Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Octavia 1,6 TDI – Superb v ohrožení

Diskuze (474)
První velký test už má nová Škoda Octavia za sebou. Tentokrát se na ni podíváme z druhého úhlu – motor 1,2 TSI jsme vyměnili za 1,6 TDI. Vyplatí se investice 60 tisíc korun?

Právě Škoda Octavia má lví podíl na vysoké oblibě turbodieselů mezi českými motoristy. První Octavia s nezničitelnými motory 1,9 TDI o výkonech 66 a 81 kW vydobyla turbodieselům reputaci hlučného, avšak zázračně úsporného pohonu. Jenže dnes jsme o dvě generace Octavie a tři generace motorů TDI dál.

Testovaná dieselová Octavia III je vlastně dokonalým dvojčetem Octavie 1,2 TSI z minulého týdne. Obě auta mají prakticky stejnou výbavu, liší se hlavně motorem a barvou. Ta je u dieselového exempláře méně výrazná, neobvyklému modro-zelenému odstínu říká Škoda modrá Lava a upřímně řečeno Octavii nesluší tolik jako hnědá Topaz.

skoda octavia testy strednitrida skoda octavia testy strednitrida  

Jezdí úsporně, ale mohla by i úsporněji

To nejdůležitější je ale stejně pod kapotou: zcela nový motor 1,6 TDI o výkonu 77 kW. Jeho základní parametry dávají hodně důvodů ke skepsi – má nepatrně horší dynamiku, musí se obejít s pětistupňovou převodovkou a přitom je o 60 tisíc dražší než stejně silné TSI. Rozhodovat se proto bude při spotřebě paliva.

V celkovém průměru jsme test absolvovali za 5,5 l/100 km, to je o litr úsporněji než u 1,2 TSI. Výraznějšímu přiblížení k oficiální hodnotě 3,8 l/100 km brání pochopitelně zimní podmínky provozu, ale také jedna konstrukční vlastnost: pět převodů v manuální převodovce. Přeskoky jsou relativně velké, hlavně na prvních třech rychlostech, takže je hodně složité hrát si s efektivitou motoru v nízkých otáčkách.

Výsledek 5,5 l/100 km také odpovídá jízdě rychlostí 130 km/h, kdy motor točí rozumných 2500 min-1. Ještě zajímavější je ale hodnota 7,5 l/100 km – tolik Octavia 1,6 TDI spotřebuje, když z jejího motoru ždímete všechen výkon. Tady se naplno ukazují výhody nové generace motorů VW, jenže při takovém jízdním stylu bude vhodnější volbou beztak dieselový 2,0 TDI.

Škoda Octavia - naměřené dynamické schopnosti
Motor 1,6 TDI/77 kW 1,2 TSI/77 kW
Převodovka 5° manuální 6° manuální
Zrychlení
0-60 km/h [s] 5,4 5,4
0-100 km/h [s] 13,0 12,3
0-130 km/h [s] 23,7 21,0
Max. přetížení při zrychlení [g] 0,48 0,45
Pružnost
60-100 km/h na 4. stupeň [s] 9,9 9,6
80-120 km/h na 5./6. stupeň [s] 15,7 / - 14,3 / 19,9
Brzdy
Brzdná dráha 100-0 km/h [m] 45,0 45,0
Max. přetížení při zpomalení [g] 0,95 0,98
Měření probíhalo se zimními pneumatikami a v zimních podmínkách

Samotný motor je totiž „jen“ výkonově přiměřený. Na velké závodění se nehodí, ale v běžných jízdních režimech má vždycky síly dost. Hlavní výhodou je nízko položené maximum výkonu, které začíná už na třech tisících otáčkách. Motor se umí vytočit až nad pět tisíc, takže například při předjíždění je k dispozici široké pásmo s neměnným zátahem. Agregát je ale pružný ve všech otáčkách, kromě prvních pár stovek nad volnoběhem, takže častější výlety napříč otáčkoměrem rozhodně nejsou nezbytné.

