Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Tesla Model X 90D – Elon má křídla!

Martin Machala
Diskuze (112)
Ať jde o promyšlený marketing, nebo souhru faktorů, málokterá automobilka přitahuje tolik pozornosti jako Tesla. Otestovali jsme její Model X!


Design, interiér


Naše testovaná auta často přitahují pozornost. Třeba když jde o zbrusu novou škodovku (kdysi mě s rapidem zastavili policisté s tím, že se omlouvají, ale že by si strašně rádi tu novou škodovku prohlédli), sportovní auto (na parkovišti u letiště se kolem BMW i8 seběhlo kompletní složení ostrahy) nebo z českého pohledu jinak atraktivní novinku (za stěračem Loganu MCV jsem jednou našel lísteček, že jej nadšený zájemce okamžitě odkoupí). Ještě nikdy jsem ale nezažil takový zájem jako o testovanou Teslu Model X…

Na americký elektromobil se ptali úplně všichni. Díky sedanu Model S už design americké automobilky na českých silnicích docela zdomácněl, podle typické přídě tak i v relativní novince X naprostá většina kolemjdoucích produkt značky Tesla identifikovala. Veřejnost je také dobře seznámena s těmi „divnými dveřmi“ – falcon wings (sokolí křídla) jsme tak často museli na požádání otevírat/zavírat. Nefalšované divadlo! Ještě nikdy nám s Tomášem nezabralo natáčení videa takovou dobu. Neustále se znovu a znovu objevoval někdo další, kdo se chtěl podívat na ten „obrovský tablet“. Jo, Tesla je nepochybně fenomén.

Jestli vnímaný pozitivně, nebo negativně (dotace, vybuchující baterky, zisk/nezisk, autopilot…) bych v tuto chvíli nechal stranou. Nejvíc mě zajímalo, jak Tesla Model X funguje jako auto. Jestli opravdu nabídne něco navíc proti jiným elektromobilům, nebo je to taková jedna přefouknutá Muskova bublina. Na Model X jsem byl tím spíš zvědavý, když jsem si hlavně díky BMW i3 s prodlužovačem dojezdu našel cestičku k elektromobilům i já…

Jak vlastně vypadá?

Minimálně na fotkách působí sedan Model S určitě atraktivně, při živém setkání se však nemůžu zbavit dojmu, jako by auto pocházelo ještě z předsériové produkce. Nebo jako by šlo o funkční model, který ještě čeká doladění detailů. A není to tím, že by byl Model S tak nekvalitně zpracovaný.

Ještě jedno přirovnání mě napadá. Přesně takto na mě působila Škoda Vision C, když jsem s konceptem krátce jezdil. Všechno lícovalo, na fotkách jste si ničeho zvláštního nevšimli, stejně jsem ale měl pocit, že do sériové produkce by tu a tam něco dotáhnout potřebovalo. Zkrátka, jako by Tesla Model S byla skica ve fázi vývoje, na níž designéři budou ještě chvíli pracovat.

A úplně stejné myšlenky mi šly hlavou, když jsem si prohlížel Model X. Design čistý tak, až člověka nutí přemýšlet, že na autě prostě něco chybí – neměla by Tesla mít něco na způsob masky „chladiče“? Na druhou stranu, na takto jednoduše tvarované přídi si sražený chodec vyloženě pohodlně ustele…

tesla elektromobil testy video redakcnivideo tesla elektromobil testy video redakcnivideo  

I uvnitř je vše jednoduché a podobně „předsériové“ jako při pohledu zvenčí. Kvalita plastů odpovídá více představám o aktuální americké produkci než základní cenovce Modelu X, která činí nemalých 2,7 milionu. Digitální přístrojový štít už známe i z obyčejných spalovacích vozů, obrovský tablet je však i v dnešní době neustále sofistikovanějších infotainmentů automobilový unikát. K výjimečné technologické auře Tesly tahle vychytávka sedí, žije se s ní všelijak. Něco je fajn, třeba když si přes celou plochu roztáhnete navigaci, lepší přehled o navádění snad bude až tehdy, když se výstup z mapy začne promítat ve velkém na čelní sklo. Už teď je to rozhodně působivá podívaná. Výhradně dotykové ovládání úplně všeho prostřednictvím jen a jen toho obrovského displeje, mě však často vytáčelo. Třeba když jsem chtěl přepnout světlomety (ano, i tento úkon jsem musel absolvovat v menu a podmenu a jeho podmenu…), radost jsem neměl ani při snaze zapnout si vyhřívání sedaček nebo zvýšit/snížit teplotu ventilace. Obojí je sice dostupné v základním menu obrazovky, „tlačítka“ jsou však titěrná. Nejlepší je tedy vyvolat příslušné ventilační menu. Ve futuristické tesle by klasické tlačítko vypadalo možná divně, já bych ale byl šťastný.

