Suzuki Kizashi vs Škoda Octavia 1,8 TSI – Rodinný rozkol

Suzuki Kizashi vs Škoda Octavia 1,8 TSI – Rodinný rozkol

 
 

Octavia je dcerou koncernové techniky a Kizashi? Mohlo se stát nevlastní matkou, ale po vášnivém vztahu je jen zhrzenou ex-milenkou.

Už při uvedení Suzuki Kizashi na trh byl tento sedan střední třídy často (nejen) u nás stavěn proti Škodě Octavia. Mají podobné rozměry, panuje zde jistá tvarová i velikostní shoda – ano, důvody pro takovou konfrontaci bez pochyb existují.

Rozdíl mezi oběma vozy je ale patrný na první pohled. Daní za přístup ke špičkové technice je u Octavie jistá svázanost. Pevně daný rozvor je základem, tvary i jednotlivá konstrukční řešení jsou výsledkem pragmatického plánování a jasně vymezené pozice v rámci modelové politiky celého koncernu.

U Suzuki si mohli dovolit větší volnost a návrh modelu Kizashi uzpůsobit specifickým požadavkům. Alespoň teoreticky by ale limitem u Suzuki měla být prakticky nulová tradice v tomto segmentu a možnosti vyplývající z pozice relativně malé, samostatně působící značky.

Nakonec bez zázemí skupiny Volkswagen nezbývá než jediný zážehový motor. Jestli se někdy do Kizashi dostane turbodiesel nebo moderní benzinový turbomotor, bude tato operace výsledkem samostatného vývoje nebo dohody s jiným strategickým partnerem – třeba s Fiatem.

obrázek [600 x 259]

Po stránce vzhledové je přesto vítěz jasný. Tvůrcům Kizashi nechyběla odvaha a na vymezeném prostoru rozehráli hru linií, která respektuje japonský původ, odráží zaměření na amerického zákazníka a přitom vychází z evropské koncepce sportovně střiženého sedanu.

Přední i zadní světla mají možná zbytečně komplikovaný tvar, musí se obejít bez moderní diodové techniky a přední převis karoserie se může zdát z bočního pohledu zbytečně dlouhý. Jinak se ale chyby hledají těžko – bodovým hodnocením zaslouží výkon Suzuki bez dlouhého váhání hodnocení 9 z 10.

Octavia a její střídmé linie jsou dobře známá písnička. V podmínkách dnešního trhu chybí škodovce emoce, věcný design oživují jen přední partie se zajímavě tvarovanou kapotou. Výsledný dojem by přitom příliš nezachránila ani větší kola nebo atraktivnější lak karoserie – dnes je to Suzuki, kdo stojí v roli přitažlivého elegána.

obrázek [600 x 600]

Zkoumání interiérů už ale zasévá semínko pochybností. Celkový dojem je lepší u Suzuki, v jednotlivostech ale dokáže Škoda svou sokyni spolehlivě přebít. Máme na mysli grafiku přístrojového štítu, panel rádia nebo tvar řadicí páky. Nutno dodat, že Kizashi seznam typických nedostatků Suzuki výrazně zkracuje – palubní počítač lze ovládat z volantu, nezapomnělo se na Bluetooth ani trojblik.

V interiéru to nakonec rozhoduje vnitřní prostor. Kizashi je štědřejší do šířky, kde nedává Octavii šanci – a to se mezi přední sedadla zabydlel ještě relativně široký středový tunel. Předsunutá pozice pedálů sice nutí v Suzuki sedět více vzadu, přesto místo pro kolena na zadních sedadlech neschází. Kizashi se dostává do ztráty jen u hlav zadních cestujících – atraktivně se svažující střecha dělá své.

Stručně shrnuto – není pochyb o tom, že Kizashi si zaslouží být řazeno o třídu výš.

Na silnici jasný rozdíl

Podvozkový duel je další kapitolou, kde Škoda už od začátku tahá za starší konec. A to doslova. Octavia má o 12 cm kratší rozvor a jezdí na menších kolech – i kdybychom zvolili největší nabízená kola, budou mít disky o palec menší průměr a pneumatiky budou o 10 mm užší.

Český liftback to opravdu nemá jednoduché, jízdní vlastnosti jsou totiž nejsilnější stránkou japonského sedanu. Kizashi je za všech okolností stabilní, snadno mění směr a v zatáčkách se nenaklání. Snaží se důsledně zachovávat neutralitu, která může dle zásahů řidiče naprosto předvídatelně přejít v nedotáčivost i přetáčivost.

obrázek [600 x 526]

Na 18palcových kolech přitom netrpí komfort, nízkoprofilové pneumatiky bez problémů poberou nástrahy českých cest. Nadšení z Kizashi zkazí jen lehké, odtažité a poněkud nepřesné řízení. K negativům ještě přičtěme, že do kabiny proniká valivý hluk od zadních kol, i když ne v takové míře jako u Octavie.

