Test Auto.cz

Škoda Octavia Combi 1.4 TSI – Zlatá střední cesta

11.7. 2013
Verdikt
 

Slušná jízdní dynamika a přijatelná spotřeba? Právě takové vlastnosti nabízí turbomotor 1.4 TSI v nové Octavii Combi.

Střed nabídky benzinových motorů obstarává u nové Octavie agregát známého jména 1.4 TSI. Vedle názvu je ale všechno nové: místo klasické čtvercové koncepce dostal motor delší zdvih, ale také vyšší kompresní poměr. Díky tomu vzrostl výkon, v Octavii si agregát mezigeneračně polepšil o 13 kW a 50 N.m, takže se nyní pyšní stádem 140 koní (103 kW) a hlavně působivými 250 Newtonmetry.

Vedle této verze existuje také slabší provedení s 90 kW, které však Škoda v Octavii nenabízí. Oproti 1.2 TSI je tedy 1.4 TSI o třetinu silnější, ale také o nemalých 42.000 korun dražší, základní cena 434.900 Kč řadí kompaktní kombi do vyšších sfér.

Nový benzinový čtyřválec má hliníkový blok (díky tomu je o 22 kg lehčí), ventilový rozvod poháněný řemenem a výfuk na zadní straně motoru. S odlehčením pohyblivých částí a přechodem na dlouhozdvihovou konstrukci získal sílu v nízkých otáčkách a přitom neztratil švih při vytáčení. Schopnosti čtyřválce v nízkých otáčkách umožňují v podstatě dieselové používání, nakonec maximum točivého momentu a do značné míry i jeho průběh se shodují s 1.6 TDI.

obrázek [600 x 327]  

Oproti základnímu turbodieselovému motoru má ovšem 1.4 TSI několik podstatných výhod. V první řadě je to kultivovanost běhu, které nemůže žádný motor se vznětovým principem spalování konkurovat. Dále má čtrnáctistovka standardně šestistupňovou převodovku s lepším odstupňováním a podstatně vyšší výkon, který přijde vhod při předjíždění, v horách nebo při rychlé jízdě po dálnici. A pokud vezmeme v potaz TDI se 77 kW, stále je 1.4 TSI levnější.

Silnou stránkou motoru je také spotřeba paliva, která se příliš neodlišuje od benzinového základu 1.2 TSI. Podle jízdního režimu se pohybuje od 5,5 litru (mimo město) do 7,5 l na 100 km (městský provoz). Na dálnici si při konstantní jízdě vystačí v průměru se 6,3 l na 100 km, přitom točí na šestku 2800 min-1. Co se týká nákladů na palivo, znamená nová generace motoru výrazné zlepšení. Při vyšší zátěži navíc spotřeba neroste tak výrazně jako dříve.

obrázek [600 x 378]  

Výhodou kombi je v případě Octavie lepší sladění tuhosti karoserie a podvozku. Zatímco u liftbacku se vlečená zadní náprava projevuje hlučně, u kombi je akustický komfort na znatelně lepší úrovni. Kvalita tlumení nerovností se na 17palcových kolech nevymyká standardu nižší střední třídy, oproti konkurenci ovšem získává Octavia Combi navrch v ovladatelnosti. Nízká hmotnost, krátký přední převis a lehký turbomotor výrazně zlepšily obratnost automobilu. Navzdory tomu nemá tato varianta nejmenší problém ani se směrovou stabilitou.

TEST Škoda Octavia Combi 2.0 TDI DSG

I přes výborné jízdní vlastnosti je Octavia Combi především praktickým rodinným vozem. S novou generací se zvětšil prostor před zadními sedadly, kombi ponechává vpředu i vzadu dostatek místa nad hlavou (vzadu více než v liftbacku). Stísněnost předchozích Octavií je zapomenuta. Naopak se nezapomnělo na velká zadní okna, takže díky střízlivě tvarované karoserii zůstává bonus v podobě ukázkového výhledu vzad. Ostatně ten přijde vhod, protože Octavia patří k nemnoha kompaktním kombi, která dnes neumějí nabídnout parkovací kameru.

obrázek [600 x 384]  

Zavazadlový prostor je klasickým argumentem pro Octavii. Objem 610 litrů překonává veškerou přímo konkurenci, lepší je pouze Mercedes třídy E, Škoda SuperbPeugeot 508 SW. . Kromě velkého udávaného objemu Octavia nabídne velký vstupní otvor, pravidelný tvar zavazadelníku nebo snadné sklápění zadních sedadel. Některé prvky ale zdaleka nejsou samozřejmostí – za dvojitou podlážku připlatíte 4.200 Kč, za dělící síť 5.000 Kč a střešní ližiny jsou standardem až v nejvyšší výbavě Elegance (jinak +5.500 Kč).

