reklama


Toyota Auris 1,6 Valvematic – Zlato s vyšší ryzostí

Toyota Auris 1,6 Valvematic – Zlato s vyšší ryzostí

 
 

Auris je zpět a v plné síle. Pod kapotou mu bije nejvýkonnější atmosférická šestnáctistovka na trhu, čistě barokní design se přiostřil a ceny už konečně vypadají atraktivně. Jaký tedy je japonský Golf po faceliftu?

Původně mělo být na Aurisu vše zlato, ale Evropané se marketingem Toyoty přesvědčit nenechali. Japonský hatchback v roli pokračovatele slavné Corolly se nedokázal vymanit z pozic, které zavedla Corolla, i když například co do prostornosti nebo bezpečnostního standardu patřil oprávněně ke špičce třídy.

Design

Ani s faceliftem se základní cílení Toyoty Auris nemění. Už při uvedení na trh bylo jasné, že tento hatchback navazuje na Corollu, byť toto jméno už nenese.

obrázek [555 x 256]  

Aktualizované provedení dostalo nové nárazníky a přísnější pohled předních světlometů, které mají seříznutí v horní části a nové vnitřní uspořádání. Na nové masce se skvěje velké logo, ale důležitější jsou pro celkový dojem možná spíše ostřejší prolisy na kapotě a nová dynamika okolí masky.

Vzadu se měnilo méně. Koncová světla jsou nyní dělená horizontálně, což snad opticky snižuje dost vysokou a objemnou karoserii. Zadní nárazník trčí poněkud více, než jsme zvyklí, ale doufejme, že nejde o designérův záměr, ale jen o další zvýšení bezpečnosti.

Motor

obrázek [300 x 217] I kdyby vás Toyoty jako auta nikdy nezajímaly, kvůli této šestnáctistovce byste měli alespoň krátkou zkušební jízdu s Aurisem absolvovat. Už předchozí motor 1,6 VVT-i patřil při svém uvedení na trh v roce 2007 ke špičkovým zážehovým motorům, jenže to by už dnes na agresivní invazi turbodmychadel nemuselo stačit, a tak Toyota přišlo s něčím novým.

Novinka pod kapotou patří do rodiny motorů, kterou jsme poprvé mohli vyzkoušet v novém Avensisu. Jejich hlavní inovací je instalace proměnného časování a zdvihu ventilů Valvematic, které přispívá ke snížení spotřeby i zvýšení špičkového výkonu.

Spotřebě hodně pomohla šestistupňová manuální převodovka (dříve jen 5 stupňů), která ve 130 km/h snižuje otáčky motoru na 3600 min-1, což je jedna z nejnižších hodnot v této objemové třídě u atmosférických motorů. Reálně lze s limitním dálničním rychlostním průměrem (130 km/h) jezdit za 7,8 l/100 km, což je také jedna z nejnižších spotřeb v této objemové, výkonové a velikostní třídě. Při snaze o minimalizaci spotřeby při rychlosti 100 km/h se dostanete k hodnotě 5,6 l/100 km, což není daleko od snadno udržovatelného mimodálničního průměru 6,2 l/100 km, který jsme dosáhli.

obrázek [300 x 228] Nejen šetřením je ale tato šestnáctistovka sympatická! Nový motor dokonale kooperuje s převodovkou, je velmi kultivovaný a jeho zvuk neobtěžuje v žádném provozním režimu. Akcelerace z klidu na 100 km/h patří k nejlepším mezi jedna-šestkami, ale kupodivu to není vykoupeno horší pružností motoru nebo zbytečně krátkými převody. Síly má motor dost na běžnou jízdu už kolem 2000 min-1 a když trochu popustíte uzdu vaší pravačce, ochotně předvede to nejlepší a bez prodlevy se vydá za 6000 min-1.

Své místo na přístrojovém štítu má v Aurisu od počátku řadicí šipkový rádce, který nekompromisně nutí řidiče ke změně rychlosti už nad 2000 min-1 a dokud nemáte zařazenu šestku, nedá pokoj.

Interiér

První důležitou zprávou je, že Auris má i po třech letech od premiéry jeden z nejprostornějších interiérů ve třídě. Dokonce i když si extrémně vysoký řidič odsune sedadlo do zadní polohy, zbývá za ním prostor pro průměrného muže s výškou 175 cm. Jak je to možné v hatchbacku s délkou 4,2 m? Odpověď jsme našli ve výšce. Interiér je stavěn podobně jako v SUV nebo MPV, sedí se vysoko a to jak vpředu, tak vzadu. Před předními cestujícími se klene daleko dopředu vysunuté čelní sklo, které pocit prostornosti dále umocňuje.

obrázek [300 x 240] Pocity nebývají příliš spolehlivé, a tak jsme opět vzali do rukou metr a měřili. Už vnitřní šířka ve výši loktů patří k extrémně narostlým parametrům interiéru, když vpředu i vzadu odečtete 1470 mm. To jsou hodnoty, s nimiž se setkáte spíše ve střední než v nižší střední třídě. Podobně velkorysé jsou také míry v podélném směru a do výšky. Milý je fakt, že i zadní cestující sedí plnohodnotně: sedák je jinde nevídaných 390 mm nad podlahou, takže i když jeho délka 460 mm není právě největší, stehna běžně rostlým lidem podpírá dobře.

