Test Auto.cz

Škoda Octavia Combi 1.4 TSI – Zlatá střední cesta

11.7. 2013
Verdikt
 

Slušná jízdní dynamika a přijatelná spotřeba? Právě takové vlastnosti nabízí turbomotor 1.4 TSI v nové Octavii Combi.

Střed nabídky benzinových motorů obstarává u nové Octavie agregát známého jména 1.4 TSI. Vedle názvu je ale všechno nové: místo klasické čtvercové koncepce dostal motor delší zdvih, ale také vyšší kompresní poměr. Díky tomu vzrostl výkon, v Octavii si agregát mezigeneračně polepšil o 13 kW a 50 N.m, takže se nyní pyšní stádem 140 koní (103 kW) a hlavně působivými 250 Newtonmetry.

Vedle této verze existuje také slabší provedení s 90 kW, které však Škoda v Octavii nenabízí. Oproti 1.2 TSI je tedy 1.4 TSI o třetinu silnější, ale také o nemalých 42.000 korun dražší, základní cena 434.900 Kč řadí kompaktní kombi do vyšších sfér.

Nový benzinový čtyřválec má hliníkový blok (díky tomu je o 22 kg lehčí), ventilový rozvod poháněný řemenem a výfuk na zadní straně motoru. S odlehčením pohyblivých částí a přechodem na dlouhozdvihovou konstrukci získal sílu v nízkých otáčkách a přitom neztratil švih při vytáčení. Schopnosti čtyřválce v nízkých otáčkách umožňují v podstatě dieselové používání, nakonec maximum točivého momentu a do značné míry i jeho průběh se shodují s 1.6 TDI.

obrázek [600 x 327]  

Oproti základnímu turbodieselovému motoru má ovšem 1.4 TSI několik podstatných výhod. V první řadě je to kultivovanost běhu, které nemůže žádný motor se vznětovým principem spalování konkurovat. Dále má čtrnáctistovka standardně šestistupňovou převodovku s lepším odstupňováním a podstatně vyšší výkon, který přijde vhod při předjíždění, v horách nebo při rychlé jízdě po dálnici. A pokud vezmeme v potaz TDI se 77 kW, stále je 1.4 TSI levnější.

Silnou stránkou motoru je také spotřeba paliva, která se příliš neodlišuje od benzinového základu 1.2 TSI. Podle jízdního režimu se pohybuje od 5,5 litru (mimo město) do 7,5 l na 100 km (městský provoz). Na dálnici si při konstantní jízdě vystačí v průměru se 6,3 l na 100 km, přitom točí na šestku 2800 min-1. Co se týká nákladů na palivo, znamená nová generace motoru výrazné zlepšení. Při vyšší zátěži navíc spotřeba neroste tak výrazně jako dříve.

obrázek [600 x 378]  

Výhodou kombi je v případě Octavie lepší sladění tuhosti karoserie a podvozku. Zatímco u liftbacku se vlečená zadní náprava projevuje hlučně, u kombi je akustický komfort na znatelně lepší úrovni. Kvalita tlumení nerovností se na 17palcových kolech nevymyká standardu nižší střední třídy, oproti konkurenci ovšem získává Octavia Combi navrch v ovladatelnosti. Nízká hmotnost, krátký přední převis a lehký turbomotor výrazně zlepšily obratnost automobilu. Navzdory tomu nemá tato varianta nejmenší problém ani se směrovou stabilitou.

TEST Škoda Octavia Combi 2.0 TDI DSG

I přes výborné jízdní vlastnosti je Octavia Combi především praktickým rodinným vozem. S novou generací se zvětšil prostor před zadními sedadly, kombi ponechává vpředu i vzadu dostatek místa nad hlavou (vzadu více než v liftbacku). Stísněnost předchozích Octavií je zapomenuta. Naopak se nezapomnělo na velká zadní okna, takže díky střízlivě tvarované karoserii zůstává bonus v podobě ukázkového výhledu vzad. Ostatně ten přijde vhod, protože Octavia patří k nemnoha kompaktním kombi, která dnes neumějí nabídnout parkovací kameru.

obrázek [600 x 384]  

Zavazadlový prostor je klasickým argumentem pro Octavii. Objem 610 litrů překonává veškerou přímo konkurenci, lepší je pouze Mercedes třídy E, Škoda SuperbPeugeot 508 SW. . Kromě velkého udávaného objemu Octavia nabídne velký vstupní otvor, pravidelný tvar zavazadelníku nebo snadné sklápění zadních sedadel. Některé prvky ale zdaleka nejsou samozřejmostí – za dvojitou podlážku připlatíte 4.200 Kč, za dělící síť 5.000 Kč a střešní ližiny jsou standardem až v nejvyšší výbavě Elegance (jinak +5.500 Kč).

