Volvo XC70 2,0 DRIVe – Dříve bylo čtyřkolkou

Volvo XC70 2,0 DRIVe – Dříve bylo čtyřkolkou

 
 

Tváří se jako terénní auto, přitom má ale jen pohon předních kol a manuál.

Když se mají propojit požadavky rozmazlených zákazníků na design a prostor s nařízeními bruselských úředníků a evropských politiků, je leckdy zaděláno na nečekaný kompromis. Přesně takovým případem je Volvo XC70, dobře zavedený model terénního kombi s pohonem 4x4.

Ve verzi DRIVe je však poprvé v historii osazen dvoulitrovým turbodieselem, který navíc roztáčí jen kola přední nápravy. Nejrůznější zelené daně jsou v mnoha zemích krutým údělem náročnějšího motoristy, a proto tato kombinace nebude mít ve státech jako Nizozemsko nebo Dánsko o zájemce nouze.

Nás v Česku naštěstí tyto starost trápit nemusí, a tak je účelem tohoto testu to nejjednodušší: zjistit, zda 120 kW a 400 Nm stačí k rozhýbání velkého terénního kombíku. Aby bylo jasno – dvoulitrový turbodiesel má co do činění se 1734 kg provozní hmotnosti.

Historie modelu

Volvo XC70 se vyrábí od roku 1999 a společně se Subaru Outback nebo Audi Allroad patří k průkopníkům tzv. terénních kombi. Provedení XC vzniklo jako logické rozšíření nabídky modelu V70 o verzi vybavenou ochrannými plasty a zvýšeným podvozkem.

V roce 2000 debutovala druhá generace a aktuální provedení se vyrábí od roku 2007 (s menším faceliftem v loňském roce). Samozřejmostí byl zatím vždy pohon všech kol.

obrázek [600 x 334]

Možnost pohonu předních kol se v nabídce zabydlela od modelového roku 2011, do kterého také spadá testovaný vůz. Jedná se opět o přirozenou reakci Volva na vývoj trhu. Provedení XC sice tvoří jen třetinu celkové produkce modelu V70/XC70 (dohromady druhý nejprodávanější model Volva), na některých trzích je ale poměr výrazně jiný. Platí to třeba pro USA, kde se od letoška prodává už jen XC70, nebo i na českém trhu, kde loni XC70 zvítězilo poměrem 142:62 ks.

Technika

K pohonu slouží pětiválcový dvoulitr, se kterým jsme se seznámili už v testu Volva S60 D3. Tento agregát se mimo XC70 DRIVe prodává i jako XC70 D3 s automatickou převodovkou (a o 0,9 l/100 km vyšší kombinovanou spotřebou). Aby situace nebyla úplně jednoznačná, XC70 D3 AWD má stejně výkonný motor (120 kW), avšak jeho pětiválec má objem 2,4 litru.

Pět válců je v dané objemové kategorii nadstandardní počet, základní parametry i naše dřívější zkušenosti ale ukazují, že sázka Volva na nekonvenční řešení byla správná.

Motor má pro pětiválce charakteristický zvuk, který jej výrazně odlišuje od dieselových čtyřválců. Můžeme jej označit za kultivovaný a příjemný na poslech – obzvlášť v otáčkách musí být rozdíl i naprostému laikovi zřejmý.

obrázek [300 x 199] Dvoulitr od Volva se ale vyznačuje i zajímavou charakteristikou průběhu točivého momentu. Pod 1500 min-1 zeje turbodíra, tato skutečnost je ale paradoxně po chvíli zvykání uživatelsky příjemná. Totiž když není potřeba akcelerovat, stačí se držet v této zóně. Zrychlení zařídí podřazení, kdy otáčky poskočí nad onu hranici. Turbo začne bleskově přeplňovat a XC70 suverénně vyráží vpřed. Na vrcholu sil je motor od 2500 min-1 a zátah začne polevovat, až když ručička otáčkoměru dosáhne na čtyřku.

Mimochodem, ačkoliv červené pole otáčkoměru začíná v 5000 min-1, omezovač ve skutečnosti zasáhne již při 4500 min-1 (k 5000 se lze dostat jen při podřazení).

