Test Auto.cz

Subaru XV 2,0D X – Takhle je to nejlepší

12.11. 2012
Verdikt
 

S naftovým motorem a ručním řazením může Subaru XV konečně naplno předvést všechny své přednosti.

Crossover Subaru XV figuroval v našich redakčních testech už celkem třikrát. Jezdili jsme s motorizací 2,0i CVT, 1,6i CVT a naposled s 2,0i s manuálním řazením – a vždycky tomu něco chybělo. Je vznětový motor tím posledním kamínkem do mozaiky, který umožní japonskému crossoveru zazářit naplno?

Vznětový čtyřválec s protiběžnými písty představoval v době svého příchodu na trh špičku ve výkonnostních parametrech i subjektivních vlastnostech, jako je zvukový projev a chuť do otáček. Konkurence ale nespí a co nedávno platilo za záviděníhodné, je dnes jen slušným standardem třídy. Výkon 108 kW a točivý moment 350 Nm se však v relativně lehkém Subaru XV projevují velmi příjemnou dynamikou a suverénním průběhem – ostatně točivý moment dosahuje svého maxima už v 1600 otáčkách, kde se mnohé vznětové čtyřválce teprve hrabou z propasti turbodíry.

Výsledkem je, že Subaru XV 2,0D působí v běžných jízdních situacích silnějším dojmem, než by odpovídalo nominálním parametrům. Na sešlápnutí plynu totiž reaguje bez dlouhého nadechování a nahoře nespěchá s uvadáním, přestože křivka výkonu vrcholí už v 3600 min-1. Vznětový princip spalování o sobě dává nepřeslechnutelně vědět hlavně při plném zátahu ve středních otáčkách, celkově však motor nezní nepříjemně a když si k tomu přidáte jeho pružnou odezvu, je radost pracovat s ním v celém rozsahu otáček.

obrázek [600 x 279]  

Subaru boxer diesel má mezi fanoušky značky pověst senzačně úsporného motoru, ale naše zkušenosti takový závěr nepodporují. XV mělo situaci o to těžší, že jsme spotřebu při ustálené rychlosti měřili za jednoho z prvních opravdu chladných rán letošního podzimu, byť na dálnici jsme samozřejmě vyrazili až po důkladném zahřátí vody i oleje v motoru.

Při 130 km/h ukazuje otáčkoměr 2350 min-1 a plochý motor spotřebovává 8,1 l/100 km. Stokilometrová rychlost na nejvyšší stupeň znamená 1750 min-1 a 5,6 l/100 km. Dobré, ale nikoliv výjimečné. V neprospěch Subaru XV hraje pochopitelně aerodynamika. Karoserie má sice uhlazené tvary hatchbacku, nicméně je posazena relativně vysoko nad silnicí.

I v našich krajích přibývá lidí, kteří dávají přednost nějaké formě samočinného řazení, ale zájemci o Subaru XV 2,0D mají smůlu. Převodovka CVT by si s točivým momentem dieselu neporadila a jiný typ automatu Subaru neumí. Přesnost řazení manuální skříně navíc ponechává prostor ke zlepšení – v průběhu testovacího týdne se mi opakovaně stávalo, že jsem při řazení trojky „narazil“ na mrtvé místo v kulise.

Starý dobrý diferenciál

Přesto buďme rádi, že se diesel dělá jen s manuálem. Tato konfigurace totiž výrobci umožňuje použít místo kompromisní lamelové spojky mezi nápravami poctivý mechanický diferenciál, který kolům umožňuje odvalovat se různou rychlostí. Spojka, konkrétně viskózní, zde plní funkci uzávěrky.

Budeme-li k sobě zcela upřímní, za volantem stěží poznáte rozdíl. Moderní elektronicky řízené spojky (typicky Haldex) fungují velice uspokojivě a vyjma těch nejzáludnějších situací spolehlivě zvládají vše od rychlé sportovní jízdy po klouzání hlubokým sněhem. Mechanický diferenciál je nicméně robustnější, nepřehřívá se jako spojka týraná částečným prokluzem, proto je principiálně vhodnější pro jízdu v terénu.

