Test Auto.cz

Suzuki Jimny – Jedna malá legenda

2.1. 2013
Verdikt
 

Mezi opravdovými offroady plyne čas velmi pomalu. Kdo ale nedá na nic jiného než robustní mechaniku, ten pomalý přísun inovací jedině ocení.

Recept na téměř nezničitelný vůz je už od dob poslední světové války neměnný: žebřinový rám, tuhé nápravy, pohon všech kol a minimální převisy. Tak to dělá už desetiletí Jeep Wrangler, Mercedes třídy G, Land Rover Defender a také jejich malý protivník, Suzuki Jimny.

Malý japonský teréňáček se vyrábí od roku 1970 a za tu dobu vznikly pouhé tři generace. Současné provedení se vyrábí už dlouhých 14 roků, které přinesly dvě modernizace. Ta nejnovější je žhavou novinkou, s upraveným designem vyjíždí vstříc modelovému roku 2013.

TEST Suzuki Jimny vs. Lada Niva


Ano, změny jsou tentokrát ryze vzhledové. Nový přední nárazník dodal autu drsnější vzhled a přední kapota už nezasahuje mezi světla. Prostor mezi ní a nárazníkem vyplnila samostatná maska chladiče. Nasávací otvor nad motorem je zaslepený – turbodiesel (ani kabriolet) se po ukončení výroby ve Španělsku už nenabízí. Kapota je ale společná s japonským provedením, které splňuje požadavky třídy Kei: díky kratším převisům, karoserii bez ochranných lemů a hlavně motoru 0,6 turbo. Právě on potřebuje přídavné chlazení, evropské verzi s čtyřválcem 1,3 l zůstává jen rustikální ozdoba.

Co je dál nového? Nic! Motor o výkonu 63 kW už loni povýšil na emisní normu Euro 5, interiér a způsob ovládání pohonu 4x4 se měnily při předchozí modernizaci v roce 2007. Nabídku tvoří jen tato pohonná jednotka. Aby byl výběr ještě jednodušší, český dovozce prodává jeden stupeň výbavy a zákazníky nezatěžuje možností objednat automatickou převodovku – však kdo by ji do mrštného offroadu chtěl?

obrázek [600 x 385]

Technický základ je jasně daný koncepcí: karoserie sedí na rámu, dvojice tuhých náprav je nejsnadnější cestou k maximální zkřižitelnosti a pohon všech kol je nejspolehlivější a nejjednodušší možný. Podélně uložený motor pohání zadní kola, přední náprava se připojuje napevno (bez mezinápravového diferenciálu) stiskem tlačítka. Režim 4x4 je proto použitelný jen mimo zpevněný povrch, kde není nutné vyrovnávat otáčky kol na nápravách. Pro opravdu těžké nasazení je v záloze přídavná převodovka s redukovaným převodem 2:1.

Rozvor 2250 mm i celková délka (bez rezervy na zadních dveřích 3545 mm) patří k těm nejkratším mezi všemi současnými auty. K tomu se přidávají kraťoučké nárazníky a velkorysé nájezdové úhly: 34° vpředu a 46° vzadu. Běžná SUV s objemnými převisy karoserie mohou jen závidět.

Z těchto faktů je zřejmé, proč se Jimny těší takové oblibě mezi lesníky, myslivci, vodohospodáři a podobně. Pak třeba nevadí, že zavazadlový prostor s objemem 113 litrů stačí leda na motorovou pilu nebo náhradní obuv.

obrázek [600 x 346]

Ani v čtyřmístné kabině není místa na rozdávání. Jednoduché tvary kabiny se ale snaží využít skromný prostor na maximum, a tak se posádka dovnitř vždycky nějak poskládá. Musí se pochopitelně s tou nejzákladnější úrovní cestovního komfortu a řidič přizpůsobí svůj posaz pevně umístěnému volantu a sedadlu bez výškového nastavení.

Za ideál nemůžeme označit ani kvalitu odpružení. Tuhé nápravy se přes všechny nerovnosti nesou tvrdě, pneumatiky s velkým profilovým číslem rozhodně nejsou zárukou pohodlí. Zkušení offroadoví jezdci ale vědí: Jimny nedělá rozdíly mezi typickou českou silnici a rozbitou polní cestou, ze které podzimní mrazy udělaly krutý test výdrže náprav. Terénní Suzuki totiž kvalita povrchu nezajímá, dokud auto neskáče nebo neškrtá o zem, nezáleží mu na druhu terénu pod koly.

