Škoda Octavia vs. Octavia Tour: Co koupit?
Pod názvem Škoda Octavia Tour se začíná prodávat druhá generace Octavie s původním designem z roku 2004 a s jedinou specifikací – motorem 1,6 MPI (75 kW) a výbavou Tour. Mnoho zákazníků bude jistě zvažovat, zda zvolit tento model, nebo dát přednost faceliftované Octavii s novým motorem 1,2 TSI (77 kW). Rozhodli jsme se proto porovnat ceny obou modelů.
U Octavie Tour je volba jasná – základní a prakticky jediný nabízený model s cenovkou 282.500,- Kč. Jeho výbava obsahuje mimo jiné dva airbagy, posilovač řízení, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, centrální zamykání nebo volant nastavitelný ve dvou osách. Abychom se přiblížili základní výbavě nové Octavie, musíme zvolit alespoň paket Tour Plus za 10 tisíc Kč, který přidává klimatizaci, elektrické stahování předních oken a palubní počítač. Cena Octavie Tour se tak dostává na 292.500,- Kč.
V případě nové Octavie vybíráme z akčního ceníku Octavia Edition CZ verzi 1,2 TSI Prima – nejlevnější provedení za 334.900,- Kč. Rozdíl v základních ceníkových cenách tedy činí výrazných 52 tisíc korun. Octavia Prima má však navíc nejen klimatizaci a elektrické stahování oken, ale také boční airbagy (u Octavie Tour za příplatek 10.900,- Kč).
Další, i když menší, redukci cenového rozdílu představuje příplatek za dělená zadní sedadla (4.200,- Kč u Octavie Tour proti 2.800,- Kč u Octavie) a skutečnost, že Octavia Tour nemá ve standardní výbavě třetí opěrku hlavy vzadu a deaktivaci airbagu spolujezdce (900,- a 1.600,- Kč).
Ceny dalších běžných příplatkových položek jsou u obou modelů stejné: rádio s MP3 za 8.400,- Kč, okenní airbagy za 10.000,- Kč, ESP za 13.000,- Kč a metalický lak za 11.600,- Kč.
Pokud sečteme všechny jmenované příplatky, dostaneme téměř maximálně vybavenou Octavii Tour za 353.100,- Kč. Oproti tomu shodně vybavená Octavia Prima vyjde na 380.700,- Kč. Rozdíl v ceně obou aut se v takové konfiguraci snižuje na 28 tisíc korun.
Škoda: Srovnání cen a výbavy Octavia TSI a Octavia Tour MPI | ||
Model | Octavia Tour | Octavia CZ Edition |
Motor | 1,6 MPI (75 kW) | 1,2 TSI (77 kW) |
Výbava | Tour | Prima |
Základní cena | 282.500,- | 334.900,- |
Airbagy čelní | S | S |
Airbagy boční | 10.900,- | S |
Airbagy okenní | 10.000,- | 10.000,- |
Centrální zamykání | S | S |
El. nast. a vyhřívání zrcátek | S | S |
El. stahování před. oken | 10.000,-* | S |
ESP | 13.000,- | 13.000,- |
Manuální klimatizace | 10.000,-* | S |
Metalický lak | 11.600,- | 11.600,- |
Pneumatiky | 195/65 R15 | 195/65 R15 |
Palubní počítač MFA | 10.000,-* | - |
Posilovač řízení | S | S |
Převodovka | 5stupňová | 6stupňová |
Rádio (CD/MP3) | 8.400,- | 8.400,- |
Zadní sedadlo dělené | 4.200,- | 2.800,- |
Cena při shodné výbavě | 353.100,- | 380.700,- |
Takový je rozdíl v pořizovací ceně mezi Octavií a o půl generace starší Octavií Tour. Novější model nabízí moderní motor 1,2 TSI, který má o 2 kW vyšší výkon, ale především o 27 Nm vyšší maximum točivého momentu, dostupné v podstatně širším spektru otáček. Má také lepší jízdní dynamiku a nižší kombinovanou spotřebu (mimo jiné díky šestistupňové převodovce).
Na druhou stranu, pokud se zákazník spokojí se starší technikou i designem, může cenový rozdíl v řádu desítek tisíc korun investovat do rozšíření výbavy (lze si dále připlatit např. tempomat, vyhřívání sedadel, přední mlhovky a další) nebo volby karoserie kombi, která je u Octavie Tour i Octavie za příplatek 30 tisíc korun.
Otázkou k diskusi je, který model byste koupili vy a jaké důvody by vás k takové volbě vedly.
Škoda Octavia a Octavia Tour - srovnání technických dat | ||
Model | Octavia Tour | Octavia |
Motor | 1,6 MPI | 1,2 TSI |
Převodovka | 5M | 6M |
Zdvihový objem [cm3] | 1595 | 1197 |
Válce/ventily | 4/2 | 4/2 |
Největší výkon [kW/min-1] | 75/5600 | 77/5000 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 148/3800 | 175/1550-4100 |
Max. rychlost [km/h] | 190 | 192 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 12,3 | 10,8 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 7,1 | 5,7 |