Jeep Wrangler Unlimited 2,8 CRD – Pan Teréňák

Jeep Wrangler Unlimited 2,8 CRD – Pan Teréňák

 
 

Wrangler, to je pojem. Sebevědomý vzhled, neovlivněný moderními trendy, nekompromisní technika a image lamače skal. Jak jezdí?

Jak jezdí ikona, jejíž kořeny sahají až k legendárnímu Jeepu Willys (a není potřeba přeskočit ani mnoho generací, jak byste možná čekali)? Odpověď je vskutku překvapivá: jako offroad. Na silnici jsou jeho schopnosti nikterak slavné, hučení pneumatik a naftové čtyřválcové blues vás budou provázet stejně jako občasné zakymácení náprav v příčném směru.

Tlumení větších nerovností není špatné, ale třeba na takové panelové D1 se kvůli spárám celý vůz v pravém pruhu rozechvěje a pití čaje z kelímku se stane nereálným přáním. Kvůli vysoké hmotnosti a pneumatikám s nikterak oslnivými adhezními vlastnostmi (na asfaltu) není brzdění zrovna oblíbenou disciplínou Wrangleru (silnější brzdy zde moc nepomáhají), a snažit se razantně zastavit dvě tuny mrtvé váhy na pneumatikách Bridgestone Dueler H/T často přinutí ABS k činnosti.

obrázek [210 x 57] V zatáčkách je modernizovaný Wrangler překvapivě docela spolehlivý a po počátečním náklonu ochotně mění směr, čekal jsem mnohem ortodoxnější chování. Navíc řízení je v tuto chvíli i poměrně citlivé a řidič velmi dobře pozná blížící se limit, za kterým pro jistotu hlídkuje ESP. Během testu se ESP osvědčilo i jako dobrý krotitel neposedné zádě (při běžné jízdě je Wrangler zadokolka). Když převodovka na D1 v silném dešti a ve vyjetých kolejích nešetrně podřadila ve stovce na čtyřku, zadní kola ztratila kvůli vodě kontakt s vozovkou, záď vybočila a problém byl na světě – ESP však dvoutunový offroad na holičkách nenechalo a kromě řidiče si nikdo ničeho nevšiml. Bez stabilizačního systému by to tak snadné nebylo.

obrázek [600 x 430]  

Interiér je postaven tak, aby mu drsnější zacházení nevadilo, avšak i přesto se v testované jubilejní verzi „70th Anniversary“ snaží pasažéry hýčkat. Oproti minulé verzi jde o velký posun kupředu. Nabízí kožené čalounění, výborný tlustý multifunkční volant známý třeba z modelu Grand Cherokee, automatickou klimatizaci nebo vyhřívaná sedadla. Hýčkání se Jeepu daří tak napůl, z pohledu zájemce o terénní vlastnosti a nikoliv pozéra, hledajícího obdiv kolegů, však bohatě dostačují. Testovaný kus měl jednu významnou vychytávku, totiž možnost sundat střešní díly a užívat si požitků které nabízí otevřený vůz. Škoda, že nám během testu skoro pořád pršelo, odstrojené terénní fotky by Wrangleru rozhodně slušely.

Velká tlačítka, masivní ovladače, bytelné madlo před spolujezdcem, to všechno má své opodstatnění. Co však znepříjemňuje soužití s Wranglerem je absence vzpěry držící otevřené dveře na místě: místo ní zde najdeme obyčejný popruh. Jistě, až budete chtít někde v poušti honem vysadit dveře z pantů a použít je jako štít před dotírajícími šelmami, budete konstruktéry velebit. Až ale ponesete nákup a dveře se vám zavřou do úsměvu, radost z nich mít rozhodně nebudete. Nebo páté, dvoudílné dveře. Vrchní výklopný díl zdvihnete až po otevření spodní části, která však sama o sobě příliš velký vstup do zavazadelníku neodhalí, takže stejně budete většinou otevírat oba díly... Minimálně proto, abyste dosáhli na věci zakutálené dál v kufru.

obrázek [600 x 421]  

V terénu drak

Dveře s popruhem nebo o něco méně kultivovaný čtyřválec však po sjetí ze silnice stanou naprosto podružnými malichernostmi. Před časem jsem měl možnost projet si testovací terénní polygon s nejnadupanější verzí Rubicon, ani o stupeň civilnější Sahara však před terénem do země zrak nesklopí. Stačí povolat do boje systém pohonu všech kol (do rychlosti 90 km/h), čímž dojde k připojení předních kol a distribuci síly k oběma nápravám v poměru 50:50. Rubicon má v nabídce všechny diferenciály uzavíratelné (plus odpojitelný přední stabilizátor), Sahara v základním provedení ovládá pouze napevno připojetelný předek. V těžším terénu pak můžete malou pákou vlevo od ovladače automatické převodovky zvolit (zařazením přes neutrál) redukci s poměrem 2.72:1. U Rubiconu si pak můžete vychutnávat proplouvání terénem se zařazeným poměrem 4:1.

