Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volkswagen Golf Variant 1.5 TSI (110 kW) – Parádní motor s dvěma chybami

David Bureš
Diskuze (149)
Modernizovaný Volkswagen Golf se jako první z celého koncernu dočkal nového motoru 1.5 TSI. Rozhodli jsme se jej vyzkoušet v tradičním redakčním testu.


Design, interiér


Sedmá generace Volkswagenu Golf je na trhu už pět let, a tak letos nastal čas na její modernizaci. Jestliže vnější vzhled se tolik nezměnil, jak je v celé historii Golfu ostatně zvykem, zajímavé věci se udály pod kapotou. Tam se objevil nově vyvinutý čtyřválec 1.5 TSI Evo, přičemž Golf je vůbec prvním vozem, který se jej dočkal. A to je perfektní důvod, proč Golf opět vyzkoušet v rámci redakčního testu.

Nová patnáctistovka je z koncernového hlediska velice důležitým agregátem, protože má postupně nahradit dosavadní 1.4 TSI, z níž technicky vychází, tak větší 1.8 TSI. Už dnes je jasné, že se časem objeví v nabídce Volkswagenu Arteon, Seatů Ibiza a Arona i Škody Karoq, což dokazuje, že ji použijí auta zcela odlišných tříd. V Golfu je dostupná ve dvou výkonových verzích, s 96 kW a 110 kW, přičemž testem prošla ta výkonnější.

Konzervativec až za hrob

Volkswagen Golf je už od příchodu první generace v roce 1974 konzervativně navrženým vozem, a na tom nic nezměnil ani letošní facelift sedmé generace. Ten na první dobrou poznají jen znalci, protože designérský tým Klause Bischoffa rozhodně nesáhl po nějakých radikálních změnách, ale jemných retuších. Ty měly zajistit, že auto bude díky novým nárazníkům a přepracovaným světlometům charismatičtější.

Zda se to povedlo, nechám na vás. Mně se každopádně sedmičkový Golf vždycky líbil, což modernizace nijak nezměnila. Jestli je ale hezčí než dosavadní provedení, už říct nedokážu, vždyť vypadá vlastně pořád stejně. V kurkumově žluté barvě mu to ale hodně sluší, ve výrazném odstínu i tenhle konzervativec dokáže rozzářit pošmourný den!

Také uvnitř se vlastně nic nezměnilo, pokud nevezmeme v potaz nová obložení a materiály. Abyste se nějakých novinek v interiéru dočkali, musíte si připlatit. To pak dostanete třeba digitální přístrojový štít Active Info Display, který už dobře známe z větších modelů VW. Displej o úhlopříčce 12,3 palce a rozlišení 1440 x 540 pixelů tak není potřeba blíže představovat, já osobně jako jeho hlavní výhodu vidím v možnosti velkého zobrazení mapy z navigace přímo před řidičem. Osobně bych se ale bez tohoto řešení dodávaného za 16.400 Kč klidně obešel, základní analogové přístroje svoji funkci zastanou spolehlivě také. A na rozdíl od Peugeotu se u Volkswagenu nedočkáte ani nějaké futuristické grafiky, ale pouze jednoduchých, konzervativních budíků. Ve finále je to dobře, protože digitální přístrojový štít v Peugeotech mně v mnoha případech připadá nepřehledný a nelogický.

Druhou novinkou a podle Volkswagenu tou nejdůležitější je obří obrazovka příplatkového multimediálního systému Discover Pro, která nabízí úhlopříčku 9,2 palce. Jenže osobně bych těch 52.000 korun za tento systém také raději ušetřil. Sice funguje výtečně, má jasnou grafiku, obraz je díky rozlišení 1280 x 640 pixelů naprosto ostrý, jenže práce s ním není tak jednoduchá, jak jsme byli u Volkswagenu doposud zvyklí. Systém se zcela zbavil konvenčních tlačítek, což vadí hlavně při ovládání navigace. Zatímco dosud pro přiblížení mapy stačilo jednoduše otočit kolečkem, tady musíte buď použít dva prsty a následně hledat, kam se vám v mapě ztratil ukazatel aktuální polohy, případně jít do menu. Tohle pokrok vážně není...

