reklama


Test Auto.cz

Suzuki Jimny – Jedna malá legenda

2.1. 2013
Verdikt
 

Mezi opravdovými offroady plyne čas velmi pomalu. Kdo ale nedá na nic jiného než robustní mechaniku, ten pomalý přísun inovací jedině ocení.

Recept na téměř nezničitelný vůz je už od dob poslední světové války neměnný: žebřinový rám, tuhé nápravy, pohon všech kol a minimální převisy. Tak to dělá už desetiletí Jeep Wrangler, Mercedes třídy G, Land Rover Defender a také jejich malý protivník, Suzuki Jimny.

Malý japonský teréňáček se vyrábí od roku 1970 a za tu dobu vznikly pouhé tři generace. Současné provedení se vyrábí už dlouhých 14 roků, které přinesly dvě modernizace. Ta nejnovější je žhavou novinkou, s upraveným designem vyjíždí vstříc modelovému roku 2013.

TEST Suzuki Jimny vs. Lada Niva


Ano, změny jsou tentokrát ryze vzhledové. Nový přední nárazník dodal autu drsnější vzhled a přední kapota už nezasahuje mezi světla. Prostor mezi ní a nárazníkem vyplnila samostatná maska chladiče. Nasávací otvor nad motorem je zaslepený – turbodiesel (ani kabriolet) se po ukončení výroby ve Španělsku už nenabízí. Kapota je ale společná s japonským provedením, které splňuje požadavky třídy Kei: díky kratším převisům, karoserii bez ochranných lemů a hlavně motoru 0,6 turbo. Právě on potřebuje přídavné chlazení, evropské verzi s čtyřválcem 1,3 l zůstává jen rustikální ozdoba.

Co je dál nového? Nic! Motor o výkonu 63 kW už loni povýšil na emisní normu Euro 5, interiér a způsob ovládání pohonu 4x4 se měnily při předchozí modernizaci v roce 2007. Nabídku tvoří jen tato pohonná jednotka. Aby byl výběr ještě jednodušší, český dovozce prodává jeden stupeň výbavy a zákazníky nezatěžuje možností objednat automatickou převodovku – však kdo by ji do mrštného offroadu chtěl?

obrázek [600 x 385]

Technický základ je jasně daný koncepcí: karoserie sedí na rámu, dvojice tuhých náprav je nejsnadnější cestou k maximální zkřižitelnosti a pohon všech kol je nejspolehlivější a nejjednodušší možný. Podélně uložený motor pohání zadní kola, přední náprava se připojuje napevno (bez mezinápravového diferenciálu) stiskem tlačítka. Režim 4x4 je proto použitelný jen mimo zpevněný povrch, kde není nutné vyrovnávat otáčky kol na nápravách. Pro opravdu těžké nasazení je v záloze přídavná převodovka s redukovaným převodem 2:1.

Rozvor 2250 mm i celková délka (bez rezervy na zadních dveřích 3545 mm) patří k těm nejkratším mezi všemi současnými auty. K tomu se přidávají kraťoučké nárazníky a velkorysé nájezdové úhly: 34° vpředu a 46° vzadu. Běžná SUV s objemnými převisy karoserie mohou jen závidět.

Z těchto faktů je zřejmé, proč se Jimny těší takové oblibě mezi lesníky, myslivci, vodohospodáři a podobně. Pak třeba nevadí, že zavazadlový prostor s objemem 113 litrů stačí leda na motorovou pilu nebo náhradní obuv.

obrázek [600 x 346]

Ani v čtyřmístné kabině není místa na rozdávání. Jednoduché tvary kabiny se ale snaží využít skromný prostor na maximum, a tak se posádka dovnitř vždycky nějak poskládá. Musí se pochopitelně s tou nejzákladnější úrovní cestovního komfortu a řidič přizpůsobí svůj posaz pevně umístěnému volantu a sedadlu bez výškového nastavení.

