Test Auto.cz

Škoda Octavia Combi RS TSI – Král všech kombi

13.9. 2013
Verdikt
 

Škoda Octavia RS do redakce zavítala v rychlém sledu již podruhé. Je něco jinak? Ano, má bojovně šedý lak a pod článkem najdete i video.

Stačí letmý pohled a hned víte, že toto není obyčejná Octavia. Výrazné tvary nárazníků, černá maska chladiče, velká tmavá kola a také šedá barva s trefným pojmenováním Steel, ocel – kombi RS navozuje dojmem bitevní lodi připravené k útoku. Stylisté tentokrát nepodcenili ani design zadních partií. Zatímco u druhé generace po faceliftu bylo RS zezadu stěží rozeznatelné, to nové se prozradí okamžitě. Má velké rámečky kolem koncovek výfuku a nárazník zdobí červená reflexní lišta – tak širokou odrazku nemá ani Porsche 911!

Interiér využívá osvědčené postupy. Efektní černé čalounění sloupků a stropu dodává příjemnou sportovní atmosféru, k tomu se přidává kontrastní obšití sedadel a dekor s černou texturou. Volant a řadicí páka mají stejný tvar jako v běžné Octavii. V podstatě to ničemu nevadí, ale automobil takového formátu by si zasloužil klidně i něco víc speciálního.

Video

Před řadicí pákou se zabydlelo tlačítko s logem vRS, kterému se říká Performance Mode Selection. Ve skutečnosti nejde o nic jiného než tlačítko Driving Mode Selection z běžné Octavie, až na to, že RS přidává zesilovač zvuku motoru. Ve sportovním režimu kabinu prostoupí výrazný bručák, který připomíná Subaru STI s laděným výfukem.

obrázek [600 x 402]  

Turbomotor 2.0 TSI jsme poprvé vyzkoušeli již v novém Golfu GTI. Oproti předchozí Octavii RS získal na síle (má o 70 N.m více) a na naléhavosti, k tomu přidává také ostré reakce na plyn. Přestože postrádá klasickou výkonovou špičku, chování čtyřválce mezi šesti a sedmi tisíci otáček je spolehlivou indikací, že se blížíte k omezovači. V nižším pásmu umí TSI dát decentně najevo, že mu sílu dává turbodmychadlo, tah čtyřválcového dvoulitru je ale vždy přesvědčivý a téměř okamžitý. Také atak na maximální rychlost probíhá přesvědčivěji než dříve. Spotřeba je ve skutečnosti stejná jako u předchozího modelu, osm litrů na dálnici (otáčky při 130 km/h činí 3000 min-1) a nějakých třináct při okreskovém dovádění ale nejsou nic, co by si každý nemohl dovolit.

obrázek [600 x 362]  

Ještě výrazněji se mezigeneračně zlepšily jízdní vlastnosti. Nová Octavia těží z nižší hmotnosti, delšího rozvoru a kratšího předního převisu. Díky tomu zmizely hlavní neduhy předchozího RS – to nové zatáčí opravdu ochotně a jeho karoserie se nenechá rozkývat v podélném směru. Podvozku nevadí ani nekvalitní povrch. Komfortu by sice prospělo použití základních sedmnáctipalcových kol, „osmnáctky“ obuté do Continentalů ContiSportContact 2 ovšem dokážou dostat z šasi maximum i na typické české silnici třetí třídy.

