Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Toyota GT86 – Silniční nirvána

Aleš Jungmann
Diskuze (159)
Na světě je mnoho náhražek, pravých sporťáků je jen pár. Tady je další do party, byť 200 koní nevypadá na moc velkou slávu. Nebo je to celé jinak?

Je spousta výrobců aut co přijdou se silným, turbem dopovaným motorem, nasadí tužší pružiny plus sportovnější tlumiče a myslí si, že úspěch je zaručen. A to často opravdu je, totiž u lidí, co kupují sportovní auto podle znáčku na kapotě nebo podle toho, co říkali chlapi v práci.

Na druhé straně jsou tu auta, která byla konstruktéry stavěna s vidinou zábavy za volantem. Není jich tolik, ale na druhou stranu ono ani není tolik nadšenců, co by místo rodinného kombíku vrazili své peníze do něčeho vysloveně nepraktického. Přesně to je příklad Toyoty GT86, protože ta vám dokáže nabídnout to, čemu se říká...

Silniční nirvána!

Trvalo to déle, než bylo v plánu (a o hodně déle, než se mi líbilo), konečně si však vyzvedávám klíčky od sněhobílé Toyoty GT86. Nahrbené kupé čeká o pár metrů dál, zhruba ve vzdálenosti, kdy mám ještě čas uskočit před jeho případným nečekaným výpadem. Jak ale rychle zjišťuji, není čeho se bát. Japonští inženýři uvařili směs zábavnosti, vizuální přitažlivosti (taky vám z určitého úhlu připomíná Lexus LFA?) a technické dotaženosti bez jediné kapky rtuťovité záludnosti.

O téhle Toyotě už se napsalo tolik článků, že ji vlastně už dobře znám. Vím, jaká má být, a vím dokonce zcela přesně proč. Načtené rozumy se však, podobně jako na kazetě z magneťáku, začnou nemilosrdně přepisovat novými, adrenalinem podpořenými dojmy.

toyota testy sportovni toyota testy sportovni  

Otevírám poměrně dlouhé dveře a usedám dovnitř. Přede mnou ční vysoká, skoro kolmá palubka, volant má perfektní povrch, tloušťku i velikost (365 mm), řadicí páka je přesně tam, kde má být a ruční brzda jakbysmet. Slícování dílů je sice dobré, nic neskřípe, na cenu Red Dot to ale opravdu není. Vnitřek balancuje na pomezí geniálního funkcionalismu a plastového propadáku, osobně však zvedám ruku pro to první. Líbí se mi otočné ovladače, obrazovka navigace hned pod výdechy a taky dvě ohromná tlačítka, omezující činnost stabilizačního systému. Ou jé!

Na privilegovaném místě mezi přístroji najdete velký bílý otáčkoměr. Jak později uvidíte, otáčky jsou v tomhle autě velmi důležitým (až klíčovým) údajem, takže je dobře, že je máte pořád na očích. To samé se ale nedá říct o rychloměru, který je trochu nevýrazný, takže se stejně budete dívat jen na digitální čísla v rohu otáčkoměru. Všechno důležité je pěkně přehledně seskupeno u sebe. Displej palubního počítače slouží nejen jako, ehm, palubní počítač, má navíc i jednu hodně speciální funkci: dovoluje vám nastavit maximální otáčky, které bude vaše auto točit. Po jejich dosažení se totiž rozsvítí červená kontrolka, která zakřičí „no tak, troubo, tohle není motorka!“. Někdy jsem na to totiž měl tendenci zapomínat...

První nesmělé krůčky

Když Neil Armstrong dopadl na povrch měsíce, nezačal tam hned vyvádět jako malej kluk. Nejdřív se ujistil, že je všechno tak, jak má být. A tak by se to mělo dělat i s auty. Prvních pár kilometrů na cestě do redakce bylo ve znamení oťukávání. Hned v první zatáčce se ale stane něco zajímavého: moje tělo zůstává na místě, i když by podle všeho mělo být přimáčknuté na dveřích řidiče. Můžou za to naprosto skvěle tvarovaná a nečekaně nízko uchycená sedadla, která nikterak neobtěžují, ale mají tuhé kožené bočnice a Alcantarovou střední část, takže žádné poletování po kokpitu nehrozí.

