Test Auto.cz

Tesla Model X 90D – Elon má křídla!

30.11. 2016
Verdikt
 

Ať jde o promyšlený marketing, nebo souhru faktorů, málokterá automobilka přitahuje tolik pozornosti jako Tesla. Otestovali jsme její Model X!

Naše testovaná auta často přitahují pozornost. Třeba když jde o zbrusu novou škodovku (kdysi mě s rapidem zastavili policisté s tím, že se omlouvají, ale že by si strašně rádi tu novou škodovku prohlédli), sportovní auto (na parkovišti u letiště se kolem BMW i8 seběhlo kompletní složení ostrahy) nebo z českého pohledu jinak atraktivní novinku (za stěračem Loganu MCV jsem jednou našel lísteček, že jej nadšený zájemce okamžitě odkoupí). Ještě nikdy jsem ale nezažil takový zájem jako o testovanou Teslu Model X…

Na americký elektromobil se ptali úplně všichni. Díky sedanu Model S už design americké automobilky na českých silnicích docela zdomácněl, podle typické přídě tak i v relativní novince X naprostá většina kolemjdoucích produkt značky Tesla identifikovala. Veřejnost je také dobře seznámena s těmi „divnými dveřmi“ – falcon wings (sokolí křídla) jsme tak často museli na požádání otevírat/zavírat. Nefalšované divadlo! Ještě nikdy nám s Tomášem nezabralo natáčení videa takovou dobu. Neustále se znovu a znovu objevoval někdo další, kdo se chtěl podívat na ten „obrovský tablet“. Jo, Tesla je nepochybně fenomén.

Jestli vnímaný pozitivně, nebo negativně (dotace, vybuchující baterky, zisk/nezisk, autopilot…) bych v tuto chvíli nechal stranou. Nejvíc mě zajímalo, jak Tesla Model X funguje jako auto. Jestli opravdu nabídne něco navíc proti jiným elektromobilům, nebo je to taková jedna přefouknutá Muskova bublina. Na Model X jsem byl tím spíš zvědavý, když jsem si hlavně díky BMW i3 s prodlužovačem dojezdu našel cestičku k elektromobilům i já…

Jak vlastně vypadá?

Minimálně na fotkách působí sedan Model S určitě atraktivně, při živém setkání se však nemůžu zbavit dojmu, jako by auto pocházelo ještě z předsériové produkce. Nebo jako by šlo o funkční model, který ještě čeká doladění detailů. A není to tím, že by byl Model S tak nekvalitně zpracovaný.

Ještě jedno přirovnání mě napadá. Přesně takto na mě působila Škoda Vision C, když jsem s konceptem krátce jezdil. Všechno lícovalo, na fotkách jste si ničeho zvláštního nevšimli, stejně jsem ale měl pocit, že do sériové produkce by tu a tam něco dotáhnout potřebovalo. Zkrátka, jako by Tesla Model S byla skica ve fázi vývoje, na níž designéři budou ještě chvíli pracovat.

A úplně stejné myšlenky mi šly hlavou, když jsem si prohlížel Model X. Design čistý tak, až člověka nutí přemýšlet, že na autě prostě něco chybí – neměla by Tesla mít něco na způsob masky „chladiče“? Na druhou stranu, na takto jednoduše tvarované přídi si sražený chodec vyloženě pohodlně ustele…

obrázek [600 x 356]  

I uvnitř je vše jednoduché a podobně „předsériové“ jako při pohledu zvenčí. Kvalita plastů odpovídá více představám o aktuální americké produkci než základní cenovce Modelu X, která činí nemalých 2,7 milionu. Digitální přístrojový štít už známe i z obyčejných spalovacích vozů, obrovský tablet je však i v dnešní době neustále sofistikovanějších infotainmentů automobilový unikát. K výjimečné technologické auře Tesly tahle vychytávka sedí, žije se s ní všelijak. Něco je fajn, třeba když si přes celou plochu roztáhnete navigaci, lepší přehled o navádění snad bude až tehdy, když se výstup z mapy začne promítat ve velkém na čelní sklo. Už teď je to rozhodně působivá podívaná. Výhradně dotykové ovládání úplně všeho prostřednictvím jen a jen toho obrovského displeje, mě však často vytáčelo. Třeba když jsem chtěl přepnout světlomety (ano, i tento úkon jsem musel absolvovat v menu a podmenu a jeho podmenu…), radost jsem neměl ani při snaze zapnout si vyhřívání sedaček nebo zvýšit/snížit teplotu ventilace. Obojí je sice dostupné v základním menu obrazovky, „tlačítka“ jsou však titěrná. Nejlepší je tedy vyvolat příslušné ventilační menu. Ve futuristické tesle by klasické tlačítko vypadalo možná divně, já bych ale byl šťastný.