Tím se dostáváme k hlavní nevýhodě mladoboleslavského kombi – prodejní politice. Již základní cena je vyšší a díky příplatkům se může snadno vyšplhat do výšin typických pro vozy střední třídy. Ceník totiž obsahuje řadu lákadel praktických, jako je vyhřívání předních a zadních sedadel, i působivých, například automatické parkování.

Turbomotor 1.4 TSI je pro Octavii ideální volbou, ale kvůli konkurenci ve vlastních řadách to nebude mít jednoduché. Z pohledu soukromých zákazníků je překážkou relativně vysoký příplatek proti 1.2 TSI, ve firemních flotilách zase bude svádět boj s turbodiesely. Kdo ovšem hledá optimální kombinaci nabízeného výkonu, jízdní dynamiky, skvělé ovladatelnosti a nízké spotřeby, ten je u Octavie Combi 1.4 TSI na správné adrese...

obrázek [600 x 326]  

Video

První cena vozu334.900 Kč (1.2 TSI/63 kW Active)
První cena vozu s testovanou motorizací404.900 Kč (1.4 TSI/103 kW Active)
Základní cena testovaného vozu544.900 Kč (1.4 TSI/103 kW Elegance Combi)
Cena testovaného vozu vč. příplatků781.900 Kč (1.4 TSI/103 kW Elegance Combi)

Plusy

  • Lepší stabilita při rychlé jízdě než liftback
  • Design, menší hluk na palubě
  • Objemný zavazadlový prostor
  • Úsporný a silný turbomotor 1.4 TSI
  • Možnosti dovybavení (například vyhřívání zadních sedadel)
  • Vysoké užitečné zatížení

Minusy

  • Praktické prvky zavazadelníku za příplatek nebo ve vyšší výbavě
  • Kratší naměřená délka zadního sedáku
  • Velká, avšak nízko umístěná obrazovka navigace
  • Vyšší základní ceny, mnoho doplňků za příplatek
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Škoda Octavia Combi 1.4 TSI

Cena v základní výbavě: 544 900 Kč Cena v testované výbavě: 781 900 Kč

Základní výbava:Dvouzónová klimatizace Climatronic, palubní počítač Maxi DOT, sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, posilovač řízení Servotronic, loketní opěrka Jumbo Box, parkovací čidla vzadu, tempomat, elektrické stahování bočních oken, autorádio s CD a zdířkou pro karty SD, vyhřívání předních sedadel, centrální zamykání, přední mlhovky, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zrcátka, litá 16” kola, kůží potažený multifunkční volant a další.

Výbava testovaného vozu:Elegance Plus: litá 17" kola, kontrola tlaku v pneumatikách, asistent rozjezdu do kopce, vyhřívané čelní sklo, parkovací čidla vpředu a vzadu a barevný displej Maxi DOT (+15.000,-), rozpoznání dopravních značek, Intelligent Light Assistant, Lane Assistant, navigace Columbus, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým stmíváním a senzorem vlhkosti, dešťové čidlo a osvětlení prostoru pro nohy vpředu a vzadu (+65.800,-), bixenonové světlomety s diodovým denním svícením a natáčením do zatáček (+27.500,-), elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná zrcátka s pamětí, automatickým stmíváním a osvětlením nástupního prostoru (+6.000,-), vnitřní zpětné zrcátko s automatickým stmíváním (+1.000,-), elektricky nastavitelná přední sedadla (+30.000), audiosystém Canton (+12.900,-), zatmavená okna SunSet (+4.500,-), stříbrné střešní ližiny (+5.000,-), interiér Alcantara/kůže (+35.200,-), vyhřívání zadních sedadel (+4.900,-), tříramenný volant (+1.000,-), zásuvka 220 V (+2.500,-), Driving Mode Selection (+2.500,-), podlážka v zavazadlovém prostoru (+4.200,-), multifunkční kapsa (+1.000,-), Bluetooth s hlasovým ovládáním (+4.000,-).

