TEST Škoda Octavia Combi RS TSI – Král všech kombi
Stačí letmý pohled a hned víte, že toto není obyčejná Octavia. Výrazné tvary nárazníků, černá maska chladiče, velká tmavá kola a také šedá barva s trefným pojmenováním Steel, ocel – kombi RS navozuje dojmem bitevní lodi připravené k útoku. Stylisté tentokrát nepodcenili ani design zadních partií. Zatímco u druhé generace po faceliftu bylo RS zezadu stěží rozeznatelné, to nové se prozradí okamžitě. Má velké rámečky kolem koncovek výfuku a nárazník zdobí červená reflexní lišta – tak širokou odrazku nemá ani Porsche 911!
Interiér využívá osvědčené postupy. Efektní černé čalounění sloupků a stropu dodává příjemnou sportovní atmosféru, k tomu se přidává kontrastní obšití sedadel a dekor s černou texturou. Volant a řadicí páka mají stejný tvar jako v běžné Octavii. V podstatě to ničemu nevadí, ale automobil takového formátu by si zasloužil klidně i něco víc speciálního.
Před řadicí pákou se zabydlelo tlačítko s logem vRS, kterému se říká Performance Mode Selection. Ve skutečnosti nejde o nic jiného než tlačítko Driving Mode Selection z běžné Octavie, až na to, že RS přidává zesilovač zvuku motoru. Ve sportovním režimu kabinu prostoupí výrazný bručák, který připomíná Subaru STI s laděným výfukem.
skoda octavia testy nizsistredni
Turbomotor 2.0 TSI jsme poprvé vyzkoušeli již v novém Golfu GTI. Oproti předchozí Octavii RS získal na síle (má o 70 N.m více) a na naléhavosti, k tomu přidává také ostré reakce na plyn. Přestože postrádá klasickou výkonovou špičku, chování čtyřválce mezi šesti a sedmi tisíci otáček je spolehlivou indikací, že se blížíte k omezovači. V nižším pásmu umí TSI dát decentně najevo, že mu sílu dává turbodmychadlo, tah čtyřválcového dvoulitru je ale vždy přesvědčivý a téměř okamžitý. Také atak na maximální rychlost probíhá přesvědčivěji než dříve. Spotřeba je ve skutečnosti stejná jako u předchozího modelu, osm litrů na dálnici (otáčky při 130 km/h činí 3000 min-1) a nějakých třináct při okreskovém dovádění ale nejsou nic, co by si každý nemohl dovolit.
skoda octavia testy nizsistredni
Ještě výrazněji se mezigeneračně zlepšily jízdní vlastnosti. Nová Octavia těží z nižší hmotnosti, delšího rozvoru a kratšího předního převisu. Díky tomu zmizely hlavní neduhy předchozího RS – to nové zatáčí opravdu ochotně a jeho karoserie se nenechá rozkývat v podélném směru. Podvozku nevadí ani nekvalitní povrch. Komfortu by sice prospělo použití základních sedmnáctipalcových kol, „osmnáctky“ obuté do Continentalů ContiSportContact 2 ovšem dokážou dostat z šasi maximum i na typické české silnici třetí třídy.
Elektronika korunovaná systémem XDS (náhrada samosvorného diferenciálu) staví jízdní vlastnosti na dostřel Golfu GTI, tahle Octavia dokáže jet vždycky tam, kam natočíte volant. Zatáčí skoro tak, jako by měla proaktivní pohon všech kol – rychleji pod plynem se do oblouků vrhá snad jedině Mercedes-Benz A 45 AMG.
skoda octavia testy nizsistredni
Velkou pochvalu zaslouží také řízení. Díky variabilnímu převodu není potřeba přehmatávat volant, kola reagují i na nepatrné pootočení volantu. Právě vůle v řízení je hlavní slabinou konkurenčního kombi Renault Mégane GT 220. Octavia RS bohužel postrádá zpětnou vazbu, kterou kompenzují alespoň korekce systému XDS, přenášené pod plynem k rukám řidiče. V zatáčkách bychom uvítali i slabší účinek posilovače, jenže tím by zase utrpěla každodenní využitelnost v městském provozu.
Závěr
Nová Octavia RS je bez jakýchkoliv pochybností vynikající a je s velkým náskokem tím nejlepším, co český automobilový průmysl zatím vyprodukoval. Rychlost, celková kultivovanost a kvalita dílenského zpracování i těch sebemenších detailů dává vzpomenout na podstatně dražší vozy prémiového segmentu. Přitom základní cena 654.900 Kč (v případě liftbacku 619.900 Kč) staví RS nečekaně blízko vrcholným verzím běžné Octavie. Asi jsme našli krále všech kombi…
skoda octavia testy nizsistredni
Nejlevnější verze modelu | 334.900 Kč (1.2 TSI/63 kW Active) |
Základ s testovaným motorem | 619.900 Kč (2.0 TSI/162 kW RS) |
Testovaný vůz s výbavou | 830.700 Kč (2.0 TSI/162 kW Combi RS) |
Plusy
- Jízdní dynamika a stabilita
- Charakteristika motoru a spotřeba
- Precizní řazení, nastavení podvozku
- Dílenské zpracování a sériová výbava
- Možnosti dovybavení (například vyhřívání zadních sedadel)
- Objemný zavazadelník, užitečné zatížení
- Příznivá pořizovací cena
Minusy
- Kratší naměřená délka zadního sedáku
- Velká, avšak nízko umístěná obrazovka navigace
- Aerodynamický hluk od oken ve vysokých rychlostech
- RS Combi povinně s elektrickým otvíráním pátých dveří
Foto: Petr Homolka