Silným soupeřem této motorizace jsou benzinové 1,2 TSI a 1,4 TSI. První je o 60 tisíc levnější a přitom má podobnou dynamiku a jen zhruba o litr vyšší spotřebu. Druhý zase nabízí výrazně větší výkon, přitom je stále levnější než základní diesel. A na druhé straně pochopitelně stojí 2,0 TDI – také dražší o 60 tisíc – který se pro dlouhodobé cestování ve vyšších rychlostech hodí lépe.

skoda octavia testy strednitrida skoda octavia testy strednitrida  

TDI má tužší podvozek

Ale dieselová Octavia, to není jen jiný motor. Proti 1,2 TSI se zvýšila hmotnost vozu o 75 kg (většina z toho připadá na zatížení přední nápravy) a také má jiné naladění podvozku. Jízdní projev se proto ve srovnání s benzinovým modelem změnil.

Především je Octavia 1,6 TDI tvrdší, tedy i méně komfortní. Zároveň ale mnohem lépe sedí ve vysokých rychlostech, jistá subjektivní nervozita se na dálnici začíná projevovat až od 180 km/h. Přitom všem si konstruktéři dokázali pohrát s chováním v zatáčkách – ovladatelnost proti 1,2 TSI neutrpěla, Octavia téměř nezná nedotáčivost a stále se nechá bezpečně vést ze zatáčky do zatáčky.

skoda octavia testy strednitrida skoda octavia testy strednitrida  

V prvním testu jsme nezmínili brzdy a to je škoda. Jak u benzinového, tak u dieselového motoru vynikají plynulým nástupem a perfektním dávkováním. Čtveřice kotoučů se ale v zimě dostane do akce mnohem častěji, elektronika totiž auto často stabilizuje citlivými zásahy, které například na sněhu výrazně pomáhají jet kontrolovaně požadovaným směrem.

Výbava na vrcholu třídy

Interiér jsme důkladně prozkoumali už minule, takže není důvod objevovat již popsané – tato Octavia má totiž stejnou výbavu, a to včetně příplatků. Pojďme se proto podívat jen na některé detaily. Zmínku si určitě zaslouží funkce hlasového ovládání, která se nabízí za příplatek 500 Kč do všech Octavií vybavených Bluetooth. A nejen to, rozpoznání hlasu funguje i pro češtinu a nemá slabá místa. Tímto způsobem lze dokonce zadávat do navigace města a ulice – bez nutnosti hláskovat. Při všech operací je také možné kdykoliv zasáhnout do ovládání přes dotykovou obrazovku a tím některé kroky urychlit.

Středobodem palubní elektroniky je nová generace navigace Columbus s vyspělou dotykovou obrazovkou. Dotykovému i hlasovému ovládání sekunduje výkonný procesor multimediálního systému, který pracuje opravdu v reálném čase a mezi jednotlivými úkony nezamrzá. Dotyková obrazovka nastavuje prakticky všechny parametry – včetně intenzity podsvícení přístrojů, resetu senzorů tlaku v pneumatikách nebo vypnutí kontroly trakce. To jsou funkce, které dříve měly vlastní tlačítka na palubní desce, takže jejich obsluha byla rychlejší a snadněji dostupná.

skoda octavia testy strednitrida skoda octavia testy strednitrida  

Motor 1,6 TDI je nejslabším, pro který se nabízí Driving Mode Selection. S touto příplatkovou výbavou může řidič přepínat nastavení motoru, posilovače řízení, adaptivních světel a klimatizace – buď v přednastavených kombinacích nebo jako Individual v libovolné sestavě. Vhod přijde hlavně přepnutí mezi ekonomickou a dynamickou charakteristikou plynového pedálu, naopak nastavení řízení představuje jen decentní změnu v účinku posilovače řízení.