Podvozek

Orientace na maximální komfort posádky znamenala v první verzi Aurise poměrně měkký podvozek, který snad nejvíce připomínal francouzskou školu.

Modernizace se odrazila na celkovém naladění, které je tužší než dříve. Jeho klíčovou charakteristikou přesto zůstává kultivovanost jízdního projevu při běžné jízdě.

obrázek [300 x 366] Auto se nyní v zatáčkách méně naklání, přejezd nerovností působí posádce méně nepohodlí a řidiči méně problémů s ovladatelností. Velké díry jsou pro podvozek Toyoty stále problémem, se kterým se někteří konkurenti dokážou vyrovnat lépe. Když jedete s alespoň částečně naloženým autem, drží se zadní jednoduchá náprava velmi dobře asfaltu, u prázdného auta počítejte i nadále v zatáčkách se špatným povrchem s občasným odskočením kol. S ohledem na relativně vysokou stavbu karoserie, jejíž design ani odpružení nepůsobí právě sportovním dojmem, předvádí modernizovaný Auris při rychlejší jízdě srdnatý výkon. Svůj podíl na tom mají jistě i standardní pneumatiky s rozměrem 205/55 R16 pro naši verzi Luna.

Nový volant s menším průměrem, seříznutím ve spodní části a silným věncem, se skvěle drží a díky přímějšímu převodu působí řízení přirozeněji. Z Aurise se nestal sportovně střižený hatchback, a tak zpětná vazba v řízení není ani teď vzorem pro zbytek segmentu, ale spíše standardem, který nevybočuje z dlouhé řady konkurentů s podobnou technikou.

Závěr

Auris už není drahý! Za 370 tisíc dostanete auto s takřka kompletní výbavou (7 airbagů, automaticky regulovaná klimatizace, rádio s CD a MP3 přehrávačem+USB vstupem, kůží obšitý volant, Bluetooth, tempomat, atd.), v níž schází hlavně stabilizační systém (+13.000,-Kč) nebo vestavěná navigace. Akční cena Aurise tak není daleko od akční ceny podobně vybaveného Cee’du 1,6 CVVT Comfort.

Proti předfaceliftovému provedení se tento hatchback liší zejména pro evropské podmínky lepším kompromisem v oblasti podvozku. Náš exemplář má asi nejlepší atmosférickou šestnáctistovku na trhu, se kterou spolupracuje přesně řadící šestistupňová převodovka. Celek patří k nejúspornějším zážehovým motorizacím, které v tomto segmentu můžete koupit. Prostorný interiér a všudypřítomná kultivovanost (motor, ovládání jednotlivých prvků i vozidla, podvozek) vybízí k rodinnému využití.

obrázek [555 x 274]  

Plusy

  • Výkonný, pružný a úsporný motor
  • Šestistupňová převodovka
  • Prostorný interiér vpředu i vzadu, snadné nastupování
  • Vysoká úroveň aktivní i pasivní bezpečnosti
  • Jízdní pohodlí

Minusy

  • Nedostupnost individualizace výbavy (xenonové světlomety, vestavěná navigace) pro dostupné výbavy
  • Tlumení přejezdu velkých nerovností
  • Odskok zadních kol na špatném povrchu u nezatíženého vozu
První cena vozu299.900,-Kč (1,3 Dual VVT-i 73 kW, Terra Cool, 3D)
První cena vozu s testovanou motorizací334.900,-Kč (1,6 VALVEMATIC, 97 kW, Terra Cool)
Základní cena testovaného vozu369.900,-Kč (1,6 VALVEMATIC, 97 kW, Luna)
Cena testovaného vozu vč. příplatků384.300,-Kč (1,6 VALVEMATIC, 97 kW, Luna)
Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com

Toyota Auris 1,6 Valvematic

Cena v základní výbavě: 369 900 Kč Cena v testované výbavě: 384 300 Kč

Základní výbava:ABS + EBD + BA, airbag řidiče a vypínatelný u spolujezdce, airbagy boční, airbagy hlavové a kolenní airbag řidiče, elektricky ovládaná vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka, přední mlhová světla, pneu 205/55 R16, elektricky ovládaná okna přední i zadní, centrální zamykání dveří s dálkovým ovládáním, výškově a podélně nastavitelný volant, kožený volant a hlavice řadicí páky, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektrický posilovač řízení (EPS), optitronové přístroje, palubní počítač s ovládáním na volantu, dvouzónová automaticky regulovaná klimatizace, rádio + CD přehrávač s podporou MP3 a WMA + Aux-In/USB, ovládání audiosystému na volantu, Bluetooth® hands-free, tempomat, vyhřívání předních sedadel.

