Toyota Land Cruiser 3,0 D-4D Lux vs. Premium – Bratři v triku

Toyota Land Cruiser 3,0 D-4D Lux vs. Premium – Bratři v triku

 
 
10.5. 2010 Ondřej Šuch

Když už si chcete koupit Toyotu Land Cruiser, co by měla umět? Budete rozvážet potomky do školky nebo každý víkend pokoušet stoupavost a brodivost v pískovnách po celé zemi? Objednali jsme si dvě auta naráz a výsledek je…mile očekávatelný.

Když už si kupujete nový velký offroad, asi víte proč. (Jste-li dvacetiletá modelka středního doletu a vůz je vám kupován, předchozí větu ignorujte a následující text si vytiskněte pro dárce. Tedy pokud umí číst a umí česky.)

Pokud si kupujete Toyotu Land Cruiser, máte velmi pravděpodobně v hlavě vše srovnáno, cosi tušíte o bohaté offroadové historii japonské automobilky, znáte nějaká videa z brodění řek na Islandu a přelézání dun na Dakaru… Ale, jak, u všech všudy, vybrat auto pro české podmínky?

Automobilka to má jednoduché – pár stupňů výbavy je pevně nastaveno, volit lze minimum příplatků. Na druhou stranu ale vrcholné verze nabízejí vše, co se na západ od Žiliny považuje za technické vrcholy. Seznam výbavy v pravém, nejdražším sloupci je delší než telefonní seznam Vatikánu a horní řádek s cenou, obšťastněnou dovozním clem, je také dosti sebevědomý.

Pomineme-li holoverze, jejichž účelem je pravděpodobně přestavba na nejrůznější speciální účely, zbývají v podstatě dva relevantní stupně výbavy: Vrcholná Premium, která obsahuje všechny myslitelné prvky výbavy, je zaměřena na maximum komfortu při běžné jízdě po silnici, přičemž nejsou nijak omezeny jízdní vlastnosti v terénu. Střední verze výbavy Lux pak v podstatě zahrnuje vše, co potřebuje milovník občasných výletů mimo terén, přičemž komfort zůstává na úrovni konkurence, pouze je prost luxusu.

Zlatou metalízou zářící provedení Premium jsme znali už ze zimních testů v hlubokém sněhu – zájemce o bližší seznámení s modelem odkazujeme právě na tento text. Ve voze nalezne majitel téměř vše, co od offroadu může žádat.

Pro účely srovnání je ale důležité zaznamenat zejména prvky komfortu pro jízdu po silnici. První je na řadě adaptivní tempomat, který stejně jako Pre-crash systém netřeba dlouze představovat: na hrozící srážku upozorňuje s dostatečným předstihem a funguje spolehlivě. Pneumatické prvky na zadní nápravě významně zmenšují ochotu k jejímu odskakování, souvisícím pozitivem je i možnost nastavení světlé výšky vozu.

obrázek [555 x 515]  

Ostatní bonusy mají už jen hýčkací funkce: Interiér je kromě kůže obložen i dřevem, v měniči lze přehrávat i DVD nosiče, elektricky nastavitelná sedadla disponují pamětí a cestující vzadu si užívají zábavního systému s výklopnou obrazovkou. Vše korunuje rozměrné střešní okno.

Vůz v provedení Lux všechny položky z předchozího odstavce postrádá. Pro část zákazníků jde možná o otázku života a smrti, nemenší část ale hledá něco jiného. To „něco“ se v případě Toyoty Land Cruiser jmenuje Crawl a je k dispozici pouze s tímto stupněm výbavy a pouze s automatickou převodovkou. Stiskem jednoho tlačítka na středovém panelu a volbou optimální rychlosti se vůz začne chovat jako robot: Sám volí výkon motoru i přenos točivého momentu na jednotlivá kola a řidič tak má na starosti pouze volant. Spolu s voličem typu povrchu tak představuje značné usnadnění obsluhy auta v terénu i těm, kteří nejsou pravověrnými offroadisty ošlehanými bahnem z víkendových srazů.