Moc praktický není ani ten „skleněný“ design, kvůli němuž se povrch okamžitě oťapká otisky prstů, což následně kazí dojem z jinak pěkného interiéru.Přitom na fotkách to vypadá tak krásně... A ani to ovládání gesty není taková vychytávka, jak se Volkswagen snaží prezentovat. Vždyť Golf umí jen jedno gesto, když pomocí „mávnutí“ ruky můžete listovat v menu nebo ladit rozhlasové stanice. Není tak divu, že bychom zůstali u menší osmipalcové obrazovky (standardně dodávané od stupně Highline), k níž lze navigaci také dokoupit. Možná nemá tolik funkcí, rozhodně se ale s ní bude v praxi pracovat lépe.

Jestliže jste ale milovník nejmodernější techniky, vrcholný displej prostě musíte mít. Navíc jeho slabé stránky jsou vlastně jedinými výraznějšími negativy, které v interiéru Golfu najdete, kabině téměř není co vytknout. Za volantem se dobře sedí, příplatková přední sedadla ergoActive jsou pohodlná a místa je uvnitř také dost. Ideální je i posaz za volantem, byť někteří uživatelé si stěžují na masivní středový tunel tlačící do pravé nohy, mně ale nevadil. Ani k použitým materiálům není co dodat, plně odpovídají standardům třídy.

V případě testovaného kombi Golf Variant pak dostanete i velký zavazadelník. V zádi se ukrývá prostor velký 605 litrů, což je stále jedna z nejvyšších hodnot v segmentu. Navíc tu najdete dvojitou podlahu vyrovnávající schod po sklopení zadních sedadel nebo praktické háčky a svinovací roletku. Zadní sedačky se pak jednoduše sklápějí pomocí pák na bocích zavazadelníku, tímto způsobem lze zavazadlový prostor zvětšit až na 1.620 litrů.

Motor, jízdní vlastnosti


Povedené srdce

Výše zmíněné poznatky už známe z dřívějška, co naopak nevíme, je to, jak v českých podmínkách funguje nová patnáctistovka. Zatím jsme ji vyzkoušeli pouze na mezinárodní jízdní prezentaci ve Španělsku, kde ji Honza Mička chválil, nyní tak konečně došlo i na tuzemské dojmy.

Motor s obchodním označením 1.5 TSI Evo patří do rodiny EA211 a technicky vychází ze stávající čtrnáctistovky. Turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec je nicméně standardně vyzbrojen vypínáním poloviny válců, které pomáhá snížit reálnou spotřebu paliva. Agregátu dále nechybí ani přímé vstřikování typu common-rail pracující až s tlakem 350 bar, ve srovnání s 1.4 TSI se pak konstruktéři zaměřili i na snížení vnitřního tření.

Tyto detaily platí pro testovanou silnější verzi se 110 kW. V českém konfigurátoru najdeme už i slabší variantu s 96 kW, která paradoxně použije ještě modernější techniku. Bude totiž mild hybridem, a tak zvládne při nízkém zatížení zcela vypínat spalovací motor, zatímco silnější varianta jen vypíná polovinu válců nebo vyřazuje na neutrál. Specialitou bude i proces spalování odvozený od Millerova cyklu nebo turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek, které ve velkosériové výrobě u zážehových motorů zatím není prakticky používané. Objevuje se ale třeba ve vozech Porsche.

Na slabší verzi, která se dočká přídomku BlueMotion, si ale zatím musíme počkat, do výroby jako první vstoupila ta silnější. A panečku, tenhle agregát se Volkswagenu vážně povedl!

