Test Auto.cz

Škoda Octavia Combi 2.0 TDI DSG (+video)

27.5. 2013
Verdikt
 

Velký kufr, turbodiesel, na kapotě okřídlený šíp a úspěch je zaručen? Vyzkoušeli jsme novou Škodu Octavia Combi s naftovým dvoulitrem.

Každá čtvrtá prodaná Octavia na evropském trhu měla karoserii kombi a ani po mezigenerační obměně tomu nebude jinak. Podle nás tenhle podíl dokonce vzroste. Proč? Na to odpovíme za malou chvíli, před tím si však verzi Combi představme trochu blíže.

Octavia Combi třetí generace oproti předchůdci výrazně vyrostla: karoserie se prodloužila o 90 mm na 4,66 metru, rozvor je dokonce delší o 108 mm (2,69 m) a vůz je také o 45 mm širší (1,81 m). Díky modulární technice MQB se prostor pro posádku zvětšil ještě výrazněji než vnější rozměry a zároveň se nová generace odlehčila až o 102 kilogramů.

Interiér: více místa na zadních sedadlech

Ano, v nové Octavii je skutečně mnohem více místa na zadních sedadlech, ze zvětšení rozměrů totiž zavazadelník těžil pouze nepatrně. Jeho objem vzrostl o pět litrů na 610 l, s klasickou rezervou bychom naměřili o 22 litrů méně. To jsou na kombi nižší střední třídy parádní hodnoty. Octavia se v potravním řetězci posouvá výše nejen rozměry, ale také výbavou. Mezi třídními konkurenty patří k těm nejlépe vybavitelným vozům, což dokládá i testovaný exemplář s cenovkou převyšující milion korun.

Bazar: Škoda Octavia I – Velký dům na malých základech

V ceníku zůstalo nezaškrtnutých jenom několik málo položek. Jednou z nich je například dvojité dno (takzvaná mezipodlaha za 4.500 Kč), kvůli kterému však nejde elegantně uklidit krycí roletka nebo střešní příčníky. Co je však horší, po sklopení zadních sedadel (stačí odjistit páčky v kufru a opěradla se díky pružinám složí sama) nevznikne rovná ložná plocha, ale musíte se smířit s 12centimetrovým schodem. Při převážení těžkých břemen je velmi důležité, aby nakládací hrana zůstala nízko nad zemí a aby se předměty nemusely následně umísťovat příliš dolů. Tohle Octavia splňuje jenom částečně - ložná hrana se nachází v příznivé výšce 600 milimetrů nad zemí, nicméně schůdek od hrany na dno zavazadelníku dosahuje 135 milimetrů.

obrázek [600 x 381]

Víko zavazadlového prostoru lze objednat i s elektrickým pohonem. Při procházení pod otevřeným víkem se průměrně vysoký muž rozhodně nemusí bát boule, podle našeho měření se zámek dveří nachází v solidní výšce 1870 milimetrů nad zemí. Nad zadními sedáky, bohužel velmi krátkými, je v kombi více místa než v klasickém liftbacku a muž vysoký 180 cm má nad hlavou ještě pěticentimetrovou rezervu. Před koleny potom při posazení se „za sebe“ zbývá centimetrů dvanáct. Stísněnost předchozích generací je navždy zapomenuta...

Motor a jízda

Pod kapotou zkoušené Octavie (mimochodem, modrá jí velmi sluší, že?) najdeme dvoulitrové TDI o výkonu 110 kW a točivém momentu 320 N.m. Je to mimochodem stejná pohonná jednotka, jakou se pochlubilo pětihvězdičkové Audi A3 Sportback. U Octavie je sice motor utlumen o něco hůře než ve zmíněném Audi, to však není tou nejpodstatnější změnou.