tesla elektromobil testy video redakcnivideo tesla elektromobil testy video redakcnivideo  

Všeobecný pocit prostoru ovšem štěstí vyvolával spolehlivě. Aby nebyla prostorová hojnost, když Tesla Model X měří na délku přes pět metrů! Široká je pak přes dva, rozvor má skoro tři metrový… Hezky po americku rozšafný crossover! Ve třetí řadě to ale stejně na dlouhé vysedávání není, druhá je však jiný případ. Samostatná a elektricky nastavitelná křesla, připomínající vzhledem sportovní anatomy, se v běžné automobilové produkci moc nevidí. Sedí se přitom úžasně pohodlně.

A pak je tu ještě zavazadlový prostor o objemu 2180 litrů… Do tohoto čísla Tesla evidentně započítává také místo pod přední kapotou, které pokrokový elektromobil samozřejmě zpátečnicky nezaplňuje spalovací pohonnou jednotkou.

Nebýt těch okřídlených dveří, byla by Tesla Model X vlastně velmi praktické auto. Za celou dobu testu jsem přišel na jedinou výhodu sokolího otevírání/zavírání – do třetí řady se díky velkému vstupnímu otvoru leze opravdu snadno. Jinak je to se sokolíky spíš k vzteku. Otevírají se strašně dlouho (byť tedy aktualizace zkrátila tuto dobu o jednu sekundu…), čidla jsou často zbytečně opatrná (větev stromu vysoko nad autem čidla vyhodnotila jako potenciální nebezpečí a já tak musel ohnout hřbet) a skřípání v mechanismu důvěru taky zrovna nevyvolává… Občas mi ten pokrok přijde takový marketingově samoúčelný. Je ovšem pravda, že díky složitému zalamovacímu mechanismu stačí sokolíkům nečekaně úzký manévrovací prostor (mrkněte na video).

Video se připravuje ...

Stran videa musím upozornit na jedno svoje pochybení – dveře jsem neustále ovládal pouze pomocí tlačítka v jejich spodní části, což mi přišlo hodně nešikovné. Manželka na tlačítko v dokořán postavení ani nedosáhla… Až pak jsem si, druhý den po natáčení, všimnul speciálního otevíracího/zavíracího tlačítka na B sloupku.

Omlouvám se ti, Teslo!

V rámci paketu Premium pak dostaly elektrické ovládání také přední dveře. Zbytečnější funkci z automobilového světa nepamatuju. Takhle elektrické dovírání, to je super a užitečná věc! Ale kompletní a opět zdlouhavá elektrifikace… Nevím.

tesla elektromobil testy video redakcnivideo tesla elektromobil testy video redakcnivideo  

Motor, jízdní vlastnosti


Jede neskutečně. A celkem daleko

V případě testované verze 90D mluvíme o dvou elektromotorech, pro každou nápravu připravila Tesla jeden, se shodným výkonem 193 kW. Energii pak dodávají akumulátory s kapacitou 90 kWh. Pro představu – třeba takový VW e-Golf nabídne zhruba třikrát méně…

Ještě před tím, než se dostaneme k reálnému dojezdu, pořádně šlápneme na pedál akcelerátoru. Výše zmíněný výkon a hlavně točivý moment 657 N.m, který je samozřejmě k dispozici prakticky okamžitě, se totiž starají o drtivou dynamiku. Je to sice klišé, ale Tesla Model X opravdu vystřeluje. To není zrychlení, to je fakt střelba! A působivější o to víc, že auto jenom tak nezúčastněně zabzučí a dopředu se vydá s neskutečnou energií. Zrychlení na stovku za 5 sekund je hezké číslo, je to ale jenom číslo. Neutuchající pružnost a neuvěřitelné zrychlení, kdykoliv je potřeba, se musí zažít.