Ano, v terénu. Subaru XV sice vypadá jako zvýšený hatchback, ale robustní mechanika, velkorysá světlost 220 mm a pro Subaru tradiční dlouhé zdvihy pérování umožňují i poměrně neohleduplné terénní nasazení všude tam, kde nejsou limitem nájezdové úhly. Snad nemusíme zdlouhavě vysvětlovat, že diesel s manuálem je pro jízdu mimo asfalt mnohem příhodnější než relativně slabé benzínové čtyřválce s klouzající převodovkou CVT...

V dobrém světle se XV představuje rovněž na silnici. Oproti jiným crossoverům, neřkuli SUV, má nižší těžiště, dané nízkou zástavbou podélně orientovaného boxeru a skutečně symetrickým uspořádáním hnacího řetězce. Podélná osa motoru, převodovky i mezinápravového diferenciálu se totiž nacházejí v podélné ose vozidla. Nejspíš jste si u své předokolky s příčně uloženým motorem nikdy nevšimli, že kvůli nestejně dlouhým poloosám zatáčí na jednu stranu nepatrně lépe než na druhou, ale někteří řidiči prostě mají rádi už vědomí, že jejich auto je postavené správně – a právě takoví často končí v náruči Subaru.

obrázek [600 x 325]  

Svědectví o jakési starosvětské poctivosti nacházíme u XV i v detailech. Jedním z mých nejoblíbenějších jsou zrcátka. Možná nevypadají tak docela stylově a možná o nějakou tu desetinu gramu zvyšují emise CO2, ale jsou pomalu stejně velká jako na nějakém off-roadu a dávají řidiči výborný přehled o situaci za autem.

Ne, že by japonští konstruktéři nedělali kompromisy, mají prostě jiné priority než mainstreamové evropské značky. Například zavazadelník Subaru XV je kvůli rozložité nápravě nejen poměrně malý, ale zároveň velmi nepravidelně tvarovaný. Palubní desce lze stěží vyčítat nedostatky v přehlednosti či funkčnosti, rozhodně však nepůsobí dnes tolik žádaným hodnotným dojmem. Ani valivý hluk v dálničních rychlostech by nemusel být tak výrazný.

Dodělávaný luxus

Výbavu základního modelu Active se importér pokusil zatraktivnit zvýhodněným paketem obsahujícím audiosystém s navigaci Pioneer, ovladače na volantu parkovací kameru. Musíte být ovšem připraveni tolerovat výrazně aftermarketový dojem z celé sady. Mikrofon handsfree sady vykukuje ze stropní výplně, jako by ho někdo zapomněl zastrčit, kamerka vzadu je vystavená nečistotám, prstům nenechavců i kritickým slovům pohoršeného estéta a při ovládání audiosystému si projde peklem každý, kdo je zvyklý na zastavěné soustavy z prvovýroby.

Systém AVIC-F40BT od firmy Pioneer sice získal cenu za nejlepší produkt na veletrhu spotřební elektroniky EISA, ale hodnotitelé ho téměř jistě zkoušeli jinde než za jízdy v autě. Titěrné ovladače, nepřehledné rozhraní a složitost rutinních úkonů by si přízeň odborníka na ergonomii určitě nezískaly...

Na druhou stranu, za celý paket zaplatíte jen 35.000 Kč a dostanete se tak na 744.000 Kč, zatímco výbava XV, která má navigaci, Bluetooth a kameru už z továrny, byste museli přihodit ještě o pětaosmdesát tisíc víc.

