VW Multivan 2,0 BiTDI DSG – Jsem Bi, mám dvě turba

VW Multivan 2,0 BiTDI DSG – Jsem Bi, mám dvě turba

 
 

Multivan prošel faceliftem a u této příležitosti přišel o tradiční dieselové pětiválce. Místo nich se pod kapotou zabydlel čtyřválcový motor 2,0 TDI CR. My jsme vyzkoušeli dvakrát přeplňované provedení, které se ukrývá za zkratkou BiTDI.

Facelift páté generace Volkswagenu Transporter (a jeho osobních sourozenců – trojčat Caravelle, Multivan a California) je jasně rozeznatelný. Nová příď sjednotila vzhled s nejnovějšími modely VW a po šesti letech patřičně aktualizovala design karoserie. Další změny spočívají spíše v detailech, jako je tvar zpětných zrcátek nebo grafika zadních světel. Na krabicovité karoserii toho ale více měnit nelze, zaměření vozu jasně definuje design exteriéru.

Mnohem zajímavější jsou změny technického rázu. Do historie se odebral pětiválec 2,5 TDI vybavený vstřikováním čerpadlo-tryska. Zatímco větší čistě užitkový Crafter přešel na pětiválec se vstřikováním common rail, rodina modelů kolem Transporteru vyměnila 2,5 TDI PD za 2,0 TDI CR.

Tento motor sám o sobě není žádnou nečekanou novinkou, do Golfů a Passatů se montuje již dva roky. V řadě T5 se ale poprvé objevuje ve své dvakrát přeplňované formě, která nese výmluvné označení BiTDI. Tato pohonná jednotka se nachází také pod kapotou testovaného Multivanu, kde navíc spolupracuje se sedmistupňovou převodovkou DSG. Ta má v tomto modelu také premiéru. Kromě toho se v T5 nově zabydlel i pohon všech kol 4Motion se spojkou Haldex 4. generace, ten ale není předmětem dnešního testu.

obrázek [555 x 312]  

Dvakrát turbo pro pohodové cestování

Právě nový motor je na testovaném Multivanu to nejzajímavější, a proto se pojďme nejprve zaměřit na něj. Výkon 132 kW a především točivý moment 400 Nm jsou pro osobní auto slušné základní parametry. Poměry mezi dodávkami jsou ale poněkud jiné. Zatímco v čistě užitkové verzi by byl tento motor možná až zbytečně silný, u auta s provozní hmotností téměř 2,5 tuny (2181 až 2449 kg dle výbavy) a obrovskou čelní plochou stačí na akceleraci z klidu na 100 km/h za 11,3 sekundy.

Hodnota na úrovni středně výkonného městského hatchbacku nijak neohromí při listování katalogem ani za volantem. Silná stránka tohoto druhu pohonu ale leží jinde. Dvojice různě velkých turbodmychadel slouží k potlačení turboefektu. Navíc, jak napoví jen dvě červená písmena v nápisu TDI i relativně nízký nominální výkon, BiTDI v Multivanu je utlumenou verzí tohoto motoru. Ve spojení s převodovkou DSG to znamená naprosto hladké pružné zrychlení a velmi komfortní projev pohonného ústrojí.

Abychom ale byli upřímní, navzdory nízko položenému maximu točivého momentu má motor s Multivanem až téměř do 2000 otáček subjektivně hodně práce. Ne že by měl nedostatek síly nebo opožděné reakce, ale svým akustickým projevem a neochotou jít do otáček dává pocítit, že mu zátěž v tomto režimu příliš nesedí. To si zřejmě uvědomili i konstruktéři, protože pro rychlejší akceleraci na dálnici převodovka i v normálním režimu neváhá podřadit ze sedmého na pátý nebo i čtvrtý převodový stupeň.

Fyzika je ale neúprosná a v této karoserii 132 kW na nějaké velké dálniční závodění nestačí. Optimální provozní otáčky jsou zhruba 1900 až 3500 min-1 a ideální cestovní rychlost cokoliv do 130 km/h. Po tuto hranici předvádí motor ve spojení s dobře odstupňovanou a rychle řadící převodovkou DSG až překvapivě dobré pružné zrychlení a chová se i úsporně.

obrázek [555 x 352]  

Při jízdě ustálenou rychlostí 100 km/h si Multivan řekne o 7,5 l/100 km, při 130 km/h je již potřeba počítat nejméně s 9 litry, při polovičním vytížení 10 l/100 km. Těmito hodnotami Multivan navzdory vyššímu výkonu nevybočuje z hodnot obvyklých v daném segmentu.

Praktické zkušenosti z cesty do Ženevy ukázaly, že při striktním dodržování švýcarského dálničního limitu 120 km/h se i v realitně členitém terénu dá jezdit kolem 9 litrů, naopak jízda po českých dálnicích již znamená odběr 11 litrů každých 100 km. Přesun přes Německo nám navíc umožnil ověřit, že nejvyšší dosažitelná rychlost je opravdu výrobcem udávaných 191 km/h (měřeno GPS).