Bezprostřednost a okamžitá newtonmeterová kadence jsou nezpochybnitelně velmi silné stránky elektromobilů, lehce se zvyká i na to ticho. Když jsem pak z Tesly Model X přesedl do Lexusu RX 200t, měl jsem pocit, že japonské SUV strašně řve. On tedy přeplňovaný čtyřválec v lexusu žádný tichošlápek není, ani to nejluxusnější auto však v odhlučnění na teslu nestačí. Ta prostě skoro žádný zvuk nevydává.

A jak je to s tím dojezdem? Tesla slibuje pro verzi 90D necelých 500 km a je fakt, že když jsem Model X plně nabil, po „nastartování“ na displeji svítilo nějakých 460 km. Vidíte, nastartování… Tesla si potrpí na nejrůznější zvláštnosti, kterými jakoby dávala najevo, že zavedené automobilové pořádky a zvyklosti jsou jí absolutně šumák. Do Modelu X jsem tak nastoupil, šlápl na pedál brzdy, dveře se samy zabouchly, pak stačilo už přesunout volič jízdních režimů na D a jelo se. Žádné startovací tlačítko, nic… Vlastně jenom sednete a jedete. Na tuhle absenci „předstartovní“ procedury jsem si popravdě nemohl zvyknout. Pokaždé jsem měl podobný pocit, jako když přijdete po práci domů a zjistíte, že jste nezamknuli vchodové dveře.

A ještě vás budu s tím dojezdem trochu napínat. Než se mi na displeji rozsvítilo těch 460 kilometrů, stačilo stejnosměrné rychlonabíječce jenom hodinu a půl. V elektrosvětě skoro zázrak. No jo, takových stanic je však po Česku pár. Přece jen častější jsou veřejné dobíjecí stanice, na ty občas narazíme třeba i na parkovištích nákupních center. Ty však využívají střídavý proud, což dobu nabíjení hodně prodlužuje. I na to Tesla myslela a za nemalý příplatek pětačtyřicet tisíc nabízí palubní transformátor s výkonem 16,5 kW (standardní nabíječka poskytuje 11 kW). A to si pak za hodinku polepšíte o slušných 70 km!

Tedy, na displeji vidím 460 kilometrů a z podzemních garáží se vydávám domů, necelých padesát kilometrů za Prahu. Jenom, co jsem vyjel z garáží, zapnul topení a vyhřívání sedaček, spadl dojezd o nějakých dvacet kilometrů. Začátek tedy typicky elektromobilový, nijak zvlášť slibný. A to ještě teslu čekala z větší části dálniční zátěž, kde jezdím tempomatových 140 km/h… Těžké podmínky! Ale jak jsem napsal na začátku, nejvíc mě zajímá, jak Tesla Model X funguje ve standardním režimu každodenního použití, takže žádné zvláštní ekozacházení!

tesla elektromobil testy video redakcnivideo tesla elektromobil testy video redakcnivideo  

Necelých padesát kilometrů za mnou a displej ukazuje dojezd lehce přes 350 kilometrů. Ano, Model X sice „spotřeboval“ téměř dvojnásobnou porci kilometrů, než kolik jsem ve skutečnosti ujel, vzhledem k podmínkám (zima, dálnice…) ale jde rozhodně o velmi dobrý výsledek.

Právě něco mezi 300 až 350 kilometry vidím jako reálný dojezd prakticky v jakémkoliv režimu používání, tedy bez snahy o úspornou jízdu. Jestliže zapojíte do svých návyků něco málo z ekorally, přes čtyři stovky se určitě dostanete.

Ještě k tomu topení. Klidně jsem ho vlastně mohl nechat vypnuté, tepelný komfort je jednou z nejslabších stránek Tesly. I když jsem měl teplotu nastavenou na šestadvacet stupňů, v autě jsem stejně seděl v bundě. Nedivím se, že u Tesly dávají přednost otužování. Výkonnější topení by určitě dojezd citelně ovlivnilo.

Opravdu na vzduchu?