Tím se dostáváme k hlavní nevýhodě mladoboleslavského kombi – prodejní politice. Již základní cena je vyšší a díky příplatkům se může snadno vyšplhat do výšin typických pro vozy střední třídy. Ceník totiž obsahuje řadu lákadel praktických, jako je vyhřívání předních a zadních sedadel, i působivých, například automatické parkování.

Turbomotor 1.4 TSI je pro Octavii ideální volbou, ale kvůli konkurenci ve vlastních řadách to nebude mít jednoduché. Z pohledu soukromých zákazníků je překážkou relativně vysoký příplatek proti 1.2 TSI, ve firemních flotilách zase bude svádět boj s turbodiesely. Kdo ovšem hledá optimální kombinaci nabízeného výkonu, jízdní dynamiky, skvělé ovladatelnosti a nízké spotřeby, ten je u Octavie Combi 1.4 TSI na správné adrese...

obrázek [600 x 326]  

Video

První cena vozu334.900 Kč (1.2 TSI/63 kW Active)
První cena vozu s testovanou motorizací404.900 Kč (1.4 TSI/103 kW Active)
Základní cena testovaného vozu544.900 Kč (1.4 TSI/103 kW Elegance Combi)
Cena testovaného vozu vč. příplatků781.900 Kč (1.4 TSI/103 kW Elegance Combi)

Plusy

  • Lepší stabilita při rychlé jízdě než liftback
  • Design, menší hluk na palubě
  • Objemný zavazadlový prostor
  • Úsporný a silný turbomotor 1.4 TSI
  • Možnosti dovybavení (například vyhřívání zadních sedadel)
  • Vysoké užitečné zatížení

Minusy

  • Praktické prvky zavazadelníku za příplatek nebo ve vyšší výbavě
  • Kratší naměřená délka zadního sedáku
  • Velká, avšak nízko umístěná obrazovka navigace
  • Vyšší základní ceny, mnoho doplňků za příplatek
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Škoda Octavia Combi 1.4 TSI

Cena v základní výbavě: 544 900 Kč Cena v testované výbavě: 781 900 Kč

Základní výbava:Dvouzónová klimatizace Climatronic, palubní počítač Maxi DOT, sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, posilovač řízení Servotronic, loketní opěrka Jumbo Box, parkovací čidla vzadu, tempomat, elektrické stahování bočních oken, autorádio s CD a zdířkou pro karty SD, vyhřívání předních sedadel, centrální zamykání, přední mlhovky, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zrcátka, litá 16” kola, kůží potažený multifunkční volant a další.

Výbava testovaného vozu:Elegance Plus: litá 17" kola, kontrola tlaku v pneumatikách, asistent rozjezdu do kopce, vyhřívané čelní sklo, parkovací čidla vpředu a vzadu a barevný displej Maxi DOT (+15.000,-), rozpoznání dopravních značek, Intelligent Light Assistant, Lane Assistant, navigace Columbus, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým stmíváním a senzorem vlhkosti, dešťové čidlo a osvětlení prostoru pro nohy vpředu a vzadu (+65.800,-), bixenonové světlomety s diodovým denním svícením a natáčením do zatáček (+27.500,-), elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná zrcátka s pamětí, automatickým stmíváním a osvětlením nástupního prostoru (+6.000,-), vnitřní zpětné zrcátko s automatickým stmíváním (+1.000,-), elektricky nastavitelná přední sedadla (+30.000), audiosystém Canton (+12.900,-), zatmavená okna SunSet (+4.500,-), stříbrné střešní ližiny (+5.000,-), interiér Alcantara/kůže (+35.200,-), vyhřívání zadních sedadel (+4.900,-), tříramenný volant (+1.000,-), zásuvka 220 V (+2.500,-), Driving Mode Selection (+2.500,-), podlážka v zavazadlovém prostoru (+4.200,-), multifunkční kapsa (+1.000,-), Bluetooth s hlasovým ovládáním (+4.000,-).