Přechodem na čtyřválec ztratil Multivan typický pětiválcový zvuk, současně s tím ale přišel o nepříjemně drsný akustický projev motoru se vstřikováním čerpadlo-tryska. V nízkých rychlostech je pohonná jednotka dobře odhlučněná, na dálnici pak zvuk vydávaný motorem přehluší aerodynamický hluk.

Pojízdný obývák

S Multivanem se na českých silnicích ani v redakčních testech často nesetkáváme, a proto se sluší rozepsat také o praktických stránkách tohoto modelu. Civilní verze Transporteru (společně s méně luxusní Caravelle) si získala velkou oblibu především u našich západních sousedů. Přízeň Němců dobyla díky unikátnímu mixu vlastností, které dokáží ospravedlnit základní cenu těsně pod 800 tisíc Kč.

O typu karoserie řidiče nevyvratitelně přesvědčí vlastně jen šplhání do kabiny a autobusová pozice nad silnicí, kdy i většině SUV koukáte přes střechy. Řízení přitom ale odpovídá právě velkému SUV nebo off-roadu. Třímetrový rozvor společně s rozchodem kol 1620, resp. 1629 mm v kombinaci s vyšší pohotovostní hmotností stojí z velké části za dobrou jízdní stabilitou. Multivan není citlivý na boční vítr ani netrpí výraznými bočními náklony.

obrázek [555 x 348]  

Interiér v provedení Comfortline je standardně sedmimístný. Sedadla jsou rozdělena v poměru 2+2+3, první a druhou řadu tvoří samostatná křesla, vzadu se nachází třímístná posuvná lavice. Sedadla v prostřední řadě jsou otočná, společně s posuvným skládacím stolkem tak vzniká konferenční (nebo chcete-li párty) uspořádání interiéru.

Ačkoliv by se mohlo zdát, že zadní sedadla budou tím nejlepším místem pro relaxaci na dlouhé cestě, už prvních pár kilometrů nás přesvědčuje o tom, že plně polohovatelná křesla uprostřed jsou pohodlnější než jednoduše tvarovaná zadní lavice s omezenými možnostmi seřízení.

Jinak si ale cestovní komfort nezaslouží dalších výtek. Výška sedáku nad podlahou je 410, resp. 420 a vzadu 430 mm, což zaručuje vzpřímenou, avšak pohodlnou pozici při sezení. Křesla v první a druhé řadě poskytují výborné pohodlí i oporu, navíc mají seřiditelné loketní opěrky a velký rozsah podélného nastavení i úhlu sklopení opěradla. K tomu Volkswagen přidal přebytek prostoru ve všech směrech (výška nad sedadlem 1020 mm, šířka interiéru až 1630 mm) a přehršel odkládacích schránek. Námi testovaný vůz zadní pasažéry navíc hýčkal příplatkovou třízónovou klimatizací se samostatným ovládacím panelem na stropě.

Variabilitu interiéru snižuje jen omezený manipulační prostor a velká hmotnost jednotlivých pohyblivých částí. U auta tohoto typu je samozřejmostí zcela rovná podlaha, přestavbu interiéru proto komplikují hlavně malé mezery mezi sedadly a posuvnou konzolou se skládacím stolkem. Zásahy do uspořádání interiéru proto občas vyžadují trochu cviku.

obrázek [555 x 382]  

Objem zavazadlového prostoru není výrobcem udáván. Jeho maximální plocha je 4,3 m3 a maximální délka 2530 mm. Po (bohužel nikterak jednoduché) demontáži druhé a třetí řady sedadel je tento prostor plně využitelný. I v základní konfiguraci je ale zavazadlový prostor bohatě dimenzovaný pro běžné cesty po Evropě a uživatele potěší nákladovou hranou ve výšce jen 58 cm. Praktickou využitelnost umocňuje jeho pravidelný tvar a šířka mezi podběhy 1230 mm.

Multifunkční van v balení Comfortline

Součet výše rozepsaných vlastností je dobrým důvodem, proč může Volkswagen za Multivan v testované výbavě žádat dle ceníku téměř 1,5 milionu Kč. Tato suma výrazně převyšuje ceny bohatě vybavených MPV, jenže žádné z nich nenabídne takovou kombinaci komfortu a vnitřního prostoru. V konkurenci dalších vanů v osobním provedení se Multivan zase odlišuje hodnotným a kvalitně zpracovaným interiérem a nyní i nadprůměrně výkonným motorem v kombinaci s nejmodernější verzí převodovky DSG.

