TEST Škoda Octavia 1,6 TDI – Superb v ohrožení
Právě Škoda Octavia má lví podíl na vysoké oblibě turbodieselů mezi českými motoristy. První Octavia s nezničitelnými motory 1,9 TDI o výkonech 66 a 81 kW vydobyla turbodieselům reputaci hlučného, avšak zázračně úsporného pohonu. Jenže dnes jsme o dvě generace Octavie a tři generace motorů TDI dál.
Testovaná dieselová Octavia III je vlastně dokonalým dvojčetem Octavie 1,2 TSI z minulého týdne. Obě auta mají prakticky stejnou výbavu, liší se hlavně motorem a barvou. Ta je u dieselového exempláře méně výrazná, neobvyklému modro-zelenému odstínu říká Škoda modrá Lava a upřímně řečeno Octavii nesluší tolik jako hnědá Topaz.
skoda octavia testy strednitrida
Jezdí úsporně, ale mohla by i úsporněji
To nejdůležitější je ale stejně pod kapotou: zcela nový motor 1,6 TDI o výkonu 77 kW. Jeho základní parametry dávají hodně důvodů ke skepsi – má nepatrně horší dynamiku, musí se obejít s pětistupňovou převodovkou a přitom je o 60 tisíc dražší než stejně silné TSI. Rozhodovat se proto bude při spotřebě paliva.
V celkovém průměru jsme test absolvovali za 5,5 l/100 km, to je o litr úsporněji než u 1,2 TSI. Výraznějšímu přiblížení k oficiální hodnotě 3,8 l/100 km brání pochopitelně zimní podmínky provozu, ale také jedna konstrukční vlastnost: pět převodů v manuální převodovce. Přeskoky jsou relativně velké, hlavně na prvních třech rychlostech, takže je hodně složité hrát si s efektivitou motoru v nízkých otáčkách.
Výsledek 5,5 l/100 km také odpovídá jízdě rychlostí 130 km/h, kdy motor točí rozumných 2500 min-1. Ještě zajímavější je ale hodnota 7,5 l/100 km – tolik Octavia 1,6 TDI spotřebuje, když z jejího motoru ždímete všechen výkon. Tady se naplno ukazují výhody nové generace motorů VW, jenže při takovém jízdním stylu bude vhodnější volbou beztak dieselový 2,0 TDI.
Škoda Octavia - naměřené dynamické schopnosti | ||
Motor | 1,6 TDI/77 kW | 1,2 TSI/77 kW |
Převodovka | 5° manuální | 6° manuální |
Zrychlení | ||
0-60 km/h [s] | 5,4 | 5,4 |
0-100 km/h [s] | 13,0 | 12,3 |
0-130 km/h [s] | 23,7 | 21,0 |
Max. přetížení při zrychlení [g] | 0,48 | 0,45 |
Pružnost | ||
60-100 km/h na 4. stupeň [s] | 9,9 | 9,6 |
80-120 km/h na 5./6. stupeň [s] | 15,7 / - | 14,3 / 19,9 |
Brzdy | ||
Brzdná dráha 100-0 km/h [m] | 45,0 | 45,0 |
Max. přetížení při zpomalení [g] | 0,95 | 0,98 |
Měření probíhalo se zimními pneumatikami a v zimních podmínkách |
Samotný motor je totiž „jen“ výkonově přiměřený. Na velké závodění se nehodí, ale v běžných jízdních režimech má vždycky síly dost. Hlavní výhodou je nízko položené maximum výkonu, které začíná už na třech tisících otáčkách. Motor se umí vytočit až nad pět tisíc, takže například při předjíždění je k dispozici široké pásmo s neměnným zátahem. Agregát je ale pružný ve všech otáčkách, kromě prvních pár stovek nad volnoběhem, takže častější výlety napříč otáčkoměrem rozhodně nejsou nezbytné.