Pro ty, kteří vědí, co chtějí

Stejně jako jiné modely japonské značky neusiluje ani Subaru XV o přízeň davu. Obrací se na zákazníky, kteří přesně vědí, proč chtějí právě Subaru, a konstrukce pohonu všech kol je pro ně důležitější než konstrukce palubní desky. Bez mučení přiznávám, že k nim nepatřím. Pokud ale vy ano, měli byste vědět, že jednotka 2,0D potvrzuje papírové předpoklady a pro všechny zájemce o XV, kteří si ji mohou dovolit, by měla být motorizací první volby.

Druhý pohled (Lukáš Vaverka)
Čtvrté XV je z mého pohledu konečně trefou do černého. S dieselovým motorem je jednoznačně nejživější a také nejúspornější. Čtyřválec je točivý jako motory od BMW a má přiměřenou výkonovou rezervu. Pochvalu zaslouží i velká světlá výška, která zesměšní většinu SUV. A mimochodem, v bile vypadá XV opravdu hezky.
Provedení ostatních částí auta už tak skvělé není. Za třičtvrtě milionu se dnes nabízí podstatně hodnotnější interiéry, bývá zvykem lepší izolace zvuku a vibrací motoru nebo hluku od system 4x4 i samotného podvozku. Vrcholem všeho je pak dodělávané navigace – sesterská Toyota za nějakých 15 tisíc nabízí povedený systém Touch&Go, Subaru chce dvojnásobek za něco, co za jízdy skoro nejde používat.

obrázek [600 x 300]  

První cena vozu569.000 Kč (1,6 X/84 kW Active)
První cena vozu s testovanou motorizací709.900 Kč (2,0D X/108 kW Active)
Základní cena testovaného vozu709.900 Kč (2,0D X/108 kW Active)
Cena testovaného vozu vč. příplatků744.900 Kč (2,0D X/108 kW Active)

Plusy

  • Jízdní vlastnosti, řízení
  • Světlá výška
  • Ochrana karoserie plastem
  • Kolenní airbag

Minusy

  • Omezené možnosti individualizace
  • Složitější ovládání navigace
Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com

Subaru XV 2,0D X

Cena v základní výbavě: 709 900 Kč Cena v testované výbavě: 744 900 Kč

Základní výbava:Stálý pohon všech kol, čelní a boční airbagy pro řidiče a spolujezdce, hlavové airbagy vpředu i vzadu, kolenní airbag, ABS, stabilizační program VDC, systém pomoci pro rozjezd do kopce (Hill Start Assist), posilovač řízení, systém ISOFIX, imobilizér, 2DIN rádio s CD přehrávačem (s podporou MP3 a WMA), navigační systém s SD kartou, 6 repro, ovládání audia na volantu, tempomat, připojení AUX, klimatizace, elektrické ovládání oken vpředu i vzadu, dělená zadní sedadla v poměru 60:40, elektricky ovládaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, 17palcové disky kol, palubní počítač s barevným displejem a ovládáním na volantu, přední mlhovky, šestistupňová manuální převodovka, USB a AUX vstup, střešní ližiny a spojler, plastové lemy blatníků, sada na opravu pneu, metalický lak, vyhřívaná přední sedadla atd.

Výbava testovaného vozu:Navigace a Bluetooth Pioneer (35.000,-)

Námořní doprava se prodraží. Mohou za to přísnější emisní pravidla Námořní doprava se prodraží. Mohou za to přísnější emisní pravidla

Velké lodě budou muset už od příštího roku splňovat…

Metro D se začne stavět letos, říká pražský radní  Adam Scheinherr Metro D se začne stavět letos, říká pražský radní Adam Scheinherr

Prioritou pražského náměstka pro dopravu Adama…

Wankelův motor na sovětský způsob: Speciální lady používala hlavně tajná služba Wankelův motor na sovětský způsob: Speciální lady používala hlavně tajná služba

