Test Auto.cz

Škoda Octavia 1,6 TDI – Superb v ohrožení

25.2. 2013
Verdikt
 

První velký test už má nová Škoda Octavia za sebou. Tentokrát se na ni podíváme z druhého úhlu – motor 1,2 TSI jsme vyměnili za 1,6 TDI. Vyplatí se investice 60 tisíc korun?

Právě Škoda Octavia má lví podíl na vysoké oblibě turbodieselů mezi českými motoristy. První Octavia s nezničitelnými motory 1,9 TDI o výkonech 66 a 81 kW vydobyla turbodieselům reputaci hlučného, avšak zázračně úsporného pohonu. Jenže dnes jsme o dvě generace Octavie a tři generace motorů TDI dál.

Testovaná dieselová Octavia III je vlastně dokonalým dvojčetem Octavie 1,2 TSI z minulého týdne. Obě auta mají prakticky stejnou výbavu, liší se hlavně motorem a barvou. Ta je u dieselového exempláře méně výrazná, neobvyklému modro-zelenému odstínu říká Škoda modrá Lava a upřímně řečeno Octavii nesluší tolik jako hnědá Topaz.

obrázek [600 x 365]  

Jezdí úsporně, ale mohla by i úsporněji

To nejdůležitější je ale stejně pod kapotou: zcela nový motor 1,6 TDI o výkonu 77 kW. Jeho základní parametry dávají hodně důvodů ke skepsi – má nepatrně horší dynamiku, musí se obejít s pětistupňovou převodovkou a přitom je o 60 tisíc dražší než stejně silné TSI. Rozhodovat se proto bude při spotřebě paliva.

TEST Škoda Octavia 1,2 TSI – Český Passat

V celkovém průměru jsme test absolvovali za 5,5 l/100 km, to je o litr úsporněji než u 1,2 TSI. Výraznějšímu přiblížení k oficiální hodnotě 3,8 l/100 km brání pochopitelně zimní podmínky provozu, ale také jedna konstrukční vlastnost: pět převodů v manuální převodovce. Přeskoky jsou relativně velké, hlavně na prvních třech rychlostech, takže je hodně složité hrát si s efektivitou motoru v nízkých otáčkách.

Výsledek 5,5 l/100 km také odpovídá jízdě rychlostí 130 km/h, kdy motor točí rozumných 2500 min-1. Ještě zajímavější je ale hodnota 7,5 l/100 km – tolik Octavia 1,6 TDI spotřebuje, když z jejího motoru ždímete všechen výkon. Tady se naplno ukazují výhody nové generace motorů VW, jenže při takovém jízdním stylu bude vhodnější volbou beztak dieselový 2,0 TDI.

Škoda Octavia - naměřené dynamické schopnosti
Motor1,6 TDI/77 kW1,2 TSI/77 kW
Převodovka5° manuální6° manuální
Zrychlení
0-60 km/h [s]5,45,4
0-100 km/h [s]13,012,3
0-130 km/h [s]23,721,0
Max. přetížení při zrychlení [g]0,480,45
Pružnost
60-100 km/h na 4. stupeň [s]9,99,6
80-120 km/h na 5./6. stupeň [s]15,7 / -14,3 / 19,9
Brzdy
Brzdná dráha 100-0 km/h [m]45,045,0
Max. přetížení při zpomalení [g]0,950,98
Měření probíhalo se zimními pneumatikami a v zimních podmínkách

Samotný motor je totiž „jen“ výkonově přiměřený. Na velké závodění se nehodí, ale v běžných jízdních režimech má vždycky síly dost. Hlavní výhodou je nízko položené maximum výkonu, které začíná už na třech tisících otáčkách. Motor se umí vytočit až nad pět tisíc, takže například při předjíždění je k dispozici široké pásmo s neměnným zátahem. Agregát je ale pružný ve všech otáčkách, kromě prvních pár stovek nad volnoběhem, takže častější výlety napříč otáčkoměrem rozhodně nejsou nezbytné.

Silným soupeřem této motorizace jsou benzinové 1,2 TSI a 1,4 TSI. První je o 60 tisíc levnější a přitom má podobnou dynamiku a jen zhruba o litr vyšší spotřebu. Druhý zase nabízí výrazně větší výkon, přitom je stále levnější než základní diesel. A na druhé straně pochopitelně stojí 2,0 TDI – také dražší o 60 tisíc – který se pro dlouhodobé cestování ve vyšších rychlostech hodí lépe.

obrázek [600 x 341]  

TDI má tužší podvozek

Ale dieselová Octavia, to není jen jiný motor. Proti 1,2 TSI se zvýšila hmotnost vozu o 75 kg (většina z toho připadá na zatížení přední nápravy) a také má jiné naladění podvozku. Jízdní projev se proto ve srovnání s benzinovým modelem změnil.

