní mód jako protiváha režimu Eco.

Konzumace paliva se drží ve velmi příznivých mezích. Na dálnici činí průměr 5,5 l na 100 km – stejně jako u provedení s manuální převodovkou. Ve městě i díky volnoběhu jen vzácně překročíte šestilitrovou hranici a mimo město je možné spotřebu stlačit opravdu nízko. Například na trase dlouhé 75 km jsme dosáhli podle palubního počítače průměru 3,5 l na 100 km (shodné s údajem výrobce). To se vám s pětistupňovým manuálem podaří jenom výjimečně.

Závěr

Nová generace Octavie 1.6 TDI DSG představuje výrazný skok vpřed. Převodovka vyspěla, zlepšil se zejména komfort rozjezdů a s úsporným nastavením odkáže dosahovat opravdu nízké spotřeby. Na této kombinaci je navíc lákavý zisk dvou převodů navíc, vhodnější odstupňování značně zpříjemňuje jízdu s Octavií. Tradičním protiargumentem je cenová politika, základ této verze přesahuje půlmilionovou hranici (529.900 Kč ve výbavě Ambition) a je na dohled výrazně silnějšího 2.0 TDI s manuální převodovkou. To vychází jenom o deset tisíc korun dráž…

Nejlevnější verze modelu334.900 Kč (1.2 TSI/63 kW Active)
Základ s testovaným motorem424.900 Kč (1.6 TDI/77 kW Active)
Testovaný vůz s výbavou778.000 Kč (1.6 TDI/77 kW DSG Elegance)

obrázek [600 x 340]

Plusy

  • Menší přeskoky mezi jednotlivými převody
  • Nízká spotřeba nafty ve všech jízdních režimech
  • Komfortnější rozjezdy a řazení než v minulé generaci
  • Prostorný interiér, pohodlná sedadla
  • Objemný a dobře přístupný zavazadlový prostor
  • Možnosti dovybavení (například vyhřívání zadních sedadel)

Minusy

  • Relativně vyšší cena a malý cenový odstup od 2.0 TDI
  • Kratší naměřená délka zadního sedáku
  • Velká, avšak nízko umístěná obrazovka navigace
Foto Jiří Káš
Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com

Škoda Octavia 1.6 TDI DSG

Cena v základní výbavě: 424 900 Kč Cena v testované výbavě: 778 000 Kč

Základní výbava:Dvouzónová klimatizace Climatronic, palubní počítač Maxi DOT, sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, posilovač řízení Servotronic, loketní opěrka Jumbo Box, parkovací čidla vzadu, tempomat, elektrické stahování bočních oken, autorádio s CD a zdířkou pro karty SD, zatmavená zadní okna, centrální zamykání KESSY, přední mlhovky, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zrcátka, litá 16” kola, multifunkční volant a další.

Výbava testovaného vozu:Elegance Plus II v hodnotě až 26.000 Kč: litá 17” kola, kontrola tlaku v pneumatikách, asistent rozjezdu do kopce, vyhřívané čelní sklo, Parking Assistant (parkovací čidla vpředu a vzadu), rozpoznání únavy Driver Activity Assistant a barevný Maxi DOT (+16.500,-)
Traveller Assistant: čtení dopravních značek, Intelligent Light Assistant, Light Assistant, Lane Assistant, navigační systém Columbus, barevný Maxi DOT, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým stmíváním a senzorem vlhkosti, dešťový senzor a osvětlení prostoru pro nohy vpředu a vzadu (+67.800,-), Automatic Parking Assistant (+14.000,-), bixenonové světlomety s diodami denního svícení a natáčením do zatáček (+25.000,-), elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná zrcátka s pamětí, automatickým stmíváním a osvětlením nástupního prostoru (+6.000,-), interiér kůže/látka (+23.500,-), malý kožený paket s řazením na volantu (+3.000,-), exteriérový chrompaket (+3.000,-), komfortní telefonování s vnější anténou a hlasovým ovládáním (+7.500,-), černé přední mlhovky s funkcí Corner (+2.500,-), Sound System Canton (+12.900,-), Driving Mode Selection – volba jízdního profilu (+2.500,-), metalický lak (+13.900,-).

