Test Auto.cz

Škoda Octavia Combi 1.4 TSI – Zlatá střední cesta

11.7. 2013
Verdikt
 

Slušná jízdní dynamika a přijatelná spotřeba? Právě takové vlastnosti nabízí turbomotor 1.4 TSI v nové Octavii Combi.

Střed nabídky benzinových motorů obstarává u nové Octavie agregát známého jména 1.4 TSI. Vedle názvu je ale všechno nové: místo klasické čtvercové koncepce dostal motor delší zdvih, ale také vyšší kompresní poměr. Díky tomu vzrostl výkon, v Octavii si agregát mezigeneračně polepšil o 13 kW a 50 N.m, takže se nyní pyšní stádem 140 koní (103 kW) a hlavně působivými 250 Newtonmetry.

Vedle této verze existuje také slabší provedení s 90 kW, které však Škoda v Octavii nenabízí. Oproti 1.2 TSI je tedy 1.4 TSI o třetinu silnější, ale také o nemalých 42.000 korun dražší, základní cena 434.900 Kč řadí kompaktní kombi do vyšších sfér.

Nový benzinový čtyřválec má hliníkový blok (díky tomu je o 22 kg lehčí), ventilový rozvod poháněný řemenem a výfuk na zadní straně motoru. S odlehčením pohyblivých částí a přechodem na dlouhozdvihovou konstrukci získal sílu v nízkých otáčkách a přitom neztratil švih při vytáčení. Schopnosti čtyřválce v nízkých otáčkách umožňují v podstatě dieselové používání, nakonec maximum točivého momentu a do značné míry i jeho průběh se shodují s 1.6 TDI.

obrázek [600 x 327]  

Oproti základnímu turbodieselovému motoru má ovšem 1.4 TSI několik podstatných výhod. V první řadě je to kultivovanost běhu, které nemůže žádný motor se vznětovým principem spalování konkurovat. Dále má čtrnáctistovka standardně šestistupňovou převodovku s lepším odstupňováním a podstatně vyšší výkon, který přijde vhod při předjíždění, v horách nebo při rychlé jízdě po dálnici. A pokud vezmeme v potaz TDI se 77 kW, stále je 1.4 TSI levnější.

Silnou stránkou motoru je také spotřeba paliva, která se příliš neodlišuje od benzinového základu 1.2 TSI. Podle jízdního režimu se pohybuje od 5,5 litru (mimo město) do 7,5 l na 100 km (městský provoz). Na dálnici si při konstantní jízdě vystačí v průměru se 6,3 l na 100 km, přitom točí na šestku 2800 min-1. Co se týká nákladů na palivo, znamená nová generace motoru výrazné zlepšení. Při vyšší zátěži navíc spotřeba neroste tak výrazně jako dříve.

obrázek [600 x 378]  

Výhodou kombi je v případě Octavie lepší sladění tuhosti karoserie a podvozku. Zatímco u liftbacku se vlečená zadní náprava projevuje hlučně, u kombi je akustický komfort na znatelně lepší úrovni. Kvalita tlumení nerovností se na 17palcových kolech nevymyká standardu nižší střední třídy, oproti konkurenci ovšem získává Octavia Combi navrch v ovladatelnosti. Nízká hmotnost, krátký přední převis a lehký turbomotor výrazně zlepšily obratnost automobilu. Navzdory tomu nemá tato varianta nejmenší problém ani se směrovou stabilitou.

TEST Škoda Octavia Combi 2.0 TDI DSG

I přes výborné jízdní vlastnosti je Octavia Combi především praktickým rodinným vozem. S novou generací se zvětšil prostor před zadními sedadly, kombi ponechává vpředu i vzadu dostatek místa nad hlavou (vzadu více než v liftbacku). Stísněnost předchozích Octavií je zapomenuta. Naopak se nezapomnělo na velká zadní okna, takže díky střízlivě tvarované karoserii zůstává bonus v podobě ukázkového výhledu vzad. Ostatně ten přijde vhod, protože Octavia patří k nemnoha kompaktním kombi, která dnes neumějí nabídnout parkovací kameru.

obrázek [600 x 384]  

Zavazadlový prostor je klasickým argumentem pro Octavii. Objem 610 litrů překonává veškerou přímo konkurenci, lepší je pouze Mercedes třídy E, Škoda SuperbPeugeot 508 SW. . Kromě velkého udávaného objemu Octavia nabídne velký vstupní otvor, pravidelný tvar zavazadelníku nebo snadné sklápění zadních sedadel. Některé prvky ale zdaleka nejsou samozřejmostí – za dvojitou podlážku připlatíte 4.200 Kč, za dělící síť 5.000 Kč a střešní ližiny jsou standardem až v nejvyšší výbavě Elegance (jinak +5.500 Kč).

