Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Volvo S60 D3 – Švédská trojka

Ondřej Láník
Diskuze (31)
Švédsko dalo automobilovému světu další duchem velké auto. Má švédské know-how, švédský design a dokonce i švédský motor. Co na tom, že u jeho zrodu asistovala čínská porodní asistentka…

Švédská ocel, švédská košile, švédské kapky, švédský nábytek, ale i švédská trojka. To všechno severskou zemi proslavilo nejen v Evropě, ale v podstatě na celém světě. Jenže jak roky ubíhaly, vývoj šel kupředu, a tak většina slavných švédských produktů ztratila v moderním věku na svém významu. Poslední roky navíc naznačovaly, že se to bude týkat i švédské automobilové výroby.

Saab i Volvo dnes přežívají jen díky zahraničnímu kapitálu. Větší Volvo je na tom zrovna teď lépe, má před sebou čínskou růstovou perspektivu, ale jen zákazníci znají odpověď na to, zda bude renesance švédských automobilek úspěšná. Volvo má vcelku dobré předpoklady. Na S60 je skoro všechno nové. A kupodivu to platí nejen o designu, bezpečnostních systémech, ale i o několika motorech. Náš první test nového Volva S60 se zaměří na pravděpodobně nejpopulárnější motorizaci D3, která propůjčila tomuto testu tak lascivní titulek.

Kupé s dlouhým rozvorem

Filozofie Volva byla vždy výrazně odlišná od zbytku automobilového světa, což začíná zase platit. Doby hranatých pojízdných krabic skončily už před deseti roky, s příchodem první generace řady S60. Nový model je jejím pokračováním, ale současně je dost nekonformní na to, aby zaujal všechny odmítače luxusních německých sedanů. Ptáte se proč? Když pomineme módní kupé-design aplikovaný na čtyřdveřovou karoserii, je tu ještě - na střední třídu velmi skromná - délka karoserie (4,628 m) postavená na relativně dlouhém rozvoru 2,776 m. To, spolu s nadprůměrnou šířkou 1865 mm, v podstatě tvoří základ nového designu.

volvo testy strednitrida volvo testy strednitrida  

Exoticky působící příď nemá - na rozdíl od dřívějška - snad ani jednu horizontální linku. Design se z jednoduchých ploch hranatých Volv vydal směrem k výrazně prostorovým obecným tvarům aktuálním v roce 2010. Přední světlomety, kdysi tvořené přísně obdélníkovým sdruženým prvkem, jsou dnes na S60 seříznuty nejen v čelním a bočním pohledu, ale vlastně i když se na ně díváte shora.

volvo testy strednitrida volvo testy strednitrida  

Silueta rozvíjí tvar předchůdce, ale když se nad novým profilem trochu zamyslíte a auto můžete rovnou vyzkoušet, uvědomíte si, jak moc byl kladen důraz na vytvoření většího prostoru na zadních sedadlech. S výškou 1484 mm je tento sedan mírně nad průměrem střední třídy. Vizuálně celou situaci zachraňuje dynamicky rostoucí boční linie oken, která ale znamená i to, že malé děti sedící vzadu, přicházejí o část výhledu.

Zadní sklo začíná velmi zvolna klesat asi tam, kde jsou hlavy dospělých cestujících na zadních sedadlech a plynule navazuje na krátké víko zavazadelníku. Na první pohled to vypadá, jakoby ve Volvu chtěli z S60 udělat liftback. Bohužel, tak daleko Švédi nezašli, takže k zavazadlům vede cesta i nadále velmi skromným vstupním otvorem.