Testovaný kousek si za pětasedmdesát tisíc dopřál příplatkové pneumatické odpružení, na obláčku se však Model X ani tak nevznášel. Podvozek je celkově spíš tužší, navíc chybí komfortní režim, ten by určitě pomohl, v menu palubního systému jsem však neuspěl.

Zvlášť při pohledu na otevřené obrovské dveře jsem ale chování na nerovnostech čekal horší. Od zavěšení sokolíků se sice ozývají pazvuky, karoserie se ovšem nijak zásadně nekroutí a podvozek nerovnosti izoluje (i s přihlédnutím k dvacetipalcovému rozměru) řekněme obstojně. Jen ta představa pneumatického pohodlí v tom trochu falíruje… Abyste mi rozuměli – když se řekne vzduchový podvozek, nejspíš si podobně jako já představíte úžasný komfort, tu a tam narušený jen nějakou opravdu ostrou nerovností. Tesla tuto představu nesdílí a své pneumatické odpružení naladila víc sportovně.

To je samozřejmě na celém autě to poslední, co si podobný přívlastek zaslouží – „sportovně“ tvrdší podvozek. Pamatujete na srovnání BMW i8 a Nissanu GT-R? Německý plug-in hybrid mě totálně zklamal absolutně nezúčastněným jízdním projevem, který má k emocím podobně daleko jako… No, jako Tesla Model X. Její zrychlení je sice impozantní, řízení si ale nemáte šanci užít, protože vlastně ani moc neřídíte. Volantem tak nějak točíte a v zatáčce marně hledáte cokoliv, čeho byste se mohli chytit. Vůbec jsem netušil, jestli jsem do oblouku najel rychle, nebo pomalu. Tesla zkrátka a jednoduše nekomunikuje. U značky, která značnou část své image postavila na autonomní jízdě, sterilní projev nepřekvapuje. Pokročilým Autopilotem však testovaný kousek nedisponoval (jedná se o příplatek zhruba za 115.000 Kč), vyzkoušel jsem si tak pouze v zásadě standardní adaptivní tempomat s asistentem pro jízdu v pruzích a ten fungoval spolehlivě – citlivě, nezmatkoval, okolnímu provozu se přizpůsoboval bez problémů.

Závěr


Tesla Model X je pro mě první elektromobil, který se dá normálně používat a nepředstavoval žádné výrazné omezení. Denně najezdím zhruba stovku kilometrů, což v praxi znamenalo jednou za tři dny připojit teslu v garážích do sítě a po práci jsem měl k dispozici znovu nějakých 460 kilometrů. Jenom ty kabely tedy… Taky se vám stává, že se to všechno zamotá takovým způsobem, jako kdyby na těch uzlech někdo minimálně hodinku makal?

Máme tedy elektromobil s poctivým dojezdem, úchvatnou dynamikou, úplně venku z toho však nejsme. V prvé řadě jde o základní cenovku Tesly Model X, která startuje na částce 2.767.500 Kč (Model X 75D). Testovaná verze 90D pak přijde na 3.051.000 Kč, konkrétní kousek, zapůjčený od firmy Trend Park (největší půjčovna elektromobilů v Česku), stojí 3.663.900 Kč. To opravdu není málo…

Hodně mě štvala také evidentní snaha dělat některé věci za každou cenu jinak. Elektricky ovládané sokolí dveře jsou vrcholně nepraktické, obrovský tablet, sdružující prakticky všechny dostupné funkce, zase nepřehledný… Obyčejnější auto by asi nebylo tak marketingově „vytěžitelné“, ale třeba by zase líp sloužilo.

tesla elektromobil testy video redakcnivideo tesla elektromobil testy video redakcnivideo  

Trochu v rozpacích jsem byl z tvrdšího naladění podvozku, a to jezdila testovaná tesla s příplatkovým pneumatickým odpružením. Jinak je samozřejmě tesla absolutně řidičsky odtažitá, to se asi dalo čekat.

Tesla by ze všeho nejvíc potřebovala nějaké normální auto za přijatelné peníze, které by se konečně prodávalo ve slibovaných počtech. A přesně takový by měl být Model 3. Jeho finální sériovou podobu jsme však zatím neviděli, v poslední době se navíc objevily zprávy, že se novinka k zákazníkům dostane nejdřív v polovině roku 2018. A znáte ty termíny Tesly…

Do té doby se obávám, že Tesla bude pořád „jen“ ta trochu extravagantní americká značka elektromobilů, kterým přece patří budoucnost, ale ona pořád ne a ne přijít. Tak snad se jí Elon Musk a jeho auta ve zdraví dožijí.