V zimě jsme také využívali funkci přídavného topení, které komfortně ohřeje interiér na 22°C. A nejde jen o vyhřátou kabinu, díky topení se postupně rozmrazí okna a ohřeje chladící kapalina v motoru, takže auto nikdy nemusí poznat studený start. Otázkou je, zda uživatelský komfort a ohleduplné chování k pohonné jednotce stojí za příplatek 24.500 Kč.

S funkcí Automatic Parking Assist můžete vlastně zapomenout na starosti s parkováním. K plné verzi parkovacích senzorů se připlácí 14 tisíc, Octavia si ale díky tomu sama vyměří vhodné parkovací místo – podélné i kolmé – a zaparkuje do něj. Automatika pak zvládne i bezpečné vyparkování z řady aut. Z hlediska přesnosti se jedná asi o nejlepší parkovací asistent na trhu, rychlost manévrování je u auta s manuální převodovkou pochopitelně plně v noháchřidiče.

Ještě jednou musíme pochválit inteligentní asistent dálkových světel, který na změnu světelných podmínek reaguje rychle a přesně. A zapomenout nemůžeme ani na integrovanou anténu Bluetooth v přihrádce před řadicí pákou. Díky ní je přenos hovoru z telefonu kvalitnější a hned vedle je konektor USB pro případné dobíjení mobilu za jízdy.

Cenové srovnání Škoda Octavia versus Superb
Model Octavia III Superb
Motor 1,6 TDI/77 kW 1,6 TDI/77 kW
Výbava Ambition Plus Ambition Drive
Základní cena [Kč] 479.900,- 663.900,-
Bluetooth hands-free 3.500,- S
Centrální zamykání s DO S S
El. stahování oken vpředu S S
El. stahování oken vzadu 5.000,- S
Klimatizace S S
Kolenní airbag S -
Litá kola S S
Metalický lak 13.200,- S
Navigace Amundsen 16.000,- 5.100,-
Palubní počítač S S
Parkovací senzory P+Z 17.000,- S
Přední mlhovky S S
Tempomat S S
Vyhřívání předních sedadel S S
Vyhřívání zadních sedadel 4.900,- S
Xenonové světlomety 24.500,- S
Zadní stěrač 2.700,- -
Cena při shodné výbavě [Kč] 566.700,- 669.000,-

Mnohými z těchto funkcí se dnes nemůže pochlubit ani Superb. Právě on je asi nejlepší alternativou k nové Octavii – větší, lépe odhlučněný a při stejné výbavě díky akční nabídce Drive jen o nějakých 100 tisíc dražší. Přesně podle hesla třída sama pro sebe totiž Octavia těžko hledá sobě rovnou. Existují kompaktní hatchbacky s lepším podvozkem a podstatně zajímavějšími zážitky z jízdy, existují i komfortněji naladěná auta a existují spousty levnějších sedanů a hatchbacků nižší střední třídy. Žádný z nich ale nenabízí takový vnitřní prostor, alespoň z poloviny stejně snadný přístup k zavazadlům a podobně pestré možnosti příplatkové výbavy. Octavia není dokonalá, ale je tak dobře navržená, že si zaslouží naše uznání.

skoda octavia testy strednitrida skoda octavia testy strednitrida  

První cena vozu 334.900 Kč (1,2 TSI/63 kW Active)
První cena vozu s testovanou motorizací 424.900 Kč (1,6 TDI/77 kW Active)
Základní cena testovaného vozu 529.900 Kč (1,6 TDI/77 kW Elegance)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 803.900 Kč (1,6 TDI/77 kW Elegance)

Plusy

  • Nízká spotřeba nafty, málo závislá na stylu jízdy
  • Lepší stabilita ve vysokých rychlostech než u 1,2 TSI
  • Prostorný interiér, pohodlná sedadla
  • Objemný a dobře přístupný zavazadlový prostor
  • Možnosti dovybavení (např. vyhřívání zadních sedadel)
  • Vysoké užitečné zatížení
  • Perfektní asistent dálkových světel a automatické parkování