Prémiová IKEA

Vnitřní výbava nové es-šedesátky je směsí známých řešení, kvalitních materiálů a místy trochu vzdorovitého, ale v každém případě severského designu. Celek působí mimořádně luxusně a kvalitně, některé detaily jsou ale mírně řečeno zarážející.

volvo testy strednitrida volvo testy strednitrida První dojmy po otevření dveří jsou velmi dobré. Sedadla čalouněná oranžovou kůží dokonale ladí s křiklavě rezavým měděným lakem karoserie. Tlustý věnec volantu s optimálním průměrem 375 mm má neobvyklé dvoubarevné provedení. Stříbrné prvky na volantu, středové konzole i na výplních dveří vypadají jako opravdový hliník.

Až když zapadnete do velkých sedadel, uvědomíte si, že sportovní atmosféra, kterou navozuje S60 svým vzhledem, asi nebude to hlavní, čím bude chtít Volvo zaujmout. Měkké výplně sedáků a jemná struktura čalounění totiž navozují dojem maximálního sedacího luxusu. Jako za starých časů.

Vpředu není důvod k prostorovým stížnostem. Sedadla jsou v našem voze seřiditelná v mnoha směrech, volant má slušný seřizovací rozsah i v podélném směru, sedí se celkem nízko. Vyšší postavy by jistě uvítaly možnost prodloužení sedáků, jako to dnes nabízí BMW nebo Opel. Standardních 510 mm stačí k dobrému podepření stehen jen průměrně rostlým řidičům. S podélným prostorem (820-1140 mm) ani výškou nad sedákem (880-1010 mm) nebudete mít zřejmě problém, vnitřní šířka ve výši loktů (1520 mm) odpovídá průměru střední třídy, ale současně je na ní vidět, kolik centimetrů z celkové vnější šířky (1865 mm) zabral působivý design a pasivní bezpečnost.

volvo testy strednitrida volvo testy strednitrida Velmi sledovaný parametr nového S60 – prostor na zadních místech – se podařilo nahnat jen za cenu umístění zadních sedáků nízko nad podlahu. Abychom byli spravedliví, ve výšce 350 mm nad podlahou má zadní sedáky i řada konkurenčních modelů, takže Volvo nijak nevybočuje ze standardů třídy. Nad sedadly zde přitom zůstává rozumných 920 mm volného místa. Běžně rostlí dospělí (do cca 180 cm) nebudou mít s prostorem na zadních místech větší problémy. Předpokládá se však, že budou jen dva. Tvarování zadní lavice je opticky i fakticky dost sportovní, třetí pasažér, který si vylosuje místo uprostřed, nebude jásat ani kvůli vysokému středovému tunelu, připravenému v karoserii pro verze s pohonem všech kol.

A co ty zarážející detaily? V autě střední třídy, které začíná na bezmála 900 tisících Kč a má ambice bojovat s prémiovou špičkou, bychom čekali podstatně větší LCD displej na vrcholu středové konzoly. Ten, který bez příplatku dostanete, sice nakonec funkčně splní, co od něj žádáte, ale esteticky sráží jinak dobře navržený design interiéru. Druhým detailem, který by zasloužil více pozornosti, je luxusně vyhlížející středová konzola. Jako vždy u Volva jsou na ní uspořádána tlačítka palubních systémů na poměrně malé ploše, více ale vadí občasné povrzávání, které se začne ozývat, když se do ní sem tam řidič nebo spolujezdec opře v zatáčce. A pak tu máme ještě zavazadelník, který to při navrhování vnějšího kabátu Volva S60 opět odnesl. Stačit vám musí rovných 380 l, tedy asi tolik objemu, kolik dnes běžně dostanete v nižší střední třídě.

D3: Pět místo čtyř

Zajímavý vývoj nastal i na postu masově prodávané dvoulitrové naftové motorizace. Zatímco běžné čtyřválce si Volvo musí kupovat od Fordu (týká se to i nového zážehového 2,0 EcoBoostu), pětiválec s objemem 2,4 l byl k dispozici ve vlastní motorárně. Volvo se i proto vydalo proti všeobecnému trendu snižování počtu válců a pětiválci zmenšilo jen zdvihový objem. V naftové nabídce tak dnes je základem motor D3 (5 válců, objem 2,0 l, 120 kW, 400 Nm) a nad ním je větší D5 (5 válců, objem 2,4 l, 151 kW, 420 Nm). Později přijde ještě malý čtyřválec 1,6 DRIVe (84 kW), jako velmi šetrná alternativa.