Za ideál nemůžeme označit ani kvalitu odpružení. Tuhé nápravy se přes všechny nerovnosti nesou tvrdě, pneumatiky s velkým profilovým číslem rozhodně nejsou zárukou pohodlí. Zkušení offroadoví jezdci ale vědí: Jimny nedělá rozdíly mezi typickou českou silnici a rozbitou polní cestou, ze které podzimní mrazy udělaly krutý test výdrže náprav. Terénní Suzuki totiž kvalita povrchu nezajímá, dokud auto neskáče nebo neškrtá o zem, nezáleží mu na druhu terénu pod koly.

Slabým místem určitě není motor. Parametry 63 kW a 110 Nm na papíře nepůsobí přesvědčivě (a akcelerace na stovku za 14,1 sekundy už vůbec), díky své pružnosti, točivému charakteru a krátkým převodům si ale s lehkým autem snadno poradí. Kdyby to snad nestačilo, s redukcí se jednotlivé stupně zkrátí na polovinu.

obrázek [600 x 396]

Udávané maximum 140 km/h je dlouhodobě udržitelná rychlost. Spotřebu při takovém (nebo libovolně jiném) tempu nezjistíte, výstroj palubního počítače se staromilsky omezuje na počítadlo ujetých kilometrů. Na dálnici to samozřejmě žádné pohodové cestování zrovna není, ale na poměry pravověrných offroadů je komfort slušný. Nejvíc při delších přesunech vadí pochopitelně stísněný prostor uvnitř.

To už se ale vzdalujeme původnímu určení Jimnyho. Kdo chce jezdit hlavně po silnici, ten může za stejný obnos koupit podstatně civilozovanější crossover SX4 s pohonem všech kol. A Suzuki nabízí i kombinací obou filozofií, a to pod názvem Grand Vitara.

Japonská automobilka ale stále nachází dost zákazníků i pro samotný malý offroad. Sice Jimny nepotkáte na každém rohu, jeho prodeje v Evropě se ale stále drží před Toyotou Land Cruiser i Mitsubishi Pajero, takový Defender nebo Mercedes G jsou dokonce Jimnym poráženi o řád. Jak by ne, poměr ceny a terénních schopností těžko hledá přemožitele – opravdový konkurent je vlastně jediný: Lada Niva.

První cena vozu409.900,- Kč (1,3 VVT/63 kW JLX)
Cena testovaného vozu vč. příplatků419.900,- Kč (1,3 VVT/63 kW JLX)

Plusy

  • Unikátní model bez přímé konkurence
  • Skvělé schopnosti v terénu
  • Robustní, jednoduchá a trvanlivá konstrukce
  • Redukční převodovka

Minusy

  • Malý zavazadlový prostor
  • Horší komfort na silnici
  • Nenastavitelný volant
  • Stísněný interiér
Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com

Suzuki Jimny

Cena v základní výbavě: 409 900 Kč Cena v testované výbavě: 419 900 Kč

Základní výbava:Dva přední velkoobjemové airbagy, ABS + EBD, boční výztuhy dveří, programově deformovatelný sloupek řízení, bezpečnostní pásy nastavitelné s předpínači, imobilizér, pětistupňová manuální převodovka, dvourychlostní stěrače s cyklovačem, zadní stěrač s ostřikovačem, tónovaná skla (zelená), elektricky nastavitelná zrcátka, vyhřívaná zpětná zrcátka, vyhřívané zadní okno, střešní ližiny, zpětná zrcátka v barvě vozu, nárazníky v barvě vozu, posilovač řízení hydraulický, klimatizace, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, elektrické ovládání oken přední, anténa, rádio s CD přehrávačem, textilní čalounění sedadel (šedá/černá), sklopná a dělená opěradla zadních sedaček, schránky ve výplních dveří, schránka pod zavazadlovým prostorem, 3-polohové osvětlení interiéru, držáky nápojů 2 vpředu / 2 vzadu, otevírání palivové nádrže z místa řidiče, zrcátka ve slunečních clonách, otáčkoměr, digitální hodiny, akustické upozornění zapnutí světlometů, kontrolka nouzové zásoby paliva

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (10.000,-)

ČEZ sníží dividendu, investorům ale přinese nadprůměrný výnos ČEZ sníží dividendu, investorům ale přinese nadprůměrný výnos

Akcie společnosti ČEZ v posledním roce pozvolna rostou.…

Státní půjčovna vlaků na tripartitě padla, ministerstvo plány vzdává Státní půjčovna vlaků na tripartitě padla, ministerstvo plány vzdává

