Test Auto.cz

Škoda Octavia 1,6 TDI – Superb v ohrožení

25.2. 2013
Verdikt
 

První velký test už má nová Škoda Octavia za sebou. Tentokrát se na ni podíváme z druhého úhlu – motor 1,2 TSI jsme vyměnili za 1,6 TDI. Vyplatí se investice 60 tisíc korun?

Právě Škoda Octavia má lví podíl na vysoké oblibě turbodieselů mezi českými motoristy. První Octavia s nezničitelnými motory 1,9 TDI o výkonech 66 a 81 kW vydobyla turbodieselům reputaci hlučného, avšak zázračně úsporného pohonu. Jenže dnes jsme o dvě generace Octavie a tři generace motorů TDI dál.

Testovaná dieselová Octavia III je vlastně dokonalým dvojčetem Octavie 1,2 TSI z minulého týdne. Obě auta mají prakticky stejnou výbavu, liší se hlavně motorem a barvou. Ta je u dieselového exempláře méně výrazná, neobvyklému modro-zelenému odstínu říká Škoda modrá Lava a upřímně řečeno Octavii nesluší tolik jako hnědá Topaz.

obrázek [600 x 365]  

Jezdí úsporně, ale mohla by i úsporněji

To nejdůležitější je ale stejně pod kapotou: zcela nový motor 1,6 TDI o výkonu 77 kW. Jeho základní parametry dávají hodně důvodů ke skepsi – má nepatrně horší dynamiku, musí se obejít s pětistupňovou převodovkou a přitom je o 60 tisíc dražší než stejně silné TSI. Rozhodovat se proto bude při spotřebě paliva.

TEST Škoda Octavia 1,2 TSI – Český Passat

V celkovém průměru jsme test absolvovali za 5,5 l/100 km, to je o litr úsporněji než u 1,2 TSI. Výraznějšímu přiblížení k oficiální hodnotě 3,8 l/100 km brání pochopitelně zimní podmínky provozu, ale také jedna konstrukční vlastnost: pět převodů v manuální převodovce. Přeskoky jsou relativně velké, hlavně na prvních třech rychlostech, takže je hodně složité hrát si s efektivitou motoru v nízkých otáčkách.

Výsledek 5,5 l/100 km také odpovídá jízdě rychlostí 130 km/h, kdy motor točí rozumných 2500 min-1. Ještě zajímavější je ale hodnota 7,5 l/100 km – tolik Octavia 1,6 TDI spotřebuje, když z jejího motoru ždímete všechen výkon. Tady se naplno ukazují výhody nové generace motorů VW, jenže při takovém jízdním stylu bude vhodnější volbou beztak dieselový 2,0 TDI.

Škoda Octavia - naměřené dynamické schopnosti
Motor1,6 TDI/77 kW1,2 TSI/77 kW
Převodovka5° manuální6° manuální
Zrychlení
0-60 km/h [s]5,45,4
0-100 km/h [s]13,012,3
0-130 km/h [s]23,721,0
Max. přetížení při zrychlení [g]0,480,45
Pružnost
60-100 km/h na 4. stupeň [s]9,99,6
80-120 km/h na 5./6. stupeň [s]15,7 / -14,3 / 19,9
Brzdy
Brzdná dráha 100-0 km/h [m]45,045,0
Max. přetížení při zpomalení [g]0,950,98
Měření probíhalo se zimními pneumatikami a v zimních podmínkách

Samotný motor je totiž „jen“ výkonově přiměřený. Na velké závodění se nehodí, ale v běžných jízdních režimech má vždycky síly dost. Hlavní výhodou je nízko položené maximum výkonu, které začíná už na třech tisících otáčkách. Motor se umí vytočit až nad pět tisíc, takže například při předjíždění je k dispozici široké pásmo s neměnným zátahem. Agregát je ale pružný ve všech otáčkách, kromě prvních pár stovek nad volnoběhem, takže častější výlety napříč otáčkoměrem rozhodně nejsou nezbytné.

Silným soupeřem této motorizace jsou benzinové 1,2 TSI a 1,4 TSI. První je o 60 tisíc levnější a přitom má podobnou dynamiku a jen zhruba o litr vyšší spotřebu. Druhý zase nabízí výrazně větší výkon, přitom je stále levnější než základní diesel. A na druhé straně pochopitelně stojí 2,0 TDI – také dražší o 60 tisíc – který se pro dlouhodobé cestování ve vyšších rychlostech hodí lépe.

obrázek [600 x 341]  

TDI má tužší podvozek

Ale dieselová Octavia, to není jen jiný motor. Proti 1,2 TSI se zvýšila hmotnost vozu o 75 kg (většina z toho připadá na zatížení přední nápravy) a také má jiné naladění podvozku. Jízdní projev se proto ve srovnání s benzinovým modelem změnil.