Spojka je sportovně tužší, kovové pedály jsou hezky u sebe, takže pokud si přejete hrát si na „patu-špičku“, nebudete mít sebemenší problém. A mimochodem, jsou samozřejmě z kovu, čímž zdravíme do Mnichova. Dobře, špičková pozice za volantem, správně rozmístěné a nakalibrované pedály nebo perfektní sedačky se dají ve sportovním kupátku od Toyoty (resp. Subaru) očekávat. Co mi však naprosto vyrazilo dech bylo řízení.

toyota testy sportovni toyota testy sportovni  

Tohle že je elektrický posilovač? Přední kola držím doslova v dlani, řízení si se mnou povídá, hlásí vyjeté koleje, hlásí propadlá místa i změnu povrchu silnice. Vsadil bych kšandy, kdybych nějaké měl, že tady pořád pracuje starý dobrý elektro-hydraulický posilovač. Jenže to by mi spadly kalhoty až ke kotníkům. Zase myšleno obrazně. Vše je electric only. Může to být dobře zvládnutou geometrií přední nápravy, může to být špičkovým nastavením posilovače (nejspíš to je obojím), hlavní je, že v tomhle autě VÍTE co dělají přední kola, protože se o to s vámi nebojí podělit.

Motor na druhou stranu trochu zůstává za očekáváním. Alespoň ze začátku, kdy ho nevytáčím nad čtyři tisíce, než se zahřeje na správnou teplotu. Nemá moc síly v nízkém ani středním spektru otáček, jeho projev je sice správně subarácky nakřáplý, ale do šestiválcových sametových symfonií má daleko. Přiznám se vám, že mi to ale vlastně ani nevadí. Důležitější pro mě je, že to co slyším je opravdový, stoprocentní boxer a že se mě nikdo nesnaží oblbnout umělými decibely. U GT86 je velmi dobře vyvážen poměr zvuku motoru se zvukem laděného výfuku, přičemž jedno druhé se nepřebíjí ale skvěle doplňuje.

Supersport junior

Motor se ohřál, město zůstalo za zadním křídlem (které není z místa řidiče vidět), takže je čas zjistit, co že je nástupce legendární Hachi-Roku vlastně zač. Na ostřejší nájezdy do zatáček reaguje s naprostým klidem, kam ukážete volantem, tam se předek poslušně vydá. Auto působí „tuhým“ dojmem, nápravy se mají do čeho opřít a inženýři to při navrhování podvozku moc dobře věděli. Vynikající řízení spolu se skvěle vyváženým šasi stojí za nutkáním tlačit na pilu čím dál tím víc. Auto se naklání velmi málo, nedotáčivost je v zatáčkách přítomna až jako úplně poslední element. Aby ne, když auto má i s řidičem jen 1,3 tuny! Neutralizace chování plynem je sice možná, relativně skromná síla motoru ve středním pásmu vás však nutí sledovat pečlivě ručičku otáčkoměru. Ano, perfektní jízdu si musíte zasloužit, stejně jako za starých dobrých časů. Podvozek kopíruje silnici i s jejími nerovnostmi, jízdní komfort však, i přes sportovní tlumiče, zůstává na relativně vysoké úrovni. Propadlé kanály kupodivu nejsou velký problém.