Protivník z Mladé Boleslavi není ve verzi 1,8 TSI žádný atlet. Sází na měkčí naladění podvozku, který se ale nedokáže vyvarovat rázů na velkých nerovnostech. Výsledný kompromis proto nakonec ztrácí na Kizashi – pohodlí je srovnatelné, obratnost horší.

Handicap kratšího rozvoru zdůrazňují boční náklony v zatáčkách. Testovaný vůz bohužel dál ztrácel kvůli malým 15palcovým kolům. Na 17tkách zatáčí Octavia přece o kus lépe, výměnou za to ale hůř tlumí.

Jednoduše ať zvolíte jakoukoliv verzi Octavie, na Kizashi bude podvozkově ztrácet. Čest Škody zachraňuje alespoň příjemnější řízení.

Upsizing vs downsizing

A dostáváme se k motoru, tady by Škoda konečně mohla zazářit. Přeplňovaný čtyřválec 1,8 TSI svými parametry 118 kW a 250 Nm míří proti velkým atmosférickým čtyřválcům, právě jako je ten v Kizashi (2,4 VVT 131 kW/230 Nm).

Motor v Suzuki jede hezky už z nejnižších otáček. Pro běžnou jízdu vyhovuje pásmo od 2000 do 3000 min-1, pro pružnou akceleraci je ale potřeba motor vytáčet výš. I když má na čtyřválec relativně vysoký objem, kupodivu mu nechybí elán a dokáže držet prapor vysokootáčkových japonských motorů.

TEST Suzuki Kizashi 2,4 VVT 4x4 – Nová štika v rybníce

Škoda si pomohla turbem a díky tomu může Suzuki jejich 250 Nm od 1500 min-1 jen tiše závidět. Momentové maximum ale není zadarmo, v takových otáčkách potřebuje turbo svůj čas, než začne pracovat na plno. Nakonec se proto jako optimum pro běžnou jízdu jeví stejné spektrum 2000 až 3000 min-1.

Hlavní praktickou výhodou turbomotoru je větší zátah ve spodní polovině otáčkoměru. Tam kde Suzuki k výraznějšímu zrychlení potřebuje podřadit, se Škoda často umí roztáhnout z nižších otáček.

obrázek [600 x 393]

Z dokonale vyhlazeného průběhu výkonu i točivého momentu je zřejmé, že motor postrádá zřetelnou špičku. Praxe to potvrzuje, 1,8 TSI je o něco lepší parťák na cesty, ale nudný bavič. Nakonec to přesně zapadá do celkového ladění Octavie.

Máme tu remízu s podstatnou poznámkou – každý motor je jiný. Rozsoudit, zda je lepší česko-německý downsizing, nebo japonská sázka na velký objem, nelze. Oba motory zvládají svoji práci skvěle.

Odečtená spotřeba palivaSuzuki Kizashi 2,4Škoda Octavia 1,8 TSI
Průměrná rychlost jízdy 100 km/h [l/100 km]6,55,3
Průměrná rychlost jízdy 130 km/h [l/100 km]7,97,5
Otáčky motoru při rychlosti 100 km/h [min-1]24002250
Otáčky motoru při rychlosti 130 km/h [min-1]31002900

A ani spotřeba paliva nic nerozhodne. Škoda je sice při jízdě konstantní rychlostí úspornější, s oběma auty jsme ale v kombinaci městského a dálničního provozu dosáhli na celkový průměr 8 litrů.

Ceny

Při volbě konkrétní verze nedává Suzuki mnoho prostoru. Testovaný motor je jediný v nabídce, kromě manuální převodovky a pohonu předních kol je alternativou 4x4 s bezstupňovým CVT. V obou případech existuje jediná úroveň výbavy.

A u té neexistuje nic, co by v seznamu standardu reálně chybělo. Kožená sedadla, vpředu s vyhříváním, tempomat, Bluetooth, parkovací senzory na obou stranách, střešní okno nebo xenonové světlomety dokážou obhájit cenu 679.900,- Kč.

