Mercedes-Benz G 280 CDI Professional - Profík každým coulem

Mercedes-Benz G 280 CDI Professional - Profík každým coulem

 
 

Položili jsme si základní otázku: Má vůz vyráběný prakticky beze změn přes 30 let ještě vůbec co nabídnout? Odpověď ležela mimo zpevněné silnice...

Mercedes-Benz třídy G je žijící legenda, využívaná pro své terénní schopnosti nejen mnoha společnostmi ale třeba i celou řadou armád. Vyzkoušeli jsme, v čem že jedinečnost „géčka“ spočívá a zda své kouzlo časem přeci jen neztrácí.

Šli jsme na to opravdu od podlahy testováním drsné pracovní verze; tedy modelu W461 užívajícího přídomek „Professional“. Při pohledu na něj by málokdo hádal jen pět tisíc najetých kilometrů a stáří několik málo měsíců; osvědčený pracovní prostředek se totiž za dlouhá léta výroby změnil jen velmi, velmi málo. Řada W461 se až na odlišný výběr prvků volitelné výbavy výrazně neliší od původního modelu W460, přelomem byl až rok 1997 kdy model W461 dostal stálý pohon 4x4, ABS, přímé vstřikování nafty, přeplňování a automatickou převodovku.

obrázek [555 x 283]
 

Protože testovaný Geländewagen (německý výraz pro terénní vůz, odtud písmenné označení řady G) je tak trochu specifický automobil, nesmíme hned na začátku opomenout důležitá čísla jako brodivost (600 mm), maximální boční náklon (54 %), přechodový úhel (23°), stoupavost (80 %), či přední a zadní nájezdové úhly (31° resp. 36°). Ty totiž v těžkém terénu znamenají opravdu hodně i když laikovi, pravda, nejspíš příliš neřeknou. To světlá výška 213 mm je představitelná o poznání lépe.

V terénu jako ve vodě

Abychom si i my G 280 CDI Professional vyzkoušeli v prostředí jemu nejbližším, zamířili jsme do Hummer Centra u dálnice D11, které se může pochlubit zajímavým terénním polygonem přímo stvořeném pro vozy kategorie off-road. Až zde se totiž ukázala síla vozu v celé své kráse.

Zatímco na silnici působí vůz neohrabaným dojmem (před ostřejší zatáčkou je rozumné výrazně přibrzdit, vysoké Yokohamy s terénním vzorkem se s asfaltem příliš nekamarádí), v terénu se dvouapůltunový kolos nenechá žádnou překážkou vyvést z míry. Z míry jej nevyvede ani když se rozhodnete rozhlédnout se po krajině raději ze hřbetu svého naftového oře; pochozí kapota totiž unese i stokilového dobrodruha, či pracovníka elektrárenské nebo telekomunikační společnosti (právě ty totiž služeb „profesionála“ rády využívají).

Tři uzávěrky diferenciálů (přední, zadní i mezinápravový) spolu s redukční převodovkou nedají přírodě šanci a na suchu je v podstatě nemožné najít teoreticky překonatelnou překážku, na kterou by Geländewagen nestačil. Pokud nezaprší, či nenapadne sníh, je v podstatě zbytečné mechanické uzávěrky zapojovat do hry – na suchém povrchu se G opravdu nezapotí. Oproti moderním off-roadům, jako je například Toyota Land Cruiser, vnímáme znatelně horší komfort při průjezdu terénními nerovnostmi, na ten se v géčku zkrátka nehraje.

obrázek [555 x 361]
 

Uvnitř vozu si milovníci čisté praktičnosti přijdou na své – ovladače jsou masivní a hlavně analogové, z moderních vymožeností nám dělaly společnost pouze dva prvky: rádio s CD přehrávačem a klimatizace. Jinak je interiér opravdu spartánský v tom nejspartánštějším smyslu slova, navíc použité materiály dávají vzpomenout na staré dobré Škodovky z předrevolučních let. Tady se záplavy měkčených plastů nedočkáte, důležitá je funkčnost a ta je zkrátka neoddiskutovatelná. I přesto by se hodilo více odkládacích prostor, řešili jsme zejména problém kam s mobily a pitím.