Tím se dostáváme k hlavní nevýhodě mladoboleslavského kombi – prodejní politice. Již základní cena je vyšší a díky příplatkům se může snadno vyšplhat do výšin typických pro vozy střední třídy. Ceník totiž obsahuje řadu lákadel praktických, jako je vyhřívání předních a zadních sedadel, i působivých, například automatické parkování.

Turbomotor 1.4 TSI je pro Octavii ideální volbou, ale kvůli konkurenci ve vlastních řadách to nebude mít jednoduché. Z pohledu soukromých zákazníků je překážkou relativně vysoký příplatek proti 1.2 TSI, ve firemních flotilách zase bude svádět boj s turbodiesely. Kdo ovšem hledá optimální kombinaci nabízeného výkonu, jízdní dynamiky, skvělé ovladatelnosti a nízké spotřeby, ten je u Octavie Combi 1.4 TSI na správné adrese...

obrázek [600 x 326]  

Video

První cena vozu334.900 Kč (1.2 TSI/63 kW Active)
První cena vozu s testovanou motorizací404.900 Kč (1.4 TSI/103 kW Active)
Základní cena testovaného vozu544.900 Kč (1.4 TSI/103 kW Elegance Combi)
Cena testovaného vozu vč. příplatků781.900 Kč (1.4 TSI/103 kW Elegance Combi)

Plusy

  • Lepší stabilita při rychlé jízdě než liftback
  • Design, menší hluk na palubě
  • Objemný zavazadlový prostor
  • Úsporný a silný turbomotor 1.4 TSI
  • Možnosti dovybavení (například vyhřívání zadních sedadel)
  • Vysoké užitečné zatížení

Minusy

  • Praktické prvky zavazadelníku za příplatek nebo ve vyšší výbavě
  • Kratší naměřená délka zadního sedáku
  • Velká, avšak nízko umístěná obrazovka navigace
  • Vyšší základní ceny, mnoho doplňků za příplatek
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Škoda Octavia Combi 1.4 TSI

Cena v základní výbavě: 544 900 Kč Cena v testované výbavě: 781 900 Kč

Základní výbava:Dvouzónová klimatizace Climatronic, palubní počítač Maxi DOT, sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, posilovač řízení Servotronic, loketní opěrka Jumbo Box, parkovací čidla vzadu, tempomat, elektrické stahování bočních oken, autorádio s CD a zdířkou pro karty SD, vyhřívání předních sedadel, centrální zamykání, přední mlhovky, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zrcátka, litá 16” kola, kůží potažený multifunkční volant a další.

Výbava testovaného vozu:Elegance Plus: litá 17" kola, kontrola tlaku v pneumatikách, asistent rozjezdu do kopce, vyhřívané čelní sklo, parkovací čidla vpředu a vzadu a barevný displej Maxi DOT (+15.000,-), rozpoznání dopravních značek, Intelligent Light Assistant, Lane Assistant, navigace Columbus, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým stmíváním a senzorem vlhkosti, dešťové čidlo a osvětlení prostoru pro nohy vpředu a vzadu (+65.800,-), bixenonové světlomety s diodovým denním svícením a natáčením do zatáček (+27.500,-), elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná zrcátka s pamětí, automatickým stmíváním a osvětlením nástupního prostoru (+6.000,-), vnitřní zpětné zrcátko s automatickým stmíváním (+1.000,-), elektricky nastavitelná přední sedadla (+30.000), audiosystém Canton (+12.900,-), zatmavená okna SunSet (+4.500,-), stříbrné střešní ližiny (+5.000,-), interiér Alcantara/kůže (+35.200,-), vyhřívání zadních sedadel (+4.900,-), tříramenný volant (+1.000,-), zásuvka 220 V (+2.500,-), Driving Mode Selection (+2.500,-), podlážka v zavazadlovém prostoru (+4.200,-), multifunkční kapsa (+1.000,-), Bluetooth s hlasovým ovládáním (+4.000,-).