Kdo se chce nechat od Octavie podobně hýčkat, měl by volit provedení Laurin&Klement. Proti Suzuki je potřeba připlácet za střešní okno, nakonec se dostáváme na 688.600,- Kč. Náskok před Kizashi je 32 tisíc korun, tuto částku celou tvoří příplatek za navigaci u Suzuki. Navíc Škoda neumí nabídnout bezklíčový vstup a dostanete ji nanejvýš se 17palcovými koly.

ModelSuzuki KizashiŠkoda OctaviaŠkoda Octavia
Zvolená výbavaSportL&KAmbition
Základní cena [Kč]679.900,-659.900,-486.900,-
Airbagy čelní/boční/okenníSSS
Airbag kolenní pro řidičeSSS
AlarmS5.100,-5.100,-
Bezklíčový vstupS--
El. ovládaná/vyhřívaná/sklopná zrcátkaS3.500,-10.400,-
El. stahování oken P/ZS/SS/S5.000,-
ESPSSS
Klimatizace aut. dvouzónováSS13.100,-
Kožené čalouněníSS-
Kůží potažený volantSSPlus
Litá kola, 17 palců-S8.700,-
Litá kola, 18 palcůS--
Metalický lak13.000,-S11.600,-
Multimédia - BluetoothSS7.000,-
Multimédia - navigace32.000,-4.000,-12.800,-
Multimédia - USB konektorSSPlus
Parkovací senzory vpředuSS8.000,-
Parkovací senzory vzaduSS9.100,-
Přední mlhovkySSS
Rádio CD/MP3SSS
Sedla el. nastavitelnáSS-
Střešní oknoS20.100,-20.100,-
TempomatSSPlus
Vyhřívaná přední sedadlaSS6.000,-
Xenonové světlometySS26.000,-
+ paket Plus--10.000,-
Záruka3 roky2 roky2 roky
Cena při uvedené výbavě [Kč]724.900,-692.600,--

Octavia ale dokáže zaujmout levnějšími, méně vybavenými variantami. Motor 1,8 TSI se dodává od výbavy Ambition, která v této konfiguraci stojí 486.900,- Kč. To je částka mnohem lákavější, ačkoliv seznam standardní výbavy je samozřejmě poloviční. A i když k Ambition nedostanete kožené čalounění, za většinu ostatních položek si lze dle libosti připlatit.

Závěr

Nakonec je však vítězem bez váhání Kizashi. To proto, že je o třídu lepší – prostornější, kultivovanější a působí hodnotnějším dojmem. Hlavní slabinou je existence pouhých dvou nabízených verzí.

Pod křídly Volkswagenu jsme se mohli dočkat turbodieselu, takto máme jen možnost volby počtu poháněných kol. Kizashi je opravdu dobré auto, ale právě tím mnoho případných zájemců odradí už na začátku. O absenci karoserie kombi nemluvě…

Octavia ve svém osmém roce na trhu na japonský sedan nestačí. Její čest zachraňuje konkurenceschopný motor s příznivou spotřebou. Hlavní předností je šíře nabídky. Zákazník může upřednostnit levnější a méně vybavené provedení, vybírat ze šesti motorů a rozhodovat se mezi liftbackem nebo kombi.

Suzuki Kizashi 2,4 VVT
+Působivý design karoserie
Silný motor
Vyvážení ovladatelnosti a komfortu
Neutrální chování auta, rychlost průjezdu zatáčkami
Kvalita zpracování a materiálů v interiéru
Bohatá výbava
-Jeden motor, jedna výbava, jedna karoserie
Komfortní řízení příliš nekoresponduje s dynamickým podvozkem
Jednoduchá grafika displeje rádia a palubního počítače
Horší přístupnost zavazadelníku
Vyšší cena

JAKE.AUTO.CZ Suzuki Kizashi – všechny testy a další články


Škoda Octavia 1,8 TSI
+ Silný a pružný přeplňovaný benzinový motor
Přesné řazení
Přístup do zavazadlového prostoru
Spektrum nabízených verzí
-Méně prostorný interiér
Málo místa pro kolena na zadních sedadlech
Nízký komfort odpružení u nezatíženého vozu
Horší ovladatelnost v zatáčkách
Vyšší hluk od pneumatik

JAKE.AUTO.CZ Škoda Octavia – všechny testy a další články

Spolupracujeme s TipCars.com
Německo mění politiku vůči Turecku, vadí mu zatýkání protivládních aktivistů Německo mění politiku vůči Turecku, vadí mu zatýkání protivládních aktivistů

Kvůli úternímu zadržení bojovníků za lidská práva v…

Volkswagen dále hledá nového majitele pro Ducati, zájem má italský klan Benettonů Volkswagen dále hledá nového majitele pro Ducati, zájem má italský klan Benettonů

