Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Subaru XV 2,0D X – Takhle je to nejlepší

Jiří Červenka
Diskuze (38)
S naftovým motorem a ručním řazením může Subaru XV konečně naplno předvést všechny své přednosti.

Crossover Subaru XV figuroval v našich redakčních testech už celkem třikrát. Jezdili jsme s motorizací 2,0i CVT, 1,6i CVT a naposled s 2,0i s manuálním řazením – a vždycky tomu něco chybělo. Je vznětový motor tím posledním kamínkem do mozaiky, který umožní japonskému crossoveru zazářit naplno?

Vznětový čtyřválec s protiběžnými písty představoval v době svého příchodu na trh špičku ve výkonnostních parametrech i subjektivních vlastnostech, jako je zvukový projev a chuť do otáček. Konkurence ale nespí a co nedávno platilo za záviděníhodné, je dnes jen slušným standardem třídy. Výkon 108 kW a točivý moment 350 Nm se však v relativně lehkém Subaru XV projevují velmi příjemnou dynamikou a suverénním průběhem – ostatně točivý moment dosahuje svého maxima už v 1600 otáčkách, kde se mnohé vznětové čtyřválce teprve hrabou z propasti turbodíry.

Výsledkem je, že Subaru XV 2,0D působí v běžných jízdních situacích silnějším dojmem, než by odpovídalo nominálním parametrům. Na sešlápnutí plynu totiž reaguje bez dlouhého nadechování a nahoře nespěchá s uvadáním, přestože křivka výkonu vrcholí už v 3600 min-1. Vznětový princip spalování o sobě dává nepřeslechnutelně vědět hlavně při plném zátahu ve středních otáčkách, celkově však motor nezní nepříjemně a když si k tomu přidáte jeho pružnou odezvu, je radost pracovat s ním v celém rozsahu otáček.

subaru testy crossover subaru testy crossover  

Subaru boxer diesel má mezi fanoušky značky pověst senzačně úsporného motoru, ale naše zkušenosti takový závěr nepodporují. XV mělo situaci o to těžší, že jsme spotřebu při ustálené rychlosti měřili za jednoho z prvních opravdu chladných rán letošního podzimu, byť na dálnici jsme samozřejmě vyrazili až po důkladném zahřátí vody i oleje v motoru.

Při 130 km/h ukazuje otáčkoměr 2350 min-1 a plochý motor spotřebovává 8,1 l/100 km. Stokilometrová rychlost na nejvyšší stupeň znamená 1750 min-1 a 5,6 l/100 km. Dobré, ale nikoliv výjimečné. V neprospěch Subaru XV hraje pochopitelně aerodynamika. Karoserie má sice uhlazené tvary hatchbacku, nicméně je posazena relativně vysoko nad silnicí.

I v našich krajích přibývá lidí, kteří dávají přednost nějaké formě samočinného řazení, ale zájemci o Subaru XV 2,0D mají smůlu. Převodovka CVT by si s točivým momentem dieselu neporadila a jiný typ automatu Subaru neumí. Přesnost řazení manuální skříně navíc ponechává prostor ke zlepšení – v průběhu testovacího týdne se mi opakovaně stávalo, že jsem při řazení trojky „narazil“ na mrtvé místo v kulise.

Starý dobrý diferenciál

Přesto buďme rádi, že se diesel dělá jen s manuálem. Tato konfigurace totiž výrobci umožňuje použít místo kompromisní lamelové spojky mezi nápravami poctivý mechanický diferenciál, který kolům umožňuje odvalovat se různou rychlostí. Spojka, konkrétně viskózní, zde plní funkci uzávěrky.

Budeme-li k sobě zcela upřímní, za volantem stěží poznáte rozdíl. Moderní elektronicky řízené spojky (typicky Haldex) fungují velice uspokojivě a vyjma těch nejzáludnějších situací spolehlivě zvládají vše od rychlé sportovní jízdy po klouzání hlubokým sněhem. Mechanický diferenciál je nicméně robustnější, nepřehřívá se jako spojka týraná částečným prokluzem, proto je principiálně vhodnější pro jízdu v terénu.

