Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volkswagen Beetle 2,0 TSI – Síla díky radosti

Aleš Jungmann
Diskuze (152)
Nový Brouk a rovnou v nejsilnější verzi s 200 koňmi. To vypadá na frontální útok!

Brouk je legenda. Legenda, začínající svou stopu historií už na začátku třicátých let a končící donedávna (alespoň v Evropě) rokem 2010. Na veleúspěšný Typ 1, jehož se po celém světě prodalo více než 21,5 milionu exemplářů, navázal po určité pauze (už zdaleka ne tak úspěšný) New Beetle, vyráběný v letech 1998 až 2010. Nyní máme co dočinění s třetí generací.

Nový Brouk přišel o přívlastek New a je prostě pojmenován VW Beetle. Jméno je odkazem na prapředka se vzduchem chlazeným motorem za zadní nápravou, o něco blíže mu má být i designem. Úspěch či neúspěch designérů posuďte sami, za sebe říkám, že pruhovaný brouk na leštěných devatenáctkách je prostě trefa. Oproti podivně sladkému bobánkovi tu je ostřeji řezané auto s pohledem nikoliv domácí puťky, ale drzého frajera od vedle. Takhle je to nepochybně lepší.

Ani třetí generace se nebude pouštět do stíhání neuvěřitelných objemů prapůvodního brouka. Jednak nejsme v šedesátých letech, doba i technika poněkud pokročila, a od velkých čísel má Volkswagen už od roku 1974 pro vyspělý svět jiné lidové vozítko; model Golf. Beetle se tak může zaměřit na trochu movitější klientelu, které umí nabídnout stejně dobrou techniku a slušnou porci třpytivé image. Zde bude naopak výhodou to, že rozhodně nepůjde o masovku.

vw testy vw testy

Slim Jim

Interiér hraje takový malý dvojboj: na jedné straně se vás snaží přesvědčit o své hravé broukovitosti, na straně druhé je to však stále interiér současného produktu automobilky Volkswagen. Že to nejde moc dohromady?

No to asi máte pravdu, nicméně takovou tu „poctivou strohost“ se podařilo výrazně nabourat. Retroschránka před spolujezdcem, textilní popruhy ve dveřích (kam se vejde i velká lahev!), dominantní rychloměr, tenčí volant, bezrámová okna… Volkswagenu rozhodně nelze upřít snahu. Snahu s dobrým výsledkem.

Tradičně výborná jsou sportovní sedadla s dobrým bočním vedením i poloha za volantem, kterou je možno zvolit opravdu nízkou. Perfektní pocit „zapadnutí“ do auta umocňuje vysoká palubní deska a linie oken i krátké čelní sklo. Líbí se mi dostatečný počet odkládacích schránek, leckterá usedlejší auta by si měla vzít příklad.

vw testy vw testy Na zadních sedadlech se bez větších obtíží usadí i průměrně vzrostlý muž, limitem zde není ani tak prostor pro hlavu (střecha je šikovně vybraná), jako místo před koleny. Toho opravdu moc není. Vystupování a nastupování napomáhá šikovný popruh upevněný zevnitř na B-sloupku.

Trochu otazníkem je grafika rychloměru, který je sice velký, ale o velké přehlednosti se mluvit nedá – pro přesné přečtení údaje je nutné se trochu soustředit. Zato palivoměr je ukázkou čitelnosti, tak přesnou informaci o palivu, zbývajícím v 55 litrové nádrži, asi nikde jinde díky jeho velikosti nenajdete.

Třídveřové auto nemusí nutně znamenat to, že kola necháte při výletu doma. Pravda, neměla by asi být moc velká, každopádně základních 310 a maximálních 905 litrů je příjemná hodnota, zvláště když vás nelimituje malý vstup do zavazadelníku.

Menší a šikovnější

Jezdí Beetle jako Golf? Rozhodně ne! Kombinace kratšího rozvoru (o zhruba čtyři centimetry) a širšího rozchodu kol (přední náprava o 45 mm, zadní o 29 mm) mu propůjčuje mnohem motokárovitější jízdní vlastnosti, takže jízda vás bude opravdu bavit.