Nebojte, i bez uzavíratelných diferenciálů se není problém vydrápat na drtivou většinu míst, kam se s vozem novinář odváží. Na našem terénním fotícím polygonu Wrangler s klidem přejel i překážky, kde jiné pseudooffroady musely své snažení vzdát kvůli malé světlé výšce (Jeep udává 236 mm, liší se však dle verzí) či horším nájezdovým úhlům a přechodového úhlu.

Čísla se dle verzí drobně liší, přední nájezdový úhel má hodnotu 37,8 až 38 stupňů, přejezdový úhel 20 až 21,2 stupně a zadní nájezdový úhel 29,8 až 31,7 stupňů. Pro srovnání, data nového Passatu Alltrack jsou (přední, zadní a přechodový úhel) 16, 13,6 a 12,8 stupňů.

obrázek [600 x 405]  

Číslo dne: 147

Pod kapotou najdeme nově posílený čtyřválec 2,8 CRD o výkonu 147 kW. Jeho chod je sice jemnější a lépe utlumený než u dříve testované verze se 130 kW, srovnání s běžným osobním automobilem však stále nepřipadá v úvahu; moderní sedany se vznětovými čtyřválci jsou dnes už zase o velký kus dál. Vím, není to úplně férové srovnání, majitel Wrangleru je na hrubší chod připraven a bude si pochvalovat vysoký točivý moment 460 Nm dostupný už od 1.600 otáček.

Spotřeba paliva není i kvůli špatné aerodynamice vozu nikterak nízká, na druhou stranu nezapomínejme, že hovoříme o poctivém dvoutunovém offroadu. Při ustálené stokilometrové rychlosti ukázal palubní počítač spotřebu 8,5 litru nafty na 100 km, otáčkoměr v tu chvíli ukazuje těsně pod dva tisíce min-1. Zrychlení na reálných 130 km/h znamená nárůst otáček na 2.400 min-1, spotřeba paliva vzrostla o rovné čtyři litry.

Při přejezdu nerovností se Wrangler občas rozkýve v příčném směru, podobné rozkývání karoserie je přítomno i při silném bočním větru: ten se totiž může do krabicovitého Wrangleru opřít vší silou.

Jeep Wrangler je krásným příkladem toho, že opravdoví tvrďáci stále žijí. Nejsou pro všechny, ale podobně jako v pořadu Marty Kubišové: když se dostane do rukou tomu správnému páníčkovi, budou oba nadmíru spokojeni.

První cena vozu789.900,- Kč (3,8 V6 146 kW, Sport 4A)
První cena vozu s testovanou motorizací808.900,- Kč (2.8 CRD 147 kW, Sport 6M)
Základní cena testovaného vozu912.900,- Kč (2.8 CRD 147 kW, 70th Anni. 5A)
Cena testovaného vozu vč. příplatků994.300,- Kč (2.8 CRD 147 kW, 70th Anni. 5A)

Plusy

  • Vlastnosti v terénu
  • Robustní konstrukce
  • Snímatelná střecha
  • Vnitřní prostor
  • Spotřeba

Minusy

  • Hlučnější motor
  • Prvky výbavy za příplatek
  • Dveře bez aretace
  • Systém pátých dveří
Spolupracujeme s TipCars.com

Jeep Wrangler Unlimited 2,8 CRD

Cena v základní výbavě: 912 900 Kč Cena v testované výbavě: 994 300 Kč

Základní výbava:Plnohodnotné rezervní kolo s diskem, kožené čalounění PREMIUM s logem 70th ANNI, nastavitelné přední světlomety, vyhřívané sedadlo řidiče a spolujezdce, ochranné kryty palivové nádrže a převodovky, označení vozidla a koberce logy 70th ANNI, displej pro venkovní teplotu a kompas, disky kol z lehkých slitin 18" leštěné, audio systém s rádiem, RDS /CD/DVD/ MP3 6 reproduktorů, výstup na MP3 přehrávač, AUX, koberce v přední a zadní řadě, sloupek řízení nastavitelný ve svislém směru, zadní sedadla, sklopná, dělitelná 60:40, posilovač řízení, výstup 12V, blatníky v černém plastu, tempomat, audio ovládání na volantu, klimatizace manuální, Command-Trac ® volitelné připojení pohonu všech čtyř kol, zesílené brzdy, půlené dveře s plastovým oknem v odjímatelném rámu, 4 koutoučové brzdy (ABS), ASR, zdokonalené vícestupňové přední airbagy pro řidiče a spolujezdce, Hill Start Assist - systém kontroly rozjezdu do kopce, Hill Descent Control - systém kontroly sjezdu z kopce (pouze pro aut.), Start & Stop systém (pouze pro manuální převodovku, diesel), ERM systém - systém kontroly zamezení převrácení vozu, Sentry Key – imobilizér, mlhová světla