Ministerstvo dopravy po roce příprav vzdává snahu na…

Saúdská Arábie nalije do obnovitelných zdrojů až 50 miliard dolarů Saúdská Arábie nalije do obnovitelných zdrojů až 50 miliard dolarů

Saúdská Arábie spustí v příštích týdnech program podpory…

Na výzkum virtuální reality nebo kybernetiky dá stát 2,4 miliardy korun Na výzkum virtuální reality nebo kybernetiky dá stát 2,4 miliardy korun

Až tři miliardy korun v následujících šesti letech zamíří…

 
Technické údaje
Motor Suzuki Jimny
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1328
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 63 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 110 / 4100
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 140
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 14.1
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 8.9 / 6 / 7.1
Emise CO2:162
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 113 / 816
Objem nádrže (l):40
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1060 / 360
Rozměr pneu:205/70 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3645
b) šířka (mm): 1600
c) výška (mm): 1705
d) rozvor (mm): 2250
e) rozchod vpředu (mm): 1355
f) rozchod vzadu (mm): 1365
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 760 / 1010
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):910
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1380
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 550
výška opěradla vzadu (mm): 540
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat. Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat.

Ceny ojetých Volkswagenů Tiguan klesají ke dvěma stům…

Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují? Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují?

Tlumí náraz, usměrňuje naše tělo při nehodě, ale také nám…

 




Suzuki iM-4: Minicrossover dostal zelenou, bude se vyrábět Suzuki iM-4: Minicrossover dostal zelenou, bude se vyrábět

Japonská automobilka představila v Ženevě bílý koncept…

Modernizované Suzuki Jimny 2015: V Česku od 396.900 Kč Modernizované Suzuki Jimny 2015: V Česku od 396.900 Kč

Malý off-road od Suzuki prošel v říjnu minulého roku…

 



 
Černé ovce: Vysmívaná auta, která šla proti proudu. Proč se tyhle propadáky nechytly?

Černé ovce: Vysmívaná auta, která šla proti proudu. Proč se tyhle propadáky nechytly?

Dnes 18:50

Výrobci občas uvedou na trh modely, které boří zavedené konvence v jejich nabídce a klientela je ne úplně pochopí...




Blesk.cz

Gartner předvídá rok 2019: Apple překoná platformu Microsoftu

Gartner předvídá rok 2019: Apple překoná platformu…

Gartner se na začátku roku pochlubil se svou předpovědí vývoje trhu s počítači a mobilními telefony pro…

Osminásobná matka inkasuje statisíce na dávkách: Jsem moc krásná na práci, brání se

Osminásobná matka inkasuje statisíce na dávkách:…

Marie Buchan (33) je matkou na plný úvazek! Britka na svých osm dětí ve věku od tří do 15 let inkasuje skoro…

 

iSport.cz

Štěpánka dostala na grandslam i paráda: Byl to jeden ze životních úderů

Štěpánka dostala na grandslam i paráda: Byl to jeden…

Tohle asi neomrzí, nikdy, ani nemůže. Radek Štěpánek se na Australian Open v dnešním nočním zápase s Dmitrijem…

To je pomocník biatlonistů: vojenský stroj, který přežije ve vánici

To je pomocník biatlonistů: vojenský stroj, který…

PŘÍMO Z RUHPOLDINGU | Jsou s tím na střelnici určitou výjimkou. Na jednom místě před nimi stojí dalekohled, s…

 

Reflex.cz

Svléknout se před foťákem v šedesáti? Francouzská modelka dokazuje, že věk je jenom číslo

Svléknout se před foťákem v šedesáti? Francouzská…

V době, kdy má většina modelek už několik let po kariéře, se jedenašedesátiletá Yazemeenah Rossiová teprve…

Medvědodlak vede bandu sovětských superhrdinů. Video odhaluje bizarní podobu ruských „Avengers“

Medvědodlak vede bandu sovětských superhrdinů. Video…

Zrodila je studená válka. I když pocházejí z různých koutů Sovětského svazu, mají jedno společné – ovládají…

 
 
reklama