Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST VW Beetle Black Edition 1.4 TSI DSG – Poznáte facelift?

Tomáš Dusil
Diskuze (15)
VW Beetle prošel modernizací, navenek však stále působí jako hravé stylové retro auto. Na tom se po faceliftu samozřejmě nic nemění.


Design, interiér


Současné vydání brouka je v prodeji od roku 2011. Tehdy přijela zcela nová vlastně už třetí generace, přičemž z názvu vypadlo slovo „new“. Letos v létě auto prodělalo modernizaci, přičemž veřejnosti se inovované vydání představilo na letní akci Beetle Sunshine Tour, o níž jsme před časem také psali.

Čím je tedy aktuální brouk liší od toho vyráběného do léta? Třeba přední nárazník je od nynějška trochu sportovnější (plošší) a dále na přídi přibyly vstupní otvory pro přívod vzduchu pod přední spodní hranou kapoty. Celek dotvářejí nové barvy a dále ještě bohatší nabídka příplatkových doplňků, umožňujících budoucímu majiteli vůz nakonfigurovat podle individuálních požadavků. Velmi skromný facelift…

V Německu, tam se mají

Jak už jistě víte, techniky vzato vychází beetle z americké jetty 2011. Pozice zadní nápravy byla v jeho případě posunuta o 110 mm dopředu za účelem zkrácení rozvoru. Ta přední nabízí pro změnu o 30 mm zvětšený rozchod kol. Vzadu se v tomto směru nic neměnilo. I nadále vůz nabízí na tomto místě dvě verze zavěšení. Auta s motory o výkonu 110 kW včetně a vyšším využívají čtyřprvkovou nápravu, vycházející z řešení pro golf šesté generace. Slabší si musejí vystačit s kinematicky mnohem jednodušší nápravou.

Studiem českých a německých stránek Volkswagenu rychle odhalíte dost odlišnou nabídku, týkající se nového brouka. Tuzemský dovozce prodává tento stylový vůz pouze se třemi pohonnými jednotkami. Kromě základní 1.2 TSI o výkonu 77 kW můžete mít větší 1.4 TSI se 110 kW a dále dvoulitr TDI s 81 kW. Čtrnáctistovku lze jako jedinou kombinovat také se samočinnou dvouspojkovou sedmistupňovou převodovkou DSG. Naproti tomu německý zákazník má podstatně pestřejší výběr, když k uvedené paletě pohonných jednotek může zvolit také výkonnější verzi motoru 2.0 TDI se 110 kW či vrcholný zážehový čtyřválec 2.0 TSI se 162 kW. Navíc i nabídka převodovek je rozmanitější.

Platit prosím…

V rámci testu novinky z mexického Puebla jsme sáhli po motoru 1.4 TSI se samočinnou skříní DSG. Základem je verze příznačně pojmenovaná Basic. Kdo chce víc, může zvolit jednu ze čtyř výbavových nadstaveb - Design, „terénní“ Dune (testovali jsme nedávno), „džínový“ Denim a konečně Black Edition. V posledně jmenované výbavě byl oděn i „náš“ vůz.

Jeho ostře sytá oranžová barva pojmenovaná Habanero však černou v názvu nepřipomínala ani náhodou. Co je tedy na voze černé? Zvenku jsou to fešná 17palcová kola „Rotor Black“ z lehkých slitin, obouvající pneumatiky 215/55 R17. Potom kryty vnějších zpětných zrcátek a dále střecha spolu s horní plochou zadního spoileru.

vw testy malevozy vw testy malevozy  

Základní cena testovaného vozu činí 562.900 korun. V případě testovaného auta ji dovozce dále navýšil o 143.801 korun. To není úplně málo. Vzhledem k povaze auta i cílové klientele některé příplatkové položky trochu zarážejí. Opravdu musí být slot na USB za 4.100 korun v rámci paketu Connectivity i u této výbavové verze? A nebo dvouzónová samočinná klimatizace za 13.700 korun. Myslíme si, že u takového vozu by se nejen tyto položky měly nabízet už v základu. Zejména, když z hlediska mechanického hardwaru auta rozhodně nejde o poslední výkřik techniky. Třeba ona výše zmiňovaná zadní víceprvková náprava je už milionkrát zaplacena. Vždyť ji používal už golf páté generace!