Dveře je nutné dovírat poněkud razantněji a vůbec celá obsluha vozu plně koresponduje s jeho drsným zevnějškem. Pozice za volantem je vzpřímená, a tak ani při delších cestách nevystoupíte z vozu unaveni, jakkoliv se rozměry sedadel zdají být poddimenzované. Když už je řeč o delších cestách, pak vězte, že pohodová dálniční rychlost leží mezi 110 a 120 km/h, kdy otáčky vznětového vidlicového šestiválce o výkonu 135 kW na nejvyšší (pátý) převodový stupeň jen lehce přesahují hodnotu 3000 min-1. Agregát je samozřejmě schopen urychlit vůz až na hranici tuzemského dálničního limitu, výrazný hluk při tomto tempu (od motoru, obtékajícího vzduchu i kol) ale činí cestování hodně nepohodlným. Ani podvozek samozřejmě není na tyto rychlosti stavěný, a tak je třeba být o něco více ve střehu.

obrázek [300 x 273] Palubní počítač má do výkřiku moderní techniky hodně daleko a bohužel nenabízí ani funkci sledování spotřeby. Musíme se tedy spokojit s údajem po dotankování, kdy se ukázalo, že po týdenním testování se hodnota spotřeby ustálila na dvanácti litrech nafty na 100 km. Kdybyste ovšem podlehli dojmu, že se pod starým kabátkem ukrývá stará technika, mýlili byste se. Agregát je totiž zástupcem motorů CDI 4. generace a může se pochlubit prvky jako je hliníková kliková skříň, přeplňování turbodmychadlem s elektricky řízenou geometrií rozváděcích lopatek i počtem vstřiků a předstřiků, či rychložhavením díky keramickým žhavícím svíčkám. Zkrátka – není to žádná vykopávka a točivý moment 400 Nm dostupný mezi 1600 a 2600 min-1 si s autem v nižších rychlostech umí docela solidně poradit.

Pracant ano, ale ne pro každého

Stoprocentní v terénu, na asfaltových cestách bohužel podprůměrný – tak by se daly jednoduše shrnout jízdní výkony testovaného modelu. Proto je určení jasné – spíše než na víkendové výlety s rodinou se Professional hodí do terénu, či zkrátka tam, kde posádce nebude vadit jeho surovost a výrazně vymezený okruh schopností. To ovšem není myšleno jako výtka, vždyť kladivářům také nevyčítáme mizerné výsledky při skoku o tyči.

Své kouzlo géčko ani po více jak třiceti letech neztratilo, ba možná právě naopak. Žádné elektronické hračky, žádné hypermoderní obrazovky, žádné parkovací senzory (což ve městě může při couvání trochu činit problémy...) – jen tři poctivé uzávěrky, redukce, terénní pneumatiky a spolehlivý naftový motor pod kapotou. Docela změna po testování vozů schopných automaticky zaparkovat, či namasírovat vám záda. Puristé budou nadšeni, průměrný zájemce o terénní vůz ale tento model obejde velikým obloukem. Už kvůli ceně, která u testovaného exempláře téměř dosáhla částky 1,8 milionu Kč.

obrázek [555 x 301]
 

Plusy

  • Schopnosti v terénu
  • Pohodlná pozice za volantem
  • Léty prověřená koncepce

Minusy

  • Jízdní vlastnosti na silnici
  • Čistě funkční interiér
  • Absence moderních prvků aktivní bezpečnosti
První cena vozu1.498.800,- (G 300 CDI podvozek)
První cena vozu s testovanou motorizací1.606.800,- (G 280 CDI Professional)
Základní cena testovaného vozu1.606.800,- (G 280 CDI Professional)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.783.823,- (G 280 CDI Professional)
Spolupracujeme s TipCars.com

Mercedes-Benz G 280 CDI

Cena v základní výbavě: 1 606 800 Kč Cena v testované výbavě: 1 783 823 Kč

Základní výbava:Airbag řidiče, protiblokovací brzdový systém (ABS), zesílené pružiny a tlumiče vpředu i vzadu, odkládací schránka pod sedadlem řidiče, 5 st.automatická převodovka, akustická indikace aktivních světel při opuštění vozu, bezpečnostní pásy vpředu a vzadu, čalouněná/měkčená přístrojová deska a madla, černé látkové čalounění, látka sedadel se vzorem, černé plastové obložení dveří vč.odkládacích kapes., 4 sedadla, madla u spolujezdce a u zadních sedadel vlevo a vpravo, odkládací schránky pod sedadlem řidiče a spolujezdce, ochranný protioděrný lak na podlaze, rychloměr a otáčkoměr, střední loketní opěrka vpředu, ukazatel servisních intervalů, ventilátor topení se 4 stupni regulace, vozidlový zvedák (hever), výpustní zátky s řetízkem v podlaze pro odtok vody, zásuvka (12 V a 24 V) v přístrojové desce, zásuvka (24 V) ve středové konzole, čelní bezpečnostní lepené sklo, dělený zadní nárazník s integrovanými mlhovkami a couvacím světlem, determální skla, el.redukce převodovky s možností zařazení při jízdě, elektronický omezovač brzdné síly mezi nápravami (EBV), Imobilizér, Indikace funkčnosti vzduchového filtru, indikace opotřebení brzdového obložení vpředu, jednodílné 5.zadní dveře s vyhřívaným oknem, kotoučové brzdy vpředu a bubnové vzadu, plastový kryt (koženka) rezervního kola, pneu 225/75 R16, (disky 7,5x16), pochromované hlavy kulových čepů na přední nápravě, posilovač řízení, příprava na domontáž závěsného zařízení, reflektory s nivoregulací