Škoda Rapid vs. Fabia Combi 1,2 TSI: Test spotřeby

Zatímco v A3 přenášel sílu ke kolům šestistupňový manuál, Škodovka spoléhá na služby samočinné dvouspojkové převodovky DSG o stejném počtu rychlostí. Ta je i v běžném režimu poněkud sportovnější, než běžné automaty s hydrodynamickým měničem: i na suchém povrchu při přeřazení z jedničky na dvojku přední kola ráda prohrábnou a to ani nemusíte mít pedál plynu až na podlaze. Tohle samozřejmě neplatí pro takzvaný „eko“ režim, ve kterém je motor možná až zbytečně ospalý.

obrázek [600 x 344]

Převodovka to opravdu pěkně sází nahoru i dolů, dynamicky zaměřeným řidičům se její chování bude líbit. V této souvislosti snad jenom dvě malé poznámky: kulisa manuálního řazení je opět obráceně (podřazuje se k sobě) a páčky pod volantem, aby byly opravdu funkční na 100 procent, by musely být o něco větší.

Škoda Octavia Combi vs. konkurenti - srovnání cen a výbav
ModelŠkoda OctaviaFord FocusOpel Astra
Motor2.0 TDI/110 kW2.0 TDCI/103 kW2.0 CDTI/121 kW
VýbavaElegance PlusTitaniumCosmo
Základní cena [Kč]639.900,-563.990,-492.900,-
Bezklíčové odemykáníS9.500,--
Bluetooth hands-free3.500,-S12.300,-
El. stahování všech okenSSS
Monitorování tlaku v pneuS1.900,-8.100,-
Automatická 2-zónová klimatizaceSSS
Kolenní airbagS--
Kožené čalounění47.000,-56.900,- ***26.200,-
Kožený multifunkční volantSSS
Litá kola R17S6.000,-S
Litá kola R187.000,-16.000,-8.100,-
Litá kola R19--23.700,-
Metalický lak13.200,-13.900,-14.100,-
Navigace16.000,-24.100,-19.700,-
Panoramatické střešní okno*32.000,-21.500,-29.200,-
Parkovací čidla P+ZS15.000,-16.600,-
Couvací kamera-40.400,- ***7.100,-
Střešní ližinySSS
TempomatSSS
Vyhřívání předních sedadelS8.900,-8.100,-
Vyhřívané čelní skloS6.700,--
Vyhřívaný volant--9.100,-**
Xenonové světlomety25.000,-25.000,-29.600,-
Nezávislé topení24.500,-34.900,-43.400,-
Cena při shodné výbavě [Kč]808.100,-788.790,-708.300,-
* u Fordu klasické střešní okno
** Zahrnuje vyhřívaná přední sedadla
*** Pouze v sadě

Řazení není vždycky úplně hladké, jemné škubnutí při rozjezdu či vícenásobném podřazování však k bleskurychlé práci asi patří. Trochu nepříjemné je to při popojíždění, odhadnout míru akčního „přískoku“ vpřed při sepnutí spojky chce cvik. Motor je s převodovkou sladěn velmi dobře, neřadí zbytečně a využívá velkého točivého momentu turbodieselu. Výkon plynule nastupuje po překonání hranice 1.500 otáček, nejsilnější v kramflecích je čtyřválec mezi dvěma a čtyřmi tisíci, pak postupně uvadá.

TEST Škoda Octavia RS 2,0 TSI vs. Octavia Combi RS 2,0 TDI

Spotřeba je oproti očekávání o něco málo nižší než u podobně těžkého Audi A3, rozdíl můžeme připsat počasí a hlavně letnímu obutí Octavie. Při ustálené stokilometrové rychlosti ukázal palubní počítač průměrnou hodnotu 4,5 litru na 100 km, stotřicítka znamenala odběr šesti litrů při 2.500 min-1. Po městě jsme jezdili za sedm litrů, dynamická jízda vykazuje umírněný nárůst někam k osmi litrům.

