Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Legendární Škoda Felicia slaví 30 let: Byla autem úplně pro každého

Karel Haas
Diskuze (51)

Před třiceti lety začala Škoda vyrábět pětidveřové hatchbacky Felicia s pohonem předních kol. Následovalo pětidveřové kombi a užitkové verze.

V roce 1991 se automobilka Škoda stala součástí koncernu Volkswagen a vydala se směrem k výrobě praktických a cenově dostupných modelů. Prvním modelem vyvinutým pod křídly koncernu VW byla Felicia. Staronové jméno dostala podle úspěšného kabrioletu Škoda Felicia, vyráběného v letech 1959 až 1964. Koncepcí s motorem vpředu napříč a pohonem předních kol vycházela z předchůdce Škoda Favorit/Forman (1987–1994). S pomocí know-how Volkswagenu měla Škoda usnadněnou cestu k moderním bezpečnostním prvkům jako jsou airbagy a ABS.

Vývoj Felicie byl zahájen v roce 1991 s částečným využitím počítačů a o rok později byla vyrobena testovací série. Sériová výroba hatchbacků byla zahájena v továrně Škoda v Mladé Boleslavi v září 1994. V roce 2000 byla výroba hatchbacků a kombi přemístěna do Kvasin, kde se již předtím vyráběly užitkové verze. Verze Pickup, Vanplus a Fun se vyráběly také ve Vrchlabí. Vozy Felicia se také montovaly z montážních sad v Bosně a Hercegovině a v polské Poznani. Verze lišící se výbavou a motorem se označovaly zkratkami LX/Lxi, GLX/GLXi, kde písmeno „i“ označovalo motor s objemem 1,3 litru a výkonem 50 kW.

Podvozek

Podvozek Škody Felicia (foto) vycházel z řady Favorit/Forman, včetně podlahové plošiny. Felicia měla vpředu zavěšení s podélnými trojúhelníkovými rameny a vzpěrami McPherson. Zadní náprava byla kliková s vlečnými rameny a stabilizátorem. Vpředu i vzadu obstarávaly pérování vinuté pružiny. Na rozdíl od Favoritu se úhel odklonu kol přední nápravy změnil na negativní a u verzí s těžším motorem (1,6 a 1,9 D) byl přidán stabilizátor. Na zadní nápravu hatchbacku se montovala příčná výztuha snižující nedotáčivost. Kapalinové dvouokruhové brzdy s posilovačem byly vpředu kotoučové a vzadu bubnové, systém ABS se dodával za příplatek.

Felicia měla vpředu vzpěry McPherson, zadní náprava byla kliková s vlečnými rameny a stabilizátorem. Felicia měla vpředu vzpěry McPherson, zadní náprava byla kliková s vlečnými rameny a stabilizátorem.

Hatchback

Pětidveřový pětimístný hatchback Škoda Felicia (foto) se poprvé představil veřejnosti v říjnu 1994 v Praze. Malý rodinný automobil měl samonosnou karoserii s panely z ocelového plechu, která byla ve srovnání s Favoritem tužší. Felicia měla rozvor náprav 2450 mm, rozchod kol 1420/1380 mm a vnější rozměry 3855 x 1635 x 1415 mm (délka x šířka x výška). Jednoduché, hladké linie karoserie navrhli stylisté Škodovky. Zvolili velká okna, nenápadnou přední masku, obdélníkové světlomety spojené s čirými předními směrovými světly a černé plastové nárazníky.

Jednoduché, hladké linie karoserie navrhli stylisté Škodovky. Jednoduché, hladké linie karoserie navrhli stylisté Škodovky.

Ve své době moderní interiér měl pohodlná sedadla nabízející dostatečný komfort i boční vedení. Palubní deska měla vše potřebné soustředěno před dvouramenným volantem (u modelů s airbagy čtyřramenným). Na středové konzoli se objevily kruhové ovladače topení a ventilace.

Hatchback Škoda

Felicii poháněl vpředu napříč uložený zážehový, kapalinou chlazený řadový čtyřválec s rozvodem OHV o objemu 1289 cm3 (vrtání x zdvih: 75,5 x 72 mm). S kompresním poměrem 8,8:1 a jednobodovým vstřikováním paliva Bosch Monomotronic (BMM) měl ve verzi LX nejvyšší výkon 54 k (40 kW) při 5000 min-1 a točivý moment s vrcholem 94 Nm při 3250 min-1. Ručně řazená pětistupňová převodovka měla řadicí páku na středovém tunelu. Vůz s pohotovostní hmotností 925 kg dosahoval maximální rychlosti 140 km/h a z klidu na stovku zrychlil za 18 s.

