Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Octavia Tour 1,6 MPI – Starý známý

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (186)
Konzervativní design, osvědčená technika, prostorný interiér, velký zavazadelník a dobrá cena mají být hlavními trumfy nové Octavie Tour. Jsou tu i nějaká ALE?

Výroba starší generace zároveň s tou, která ji nahrazuje, představuje pro automobilky snadnou cestu, jak do své nabídky zařadit model, který k prodejcům přiláká většinou konzervativně smýšlející zákazníky. Ti vedle léty prověřeného designu a osvědčené techniky oceňují i sympatickou cenovou politiku, která starší modely provází.

Dokonalou ukázkou toho, jak může starší generace žít svým vlastním životem vedle svého nástupce, se stala první generace Octavie Tour nabízená v letech 2004 až 2010.

Konzervativec

Na její místo letos na podzim nastupuje stejnojmenný model, který je většinou označován za Octavii druhé generace z období před faceliftem provedeným v roce 2008. Skutečnost je ovšem trochu jiná. Nová Škoda Octavia Tour sice vypadá stejně jako Octavia z let 2004 až 2008, sdílí s nimi ale pouze komponenty, jako jsou kapota motoru, maska chladiče, přední blatníky, nárazníky s černými lištami, hlavní světlomety a zadní svítilny. Skelet karoserie nebo například dveře jsou shodné s modernizovanou Octavií vyráběnou od roku 2008. Z té pocházejí i rozměrná vnější zpětná zrcátka, která jsou u Octavie Tour stejně jako vnější kliky dveří vždy v černé barvě.

skoda octavia testy skoda octavia testy  

Octavia Tour sdílí s modernizovanou Octavii i kompletní interiér. Ten na první pohled sice záplavou tmavých plastů příliš nenadchne, ale v Octavii v provedení Prima nebo Classic vás čeká prakticky to samé. K luxusní atmosféře, kterou do interiérů nižší střední přinesl Peugeot 308, má Tour daleko, ale Škoda u objemových modelů nikdy nehrála na efekt.

Když se nenecháte odradit prvním dojmem, časem poznáte, že i levná Octavia se drží vysoké kvality použitých materiálů a velmi dobrého zpracování, známých to charakteristik dražší Octavie. Ani nabídka vnitřního prostoru, za kterou byla Octavia druhé generace nesčetněkrát chválena, se nezměnila.

Překvapením je pro nás použití palubní desky z modernizované Octavie, u níž je měkčený plast nejen v horní části, ale ve střední části je protažen až k dolů středovému tunelu. To znamená, že pravé koleno řidiče se neopírá o tvrdý plast jako u řady i výrazně dražších vozů současnosti.

Ze současné Octavie pocházejí i sedadla, což je důležitá informace především v případě těch předních, standardně vybavených hlavovými opěrkami WOKS (Whiplash Optimierte KopfStützen). Ta jsou používána právě od faceliftu provedeného v roce 2008 a lépe chrání krční páteř v případě nárazu zezadu.

Určitě se najdou jedinci, kteří Octavii Tour odsoudí za nedělené sklopné zadní sedadlo. Příplatek 4200,- Kč za dělené sedadlo (s loketní opěrkou a odkládací schránkou) vypadá tak trochu jako naschvál. Malou útěchou snad bude to, že u kombi se připlácí jen 1400,- Kč.

Spartánské zařízení

Jednou z achillových pat Octavie Tour se u zákazníků může stát chudá základní výbava. Auto nižší střední třídy za 300 tisíc Kč v dnešní době působí jen s ABS a čelními airbagy poněkud nepatřičně. Bezpečnostní výbavu je sice možné rozšířit o boční airbagy (za 10.900,- Kč), boční i hlavové airbagy (za odvážných 20.900,- Kč), nebo ESP (za 13.000,- Kč), ale potom začne cena nebezpečně šplhat vzhůru a to jste si ještě nezútulnili interiér.

skoda octavia testy skoda octavia testy  

Standardní komfortní výbavu lze jednoduše označit za nulovou. V základním provedení Octavie Tour si totiž při potřebě stáhnout kterékoliv z oken procvičíte krouživými pohyby své ruce. Za elektrické ovládání předních oken se připlácí 7.600,- Kč, protože jsou v kombinaci s 6 reproduktory palubního audiosystému. Pokud máte rádi hudbu, tak si budete muset zpívat nebo připlatit tučných 8.400,- Kč za rádio Blues s přehrávačem CD i MP3, k němuž musíte za 4.400,- Kč přikoupit ještě šest dalších reproduktorů, které doplňují původní dva montované.