Manuální převodovka není typickým ústrojím ve vyšší střední třídě a je jasné, že uživatele automatů už z principu neokouzlí. Kdo je ale zvyklý jezdit s manuálem, nebude si stěžovat. I přes relativně dlouhé dráhy má totiž přesnou kulisu s hladkým chodem řadicí páky.

Snižování spotřeby paliva je hlavním marketingovým argumentem. Zázraky se nekonají, přesto nás ale zjištěné hodnoty nikterak nezklamaly.

obrázek [600 x 364]

Faktem je, že XC70 DRIVe mimo město vystačí s pěti až šesti litry. Odečtená hodnota 4,8 l/100 km při rychlosti 100 km/h a otáčkách motoru 1700 min-1 odpovídá pouze jízdě v rovinatém terénu.

Na dálnici jsme při 130 km/h odečetli z palubního počítače 7,2 l/100 km a 2250 min-1. Relativně dlouhá šestka by mohla být předpokladem pro slabší dynamiku v dálničních rychlostech, v praxi je však pružnost motoru i v tomto jízdním režimu velmi dobrá. Až do nějakých 180 km/h patří základní XC70 na dálnici k tomu rychlejšímu, přitom spotřeba paliva se stále dokáže držet pod nebo těsně na hranici deseti litrů.

Městský provoz je samozřejmě jako stvořený pro úsporně laděné offroad kombi bez 4x4. Zde je realitou odběr 6 až 7 litrů každých 100 km.

Asfaltový komfort

Podvozek je laděn doslova komfortně, to ale neznamená, že by neměl plně postačující jízdní schopnosti. O bezpečné průjezdy zatáček se stará pečlivě odladěná geometrie zadní nápravy, která napomáhá zádi v zatáčení. Na suché cestě proto i při drsnějším zacházení ESP ke slovu nepřichází.

Není asi potřeba zdůrazňovat, že Volvu víc sedí klidnější styl jízdy. Je ale dobré vědět, že se řidič může spolehnout na rezervy už v těch nejzákladnějších aspektech aktivní bezpečnosti.

obrázek [600 x 387]

Co však může mnohé zájemce odradit, je tzv. torque steer, tedy přenos síly motoru skrze hnaná kola do volantu. Při ostrých rozjezdech Volvo tahá za volant na jedničku i dvojku a dává tak další vodítko k citlivějšímu zacházení. Přeci jen 400 Nm je na přední kola relativně velká porce. S trakcí však XC70 DRIVe problémy přesto nemá.

Zkouška mimo zpevněné cesty ukázala, že je potřeba si dávat pozor. Například ve stoupání na lesní cestě není kvůli nekvalitnímu povrchu zdaleka tak suverénní, jak bychom si přáli. S trochou obezřetnosti se samozřejmě dá potenciálním komplikacím vyhnout, pro častější výlety mimo asfalt je ale čtyřkolka jasnou výhodou. Stopku XC70 ale vystavuje minimalistická křižitelnost náprav a tento nedostatek ani 4x4 neodstraní.

První cena vozu1.060.000,- Kč (Kinetic, DRIVe/120 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací1.060.000,- Kč (Kinetic, DRIVe/120 kW)
Základní cena testovaného vozu1.231.000,- Kč (Summum, DRIVe/120 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.257.200,- Kč (Summum, DRIVe/120 kW)

obrázek [600 x 363]

Plusy

  • - Kultivovaný, pružný a relativně výkonný motor
  • - Zpracování interiéru a použité materiály
  • - Přehledná karoserie
  • - Relativně nízký posaz
  • - Jízdní komfort
  • - Promyšlené užitečné detaily

Minusy

  • - Torque steer
  • - Malý kontakt řidiče s vozem
  • - Fakticky vyšší pohotovostní hmotnost
  • - Ceny na úrovni prémiové konkurence
Spolupracujeme s TipCars.com