Díky svým 110 kW a 250 N.m má jednotka spoustu síly a s rozpohybováním Golfu Variant si i při zatížení hravě poradí. Přestože je přeplňovaný turbodmychadlem, nemá vlastně žádnou turbodíru. Už od nízkých otáček síla agregátu lineárně nastupuje, aniž byste se dočkali nějakého kopance. Navíc okamžitě reaguje na plyn. Dost síly má i ve vysokých otáčkách, čas na přeřazení nastává někde nad 5000 otáčkami. Nijak neprotestuje ani nízko nad volnoběhem, za všech podmínek jednotka pracuje naprosto kultivovaně.

Motor se rychle zahřívá a má příjemný zvuk. Ten ale stejně tak často neuslyšíte, čtyřválec je perfektně odhlučněn, ozývat se začne jen při vytáčení. Stejně tak se nám líbí vypínání válců, podobně jako u dosavadního 1.4 TSI ACT jej nepostřehnete. Vypnutí je tak nezřetelné, že si ho všimnete jen díky informativní hlášce v palubním počítači. Funguje při ustálené jízdě do 130 km/h, a to pokud motor pracuje mezi 1400 a 4000 otáčkami.

Dobře je na tom patnáctistovka také se spotřebou. Při popojíždění ve městě jsme se vždy hravě vešli do deseti litrů, na dálnici jsme se pravidelně dostávali pod sedm litrů. V „německém“ tempu, tedy při tempomatových 160 km/h, si vůz na dálnici bral rovných deset litrů. Závěrečný účet se pak zastavil na hodnotě 7,2 l/100 km. V kontextu síly motoru a faktu, že jsme jezdili hlavně ve městě a vyšším tempu to považujeme za velice dobré číslo.

Ke kombinaci s DSG dodávanému za vcelku vysokých 60.000 korun už nějaké výhrady máme. Sedmistupňová dvouspojková převodovka sice mění převody hbitě a rychle reaguje i na manuální pokyn, spolupráce s motorem ale není ideální. Při rozjezdech se projevuje mírným cukáním, což je něco, čehož jsme si u sedmistupňového DSG s mokrými spojkami (DQ 381) všimli také při aplikaci k jiným agregátům. Ve městě pak mnohdy váhá, zda zařadit čtvrtý, nebo pátý převodový stupeň. Navíc musíte počítat s tím, že software převodovky se kvůli snížení emisí snaží vždy řadit co nejvyšší kvalt, a tak přestože má Golf nečekaně síly už v nízkých otáčkách, v některých situacích mu hbitost může chybět. I při pohybu po městě jsme tak raději spouštěli sportovní mód převodovky.

Až moc ostrá světla

Golf vždycky slušně jezdil a na tom se nic nemění ani po faceliftu. K testovanému motoru se už vztahuje zadní víceprvková náprava, která v kombinaci s adaptivními tlumiči zajišťuje naprostý komfort i na rozbitých českých silnicích. Přestože měl Golf obutá velká 18palcová kola Jurva (mimochodem opravdu krásná), nebylo to prakticky znát ani na rozbitých cestách. Snad jen na pražských kočičích hlavách dal Golf najevo svoje „germánsky“ tuhé naladění.

Obuté pneumatiky Michelin PilotSport3 ale jsou značně citlivé na povrch silnice, zvlášť na dálnici jsme je občas slyšeli více, než by se nám líbilo. Výhrady naopak nemáme k řízení, nastavení posilovače je ideálně tuhé, nikoliv nepřirozené.

Líbila se nám i moderní technika. Hlasové ovládání funguje spolehlivě, stejně tak se nám líbilo fungování adaptivních diodových světel, které včas upravují světlo před okolními vozidly. Jen možná svítí až moc, svým světlem natolik zvýrazňují svislé dopravní značky, až tím řidiče mnohdy oslňují. U většiny v dnešní době dodávaných “ledek” je to bohužel podobné.