Tím se dostáváme k nejvýraznějšímu rozdílu v chování liftbacku a kombi, čímž jsou jízdní vlastnosti a akustická pohoda na palubě. Karoserie typu kombi je totiž přirozeně tuhá i v oblasti nad zadní nápravou, což liftback a jeho obrovské víko při největší vůli být nemohou. Pokud k tomu přidáte tradičně „sportovně“ laděnou jednoduchou vlečenou nápravu, je výsledek bohužel patrný po několika málo kilometrech: na nerovnostech to v liftbacku nepříjemně duní, v kombi ne. Zlepšilo se také vedení zadní nápravy zatáčkami, což však může souviset i s odlišným naladěním pro kombi či s trochu jiným rozdělením hmotnosti. Tak či tak, v tomhle směru kombík vítězí na celé čáře.

obrázek [600 x 311]

Těžký turbodiesel nad přední nápravou není na překážku rychlému svezení, Octavia je nedotáčivá spíše v utažených pomalých zatáčkách, zatímco v těch rychlejších a táhlejších je velmi dlouho neutrální. Stabilizace navíc umí problémy bezpečně řešit, když už však zakročí, bere svou práci vážně a následuje výrazné zpomalení. Díky sportovnímu režimu řízení se za skvělým koženým tříramenným volantem můžete cítit jako v opravdovém sportovním autě, příjemné je, že se k vašim rukám přece jenom donese nějaká ta informace od relativně širokých předních kol.

TEST Škoda Octavia 1,2 TSI – Český Passat

Komfort odpružení na sedmnáctipalcových litých kolech je přiměřený, automobil je na nerovnostech poměrně plavný, a byť jejich přejezd jasně cítíte, kola neodskakují. Zkrátka, takhle v praxi vypadá tradiční rukopis koncernu Volkswagen vylepšený o české zkušenosti s méně kvalitními silnicemi.

Závěr

Octavia Combi je lepší, než jsme čekali. Netrpí duněním od zadní vlečené nápravy, navíc v zatáčkách je záď jistější než u liftbacku a s dvoulitrovým turbodieselem vás odveze rychle a za málo. K velkému zavazadelníku a konečně i velkorysé prostornosti (v rámci dané třídy) tak za příplatek 35.000 korun dostanete celkově lepší a příjemnější automobil. Být obchodním zástupcem s ročním proběhem mnoha desítek tisíc kilometrů a „předepsanou“ služební Octávií, měl bych jasno: bez kombi ani ránu, i kdybych měl tábořit před kanceláří správce vozového parku!

TEST Škoda Octavia 1,6 TDI – Superb v ohrožení

Pořizovací cena, na straně druhé, už tak úplně neodolatelná není. Škodovka si je vědomá výborné pověsti na českém trhu (byť klasické „nejlevněji opravíš Škodu“ už dávno neplatí) a tak si za moderní a kvalitní vůz nechá řádně zaplatit. Naštěstí je výběr veliký a v showroomech se o zákazníka doslova poperou. V dnešním světě prostě musíte být simply clever...

obrázek [600 x 294]

JAKE.auto.cz: Vše o Škodě Octavia

První cena vozu334.900 Kč (1.2 TSI/63 kW Active)
První cena vozu s testovanou motorizací574.900 Kč (2.0 TDI/110 kW Ambition)
Základní cena testovaného vozu674.900 Kč (2.0 TDI/110 kW DSG Elegance)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.015.900 Kč (2.0 TDI/110 kW DSG Elegance)

Plusy

  • Nízká spotřeba nafty
  • Lepší stabilita při rychlé jízdě než liftback
  • Menší hluk na palubě proti liftbacku
  • Objemný zavazadlový prostor
  • Možnosti dovybavení (např. vyhřívání zadních sedadel)
  • Vysoké užitečné zatížení

Minusy

  • Méně citlivé rozjezdy s DSG
  • Kratší naměřená délka zadního sedáku
  • Velká, avšak nízko umístěná obrazovka navigace
  • Mezigeneračně méně sofistikovaná zadní náprava

Video

Foto: Petr Homolka

Spolupracujeme s TipCars.com

Škoda Octavia Combi 2.0 TDI DSG

Cena v základní výbavě: 674 900 Kč Cena v testované výbavě: 1 015 900 Kč

Základní výbava:Dvouzónová klimatizace Climatronic, palubní počítač Maxi DOT, sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, posilovač řízení Servotronic, loketní opěrka Jumbo Box, parkovací čidla vzadu, tempomat, elektrické stahování oken vpředu a vzadu, autorádio s CD a zdířkou pro SD karty, zatmavená zadní okna, centrální zamykání KESSY, přední mlhovky, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zrcátka, litá 16” kola, multifunkční volant...