Především je Octavia 1,6 TDI tvrdší, tedy i méně komfortní. Zároveň ale mnohem lépe sedí ve vysokých rychlostech, jistá subjektivní nervozita se na dálnici začíná projevovat až od 180 km/h. Přitom všem si konstruktéři dokázali pohrát s chováním v zatáčkách – ovladatelnost proti 1,2 TSI neutrpěla, Octavia téměř nezná nedotáčivost a stále se nechá bezpečně vést ze zatáčky do zatáčky.

obrázek [600 x 279]  

V prvním testu jsme nezmínili brzdy a to je škoda. Jak u benzinového, tak u dieselového motoru vynikají plynulým nástupem a perfektním dávkováním. Čtveřice kotoučů se ale v zimě dostane do akce mnohem častěji, elektronika totiž auto často stabilizuje citlivými zásahy, které například na sněhu výrazně pomáhají jet kontrolovaně požadovaným směrem.

Výbava na vrcholu třídy

Interiér jsme důkladně prozkoumali už minule, takže není důvod objevovat již popsané – tato Octavia má totiž stejnou výbavu, a to včetně příplatků. Pojďme se proto podívat jen na některé detaily. Zmínku si určitě zaslouží funkce hlasového ovládání, která se nabízí za příplatek 500 Kč do všech Octavií vybavených Bluetooth. A nejen to, rozpoznání hlasu funguje i pro češtinu a nemá slabá místa. Tímto způsobem lze dokonce zadávat do navigace města a ulice – bez nutnosti hláskovat. Při všech operací je také možné kdykoliv zasáhnout do ovládání přes dotykovou obrazovku a tím některé kroky urychlit.

Středobodem palubní elektroniky je nová generace navigace Columbus s vyspělou dotykovou obrazovkou. Dotykovému i hlasovému ovládání sekunduje výkonný procesor multimediálního systému, který pracuje opravdu v reálném čase a mezi jednotlivými úkony nezamrzá. Dotyková obrazovka nastavuje prakticky všechny parametry – včetně intenzity podsvícení přístrojů, resetu senzorů tlaku v pneumatikách nebo vypnutí kontroly trakce. To jsou funkce, které dříve měly vlastní tlačítka na palubní desce, takže jejich obsluha byla rychlejší a snadněji dostupná.

obrázek [600 x 347]  

Motor 1,6 TDI je nejslabším, pro který se nabízí Driving Mode Selection. S touto příplatkovou výbavou může řidič přepínat nastavení motoru, posilovače řízení, adaptivních světel a klimatizace – buď v přednastavených kombinacích nebo jako Individual v libovolné sestavě. Vhod přijde hlavně přepnutí mezi ekonomickou a dynamickou charakteristikou plynového pedálu, naopak nastavení řízení představuje jen decentní změnu v účinku posilovače řízení.

V zimě jsme také využívali funkci přídavného topení, které komfortně ohřeje interiér na 22°C. A nejde jen o vyhřátou kabinu, díky topení se postupně rozmrazí okna a ohřeje chladící kapalina v motoru, takže auto nikdy nemusí poznat studený start. Otázkou je, zda uživatelský komfort a ohleduplné chování k pohonné jednotce stojí za příplatek 24.500 Kč.

TEST Škoda Superb 1,6 TDI – Pětilitr

S funkcí Automatic Parking Assist můžete vlastně zapomenout na starosti s parkováním. K plné verzi parkovacích senzorů se připlácí 14 tisíc, Octavia si ale díky tomu sama vyměří vhodné parkovací místo – podélné i kolmé – a zaparkuje do něj. Automatika pak zvládne i bezpečné vyparkování z řady aut. Z hlediska přesnosti se jedná asi o nejlepší parkovací asistent na trhu, rychlost manévrování je u auta s manuální převodovkou pochopitelně plně v noháchřidiče.

Ještě jednou musíme pochválit inteligentní asistent dálkových světel, který na změnu světelných podmínek reaguje rychle a přesně. A zapomenout nemůžeme ani na integrovanou anténu Bluetooth v přihrádce před řadicí pákou. Díky ní je přenos hovoru z telefonu kvalitnější a hned vedle je konektor USB pro případné dobíjení mobilu za jízdy.