Cenové srovnání, závěr


Všechno, jen ne levný

A na závěr zbývá zhodnotit cenu. A právě ta může mnohé zájemce o 1.5 TSI Evo odradit. Aktuální cenová politika importéra znamená, že testovaná patnáctistovka je nabízena jen v nejvyšším stupni Highline, a to za poměrně tučných 601.900 korun. Připočtěte k tomu zkoušenou sedmistupňovou převodovku DSG a jste na 661.900 Kč. Golf nikdy nebyl levný, aktuální cenovka je ale opravdu vysoká. Tolik kompaktních kombíků, který by takto silný benzinový motor v kombinaci s automatem sice na trhu není, ti co jej ale nabízí, jsou v základu levnější.

Zájemci navíc stále mají alternativu v podobě dosavadní 1.4 TSI (110 kW), která v nabídce zatím zůstává. Přestože ji patnáctistovka v mnohém překonává, jedná se též o dobrý motor, a tak se nebudeme divit, když zákazníci raději ušetří a pořídí si starší agregát. Ve stupni Highline stojí 588.900 Kč (648.900 Kč s DSG) a navíc jej lze pořídit i pro levnější verzi Comfortline.

VW Golf Variant – srovnání s konkurencí
ModelVW Golf VariantFord Focus kombiOpel Astra STŠkoda Octavia Combi
Motor1.5 TSI Evo1.5 EcoBoost1.4 Turbo1.4 TSI
Pohon4x24x24x24x2
Zdvihový objem [cm3]1498149913991395
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]110/5000-6000110/6000110/5000-5600110/5000-6000
Točivý moment [N.m/min]250/1500-3500240/1600245/2000-4000250/1500-3500
Převodovka7DS6A6A7DS
Max. rychlost [km/h]218208210216
Zrychlení 0-100 km/h [s]8,79,49,48,3
Komb. spotřeba [l/100 km]4,96,15,45,0
Základní cena [Kč]661.900557.990476.900550.900

Nutno ale podotknout, že ve stupni Highline je Golf bohatě vybaven. Nechybí mu dvouzónová klimatizace, elektrické stahování oken vpředu i vzadu, mlhovky, parkovací asistent vpředu i vzadu nebo adaptivní tempomat. To už zákazníkům bude stačit, případně si připlatí za vyhřívané přední sedačky nebo navigaci. Jestli se ale odvážete, klidně se dostanete k milionu jako v případě testovaného exempláře. Golf Variant v kurkumově žluté karoserii na přiložených fotografiích totiž přijde na 969.100 korun. Bohatá možnost dovybavení dle libosti a bez nutnosti vybírat z pevně stanovených stupňů výbavy se nám ale líbí.

Závěr

Nový motor 1.5 TSI se automobilce Volkswagen povedl, a to je jak dobrá zpráva pro výrobce, tak pro zákazníky, vždyť patnáctistovka se stane důležitou součástí nabídky koncernových aut. Nabízí slušnou sílu, příjemný zvuk a také rozumnou spotřebu. Výhrady ale máme ke spolupráci se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou, v tomto případě DSG občas zaváhá a ani rozjezdy nejsou právě hladké.

Samotný Golf každopádně zůstává etalonem nižší střední třídy, který i ve verzi Variant nemá výrazných chyb. Snad bychom si jen odpustili tu obří dotykovou obrazovku s 9,2“, která se zcela zbavila konvenčních tlačítek, což třeba při ovládání navigace není při jízdě právě šikovné. A navíc se „zrcadlový design“ okamžitě zapatlá, což kazí celkový dojem z interiéru.

Co pak Golfu zůstalo, je vyšší cenovka. Testovaná patnáctistovka se 110 kW je aktuálně dostupná jen pro nejvyšší stupeň Highline (v Comfortlinu však můžete pořídit slabší verzi 1.5 TSI s 96 kW), což znamená, že základní cena tohoto motoru je pěkně vysoká – v kombinaci s DSG začíná na 661.900 Kč!

