TEST Škoda Octavia Combi 1.4 TSI – Zlatá střední cesta
Střed nabídky benzinových motorů obstarává u nové Octavie agregát známého jména 1.4 TSI. Vedle názvu je ale všechno nové: místo klasické čtvercové koncepce dostal motor delší zdvih, ale také vyšší kompresní poměr. Díky tomu vzrostl výkon, v Octavii si agregát mezigeneračně polepšil o 13 kW a 50 N.m, takže se nyní pyšní stádem 140 koní (103 kW) a hlavně působivými 250 Newtonmetry.
Vedle této verze existuje také slabší provedení s 90 kW, které však Škoda v Octavii nenabízí. Oproti 1.2 TSI je tedy 1.4 TSI o třetinu silnější, ale také o nemalých 42.000 korun dražší, základní cena 434.900 Kč řadí kompaktní kombi do vyšších sfér.
Nový benzinový čtyřválec má hliníkový blok (díky tomu je o 22 kg lehčí), ventilový rozvod poháněný řemenem a výfuk na zadní straně motoru. S odlehčením pohyblivých částí a přechodem na dlouhozdvihovou konstrukci získal sílu v nízkých otáčkách a přitom neztratil švih při vytáčení. Schopnosti čtyřválce v nízkých otáčkách umožňují v podstatě dieselové používání, nakonec maximum točivého momentu a do značné míry i jeho průběh se shodují s 1.6 TDI.
skoda octavia testy nizsistredni
Oproti základnímu turbodieselovému motoru má ovšem 1.4 TSI několik podstatných výhod. V první řadě je to kultivovanost běhu, které nemůže žádný motor se vznětovým principem spalování konkurovat. Dále má čtrnáctistovka standardně šestistupňovou převodovku s lepším odstupňováním a podstatně vyšší výkon, který přijde vhod při předjíždění, v horách nebo při rychlé jízdě po dálnici. A pokud vezmeme v potaz TDI se 77 kW, stále je 1.4 TSI levnější.
Silnou stránkou motoru je také spotřeba paliva, která se příliš neodlišuje od benzinového základu 1.2 TSI. Podle jízdního režimu se pohybuje od 5,5 litru (mimo město) do 7,5 l na 100 km (městský provoz). Na dálnici si při konstantní jízdě vystačí v průměru se 6,3 l na 100 km, přitom točí na šestku 2800 min-1. Co se týká nákladů na palivo, znamená nová generace motoru výrazné zlepšení. Při vyšší zátěži navíc spotřeba neroste tak výrazně jako dříve.
skoda octavia testy nizsistredni
Výhodou kombi je v případě Octavie lepší sladění tuhosti karoserie a podvozku. Zatímco u liftbacku se vlečená zadní náprava projevuje hlučně, u kombi je akustický komfort na znatelně lepší úrovni. Kvalita tlumení nerovností se na 17palcových kolech nevymyká standardu nižší střední třídy, oproti konkurenci ovšem získává Octavia Combi navrch v ovladatelnosti. Nízká hmotnost, krátký přední převis a lehký turbomotor výrazně zlepšily obratnost automobilu. Navzdory tomu nemá tato varianta nejmenší problém ani se směrovou stabilitou.
I přes výborné jízdní vlastnosti je Octavia Combi především praktickým rodinným vozem. S novou generací se zvětšil prostor před zadními sedadly, kombi ponechává vpředu i vzadu dostatek místa nad hlavou (vzadu více než v liftbacku). Stísněnost předchozích Octavií je zapomenuta. Naopak se nezapomnělo na velká zadní okna, takže díky střízlivě tvarované karoserii zůstává bonus v podobě ukázkového výhledu vzad. Ostatně ten přijde vhod, protože Octavia patří k nemnoha kompaktním kombi, která dnes neumějí nabídnout parkovací kameru.
skoda octavia testy nizsistredni
Zavazadlový prostor je klasickým argumentem pro Octavii. Objem 610 litrů překonává veškerou přímo konkurenci, lepší je pouze Mercedes třídy E, Škoda Superb a Peugeot 508 SW. . Kromě velkého udávaného objemu Octavia nabídne velký vstupní otvor, pravidelný tvar zavazadelníku nebo snadné sklápění zadních sedadel. Některé prvky ale zdaleka nejsou samozřejmostí – za dvojitou podlážku připlatíte 4.200 Kč, za dělící síť 5.000 Kč a střešní ližiny jsou standardem až v nejvyšší výbavě Elegance (jinak +5.500 Kč).
Tím se dostáváme k hlavní nevýhodě mladoboleslavského kombi – prodejní politice. Již základní cena je vyšší a díky příplatkům se může snadno vyšplhat do výšin typických pro vozy střední třídy. Ceník totiž obsahuje řadu lákadel praktických, jako je vyhřívání předních a zadních sedadel, i působivých, například automatické parkování.
Turbomotor 1.4 TSI je pro Octavii ideální volbou, ale kvůli konkurenci ve vlastních řadách to nebude mít jednoduché. Z pohledu soukromých zákazníků je překážkou relativně vysoký příplatek proti 1.2 TSI, ve firemních flotilách zase bude svádět boj s turbodiesely. Kdo ovšem hledá optimální kombinaci nabízeného výkonu, jízdní dynamiky, skvělé ovladatelnosti a nízké spotřeby, ten je u Octavie Combi 1.4 TSI na správné adrese...
skoda octavia testy nizsistredni
První cena vozu | 334.900 Kč (1.2 TSI/63 kW Active) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 404.900 Kč (1.4 TSI/103 kW Active) |
Základní cena testovaného vozu | 544.900 Kč (1.4 TSI/103 kW Elegance Combi) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 781.900 Kč (1.4 TSI/103 kW Elegance Combi) |
Plusy
- Lepší stabilita při rychlé jízdě než liftback
- Design, menší hluk na palubě
- Objemný zavazadlový prostor
- Úsporný a silný turbomotor 1.4 TSI
- Možnosti dovybavení (například vyhřívání zadních sedadel)
- Vysoké užitečné zatížení
Minusy
- Praktické prvky zavazadelníku za příplatek nebo ve vyšší výbavě
- Kratší naměřená délka zadního sedáku
- Velká, avšak nízko umístěná obrazovka navigace
- Vyšší základní ceny, mnoho doplňků za příplatek
Foto: Petr Homolka