Příplatek 35.300,- Kč za manuální klimatizaci nejspíš zaplatí jen zákazníci, kteří na konci ceníku přehlédnou akční paket Tour Plus za 10.000,- Kč, jehož součástí jsou již několikrát zmiňované reproduktory a přístrojový panel MFA s multifunkčním ukazatelem a manuální klimatizace.

skoda octavia testy skoda octavia testy  

Základní cena 282.500,- Kč v případě Octavie Tour se splývavou zádí sice vypadá velmi sympaticky, ale zároveň je také velmi nereálná. Právě díky příplatkům za airbagy, ESP, autorádio a klimatizaci se cena vyšplhá daleko nad 300.000,- Kč. A to jsme se ještě nezmínili o poněkud zvláštních položkách příplatkové výbavy, které představuje například jinde standardní možnost deaktivace airbagu spolujezdce (za 1.600,- Kč) nebo třetí hlavová opěrka (za 900,- Kč).

Známá technika

Udatný Achilles byl sice zranitelný jen na jedné patě, ale Škodě Octavii Tour může vedle minimalistické výbavy uškodit i skutečnost, že je nabízena pouze se jediným zážehovým čtyřválcem 1,6 MPI. Ten samozřejmě prodělal modernizaci a splňuje emisní normu Euro 5. Nadále spolupracuje s manuální pětistupňovou převodovkou, která stále vyniká precizní kulisou a bezproblémovým chodem řadicí páky.

Známý čtyřválec s variabilním sacím potrubím v testované Octavii Tour příjemně překvapil svou živostí, která nijak nepřipomínala námi dříve testované verze. Ty většinou ztrácely body za svou lenivost a chuť na drahocennou tekutinu v palivové nádrži. Tentokrát bylo vše trochu jinak. Motor hbitě reagoval na sešlápnutí plynového pedálu a nechal si líbit i vyšší otáčky.

Při jízdě po dálnici ustálenou rychlostí 100 km/h pracuje atmosférická šestnáctistovka se 3200 min-1 a palubní počítač udává průměrnou spotřebu 6,3 litru na 100 km. V rychlosti 130 km/h je ručička otáčkoměru až za 4100 min-1. Na dálnici v tomto režimu raději počítejte s vyšší průměrnou spotřebou, my jsme jezdili za 8,4 l/100 km.

Podvozek Octavie Tour je naladěn na komfortní jízdu a subjektivně se nezdál být tak tuhý jako u běžné Octavie. I nadále ovšem nabízí jisté jízdní vlastnosti a stabilitu i při vysokých rychlostech na dálnici. Přes absenci izolace na kapotě je hluk od motoru pronikající do kabiny snesitelný. Na vyšší hluk od kol při jízdě po dálnici mohla mít u testovaného exempláře vliv i skutečnost, že měl nové zimní obutí.

skoda octavia testy skoda octavia testy  

Závěr

Nic není zadarmo, skoro vždy je potřeba vyměnit něco za něco. Za cenu pod 300.000,- Kč Škoda nabízí prověřenou robustní techniku, prostorný interiér s kvalitními materiály, jistý podvozek a samozřejmě nadprůměrně objemný zavazadlový prostor.

Smířit se ale musíte se skromnou bezpečnostní výbavou v základním provedení, s několika designovými ústupky, jediným a navíc letitým motorem v nabídce a poněkud vyšší spotřebou než u moderních maloobjemových TSI.