Výbava testovaného vozu:Euro paket (okna s UV filtrem, U-Connect, EVIC, boční airbagy) (+19.000,- Kč), Hard-Top v barvě laku vozidla a metalický lak (+62.400,- Kč)

Ve vlacích Českých drah půjde již brzy platit kartou Ve vlacích Českých drah půjde již brzy platit kartou

Partnerem dopravce se stala ČSOB, s níž byla uzavřena…

Problémy s motory snížily zisk Airbusu, spadl o více než třetinu Problémy s motory snížily zisk Airbusu, spadl o více než třetinu

Evropskému výrobci letecké techniky Airbus klesl v prvním…

Saakašvili přišel o ukrajinské občanství a utekl do USA. Budu bojovat, tvrdí Saakašvili přišel o ukrajinské občanství a utekl do USA. Budu bojovat, tvrdí

Bývalý gruzínský prezident žijící na Ukrajině Michail…

Od roku 2000 zdražily starší byty v Česku téměř trojnásobně Od roku 2000 zdražily starší byty v Česku téměř trojnásobně

Ceny starších bytů v Česku vzrostly od roku 2000 do konce…

 

Štítky SUV Jeep Testy

Technické údaje
Motor Jeep Wrangler Unlimited 2,8 CRD
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2777
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 147 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 460 / 1600 - 2600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 172
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.3 / 7.9 / 8.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 1310 / 2320
Objem nádrže (l):85
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1998 / 512
Rozměr pneu:255/70 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4751
b) šířka (mm): 1877
c) výška (mm): 1800
d) rozvor (mm): 2947
e) rozchod vpředu (mm): 1572
f) rozchod vzadu (mm): 1572
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 690 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1000
k) šířka vpředu (mm): 1380
l) šířka vzadu (mm): 1390
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 540
výška opěradla vzadu (mm): 520
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Jeep Wrangler Unlimited 2,8 CRD
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,85
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

 



Další airbagová svolávačka. Tentokrát je v průšvihu Jeep Další airbagová svolávačka. Tentokrát je v průšvihu Jeep

Italsko-americká automobilová skupina Fiat Chrysler…

Video: Podívejte se, za jak dlouho se vyrobí Jeep Wrangler Video: Podívejte se, za jak dlouho se vyrobí Jeep Wrangler

Jeep v polovině července představil koncept Wrangler 75th…

 



 
Testujeme Ladu Vesta: Co nás příjemně překvapilo a co naopak zklamalo? (video)

Testujeme Ladu Vesta! Co nás příjemně překvapilo a co naopak zklamalo?

Dnes 12:53

Ruskou alternativu k Dacii Logan nebo Citroënu C-Elysée lze pořídit i u nás. Pohodlným podvozkem nadchne, lacinými detaily ale zklame.




Blesk.cz

Jágrova schovanka Kovandová mění vzhled: Jako blondýnka by u Jardy měla větší šanci!

Jágrova schovanka Kovandová mění vzhled: Jako…

Česká Miss World 2013 Lucie Kovandová (23) byla celý život brunetka. Ale s tím je konec. Před několika dny se…

Odborník radí: Co dělat, když prodejce nechce uznat vaší reklamaci?

Odborník radí: Co dělat, když prodejce nechce uznat…

Co dělat, když prodejce nechce přijmout zboží koupené na internetu ve lhůtě deseti dnů, jako se to stalo paní…

 

iSport.cz

Stoper Kalas prodloužil smlouvu s Chelsea. Sezonu opět stráví ve Fulhamu

Stoper Kalas prodloužil smlouvu s Chelsea. Sezonu…

Fotbalový reprezentant Tomáš Kalas prodloužil smlouvu v Chelsea na další čtyři roky. Zároveň bude pokračovat na…

Soupeře Sparty nejvíc děsí Plavšič. Snad nebude mít svůj den, věří kouč

Soupeře Sparty nejvíc děsí Plavšič. Snad nebude mít…

Fotbalisty Sparty čeká ostrý vstup do sezony. Souboj s Crvenou Zvezdou Bělehrad v předkole Evropské ligy bude…

 

Reflex.cz

Za rakovinu může špatná nálada. Vše si člověk vyléčí sám, i poškozenou míchu, tvrdí lékař

Za rakovinu může špatná nálada. Vše si člověk vyléčí…

„Sebeuzdravovací síla člověka je nekonečná,“ má jasno zakladatel neuropsychoimunologie Jan Šula. Choroby podle…

Co všechno jste netušili o ptácích: Opeřenci v lidové písni, za vaším barákem i v receptech české kuchyně

Co všechno jste netušili o ptácích: Opeřenci v…

Kdybych byla věděla, že „ptačí budky sloužily původně pro bezpracné vykrmování následně zkonzumovaných mláďat“,…