Minusy

  • Pětistupňová převodovka má v nízkých rychlostech velké přeskoky
  • Valivý hluk v nízkých rychlostech (kola 17 palců)
  • Hluk zadní nápravy při přejezdu větších nerovností
  • Tvrdší podvozek než u 1,2 TSI snižuje komfort na rozbité silnici
  • Kratší naměřená délka zadního sedáku
  • Velká, avšak nízko umístěná obrazovka navigace

Foto: Petr Homolka

Diskuze (474)
Škoda Octavia 1,6 TDI
Cena základní sestavy 529 900 Kč
Výbava základní sestavy Dvouzónová klimatizace Climatronic, palubní počítač Maxi DOT, 7 airbagů včetně kolenního pro řidiče, posilovač řízení Servotronic, loketní opěrka Jumbo Box, parkovací senzory vzadu, tempomat, elektrické stahování oken vpředu a vzadu, rádio s CD a zdířkou pro SD karty, zatmavená zadní okna, centrální zamykání KESSY, přední mlhovky, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zrcátka, litá kola R16, multifunkční volant a další. Kč
Cena testované sestavy 803 900 Kč
Výbava testované sestavy Elegance Plus v hodnotě až 21 600 Kč: 17" kola z lehké slitiny, kontrola tlaku v pneumatikách, asistent rozjezdu do kopce, vyhřívané čelní sklo, Parking Assistant (parkovací senzory vpředu a vzadu) a barevný Maxi DOT (+15.000,-)<br> Traveller Assistant: rozpoznání dopravních značek, Intelligent Light Assistant, Light Assistant, Lane Assistant, infotainment navigační systém Columbus, barevný Maxi DOT, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým stmíváním a senzorem vlhkosti, dešťový senzor a osvětlení prostoru pro nohy vpředu a vzadu (+65.800,-), Automatic Parking Assistant (+14.000,-), bi-xenonové světlomety s LED denním svícením a natáčením do zatáček (+24.500,-), rozpoznání únavy Driver Activity Assistant (+1.500,-), elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná zrcátka s pamětí, automatickým stmíváním a osvětlením nástupního prostoru (+6.000,-), elektricky nastavitelné sedadlo řidiče a spolujedce (+30.000,-), paket Green tec (+2.000,-), exteriérový chrompaket (+3.000,-), komfortní telefonování s vnější anteénou a hlasovým ovládáním (+7.500,-), malý kožený paket (+1.000,-), potah sedadel Alcantara/kůže (+35.200,-), černé přední mlhovky s funkcí Corner (+3.000,-), vyhřívání zadních sedadel (+4.900,-), Sound System Canton (+12.900,-), roletka Sun and Pack (+3.000,-), zásuvka na 230 V (+2.500,-), asistent rozjezdu do kopce (+2.000,-), Driving Mode Selection – volba jízdního profilu (+2.500,-), nezávislé přídavné topení s dálkovým ovladačem (+24.500,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 3000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1500 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 194
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.6 / 3.3 / 3.8
Emise CO2: 99
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 590 / 1580
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1305 / 625
Rozměr pneu: 225/45 R17
Škoda Octavia 1,6 TDI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4659
b) šířka (mm): 1814
c) výška (mm): 1461
d) rozvor (mm): 2686
e) rozchod vpředu (mm): 1549
f) rozchod vzadu (mm): 1520
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 625
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
21. 2. 2014 14:39
Re: SKODA VS ZBYTEK SVETA