První cena vozu 282.500,- (1,6 MPI, 75 kW, OctaviaTour)
První cena vozu s testovanou motorizací 282.500,- (1,6 MPI, 75 kW, OctaviaTour)
Základní cena testovaného vozu 282.500,- (1,6 MPI, 75 kW, OctaviaTour)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 407.000,- (1,6 MPI, 75 kW, OctaviaTour)

Plusy

  • Osvědčená technika
  • Přesné řazení
  • Komfortní a stabilní podvozek
  • Kvalitně zpracovaný a prostorný interiér
  • Poloha řidiče za volantem
  • Objemný zavazadlový prostor

Minusy

  • Pouze s motorem 1,6 MPI
  • Chudá základní výbava
  • Omezená nabídka příplatkové výbavy
  • Vyšší hluk od pneumatik
Ondřej Pavlůsek
Diskuze (186)
Škoda Octavia Tour 1,6 MPI
Cena základní sestavy 282 500 Kč
Výbava základní sestavy ABS včetně EBV, MBA, MSR, ASR, ESBS, airbag řidiče a spolujezdce, přerušení přívodu paliva při nárazu, imobilizér, indikátor vnější teploty, zapnutí výstražných světel při panickém brzdění, příprava pro uchycení dvou dětských sedaček s bezpečnostním systémem Isofix na zadních sedadlech, přední opěrky hlavy WOKS, dvě výškově nastavitelné hlavové opěrky vzadu, tříbodové výškově nastavitelné přední bezpečnostní pásy s přitahovači, tři tříbodové bezpečnostní pásy vzadu, centrální zamykání - Safe systém, zvuková signalizace nevypnutých světel, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, mechanické ovládání oken vpředu a vzadu, radiopříprava se 2 reproduktory, vnitřní cirkulace vzduchu (pylový filtr), výškově nastavitelné sedadlo řidiče čtyřramenný volant nastavitelný ve dvou osách, elektromechanický posilovač řízení, otáčkoměr a digitální hodiny, přední stěrače Aero (s cyklovačem a volbou frekvence), středová konzola se zásuvkou 12 V, vyhřívané zadní sklo, zadní sedadlo nedělené sklopné, nárazníky lakované v barvě vozu, vnější zpětná zrcátka a vnější i vnitřní kliky v černé barvě, bez označení motorizace na zadním víku, sada na opravu pneumatik (bez rezervního kola, zvedáku vozu a klíče na kola), kola ocelová 6J×15" s velkoplošnými kryty kol Avantgarda, pneumatiky 195/65 R15 Kč
Cena testované sestavy 407 000 Kč
Výbava testované sestavy Tour Plus: Klimatizace, elektrické ovládání oken vpředu, dalších 6 reproduktorů (2 další vpředu a 4 vzadu), MFA (přístrojový panel s multifunkčním ukazatelem) (+10.000,- Kč), Deaktivace airbagu spolujezdce (+1.600,- Kč), hlavové airbagy, boční airbagy vpředu a signalizace nezapnutého bezpečnostního pásu řidiče (+20.900,- Kč), ESP včetně ABS, EBV, MSR, ASR, EDS, HBA, DSR, ESBS (+13.000,- Kč), centrální zamykání s dálkovým ovládáním (dva sklopné klíčky) (+4.000,- Kč), přední mlhové světlomety (+5.000,- Kč), signalizace vzdálenosti při parkování vzadu (+9.100,- Kč), tempomat (+11.000,- Kč), tónovaná skla (+5.000,- Kč), rádio Blues (1 DIN) s CD, MP3 (pouze s dalšími 2 reproduktory vpředu nebo dalšími 6 reproduktory) (+8.400,- Kč), vyhřívání předních sedadel, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce s bederními opěrami (pouze s klimatizací) (+9.500,- Kč), třetí hlavová opěrka vzadu (+900,- Kč), zadní sedadlo dělené, sklopné, s loketní opěrou s odkládací schránkou (+4.200,- Kč), síťový program (+1.300,- Kč), zadní stěrač Aero s ostřikovačem (+2.700,- Kč), rezervní kolo ocelové (plnohodnotné), zvedák vozu, klíč na kola, bez sady na opravu pneumatik (pouze s koly Deimos nebo Crateris) (+1.200,- Kč), kola z lehké slitiny Crateris 6,5J×16", pneumatiky 205/55 R16 (+16.700,- Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1595