Poche bude mezi nominanty do vlády, uvedl Babiš Poche bude mezi nominanty do vlády, uvedl Babiš

Na seznamu nominantů ke jmenování do vlády bude i…

Erdogan si získal hlasy většiny Turků, stal se podruhé prezidentem Erdogan si získal hlasy většiny Turků, stal se podruhé prezidentem

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan obhájil svůj…

Násilnosti v Nigérii mají nejméně 86 obětí Násilnosti v Nigérii mají nejméně 86 obětí

Nejméně 86 lidí zahynulo při víkendových nepokojích v…

Zápisník Jany Havligerové: Hlavně necenzurovat Zápisník Jany Havligerové: Hlavně necenzurovat

Šéf komunistů Vojtěch Filip a jeho spolustraník Zdeněk…

 
Technické údaje
Motor Škoda Octavia Combi 1.4 TSI
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1395
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 4500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1500 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 212
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.5 / 4.6 / 5.3
Emise CO2:121
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 610 / 1740
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1272 / 645
Rozměr pneu:225/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4659
b) šířka (mm): 1814
c) výška (mm): 1465
d) rozvor (mm): 2686
e) rozchod vpředu (mm): 1549
f) rozchod vzadu (mm): 1520
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia Combi 1.4 TSI – Zlatá střední cesta







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Chorvatsko autem 2018: Užitečné rady, tipy, poplatky, krásné destinace Chorvatsko autem 2018: Užitečné rady, tipy, poplatky, krásné destinace

V 70. letech vznikla v ČSSR studie tunelu z okolí Českých…

Audi A6 už má české ceny. Zatím jej koupíte jen s třílitrovým TDI Audi A6 už má české ceny. Zatím jej koupíte jen s třílitrovým TDI

Audi začala na českém trhu nabízet novou generaci svého…

 



Onboard z druhého závodu Octavia Cupu na Red Bull Ringu Onboard z druhého závodu Octavia Cupu na Red Bull Ringu

Ještě jednou se vrátím k víkendovému Octavia Cupu, a to…

Oficiální předsezónní testy Octavia Cupu: Zúčastnili jsme se i my! Oficiální předsezónní testy Octavia Cupu: Zúčastnili jsme se i my!

Poslední dubnový víkend odstartuje sezóna Octavia Cupu.…

 



 
Připomeňte si sportovní Porsche se čtyřválcovými motory ve velké galerii

Připomeňte si sportovní Porsche se čtyřválcovými motory ve velké galerii

Dnes 08:00

Automobilka Porsche byla čtyřválcovým motorům věrná od svého zrodu na konci 40. let dvacátého století až do poloviny let devadesátých.




Blesk.cz

Loď plná uprchlíků dál marně hledá přístav. Nesmí do Itálii, ani na Maltu

Loď plná uprchlíků dál marně hledá přístav. Nesmí do…

Už čtvrtý den pokračuje praktická blokáda lodě Lifeline s přibližně 230 migranty na palubě ze strany Itálie a…

Krajčo zrušil koncert pár hodin před začátkem! Přestala mu fungovat půlka těla!

Krajčo zrušil koncert pár hodin před začátkem!…

Muzikant Richard Krajčo (41) jen pár hodin před koncertem oznámil, že nevystoupí! Skříplý nerv v kostrči mu…

 

iSport.cz

Přestupy NHL ONLINE: Carlson si vydělá balík, Mrázka už Flyers nechtějí

Přestupy NHL ONLINE: Carlson si vydělá balík, Mrázka…

Základní část ročníku 2017/18 je dávno pryč a také boje o Stanley Cup jsou za námi. Draft se letos koná v…

Hvězdný Sagan o (ne)plánovaném úniku, nájezdu fanoušků i Tour

Hvězdný Sagan o (ne)plánovaném úniku, nájezdu…

Peter Sagan ukázal na společném mistrovství silničních cyklistů České republiky a Slovenska svou extratřídu.…

 

Reflex.cz

Toulky po Norském království: Ponuré umění na Louce bohů

Toulky po Norském království: Ponuré umění na Louce bohů

Zdá se vám, jako by titulek vznikl po pořádné severské pijatyce? Kdepak! Louka bohů - právě tohle totiž v dávné…

Diskuse o Pochem byla nesmyslná, českou zahraniční politiku dnes i tak řídí Babiš

Diskuse o Pochem byla nesmyslná, českou zahraniční…

Všimli jste si, že naši zahraniční politiku od 6. prosince minulého roku, kdy byl jmenován premiérem, řídí…