Toyota Avensis 2,0 D-4D - Já, robot

Toyota Avensis 2,0 D-4D - Já, robot

 
 

Toyota vyrábí výborná auta. Jsou většinou prostorná, komfortní a spolehlivá, mají slušnou spotřebu a stojí rozumné peníze. Chybí jim ovšem to, co se nedá uchopit, vidět ani změřit. Chybí jim duše. Otázka zněla: Má nový Avensis duši nebo nemá?

Je mnoho důvodů, proč obdivovat Toyotu a proč před ní hluboce smeknout. Za prvé tahle ambiciózní japonská automobilka vyrábí jedny z nejspolehlivějších vozů na světě. Smekám.

Za druhé udává tón i ve světě automobilových výrobních technologií i techniky a kromě mainstreamových vozů úspěšně produkuje i komplikované stroje jako Toyota Prius (nemluvě o tom, že v jejich prodejích všem utekla o několik délek). Smekám.

Za třetí dokáže konkurovat se svou luxusní značkou Lexus i takovým velikánům jako Mercedes-Benz a umí mistrně využívat poznatky jedné divize ve prospěch divize druhé. Výsledkem jsou potom modely jako LS 600h nebo GS 450h.

Za čtvrté dokázala díky obrovskému nasazení neustále postupovat dopředu (a to i v době kdy ostatní stáli) a nakonec vystrnadit z pozice světové automobilové jedničky kdysi neohrožený General Motors. Opět smekám.

A konečně za páté, mnoho z toho, co už bylo jmenováno, se Toyotě podařilo dosáhnout díky tomu, že dokáže velmi efektivně optimalizovat výrobní a vývojové procesy neboli hezky česky – dokáže svá auta vyrábět levně.

No a v tom zřejmě spočívá i kámen úrazu. Toyota skutečně umí vyrobit auta spolehlivá, prostorná, ekonomická i ekologická, ale tak nějak zatím neuměla najít způsob, jak vdechnout těm sofistikovaným strojům život.

Trochu mi to připomíná Frankensteinův příběh s tím rozdílem, že Toyota vymodelovala vizuálně příjemného člověka, jenž se ovšem nikdy nepostavil na nohy. Auta Toyoty jaksi žijí, fungují, ale když přijde na hledání nějaké specifické vlastnosti, odlišnosti prostě něčeho, co vás donutí Toyotu milovat a nikdy neopustit a co se nedá spočítat, říkejme tomu klidně duše, nastane problém.

obrázek [555 x 332]  

Byl jsem velmi zvědavý, zda se s novou generací Toyoty Avensis podařilo tuhle zvláštní bezpohlavnost odstranit, zda nový Avensis na řidiče dýchne něčím novým, něčím nezapomenutelným, ale rovnou říkám, nedočkal jsem se. Neberte to prosím jako výzvu k ukončení čtení tohoto testu, jen vám chci ušetřit zklamání na konci, pokud jste to s Avensisem cítili vždy stejně a pokud jste s třetí generací čekali například posun směrem k Mazdě6 či jiným podobně koncipovaným vozům.

Na mušce VW Passat

Novému Avensisu nelze upřít snahu. Například zvenčí vypadá rozhodně moderněji a dynamičtěji než starší medvídek a také profilem má jistojistě blíž k vypracovanému atletovi než kdykoliv předtím. Tedy až na tu záď. Možná mám zkreslené představy o pozadí sportovců (faktem je, že mě mnohem více berou pozadí sportovkyň), ale určitě nejsou tak placatá a široká jako záď Avensisu.

Je to samozřejmě subjektivní, nicméně pohled přímo zezadu mě skutečně vůbec neoslovuje. Toyota se snažila maximálně vylepšit obraz svého zástupce v střední třídě také v interiéru a tady docela příjemně překvapila. Určitě se nedá hovořit o dosažení úrovně premiantů segmentu, v tomto směru může zůstat VW Passat stále docela klidný, nicméně zlepšení vás čeká na každém kroku.