Vysoká pořizovací cena je každopádně kompenzována slušnou výbavou, za uvedenou částku dostanete dvouzónovou klimatizaci, elektrické stahování oken vpředu i vzadu, rádio s osmipalcovým displejem, parkovací senzory vpředu i vzadu nebo adaptivní tempomat. Třeba za navigaci si ale ještě připlatíte, minimálně 22.500 korun, stejně tak za vyhřívaná sedadla (+16.600 Kč).

Nejlevnější verze modelu441.900 Kč (1.0 TSI/81 kW Trendline)
Základ s testovaným motorem661.900 Kč (1.5 TSI Evo/110 kW 7DSG Highline)
Testovaný vůz bez příplatků661.900 Kč (1.5 TSI Evo/110 kW 7DSG Highline)
Testovaný vůz s výbavou969.100 Kč (1.5 TSI Evo/110 kW 7DSG Highline)

Plusy

  • Silný a tichý motor
  • Využití vnitřního prostoru
  • Jízdní vlastnosti
  • Dobře svítící diodová světla
  • Bohatá základní výbava

Minusy

  • Váhající dvouspojková převodovka
  • Špinící se obrazovka multimediálního systému
  • Vyšší pořizovací cena

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
David Bureš
Diskuze (149)
VW Golf Variant 1.5 TSI (110 kW)
Cena základní sestavy 661 900 Kč
Výbava základní sestavy 16palcová kola z lehkých slitin, adaptivní tempomat fungující do rychlosti 210 km/h, parkovací senzory vpředu a vzadu, sportovní sedadla, mlhovky se statickým přisvěcováním do zatáček, rádio s 8“ dotykovým displejem a 8 reproduktory, ambientní osvětlení, multifunkční volant s koženým věncem, střešní podélný nosič stříbrně eloxovaný, koncová diodová světla, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, palubní počítač, elektrické ovládání oken vpředu a vzadu, sedm airbagů, automatická klimatizace, dojezdové rezervní kolo, dešťový a světelný senzor. Kč
Cena testované sestavy 969 100 Kč
Výbava testované sestavy Žlutá metalíza Kurkuma (+18.700,-), 18palcová kola Jurva (+26.700,-), digitální přístrojový štít Active Info Display (+16.400,-), adaptivní podvozek (+25.600,-), automatický parkovací asistent (+4.100,-), bezklíčové odemykání (+9.500,-), Asistenční paket + Lane Assist + Dynamic Light Assist Plus (+15.400,-), diodové světlomety (+36.900,-), vyhřívaný volant (+5.000,-), navigace Discover Pro s 9,2“ displejem (+52.000,-), paket Zrcátka – elektricky sklopná zrcátka, naklonění pravého zrcátka při couvání (+5.100,-), panoramatické střešní okno (+24.300,-), sedadla ergoActive – vyhřívaná přední sedadla, sedadlo řidiče nastavitelné ve 14 směrech a s masážní funkcí (+8.300,-), hudební systém Dynaudio Excite s výkonem 400 W (+16.500,-), zpětná parkovací kamera (+5.500,-), telefonní rozhraní Comfort – bluetooth, indukční nabíjení telefonu, dvě přípojky na USB (+9.500,-), PreCrash systém – příprava na náraz (+3.600,-), zatmavená boční skla (+9.000,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1498
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 1100 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1500 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 218
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.1 / 4.2 / 4.9
Emise CO2: 112
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 605 / 1620
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1384 / 526
VW Golf Variant 1.5 TSI (110 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4567
b) šířka (mm): 1799
c) výška (mm): 1515
d) rozvor (mm): 2020
e) rozchod vpředu (mm): 1533
f) rozchod vzadu (mm): 1504
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1190
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 975
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1455
délka sedáku vpředu (mm): 505
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 625
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
31. 3. 2018 01:20
Pod kapotou...
To Golf ma pod kapotou len zakladny lak, nie metalizu?! 8-s
9. 1. 2018 18:43
Hlavně si neobjednávejte VW navigaci
Hlavně si neobjednávejte VW navigaci je to šunt. Mapy jsou horší než většina map které jsou zdarma. kupte si rádio s CAR-NET a navigaci si pustíte z telefonu je to lepší a ušetříte. WV neudělal u nového Tiguana za 1,5 roku žádnou aktualizaci map. Mám navigaci Discover media která je menší a o něco levnější ta větší má lepší zobrazení, ale mapy jsou podobné. Navigace je zcela nepoužitelná, dovede Vás do vesnice nebo do ulice ve městě a končí. Zná pouze málo čísel domů, ani navigace podle souřadnic není moc přesná. Pokud narazíte na objížďku (například v důsledku toho, že kvůli neaktuálnosti map Vás zavede do jednosměrky v protisměru), tak běžné navigace v čínském mobilu okamžitě najde alternativní trasu, naproti tomu navigace WV vás bude nutit k návratu na původní trasu. Rekord byl cca 50km. Mám ještě navigaci garmin cca 17 let starou a troufám si říci, že je stále nad úrovní WV. Na Německých diskusních fórech přirovnávají navigace WV k navigacím z Lidlu za 100Eur. Pokoušel jsem se navigaci reklamovat a žádal jsem o její demontáž a vrácení peněz. Samozřejmě výsledek byl, že tvrdí že se na mapy záruka nevztahuje...
28. 8. 2017 21:49
Re: Mega za 1.5 benzín ??
to mas uchlastanu naftu a aj TSi si mal uchlastane. Posledne 400km na dialnici , priemerka dla PP140km/h, takze mimo obmedzeni okolo 150-160 a real spotreba 7,1l
28. 8. 2017 21:44
spotreba
to si snad robia srandu alebo jazdili s karavanom "Při popojíždění ve městě jsme se vždy hravě vešli do deseti litrů, na dálnici jsme se pravidelně dostávali pod sedm litrů. V „německém“ tempu, tedy při tempomatových 160 km/h, si vůz na dálnici bral rovných deset litrů. "

