Jeep Wrangler Unlimited 2,8 CRD – Pan Teréňák

Jeep Wrangler Unlimited 2,8 CRD – Pan Teréňák

 
 

Wrangler, to je pojem. Sebevědomý vzhled, neovlivněný moderními trendy, nekompromisní technika a image lamače skal. Jak jezdí?

Jak jezdí ikona, jejíž kořeny sahají až k legendárnímu Jeepu Willys (a není potřeba přeskočit ani mnoho generací, jak byste možná čekali)? Odpověď je vskutku překvapivá: jako offroad. Na silnici jsou jeho schopnosti nikterak slavné, hučení pneumatik a naftové čtyřválcové blues vás budou provázet stejně jako občasné zakymácení náprav v příčném směru.

Tlumení větších nerovností není špatné, ale třeba na takové panelové D1 se kvůli spárám celý vůz v pravém pruhu rozechvěje a pití čaje z kelímku se stane nereálným přáním. Kvůli vysoké hmotnosti a pneumatikám s nikterak oslnivými adhezními vlastnostmi (na asfaltu) není brzdění zrovna oblíbenou disciplínou Wrangleru (silnější brzdy zde moc nepomáhají), a snažit se razantně zastavit dvě tuny mrtvé váhy na pneumatikách Bridgestone Dueler H/T často přinutí ABS k činnosti.

obrázek [210 x 57] V zatáčkách je modernizovaný Wrangler překvapivě docela spolehlivý a po počátečním náklonu ochotně mění směr, čekal jsem mnohem ortodoxnější chování. Navíc řízení je v tuto chvíli i poměrně citlivé a řidič velmi dobře pozná blížící se limit, za kterým pro jistotu hlídkuje ESP. Během testu se ESP osvědčilo i jako dobrý krotitel neposedné zádě (při běžné jízdě je Wrangler zadokolka). Když převodovka na D1 v silném dešti a ve vyjetých kolejích nešetrně podřadila ve stovce na čtyřku, zadní kola ztratila kvůli vodě kontakt s vozovkou, záď vybočila a problém byl na světě – ESP však dvoutunový offroad na holičkách nenechalo a kromě řidiče si nikdo ničeho nevšiml. Bez stabilizačního systému by to tak snadné nebylo.

obrázek [600 x 430]  

Interiér je postaven tak, aby mu drsnější zacházení nevadilo, avšak i přesto se v testované jubilejní verzi „70th Anniversary“ snaží pasažéry hýčkat. Oproti minulé verzi jde o velký posun kupředu. Nabízí kožené čalounění, výborný tlustý multifunkční volant známý třeba z modelu Grand Cherokee, automatickou klimatizaci nebo vyhřívaná sedadla. Hýčkání se Jeepu daří tak napůl, z pohledu zájemce o terénní vlastnosti a nikoliv pozéra, hledajícího obdiv kolegů, však bohatě dostačují. Testovaný kus měl jednu významnou vychytávku, totiž možnost sundat střešní díly a užívat si požitků které nabízí otevřený vůz. Škoda, že nám během testu skoro pořád pršelo, odstrojené terénní fotky by Wrangleru rozhodně slušely.

Velká tlačítka, masivní ovladače, bytelné madlo před spolujezdcem, to všechno má své opodstatnění. Co však znepříjemňuje soužití s Wranglerem je absence vzpěry držící otevřené dveře na místě: místo ní zde najdeme obyčejný popruh. Jistě, až budete chtít někde v poušti honem vysadit dveře z pantů a použít je jako štít před dotírajícími šelmami, budete konstruktéry velebit. Až ale ponesete nákup a dveře se vám zavřou do úsměvu, radost z nich mít rozhodně nebudete. Nebo páté, dvoudílné dveře. Vrchní výklopný díl zdvihnete až po otevření spodní části, která však sama o sobě příliš velký vstup do zavazadelníku neodhalí, takže stejně budete většinou otevírat oba díly... Minimálně proto, abyste dosáhli na věci zakutálené dál v kufru.

obrázek [600 x 421]  

V terénu drak

Dveře s popruhem nebo o něco méně kultivovaný čtyřválec však po sjetí ze silnice stanou naprosto podružnými malichernostmi. Před časem jsem měl možnost projet si testovací terénní polygon s nejnadupanější verzí Rubicon, ani o stupeň civilnější Sahara však před terénem do země zrak nesklopí. Stačí povolat do boje systém pohonu všech kol (do rychlosti 90 km/h), čímž dojde k připojení předních kol a distribuci síly k oběma nápravám v poměru 50:50. Rubicon má v nabídce všechny diferenciály uzavíratelné (plus odpojitelný přední stabilizátor), Sahara v základním provedení ovládá pouze napevno připojetelný předek. V těžším terénu pak můžete malou pákou vlevo od ovladače automatické převodovky zvolit (zařazením přes neutrál) redukci s poměrem 2.72:1. U Rubiconu si pak můžete vychutnávat proplouvání terénem se zařazeným poměrem 4:1.

