13.5. 2016 Jan Mička Jan Mička

Škoda Superb Greenline vs. Volkswagen Passat GTE – Souboj úsporných koncepcí

 

Názvy Greenline a GTE značí nejúspornější verze vlajkových lodí automobilek Škoda a Volkswagen. Umí skutečně jezdit za tolik, kolik slibují výrobci? A kdo bude nakonec úspornější?

Zelená a modrá jsou barvy, které v řeči automobilových výrobců značí nejúspornější varianty daných modelů. Vidět je můžete na hybridech či vozech na stlačený zemní plyn (CNG), přičemž výjimky netvoří ani automobilky Škoda a Volkswagen. Jejich nejúspornějšími vlajkovými modely jsou vznětový Superb Greenline a plug-in hybridní Passat GTE, přičemž oba vozy jsme již jeden po druhém vyzkoušeli v rámci velkých redakčních testů. Nyní je postavíme proti sobě, přičemž hlavním bodem našeho zájmu bude reálná kombinovaná spotřeba.

Tyto dva modely jsou hezkou ukázkou toho, jak která automobilka koncertu Volkswagenu přistupuje k vývoji techniky nejúspornějších variant. Škoda se zatím vydala jednodušší cestou a „zelenému“ superbu dopřála motor 1.6 TDI 88 kW, manuální šestistupňovou převodovku, snížený sportovní podvozek, lepší aerodynamiku a především systém vstřikování močoviny (SCR), který byl dosud vyhrazen pouze dvoulitrovým turbodieselům. Naproti tomu volkswagen vsadil na plug-in hybridní techniku se základem ve čtrnáctistovce TSI doplněné o silný elektromotor. Systém produkuje výkon 160 kW, vyznačuje se deklarovanou kombinovanou spotřebou 1,7 l/100 km, a relativně brzy si najde cestu také do modelů škodovky (jako první by jej měl dostat právě superb). Mladoboleslavští si zatím musejí u nejúspornějšího superbu vystačit „pouze“ s kombinovanými 3,7 litry na sto kilometrů, ale zase nabízejí nesrovnatelně nižší pořizovací náklady.

Stran pohonu jde v podstatě o dva zcela odlišné vozy a už z toho důvodu pro nás dnes klasické provedení srovnávacího testu odpadá, protože bychom v podstatě srovnávali nesrovnatelné. Passat by kupříkladu doplatil na vysokou základní cenu 1.149.900 Kč a škodovka by doslova propadla v hodnocení dynamiky. Od udělování bodů výjimečně ustoupíme, co se ale měření spotřeby týče, budeme nekompromisní. Vozy v rámci testování urazily naprosto stejnou trasu v plném provozu, přičemž výsledné hodnoty spotřeby odečtené z palubního počítače jsme si po dojetí do cíle ověřili následným dotankováním nádrží. Vyplatí se více superb, nebo passat? A který z palubních počítačů po doplnění paliva až po okraj nádrže více zkresloval realitu?

Za jedno GTE máte téměř dva greenliny

Superb Greenline představuje jednu z nejdostupnějších verzí modelu jako takového. S linií Active (základní) jej pořídíte za 632.900 Kč, což je pouze o 17.000 Kč více, než kolik stojí nejlevnější 1.4 TSI ACT/110 kW, a o 16.000 více než v případě 1.6 TDI/88 kW Active, z něhož úsporný model vychází. Standardem je o 15 milimetrů snížený sportovní podvozek (u linií Ambition a Style se za něj připlácí 5.100 Kč), a stranou nemůže zůstat ani vylepšená aerodynamika, díky níž klesnul koeficient čelního odporu vzduchu z hodnoty 0,285 na 0,263 (platí pro liftback), nebo standardně dodávané pneumatiky s nízkým valivým odporem. Na první pohled tedy dostaneme za málo peněz hodně muziky.

obrázek [600 x 248]

Ve srovnání s verzí 1.6 TDI došlo také k přeskládání manuální šestistupňové převodovky, kdy jsou pátý a šestý převodový stupeň kratší, ale zároveň se prodloužil stálý převod (kvůli tomu padly otáčky při 130 km/h z 2.200 na 2.100 min-1). Nicméně největší novinkou je systém vstřikování močoviny namísto u 1.6 TDI běžně používaného zádržného katalyzátoru NOx. Právě AdBlue má největší podíl na snížení papírové kombinované spotřeby liftbacku ze 4,1 na 3,7 litru na sto kilometrů, protože do výfuku už není třeba vstřikovat naftu k regeneraci katalyzátoru.