Především je Octavia 1,6 TDI tvrdší, tedy i méně komfortní. Zároveň ale mnohem lépe sedí ve vysokých rychlostech, jistá subjektivní nervozita se na dálnici začíná projevovat až od 180 km/h. Přitom všem si konstruktéři dokázali pohrát s chováním v zatáčkách – ovladatelnost proti 1,2 TSI neutrpěla, Octavia téměř nezná nedotáčivost a stále se nechá bezpečně vést ze zatáčky do zatáčky.

obrázek [600 x 279]  

V prvním testu jsme nezmínili brzdy a to je škoda. Jak u benzinového, tak u dieselového motoru vynikají plynulým nástupem a perfektním dávkováním. Čtveřice kotoučů se ale v zimě dostane do akce mnohem častěji, elektronika totiž auto často stabilizuje citlivými zásahy, které například na sněhu výrazně pomáhají jet kontrolovaně požadovaným směrem.

Výbava na vrcholu třídy

Interiér jsme důkladně prozkoumali už minule, takže není důvod objevovat již popsané – tato Octavia má totiž stejnou výbavu, a to včetně příplatků. Pojďme se proto podívat jen na některé detaily. Zmínku si určitě zaslouží funkce hlasového ovládání, která se nabízí za příplatek 500 Kč do všech Octavií vybavených Bluetooth. A nejen to, rozpoznání hlasu funguje i pro češtinu a nemá slabá místa. Tímto způsobem lze dokonce zadávat do navigace města a ulice – bez nutnosti hláskovat. Při všech operací je také možné kdykoliv zasáhnout do ovládání přes dotykovou obrazovku a tím některé kroky urychlit.

Středobodem palubní elektroniky je nová generace navigace Columbus s vyspělou dotykovou obrazovkou. Dotykovému i hlasovému ovládání sekunduje výkonný procesor multimediálního systému, který pracuje opravdu v reálném čase a mezi jednotlivými úkony nezamrzá. Dotyková obrazovka nastavuje prakticky všechny parametry – včetně intenzity podsvícení přístrojů, resetu senzorů tlaku v pneumatikách nebo vypnutí kontroly trakce. To jsou funkce, které dříve měly vlastní tlačítka na palubní desce, takže jejich obsluha byla rychlejší a snadněji dostupná.

obrázek [600 x 347]  

Motor 1,6 TDI je nejslabším, pro který se nabízí Driving Mode Selection. S touto příplatkovou výbavou může řidič přepínat nastavení motoru, posilovače řízení, adaptivních světel a klimatizace – buď v přednastavených kombinacích nebo jako Individual v libovolné sestavě. Vhod přijde hlavně přepnutí mezi ekonomickou a dynamickou charakteristikou plynového pedálu, naopak nastavení řízení představuje jen decentní změnu v účinku posilovače řízení.

V zimě jsme také využívali funkci přídavného topení, které komfortně ohřeje interiér na 22°C. A nejde jen o vyhřátou kabinu, díky topení se postupně rozmrazí okna a ohřeje chladící kapalina v motoru, takže auto nikdy nemusí poznat studený start. Otázkou je, zda uživatelský komfort a ohleduplné chování k pohonné jednotce stojí za příplatek 24.500 Kč.

TEST Škoda Superb 1,6 TDI – Pětilitr

S funkcí Automatic Parking Assist můžete vlastně zapomenout na starosti s parkováním. K plné verzi parkovacích senzorů se připlácí 14 tisíc, Octavia si ale díky tomu sama vyměří vhodné parkovací místo – podélné i kolmé – a zaparkuje do něj. Automatika pak zvládne i bezpečné vyparkování z řady aut. Z hlediska přesnosti se jedná asi o nejlepší parkovací asistent na trhu, rychlost manévrování je u auta s manuální převodovkou pochopitelně plně v noháchřidiče.

Ještě jednou musíme pochválit inteligentní asistent dálkových světel, který na změnu světelných podmínek reaguje rychle a přesně. A zapomenout nemůžeme ani na integrovanou anténu Bluetooth v přihrádce před řadicí pákou. Díky ní je přenos hovoru z telefonu kvalitnější a hned vedle je konektor USB pro případné dobíjení mobilu za jízdy.