Ve znamení rudé

Označení výbavy Black Edition příliš nepřipomínala ani kabina auta. Převládala červená, použitá na palubní desce i bočních výplních dveří. Zprvu jsme měli trochu obavy, zda nebude příliš rušit. Nakonec jsme ji při jízdě ani nevnímali. Beetle dostal od samého začátku efektní bezrámové dveře. I zde najdete mechanismu, kdy při vzetí za kliku sklo sjede o pár milimetrů, aby se vyprostilo z drážky těsnění v rámu střechy. Nutno dodat, že toto řešení skutečně plní svůj účel. Ani ve vysokých rychlostech se kolem oken neozýval jinde typický svist větru.

Kabina jako taková je velmi stylová, někdy ovšem na úkor praktičnosti. Síťované kapsy dveří jsou krásné na pohled, ovšem moc toho neudrží. Přední sedadla vypadala dost obyčejně. Nabízela ovšem solidní pohodlí, byť bez výraznějšího bočního vedení. To je však menší chyba než absence stavitelné bederní opěrky u řidiče. Tu mají u Beetla pouze sportovní sedadla, pojící se s verzí Dune.

vw testy malevozy vw testy malevozy  

Pokud si připlatíte rozumných 3.800 korun, můžete se kochat trojicí přídavných ukazatelů na vrcholu palubní desky. Zleva to jsou teploměr oleje, stopky a budík ukazující jak moc vám turbodmychadlo dodává v danou chvíli do motoru vzduch. Klasický teploměr chladicí kapaliny plně supluje multifunkční ukazatel, který zobrazuje rovněž teplotu oleje. Ta je zde tudíž dvakrát.

Motor, jízdní vlastnosti


Dojedete dál, ale…

Hnací řetězec testovaného beetla je už známý z dřívějška. V rámci úspory paliva nabízel vůz funkci plachtění. Jakmile jste ubrali plyn, motor rychle přešel do režimu volnoběhu. Kdybyste to náhodou nepoznali, napsal vám to v příslušném podmenu displej palubního počítače.

Kvůli plachtění je však jízda ve svižně jedoucí koloně občas mírně frustrující. Stačí, aby auto před vámi trochu zpomalilo, a vy hned musíte použít brzdy. Po stlačení brzdového pedálu motor samočinně přejde do režimu brzdění. Aspoň, že tak. Přechod z plachtění a tedy volnoběhu do tahu, ale nebyl nikterak plynulý. Přidáte plyn a chvíli se nic neděje, pak auto náhle zabere. Je to podobný pocit, jako když vám prokluzuje spojka.

Zejména ve fázi ohřívání motoru nebyly hladké ani rozjezdy z místa. Prostě to občas citelně škublo. Tuhle vlastnost projevují převodovky DQ200, co je známe. Zřejmě to se suchými soustřednými spojkami od LuK ani jinak nejde vyřešit. Hnací řetězec se tak choval mnohem příjemněji, pokud jste motoru „šlapali na krk“. To pak převodovka řadila rychle a vcelku intuitivně. Při klidné jízdě se naopak snažila neustále motor tlačit na dohled volnoběhu. Neobešlo se to bez dunění. Navíc potřeba akcelerovat znamenala si chvíli počkat. Mnohem lepší to bylo, pokud jste páku voliče převodovky přesunuly do polohy „S“, v níž skříň automaticky podřadila o jeden stupeň dolů. Otáčky motoru se zvýšily a hned to bylo příjemnější. Ovšem na úkor spotřeby samozřejmě.

vw testy malevozy vw testy malevozy  

I přes onu výhradu jsme proto jezdili převážně v režimu „D“ a se současně deaktivovaným stop-start systémem. Spotřeba paliva nás ovšem potěšila. Na dlouhé cestě napříč naší kotlinou výletním tempem ukázal palubní počítač rovných pět litrů! Dlouhodobá spotřeba po našem testu činila 6,9 l na 100 km.

Beetle vypadá možná svalnatě, ovšem jeho jízdní vlastnosti ničím nevybočují z řad normálních, slušně jezdících aut. Rozhodně neočekávejte jízdní dynamiku Golfu GTI či kupé Scirocco. V běžných rychlostech se vůz řídí příjemně, byť do zatáčky by mohl jít i ochotněji, stejně jako o špetku lépe vzdorovat nedotáčivosti. Oproti před časem zkoušené verzi Dune se však tento brouk mnohem lépe choval při svižné jízdě na rozbité silnici. Ono dříve zmiňované protivné zmítání auta ze strany na stranu jsme nezaznamenali.

Závěr


Závěr

Beetle si i po retuších zachovává styl a fešný vzhled, díky němuž si jej s jiným autem nespletete. Současně se příjemně řídí, vyniká kvalitním zpracováním a je i překvapivě úsporný. Nedostatkem je omezený prostor ve druhé řadě sedadel, což je daň za velmi rychle se svažující záď auta. Kupodivu zavazadelník tímto dotčený takřka není.