Slabým místem určitě není motor. Parametry 63 kW a 110 Nm na papíře nepůsobí přesvědčivě (a akcelerace na stovku za 14,1 sekundy už vůbec), díky své pružnosti, točivému charakteru a krátkým převodům si ale s lehkým autem snadno poradí. Kdyby to snad nestačilo, s redukcí se jednotlivé stupně zkrátí na polovinu.

obrázek [600 x 396]

Udávané maximum 140 km/h je dlouhodobě udržitelná rychlost. Spotřebu při takovém (nebo libovolně jiném) tempu nezjistíte, výstroj palubního počítače se staromilsky omezuje na počítadlo ujetých kilometrů. Na dálnici to samozřejmě žádné pohodové cestování zrovna není, ale na poměry pravověrných offroadů je komfort slušný. Nejvíc při delších přesunech vadí pochopitelně stísněný prostor uvnitř.

To už se ale vzdalujeme původnímu určení Jimnyho. Kdo chce jezdit hlavně po silnici, ten může za stejný obnos koupit podstatně civilozovanější crossover SX4 s pohonem všech kol. A Suzuki nabízí i kombinací obou filozofií, a to pod názvem Grand Vitara.

Japonská automobilka ale stále nachází dost zákazníků i pro samotný malý offroad. Sice Jimny nepotkáte na každém rohu, jeho prodeje v Evropě se ale stále drží před Toyotou Land Cruiser i Mitsubishi Pajero, takový Defender nebo Mercedes G jsou dokonce Jimnym poráženi o řád. Jak by ne, poměr ceny a terénních schopností těžko hledá přemožitele – opravdový konkurent je vlastně jediný: Lada Niva.

První cena vozu409.900,- Kč (1,3 VVT/63 kW JLX)
Cena testovaného vozu vč. příplatků419.900,- Kč (1,3 VVT/63 kW JLX)

Plusy

  • Unikátní model bez přímé konkurence
  • Skvělé schopnosti v terénu
  • Robustní, jednoduchá a trvanlivá konstrukce
  • Redukční převodovka

Minusy

  • Malý zavazadlový prostor
  • Horší komfort na silnici
  • Nenastavitelný volant
  • Stísněný interiér
Spolupracujeme s TipCars.com

Suzuki Jimny

Cena v základní výbavě: 409 900 Kč Cena v testované výbavě: 419 900 Kč

Základní výbava:Dva přední velkoobjemové airbagy, ABS + EBD, boční výztuhy dveří, programově deformovatelný sloupek řízení, bezpečnostní pásy nastavitelné s předpínači, imobilizér, pětistupňová manuální převodovka, dvourychlostní stěrače s cyklovačem, zadní stěrač s ostřikovačem, tónovaná skla (zelená), elektricky nastavitelná zrcátka, vyhřívaná zpětná zrcátka, vyhřívané zadní okno, střešní ližiny, zpětná zrcátka v barvě vozu, nárazníky v barvě vozu, posilovač řízení hydraulický, klimatizace, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, elektrické ovládání oken přední, anténa, rádio s CD přehrávačem, textilní čalounění sedadel (šedá/černá), sklopná a dělená opěradla zadních sedaček, schránky ve výplních dveří, schránka pod zavazadlovým prostorem, 3-polohové osvětlení interiéru, držáky nápojů 2 vpředu / 2 vzadu, otevírání palivové nádrže z místa řidiče, zrcátka ve slunečních clonách, otáčkoměr, digitální hodiny, akustické upozornění zapnutí světlometů, kontrolka nouzové zásoby paliva

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (10.000,-)

Pompeo: USA chtějí dokončit denuklearizaci KLDR do ledna 2021 Pompeo: USA chtějí dokončit denuklearizaci KLDR do ledna 2021

Jednání Spojených států se Severní Koreou, jehož cílem je…

Počet teroristických útoků ve světě loni klesl o 23 procent Počet teroristických útoků ve světě loni klesl o 23 procent