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+14.400,-Kč)

V Česku se loni vyrobilo rekordních 1,344 milionu aut V Česku se loni vyrobilo rekordních 1,344 milionu aut

Tuzemská výroba osobních aut v loňském roce vzrostla…

Prezidentské volby: strany s nominacemi nespěchají. Čeká se na Zemana Prezidentské volby: strany s nominacemi nespěchají. Čeká se na Zemana

Za rok bude Česko volit novou hlavu státu. Úvahy o tom,…

Historické závodní vozy. Podívejte se do prehistorie motosportu Historické závodní vozy. Podívejte se do prehistorie motosportu

Zítra začíná rallye Monte-Carlo. Od svých prvních ročníků…

Trumpova rallye se zadrhla. Akcie firem, které vítaly jeho vítězství, padají Trumpova rallye se zadrhla. Akcie firem, které vítaly jeho vítězství, padají

Nový americký prezident ještě nesložil slib a investoři…

 
Technické údaje
Motor Toyota Auris 1,6 Valvematic
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 97 / 6400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 160 / 4400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 195
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 8.6 / 5.5 / 6.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 350 / 777
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1245 / 505
Rozměr pneu:205/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4245
b) šířka (mm): 1760
c) výška (mm): 1515
d) rozvor (mm): 2600
e) rozchod vpředu (mm): 1525
f) rozchod vzadu (mm): 1525
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 960
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):950
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 570
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Toyota Auris 1,6 Valvematic
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,00
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat. Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat.

Ceny ojetých Volkswagenů Tiguan klesají ke dvěma stům…

Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují? Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují?

Tlumí náraz, usměrňuje naše tělo při nehodě, ale také nám…

 




Ojetá Toyota Auris I (E150): Nové jméno, staré pořádky Ojetá Toyota Auris I (E150): Nové jméno, staré pořádky

Auris nahradil v roce 2006 tradiční model Corolla. S…

Spy Photos: Toyota Auris s dieselem od BMW Spy Photos: Toyota Auris s dieselem od BMW

Nová generace Aurisu se představí za rok na autosalonu v Ženevě.

 



 
Chcete si tuningem zničit auto? Přinášíme spolehlivé tipy!

Chcete si tuningem zničit auto? Přinášíme spolehlivé tipy!

Dnes 08:00

Široká kola, kity přímého sání či laděný výfuk. To všechno jsou úpravy, jejichž smyslem je dále zlepšit jízdní projev auta. Ale opravdu jej zlepší, nebo autu spíše ublíží?




Blesk.cz

Narodila se v roce jako Piaf či Sinatra. Paní Vlasta oslavila 102 let

Narodila se v roce jako Piaf či Sinatra. Paní Vlasta…

Jedna z nejstarších obyvatelek metropole žije v Praze 10. V pátek 13. ledna oslavila své 102. narozeniny. Paní…

Spor s černochy „hasil“ Trump schůzkou se synem Martina Luthera Kinga

Spor s černochy „hasil“ Trump schůzkou se synem…

Nastupující americký prezident Donald Trump se čtyři dny před inaugurací sešel se synem zavražděného černošského…

 

iSport.cz

Fotbalové přestupy ONLINE: Kdo změní dres v zimě?

Fotbalové přestupy ONLINE: Kdo změní dres v zimě?

Nejlepší evropské ligy se vrhly do posilování po otevření přestupového okna, také české kluby se chystají…

Hušbauer: Rok ve Slavii? Ještě nemám sešívané srdce, bylo by to nefér

Hušbauer: Rok ve Slavii? Ještě nemám sešívané srdce,…

Ve Spartě vyrůstal a získal s ní i titul, teď už rok obléká dres jejího největšího rivala. Záložník Slavie Josef…

 

Reflex.cz

Antibiotika přestávají pomáhat. Američanka zemřela na neobvykle rezistentní infekci

Antibiotika přestávají pomáhat. Američanka zemřela…

70letá žena z Nevady přišla v srpnu loňského roku do nemocnice se zdánlivě banálním otokem u pravé kyčle.…

Sebevražda Západu: Čísla a data dokazují propojení islamismu, terorismu a migrace

Sebevražda Západu: Čísla a data dokazují propojení…

Víte co mají společného střelba v Židovském muzeu v Bruselu z 24. května 2014 a atentát spáchaný na vánočním…

 
 
reklama