Cenové srovnání Škoda Octavia versus Superb
ModelOctavia IIISuperb
Motor1,6 TDI/77 kW1,6 TDI/77 kW
VýbavaAmbition PlusAmbition Drive
Základní cena [Kč]479.900,-663.900,-
Bluetooth hands-free3.500,-S
Centrální zamykání s DOSS
El. stahování oken vpředuSS
El. stahování oken vzadu5.000,-S
KlimatizaceSS
Kolenní airbagS-
Litá kolaSS
Metalický lak13.200,-S
Navigace Amundsen16.000,-5.100,-
Palubní počítačSS
Parkovací senzory P+Z17.000,-S
Přední mlhovkySS
TempomatSS
Vyhřívání předních sedadelSS
Vyhřívání zadních sedadel4.900,-S
Xenonové světlomety24.500,-S
Zadní stěrač2.700,--
Cena při shodné výbavě [Kč]566.700,-669.000,-

Mnohými z těchto funkcí se dnes nemůže pochlubit ani Superb. Právě on je asi nejlepší alternativou k nové Octavii – větší, lépe odhlučněný a při stejné výbavě díky akční nabídce Drive jen o nějakých 100 tisíc dražší. Přesně podle hesla třída sama pro sebe totiž Octavia těžko hledá sobě rovnou. Existují kompaktní hatchbacky s lepším podvozkem a podstatně zajímavějšími zážitky z jízdy, existují i komfortněji naladěná auta a existují spousty levnějších sedanů a hatchbacků nižší střední třídy. Žádný z nich ale nenabízí takový vnitřní prostor, alespoň z poloviny stejně snadný přístup k zavazadlům a podobně pestré možnosti příplatkové výbavy. Octavia není dokonalá, ale je tak dobře navržená, že si zaslouží naše uznání.

obrázek [600 x 342]  

První cena vozu334.900 Kč (1,2 TSI/63 kW Active)
První cena vozu s testovanou motorizací424.900 Kč (1,6 TDI/77 kW Active)
Základní cena testovaného vozu529.900 Kč (1,6 TDI/77 kW Elegance)
Cena testovaného vozu vč. příplatků803.900 Kč (1,6 TDI/77 kW Elegance)

Plusy

  • Nízká spotřeba nafty, málo závislá na stylu jízdy
  • Lepší stabilita ve vysokých rychlostech než u 1,2 TSI
  • Prostorný interiér, pohodlná sedadla
  • Objemný a dobře přístupný zavazadlový prostor
  • Možnosti dovybavení (např. vyhřívání zadních sedadel)
  • Vysoké užitečné zatížení
  • Perfektní asistent dálkových světel a automatické parkování

Minusy

  • Pětistupňová převodovka má v nízkých rychlostech velké přeskoky
  • Valivý hluk v nízkých rychlostech (kola 17 palců)
  • Hluk zadní nápravy při přejezdu větších nerovností
  • Tvrdší podvozek než u 1,2 TSI snižuje komfort na rozbité silnici
  • Kratší naměřená délka zadního sedáku
  • Velká, avšak nízko umístěná obrazovka navigace
Foto: Petr Homolka
Spolupracujeme s TipCars.com

Škoda Octavia 1,6 TDI

Cena v základní výbavě: 529 900 Kč Cena v testované výbavě: 803 900 Kč

Základní výbava:Dvouzónová klimatizace Climatronic, palubní počítač Maxi DOT, 7 airbagů včetně kolenního pro řidiče, posilovač řízení Servotronic, loketní opěrka Jumbo Box, parkovací senzory vzadu, tempomat, elektrické stahování oken vpředu a vzadu, rádio s CD a zdířkou pro SD karty, zatmavená zadní okna, centrální zamykání KESSY, přední mlhovky, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zrcátka, litá kola R16, multifunkční volant a další.