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 75 / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 148 / 3800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 190
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.6 / 5.5 / 7.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 560 / 1430
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1195 / 675
Rozměr pneu: 205/55 R16
Škoda Octavia Tour 1,6 MPI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4572
b) šířka (mm): 1760
c) výška (mm): 1462
d) rozvor (mm): 2578
e) rozchod vpředu (mm): 1541
f) rozchod vzadu (mm): 1514
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 820 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Aladeen
7. 1. 2013 13:40
Re: OCT Tour II Combi s malým motorkem...
59kw ? no tak pre dôchodcov do Tesca a späť , nezapomeň že časom koníky strácaš 1rok/1-2kone ;-)
11. 6. 2012 09:13
OCT Tour II Combi s malým motorkem...
Koupil jsem OCT Tour Combi s malým motorkem 1,4/59kW. Jediný test tohoto motoru jsem našel zde na webu „nejslabší bez padáku“. V podstatě s ním souhlasím. Auto mám cca 1 měsíc, najeto 1000km mimo dálnice. Stále mi vrtaly hlavou ty otáčky ve 130km/h, když Škoda Forman /50kW má při cca130km/h otáčky cca 3500. S ohledem na záběh s tím jezdím do cca 3000ot/min, ale 130km/h jsem jednou zkusil a otáčky byly cca 3500 ot/min. Tachometr je díky palubnímu počítači také digitální a proti starým autům ukazuje PŘESNOU RYCHLOST bez rezervy, která odpovídá údajům na radarech ve vesnicích (porovnáno se Škoda Forman, kde tachometr ukazuje o cca 5 km/h nižší rychlost a s radary). Spotřeba plná nádrž/plná nádrž po 780km je 6,2l/100km. Papírově je zcela zvláštní, že tento motor má skoro stejný max. kroutící moment jako 80kW 1.4l v Hyundai i30cw ….Kolem 2500-3000 motor táhne velmi dobře. S autem jsem velmi spokojen, fakt je ale, že to nemám nic moc s čím porovnávat. Konfigurace včetně 4 zimních kol, manuální klimatizace (balík Tour Plus), mlhovky, záruka 4 roky/60 tisíc km, opěrka v zadních sedadlech rovných 300.000kč. :-)
16. 4. 2012 14:22
Re: má smysl
Koupil jsem octavii tour II v říjnu 2011 prakticky ve stejné výbavě (nemám mlhovky) za 270.000Kč. Jsem taky spokojený, motor není žádnej dravec, ale s tím jsem do toho sel. Hodne si vezme pri courání po Praze, to je treba okolo deseti litru, na druhou stranu pri ceste do práce po jižní spojce jedu za 6 litru. Okresky se daj v pohode pod sest a dálnice od 6l (110km/hod) do 7,5l (130km/hod). Motor je línější, resp. využitelný otáčky pro sportovnější jízdu jsou od 2500 do 4000. Pri rychlosti nad 130km/hod motor uz zacíná úpět a vezme si víc oleje. ... Na poklidnou jízdu po okreskách ideální motor, na jízdu v zácpách a při rychlostech nad 130 km/hod bych volil něco jinýho. Já jsem ale spokojen. Mimochodem dlouhodobá spotřeba někde okolo 6,3l v coz sem pri koupi ani nedoufal.
16. 2. 2011 17:35
Re: Napríklad Hyundai 1,4 Patriot
Tak takhle jsem se už dlouho nepobavil. Palec nahoru :yes: Tohle musím poslat svým známým :-)
25. 12. 2010 09:21
Re: 1.6 MPI 75 kW je narozdíl od 74 kW verze relativně úspor
Co se týká OI Tour, tak se za rok 2009 se prodalo víc benzínů (60:40).