Nebojte, i bez uzavíratelných diferenciálů se není problém vydrápat na drtivou většinu míst, kam se s vozem novinář odváží. Na našem terénním fotícím polygonu Wrangler s klidem přejel i překážky, kde jiné pseudooffroady musely své snažení vzdát kvůli malé světlé výšce (Jeep udává 236 mm, liší se však dle verzí) či horším nájezdovým úhlům a přechodového úhlu.

Čísla se dle verzí drobně liší, přední nájezdový úhel má hodnotu 37,8 až 38 stupňů, přejezdový úhel 20 až 21,2 stupně a zadní nájezdový úhel 29,8 až 31,7 stupňů. Pro srovnání, data nového Passatu Alltrack jsou (přední, zadní a přechodový úhel) 16, 13,6 a 12,8 stupňů.

obrázek [600 x 405]  

Číslo dne: 147

Pod kapotou najdeme nově posílený čtyřválec 2,8 CRD o výkonu 147 kW. Jeho chod je sice jemnější a lépe utlumený než u dříve testované verze se 130 kW, srovnání s běžným osobním automobilem však stále nepřipadá v úvahu; moderní sedany se vznětovými čtyřválci jsou dnes už zase o velký kus dál. Vím, není to úplně férové srovnání, majitel Wrangleru je na hrubší chod připraven a bude si pochvalovat vysoký točivý moment 460 Nm dostupný už od 1.600 otáček.

Spotřeba paliva není i kvůli špatné aerodynamice vozu nikterak nízká, na druhou stranu nezapomínejme, že hovoříme o poctivém dvoutunovém offroadu. Při ustálené stokilometrové rychlosti ukázal palubní počítač spotřebu 8,5 litru nafty na 100 km, otáčkoměr v tu chvíli ukazuje těsně pod dva tisíce min-1. Zrychlení na reálných 130 km/h znamená nárůst otáček na 2.400 min-1, spotřeba paliva vzrostla o rovné čtyři litry.

Při přejezdu nerovností se Wrangler občas rozkýve v příčném směru, podobné rozkývání karoserie je přítomno i při silném bočním větru: ten se totiž může do krabicovitého Wrangleru opřít vší silou.

Jeep Wrangler je krásným příkladem toho, že opravdoví tvrďáci stále žijí. Nejsou pro všechny, ale podobně jako v pořadu Marty Kubišové: když se dostane do rukou tomu správnému páníčkovi, budou oba nadmíru spokojeni.

První cena vozu789.900,- Kč (3,8 V6 146 kW, Sport 4A)
První cena vozu s testovanou motorizací808.900,- Kč (2.8 CRD 147 kW, Sport 6M)
Základní cena testovaného vozu912.900,- Kč (2.8 CRD 147 kW, 70th Anni. 5A)
Cena testovaného vozu vč. příplatků994.300,- Kč (2.8 CRD 147 kW, 70th Anni. 5A)

Plusy

  • Vlastnosti v terénu
  • Robustní konstrukce
  • Snímatelná střecha
  • Vnitřní prostor
  • Spotřeba

Minusy

  • Hlučnější motor
  • Prvky výbavy za příplatek
  • Dveře bez aretace
  • Systém pátých dveří
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com

Jeep Wrangler Unlimited 2,8 CRD

Cena v základní výbavě: 912 900 Kč Cena v testované výbavě: 994 300 Kč

Základní výbava:Plnohodnotné rezervní kolo s diskem, kožené čalounění PREMIUM s logem 70th ANNI, nastavitelné přední světlomety, vyhřívané sedadlo řidiče a spolujezdce, ochranné kryty palivové nádrže a převodovky, označení vozidla a koberce logy 70th ANNI, displej pro venkovní teplotu a kompas, disky kol z lehkých slitin 18" leštěné, audio systém s rádiem, RDS /CD/DVD/ MP3 6 reproduktorů, výstup na MP3 přehrávač, AUX, koberce v přední a zadní řadě, sloupek řízení nastavitelný ve svislém směru, zadní sedadla, sklopná, dělitelná 60:40, posilovač řízení, výstup 12V, blatníky v černém plastu, tempomat, audio ovládání na volantu, klimatizace manuální, Command-Trac ® volitelné připojení pohonu všech čtyř kol, zesílené brzdy, půlené dveře s plastovým oknem v odjímatelném rámu, 4 koutoučové brzdy (ABS), ASR, zdokonalené vícestupňové přední airbagy pro řidiče a spolujezdce, Hill Start Assist - systém kontroly rozjezdu do kopce, Hill Descent Control - systém kontroly sjezdu z kopce (pouze pro aut.), Start & Stop systém (pouze pro manuální převodovku, diesel), ERM systém - systém kontroly zamezení převrácení vozu, Sentry Key – imobilizér, mlhová světla