Silným soupeřem této motorizace jsou benzinové 1,2 TSI a 1,4 TSI. První je o 60 tisíc levnější a přitom má podobnou dynamiku a jen zhruba o litr vyšší spotřebu. Druhý zase nabízí výrazně větší výkon, přitom je stále levnější než základní diesel. A na druhé straně pochopitelně stojí 2,0 TDI – také dražší o 60 tisíc – který se pro dlouhodobé cestování ve vyšších rychlostech hodí lépe.
skoda octavia testy strednitrida
TDI má tužší podvozek
Ale dieselová Octavia, to není jen jiný motor. Proti 1,2 TSI se zvýšila hmotnost vozu o 75 kg (většina z toho připadá na zatížení přední nápravy) a také má jiné naladění podvozku. Jízdní projev se proto ve srovnání s benzinovým modelem změnil.
Především je Octavia 1,6 TDI tvrdší, tedy i méně komfortní. Zároveň ale mnohem lépe sedí ve vysokých rychlostech, jistá subjektivní nervozita se na dálnici začíná projevovat až od 180 km/h. Přitom všem si konstruktéři dokázali pohrát s chováním v zatáčkách – ovladatelnost proti 1,2 TSI neutrpěla, Octavia téměř nezná nedotáčivost a stále se nechá bezpečně vést ze zatáčky do zatáčky.
skoda octavia testy strednitrida
V prvním testu jsme nezmínili brzdy a to je škoda. Jak u benzinového, tak u dieselového motoru vynikají plynulým nástupem a perfektním dávkováním. Čtveřice kotoučů se ale v zimě dostane do akce mnohem častěji, elektronika totiž auto často stabilizuje citlivými zásahy, které například na sněhu výrazně pomáhají jet kontrolovaně požadovaným směrem.
Výbava na vrcholu třídy
Interiér jsme důkladně prozkoumali už minule, takže není důvod objevovat již popsané – tato Octavia má totiž stejnou výbavu, a to včetně příplatků. Pojďme se proto podívat jen na některé detaily. Zmínku si určitě zaslouží funkce hlasového ovládání, která se nabízí za příplatek 500 Kč do všech Octavií vybavených Bluetooth. A nejen to, rozpoznání hlasu funguje i pro češtinu a nemá slabá místa. Tímto způsobem lze dokonce zadávat do navigace města a ulice – bez nutnosti hláskovat. Při všech operací je také možné kdykoliv zasáhnout do ovládání přes dotykovou obrazovku a tím některé kroky urychlit.
Středobodem palubní elektroniky je nová generace navigace Columbus s vyspělou dotykovou obrazovkou. Dotykovému i hlasovému ovládání sekunduje výkonný procesor multimediálního systému, který pracuje opravdu v reálném čase a mezi jednotlivými úkony nezamrzá. Dotyková obrazovka nastavuje prakticky všechny parametry – včetně intenzity podsvícení přístrojů, resetu senzorů tlaku v pneumatikách nebo vypnutí kontroly trakce. To jsou funkce, které dříve měly vlastní tlačítka na palubní desce, takže jejich obsluha byla rychlejší a snadněji dostupná.
skoda octavia testy strednitrida
Motor 1,6 TDI je nejslabším, pro který se nabízí Driving Mode Selection. S touto příplatkovou výbavou může řidič přepínat nastavení motoru, posilovače řízení, adaptivních světel a klimatizace – buď v přednastavených kombinacích nebo jako Individual v libovolné sestavě. Vhod přijde hlavně přepnutí mezi ekonomickou a dynamickou charakteristikou plynového pedálu, naopak nastavení řízení představuje jen decentní změnu v účinku posilovače řízení.
V zimě jsme také využívali funkci přídavného topení, které komfortně ohřeje interiér na 22°C. A nejde jen o vyhřátou kabinu, díky topení se postupně rozmrazí okna a ohřeje chladící kapalina v motoru, takže auto nikdy nemusí poznat studený start. Otázkou je, zda uživatelský komfort a ohleduplné chování k pohonné jednotce stojí za příplatek 24.500 Kč.