Výbava testovaného vozu:Elegance Plus v hodnotě až 21 600 Kč: 17" kola z lehké slitiny, kontrola tlaku v pneumatikách, asistent rozjezdu do kopce, vyhřívané čelní sklo, Parking Assistant (parkovací senzory vpředu a vzadu) a barevný Maxi DOT (+15.000,-)
Traveller Assistant: rozpoznání dopravních značek, Intelligent Light Assistant, Light Assistant, Lane Assistant, infotainment navigační systém Columbus, barevný Maxi DOT, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým stmíváním a senzorem vlhkosti, dešťový senzor a osvětlení prostoru pro nohy vpředu a vzadu (+65.800,-), Automatic Parking Assistant (+14.000,-), bi-xenonové světlomety s LED denním svícením a natáčením do zatáček (+24.500,-), rozpoznání únavy Driver Activity Assistant (+1.500,-), elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná zrcátka s pamětí, automatickým stmíváním a osvětlením nástupního prostoru (+6.000,-), elektricky nastavitelné sedadlo řidiče a spolujedce (+30.000,-), paket Green tec (+2.000,-), exteriérový chrompaket (+3.000,-), komfortní telefonování s vnější anteénou a hlasovým ovládáním (+7.500,-), malý kožený paket (+1.000,-), potah sedadel Alcantara/kůže (+35.200,-), černé přední mlhovky s funkcí Corner (+3.000,-), vyhřívání zadních sedadel (+4.900,-), Sound System Canton (+12.900,-), roletka Sun and Pack (+3.000,-), zásuvka na 230 V (+2.500,-), asistent rozjezdu do kopce (+2.000,-), Driving Mode Selection – volba jízdního profilu (+2.500,-), nezávislé přídavné topení s dálkovým ovladačem (+24.500,-).

Zeman zkomplikoval život exportérům, kurzové zajištění zdražilo Zeman zkomplikoval život exportérům, kurzové zajištění zdražilo

Prezident po většinu týdne zdražil exportérům náklady…

Zápisník Tomáše Stingla: Cena vzdělání Zápisník Tomáše Stingla: Cena vzdělání

Nositel ceny za statečnost, chirurg Tomáš Šebek, se…

Haribo plánuje mohutnou expanzi v USA Haribo plánuje mohutnou expanzi v USA

Německá cukrářská firma Haribo plánuje postavit továrnu i…

Starostové a nezávislí budou rokovat o koalici, někteří lidovci ji ale kritizují Starostové a nezávislí budou rokovat o koalici, někteří lidovci ji ale kritizují

Sněm Starostů a nezávislých by měl definitivně posvětit…

 
Technické údaje
Motor Škoda Octavia 1,6 TDI
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 3000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1500 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 194
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.6 / 3.3 / 3.8
Emise CO2:99
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 590 / 1580
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1305 / 625
Rozměr pneu:225/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4659
b) šířka (mm): 1814
c) výška (mm): 1461
d) rozvor (mm): 2686
e) rozchod vpředu (mm): 1549
f) rozchod vzadu (mm): 1520
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 625
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia 1,6 TDI – Superb v ohrožení







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 




Facelift Škody Octavia v Číně? Vypadá jako minulý superb! Facelift Škody Octavia v Číně? Vypadá jako minulý superb!

Škodovky pro čínský trh se od těch evropských vzhledově…

Škoda Octavia Cup: Jak se ze sériové octavie stane závodní? Škoda Octavia Cup: Jak se ze sériové octavie stane závodní?

Loni se znovu narodil Škoda Octavia Cup, jeden z…

 



 
Toyota C-HR 1.2T vs Audi Q2 1.4 TSI: #nepostradatelní

TEST: Toyota C-HR 1.2T vs Audi Q2 1.4 TSI: #nepostradatelní

Dnes 08:00

Tahle dvě auta jsou pro budoucí image obou značek naprosto klíčová. Ale který z těchto stylových crossoverů je lepší?




Blesk.cz

Razie v Dejvicích: Celníci odhalili nelegální hernu, vydávala se za dobročinný spolek

Razie v Dejvicích: Celníci odhalili nelegální hernu,…

Zhruba 20 celníků zasahovalo od čtvrtečních ranních hodin v baru v Dejvicích přímo u „kulaťáku“. Celní správa tu…

Na rakev s kardinálem Vlkem stáli lidé na Hradě frontu. Kde ji vystaví dnes?

Na rakev s kardinálem Vlkem stáli lidé na Hradě…

Dlouhá fronta se vytvořila před katedrálou sv. Víta z lidí, kteří se přišli poklonit památce zesnulého kardinála…

 

iSport.cz

ONLINE: Ptejte se navrátilce Čelůstky! Na reprezentaci i pozici v Turecku

ONLINE: Ptejte se navrátilce Čelůstky! Na…

CHAT PÁTEK 13:15 | První start za reprezentační áčko si připsal v roce 2013 proti Kanadě, hned vstřelil branku.…

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

 

Reflex.cz

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Jako liberál málokdy tleskám, když se něco řeší represivně. V případě prodejců bezcenných plíšků vydávaných za…

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…