Verze LXi měla motor stejného objemu s kompresí zvýšenou na 9,7 a nejvyšší výkonem 68 k (50 kW) při 5000 min-1. Točivý moment byl zvýšen na 100 Nm při 3750 min-1. Výkon motoru se přenášel na přední kola přes suchou jednokotoučovou spojku a pětistupňovou manuální převodovku.

Na podzim 1996 dostaly 1,3litrové čtyřválce vícebodové vstřikování paliva, označované jako MPI. Výkon byl zachován, ale zvětšil se kroutící moment, maximální rychlosti zrychlení. Ve stejném roce také začaly nabízet koncernové motory VW 1.6 (zážehový 55 kW, rozvod OHC) a VW 1.9 D (vznětový 47kW s nepřímým vstřikováním a vírovou komůrkou).

Škoda Felicia v provedení hatchback měla pohotovostní hmotnost od 935 kg až po 1020 kg se vznětovým motorem. Po dovolené v roce 1996 byla zahájena výroba motorů s vícebodovým vstřikováním. Maximální rychlost se pohybovala podle typu motoru od 151 km/h (1,3 litru) až do 170 km/h (1,6 MPI). Celkem vyrobila Škoda 915.853 vozů Felicia s karoserií hatchback.

Video se připravuje ...

Kombi

V červnu 1995 se na autosalonu v Brně představila Škoda Felicia s pětidveřovou karoserií kombi (foto). Felicia Combi měla většinu karosářských dílů shodných s hatchbackem, včetně zadních výklopných dveří. Kombi mělo delší zadní převis (délka narostla na 4205 mm) a třetí boční okno na obou stranách. Ostatní rozměry zůstaly stejné. Objem zavazadlového prostoru se zvýšil z 272 litrů u hatchbacku na slušných 447 litrů (1366 litrů po sklopení zadních sedadel).

Zadní výklopné dveře kombi byly totožné s hatchbackem. Zadní výklopné dveře kombi byly totožné s hatchbackem.

Kombi, stejně jako hatchback, se dočkalo rozšíření nabídky pohonných jednotek o motory 1.6 MPI (s rozvodem OHC a vícebodovým vstřikováním paliva) a vznětový 1.9D, vyráběné Volkswagenem. Později se nepřímé vícebodové vstřikování MPI objevilo i u motorů o objemu 1,3 litru. Modely kombi se stejně jako hatchback prodávaly v akčních verzích ColorLine, Mystery a Family. Nejluxusnější byla Felicia Laurin & Klement s koženým interiérem. Verze Felicia SpaceLine se vyráběla pouze jako kombi. Kombi se prodávalo se základní cenou 272 tisíc korun a vyrábělo se až do června 2001 společně s hatchbackem. Celkem bylo v Mladé Boleslavi a Kvasinách vyrobeno 351.895 vozů Škoda Felicia s karoserií kombi.

Užitkové verze (Pickup, Vanplus a Fun)

Dvoumístná Škoda Felicia Pickup (typ 797) se vyráběla od roku 1995 a měla upravenou zadní nápravu se zvětšenou nosností. Pickup měl otevřený nákladový prostor o velikosti přes 2 m2 a užitečnou hmotnost 605 kg. Vyráběl se v závodech Kvasiny a Vrchlabí, kde jich bylo dohromady vyrobeno 127.595 kusů. Současně s Felicií Pickup se krátce vyráběla exportní verze Volkswagen Caddy, lišící se znakem na přídí a disky kol z koncernového Volkswagenu Polo.

Felicia Vanplus byla pětidveřová užitková verze, odvozená z modelu kombi. Dvoumístný vůz měl přepážku za sedadlem řidiče a spolujezdce. Nákladový prostor s objemem 2176 litrů byl umístěn v plastové nástavbě se zvýšenou střechou. Z bran závodů Kvasiny a Vrchlabí vyjelo 5168 vozů Felicia Vanplus.

Škoda Felicia Fun (foto) byl dvoumístný pickup s s otevřeným nákladovým prostorem. Zadní stěna kabiny se dala posunout dozadu, čímž vznikla další dvě místa bez střechy. V letech 1997 až 2000 jich bylo vyrobeno 4216 kusů ve žluté barvě. Na přání se dodávala laminátová nástavba.

Pickup Škoda Felicia Fun (Typ 796) se vyráběl v letech 1996 až 2000. Pickup Škoda Felicia Fun (Typ 796) se vyráběl v letech 1996 až 2000.