Devatenáctipalcová kola jsou už docela extrémní volbou, nicméně tlumiče si s nimi překvapivě docela vědí rady. Jediný slabší okamžik přichází na větších příčných nerovnostech, na kterých si přední náprava lehce „lupne“. Celkový komfort lze hodnotit jako nadprůměrný mezi stylovkami, což je globálně vzato lehký podprůměr.

Na kvalitním povrchu se však umí zdravě zahryznout do silnice a se zvyšujícím se tempem nehledá žádné výmluvy. Hodně mu v tom pomáhá zadní víceprvková náprava, kterou umí Volkswagen naladit opravdu výborně. Pozor na malou fintu marketingového oddělení: levnější motorizace mají vzadu klasickou vlečenou nápravu.

Svádí jej dokonce porovnat s Golfem GTI, oproti němu má však o něco menší adhezi i méně jistoty při jízdě na normálních silnicích. Nedotáčivosti odolává možná o něco déle, nicméně pocit z řízení, šestistupňového DSG či brzd je prakticky stejný.

To znamená, že prakticky není proč si stěžovat, takže zmíním jen obligátní ospalé nastavení převodovky DSG na „D“, která přeplňovaný dvoulitr zbytečně dusí. Sportovní režim to docela elegantně řeší, úplně nejlepší však stejně je používat titěrná pádélka a pádlovat si sám. Na to, aby vás pak jízda v zatáčkách bavila o něco více, totiž nemusíte být žádný Vavřinec Hradilek. Elektronika vás motor nenechá přetočit ani podtočit, takže jde stejně jen o takovou milou kratochvíli s laskavým svolením Skynetu.

vw testy vw testy Dvoulitrové TSI má poctivých 147 kW a 280 Nm, kterými disponuje v takřka neuvěřitelném rozsahu. Přeplňovaný motor sice postrádá gradaci v nejvyšších otáčkách, mezi třemi a pěti tisíci si vás však umí získat svým drsným zátahem, doprovázeným pěkně nakřápnutým zvukem z výfuku. Co spotřeba? Dlouhodobý průměr se pohyboval kolem osmi litrů, ve městě počítejte s devíti až deseti litry.

Dálniční stotřicítka znamená (při 3.000 min-1) odběr 8,9 litru paliva každých 100 kilometrů, zvolnění na stovku pak spotřebu sníží na litrů sedm.

Takže?

Za stylovku je potřeba zaplatit, s tím nic neuděláte. Docela sympatická je v tomto světle základní cena 380 tisíc Kč za verzi s motorem 1,2 TSI o výkonu 77 kW, která je na dohled od ceny Golfu se stejnou motorizací. Podívejte se na tabulku pod testem: pořád hodně lákavých 590 tisíc za dvousetkoňové auto, za kterým se každý ohlédne, to přeci není špatné! Jenže stačí připlatit tu za devatenáctipalcová kola (která by tam ale být nemusela), tam za lepší rádio s měničem, parkovací senzory nebo bi-xenonové světlomety a jsme na částce blížící se k 750 tisícům.

Výkonově i rychlostně srovnatelný, leč o něco ikoničtější Mini Cooper S stojí v základní výbavě stejně, za výše zmíněných 750 tisíc už můžete mít nejnazlobenějšího prcka v ulici, verzi John Cooper Works, byť v základní výbavě. Stejně si ale myslím, že tato auta si v silnějších verzích kupují většinou lidé, kteří přesně ví, proč si „miníka“ nebo „brouka“ koupí.

Volkswagen Beetle je bezesporu povedené auto. Vypadá zajímavě, výborně jezdí a do kufru dáte kromě hygienické taštičky i něco navíc. Ne tolik jako v Rapidu, ale to už je zase úplně jiný příběh...