Ruské žigulíky si pamatujeme jako svižnější alternativy k…

 
Technické údaje
Motor Subaru XV 2,0D X
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 108 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1600 - 2400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 198
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.8 / 5 / 5.6
Emise CO2:146
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 380 / -
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1490 / 470
Rozměr pneu:225/55 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4450
b) šířka (mm): 1780
c) výška (mm): 1570
d) rozvor (mm): 2635
e) rozchod vpředu (mm): 1525
f) rozchod vzadu (mm): 1525
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):940
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Subaru XV 2,0D X – Takhle je to nejlepší







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Podívejte se, jak vypadá nejlevnější Škoda Scala. Chybí vám u ní něco? Podívejte se, jak vypadá nejlevnější Škoda Scala. Chybí vám u ní něco?

Nejnižší cena Škody Scala atakuje hranici 400 tisíc…

Znáte Lady s motorem Wankel? Byly primárně pro sovětskou tajnou službu Znáte Lady s motorem Wankel? Byly primárně pro sovětskou tajnou službu

Ruské žigulíky si pamatujeme jako svižnější alternativy k…

 



Subaru přichází s prvním plug-in hybridem. Vznikl i díky Toyotě Prius Subaru přichází s prvním plug-in hybridem. Vznikl i díky Toyotě Prius

Plug-in hybridní verze kompaktního crossoveru kombinuje…

Subaru XV 1.6i-S AWD vs. Toyota C-HR 1.2 Turbo AWD – Mimozemšťané Subaru XV 1.6i-S AWD vs. Toyota C-HR 1.2 Turbo AWD – Mimozemšťané

Subaru XV a Toyota C-HR se neřadí ani mezi hatchbacky,…

 



 
Honda CR-V 1.5 VTEC Turbo CVT 4WD Executive – Tuhle pětku chci!

TEST: Honda CR-V 1.5 VTEC Turbo CVT 4WD Executive – Tuhle pětku chci!

Dnes 12:52

CR-V páté generace láká prostorností, odhlučněním, vyčerpávající výbavou, ale i zajímavou technikou. CVT dostanete se silnější patnáctistovkou než manuál.




Blesk.cz

Je nejdepresivnější den roku! Otestujte se, jestli „depka“ hrozí i vám

Je nejdepresivnější den roku! Otestujte se, jestli…

Vánoční atmosféra je pryč, někteří se vzpamatovávají z finančních výdajů za sváteční dny, počasí je ponuré a k…

Nádhera na nebi: Zatmění Měsíce pomohla v Česku jasná obloha. A bylo na co koukat

Nádhera na nebi: Zatmění Měsíce pomohla v Česku…

V pondělí brzy ráno nastalo úplné zatmění Měsíce, které bylo pozorovatelné v celém průběhu a startovalo bude…

 

iSport.cz

Holek ukončil kariéru. Bývalého reprezentanta trápí problémy se srdcem

Holek ukončil kariéru. Bývalého reprezentanta trápí…

Bývalý český reprezentační obránce Mario Holek ukončil ve dvaatřiceti letech kariéru. Důvodem jsou problémy se…

Plíšková přejela Muguruzaovou. Ve čtvrtfinále narazí na Williamsovou

Plíšková přejela Muguruzaovou. Ve čtvrtfinále narazí…

Tenistka Karolína Plíšková se potřetí za sebou probojovala do čtvrtfinále Australian Open. Sedmá nasazená si v…

 

Reflex.cz

Jediná pořádná a poctivá práce je ta rukama, rozhodl nejvyšší soud

Jediná pořádná a poctivá práce je ta rukama, rozhodl…

Nejvyšší soud na konci minulého týdne konečně vynesl dlouho očekávaný verdikt ohledně toho, která práce je…

Český Krumlov made in China. Firma Huawei si doma postavila kopii oblíbené turistické destinace

Český Krumlov made in China. Firma Huawei si doma…

Pověstné čínské kopírování se posouvá každou chvíli na nový level. Nyní dokážou okopírovat i celou část…