Život s D3 je kultivovaný, komfortní a příjemný. Chvíli si sice musíte zvykat na to, že označení motorizace s trojkou nezní moc honosně, ale brzy zjistíte, že nemá smysl trápit se komplexy méněcennosti založenými na jednom písmenu a jedné číslici. Pětiválec má kultivovanější chod než většina čtyřválcových dvoulitrů v podobné výkonové škále, ve Volvu se od něj nepřenáší nepříjemné vibrace ani hluk do kabiny. Z ovládání 400 Nm na relativně měkké spojce jsme měli zpočátku trochu strach, ale snadno si zvyknete. Nárůst hnací síly je kolem volnoběhu přijatelný, práce se spojkou při rozjezdu nevyžaduje více úsilí než u jiných turbodieselů, pětiválec patří k motorům s menší náchylností ke zhasínání.

volvo testy strednitrida volvo testy strednitrida Nadprůměrných 400 Nm je k dispozici ve velkém otáčkovém spektru (1400-2750 min-1), což je důsledek pětiválcové konstrukce. Připravte se ale i na to, že výkon vrcholí už ve 3000 min-1! Motor sice můžete poslat i k 5000 min-1, ale celkem jistě to nebudete dělat příliš často. To hlavní se odehrává v prvních dvou třetinách otáčkoměru.

Velké síle odpovídá těžké zpřevodování, ale jediný problém s ním budete mít, když budete chtít přesprintovat konkurenty. I když má D3 více newtonmetrů než čtyřválcové dvoulitry, zřejmě se vám to do rychlosti 100 km/h nepovede. Akcelerace do otáček jde zkrátka lépe čtyřválcům. Jenže není to jen obtížněji zrychlující klikový mechanismus, co brzdí řidiče v dálničním rozletu. Podobný efekt má taky řadička s delšími drahami, které by mohly být přesněji vymezené a zejména bez vůlí v cílových polohách.

Naopak klidná jízda jakoukoliv rychlostí je silnou stránkou tohoto Volva. Je v každém okamžiku tiché, aerodynamika je nejen z hlediska hluku špičková a velmi dobře je na tom i spotřeba. Když přijmeme hypotézu, že řidiči Volv jsou spíše ti klidnější na silnících, nebude problém udržet odběr na udávaném průměru 5,2 l/100 km. Při konstantní reálné cestovní rychlosti 100 km/h se otáčky pětiválce povalují na hodnotě 1700 min-1, ve 130 km/h vyrostou na 2200 min-1. Z palubního počítače odečtená spotřeba v uvedených režimech činí 4,5 l/100 km, resp. 6,1 l/100 km.

Ostré nebo bezpečné Volvo?

Ani Volvo se nevyhnulo marketingovému postoji, který tvrdí, že všichni chceme sportovní, dynamická a dravá auta. Z reklamních ploch tak na nás důrazně promlouvají ostrá Volva S60, přestože typický zákazník této modelové řady dosud nepatřil k vymetačům levých jízdních pruhů ani okreskových vlásenek. Pokud by ostrost reklamního tvrzení měla platit absolutně, potřebovalo by mít testované vozidlo citlivější řízení kolem přímé polohy, přesnější řazení a motor, který by se ochotněji hnal do otáček. Komfort, který dokonale zprostředkovávají krásná sedadla, bohužel není kompatibilní se sportovním stylem jízdy kvůli slabému bočnímu vedení a klouzání těla po koženém čalounění…

Neoddiskutovatelný pokrok udělalo Volvo v oblasti nastavení podvozku, tlumení nerovností a jízdního pohodlí. Náš vůz na sedmnáctipalcových kolech musel vystačit s klasickými tlumiči (adaptivní Four-C jsou za 41.700,-Kč), ale podvozek si i tak poradil s většinou děr, aniž by se ozývaly tupé údery nebo rázy do karoserie. V rychleji projížděných zatáčkách se auto naklání jen málo, jízdní pohodlí přitom zůstává na tradičně vysoké úrovni.