obrázek [600 x 403]  

Všeobecný pocit prostoru ovšem štěstí vyvolával spolehlivě. Aby nebyla prostorová hojnost, když Tesla Model X měří na délku přes pět metrů! Široká je pak přes dva, rozvor má skoro tři metrový… Hezky po americku rozšafný crossover! Ve třetí řadě to ale stejně na dlouhé vysedávání není, druhá je však jiný případ. Samostatná a elektricky nastavitelná křesla, připomínající vzhledem sportovní anatomy, se v běžné automobilové produkci moc nevidí. Sedí se přitom úžasně pohodlně.

A pak je tu ještě zavazadlový prostor o objemu 2180 litrů… Do tohoto čísla Tesla evidentně započítává také místo pod přední kapotou, které pokrokový elektromobil samozřejmě zpátečnicky nezaplňuje spalovací pohonnou jednotkou.

Nebýt těch okřídlených dveří, byla by Tesla Model X vlastně velmi praktické auto. Za celou dobu testu jsem přišel na jedinou výhodu sokolího otevírání/zavírání – do třetí řady se díky velkému vstupnímu otvoru leze opravdu snadno. Jinak je to se sokolíky spíš k vzteku. Otevírají se strašně dlouho (byť tedy aktualizace zkrátila tuto dobu o jednu sekundu…), čidla jsou často zbytečně opatrná (větev stromu vysoko nad autem čidla vyhodnotila jako potenciální nebezpečí a já tak musel ohnout hřbet) a skřípání v mechanismu důvěru taky zrovna nevyvolává… Občas mi ten pokrok přijde takový marketingově samoúčelný. Je ovšem pravda, že díky složitému zalamovacímu mechanismu stačí sokolíkům nečekaně úzký manévrovací prostor (mrkněte na video).

Video

Stran videa musím upozornit na jedno svoje pochybení – dveře jsem neustále ovládal pouze pomocí tlačítka v jejich spodní části, což mi přišlo hodně nešikovné. Manželka na tlačítko v dokořán postavení ani nedosáhla… Až pak jsem si, druhý den po natáčení, všimnul speciálního otevíracího/zavíracího tlačítka na B sloupku.

Omlouvám se ti, Teslo!

V rámci paketu Premium pak dostaly elektrické ovládání také přední dveře. Zbytečnější funkci z automobilového světa nepamatuju. Takhle elektrické dovírání, to je super a užitečná věc! Ale kompletní a opět zdlouhavá elektrifikace… Nevím.

obrázek [600 x 367]  

1/3 Pokračovat ve čtení

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com

Tesla Model X 90D

Cena v základní výbavě: 3 051 000 Kč Cena v testované výbavě: 3 663 900 Kč

Základní výbava:Navigace, pohon všech kol, digitální rádio, nouzové brzdění, vyhřívaná zpětná zrcátka, panoramatické čelní sklo, bezklíčkový vstup, čtyřletá záruka.

Výbava testovaného vozu:Sedmimístná verze (+118.800 Kč), paket Premium s koženým čalouněním, elektricky ovládanými předními dveřmi a dalšími doplňky (+105.300 Kč), sada jízdních asistentů (+237.600 Kč), pneumatické odpružení (+75.600 Kč), nabíječka 16,5 kW (45.900 Kč).