Plusy

  • Úroveň materiálů i zpracování
  • Jízdní vlastnosti
  • Počet odkládacích prostor
  • Design

Minusy

  • Přejezdy příčných nerovností
  • Čitelnost rychloměru
  • Výhled vzad
  • Místo na zadních sedadlech
První cena vozu 379.900,- (1,2 TSI 77 kW Basic)
První cena vozu s testovanou motorizací 589.900,- (2,0 TSI 147 kW Sport)
Základní cena testovaného vozu 589.900,- (2,0 TSI 147 kW Sport)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 745.900,- (2,0 TSI 147 kW Sport)
Aleš Jungmann
Diskuze (152)
Volkswagen Beetle 2,0 TSI
Cena základní sestavy 589 900 Kč
Výbava základní sestavy Čelní airbagy řidiče a spolujezdce, možnost deaktivace u spolujezdce, boční airbagy vpředu s rozšířenou ochranou hlavy, 2 opěrky hlavy vpředu, 2 vzadu, 2 tříbodové bezpečnostní pásy vpředu s předepínači, 2 tříbodové bezpečnostní pásy vzadu, elektronický stabilizační systém ESP včetně brzdového asistentu, ABS, EDS, ASR, MSR, pouze u 118 kW a 147 kW: Elektronická uzávěrka diferenciálu XDS, kotoučové brzdy vpředu a vzadu, Isofix, příprava pro připevnění 2 dětských sedaček na sedadlech vzadu, automatická aktivace výstražného blikání při plném nouzovém brzdění, výstražný trojúhelník, automatická klimatizace Climatronic, rádio RCD 310 s CD-MP3 přehrávačem, výkon 4 x 20 Wattů, 8 reproduktorů, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, 2 sklapovací klíče, vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná, zrcátko u řidiče asférické, elektrické ovládání oken vpředu, asistent pro rozjezd do kopce, tempomat, posilovač řízení s proměnlivým účinkem, sportovní podvozek, multifunkční ukazatel "Plus", 12 V zásuvka na středové konsole vpředu a vzadu, 2dveřová karoserie, pozinkovaná, 4 kola z lehké slitiny "Spin" 7 J x 17, pneumatiky 215/55 R 17, dojezdové ploché rezervní kolo ocelové, nárazníky a kliky dveří v barvě vozu, vnější zpětná zrcátka černá, boční ochranné lišty černě lakované, s chromovanou lištou, halogenové světlomety, denní svícení, mlhové světlomety se statickým odbočovacím světlem, spojler na zádi vozu, chromované koncovky výfuku vlevo a vpravo, brzdové třmeny červeně lakované, přední sedadla výškově nastavitelná, sportovní přední sedadla, potahy sedadel v látce vzor "Sport", opěrky berední páteře vpředu, středová loketní opěrka vpředu, zadní sedadlo nedělené, 2místné, opěradlo symetricky dělené a sklopné, Easy Entry - usnadněné nastupování do zadní řady sedadel, 3ramenný volant v kůži, výškově i podélně nastavitelný, hlavice řadicí páky a madlo ruční brzdy v kůži, přístrojová deska v optice "carbon", horní část dveří lakovaná černě, make-up zrcátka ve slunečních clonách, 2 čtecí lampičky vpředu, jednobarevné "ambiente" osvětlení interiéru, 2 držáky nápojů vpředu, 1 vzadu, odkládací kapsy na zadní straně předních sedadel, nekuřácké provedení, pedály s "alu" vzhledem, textilní koberečky vpředu a vzadu Kč
Cena testované sestavy 745 900 Kč
Výbava testované sestavy Technický paket: parkovací systém ParkPilot, signalizace překážek vpředu i vzadu, kontrola poklesu tlaku v pneumatikách, rádio RCD 510, 4 x 20 W, 8 reproduktorů, měnič na 6 CD, barevný dotykový displej, přehrává MP3, šachta pro SD-kartu k přehrávání audio souborů, 3,5 mm zdířka Aux in pro připojení vnějších zdrojů signálu, záznam dopravního zpravodajství TIM v délce do 4 minut, zvukový systém Fender s připojovacím kabelem pro iPod/iPhone: 10kanálový zesilovač 400 W, subwoofer, 3barevné osvětlení interiéru, zásuvka Media-in s kabelem pro iPod/iPhone, "Tornado" Volkswagen Exclusive - 4 kola z lehké