Nové Berlínské letiště hlásí další zpoždění, otevřít se má až v roce 2020 Nové Berlínské letiště hlásí další zpoždění, otevřít se má až v roce 2020

Nové berlínské letiště Willyho Brandta (BER), jehož…

Proti vývozu léků z Česka znovu zasahuje stát Proti vývozu léků z Česka znovu zasahuje stát

Ministerstvo zdravotnictví v pátek zakázalo vývoz léku…

Analytici: Růst inflace kulminuje, ke zvyšování sazeb to ale ČNB ještě nepřiměje Analytici: Růst inflace kulminuje, ke zvyšování sazeb to ale ČNB ještě nepřiměje

Růst inflace dosáhl svého maxima v říjnu a opět začíná…

 
Technické údaje
Motor Škoda Octavia Combi 1.4 TSI
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1395
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 4500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1500 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 212
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.5 / 4.6 / 5.3
Emise CO2:121
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 610 / 1740
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1272 / 645
Rozměr pneu:225/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4659
b) šířka (mm): 1814
c) výška (mm): 1465
d) rozvor (mm): 2686
e) rozchod vpředu (mm): 1549
f) rozchod vzadu (mm): 1520
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia Combi 1.4 TSI – Zlatá střední cesta







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla

Firmy, které se zabývají distribucí baterií jak pro…

 



Škoda Octavia Cup: Konečně proběhlo testování nového prototypu! Škoda Octavia Cup: Konečně proběhlo testování nového prototypu!

Letošní sezona Škoda Octavia Cupu dopadla neslavně.…

Škoda Octavia RS může mít až 315 koní, když navštíví ABT Sporstline GmbH Škoda Octavia RS může mít až 315 koní, když navštíví ABT Sporstline GmbH

Dvorní úpravce vozů značek Volkswagen, Audi, Seat a Škoda…

 



 
5 tajemství McLarenu Senna. Proč má prosklené dveře? A proč mu chybí kufr?

5 tajemství McLarenu Senna. Proč má prosklené dveře? A proč mu chybí kufr?

Dnes 11:51

Novinka z Wokingu v mnohém navazuje na legendární McLaren F1. Pojďme společně odhalit jeho tajemství.




Blesk.cz

Hanka Zagorová v plné kondici: Známe tajný scénář vánočního koncertu

Hanka Zagorová v plné kondici: Známe tajný scénář…

Už v úterý se legendární Lucerna rozezní hity Hanky Zagorové (71). Zpěvačka má za sebou první zkoušku vánočního…

Stromeček, cukroví, perníčky a hvězda? 4 rady, jak je skladovat, aby na Vánoce zazářily

Stromeček, cukroví, perníčky a hvězda? 4 rady, jak…

Na Vánoce musí být mnoho věcí připraveno dopředu. Jenže, jak vše správně uskladnit a uchovat, aby to na Štědrý…

 

iSport.cz

Bergerova pohádka v Hradci: Nechtěný, záplata, bitka a gól Plzni

Bergerova pohádka v Hradci: Nechtěný, záplata, bitka…

Jan Berger do Hradce většinou přijde, až když je hodně zle, při řádění marodky, kdy hodně hráčů chybí. Letos to…

SESTŘIHY: City vyhrálo derby a má rekord, Arsenal zachránil bod v závěru

SESTŘIHY: City vyhrálo derby a má rekord, Arsenal…

Vítězné derby, náskok 11 bodů na čele a nový rekord anglické Premier League mají fotbalisté Manchesteru City po…

 

Reflex.cz

Prezidentský kandidát Hannig: Uprchlíci si za německé dávky užívají v Česku, díky bohu za Zemana

Prezidentský kandidát Hannig: Uprchlíci si za…

Současné hlavě státu fandí, do prezidentské volby přesto jde. Hudební producent Petr Hannig by se prý choval…

Zakážeme kradnutí konečně v Ústavě, anebo se bude v Česku krást vesele dále?

Zakážeme kradnutí konečně v Ústavě, anebo se bude v…

Firemní právníci hnutí ANO připravili další novelizaci naší normy norem, tedy Ústavy ČR. Poté, co se nepodařilo…