Výbava testovaného vozu:Rádio s CD (+19.125,-), 13 pólová zásuvka 12 V pro přívěs (+5.865,-), omývače reflektorů (+6.885,-), pochozí kryt motoru (+22.185,-), el. nastavitelná a vyhřívaná zrcátka (+13.770,-), manuální klimatizace (+49.470,-), ochranná mříž na směrovky a reflektory (+6.248,-), přední mlhovky (+4.335,-), čtecí lampička (+1.403,-), zesílené závěsné zařízení (+5.355,-), zesílený přední nárazník s očkem (+14.790,-), odkládací schránka pod sedadlem spolujezdce (+638,-), dvoukřídlé dveře 2 okna a držák rezervy (+15.300,-), úchyty v nákl. prostoru (+1.530,-) , všechny ceny bez DPH

Česko jedná o výměně přístavů v Hamburku, může k ní dojít do pěti let Česko jedná o výměně přístavů v Hamburku, může k ní dojít do pěti let

Česká republika by během tří až pěti let mohla vyměnit…

Stát by mohl hradit náklady na EET, malí podnikatelé jednali s Babišem Stát by mohl hradit náklady na EET, malí podnikatelé jednali s Babišem

Nejmenší obchody s jedním pokladním místem by mohly…

Rytíři na Bouzov nemají nárok, odvolací soud potvrdil zamítnutí žaloby Rytíři na Bouzov nemají nárok, odvolací soud potvrdil zamítnutí žaloby

Olomoucký krajský soud dnes v odvolacím řízení potvrdil…

ČEZ prodává podíl v maďarské MOL, z transakce čeká miliardové výnosy ČEZ prodává podíl v maďarské MOL, z transakce čeká miliardové výnosy

Energetická skupina ČEZ spustila prodej svého podílu 7,5…

 
Technické údaje
Motor Mercedes-Benz G 280 CDI
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2987
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 135 / 3800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1600 - 2600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 160
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 14.1 / 9.8 / 11.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 480 / 2250
Objem nádrže (l):96
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2540 / 960
Rozměr pneu:225/75 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4636
b) šířka (mm): 1960
c) výška (mm): 1930
d) rozvor (mm): 2850
e) rozchod vpředu (mm): 1475
f) rozchod vzadu (mm): 1475
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 940 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1070
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1020
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 450
délka sedáku vzadu (mm): 45
výška opěradla vpředu (mm): 550
výška opěradla vzadu (mm): 550
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Mercedes-Benz G 280 CDI
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 7
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 10
Odkládací plochy: 3
Dojem z řízení: 4
Výhled vpřed: 10
Výhled vzad: 4
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 5
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 7
Jízdní vlastnosti v extrému: 2
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 6
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 5
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,08
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 







 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Dnes 08:00

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

V Libni se srazilo auto s tramvají: Hasiči vystříhávali zaklíněného řidiče

V Libni se srazilo auto s tramvají: Hasiči…

Hasiči zasahují u dopravní nehody v ulici Zenklova, kde se střetl osobní automobil s tramvají. Podle tiskového…

Lubomír Kostelka slaví 90! Nikdy jsem nenašel tu pravou, svěřil se herec

Lubomír Kostelka slaví 90! Nikdy jsem nenašel tu…

Na konci března oslaví 90. narozeniny, ale příliš to na něm vidět není. Lubomír Kostelka nad pivečkem…

 

iSport.cz

Legendy Sparty a Slavie o Radovi: Změna byla nutná, ale rozhodne forma hráčů

Legendy Sparty a Slavie o Radovi: Změna byla nutná,…

Dvakrát působil ve Slavii, teď Petra Radu čeká derby v roli kouče Sparty. Legendy obou pražských celků si myslí,…

Fanoušci Komety o cenách lístků: Prasárna, mluví to o inteligenci vedení

Fanoušci Komety o cenách lístků: Prasárna, mluví to…

Vzbudilo to horkou krev už před startem samotného semifinále Generali play off hokejové extraligy. Fanoušky…

 

Reflex.cz

Tlachání českého premiéra na evropském summitu aneb Sobotko, ty podněte jeden!

Tlachání českého premiéra na evropském summitu aneb…

Předseda české sociální demokracie a premiér Sobotka se koncem minulého týdne pravděpodobně dostal na římském…

Ostrov svobody, nebo rudý teror? Vyšla výborná kniha o nejednoznačné historii moderní Kuby

Ostrov svobody, nebo rudý teror? Vyšla výborná kniha…

Kuba a její porevoluční vývoj jsou buď milovány, nebo zatracovány, nic mezi tím. Zatímco socialistické…