Před rokem: Škoda Octavia II RS 2.0 TSI vs. Škoda Octavia II Combi RS 2.0 TDI

Elektronika korunovaná systémem XDS (náhrada samosvorného diferenciálu) staví jízdní vlastnosti na dostřel Golfu GTI, tahle Octavia dokáže jet vždycky tam, kam natočíte volant. Zatáčí skoro tak, jako by měla proaktivní pohon všech kol – rychleji pod plynem se do oblouků vrhá snad jedině Mercedes-Benz A 45 AMG.

obrázek [600 x 349]  

Velkou pochvalu zaslouží také řízení. Díky variabilnímu převodu není potřeba přehmatávat volant, kola reagují i na nepatrné pootočení volantu. Právě vůle v řízení je hlavní slabinou konkurenčního kombi Renault Mégane GT 220. Octavia RS bohužel postrádá zpětnou vazbu, kterou kompenzují alespoň korekce systému XDS, přenášené pod plynem k rukám řidiče. V zatáčkách bychom uvítali i slabší účinek posilovače, jenže tím by zase utrpěla každodenní využitelnost v městském provozu.

TEST Škoda Octavia Combi 2.0 TDI DSG

Závěr

Nová Octavia RS je bez jakýchkoliv pochybností vynikající a je s velkým náskokem tím nejlepším, co český automobilový průmysl zatím vyprodukoval. Rychlost, celková kultivovanost a kvalita dílenského zpracování i těch sebemenších detailů dává vzpomenout na podstatně dražší vozy prémiového segmentu. Přitom základní cena 654.900 Kč (v případě liftbacku 619.900 Kč) staví RS nečekaně blízko vrcholným verzím běžné Octavie. Asi jsme našli krále všech kombi…

obrázek [600 x 313]  

Škoda Octavia Combi 1.4 TSI – Zlatá střední cesta

Nejlevnější verze modelu 334.900 Kč (1.2 TSI/63 kW Active)
Základ s testovaným motorem 619.900 Kč (2.0 TSI/162 kW RS)
Testovaný vůz s výbavou 830.700 Kč (2.0 TSI/162 kW Combi RS)

Plusy

  • Jízdní dynamika a stabilita
  • Charakteristika motoru a spotřeba
  • Precizní řazení, nastavení podvozku
  • Dílenské zpracování a sériová výbava
  • Možnosti dovybavení (například vyhřívání zadních sedadel)
  • Objemný zavazadelník, užitečné zatížení
  • Příznivá pořizovací cena

Minusy

  • Kratší naměřená délka zadního sedáku
  • Velká, avšak nízko umístěná obrazovka navigace
  • Aerodynamický hluk od oken ve vysokých rychlostech
  • RS Combi povinně s elektrickým otvíráním pátých dveří
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Škoda Octavia Combi RS TSI

Cena v základní výbavě: 619 900 Kč Cena v testované výbavě: 830 700 Kč

Základní výbava:Dvouzónová klimatizace Climatronic, palubní počítač Maxi DOT (barevný), sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, posilovač řízení Servotronic, loketní opěrka Jumbo Box, parkovací čidla vzadu, tempomat, elektrické stahování oken, bixenonové světlomety s natáčením, malý kožený paket, kovové pedály, vyhřívání předních sedadel, přední mlhovky, autorádio Swing s osmi reproduktory, sklopná a vyhřívaná vnější zrcátka, litá 17” kola, elektricky ovládané páté dveře, kůží potažený volant atd.

Výbava testovaného vozu:Šedá metalíza Steel (+8.700,-), černý designový paket – střešní ližiny, maska chladiče, kryty zrcátek (+6.500,-), litá 18“ kola v provedení Antracit (+5.100,-), kožené čalounění sedadel s červeným prošíváním (+7.000,-), bezklíčové odemykání a startování Kessy (+10.000,-), Performance Mode Selection a Performance Sound Generator (+4.200,-), panoramatická střecha (+32.000,-), multifunkční kapsa v zavazadlovém prostoru (+1.000,-), zásuvka 220 V (+2.500,-), vyhřívání zadních sedadel (+4.900,-), SunSet – zatmavená zadní okna (+4.500,-), navigace Columbus (+35.500,-), komfortní telefonování Bluetooth s hlasovým ovládáním (+7.500,-), audiosystém Canton se subwooferem (+12.900,-), Automatic Parking Assistant – parkovací čidla a robotizované parkování podélně a kolmo k vozovce (+31.000,-), přední mlhovky s funkcí Corner (+2.500,-).