Modernizace a facelift

V roce 1996 došlo k vyztužení karoserie, vynucené při použití airbagů. U čtyřválce s objemem 1,3 litru byl zvýšen kompresní poměr, změněno časování vačkového hřídele, tvar vaček a použito vícebodové vstřikování paliva od firmy Siemens. Kvůli vyšší hmotnosti koncernových motorů 1.6 MPI a 1.9D byla vyztužena přední náprava a doplněna o příčný stabilizátor. Změny byly provedeny i v interiéru a výbavě, například osvětlení zavazadlového prostoru mělo nově spínač vedle dveří a zadní dveře se otevíraly z místa řidiče.

V únoru 1998 se představila v Mladé Boleslavi faceliftovaná Škoda Felicia (foto). Nejviditelnější změnou byla nová přední maska s chromovaným rámečkem, větší světlomety a kapota ve stylu vozu Škoda Octavia. Plastové nárazníky dostaly barvu karoserie (později se takto změnila i barva klik venkovních zpětných zrcátek). Změnil se tvar předních světel a mlhovek a zároveň byla zlepšena antikorozní ochrana. Při faceliftu došlo k malému prodloužení karoserie Felicie. Hatchback byl delší o 28 mm (3883 mm) a kombi narostlo o délku o 32 mm (4237 mm).

Nejviditelnější změnou při faceliftu v roce 1998 byla nová přední maska, větší světlomety a kapota ve stylu Octavie. Nejviditelnější změnou při faceliftu v roce 1998 byla nová přední maska, větší světlomety a kapota ve stylu Octavie.

Výroba Felicie byla ukončena 20. června 2001, kdy vyjel z továrny poslední vůz Felicia LX 1.9 D bílé barvy. Celkem bylo vyrobeno v letech 1994 až 2001 1.420.441 vozů Felicia. Nástupcem se stala Škoda Fabia, která se od roku 1999 vyrábí dodnes ve čtvrté generaci. „Feldo“, vítej mezi veterány."

Karel Haas
Diskuze (51)

Doporučujeme

14. 5. 2024 13:13
Výborné auto
S 1.6 Feldou jsem jezdil nějakých 11 let, před tím v práci ještě s 1.3 50kW. Byla praktická, prostorná, s pravidelným servisem spolehlivá, dobře a za hubičku se opravovala. Když člověk přesednul z Favorita, tak byl jak v jiném vesmíru. Interiér byl hezky udělaný. Ta 1.6 byl hodně povedený motor, s tou nízkou hmotností cvičil hezky. I v 5 lidech a batohy nebyla dýchavičná. Navíc se jednalo o hodné auto, které dávalo dopředu vědět, že se blíží limit. Ale havarovat bych v ní mimo město nechtěl. A když už začala jedou rezavět, tak se z ní stávala kasička, pokud si ji člověk chtěl udržet. Dodatečná antikorozní ochrana byla nutností. Ale mám na ni hezké vzpomínky, s nějakou dobře udržovanou bych se klidně zase rád projel.
15. 4. 2024 11:57
Úplně lidové auto to nebylo
Pro rodinu jedině kombi a to stálo kolem 300 tisíc v socka výbavě. V tu dobu dost velké peníze, asi jako dnes obyčejnější Tesla nebo Kodiaq.
Hlavní výhodou byla praktičnost a levné náhradní díly. Ale kvalita na dnešní poměrny dost podrůměrná. Už po roce měla několik závad. Výfuk odešel po třech letech. A protikorozní úprava mizerná.
Jediný slušný motor byl 1.6, který pěkně táhnul odspoda. Auto hlučné, především větráky a motor.
Kdyby si měl člověk připlatit klimatizaci, ABS a airbagy, tak to stojí nesmysl.
I přesto, za ty prachy v tu dobu nic lepšího nebylo.
15. 4. 2024 09:40
Re: Předfaceliftová felda
Diky za osvezeni Leona :). Pod tim deklem byla tusim rezerva.
Sice Scenic je MPV, to uznavam, ale koncepcne vychazi z Megana a ani ten nemel tuhle prolaklinu. Spise mne to prijde, ze vyskyt teto prolakliny je spise u Skody nez u jinych vyrobcu. Bavim se tedy vzdy o kombi verzich (coz by u stejneho modelu nemel byt v teto oblasti signifikantni rozdil).
Avatar - twistedTSD
15. 4. 2024 09:22
Re: Legendarni?
No spíš byste si ho měli nastudovat vy. Legendárnost ještě nemusí spočívat v objektivních kvalitách.
Avatar - twistedTSD
15. 4. 2024 09:19
Re: Pekne auto
Někdy od FL tam 100% byla nějaká forma ochrany exponovaných částí.