TEST Škoda Octavia Combi 1.6 TDI DSG – Druhý pokus
Design, interiér
Trojková octavia je velmi citlivá na konkrétní konfiguraci, respektive hlavně její podvozek. Zatímco třeba vrcholné RS je v obou motorických verzích skvěle vyvážené a kromě jistoty v zatáčkách nabídne i výborné tlumení nerovností, jiné varianty na tom zdaleka tak dobře nejsou. Třeba první čtyřoký test Octavie Combi s dvoulitrovým TDI o výkonu 110 kW (a tedy vlečenou zadní nápravou), převodovkou DSG a příplatkovými elektronickými tlumiči. Přidejte osmnáctipalcová kola, kompletní výbavu včetně panoramatické střechy a máte po klidu. Tedy na určitém typu nerovností, testovanému šedému kombíku nechutnaly hlavně širší příčné. Schytat takhle nějakou ostřejší asfaltovou vlnku… No, nic moc!
Stejnou zkušenost s testovým dvoulitrovým TDI, DSG a elektronickými tlumiči jsem měl už s předfaceliftovanou octavií, na chlup to samé psal i David Bureš z prvních zahraničních jízdních dojmů. A oba jsme se taky shodli na výše popsaném, že komfort odpružení mohou jiné varianty zvládat daleko lépe.
Ano, můžou… Ale co aktuálně testovaný bílý kombík? Znovu má jen vlečenou nápravu, zase ty osmnáctky, panoramatická střecha a spol., převodovka DSG a vznětový motor (i když menší, pouze šestnáctistovka). Ani tohle nejsou úplně nejlepší výchozí podmínky, tak uvidíme!
Ještě pořád nic moc?
Překvapilo mě, jak rychle se faceliftované octavie po Česku rozšiřují. Alespoň já už je potkávám docela často, nejvíc pak s páskem LED diod ve spodní části světlometů. Ještě pořád si dovedu najít úhel, z něhož se mi novinka moc nelíbí, u základních verzí bez pásku je těch úhlů o něco víc… Co vy? Už si zvykáte?
Čert vem čtyři oči, pro mě začíná být nejkontroverznější novinkou faceliftu skleněný displej s úhlopříčkou 9,2 palce. Ano, mám dotykový telefon, chápu, že asi i kvůli jednoznačné nadvládě těchto přístrojů se automobilky uchylují ke stejnému řešení i v případě displejů, ale nevím… Stopy po prstech jsou moje úchylka, to bych ještě neobjektivizoval. Ale že musím pro volbu jednotlivých funkcí u dotykového displeje vždy přes základní menu, to je zbytečný krok navíc. U minulé verze jsem si jednoduše vybral tlačítko po straně displeje a byl jsem tam. Chybějící otočný ovladač pro hlasitost bych díky alternativě na volantu ještě omluvil, stejné tlačítko pro manuální ladění stanic mi ale strašlivě chybí.
skoda octavia testy nizsistredni
Co rozhodně nechybí, jsou nejrůznější formy konektivity a také on-line služeb. Nemůžu si pomoct, ale je to celé zatím trochu nedomyšlené, Škodovka by měla všechny služby sjednotit do jednoho celku. Takto si zatím vybíráte ze dvou nezávislých funkcí – Škoda Connect a Care Connect. S první se spárujete prostřednictvím telefonu, případně samostatné SIM karty. A pak už můžete využívat třeba navigace z googlu, k dispozici máte také info o počasí nebo cenách pohonných hmot. Care Connect (prodává se za 8100 Kč) pak má vlastní integrovanou SIMku a slouží hlavně po potřeby tísňového volání, díky této funkci umí rovněž auto komunikovat se servisem. Tři roky pak můžete zdarma využívat zasílání informací do telefonu o stavu vašeho auta – třeba to, jestli se stále nachází tam, kde jste ho zaparkovali.
Užitečné. Ale proč musím u Škoda Connect při párování systému s telefonem zadávat VIN? A pro další služby využívat jinou službu, tedy Care Connect? Všechny tyto on-line funkce bych poprosil sloučit do jednoho balíčku, vypustit to příšerně zdlouhavé zadávání kódu VIN a zajistit, aby služby spolehlivě fungovaly s každým telefonem. Zatím je nedodělků docela dost.
Motor, jízdní vlastnosti
Šestnáctistovka TDI je nejprodávanějším motorem v octavii a za dobu svého působení se dočkala hned dvakrát navýšení svého výkonu. Začínala na 77 kW, aby se přes 81 dostala na stávajících 85 kW. Vstřikovače Delphi zůstaly, Škoda zapracovala na naladění softwaru. Nejvyšší točivý moment 250 N.m by pak měl působit v širším pásmu otáček, výrobce udává spektrum 1500 až 3200.
Pěkné, opravdu se ale na slíbené hodnoty můžeme těšit? Testovaný bílý kousek jsme tak vzali na válcovou zkušebnu společnosti Dieselpower a šestnáctistovku změřili. Výstup najdete v grafu, každopádně hodnoty výkonu i točivého momentu jsou vyšší než v oficiálních technických údajích. Konkrétně u výkonu jsme naměřili 93,6 kW (při 3663 otáčkách), točivý moment pak vrcholí hodnotou 278,1 N.m při 2479 otáčkách. Jak je však vidno z grafu, zhruba kolem zmíněných šestnácti set je k dispozici už v podstatě kompletní nálož newtonmetrů.