V době ukončení testu měl vůz najeto něco přes 3300 kilometrů a na zbývající množství močoviny by byl podle palubního počítače schopen ujet asi 9000 kilometrů. Záleží však na stylu jízdy. Na dostatečné množství AdBlue si dávejte obzvláště velký pozor – pokud vám dojde během jízdy, celkem nic se nestane (můžete pokračovat dál), po zhasnutí motoru už ale znova nenastartujete. Palubní počítač nicméně na nízkou hladinu upozorňuje s řádově tisícikilometrovým předstihem.

Greenline Active vyjíždí na šestnáctipalcových kolech s velkoplošnými kryty, je vybaven sedmi airbagy, halogenovými světlomety, malým koženým paketem, palubním počítačem Maxi DOT, centrálním zamykáním s dálkovým ovládáním nebo dvouzónovou automatickou klimatizací. Na středové konzole však najdete pouze autorádio Bolero s pětipalcovým displejem, nelze si připlatit za navigaci a dokonce ani hudební aparaturu Canton s deseti reproduktory. Už z těchto důvodů je lepší sáhnout po linii Ambition za 697.900 Kč, která otevírá cestu k dalším výbavovým prvkům a výhodným paketům, nebo jako v našem případě rovnou pořídit vrcholnou verzi Style za 747.900 Kč. S doplňkovou výbavou vyšel testovaný kousek na necelých 900.000 Kč (byl dovybaven například pakety Multimedia za 35.000 Kč, Style Plus 20.000 Kč, Advance za 22.500 Kč nebo televizním tunerem za 18.000 Kč), přičemž ke štěstí nám chyběla snad jenom ventilovaná přední sedadla, která lze pro linie Ambition a Style pořídit společně s koženým čalouněním za 58.000 Kč.

Passat GTE je ve srovnání se škodovkou z úplně jiného těsta. Hned v úvodu nastoupil na český trh s hodně sebevědomou základní cenou 1.149.900 Kč, kterou se snaží obhájit bohatou základní výbavou. Ve standardu jsou například diodové přední světlomety, čalounění kombinující kůži a Alcantaru, třízónová automatická klimatizace, bezklíčové odemykání a startování, 6,5palcový displej infotainmentu, litá 17“ kola nebo zadní parkovací kamera. Ani zde nechybí rozsáhlá nabídka luxusních příplatkových prvků, které však vyhnaly cenu zkoušeného exempláře na 1.375.000 Kč. Jenom pro představu – za tuto cenu můžete mít BMW 340i Sport Line s fantastickým přeplňovaným řadovým šestiválcem o výkonu 240 kW…

Ruku v ruce s rozdílnou standardní výbavou obou vozů jdou také ceny náhradních dílů. Kupříkladu diodové světlomety passatu jsou třikrát dražší než „halogeny“ superbu (od linie Ambition jsou ve standardu bixenony) a velmi podobně jsou na tom také tlumiče, které má GTE „naneštěstí“ adaptivní (greenline je nemůže mít ani za příplatek). Z vybraných dílů má superb dražší pouze přední nárazník a blatník, svého soka však deklasuje náklady na servis do ujetí 100.000 kilometrů a zárukou mobility na 5 let, nebo 100.000 ujetých kilometrů za rovné dva tisíce.

Pořizovací nákladyŠkoda SuperbVolkswagen Passat
ZÁKLADNÍ CENA
Motor a stupeň výbavy1.6 TDI Greenline Active/632.900 Kč1.4 TSI + elektromotor GTE/1.149.900 Kč
STANDARDNÍ VÝBAVA A PŘÍPLATKY
Počet airbagů77
Kola16" s velkoplošnými kryty17"litá
ČalouněnílátkovéAlcantara/kůže
Klimatizacedvouzónová automatickátřézónová automatická
Navigacepro Active se nedodáváDiscover Media 6,5"/20.600 Kč
SvětlometyhalogenovéLED
Parkovací senzory vpředu/vzaduS/8.400 KčS/S
Parkovací kamerapro Active se nedodáváS/S
TempomatSS - adaptivní
Rezervní kolopro Active se nedodává, jinak za 2.100 Kčnedodává se
Mlhovky s přisvětlením do zatáčekSnedodává se
Zatmavená sklaS/Sun setvzadu za 7.300 Kč
Parkovací asistent22.700 Kč6.400
Sklopné sedadlo spolujezdce2.400 Kč2.400 Kč
SERVIS
Světlomet/zadní sdružená svítilna [Kč]6.049/7.20418.204/12.255
Přední/zadní nárazník [Kč]12.470/11.97211.383/12.700
Přední blatník [Kč]6.2895.620
Čelní sklo [Kč]5.8417.426
Brzdové destičky přední + výměna [Kč]2.687 + 3452.687
Tlumič přední/zadní [Kč]3.569/3.3839.169*/9.602*
Hodinová sazba v servisu [Kč]690883
Náklady na servisní prohlídky do ujetí 100.000 km [Kč]928233.043
*adaptivní
ZÁRUKY
Celý vůz/lak/neprorez. karoserie (roky)2/3/122/3/12
Prodloužená zárukaMobilita Plus - 5let/100.000 km za 2.000 Kč4 roky/80.000 km za 8.400 Kč