Na Trumpově sesazení by Soros vydělal přes miliardu dolarů Na Trumpově sesazení by Soros vydělal přes miliardu dolarů

Miliardář George Soros vsadil stamiliony na pád…

Na trhu s traktory je krize, Zetor vyrobil nejméně strojů od roku 2010 Na trhu s traktory je krize, Zetor vyrobil nejméně strojů od roku 2010

Brněnský Zetor tractors loni vyrobil 3144 traktorů, což…

Po atentátu na koncertu se evakuuje nákupní centrum v Manchesteru Po atentátu na koncertu se evakuuje nákupní centrum v Manchesteru

Dvaadvacet mrtvých včetně dětí si vyžádal v noci na…

Vrah Kajínek omilostněný Zemanem opustil vězení Vrah Kajínek omilostněný Zemanem opustil vězení

Dvojnásobný nájemný vrah Jiří Kajínek byl dnes propuštěn…

 
Technické údaje
Motor Škoda Octavia Combi 1.4 TSI
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1395
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 4500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1500 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 212
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.5 / 4.6 / 5.3
Emise CO2:121
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 610 / 1740
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1272 / 645
Rozměr pneu:225/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4659
b) šířka (mm): 1814
c) výška (mm): 1465
d) rozvor (mm): 2686
e) rozchod vpředu (mm): 1549
f) rozchod vzadu (mm): 1520
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia Combi 1.4 TSI – Zlatá střední cesta







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

 




Škoda Octavia může slavit. Vyrobilo se 1,5 milionu kusů třetí generace Škoda Octavia může slavit. Vyrobilo se 1,5 milionu kusů třetí generace

Octavia je nejenom nejúspěšnějším modelem automobilky…

Škoda Octavia Cup: Naše auto je už v barvách! Škoda Octavia Cup: Naše auto je už v barvách!

První závod na Hungaroringu byl sice zrušen, zatím vám…

 



 
Cesta Škody Karoq do Stockholmu: Podívejte se, co všechno během ní zažila!

Cesta Škody Karoq do Stockholmu: Podívejte se, co všechno během ní zažila!

Dnes 15:54

Škoda Auto na svém Storyboardu zveřejnila průběh cesty Škody Karoq na premiéru do Stockholmu. Byla to jízda!




Blesk.cz

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí druhého potomka

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí…

Ta to má opravdu za pár. Na udílení cen Anděl 2016 se ukázala zpěvačka Klára Vytisková (31), která je podruhé…

Babišův náhradník Pilný: Nechtěl EET a kritizoval ANO

Babišův náhradník Pilný: Nechtěl EET a kritizoval ANO

Prezident Miloš Zeman ve středu odvolá Andreje Babiše z vlády a jmenuje ministrem financí Ivana Pilného (oba…

 

iSport.cz

100 NEJ hráčů v české lize: Holek nad Lüftnerem. Jak vysoko je Rosický?

100 NEJ hráčů v české lize: Holek nad Lüftnerem. Jak…

POŘADÍ NA 75. - 51. MÍSTĚ | Kdo má nejlepší mužstvo ve fotbalové ePojisteni.cz, lize se dozvíme nejpozději při…

Hořké oslavy Realu: Kde je pohár? divily se hvězdy, Ronaldo nadával

Hořké oslavy Realu: Kde je pohár? divily se hvězdy,…

Úkol zně jasně: Získejte minimálně bod a trofej pro mistra španělské ligy je vaše! Real Madrid nakonec…

 

Reflex.cz

Zemřel James Bond, elegantní herec Roger Moore v 89 letech podlehl rakovině

Zemřel James Bond, elegantní herec Roger Moore v 89…

Ve věku 89 let dnes zemřel britský herec Roger Moore, známý hlavně jako jeden z představitelů filmového agenta…

První chvíle Jiřího Kajínka po opuštění vězení, podívejte se

První chvíle Jiřího Kajínka po opuštění vězení, podívejte se

Dvojnásobný nájemný vrah Jiří Kajínek byl v úterý před gruhou hodinou odpolední propuštěn z rýnovické věznice v…