V praxi to opravdu funguje: jednotlačítkové ovládání vytáhne z ošemetných situací vůz i s nevěřící posádkou a námi zmiňované vysoké hodnocení terénních schopností vozu v zimním testu tak získává ještě další nástavbu. Při jízdě po silnici navíc levnější stupeň výbavy nijak viditelně ztrátou komfortu netrpí, absence pneumatického odpružení vzadu je znát jen na krátkých příčných nerovnostech.

obrázek [555 x 479]  

Pořád je ale řeč o elektronice – není ovšem dobré zapomínat, že ono hejno ovladačů a třípísmenných zkratek omračuje zákazníky v kdejakém polosilničním SUV. Také ještě jednou a nahlas – Toyota všechny tyhle pomocníky provozuje ve voze, který má v základní výbavě pevný rám, redukční převodovku a uzávěry centrálního a zadního diferenciálu. Nic pro slečinky!

Obě verze výbavy mají shodné jízdní vlastnosti, oba si při stokilometrové rychlosti vystačí s devítilitrovou spotřebou a oba budou majitele v ulici vzorně reprezentovat. Cenový rozdíl 215.000 Kč lze zdůvodnit ze 100% komfortem. Stupeň výbavy Lux je zaměřen na občasné výlety do středně těžkého terénu, přičemž přítomné elektronické systémy jsou zaměřeny na jeho pohodlné zdolávání. Vrcholný stupeň výbavy Premium pak má logicky navrch v komfortu, v extrémním terénu pak navíc nabízí jen uzávěrku zadního diferenciálu.

Jinými slovy – výbava Lux umožňuje majiteli dostat se z prekérních situací v terénu i bez rozsáhlých zkušeností, výbava Premium poskytuje kromě luxusu i maličko víc jízdního komfortu na silnici.

Děkujeme pražskému Hummer centru za možnost focení v areálu terénního polygonu.

obrázek [555 x 284]  
Ceny a výbava [Kč]Land Cruiser 3,0 D-4DLand Cruiser 3,0 D-4D
VýbavaLuxPremium
Základní cena1.384.900,-1.599.900,-
Čelní, boční airbagy, kolenní řidičeSS
Hlavové airbagy pro všechny 3 řadySS
Přednárazový systém Pre-Crash-S
Navigační systém s HDD (počet repro)- (9)S (14)
Optitronová přístrojová deska-S
Nastavitelná světlá výška vozu-S
Zadní pneumatické tlumiče pérování-S
Crawl-Control, výběr typu povrchuS-
Interiér obložený kůží a dřevem- (obložení pouze kůží)S
DVD měnič- (CD měnič)S
Paměť nastavení sedadel-S
Audio a zábavní sys. pro 2. řadu sedadel-S
Elektricky ovládané střešní okno-S
TempomatSS (adaptivní)
Přední kamera pro jízdu terénemS-
Metalický lak18.000,-18.000,-

Toyota Land Cruiser 3,0 D-4D Lux

Plusy

  • Nenáročné ovládání v terénu
  • Velký vnitřní prostor
  • Snadné ovládání
  • Rozumná spotřeba
  • Dobrá variabilita interiéru
  • Robustní konstrukce
  • Pohodlná jízda

Minusy

  • Umístění ovladačů pod volantem
  • Vyšší hluk motoru
  • Spolupráce motoru s automatickou převodovkou
  • Hrubší grafika navigace

Toyota Land Cruiser 3,0 D-4D Premium

Plusy

  • Potenciálně větší možnosti v terénu (světlá výška, zadní uzávěrka)
  • Velký vnitřní prostor
  • Snadné ovládání
  • Rozumná spotřeba
  • Dobrá variabilita interiéru
  • Robustní konstrukce
  • Moderní prvky výbavy
  • Pohodlná jízda

Minusy

  • Umístění ovladačů pod volantem
  • Vyšší hluk motoru
  • Spolupráce motoru s automatickou převodovkou
  • Hrubší grafika navigace
Spolupracujeme s TipCars.com
Trump a Putin se předhánějí v pozvánkách ke vzájemné návštěvě Trump a Putin se předhánějí v pozvánkách ke vzájemné návštěvě

Americký prezident Donald Trump opakovaně zval během…

Právo: Hnutí ANO nabídlo sociálním demokratům vnitro Právo: Hnutí ANO nabídlo sociálním demokratům vnitro

Sociální demokracie by mohla dostat ministerstvo vnitra,…

Zápisník Marka Schwarzmanna: Tupá nádhera Zápisník Marka Schwarzmanna: Tupá nádhera

Jsem jediným, komu se zdá, že nejaktivnějším…

Policii se nedaří nábor nových příslušníků. Velikostí platů ji poráží armáda Policii se nedaří nábor nových příslušníků. Velikostí platů ji poráží armáda