S60 D3 je moderní Volvo, tedy automobil, který ctí základní bezpečnostní doktrínu, rozšířenou významně o prvky aktivní bezpečnosti. Sem lze započítat jak přijatelnou odolnost auta s těžkým pětiválcem vpředu vůči nedotáčivosti, tak i unikátní systém rozpoznávání chodců, který dokáže výrazně zmírnit následky střetů a ve městě do rychlosti 35 km/h jim dokonce předchází aktivním brzděním.

volvo testy strednitrida volvo testy strednitrida  

Ještě než se dostanete do tak krizové situace, bude vám nevtíravým služebníkem skupina červených diod promítaných na čelní sklo. Kdykoliv se relativní rychlost automobilu před vámi dostane nad obvyklou mez, přibývající optická a akustická signalizace dává najevo, že je čas brzdit nebo alespoň zvětšit odstup. Vše lze nastavit podle vašeho vkusu nebo rovnou vypnout, když na vysokou míru aktivní bezpečnosti zrovna nemáte náladu. Plané poplachy k podobným systémům stále patří, ale ke cti Volva jde to, že je jich jen akceptovatelné minimum.

Poněkud překvapivé je zjištění, že do nového Volva S60 nelze ani za příplatek objednat boční airbagy pro zadní sedadla.

Závěr

Volvo učí své nové modely zatáčet. Všimli jsme si toho u XC60 a v nastoleném směru pokračuje i u nové S60. Současně ale nezapomíná na své tradiční zákazníky, kteří chtějí pohodlná a bezpečná auta. Právě ve spojení jízdní komfortu s dobrým tlumením nerovností a rychlým podvozkem vidíme nejdůležitější mezigenerační pokrok. Význam nových bezpečnostních prvků je skoro stejně velký, ale obáváme se, že ne každý zákazník bude mít pro toto novátorství pochopení.

Od základního turbodieselu se 120 kW asi nelze ve střední třídě čekat velké divadlo. Je to motor na dlouhé cesty, kde se osvědčí jeho síla ve velmi nízkých otáčkách, tichý chod a nízká spotřeba. Nemá rád rychlé změny otáček, ale když zabere, stojí to za to. Příští test však bude o něčem jiném. Na řadě je totiž opačný konec nabídky s kódem T6.

volvo testy strednitrida volvo testy strednitrida  

Plusy

  • Nové prvky aktivní bezpečnosti
  • Luxusní interiér
  • Tichý motor, který umí pracovat i s velmi nízkými otáčkami
  • Nízký aerodynamický hluk, tuhá karoserie
  • Nízká spotřeba při jízdě konstantní rychlostí
  • Malé náklony karoserie v zatáčkách