Cenové srovnání Škoda Octavia versus Superb
ModelOctavia IIISuperb
Motor1,6 TDI/77 kW1,6 TDI/77 kW
VýbavaAmbition PlusAmbition Drive
Základní cena [Kč]479.900,-663.900,-
Bluetooth hands-free3.500,-S
Centrální zamykání s DOSS
El. stahování oken vpředuSS
El. stahování oken vzadu5.000,-S
KlimatizaceSS
Kolenní airbagS-
Litá kolaSS
Metalický lak13.200,-S
Navigace Amundsen16.000,-5.100,-
Palubní počítačSS
Parkovací senzory P+Z17.000,-S
Přední mlhovkySS
TempomatSS
Vyhřívání předních sedadelSS
Vyhřívání zadních sedadel4.900,-S
Xenonové světlomety24.500,-S
Zadní stěrač2.700,--
Cena při shodné výbavě [Kč]566.700,-669.000,-

Mnohými z těchto funkcí se dnes nemůže pochlubit ani Superb. Právě on je asi nejlepší alternativou k nové Octavii – větší, lépe odhlučněný a při stejné výbavě díky akční nabídce Drive jen o nějakých 100 tisíc dražší. Přesně podle hesla třída sama pro sebe totiž Octavia těžko hledá sobě rovnou. Existují kompaktní hatchbacky s lepším podvozkem a podstatně zajímavějšími zážitky z jízdy, existují i komfortněji naladěná auta a existují spousty levnějších sedanů a hatchbacků nižší střední třídy. Žádný z nich ale nenabízí takový vnitřní prostor, alespoň z poloviny stejně snadný přístup k zavazadlům a podobně pestré možnosti příplatkové výbavy. Octavia není dokonalá, ale je tak dobře navržená, že si zaslouží naše uznání.

obrázek [600 x 342]  

První cena vozu334.900 Kč (1,2 TSI/63 kW Active)
První cena vozu s testovanou motorizací424.900 Kč (1,6 TDI/77 kW Active)
Základní cena testovaného vozu529.900 Kč (1,6 TDI/77 kW Elegance)
Cena testovaného vozu vč. příplatků803.900 Kč (1,6 TDI/77 kW Elegance)

Plusy

  • Nízká spotřeba nafty, málo závislá na stylu jízdy
  • Lepší stabilita ve vysokých rychlostech než u 1,2 TSI
  • Prostorný interiér, pohodlná sedadla
  • Objemný a dobře přístupný zavazadlový prostor
  • Možnosti dovybavení (např. vyhřívání zadních sedadel)
  • Vysoké užitečné zatížení
  • Perfektní asistent dálkových světel a automatické parkování

Minusy

  • Pětistupňová převodovka má v nízkých rychlostech velké přeskoky
  • Valivý hluk v nízkých rychlostech (kola 17 palců)
  • Hluk zadní nápravy při přejezdu větších nerovností
  • Tvrdší podvozek než u 1,2 TSI snižuje komfort na rozbité silnici
  • Kratší naměřená délka zadního sedáku
  • Velká, avšak nízko umístěná obrazovka navigace
Foto: Petr Homolka

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com

Škoda Octavia 1,6 TDI

Cena v základní výbavě: 529 900 Kč Cena v testované výbavě: 803 900 Kč

Základní výbava:Dvouzónová klimatizace Climatronic, palubní počítač Maxi DOT, 7 airbagů včetně kolenního pro řidiče, posilovač řízení Servotronic, loketní opěrka Jumbo Box, parkovací senzory vzadu, tempomat, elektrické stahování oken vpředu a vzadu, rádio s CD a zdířkou pro SD karty, zatmavená zadní okna, centrální zamykání KESSY, přední mlhovky, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zrcátka, litá kola R16, multifunkční volant a další.

Výbava testovaného vozu:Elegance Plus v hodnotě až 21 600 Kč: 17" kola z lehké slitiny, kontrola tlaku v pneumatikách, asistent rozjezdu do kopce, vyhřívané čelní sklo, Parking Assistant (parkovací senzory vpředu a vzadu) a barevný Maxi DOT (+15.000,-)
Traveller Assistant: rozpoznání dopravních značek, Intelligent Light Assistant, Light Assistant, Lane Assistant, infotainment navigační systém Columbus, barevný Maxi DOT, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým stmíváním a senzorem vlhkosti, dešťový senzor a osvětlení prostoru pro nohy vpředu a vzadu (+65.800,-), Automatic Parking Assistant (+14.000,-), bi-xenonové světlomety s LED denním svícením a natáčením do zatáček (+24.500,-), rozpoznání únavy Driver Activity Assistant (+1.500,-), elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná zrcátka s pamětí, automatickým stmíváním a osvětlením nástupního prostoru (+6.000,-), elektricky nastavitelné sedadlo řidiče a spolujedce (+30.000,-), paket Green tec (+2.000,-), exteriérový chrompaket (+3.000,-), komfortní telefonování s vnější anteénou a hlasovým ovládáním (+7.500,-), malý kožený paket (+1.000,-), potah sedadel Alcantara/kůže (+35.200,-), černé přední mlhovky s funkcí Corner (+3.000,-), vyhřívání zadních sedadel (+4.900,-), Sound System Canton (+12.900,-), roletka Sun and Pack (+3.000,-), zásuvka na 230 V (+2.500,-), asistent rozjezdu do kopce (+2.000,-), Driving Mode Selection – volba jízdního profilu (+2.500,-), nezávislé přídavné topení s dálkovým ovladačem (+24.500,-).