Výbava testovaného vozu:Elegance Plus: litá 17" kola, kontrola tlaku v pneumatikách, asistent rozjezdu do kopce, vyhřívané čelní sklo, Parking Assistant (parkovací čidla vpředu a vzadu) a barevný Maxi DOT (+15.000,-), Traveller Assistant: rozpoznání dopravních značek, Intelligent Light Assistant, Lane Assistant, navigační systém Columbus, barevný Maxi DOT, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým stmíváním a senzorem vlhkosti, dešťové čidlo a osvětlení prostoru pro nohy vpředu a vzadu (+65.800,-), Automatic Parking Assistant (+14.000,-), bixenonové světlomety s diodovým denním svícením a natáčením do zatáček (+24.500,-), elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná zrcátka s pamětí, automatickým stmíváním a osvětlením nástupního prostoru (+6.000,-), elektricky nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce (+30.000), Sound System Canton (+12.900,-), nezávislé přídavné topení s dálkovým ovladačem (+24.500,-)...

Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek

Spletitá kauza bývalé papírny Neograph se může ještě více…

Tillerson: Trump podporuje alianční princip Tillerson: Trump podporuje alianční princip "jeden za všechny"

Americký prezident Donald Trump podporuje pátý článek…

Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví

Přes senátní výbor pro zdravotnictví a sociální politiku…

Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO

Vládní krize, která oslabila jmenováním nového ministra…

 
Technické údaje
Motor Škoda Octavia Combi 2.0 TDI DSG
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 213
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.4 / 4.1 / 4.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 588 / 1718
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1348 / 645
Rozměr pneu:225/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4659
b) šířka (mm): 1814
c) výška (mm): 1465
d) rozvor (mm): 2686
e) rozchod vpředu (mm): 1549
f) rozchod vzadu (mm): 1520
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia Combi 2.0 TDI DSG (+video)







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 




Škoda Octavia může slavit. Vyrobilo se 1,5 milionu kusů třetí generace Škoda Octavia může slavit. Vyrobilo se 1,5 milionu kusů třetí generace

Octavia je nejenom nejúspěšnějším modelem automobilky…

Škoda Octavia Cup: Naše auto je už v barvách! Škoda Octavia Cup: Naše auto je už v barvách!

První závod na Hungaroringu byl sice zrušen, zatím vám…

 



 
Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Dnes 18:53

V blízké budoucnosti nabídnou automobilové převodovky ještě více převodů. S jejich rostoucím počtem už dvě spojky stačit nebudou. Víte proč?




Blesk.cz

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná žláza. Jak to zjistila Marie?

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná…

Příznaky špatně fungující štítné žlázy mohou být nenápadné, podle celosvětového průzkumu téměř polovina lidí o…

Bělobrádek se chystá na sudetoněmecký sjezd. Jako první český vicepremiér

Bělobrádek se chystá na sudetoněmecký sjezd. Jako…

Český vicepremiér Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL) se začátkem června zúčastní sudetoněmeckého sjezdu v Augšpurku.…

 

iSport.cz

Češi v KHL zazářili! Kovář i Jeřábek se dostali do All Star týmu

Češi v KHL zazářili! Kovář i Jeřábek se dostali do…

Obránce Jakub Jeřábek z Podolsku a útočník Jan Kovář z Magnitogorsku byli zařazeni do All Star týmu uplynulé…

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší vztahy i tvrdší tréninky

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší…

Od chvíle, kdy vyšlo najevo, že si Sparta plácla s italským trenérem Andreou Stramaccionim (41), jsou všichni na…

 

Reflex.cz

Velká válka je tady! Nová řada Game of Thrones se představila v plnohodnotné ukázce

Velká válka je tady! Nová řada Game of Thrones se…

Nejdřív jsme koukali, jak se rozpouští led s datem vysílání 17. července 2017. Pak jsme sledovali, jak k trůnu…

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb Cesta dobrodruhů do Japonska

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb…

Jeho první velká cesta stopem do Japonska nebyla ani přímočará, ani lehká. Zdeňka Thomu ale definitivně…