Výbava testovaného vozu:Euro paket (okna s UV filtrem, U-Connect, EVIC, boční airbagy) (+19.000,- Kč), Hard-Top v barvě laku vozidla a metalický lak (+62.400,- Kč)

Niki Lauda znovu získá svou leteckou společnost Niki Lauda znovu získá svou leteckou společnost

Bývalý závodník Formule 1 Niki Lauda znovu získá…

Zápisník Jana Pavce: Tradice šlendriánu Zápisník Jana Pavce: Tradice šlendriánu

Mrazivé ráno na uzavřeném Libeňském mostě je vlastně…

Investoři sypají peníze do lega, u raritních kousků se jim mohou vrátit i dvacetkrát Investoři sypají peníze do lega, u raritních kousků se jim mohou vrátit i dvacetkrát

Analytik pracující pro J&T Michal Šnobr investoval do…

Babiš je jediný kandidát ANO na premiéra, shodl se výbor hnutí Babiš je jediný kandidát ANO na premiéra, shodl se výbor hnutí

Předseda ANO Andrej Babiš je jediným kandidátem hnutí na…

 

Štítky SUV Jeep Testy

Technické údaje
Motor Jeep Wrangler Unlimited 2,8 CRD
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2777
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 147 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 460 / 1600 - 2600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 172
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.3 / 7.9 / 8.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 1310 / 2320
Objem nádrže (l):85
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1998 / 512
Rozměr pneu:255/70 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4751
b) šířka (mm): 1877
c) výška (mm): 1800
d) rozvor (mm): 2947
e) rozchod vpředu (mm): 1572
f) rozchod vzadu (mm): 1572
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 690 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1000
k) šířka vpředu (mm): 1380
l) šířka vzadu (mm): 1390
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 540
výška opěradla vzadu (mm): 520
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Jeep Wrangler Unlimited 2,8 CRD
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,85
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru

Také evropští zákazníci se údajně dočkají pick-upu…

 



Geiger převlékl odcházející Jeep Wrangler JK do khaki Geiger převlékl odcházející Jeep Wrangler JK do khaki

Jeep vznikl jako vojenské terénní vozidlo. Německý Geiger…

Další airbagová svolávačka. Tentokrát je v průšvihu Jeep Další airbagová svolávačka. Tentokrát je v průšvihu Jeep

Italsko-americká automobilová skupina Fiat Chrysler…

 



 
Vadné silentbloky: Jak je poznat?  A co hrozí, když zanedbáme údržbu?

Vadné silentbloky: Jak je poznat? Co hrozí, když zanedbáme údržbu?

Dnes 08:00

Jede si vaše auto na nerovnostech, kam chce a současně vyluzuje jeho podvozek klepavé zvuky? Pak zřejmě nadešel čas na výměnu silentbloků jeho zavěšení kol.




Blesk.cz

Červená »Havlova« lavička za 850 tisíc dobyla internet: Lidé o ní vtipkují, jiní ji kritizují a chtějí po Praze 6 vysvětlení

Červená »Havlova« lavička za 850 tisíc dobyla…

Poté, co Blesk.cz informoval o lavičce Ferdinanda Vaňka věnované odkazu bývalého prezidenta Václava Havla (†75),…

Debata Drahoš vs. Zeman: Prima dělá bezpečnostní manévry, kandidáti budou na vodě

Debata Drahoš vs. Zeman: Prima dělá bezpečnostní…

Už v sobotu odpoledne budeme vědět, kdo bude příštích pět let českým prezidentem. Miloš Zeman, nebo Jiří Drahoš.…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

CHAT: Odpovídají beachvolejbalistky Kolocová a Kvapilová

CHAT: Odpovídají beachvolejbalistky Kolocová a Kvapilová

Beachvolejbalistky Kristýna Hoidarová Kolocová (29) a Michala Kvapilová (27) zažily famózní loňský rok. Stříbro…

 

Reflex.cz

Revoluce v létání: Norsko chce používat na krátké lety pouze stroje s elektrickým pohonem

Revoluce v létání: Norsko chce používat na krátké…

V letecké dopravě, alespoň v Norsku, se schyluje k velké revoluci. Všechna letadla na krátké lety by měla mít…

Fenomén jménem Kuba: Guantánamo, zátoka bezpráví

Fenomén jménem Kuba: Guantánamo, zátoka bezpráví

Guantanamera, Bahía Guantanamera… Chytlavá písnička složená Joseítem Fernándezem na text básně kubánského…