Ano, v terénu. Subaru XV sice vypadá jako zvýšený hatchback, ale robustní mechanika, velkorysá světlost 220 mm a pro Subaru tradiční dlouhé zdvihy pérování umožňují i poměrně neohleduplné terénní nasazení všude tam, kde nejsou limitem nájezdové úhly. Snad nemusíme zdlouhavě vysvětlovat, že diesel s manuálem je pro jízdu mimo asfalt mnohem příhodnější než relativně slabé benzínové čtyřválce s klouzající převodovkou CVT...

V dobrém světle se XV představuje rovněž na silnici. Oproti jiným crossoverům, neřkuli SUV, má nižší těžiště, dané nízkou zástavbou podélně orientovaného boxeru a skutečně symetrickým uspořádáním hnacího řetězce. Podélná osa motoru, převodovky i mezinápravového diferenciálu se totiž nacházejí v podélné ose vozidla. Nejspíš jste si u své předokolky s příčně uloženým motorem nikdy nevšimli, že kvůli nestejně dlouhým poloosám zatáčí na jednu stranu nepatrně lépe než na druhou, ale někteří řidiči prostě mají rádi už vědomí, že jejich auto je postavené správně – a právě takoví často končí v náruči Subaru.

subaru testy crossover subaru testy crossover  

Svědectví o jakési starosvětské poctivosti nacházíme u XV i v detailech. Jedním z mých nejoblíbenějších jsou zrcátka. Možná nevypadají tak docela stylově a možná o nějakou tu desetinu gramu zvyšují emise CO2, ale jsou pomalu stejně velká jako na nějakém off-roadu a dávají řidiči výborný přehled o situaci za autem.

Ne, že by japonští konstruktéři nedělali kompromisy, mají prostě jiné priority než mainstreamové evropské značky. Například zavazadelník Subaru XV je kvůli rozložité nápravě nejen poměrně malý, ale zároveň velmi nepravidelně tvarovaný. Palubní desce lze stěží vyčítat nedostatky v přehlednosti či funkčnosti, rozhodně však nepůsobí dnes tolik žádaným hodnotným dojmem. Ani valivý hluk v dálničních rychlostech by nemusel být tak výrazný.

Dodělávaný luxus

Výbavu základního modelu Active se importér pokusil zatraktivnit zvýhodněným paketem obsahujícím audiosystém s navigaci Pioneer, ovladače na volantu parkovací kameru. Musíte být ovšem připraveni tolerovat výrazně aftermarketový dojem z celé sady. Mikrofon handsfree sady vykukuje ze stropní výplně, jako by ho někdo zapomněl zastrčit, kamerka vzadu je vystavená nečistotám, prstům nenechavců i kritickým slovům pohoršeného estéta a při ovládání audiosystému si projde peklem každý, kdo je zvyklý na zastavěné soustavy z prvovýroby.

Systém AVIC-F40BT od firmy Pioneer sice získal cenu za nejlepší produkt na veletrhu spotřební elektroniky EISA, ale hodnotitelé ho téměř jistě zkoušeli jinde než za jízdy v autě. Titěrné ovladače, nepřehledné rozhraní a složitost rutinních úkonů by si přízeň odborníka na ergonomii určitě nezískaly...

Na druhou stranu, za celý paket zaplatíte jen 35.000 Kč a dostanete se tak na 744.000 Kč, zatímco výbava XV, která má navigaci, Bluetooth a kameru už z továrny, byste museli přihodit ještě o pětaosmdesát tisíc víc.

Pro ty, kteří vědí, co chtějí

Stejně jako jiné modely japonské značky neusiluje ani Subaru XV o přízeň davu. Obrací se na zákazníky, kteří přesně vědí, proč chtějí právě Subaru, a konstrukce pohonu všech kol je pro ně důležitější než konstrukce palubní desky. Bez mučení přiznávám, že k nim nepatřím. Pokud ale vy ano, měli byste vědět, že jednotka 2,0D potvrzuje papírové předpoklady a pro všechny zájemce o XV, kteří si ji mohou dovolit, by měla být motorizací první volby.