O koupi italského výrobce motocyklů Ducati od německé…

Zpěvák kapely Linkin Park Chester Bennington spáchal sebevraždu Zpěvák kapely Linkin Park Chester Bennington spáchal sebevraždu

Chester Bennington, zpěvák americké rockové kapely Linkin…

 
Technické údaje
Motor Suzuki KizashiŠkoda Octavia
Typ motoru: zážehovýpřeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 44 / 4
Zdvihový objem (ccm): 23931798
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 131 / 6500118 / 4500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 230 / 4000250 / 1500 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 215223
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.87.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.6 / 6.3 / 7.99.5 / 5.5 / 6.9
Emise CO2:183158
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 461 / -585 / 1455
Objem nádrže (l):6355
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1420 / 5051350 / 525
Rozměr pneu:235/45 R18195/65 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 46504569
b) šířka (mm): 18201769
c) výška (mm): 14801462
d) rozvor (mm): 27002578
e) rozchod vpředu (mm): 15651451
f) rozchod vzadu (mm): 15751514
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1090920 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 870820 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 9601030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):920930
k) šířka vpředu (mm): 14901440
l) šířka vzadu (mm): 14901430
délka sedáku vpředu (mm): 500520
délka sedáku vzadu (mm): 490500
výška opěradla vpředu (mm): 610640
výška opěradla vzadu (mm): 620640
místo vzadu pod předním sedadlem: anoano
Hodnocení Suzuki Kizashi Škoda Octavia
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8 6
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8 7
Odkládací plochy: 9 9
Dojem z řízení: 9 6
Výhled vpřed: 8 9
Výhled vzad: 6 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9 8
Tah v nižších otáčkách: 8 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 8 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 10 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8 8
Spotřeba: 8 8
Odstupňování převodovky: 10 10
Snadnost řazení: 8 6
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8 7
Jízdní vlastnosti v extrému: 9 6
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8 9
Účinnost brzd: 9 9
Velikost zavazadlového prostoru: 8 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 6 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 6 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 10 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,31 8,12
 

Přidat názorDiskuse: Suzuki Kizashi vs Škoda Octavia 1,8 TSI –…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací

Během novinářské prezentace vozu na severu Španělska jsme…

 





 
Aston Martin AMR1 (1988-1989): Kratičký comeback

Aston Martin AMR1 (1988-1989): Kratičký comeback

Dnes 18:57

Návrat Aston Martinu do nejvyšší ligy vytrvalostních závodů nepřinesl žádné vítězství, nicméně úplný propadák to nebyl. Jenže Ford koupil Jaguar a přišel rychlý konec...




Blesk.cz

Pět Češek v tuk tuku chce dobýt Jižní Ameriku: „Ženské do expedic patří,“ říkají

Pět Češek v tuk tuku chce dobýt Jižní Ameriku:…

Že ženské do expedice nepatří? Omyl! O tom vás přesvědčí pětice dobrodružek z Česka, které se rozhodly projet…

Lucie Vondráčková si mne ruce: Další kšeft snů!

Lucie Vondráčková si mne ruce: Další kšeft snů!

Zpěvačce Lucii Vondráčkové (37) se v Kanadě, kde žije s manželem Tomášem Plekancem (34) a dvěma syny, daří čím…

 

iSport.cz

USA na nohou! Bývalý fotbalista O. J. Simpson půjde z vězení, z 33 let odpykal 9

USA na nohou! Bývalý fotbalista O. J. Simpson půjde…

Orenthal James Simpson, hráč amerického fotbalu a herec, který byl v roce 2008 odsouzen k trestu 33 let vězení…

Sparta hlásí devátou posilu. Přichází kamerunský záložník Mandjeck

Sparta hlásí devátou posilu. Přichází kamerunský…

Fotbalová Sparta hlásí svou devátou letní posilu, z francouzských Mét přichází střední záložník Georges…

 

Reflex.cz

Akty X 2017: Přihlaste své fotografie do soutěže a podívejte se na snímky z uplynulých let

Akty X 2017: Přihlaste své fotografie do soutěže a…

Akty X, dlouhodobě nejpopulárnější soutěž časopisu Reflex, které se každý rok účastní stovky profesionálních i…

Děs a hrůza v české literatuře: naše krvavé romány a lidové horůrky zmapoval Polák

Děs a hrůza v české literatuře: naše krvavé romány a…

První komplexní monografie věnovaná české hrůzostrašné literatuře! Na téměř pěti stech stránkách Hrůzy v české…