slitiny 8 J x 19 černě lakovaná, povrch leštěný, pneumatiky 235/45 R19, boční skla vzadu a zadní sklo ztmavené, 65% absorpce světla, bi-xenonové světlomety pro dálková a potkávací světla, LED denní svícení, dynamická regulace sklonu světlometů, LED osvětlení registrační značky, příprava pro mobilní telefon s Bluetooth (hands free profil od verse 1.5), GMS 900/1800 MHz, s hlasitým odposlechem přes reproduktory rádia, přehrávání hudby z telefonu přes A2DP, multifunkční volant v kůži pro ovládání mf. displeje, rádia a telefonu s možností řazení, vyhřívaná přední sedadla, vyhřívané trysky ostřikovačů předního skla, panoramatické střešní okno, elektricky ovládané, Paket Světla a výhled: vnitřní zpětné zrcátko s aut. clonou, dešťový senzor, zvláštní lak "Denim" modrá Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 147 / 5100
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 280 / 1700 - 5000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 225
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.3 / 6.1 / 7.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 310 / 905
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1342 / 563
Rozměr pneu: 235/40 R19
Volkswagen Beetle 2,0 TSI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4278
b) šířka (mm): 1808
c) výška (mm): 1486
d) rozvor (mm): 2537
e) rozchod vpředu (mm): 1578
f) rozchod vzadu (mm): 1544
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 780 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 860
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1310
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 690
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - PeterLuk
11. 8. 2012 13:59
Re: Car
To nieje facelift. Predchodca bol na platforme Pola a nový je na platforme Golfa. Sú to iné autá.
Avatar - curwasportiva
8. 8. 2012 00:59
Re: Bike v Beetli
Tak já jsem ve své ex 3 dveřové Fiestičce z roku 95 převážel 2 kola (jedno freeride, jedno XC) a ještě sem k nim nacpal pár jiných zavazadel. U obou stačilo sundat přední kola a trochu si zahrát tetris :-)
Jinak o karbon bych se zas tolik namám. Já sám mám na svém XC zadní stavbu z karbonu a nějaký ten ťukanec už má za sebou, bez vetších problémů. A ani z kopce přes nějaký ten kámen a kořen se to nemusím bát vzít. Stajně tak jako kamarád který mám sjezdový celopéro full carbon. Tyhle ty povídačky o rozlámaných carbonech jsou spíš jen JPP...
8. 8. 2012 00:55
Car
Beetle type 1 bola legenda.
Toto je uz len gaylenda.
Ani facelift tomu nepomohol, zo ziadneho uhla.
Avatar - Emel
7. 8. 2012 10:19
Re: Turbo není spása!
Když to přeformuluju... abys byl se Civicem rychlejší, musíš se snažit.
7. 8. 2012 09:34
Re: Turbo není spása!
Já ale nikde nepsal, že Civik to někde na dálnici nebo dlouhé rovince nenandá Beetlu. Psal jsem o tom, že když se ty dvě auta potkaj někde v běžným provozu, kde je potřeba rychle předjíždět, brzdit, zrychlovat, tak se ten Civik nechytá, protože málokdo bude schopen držet motor neustále ve vysokých otáčkách (řekněme 5,5-8 tisíc), aby mu to dobře jelo. Ta 1,4 TSi jede v podstatě už od nějákejch 1100 ot/min až do 6500 ot/min a v celém rozsahu má přes 200 Nm (spíš se ve většině rozsahu pohybuje kolem 240 Nm), což je o cca. 25% víc než maximální hodnota u toho atmosférického dvoulitru. Takže na maximum je Civik rychlejší, ale v reálu je pomalejší, což mám reálně odzkoušeno už 2x.

Takže shrnuto je to tak, že civik má větší max. výkon, ale dosažitelný jen někdy, zatímco Beetle má nižší výkon dosažitelný prakticky kdykoliv.