Začneme zásadní novinkou. Nemožné se stalo skutečností a Toyota zamilovaná do tvrdých plastů ideálně šedého zabarvení přesedlala na měkčené materiály příjemné na pohled i dotek. Když pomineme způsob výroby toho či onoho druhu plastů a ekologický dopad, který samozřejmě není zanedbatelný, nicméně řidičskou masu příliš nezajímá, můžeme prohlásit přechod na měkčené plasty za revoluční.

Interiér nového Avensise díky měkčeným materiálům už nevypadá jako vystřižený z automobilového slovníku 80. let minulého století a odpovídá aktuálním trendům a hlavně požadavkům evropských zákazníků. Ti mají rádi své měkčené plasty, vycizelovaná tlačítka, dokonalé slícování a trendové podsvícení palubní a přístrojové desky. Až na to podsvícení nabízí nový Avensis všeho hojnost.

Chyba v podsvícení spočívá ve dvou odlišných barvách oranžových displejů na středové konzole a přístrojové desce. Zatímco na přístrojové desce září optitronové přístroje jasnou oranžovou barvou a výrazným fontem, na středové konzole se displeje hlásí vybledlou oranžovou a nevýrazným fontem. Nastavení intenzity podsvícení přitom příliš nepomůže.

obrázek [555 x 333]  

Z hlediska přístupnosti ovladačů na tom není nový Avensis špatně, ale docela bych váhal, zda mluvit ve srovnání s předchůdcem o zlepšení. Ovladače na středové konzole jsou velké a dobře přístupné, i když prvky zdobené chromem trochu prokluzují mezi prsty. Vůbec ovšem nechápu umístění tlačítka elektronické parkovací brzdy kdesi vpravo pod volantem.

Umístění takto zásadního ovládacího prvku se zdá o to nepochopitelnější, že se brzda při rozjezdu neuvolní automaticky (ona by tedy měla, ale testovaný kus vykazoval tuto podivnou závadu) a v kontextu s tím nedává ani logiku, že drahocenný prostor vedle volantu zabírají velká tlačítka elektrického ovládání zrcátek. Pojďme tedy raději k veselejším věcem, třeba velkým nástupním otvorům vpředu i vzadu, slušnému prostoru nad hlavou na zadních sedadlech, ale průměrnému prostoru u kolen. Na seznam špatných zpráv si připište špatný výhled dozadu a nijak zvlášť dobrý výhled dopředu šikmo do boku.

Japonsko coby naftová velmoc

Kdyby mi na začátku devedesátých let minulého století někdo řekl, že počátkem března roku 2009 prohlásím Toyotu za výrobce výborných naftových motorů, považoval bych ho za blázna a vysmál se mu do obličeje. O dvacet let později bych ovšem musel uznat chybu. Toyota opravdu produkuje vynikající naftové motory, čehož dobrým důkazem je i testovaný základní čtyřválec 2,0 D-4D.

Jednotka disponující maximálním výkonem 93 kW/3600 ot. a točivým momentem 310 Nm/1800 – 2400 ot. nabízí vše, co se od moderního naftového motoru očekává. Parametry výkonu a točivého momentu základního turbodieselu oslňující nejsou, na rozhýbání mohutného sedanu i svižnou jízdu nicméně stačí. V projevu motoru ale hlavně nenajdete turbo-díru, pištící turbodmychadlo nebo zvukový projev tuberáka v posledním stádiu.

Maximum točivého momentu váš celkem tradičně čeká blízko hranice 2000 otáček, jeho dosažení ovšem není doprovázeno silným nakopnutím, navíc se můžete z točivého momentu 310 Nm těšit v rozmezí dalších 600 otáček. Motor si rozhodně zaslouží pochvalu i za zvukový projev. Nebudu vám slibovat šepot benzinového šestiválce (ale ani čtyřválce), na druhou stranu si můžete špunty do uší klidně nechat doma na nočním stolku. Nebudete je potřebovat.