Jízda naprosto přesně potvrzuje naměřené parametry. Nad 3500 tisíce nemá cenu motor točit, tady mu docela rychle docházejí síly. Zatímco z nízkých otáček se sbírá tak, že vás nenapadne, proč byste si měli kupovat silnější dvoulitr, ve vyšších rychlostech je to jinak. Ani nemusíte spěchat po Německu, stačí třeba dálniční nájezd. Ve zpětném zrcátku kamion, plyn na podlahu, abyste se co nejrychleji dostali bezpečně nad stovku, a šestnáctistovka najednou nemá, kde brát. Dvoulitr se bude hodit.
skoda octavia testy nizsistredni
Ale jenom kvůli suverénnější dynamice, spotřeba je podle očekávání velmi přijatelná. Týdenní test jsem absolvoval s průměrem 5,5 litru, mimo dálnice a město se dá udržet pod pěti. Jestliže se však vydáte na delší dálniční projížďku, počítejte tady spíš s průměrem kolem 6,5 litru.
Spolupráce se sedmistupňovým DSG (dvě suché spojky) je bezproblémová, řekl bych, že výrazně plynulejší a méně vrtkavá než v případě dlouhodobě testovaného Seatu Ateca (dvoulitr TDI a rovněž sedm stupňů). Ve španělském SUV se musíte naučit zacházet s plynem tak, aby převodovka zbytečně nepodřazovala a akcelerace byla plynulá, s bílou octavií jsem podobné problémy neměl.
Vždy jen klasika. Pomůže komfortu?
Tohle je dobrá zpráva – šestnáctistovku TDI si nikdy nemůžete koupit s elektronickými tlumiči. Na displeji (viz galerie) sice stále může svítit výběr z módů Eco, Normal, Sport a Individual. Nastavení podvozku s klasickými tlumiči však volbou režimu neovlivníte, dočkáte se jen jiné odezvy na přidání plynu, upraví se také řazení převodovky DSG.
A teď ne úplně dobrá zpráva – kombík bez zmíněných adaptivních tlumičů nemůže mít hydraulické uložení zadní nápravy. A to se podílí na lepším komfortu (nebo by mělo). Že se to hydrolágrům ale nedaří úplně stoprocentně, dokazuje první test faceliftované octavie (v úvodu zmíněná verze 2.0 TDI s podvozkem DCC).
skoda octavia testy nizsistredni
A co tedy testovaný kombík? Šestnáctistovka TDI, převodovka DSG, vlečená zadní náprava, klasické tlumiče a osmnáctipalcová kola? Ideální to není, zadní náprava se však přece jen uklidnila. Rozdíl je to citelný na první ostřejší nerovnost, s menšími koly bych si už možná troufl mluvit o opravdovém pohodlí. Osmnáctky jsou opravdu zbytečně moc. V testovém bílém případě tak už nepřicházely nenadálé ostré rány, spíš jsem na nerovnostech cítil, že vyšší profil pneumatik by si s nimi poradil určitě líp. Tady je lék jednoduchý – prostě si nekupujte zbytečně velká kola!
Závěr
V prvním testu faceliftované octavie jsem konkrétnímu kousku vyčítal nedostatečný komfort zadní nápravy, druhý pokus vyšel v tomto směru škodovce lépe. Klasické tlumiče se s většími výmoly vypořádají opravdu lépe, osmnáctipalcová litá kola ale stejně doporučit nemůžu. Zůstaňte nejvýš u sedmnáctek, nekupujte si panoramatickou střechu (ušetříte peníze a hlavně kila…) a Octavia Combi bude v zásadě pohodlným autem.
Vznětová šestnáctistovka jezdí za 5,5 litru, dynamika je dostatečná do „subdálničních“ rychlostí. Jestliže požadujete výkonovou rezervu a spontánní odezvu i nad 100 km/h, určitě si kupte dvoulitrové TDI. Připlatíte 50.000 Kč, tedy stejnou sumu jako za převodovku DSG. Kombík vybavený motorem 1.6 TDI/85 kW stojí nejméně 562.900 Kč, v základní výbavě Ambition by mi chyběla hlavně automatické klimatizace, za níž se připlácí 18.100 Kč. Určitě bych ještě přihodil 14.000 Kč za paket Ambition Plus, obsahující tempomat, vyhřívané přední sedačky a bluetooth handsfree. A byl bych v zásadě spokojený! Takže to máme… Za slušně vybavenou Octavii Combi 1.6 TDI 85 kW Ambition (převodovku DSG bych asi oželel) 595.000 Kč!
skoda octavia testy nizsistredni
Nejlevnější verze modelu | 437.900 Kč (Octavia Combi 1.0 TSI/85 kW Active) |
Základ s testovaným motorem | 501.900 Kč (Octavia Combi 1.6 TDI/85 kW Active) |
Testovaný vůz bez příplatků | 612.900 Kč (Octavia Combi 1.6 TDI/85 kW DSG Ambition) |
Testovaný vůz s výbavou | 949.800 Kč (Octavia Combi 1.6 TDI/85 kW DSG Style) |
Plusy
- Reálně nízká spotřeba paliva
- Slušně fungující DSG
- Na klasických tlumičích lepší komfort
Minusy
- Průměrná dynamika
- Základní výbava by mohla být bohatší
Foto: Petr Homolka