Největší slabinou je cena. Mnoho z příplatkových položek by si zasloužilo zahrnout do sériové výbavy. Minimálně u vyšších verzí, jakou je testovaná Black Edition. Zatímco styl a vzhled vyšší cenu auta snad i ospravedlňují, o použité technice to říci nemůžeme (základ pochází z americké jetty ročníku 2011…) . Když se k tomu přidá překvapivě chudá základní výbava, nemůžeme říci nic jiného než to, že beetle je prostě drahý. Vždyť testovaná specifikace stojí nejméně 562.900 Kč.

vw testy malevozy vw testy malevozy  

Nejlevnější verze modelu424.900 Kč (1.2 TSI BMT Basic/77 kW)
Základ s testovaným motorem502.900 Kč (1.4 TSI BMT Design/110 kW)
Testovaný vůz bez příplatků562.900 Kč (1.4 TSI BMT DSG7 Black Edition/110 kW)
Testovaný vůz s výbavou706.701 Kč (1.4 TSI BMT DSG7 Black Edition/110 kW)

Plusy

  • Styl a vzhled
  • Úsporný a pružný motor
  • Neotřelá kabina
  • Ergonomie
  • Kvalitní zpracování
  • Stabilita při jízdě v přímém směru

Minusy

  • Vyšší cena
  • Příplatky za samozřejmosti
  • Neplynulé rozjezdy
  • Funkce plachtění nutí až příliš často používat brzdy
  • Prostor vzadu ve svislém a podélném směru

Foto: Jiří Káš

Zobrazit celý článek
Tomáš Dusil
Diskuze (15)
VW Beetle Black Edition 1.4 TSI DSG
Cena základní sestavy 562 900 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, ESP, dva úchyty ISOFIX na zadních sedadlech, parkovací systém Park Pilot, automatická klimatizace Climatronic, automatická aktivace světlometů – systém coming home, samostmívací vnitřní zpětné zrcátko, 17palcová litá kola, dešťový senzor, spoiler na zádi, sportovní přední sedadla, přístrojová deska lakovaná v barvě karoserie, mlhové světlomety, klimatizace manuální, tempomat, funkce start/stop, komfortní přední sedadla, osvětlená zrcátka make-up, denní svícení, atd. Kč
Cena testované sestavy 706 701 Kč
Výbava testované sestavy Automatická klimatizace Climatronic (+ 13.700,-), bezklíčové odemykání Keyless Access (+ 9.400,-), boční skla vzadu a zadní sklo zatmavené 65% absorpce světla (+8.900,-), sada dodatečných ukazatelů (+ 3.800,-), bi-xenonové světlomety (18.900,-), multifunkční kožený volant pro ovládání multifunkčního displeje, rádia a telefonu (+ 13.500,-), paket Světla a výhled (+ 6.700,-), palubní počítač plus (+ 1.400,-), parkovací systém Park pilot (+ 10.600,-), prodloužená záruka 4 roky/80 000 km (+ 9.000,-), rádio Composition media (+ 8.700,-), USB zdířka (+ 4.100,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1395
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1500 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 203
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.6 / 4.9 / 5.5
Emise CO2: 126
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 310 / 905
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1363 / 512
Rozměr pneu: 215/55 R17
VW Beetle Black Edition 1.4 TSI DSG
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4288
b) šířka (mm): 1825
c) výška (mm): 1488
d) rozvor (mm): 2524
e) rozchod vpředu (mm): 1581
f) rozchod vzadu (mm): 1553
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 780 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 860
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1310
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 690
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Belo13
24. 11. 2016 10:00
pre bukvice
no pekne..aspon sa homosexuali budu poznat hned podla auta
Avatar - fOE
22. 11. 2016 19:01
Re: Výbava
Tohle je ciste subjektivni, takze beru. ;-)
Avatar - Skipper
22. 11. 2016 18:55
Re: vážně to má kola 215/55 R17 ?
Co se Ti nezdá? Prostě je to víc balon :-)
Avatar - Skipper
22. 11. 2016 18:53
Re: Výbava
To já si nemůžu pomoct, černá kola jsou pro mně hnus. Asi jsem v menšině, ale ještě jsem neviděl auto, na kterém by se mi líbila ;-)
Avatar - Barry Lyndon
22. 11. 2016 14:46
vážně to má kola 215/55 R17 ?
tak velká kola?

(sesterský Golf má 225/45 R17)