1/4 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci Vláda by měla zrušit memorandum o lithiu, rozhodli poslanci

Sněmovna dnes požádala vládu, aby zrušila platnost…

Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec Wi-fi sítě nemusí být bezpečné, tvrdí belgický vědec

Vědec z lovaňské univerzity objevil chybu bezdrátového…

Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil Takhle mohl vypadat nástupce legendární Volhy. GAZ 3105 se ale neprosadil

Ruské automobilky hledaly v devadesátých letech různé…

Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie Z investiční firmy zmizely peníze. Místo výplat klientům došlo na zásah policie

Klienti investiční společnosti PIP Benefits žádají…

 
Technické údaje
Motor Škoda Superb GreenlineVolkswagen Passat GTE
Typ motoru: zážehovýpřeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 44 / 4
Zdvihový objem (ccm): 15981395
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 88 / 3600115 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1600 - 3250250 / 1500 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 209225
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 117.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 4.3 / 3.3 / 3.7- / - / 1.7
Emise CO2:9639
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 584 / 1719402 / 968
Objem nádrže (l):6650
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1485 / 6201722 / 478
Rozměr pneu:215/55 R17235/45 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 48614866
b) šířka (mm): 18641832
c) výška (mm): 14681456
d) rozvor (mm): 28412791
e) rozchod vpředu (mm): 15841584
f) rozchod vzadu (mm): 15721568
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1120870 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 710 / 960590 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980970
k) šířka vpředu (mm): 15701540
l) šířka vzadu (mm): 15401510
délka sedáku vpředu (mm): 500525
délka sedáku vzadu (mm): 500480
výška opěradla vpředu (mm): 620630
výška opěradla vzadu (mm): 660690
místo vzadu pod předním sedadlem: AnoAno
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Superb Greenline vs. Volkswagen…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Subaru Outback:  Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav Test ojetiny Subaru Outback: Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav

Dvojici povedených vozů od Subaru dnes v bazaru naleznete…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 



Docela obyčejný Superb? Tahle bestie má 560 koní a na stovku zrychluje 3,3 sekundy! Docela obyčejný Superb? Tahle bestie má 560 koní a na stovku zrychluje 3,3 sekundy!

Britský tuner už má za sebou mnoho aut vyšroubovaných na…

Vylepšená Škoda Superb: Nově s masážními sedačkami a větším displejem Vylepšená Škoda Superb: Nově s masážními sedačkami a větším displejem

V rámci příchodu nového modelového roku se Škoda Superb…

 



 
Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Ford Racing Puma: Speciální Pumu s kořeny v ďábelské skupině B u nás nekoupíte

Včera

Od ukončení výroby kupé puma uplynulo už 16 let, takže dnes jsou tato auta k mání za cenu jednoho průměrného platu. Racing Puma je ale něco docela jiného...




Blesk.cz

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V restauracích se pije méně

Piva v plechovkách si Češi kupují víc. V…

Prodej piva v českých restauracích a hospodách klesl letos do konce srpna meziročně o 4,2 procenta. O čtyři…

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK ohrožuje počítače, mobily i chytré televize

Bezdrátová síť wi-fi není bezpečná! Chyba KRACK…

Bezdrátovou síť wi-fi používá denně téměř každý uživatel internetu. Připojení přes ni však i k překvapení těch…

 

iSport.cz

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už vedou jen o bod

Jelínek prožil s Motorem vítěznou premiérou, Vary už…

Trenér Marian Jelínek zažil vítěznou premiéru na lavičce hokejistů Českých Budějovic. Ve 14. kole první ligy…

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje o druhé místo

Hyský po šlágru: Nevěřím, že se Sparta vrátí do boje…

OČIMA EXPERTA | Nedělní šlágr mezi Spartou a Plzní (0:1) se mu po fotbalové stránce líbil, potěšily ho oba…

 

Reflex.cz

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal Rakušan Sebastian Kurz, předstihl i Kim Čong-una

Nejmladším světovým politickým lídrem se stal…

Svět politiky se někdy otevírá i pro hodně mladé lidi, ale aby někdo dosáhl tak závratné kariéry jako Rakušan…

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po tibetsku

Za meditací do kláštera Däpung aneb Cesta do nebe po…

Klášter Däpung, ležící sedm kilometrů severozápadně od Lhasy, je spolu s kláštery Sera a Gandän považován za…