Počet teroristických útoků ve světě se v loňském roce…

OBRAZEM: Aston Martin oživuje další legendární model OBRAZEM: Aston Martin oživuje další legendární model

Britská automobilka Aston Martin pokračuje v oživování…

 
Technické údaje
Motor Suzuki Jimny
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1328
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 63 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 110 / 4100
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 140
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 14.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.9 / 6 / 7.1
Emise CO2:162
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 113 / 816
Objem nádrže (l):40
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1060 / 360
Rozměr pneu:205/70 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3645
b) šířka (mm): 1600
c) výška (mm): 1705
d) rozvor (mm): 2250
e) rozchod vpředu (mm): 1355
f) rozchod vzadu (mm): 1365
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 760 / 1010
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):910
k) šířka vpředu (mm): 1400
l) šířka vzadu (mm): 1380
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 550
výška opěradla vzadu (mm): 540
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se Seat Tarraco oficiálně: Má čtyři motory, šokující záď a nepřevrátí se

Seat dnes večer oficiálně představil své největší SUV…

Návrat Mitsubishi Galant? Neoficiální studie ukazuje nový sedan pro rok 2020 Návrat Mitsubishi Galant? Neoficiální studie ukazuje nový sedan pro rok 2020

V minulosti oblíbený sedan Galant od Mitsubishi se v…

 



Suzuki Jimny dostane pro Evropu zážehovou patnáctistovku Suzuki Jimny dostane pro Evropu zážehovou patnáctistovku

Podobu Suzuki Jimny nové generace už známe. Zatím nám ale…

Suzuki Jimny coby pick-up či kabriolet? Minimálně jedna vize má blízko k produkci Suzuki Jimny coby pick-up či kabriolet? Minimálně jedna vize má blízko k produkci

V historii vytvořilo japonské Suzuki několik variant…

 



 
Krásný Peugeot 508 má české ceny, pořídíte jej od 730.000 Kč. Kolik stojí našlapané GT?

Krásný Peugeot 508 má české ceny, pořídíte jej od 730.000 Kč. Kolik stojí našlapané GT?

Včera

Nový Peugeot 508 byl jednou z největších hvězd letošního autosalonu v Ženevě. Nyní auto konečně dorazilo na český trh.




Blesk.cz

Získat hypotéku bude opět těžší. Ptali jste se odborníka, co a pro koho se mění

Získat hypotéku bude opět těžší. Ptali jste se…

Od října čeká Čechy další změna na trhu s hypotékami. Česká národní banka rozšíří pravidla pro poskytování úvěrů…

Kim zavře raketové středisko, řekl jihokorejský prezident. Trump to přivítal

Kim zavře raketové středisko, řekl jihokorejský…

Severokorejský vůdce Kim Čong-un přislíbil trvale rozebrat zkušební středisko raketových motorů a odpalovací…

 

iSport.cz

Plašil: Škoda, že do Bordeaux nepřišel žádný Čech. Slavii se mnou neřešili

Plašil: Škoda, že do Bordeaux nepřišel žádný Čech.…

Již ve čtvrtek vstoupí do základní skupiny Evropské ligy pražská Slavia. Jejím prvním soupeřem bude Bordeaux i s…

Plzeň - CSKA Moskva 2:2. Penalta na konci vzala výhru v Lize mistrů

Plzeň - CSKA Moskva 2:2. Penalta na konci vzala…

Fotbalisté Plzně byli blízko výhře v Lize mistrů, jenže s CSKA Moskva jen remizovali 2:2, když soupeř vyrovnal…

 

Reflex.cz

Kašpaři proti cirkusům: Drezírovat zvířata bitím opravdu nejde!

Kašpaři proti cirkusům: Drezírovat zvířata bitím…

V neděli proběhne další kolo kampaně proti cirkusu Jiřího Berouska. Ochranáři proti němu protestují proto, že…

Regulace svobody na internetu: Na čem se shodne Brusel s Klausem a Okamurou?

Regulace svobody na internetu: Na čem se shodne…

Evropská unie se rozhodla brutálně regulovat Internet; tentokrát jako pověstná hůl na psa posloužila autorská…