Toshiba se chce zbavit čipové divize, tlumí ztrátu po bankrotu Westinghousu Toshiba se chce zbavit čipové divize, tlumí ztrátu po bankrotu Westinghousu

Akcionáři japonského konglomerátu Toshiba schválili návrh…

Velikonoční králíčci do útulku nepatří Velikonoční králíčci do útulku nepatří

Ve Velké Británii uvažují nad zákazem prodeje domácích…

Poslední opora padla. Čeští exportéři hlasují pro uvolnění koruny Poslední opora padla. Čeští exportéři hlasují pro uvolnění koruny

Politika slabé koruny přestala být atraktivní i pro…

Zápisník Marka Schwarzmanna: Tarify a hry Zápisník Marka Schwarzmanna: Tarify a hry

Tak nám tu prý začala revoluce. A zase tarifová. Při…

 
Technické údaje
Motor Škoda Octavia Combi RS TSI
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 162 / 4500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1500 - 4400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 244
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.7 / 5.3 / 6.2
Emise CO2:142
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 610 / 1740
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1412 / 566
Rozměr pneu:225/40 R 18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4685
b) šířka (mm): 1814
c) výška (mm): 1452
d) rozvor (mm): 2680
e) rozchod vpředu (mm): 1535
f) rozchod vzadu (mm): 1506
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia Combi RS TSI – Král všech kombi







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 




Martin Semerád se vrací k závodění, rallye mění za okruhy Martin Semerád se vrací k závodění, rallye mění za okruhy

Martin Semerád hlásí po čtyřleté pauze comeback. Nebudeme…

Facelift Škody Octavia v Číně? Vypadá jako minulý superb! Facelift Škody Octavia v Číně? Vypadá jako minulý superb!

Škodovky pro čínský trh se od těch evropských vzhledově…

 



 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Dnes 08:00

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

Minibus plný lidí se čelně střetl s dodávkou: 12 lidí zahynulo

Minibus plný lidí se čelně střetl s dodávkou: 12…

Při srážce minibusu a nákladní dodávky v americkém státě Texas zemřelo ve středu 12 lidí. Většina z nich byli…

Zlaté písky jsou největším lákadlem Bulharska: 8 důvodů, proč se tam vydat!

Zlaté písky jsou největším lákadlem Bulharska: 8…

Jen 15 kilometrů od Varny, na pobřeží Černého moře, se nachází nejvyhlášenější bulharské letovisko s příznačným…

 

iSport.cz

Washington útočí na Prezidentský pohár, Pittsburgh v krizi. Kosí ho zranění

Washington útočí na Prezidentský pohár, Pittsburgh v…

SOUHRN | Hokejisté Washingtonu uspěli ve středečním utkání NHL na ledě Colorada 5:3 a směřují k zisku…

Kdo jsou hvězdy české devatenáctky? Talent PSV, krajánci i mazák v brance

Kdo jsou hvězdy české devatenáctky? Talent PSV,…

Jednoho si piplají v nizozemském PSV Eindhoven, jako velký talent pro svůj A tým. Druhý zase pravidelně…

 

Reflex.cz

Prima našla náhradu za Helenu Štáchovou. Poslechněte si, jak zní Líza Simpsonová s novým hlasem

Prima našla náhradu za Helenu Štáchovou. Poslechněte…

Nedávná smrt herečky a dabérky Heleny Štáchové vznesla otázku, kdo nahradí její hlas v jednom…

Bude euro za 20 korun? Kdy ČNB skoncuje s intervencemi?

Bude euro za 20 korun? Kdy ČNB skoncuje s intervencemi?

Už se nám to blíží. Slib udržet kurs 27 korun za euro dala Česká národní banka do konce března. Pak jej může…