Minusy

  • Malý objem zavazadlového prostoru
  • Špatný výhled vzad
  • Malá úhlopříčka displeje palubního informačního systému
  • Absence bočních airbagů na zadních sedadlech
  • Nepřesné řazení
  • Vysoká cena
První cena vozu 820.000,- (D3, 120 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 820.000,- (D3, 120 kW)
Základní cena testovaného vozu 981.000,- (D3, 120 kW, SUMMUM)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.000.700,- (D3, 120 kW, SUMMUM)
Ondřej Láník
Diskuze (31)
Volvo S60 D3
Cena základní sestavy 981 000 Kč
Výbava základní sestavy ABS, EBA (Emergency Brake Assistant) - brzdový asistent, EBL (Emergency Brake Lights) - rozsvícení výstražných směrových světel při nouzovém brzdění, kotoučové brzdy na všech kolech, elektrická parkovací brzda, DSTC (Dynamic Stability and Traction Control), 6stupňová manuální převodovka, airbagy řidiče a spolujezdce, SIPS (systém ochrany při bočním nárazu, boční airbagy řidiče i spolujezdce), hlavové airbagy IC (Inflatable Curtain), WHIPS (systém ochrany páteře při nárazu zezadu, přední sedadla), přední a zadní (3x) automatické bezpečnostní pásy s předpínači, bezpečnostní pásy s automatickým nastavením výšky, sedadlo spolujezdce s čidlem přítomnosti (pro aktivaci airbagu), upozornění na používání bezpečnostních pásů na všech sedadlech, opěrky hlavy na zadních sedadlech (3x), IDIS (Intelligent Driver Information System) - informační systém řidiče, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektronický imobilizér, dětské pojistky na zadních dveřích, lékárnička, výstražný trojúhelník, úchyty ISOFIX na zadních sedadlech (2x), posilovač řízení, bezpečnostní sloupek řízení nastavitelný ve dvou osách, elektricky nastavitelná vnější zpětná zrcátka, vyhřívaná vnější zpětná zrcátka a zadní okno, vyhřívané trysky ostřikovačů čelního skla, ukazatel venkovní teploty, manuálně výškově nastavitelný sklon světel, zadní mlhové světlo, třetí brzdové světlo (LED), osvětlení vozu "Home safe", boční směrová a poziční světla, DPF (Diesel Particle Filter) - filtr pevných částic (D3, D5 a D5 AWD), vypínač airbagu spolujezdce včetně úchytů dětské sedačky na předním sedadle, Volvo DNA světla (poziční / parkovací), City safety systém 2.generace, omezovač rychlosti, elektronické řízení teploty ETC s vnitřní recirkulací, pylový filtr, výdechy větrání v B-sloupcích, elektrické ovládání předních a zadních oken s funkcí auto-up a auto-down pro přední okna, výškově nastavitelná přední sedadla s bederní opěrkou, sklopné opěradlo sedadla spolujezdce, zadní sedadla sklopná v poměru 60/40, přední loketní opěrka na středovém tunelu, držáky nápojů vpředu, věšák na šaty na opěrce hlavy sedadla spolujezdce, držák na tužku a kreditní kartu, lampičky na čtení vpředu a vzadu, osvětlení prostoru pro nohy vpředu, osvětlení interiéru se zpožděným zhasínáním, osvětlené toaletní zrcátko spolujezdce, osvětlená a uzamykatelná schránka v palubní desce, osvětlení v zavazadlovém prostoru, odkládací prostory před středovým panelem a v předních dveřích, otáčkoměr, digitální hodiny, palubní počítač, obložení Charcoal, uni decor na ovladačích na přístrojové desce a dveřích, textilní koberečky, audiosystém Performance (rádio, přehrávač CD, zesilovač 4x20W, 6 reproduktorů), AUX vstup pro připojení externího přehrávače hudby na středovém tunelu, zásuvka 12V v zadní části středového tunelu, náhradní lepicí sada na pneumatiku, barevně sladěné nárazníky, boční lišty, držák na tužku a kreditní kartu, automatická dvouzónová klimatizace, kůží potažený 3-ramenný volant, kůží potažená hlavice řadicí páky, textilní koberečky (4 ks), osvětlené toaletní zrcátko řidiče, zásuvka 12V v zavazadlovém prostoru, loketní opěrka vzadu s držákem nápojů a úložným prostorem, tempomat, multifunkční volant s ovládáním rádia, elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka s osvětlením nástupního prostoru, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou změnou