Sedmimístné provedení plně uspokojí velké rodiny i podniky hledající pohodlnou přepravu pro své manažery. Multivan se osvědčil jako komfortní společník na tisícikilometrové cestě i jako auto schopné přepravy velkého množství zavazadel. Kromě široké možnosti příplatkové výbavy nabízí i praktické doplňky jako například vnitřní držák na kola nebo úchyt pro motocykl. Navíc má celkovou hmotnost 3000 kg a je schopen táhnout brzděný přívěs o hmotnosti až 2500 kg. VW Multivan tak vyhoví širokým požadavkům všech, kdo jsou ochotni zaplatit požadovanou cenu.

První cena vozu798.363,- Kč (2,0 (85 kW), Startline)
První cena vozu s testovanou motorizací1.129.810,- Kč (2,0 BiTDI (132 kW), Comfortline)
Základní cena testovaného vozu1.185.672,- Kč (2,0 BiTDI DSG (132 kW), Comfortline)
Cena testovaného vozu vč. příplatků1.465.336,- Kč (2,0 BiTDI DSG (132 kW), Comfortline)

Plusy

  • Prostorný interiér
  • Variabilita a pohodlí sedadel v prvních dvou řadách
  • Ovladatelnost a stabilita na úrovni vozů typu SUV
  • Dostatečně silný motor
  • Hladký přenos hnacího momentu na kola
  • Odolnost vůči bočnímu větru
  • Velikost a přístup do zavazadlového prostoru

Minusy

  • Vyšší cena
  • Problematická variabilita interiéru
  • Horší dávkování brzd ve vyšších rychlostech
  • Aerodynamický hluk
  • Užitkový původ vozu
  • Ve srovnání s MPV slabší dynamika a vyšší spotřeba
Spolupracujeme s TipCars.com

VW Multivan 2,0 BiTDI DSG

Cena v základní výbavě: 1 185 672 Kč Cena v testované výbavě: 1 465 336 Kč

Základní výbava:ABS, EDS, ASR, MSR, ESP, šest airbagů, denní svícení, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zpětná zrcátka, elektrické stahování předních oken, poloautomatická klimatizace Climatic s pylovým filtrem, centrální zamykání s dálkovým ovladačem, multifunkční ukazatel Plus, dekorační prvky z hliníku, kůží potažený volant, dvě samostatná otočná sedadla v druhé řadě, trojsedadlo s možností lůžkové úpravy, kola z lehkých slitin Tunder 7 J x 17, celková hmotnost vozidla 3000 kg

Výbava testovaného vozu:Radionavigace RNS 510 s 30GB diskem, DVD Evropa a dotykovým displejem, příprava Bluetooth Premium, multifunkční volant, přední mlhovky s prosvěcováním do zatáčky, Parkpilot vpředu a vzadu, zpětná kamera, boční posuvné dveře vlevo, servodovírání posuvných dveří, tónovaná okna Privacy, tempomat, 3zónová klimatizace Climatornic, přídavné topení

Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z

Turecko po dubnovém referendu o změnách ústavy přehodnotí…

Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

 
Technické údaje
Motor VW Multivan 2,0 BiTDI DSG
Typ motoru: vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 132 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 1500 - 2000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 191
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.2 / 6.9 / 8.1
Rozměry a hmotnosti
Objem nádrže (l):80
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2181 / 819
Rozměr pneu:235/55 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4892
b) šířka (mm): 1904
c) výška (mm): 1970
d) rozvor (mm): 3000
e) rozchod vpředu (mm): 1620
f) rozchod vzadu (mm): 1629
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1020
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):1020
k) šířka vpředu (mm): 1540
l) šířka vzadu (mm): 1630
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 660
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení VW Multivan 2,0 BiTDI DSG
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 10
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 10
Odkládací plochy: 10
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 0
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 7
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,33
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
V Bratislavě před 35 lety vyvíjeli malou dodávku. Byl to neúspěšný projekt V Bratislavě před 35 lety vyvíjeli malou dodávku. Byl to neúspěšný projekt

Malý užitkový automobil měl mít zhruba poloviční nosnost…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 




Volkswagen Multivan 2.0 FSI Highline: S benzinem Volkswagen Multivan 2.0 FSI Highline: S benzinem

Multivan kromě plejády vznětových jednotek obdržel také…

První spací dojmy: Kempování s volkswageny První spací dojmy: Kempování s volkswageny

V kempu nedaleko Děčína jsem si na vlastní, luxusními…

 



 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Včera

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro Nintendo Switch

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro…

S příchodem každé nové herní konzole se hráči těší nejvíce na nové a exkluzivní tituly. Jenže i na nové mašince…

V Čadu unesli Francouze, potvrdil Hollande. Vezl zřejmě výplaty horníkům

V Čadu unesli Francouze, potvrdil Hollande. Vezl…

V odlehlé části Čadu blízko hranice se súdánským Dárfúrem byl ve čtvrtek unesen francouzský občan. K činu se…

 

iSport.cz

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí na přesun do USA

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí…

Může se cítit jako poslední "starý" vlk mezi smečkou divochů. Tomáš Sivok zůstal v českém národním týmu i po…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…