Motor zní celkem příjemně v nízkých i středních otáčkách a přestože ve vysokých se začne trochu rozčilovat, vašim slechům neublíží. A co víc, vaši peněžence udělá vysloveně radost. Kombinovaná spotřeba se většinou pohybuje okolo 6 litrů nafty na 100 km jízdy, přičemž dostat se na 5,5 litrů nevyžaduje trénink Davida Copperfielda. Trochu kouzelnického umu a hlavně přesnosti by si naopak zasloužila převodovka. Řazení nelze nazvat vysloveně nepřesným, ale stejně tak ani precizním a přesným. No vidíte, a jsme zpátky u průměru, v jehož duchu se nese i jízda.

Avensis si tak nějak razí cestu kupředu, velmi slušně filtruje nerovnosti na silnicích (a že jich za těch pár chladných měsíců přibylo), dokonce k vašim uším pustí o poznání méně hluku od náprav, prahů a kol než dřív. Když si k tomu přidáte dobrou stabilitu v zatáčkách i vysokých rychlostech a nízkou úroveň aerodynamického hluku, dostanete povedené auto. A to nový Avensis určitě je. Povedené auto.

Kdybyste se mě však zeptali, co mi z toho našeho společného týdne utkvělo v paměti tak silně, že na to nikdy nezapomenu a budu kvůli tomu nový Avensis všem doporučovat, odpovědi se nedočkáte. Důležitým argumentem bude zřejmě opět spolehlivost, ale to ukáže až čas.

První cena vozu559.900,- Kč (Avensis, 1,6 Valvematic, 97 kW, Terra)
První cena vozu s testovanou motorizací579.900,- Kč (Avensis, 2,0 D-4D, 93 kW, Terra)
Základní cena testovaného vozu639.900,- Kč (Avensis, 2,0 D-4D, 93 kW, Luna)
Cena testovaného vozu vč. příplatků654.900,- Kč (Avensis, 2,0 D-4D, 93 kW, Luna)

Plusy

  • kultivovaný a úsporný naftový motor
  • dobré odhlučnění motoru, prahů i náprav
  • nízký aerodynamický hluk
  • stabilní chování v zatáčkách – malé náklony
  • dobrý poměr ceny a výbavy

Minusy

  • nesmyslné umístění tlačítka elektronické parkovací brzdy
  • nepřehledná karoserie (při parkování), velká slepá vzdálenost
  • nesoulad v podsvícení displejů na přístrojové desce a středové konzole
  • nízko umístěné sedáky v zadní řadě
Spolupracujeme s TipCars.com

Toyota Avensis 2,0 D-4D

Cena v základní výbavě: 639 900 Kč Cena v testované výbavě: 654 900 Kč

Základní výbava:ABS, EBD, BA, VSC+, TRC, kotoučové brzdy na všech kolech, airbag řidiče a spolujezdce a boční airbagy vpředu, hlavové přední a zadní airbagy, kolenní airbag řidiče, imobilizér, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, nárazníky v barvě vozu, vnější kliky dveří a zrcátka v barvě vozu, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zrcátka, elektricky sklopná vnější zrcátka, přední mlhovky, vyhřívání skla pod předními stěrači, elektrická okna přední, elektrická okna zadní, palubní počítač, digitální hodiny + ukazatel venkovní teploty, anténa integrovaná v okně, kožený volant a řadicí páka, titanová středová konzola a doplňky interiéru, tempomat s omezovačem rychlosti, volant nastavitelný ve dvou osách, automatická duální klimatizace, optitronová přístrojová deska, dešťový senzor, samostmívací vnitřní zrcátko, sedadla s látkovým potahem, vyhřívání předních sedadel, elektricky nastavitelná bederní opěrka řidiče, zadní sedadla rozdělená v poměru 60:40, aktivní přední opěrky seřiditelné v čtyřech směrech, prahové lišty, audio systém (CD/MP3, 2 tunery, 6 x repro, Bluetooth), ovládání rádia na volantu, průvlak v zadním opěradle, kola z lehkých slitin + pneu 205/60 R16, rezervní kolo 145/70 D17

Výbava testovaného vozu:Metalický lak (+ 15.000,-)

Polský senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu Polský senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu

Horní komora polského parlamentu, Senát, dnes v noci…

Devět gigantů, které brázdí moře: od obří jachty po největší nákladní loď světa Devět gigantů, které brázdí moře: od obří jachty po největší nákladní loď světa

Podívejte se na devět největších lodí různých kategorií.…

Komentář: Realitní bublina je opět ve hře Komentář: Realitní bublina je opět ve hře

Ve středu byla zveřejněna statistika Eurostatu vývoje cen…

Češi mohou opravit největší rafinérii v Iráku. Obnova země má tlumit migraci Češi mohou opravit největší rafinérii v Iráku. Obnova země má tlumit migraci

Irácký velvyslanec Valíd Šiltágh vyzval české firmy k…

 
Technické údaje
Motor Toyota Avensis 2,0 D-4D
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 93 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 310 / 1800 - 2400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.6 / 4.3 / 5.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 509 / -
Objem nádrže (l):60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1490 / 610
Rozměr pneu:205/60 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4695
b) šířka (mm): 1810
c) výška (mm): 1480
d) rozvor (mm): 2700
e) rozchod vpředu (mm): 1560
f) rozchod vzadu (mm): 1550
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 940 / 1150
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 600 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1510
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Toyota Avensis 2,0 D-4D
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 6
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 9
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,85
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 



Ojetá Toyota Avensis III (T27): Boj na dvou frontách Ojetá Toyota Avensis III (T27): Boj na dvou frontách

Spolu s Mazdou je Toyota jedinou japonskou automobilkou,…

Euro NCAP 2015: Toyota Avensis – Pět hvězd i po modernizaci Euro NCAP 2015: Toyota Avensis – Pět hvězd i po modernizaci

Toyota Avensis třetí generace zamířila ve faceliftované…

 



 
Velký test filtrů pevných částic pro Škodu Octavia 1.6 TDI. Levný, levnější a žádný

Velký test filtrů pevných částic pro Škodu Octavia 1.6 TDI. Levný, levnější a žádný

Dnes 08:00

Škoda radikálně zlevnila filtry pevných částic. Zároveň však zavedla dvě řady: vedle originální ještě ekonomickou. Už za 10.000 Kč pak pořídíte filtr z Polska. Důkladně jsme jej prověřili.




Blesk.cz

Hogo fogo mejdan očima Františky: Boháči se neshodli

Hogo fogo mejdan očima Františky: Boháči se neshodli

Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary, jenž na počátku prázdnin atraktivně uzavřel společenskou sezónu,…

Řepka o synu Markusovi: Od září jsem ho neviděl, nechci ho vystavit peklu

Řepka o synu Markusovi: Od září jsem ho neviděl,…

Slavný český fotbalista Tomáš Řepka (43) byl ženatý s modelkou Vlaďkou Erbovou (36). Jejich vztah ale…

 

iSport.cz

Třetí sada dresů? Real a spol. je mají od fanoušků, Plzeň chce překvapit

Třetí sada dresů? Real a spol. je mají od fanoušků,…

Představte si, že jste fanoušek slavného fotbalového klubu a on vám na okamžik propůjčí rozhodující práva.…

Kučera po debaklu Baníku: Katastrofa! Případné otazníky mám vyřešené

Kučera po debaklu Baníku: Katastrofa! Případné…

Pětigólový ranec si odnesl ostravský Baník z generálky proti druholigovému Třinci. Soupeři, s nímž v minulé…

 

Reflex.cz

Týpek v klobouku Jamiroquai: Od jazzu a funku k disku a zase zpět

Týpek v klobouku Jamiroquai: Od jazzu a funku…

Po sedmi letech strávených hlavně péčí o rodinu a své dvě děti se letos na jaře na hudební scénu vrátil…

Velké Británii dochází vzdušný prostor. Nemá už kudy vést letadla, situace začíná být alarmující

Velké Británii dochází vzdušný prostor. Nemá už kudy…

Ředitel britského Národního úřadu řízení leteckého provozu uvádí, že pokud nedojde ve Velké Británii k radikální…