Volvo XC70 DRIVe

Cena v základní výbavě: 1 060 000 Kč Cena v testované výbavě: 1 257 200 Kč

Základní výbava:Elektrická parkovací brzda, stabilizační systém, čelní airbagy, boční airbagy SIPS, okenní airbagy IC, ochrana páteře WHIPS, informační systém, přední mlhová světla, tempomat, dvouzónová klimatizace, Air Quality Sensor, multifunkční volant s ovládáním rádia, kůží potažený volant a hlavice řadící páky, hliníkové obložení interiéru, elektricky sklopná vnější zrcátka s osvětlením prostoru pod nohama, dešťový senzor, samostmívací zrcátko, audio High Performance IAM 2.1, Bluetooth, kožené čalounění, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče, aktivní dual-xenonové světlomety, elektricky sklopné hlavové opěrky na zadních sedadlech, 18palcová kola a další

Výbava testovaného vozu:Family paket - integrované dětské sedačky, dětská pojistka zadních oken a dveří (6.500), metalický lak (19.700)

Štítky SUV Volvo Testy

Technické údaje
Motor Volvo XC70 DRIVe
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 5 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 120 / 3500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1500 - 2850
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 205
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5.5
Emise CO2:144
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 575 / 1600
Objem nádrže (l):70
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1734 / 568
Rozměr pneu:235/50 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4838
b) šířka (mm): 1861
c) výška (mm): 1604
d) rozvor (mm): 2815
e) rozchod vpředu (mm): 1604
f) rozchod vzadu (mm): 1570
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980
k) šířka vpředu (mm): 1390
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Volvo XC70 DRIVe
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 10
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 10
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 10
Přenos hnací síly na vozovku: 5
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,54
 

Přidat názorDiskuse: Volvo XC70 2,0 DRIVe – Dříve bylo čtyřkolkou







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron? Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron?

Čekání je skoro u konce. Vážný soupeř pro superauto…

 



Volva od Dalbo Fordonsteknik: Tahle šestikolka opravdu existuje. A jezdí! Volva od Dalbo Fordonsteknik: Tahle šestikolka opravdu existuje. A jezdí!

Volvo má vlastní divizi speciálních aut, kde uspěje…

Zlatan Ibrahimovič v reklamě na Volvo XC70 Zlatan Ibrahimovič v reklamě na Volvo XC70

Světoznámý švédský fotbalista se vyznává z lásky ke své…

 



 
Dacia Duster 1.5 dCi EDC Outdoor – To nejlepší nakonec

TEST: Dacia Duster 1.5 dCi EDC Outdoor – To nejlepší nakonec

Dnes 12:51

Pouhý zhruba rok vydržela ve výrobním programu poslední inovace Dacie Duster. Nedávno totiž značka představila nástupce, druhou generaci. Co tedy nabízí původní duster v samém závěru své kariéry?




Blesk.cz

Bojoval do posledního dechu: Býk probodl toreadorovi krk. Nakonec padl

Bojoval do posledního dechu: Býk probodl toreadorovi…

Má víc štěstí než rozumu. To by se dalo říct o toreadorovi Arturu Macíasovi, který málem zemřel v Mexiku během…

Toto jsou první fotografie odolného tabletu Samsung Galaxy Tab Active 2

Toto jsou první fotografie odolného tabletu Samsung…

V polovině září se na internetu začalo mluvit o nástupci dva roky starého tabletu Galaxy Tab Active od Samsungu.…

 

iSport.cz

Everton po výprasku s Arsenalem reaguje na krizi. Odvolal Koemana

Everton po výprasku s Arsenalem reaguje na krizi.…

Fotbalisté Evertonu mění trenéra. Ronald Koeman byl odvolán po nedělní prohře 2:5 s Arsenalem, po které je…

Ztráta pro Spartu! Kadlec má trhlinu ve svalu, bude chybět několik týdnů

Ztráta pro Spartu! Kadlec má trhlinu ve svalu, bude…

Fotbalisté Sparty se budou muset v nejbližších zápasech obejít bez útočníka Václava Kadlece, který si v úvodu…

 

Reflex.cz

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí, ale často volí zcela iracionálně. Smiřme se s tím

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí,…

Řečeno s klasikem – Volby dopadly tak, jak dopadly, jelikož lidé volili tak, jak volili. Ano, autorem…

Cestovatelka Petra Ježková: Mých 10 nejlepších míst na Kubě

Cestovatelka Petra Ježková: Mých 10 nejlepších míst na Kubě

Podívejte se na 10 tipů, které byste si podle cestovatelky Petry Ježkové při návštěvě Kuby neměli nechat ujít.