Rozdíl v platech nastupujících vojáků a policistů je přes…

 
Technické údaje
Motor Toyota Land Cruiser 3,0 D-4D PremiumToyota Land Cruiser 3,0 D-4D Lux
Typ motoru: přeplňovaný vznětovýpřeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 44 / 4
Zdvihový objem (ccm): 29822982
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 127 / 3400127 / 3400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 410 / 1600 - 2800410 / 1600 - 2800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 175175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.711.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.4 / 6.7 / 8.110.4 / 6.7 / 8.1
Emise CO2:275275
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 104 / 1934104 / 1934
Objem nádrže (l):8787
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2240 / 7502180 / 810
Rozměr pneu:265/60 R18265/60 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 47604760
b) šířka (mm): 18851885
c) výška (mm): 18451845
d) rozvor (mm): 27902790
e) rozchod vpředu (mm): 15851585
f) rozchod vzadu (mm): 15851585
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1100880 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 930640 / 930
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 10101010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):990990
k) šířka vpředu (mm): 15301520
l) šířka vzadu (mm): 13901370
délka sedáku vpředu (mm): 520520
délka sedáku vzadu (mm): 500500
výška opěradla vpředu (mm): 580580
výška opěradla vzadu (mm): 560560
místo vzadu pod předním sedadlem: AnoAno
Hodnocení Toyota Land Cruiser 3,0 D-4D Premium Toyota Land Cruiser 3,0 D-4D Lux
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 9 9
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 10 10
Odkládací plochy: 10 10
Dojem z řízení: 9 9
Výhled vpřed: 8 8
Výhled vzad: 10 10
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 6 6
Tah v nižších otáčkách: 8 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 9 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 7 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7 7
Spotřeba: 9 9
Odstupňování převodovky: 8 8
Snadnost řazení: 7 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 10 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7 6
Přenos hnací síly na vozovku: 10 10
Účinnost brzd: 9 9
Velikost zavazadlového prostoru: 10 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 10 10
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,65 8,58
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Lada Vesta Cross už je také jako sedan. Navoněné crossovery strčí do kapsy Lada Vesta Cross už je také jako sedan. Navoněné crossovery strčí do kapsy

Po sedanu, kombi, a oplastovaném praktičtějším provedení…

Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii

Osmá generace Volkswagenu Golf již pomalu klepe na dveře.…

 






 
Peugeot 5008 vs. VW Touran – Svěží styl, nebo ověřenou klasiku?

TEST: Peugeot 5008 vs. VW Touran – Svěží styl, nebo ověřenou klasiku?

Dnes 08:00

Hledá-li velká rodina ideálního společníka na čtyřech kolech, měla by sáhnout po zaručené porci prostoru v podobě MPV, nebo risknout více stylu s SUV?




Blesk.cz

V Zoo se chystají opičí křtiny! Vyberte jméno pro mládě guerézy pláštíkové

V Zoo se chystají opičí křtiny! Vyberte jméno pro…

Sotva guerézí kluk vykoukl v pražské zoo na svět, stal se miláčkem nejen mámy Lucie a opičí tlupy, ale také…

Uplynulé čtvrtletí očima Františky: Tohle už nikdy více!

Uplynulé čtvrtletí očima Františky: Tohle už nikdy více!

Módní inventura na společenských akcích zaznamenaných kreací uplynulých tří měsíců tohoto roku dává na vědomí,…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Gól při debutu, Zadina zářil: Až se pořádně vyspím, bude to ještě lepší

Gól při debutu, Zadina zářil: Až se pořádně vyspím,…

Premiéra jako hrom. V 18 letech si odbyl Filip Zadina první start za seniorskou reprezentaci. A hned skóroval.…

 

Reflex.cz

Ugandský prezident varoval před orálním sexem. „Ústa slouží pro jídlo, ne pro sex“, řekl

Ugandský prezident varoval před orálním sexem. „Ústa…

Prezident východoafrické Ugandy Yoweri Museveni se opět vyznamenal. Na tiskové konferenci se zcela vážně obrátil…

Chcete prožít skvělé léto? Zkuste dovolenou u našich sousedů na Slovensku

Chcete prožít skvělé léto? Zkuste dovolenou u našich…

Jsme zvyklí jezdit do Tater či termálních lázní, ochutnali jsme halušky a borovičku. Myslíme si, že Slovensko…