odrazivosti, AQS (Air Quality Sensor), dešťový senzor, systém uchycení nákupních tašek v zavazadlovém prostoru, parkovací asistent vzadu, chronografické přístroje Watch dials, Audio systém High Performance, 8 reproduktorů, 4x40W, 3ramenný kožený volant s aplikací, kola z lehké slitiny 7.0x17" BALDER (215/50 R17), chromované provedení ovladačů klimatizace, bright decor - lišta kolem oken, hliníkové obložení Shimmer Graphite, čalounění leather (kůže), elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s pamětí pro vnější zpětná zrcátka a sedadlo, aktivní Dual-xenonové světlomety, vysokotlaké ostřikovače světlometů, bright decor - na předním spoileru. Kč
Cena testované sestavy 1 000 700 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (+19.700,-Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 5 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 120 / 3000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 4000 / 1400 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 220
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.2 / 4.2 / 5.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 380 / 0
Objem nádrže (l): 67
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1540 / 550
Rozměr pneu: 215/50 R17
Volvo S60 D3
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4628
b) šířka (mm): 1865
c) výška (mm): 1484
d) rozvor (mm): 2776
e) rozchod vpředu (mm): 1495
f) rozchod vzadu (mm): 1465
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 940
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1520
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 510
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
21. 4. 2011 11:58
Zrychlení
Mohli byste, prosím, opět přidávat do technických údajů zrychlení 0-100? Jistě, mohu si to najít i jinde, ale vzhledem k tomu, že je to poměrně důležitý údaj při porovnávání dynamiky vozu, nechce se mi u každého druhého článku složitě vyhledávat údaje v cenících výrobců. Děkuji.
Avatar - Krispos
5. 11. 2010 21:17
Me se to nelibi....
.... mam rad klasicke sedany S40 a S80, ale tenhle wannabe hatch mi proste nesedi....
16. 9. 2010 13:58
rozpaky
pohlad spredu mi pripomina prekvapenu rybu. denne svietenie sice na originalnom mieste ale znacne opticky narusuje prednu masku. ceresnicka na torte su vsak tie strieborne plasty. akceptujem ich na sandere stepway ale tu posobia velmi tuzingovym dojmom. ale mozno to ide objednat aj v ciernej farbe. kokpit je urcite z kvalitnych materialov, ale vrzganie v tejto cenovej hladine zarazi. navyse zabit najlepsie pristupne miesto na stredovom panely vyduchom vzduchu mi nepride velmi neergonomicke. hlavne ak niektore tlacidla treba lovit za radiacou pakou + vcelku nezvycajne miesto na elektricku rucnu brzdu. nejako sa mi tu vytratil svedsky zmysel pre nekomplikovane riesenia. mal som rad tu chladnu jednoduchost - teraz zial nahradenu lacnymi pozlatkami...
Avatar - Dinar
16. 9. 2010 06:44
Re: severský žolík
Těžko může být "podle sebe soudím tebe", pokud říkám, že žádnou, tedy ani falešnou, lítost tu projevovat nebudu. To jen k logice argumentu, co se týká machrování, měl by ses vrátit na začátek tohoto vlákna, dal jsem svůj názor na dané auto, tvou reakcí bylo ironické poznámkování... kdo tady machruje?

Pokud jde o HC, ano jsem přesvědčen o tom, že nikdo, kdo se sdružuje v klubech nějaké značky, není tím pravým pro posuzování objektivity (v diskusích o autech) kohokoliv jiného, právě z podstaty dané fanouškovstvím, co se týká fanoušků Hondy tam možná ještě násobeno pěti, klapkami na očích a způsobem diskuse ve stylu kamikadze jsou proslulí. Tím nijak nezpochybňuju tvé zkušenosti ani množství projetých aut, jen říkám, že nejsi tím, kdo by mi tu měl něco vykládat o objektivitě.
Avatar - element5
14. 9. 2010 19:28
Re: Nejvíc se mi líbí fotky
V tomhle případě bych naopak šel klidně dál než pouhých deset let. Konkrétně volant, ten má i kamarádův Amazon a to je podstatně starší auto... ;-)