S funkcí Automatic Parking Assist můžete vlastně zapomenout na starosti s parkováním. K plné verzi parkovacích senzorů se připlácí 14 tisíc, Octavia si ale díky tomu sama vyměří vhodné parkovací místo – podélné i kolmé – a zaparkuje do něj. Automatika pak zvládne i bezpečné vyparkování z řady aut. Z hlediska přesnosti se jedná asi o nejlepší parkovací asistent na trhu, rychlost manévrování je u auta s manuální převodovkou pochopitelně plně v noháchřidiče.
Ještě jednou musíme pochválit inteligentní asistent dálkových světel, který na změnu světelných podmínek reaguje rychle a přesně. A zapomenout nemůžeme ani na integrovanou anténu Bluetooth v přihrádce před řadicí pákou. Díky ní je přenos hovoru z telefonu kvalitnější a hned vedle je konektor USB pro případné dobíjení mobilu za jízdy.
Cenové srovnání Škoda Octavia versus Superb | ||
Model | Octavia III | Superb |
Motor | 1,6 TDI/77 kW | 1,6 TDI/77 kW |
Výbava | Ambition Plus | Ambition Drive |
Základní cena [Kč] | 479.900,- | 663.900,- |
Bluetooth hands-free | 3.500,- | S |
Centrální zamykání s DO | S | S |
El. stahování oken vpředu | S | S |
El. stahování oken vzadu | 5.000,- | S |
Klimatizace | S | S |
Kolenní airbag | S | - |
Litá kola | S | S |
Metalický lak | 13.200,- | S |
Navigace Amundsen | 16.000,- | 5.100,- |
Palubní počítač | S | S |
Parkovací senzory P+Z | 17.000,- | S |
Přední mlhovky | S | S |
Tempomat | S | S |
Vyhřívání předních sedadel | S | S |
Vyhřívání zadních sedadel | 4.900,- | S |
Xenonové světlomety | 24.500,- | S |
Zadní stěrač | 2.700,- | - |
Cena při shodné výbavě [Kč] | 566.700,- | 669.000,- |
Mnohými z těchto funkcí se dnes nemůže pochlubit ani Superb. Právě on je asi nejlepší alternativou k nové Octavii – větší, lépe odhlučněný a při stejné výbavě díky akční nabídce Drive jen o nějakých 100 tisíc dražší. Přesně podle hesla třída sama pro sebe totiž Octavia těžko hledá sobě rovnou. Existují kompaktní hatchbacky s lepším podvozkem a podstatně zajímavějšími zážitky z jízdy, existují i komfortněji naladěná auta a existují spousty levnějších sedanů a hatchbacků nižší střední třídy. Žádný z nich ale nenabízí takový vnitřní prostor, alespoň z poloviny stejně snadný přístup k zavazadlům a podobně pestré možnosti příplatkové výbavy. Octavia není dokonalá, ale je tak dobře navržená, že si zaslouží naše uznání.
skoda octavia testy strednitrida
První cena vozu | 334.900 Kč (1,2 TSI/63 kW Active) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 424.900 Kč (1,6 TDI/77 kW Active) |
Základní cena testovaného vozu | 529.900 Kč (1,6 TDI/77 kW Elegance) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 803.900 Kč (1,6 TDI/77 kW Elegance) |
Plusy
- Nízká spotřeba nafty, málo závislá na stylu jízdy
- Lepší stabilita ve vysokých rychlostech než u 1,2 TSI
- Prostorný interiér, pohodlná sedadla
- Objemný a dobře přístupný zavazadlový prostor
- Možnosti dovybavení (např. vyhřívání zadních sedadel)
- Vysoké užitečné zatížení
- Perfektní asistent dálkových světel a automatické parkování
Minusy
- Pětistupňová převodovka má v nízkých rychlostech velké přeskoky
- Valivý hluk v nízkých rychlostech (kola 17 palců)
- Hluk zadní nápravy při přejezdu větších nerovností
- Tvrdší podvozek než u 1,2 TSI snižuje komfort na rozbité silnici
- Kratší naměřená délka zadního sedáku
- Velká, avšak nízko umístěná obrazovka navigace
Foto: Petr Homolka