10l pri 160 na tempomat, to je teda dost ak netahali karavan
12. 8. 2017 23:17
Re: 1,5 TSI
cituji: "Zájemci navíc stále mají alternativu v podobě dosavadní 1.4 TSI (110 kW), která v nabídce zatím zůstává. Přestože ji patnáctistovka v mnohém překonává, jedná se též o dobrý motor, a tak se nebudeme divit, "

Pane Bureš tohle je perla co napíšu jako laik s pomocí googlu, ale proč takto odflákne článek redaktor tohoto web? V čem že 1.5 překonává 1.4?, což tak nějaké fakta nebo to píšete od stolu? Připomíná mi to před pár měsíci časopis Svět motorů s titulkem na první straně něco ve smyslu víme vše o 1.5 TSI, a pak uvnitř najdu fotografii motoru skoro přes celou stranu a odstavec pár poměrně stupidních informací, co se na webu vyskytují od okamžiku kdy VW tuto perlu poprvé představil v 2016 ve Vídni. Od té doby nelze o tom "vynikajícím motoru" vygooglit žádné reálné zkušenosti či srovnání s 1.4 TSI vyjma chvalozpěvů redaktorů co byli pozváni VW v únoru 2017 na Malorku.

To, že dodnes nenajdu nikde na webu srovnání 1.5 a 1.4 mi připadá nesmírně podezřelé, jako by se o tom nesmělo psát dokud 1.4 nezmizí z nabídky. Mimochodem 1.4 TSI se prodává jako divá (zjisěte si jak dlouho budete od objednání čekat u Octavie s touto motorizací), není divu všichni mají z nového motorového zázraku od VW obavy a tak nečekají na 1.5 TSI.

Hodně zdaru v práci s reálnými výsledky a méně googlu přeji. Petrus