Musím souhlasit - už mi to nedá abych nenapsal svůj názor. Dostal jsem po výměne staré dobré O2 novou O3 s 1,6 TDI Ambition + pár blbostí (moc se toho za ty ceny nevešlo). Je to velké zklamání. To dunění od kol je hrůza. jedu 60kou po dlažbě a neslyším ani rádio. To je kapitola sama o sobě - zvuk v něm nějak divně přeskakuje a zní jako když moderator v radiu kokta nebo jako když jim přeskakuje CD a k tomu displej s minipísmenky. Nastavení ASR a dalších věcí se konfiguruje v menu radia - taky parada. Až mi smažky vyčořej radio tak si nastavím na autě leda velké H. Když si dám do kapsy ve dveřích 1,5L PETku tak mi tlačí na koleno. Spotřeba 4,6 po městě je těžká utopie a se zmenšenou nádrží proti O2 tankuju cca po 700Km. Kdo má benzíňák bude na tom ještě hůř. Za ty peníze naprostá tragédie a utrpení. Dveře jak papír, musím s nima třískat aby dovřeli nebo je dotlačit rukou až k autu. Je to ošizenej krám. Tohle už si koupí jen skalní nadšenec značky škoda. :no:
12. 3. 2013 16:07
SKODA VS ZBYTEK SVETA
V sobotu jsem se byl projet novou octavii 1.6TDI. No že bych se z toho po. ral to tedy ne. V autě kravál, motor hlučný, zadní náprava na místních dírách tloukla jak kovadlina. Boční lišty u klik vevnitř na dveřích šílené, v motoru nablitý silikon a přestříkaný. Na rovinu proti OII 5 kroků zpět, je vidět, že se hodně šetřilo. U kolene na palubce boule jak svině, tvrdé plasty pod palubkou. :no:
Avatar - Lucaslegend
6. 3. 2013 18:45
Re: vystřelovací kapota
dik :-) inac to video som doplnil o dalsie zostrihy :-)
kolkokrat si aj ja hovorim ze este dake tlacidla navyse mohlo mat aj moje auto alebo dalsie moznosti nastavovania v menu......vyrobcovia aut niekedy setria na nespravnom mieste :/
hodne ma nastvalo ze americka a japonska verzia ma dalsich par volitelnych nastaveni v menu a europska verzia to proste nema...:/ pritom sa jedna iba o softwarovu zalezitost....ako keby dake obmedzenia robila EU?
4. 3. 2013 07:44
Re: vystřelovací kapota
btw jinak máš moc pěknou káru ;-)
4. 3. 2013 07:38
Re: vystřelovací kapota
Zkoušel. Na Mercedesu to funguje ;-) Pak to máš samozřejmě trvale vypnutý. Do teď všichni jezdíme autama, který to nemají, takže bych se tím vůbec nestresoval. Když srazíš chodce je to vždycky průser. Nemyslím, že by vystřelovací kapota způsobila, že chodec padne jako do peřinky. Je primárně potřeba jezdit tak, aby si žádnýho chodce nesrazil. Podle mě je vystřelovací kapota kravina. Jako mnohem zajímavější řešení bych viděl airbag v nárazníku a části kapoty. To by zmírnilo náraz podstatně víc navíc by se taková ochrana týkala i dětí, kterým je vystřelovací kapota houby platná.chodce co tu popisuju. Chápu, že Yeti nemá sportovní režim, ale proč 3 roky stará oktávka 4x4 má vypínatelný ESP a nový Yeti ho nemá? Na normálním 4x2 autě to jsem ještě ochoten pochopit, ale na 4x4? To tím jízdní možnosti toho auta úplně zničím. Jo kontra myslím, že jsem přilítnul do levý zatáčky (na sněhu) rozhodil si auto, pak chvíli dal jsem pravej rejd a přidal plyn. Je mi jasný, že ESP směruje auto tam co míří přední kola, ale já myslel, že to mám vypnutý. Je tam totiž tlačítko se symbolem smýkajícího se auta, ale to bylo k mý smůle jen ASR! Podle mě není na * když ti ESP dusí motor a usměrňuje to jízdu do směru natočení volantu, ale musí to jítkurva vypnout!! Ne že pak jedu ve sněhu a pořád cejtím jak to přibržďuje. Zrovna ve chvíli kdy nejmíň ze všeho potřebuju ztrácet rychlost. Až budu donucen si jednou takový auto pořídit tak ESP bude první věc, která z toho půjde ven.(Pojistku bych vyndal, ale to jsem ještě nevěděl která to je. Už jsem si to zjistil, příště půjde ven ;-)