Nejlevnější verze modelu2.767.500 Kč (Model X 75D)
Základ s testovaným motorem3.051.000 Kč (Model X 90D)
Testovaný vůz bez příplatků3.051.000 Kč (Model X 90D)
Testovaný vůz s výbavou3.663.900 Kč (Model X 90D)

Plusy

  • Úchvatná dynamika, reálný dojezd kolem 350 kilometrů
  • Prostorný a z větší části prakticky interiér
  • Dvojice zavazadlových prostorů
  • Až sedmimístná konfigurace
  • Slušně přístupná třetí řada

Minusy

  • Vysoká cena
  • Nepřehledný palubní systém, horší zpracování
  • Manipulace se „sokolími“ dveřmi

Foto: David Rajdl

Zobrazit celý článek
Martin Machala
Diskuze (112)
Tesla Model X 90D
Cena základní sestavy 3 051 000 Kč
Výbava základní sestavy Navigace, pohon všech kol, digitální rádio, nouzové brzdění, vyhřívaná zpětná zrcátka, panoramatické čelní sklo, bezklíčkový vstup, čtyřletá záruka. Kč
Cena testované sestavy 3 663 900 Kč
Výbava testované sestavy Sedmimístná verze (+118.800 Kč), paket Premium s koženým čalouněním, elektricky ovládanými předními dveřmi a dalšími doplňky (+105.300 Kč), sada jízdních asistentů (+237.600 Kč), pneumatické odpružení (+75.600 Kč), nabíječka 16,5 kW (45.900 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: elektrický
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 380 / 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 657 / 0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 2180 / 0
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2465 / 0
Rozměr pneu: 235/55 R20
Tesla Model X 90D
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5036
b) šířka (mm): 2017
c) výška (mm): 1684
d) rozvor (mm): 2965
e) rozchod vpředu (mm): 1661
f) rozchod vzadu (mm): 1699
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 510 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1550
l) šířka vzadu (mm): 1520
délka sedáku vpředu (mm): 460
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 670
výška opěradla vzadu (mm): 640
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
8. 12. 2016 09:47
To je ale hnusny auto
Tesla pokracuje a jeste zesiluje trend vyroby drahych a pritom extremne lacine vypadajicich aut. Uz puvodni Tesla se svoji cenou a zaroven nevyraznym designem evokujicim japonske full size z devadesatych let byla hodne mimo a ted se trend jeste pritvrzuje. Model X jsem videl v sobotu na ulici a kdyz jsem tu zcela nezajimavou sedivou mys shledl (v sedive vypada jeste hure nez v testovane barve), tak jsem si rikal: "aha, to bude ta nova lacina Tesla, kterou slibovali" a ted zjistim ze u nas bude za 3.5 mio. Resit nejakou Q7, Cayenne nebo dokonce Bentaygu v kontextu Modelu X nema vubec smysl, tohle auto nedokaze vzhledem konkurovat ani novejsim korejskym SUV natoz premiovkam.
8. 12. 2016 09:36
Re: Nějak v tom
A k cemu ta akcelerace je? Kdyz ji fakticky nemuzes pouzit, protoze by jsi nikam nedojel? V rezimu zavodeni s Bentaygou ujede Tesla tricet kilometru.
Avatar - praděda7
7. 12. 2016 10:34
Re: Nějak v tom
2. 12. 2016 17:25
Re: Nějak v tom
Nedokáže, má také o 150 hp méně. Na druhou stranu je daleko universálnější a vyjma toho krátkého sprintu nakonec i daleko rychlejší.
2. 12. 2016 16:06
Re: Nějak v tom
Pevně doufám ze ta propagace tady nevadila. Dělám to skutečně jen pro potěšení lidí, takže bez jakýchkoliv finančních zájmů. Ve svém podnikání mam uz na všechny důležité věci lidi a tak jsem se cítil bez nějaké zpětné vazby na mou činnost tak nejak prázdně. Je to amatérské a zůstane to tak, pokud někomu udělám radost bude jen dobře.