První taxi bez řidiče na světě může vyjet v americkém Phoenixu První taxi bez řidiče na světě může vyjet v americkém Phoenixu

Autonomní taxi sveze své první zákazníky ještě letos.…

Babiš může získat ústavní většinu, říká komentátor Bohumil Pečinka Babiš může získat ústavní většinu, říká komentátor Bohumil Pečinka

Říjnové senátní volby jako klíčový moment pro tuzemskou…

Napětí na Blízkém východě žene cenu ropy vzhůru Napětí na Blízkém východě žene cenu ropy vzhůru

Ceny ropy zahájily týden růstem, ke kterému přispělo…

Dřevo jako budoucnost mrakodrapů. Podívejte se, co postaví v Tokiu a Londýně Dřevo jako budoucnost mrakodrapů. Podívejte se, co postaví v Tokiu a Londýně

Tradiční stavební materiály se ke slovu dostávají stále…

 
Technické údaje
Motor Škoda Octavia 1,6 TDI
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 3000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1500 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 194
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.6 / 3.3 / 3.8
Emise CO2:99
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 590 / 1580
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1305 / 625
Rozměr pneu:225/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4659
b) šířka (mm): 1814
c) výška (mm): 1461
d) rozvor (mm): 2686
e) rozchod vpředu (mm): 1549
f) rozchod vzadu (mm): 1520
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 625
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia 1,6 TDI – Superb v ohrožení







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Takto by mohla vypadat Škoda Fabia RS. Nápad však má vážnou trhlinu Takto by mohla vypadat Škoda Fabia RS. Nápad však má vážnou trhlinu

Grafik X-Tomi vyvěsil na internet svou představu o Škodě…

Unikly fotky nového Peugeotu 508. Vzadu bude mít tygří drápy Unikly fotky nového Peugeotu 508. Vzadu bude mít tygří drápy

Francouzská automobilka se v posledních letech…

 



Škoda Octavia Cup: Konečně proběhlo testování nového prototypu! Škoda Octavia Cup: Konečně proběhlo testování nového prototypu!

Letošní sezona Škoda Octavia Cupu dopadla neslavně.…

Škoda Octavia RS může mít až 315 koní, když navštíví ABT Sporstline GmbH Škoda Octavia RS může mít až 315 koní, když navštíví ABT Sporstline GmbH

Dvorní úpravce vozů značek Volkswagen, Audi, Seat a Škoda…

 



 
Kanaďané mají nové policejní Tesly. Lidem se taková investice nelíbí

Kanaďané mají nové policejní Tesly. Lidem se taková investice nelíbí

Včera

Elektromobily se stávají součástí policejních flotil po celém světě. Ne všude ale nákup poměrně drahého zboží vítají s nadšením.




Blesk.cz

Letecká katastrofa s 65 mrtvými: Ministr zmínil „naprostou záhadu“

Letecká katastrofa s 65 mrtvými: Ministr zmínil…

Letadlo se 65 lidmi na palubě havarovalo v neděli nad ránem v Íránu, nehodu vnitrostátní linky ale i v pondělí…

Drtí vás rýma a nachlazení? 4 zázračné rady našich babiček na uzdravení

Drtí vás rýma a nachlazení? 4 zázračné rady našich…

Oči pálí, plný nos a největším kamarádem je vám kapesník? Nejvyšší čas dát rýmě sbohem. Poradíme, osvědčené babské rady.

 

iSport.cz

Proč Ledecká před novináři nesundala brýle? Vysvětlila to a rozesmála je

Proč Ledecká před novináři nesundala brýle?…

PŘÍMO Z KOREJE | Její šokující vítězství v super-G bylo staré jen několik desítek minut a Ester Ledecká, která…

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v Koreji, co a kdy sledovat?

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v…

KOMPLETNÍ TELEVIZNÍ PROGRAM | Zimní olympijské hry v korejském Pchjongčchangu odstartovaly v pátek 9. února 2018…

 

Reflex.cz

Šílené video: Adriana Krnáčová a Eliška Kaplicky-Fuchsová jedou MHD a mudrují, jak zachrání Prahu

Šílené video: Adriana Krnáčová a Eliška…

Praha kolabuje. Na to, aby se zastavilo celé město, stačí v nadsázce dva pomalu jedoucí taxíky. Jen tak spadla…

Porody pod vlivem zombie drogy. Sen amerických feministek, který se změnil v noční můru

Porody pod vlivem zombie drogy. Sen amerických…

„Možná se dítě narodí už zítra,“ říkala si Charlotte Carmodyová. V příštím okamžiku si uvědomila, že se cítí…