toyota testy sportovni toyota testy sportovni  

Řazení má krátké dráhy, páka v kulise občas trochu zadrhne, ale není to nic hrozného. První dojem, který ve mě ale zůstal i na konci testu, je ten, že GT86 je vlastně velmi povedeným křížencem Mazdy MX-5 a Imprezy STI. Mechanicky a ostrostí je to jasné dítko subaráků, vytříbenost, vyváženost a hravost pak jakoby nadělil někdo od Mazdy. Asi největší předností GT86 je schopnost podávat ještě lepší výkony, když přitlačíte na pilu. Je jen málo „normálních“ aut, která to dokážou, jako první jsem si vzpomněl třeba na osmiválcovou M3 nebo Mégane RS s cupovým podvozkem. Jeden kolega, kterého si velmi vážím, přirovnal tuhle Toyotu ke stejně výkonné E30 M3. Možná se tedy začíná psát nová zlatá epizoda historie sportovních aut, byl bych však stále trochu opatrný.

Nejsem si úplně jistý, zda nikterak sportovní pneumatiky z Priusu GT86 trochu nepoškozují. Na suchu není problém, to má gripu dost, ale na mokru jsem s vypnutou stabilizací několikrát auto divoce naháněl a to i v rychlostech, kdy se vlastně nemělo nic stát. Vím, má to i druhou stranu a to tu, že po prodriftovaném odpoledni vás nová dvojice zadních gum nebude stát majlant. Když jsme u driftů: silou motoru auto do jízdy bokem jen tak snadno nepošlete (reakce na plyn je mimochodem ukázkově blesková!), takže je třeba si přizvat na pomoc rychlost, což už chce buď srdíčko a šikovné ruce, nebo alespoň hodně místa kolem sebe. Věřím ale, že po několikatýdenním soužití dokáže GT86 s řidičem natolik srůst, že jakékoliv výtky se stanou lichými. Co věřím... já jsem o tom naprosto pevně přesvědčen!

Motor auto nedělá?

Bylo by chybou podceňovat čtvercový dvoulitrový motor s protiběžnými písty, byť do čtyř tisíc byste mu možná hádali objem o čtvrtinu nižší. Patrně emisní normy stojí za vysloveně mdlým projevem bez jiskry, kdy kolem tří tisíc máte chuť motoru začít psát parte. Počkejte ale s nohou na plynu o něco déle a situace se významně zlepší. Ve čtyřech tisících se začne boxer pod kapotou probouzet a v pěti tisících konečně shodí plášť a vleze do ringu. Auto se v tu chvíli chvěje v rytmu jeho chraptivého hlasu, to nejlepší však ještě přijde.

toyota testy sportovni toyota testy sportovni  

Nastavil jsem si signalizaci vysokých otáček na 7.200, přičemž omezovač je ještě o tři stovky výš, takže zbývá ještě 2.500 důvodů, proč plyn zatím nepouštět. Stádečko se konečně dává dohromady: ano, tady nahoře to je pěkných 200 plnokrevníků, 205 Nm je k mání až od 6.400. To je mimochodem také důvod mdlého výkonu v dolní polovině otáček. Auto je teď však ostré, nahrbené a vůbec nemá náladu na čajové dýchánky. Ručička letí nahoru, výkon i zvuk gradují, červené bliknutí a přeřazení. Otáčky spadnou nad pět tisíc, dvojice výfuků lehce zabručí a vše může začít nanovo. Řidič musí při ždímání auta myslet dopředu a držet ručičku ve správném pásmu, na druhou stranu na dálnici se auto umí uklidnit a ve 130 km/h na šestku točit jen trochu nad 3.200. To není na atmosférické sportovní kupé vůbec zlé. Spotřeba se v tom případě umí celkem pohodlně držet kolem devítilitrové hranice.

Takže... stane se legendou?

Nejsem žádný dálniční střelec, ale Octavia RS bude pro GT86 hodně nebezpečným soupeřem, pokud bude řidič řadit dobře, a pokořitelem, pokud ne. Podvozek by bez problémů snesl o mnoho desítek koní navíc, což je věc, která mi pořád tak nějak vrtá v hlavě. Řešením by byla aspoň malá porcička výkonu navíc. Přítomnost silnější a přitom stejně výtečné verze by mi už opravdu nedala spát. A čert vem tu octávku!