Druhý pohled (Lukáš Vaverka)
Čtvrté XV je z mého pohledu konečně trefou do černého. S dieselovým motorem je jednoznačně nejživější a také nejúspornější. Čtyřválec je točivý jako motory od BMW a má přiměřenou výkonovou rezervu. Pochvalu zaslouží i velká světlá výška, která zesměšní většinu SUV. A mimochodem, v bile vypadá XV opravdu hezky.

Provedení ostatních částí auta už tak skvělé není. Za třičtvrtě milionu se dnes nabízí podstatně hodnotnější interiéry, bývá zvykem lepší izolace zvuku a vibrací motoru nebo hluku od system 4x4 i samotného podvozku. Vrcholem všeho je pak dodělávané navigace – sesterská Toyota za nějakých 15 tisíc nabízí povedený systém Touch&Go, Subaru chce dvojnásobek za něco, co za jízdy skoro nejde používat.

subaru testy crossover subaru testy crossover  

První cena vozu 569.000 Kč (1,6 X/84 kW Active)
První cena vozu s testovanou motorizací 709.900 Kč (2,0D X/108 kW Active)
Základní cena testovaného vozu 709.900 Kč (2,0D X/108 kW Active)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 744.900 Kč (2,0D X/108 kW Active)

Plusy

  • Jízdní vlastnosti, řízení
  • Světlá výška
  • Ochrana karoserie plastem
  • Kolenní airbag

Minusy

  • Omezené možnosti individualizace
  • Složitější ovládání navigace
Jiří Červenka
Diskuze (38)
Subaru XV 2,0D X
Cena základní sestavy 709 900 Kč
Výbava základní sestavy Stálý pohon všech kol, čelní a boční airbagy pro řidiče a spolujezdce, hlavové airbagy vpředu i vzadu, kolenní airbag, ABS, stabilizační program VDC, systém pomoci pro rozjezd do kopce (Hill Start Assist), posilovač řízení, systém ISOFIX, imobilizér, 2DIN rádio s CD přehrávačem (s podporou MP3 a WMA), navigační systém s SD kartou, 6 repro, ovládání audia na volantu, tempomat, připojení AUX, klimatizace, elektrické ovládání oken vpředu i vzadu, dělená zadní sedadla v poměru 60:40, elektricky ovládaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, 17palcové disky kol, palubní počítač s barevným displejem a ovládáním na volantu, přední mlhovky, šestistupňová manuální převodovka, USB a AUX vstup, střešní ližiny a spojler, plastové lemy blatníků, sada na opravu pneu, metalický lak, vyhřívaná přední sedadla atd. Kč
Cena testované sestavy 744 900 Kč
Výbava testované sestavy Navigace a Bluetooth Pioneer (35.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 108 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1600 - 2400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 198
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.8 / 5 / 5.6
Emise CO2: 146
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 380 / 0
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1490 / 470
Rozměr pneu: 225/55 R17
Subaru XV 2,0D X
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4450
b) šířka (mm): 1780
c) výška (mm): 1570
d) rozvor (mm): 2635
e) rozchod vpředu (mm): 1525
f) rozchod vzadu (mm): 1525
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
16. 11. 2012 12:24
Re: Paskvil na auto
Vidis to a mne se to zrovna libi :-)
Avatar - avatas
16. 11. 2012 09:56
Paskvil na auto
Paskvil na auto; tohle by nenamaloval ani šéf od Žigulíka či Záporožce!
Vzhledově mě jímá děs a běs...!!!
:no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no: :no:
Avatar - Barrichello
14. 11. 2012 12:24
Re: neblázněte mi hlavu
>:D >:D >:D
Avatar - rohYpnol
13. 11. 2012 16:50
Re: neblázněte mi hlavu
zombie nezaslouží slitování ;-)
Avatar - WinDiesel
13. 11. 2012 09:26
Re: neblázněte mi hlavu
Do (virtuálních) mrtvol se nekope ..... :-)