Čtete rádi E15? Podpořte projekt v anketě o nejlepší zpravodajský web Čtete rádi E15? Podpořte projekt v anketě o nejlepší zpravodajský web

Stejně jako v loňském roce získaly weby E15.cz a Živě.cz…

Nejbohatší žena světa zemřela, hodnota jejího majetku se blížila bilionu Nejbohatší žena světa zemřela, hodnota jejího majetku se blížila bilionu

Ve Francii zemřela ve věku 94 let podnikatelka a dědička…

Zahraniční automobilky investují v USA. Americké firmy se potýkají s poklesem poptávky Zahraniční automobilky investují v USA. Americké firmy se potýkají s poklesem poptávky

Německý automobilový koncern Daimler investuje miliardu…

Praha 6 chce na trase Pražského okruhu vyhlásit stavební uzávěru Praha 6 chce na trase Pražského okruhu vyhlásit stavební uzávěru

Vedení Prahy 6 chce po magistrátu, aby vyhlásil stavební…

 
Technické údaje
Motor Škoda Octavia 1.6 TDI DSG
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 3000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1500 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 194
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.6 / 3.5 / 3.9
Emise CO2:102
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 590 / 1580
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1320 / 625
Rozměr pneu:225/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4659
b) šířka (mm): 1814
c) výška (mm): 1461
d) rozvor (mm): 2686
e) rozchod vpředu (mm): 1549
f) rozchod vzadu (mm): 1520
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 625
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia 1.6 TDI DSG – Dva stupně…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
BMW a Mercedes utrácí za zbytečné technologie, říká šéf vývoje Hyundai BMW a Mercedes utrácí za zbytečné technologie, říká šéf vývoje Hyundai

Dnešní auta, ta luxusní především, jsou počítače na…

Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

 



Škoda dobývá Afriku, v Alžírsku začíná montovat Octavii Škoda dobývá Afriku, v Alžírsku začíná montovat Octavii

Vedle Octavie se v továrně v alžírském městě Relizane…

Škoda Octavia G-Tec už nebude, co bývala. Dostane nový motor a větší zásobu plynu Škoda Octavia G-Tec už nebude, co bývala. Dostane nový motor a větší zásobu plynu

Zatímco nedávný facelift se na plynové Škodě Octavia…

 



 
Unikátní novinka od Tatry: Podívejte se na osmikolku se všemi řiditelnými koly!

Unikátní novinka od Tatry: Podívejte se na osmikolku se všemi řiditelnými koly!

Včera

Kopřivnická automobilka opět dokazuje, že je připravena nabídnout i taková konstrukční řešení, která konkurence neumí a ani nemůže předložit.




Blesk.cz

Osud všech online hráčů se nachází zde: Recenze Destiny 2

Osud všech online hráčů se nachází zde: Recenze Destiny 2

Už jste si vzali dovolenou a děti poslali k prarodičům? Destiny 2 je totiž online videohra, která se může stát…

„Trapné a nedůstojné.“ Vysoké školy dusí nejistota, sní o miliardách od Valachové

„Trapné a nedůstojné.“ Vysoké školy dusí nejistota,…

Vysoké školy jsou znepokojené. Ani pár dní před posledním jednání vlády, na kterém budou ministři naposledy…

 

iSport.cz

Schickovo zranění potvrzené. Mimo bude dva týdny, přijde i o AC Milán

Schickovo zranění potvrzené. Mimo bude dva týdny,…

Český útočník Patrik Schick si bude muset na další zápas za AS Řím počkat minimálně ještě dva týdny. AS na svém…

Video z bitky v kotli Sparty. Za jiné názory nic nehrozí, brání se ultras

Video z bitky v kotli Sparty. Za jiné názory nic…

Sparťanský národ kromě výsledkové krize řeší i průšvihy, které se dějí na tribunách. Jeden takový se stal během…

 

Reflex.cz

New York vypadal v 70. letech na některých místech hrozivě, pak se jej podařilo „vyčistit“. Podívejte se na fotografie

New York vypadal v 70. letech na některých místech…

Americký New York je považovaný za globální mocenské centrum, které má velký dopad na obchod, finance, média,…

Machiavelli v kostýmku: Nový životopis Angely Merkelové ukazuje, proč opět vyhraje volby

Machiavelli v kostýmku: Nový životopis Angely…

Málokterý evropský politik byl v posledních letech podroben tak drtivé kritice, jako německá kancléřka Angela…