První cena vozu 799.900,- (2.0l 147 kW GT86)
První cena vozu s testovanou motorizací 799.900,- (2.0l 147 kW GT86)
Základní cena testovaného vozu 799.900,- (2.0l 147 kW GT86)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 837.400,- (2.0l 147 kW GT86)

Plusy

  • Jízdní vlastnosti
  • Pozice za volantem
  • Řízení
  • Hravost a čitelnost podvozku

Minusy

  • Omezené možnosti individualizace
  • Málo místa na zadních sedadlech
  • Výkon v nižších a středních otáčkách
Aleš Jungmann
Diskuze (159)
Toyota GT86
Cena základní sestavy 799 900 Kč
Výbava základní sestavy Xenonové světlomety, vyhřívaná a elektricky sklopná zrcátka, zadní spojler, sada na opravu pneumatik, mlhovky spojler, automatická duální klimatizace, ABS, VSC, TRC, přední, bočná a hlavové airbagy, kolenní airbag, zadní diferenciál LSD, tempomat, volant a řadicí páka v kůži, systém smart entry, multimediální systém Toyota Touch (displej 6,1“, 6 reproduktorů), kožená vyhřívaná sedadla, imobilizér, centrální zamykání atd. Kč
Cena testované sestavy 837 400 Kč
Výbava testované sestavy Multimediální balíček Toyota Touch and Go s navigací (15.000,-), perleťový lak karoserie (22.500,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 147 / 7000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 205 / 6400 - 6600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 226
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.4 / 6.4 / 7.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 243 / 0
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1265 / 365
Rozměr pneu: 215/45 R17
Toyota GT86
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4240
b) šířka (mm): 1775
c) výška (mm): 1425
d) rozvor (mm): 2570
e) rozchod vpředu (mm): 1520
f) rozchod vzadu (mm): 1540
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 810 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 510 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 880
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
11. 11. 2012 09:58
Re: Virtuální závodníci
Jestli tohle autodostane 280 koní (turbo), tak už nebude tak skvělý jako teď. Dejte na moje slova. To auto je perfektní, tak jak se momentálně prodává. A (relativně!!) nízkej výkon je součástí hry. Perfektní hry. Všichni pisálci by měli sjet z těch okruhů, letišť a vzít si to auto domů. A žít s ním. A jezdit na nákupy, do práce... ....

11. 11. 2012 09:45
Re: Virtuální závodníci
Děkuju!!!! :yes: :yes: :yes:
11. 11. 2012 09:43
Re: RS JAKO... RESTRIKCE
Tohle jsou tak absurdní diskuze, že to je do nebe volající. A GTIho příspěvek je joke roku.

(Ale možná jsem špatně docenil význam fenoménu "v dlouhým táhlým")

11. 11. 2012 09:22
Re: Než napíšeš do diskuze...
Nevím jak s Renaultem, nemůžu soudit, ale Toyotu budete milovat. A nebudu vypisovat proč.. prostě ji běžte vyzkoušet a uvidíte. A nejde jen o jízdní vlastnosti... to auto je postavený tak, aby jste ho měli rádi, každej den a aniž by vás to stálo majlant.

A pomalá prostě není. Není ani ukrutně rychlá. Ale 20 min před jízdou s GT86 jsem řídil wrx STI. A přesto jsem neměl pocit, že by následně GT86 byla pomalá.

Je to perfektně odvedená práce a za ty peníze skvělá koupě.

A to že na okruhu je Renault rychlejší nebo dokonce zábavnější...přijde mi, že ten kdo o tom přemýšlí takhle, tak vůbec nic nepochopil.
Avatar - trapid
2. 11. 2012 14:54
Re: Než napíšeš do diskuze...
>:D >:D >:D