INFO.CZ: Iniciativa financovaná Googlem falšovala podpisy vydavatelů INFO.CZ: Iniciativa financovaná Googlem falšovala podpisy vydavatelů

Zpravodajský web Politico před několika dny zveřejnil…

Vysokorychlostní železniční trať mezi Prahou a Mnichovem je priorita pro Česko i Německo Vysokorychlostní železniční trať mezi Prahou a Mnichovem je priorita pro Česko i Německo

Ministerstvo dopravy považuje vysokorychlostní železniční…

Hřib nabídl opozici místa v dozorčích radách. Neadekvátní, míní ODS a ANO Hřib nabídl opozici místa v dozorčích radách. Neadekvátní, míní ODS a ANO

Na pražském magistrátu se vyjednává o zastoupení v…

Z letošního Dakaru mám respekt, Peru je technická země, říká závodník Macík Z letošního Dakaru mám respekt, Peru je technická země, říká závodník Macík

Jihoamerické Peru bude na začátku ledna hostit již…

 
Technické údaje
Motor Tesla Model X 90D
Typ motoru: elektrický
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 380 / -
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 657 / -
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 2180 / -
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2465 / -
Rozměr pneu:235/55 R20
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5036
b) šířka (mm): 2017
c) výška (mm): 1684
d) rozvor (mm): 2965
e) rozchod vpředu (mm): 1661
f) rozchod vzadu (mm): 1699
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 510 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980
k) šířka vpředu (mm): 1550
l) šířka vzadu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 460
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 670
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
 

Přidat názorDiskuse: Tesla Model X 90D – Elon má křídla!







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Koncept Škoda Tudor byl vlastně hotovým autem. Do výroby se však nedostal Koncept Škoda Tudor byl vlastně hotovým autem. Do výroby se však nedostal

Dvoudveřové komfortní kupé na základě Superbu. Tuto bombu…

Budoucnost Škody Scala: Kdy dorazí na trh? S ostrým RS se nepočítá! Budoucnost Škody Scala: Kdy dorazí na trh? S ostrým RS se nepočítá!

Škoda Scala má po premiéře. Zatímco vy jste si vůz…

 



Tesla Model X 90D ujela více než 480.000 km. Za dva roky... Tesla Model X 90D ujela více než 480.000 km. Za dva roky...

Kalifornská dopravní společnost Tesloop, podrobuje vozy…

Elektromobil Tesla Model X utáhne i 115tunový letoun Boeing 787-9 Dreamliner Elektromobil Tesla Model X utáhne i 115tunový letoun Boeing 787-9 Dreamliner

Tesla Model X stanovila nový Guinnessův rekord pro…

 



 
Chcete Ford Bronco první generece jako nové? Není problém. Když máte dost peněz...

Chcete Ford Bronco první generece jako nové? Není problém. Když máte dost peněz...

Dnes 18:50

Původní americký vůz Ford Bronco se vyráběl v letech 1965 až 1977. Nyní si jej můžeme koupit opět jako nový.




Blesk.cz

Steam bude štědřejší, úspěšným vývojářům ponechá více peněz

Steam bude štědřejší, úspěšným vývojářům ponechá více peněz

Nové změny ve vybírání poplatků od vývojářů oznámil o víkendu největší online obchod s hrami Steam. Ze zisku z…

Vlastina Svátková dva roky po svatbě: Krize! Spíme odděleně, přiznala

Vlastina Svátková dva roky po svatbě: Krize! Spíme…

Brali se po kratší známosti, slovenská herečka Vlastina Svátková (36) záhy po svatbě s filmovým producentem…

 

iSport.cz

Komise vyčetla sudím chyby: Sparta měla proti Teplicím kopat penaltu

Komise vyčetla sudím chyby: Sparta měla proti…

Podle komise rozhodčích Fotbalové asociace ČR měla pražská Sparta v nedělním utkání 18. kola první ligy proti…

V Olomouci nehraje, Irák ho chce do boje o MS! Yunis už vyřizuje pas

V Olomouci nehraje, Irák ho chce do boje o MS! Yunis…

Velmi zajímavý příběh se rýsuje na Hané. Jakub Yunis, útočník Olomouce a někdejší český mládežnický…

 

Reflex.cz

OSN: O migrantech se bude psát jen dobře!

OSN: O migrantech se bude psát jen dobře!

Přes 150 zemí sdružených v OSN - světového uskupení, kde většinu tvoří reprezentanti nedemokratických režimů -…

Je libo krvavý nebo mandarinkový stromeček? Jak šel čas s Vánocemi v Bílém domě

Je libo krvavý nebo mandarinkový stromeček? Jak šel…

Od roku 1929 je v USA tradice, že o výzdobu vánočního stromečku se stará první dáma. A od roku 1961 každá první…