Toyota Avensis - Svěží vítr z Japonska

Toyota Avensis - Svěží vítr z Japonska

 
 

Toyota chystá na nejbližších 12 měsíců modelovou ofenzivu – do prodeje se dostane šest nových modelů a sedm faceliftů. Třetí generace Avensise je první takovou novinkou. S ní končí verze liftback a přichází moderní a dynamický design.

Předchozí generace Toyoty Avensis byla na dnešní poměry až příliš usedlá. Největší japonská automobilka proto nyní sází na agresivnější tvary a dynamičtější naladění podvozku. Avensis je největším modelem Toyoty nabízeným v Evropě a je zaměřený výhradně na evropské zákazníky, proto je logické, že nová generace byla navržena z velké části ve spolupráci s inženýry z Toyota Motor Europe.

Designéři ve francouzském studiu Toyoty ED2 se museli vypořádat s protichůdnými požadavky – dnes trh žádá velký vnitřní prostor při kompaktních rozměrech karoserie, dobré jízdní výkony při nízké spotřebě paliva a u japonských aut také „evropský“ design skombinovaný s asijskou originalitou, kterou Toyota nazývá J-faktor.

obrázek [555 x 349]

Z nabídky zmizí karoserie liftback, nový Avensis tak zůstane jen ve verzích sedan a kombi. Na rozdíl od trendu zvětšovat každou novou generaci jde Toyota cestou zachování rozměrů – rozvor a výška jsou stejné jako v předchozí generaci, délka i šířka narostly o nijak průlomových 50 mm. Nová platforma má při shodném rozvoru větší rozchod kol vpředu i vzadu. Nápravy byly přepracovány – přední zavěšení je nadále typu MacPherson a vzadu jsou dvojité lichoběžníky, zlepšena ale byla torzní tuhost náprav a tím jízdní stabilita.

Toyota Avensis - srovnání generací
Rozměrnový Avensis sedan/kombi
(3. gen.)
Avensis sedan/kombi
(2. gen.)
rozdíl
Délka [mm]4695/47654645/4715+50
Šířka [mm]18101760+50
Výška [mm]1480/14801480/15250/-45
Rozvor [mm]270027000
Objem zav. prostoru [l]509/543520/510-11/+33

Nový Avensis není tak nudný a usedlý jako jeho předchůdci. Designéři vsadili na výrazný cab-forward design s kabinou posunutou výrazně vpřed. To vedlo k prodloužení čelního skla s výrazným sklonem, které sahá až téměř k náboji předních kol, a k současnému zkrácení kapoty. Kabina se protáhla i opačným směrem a víko kufru je velice krátké. V detailech můžeme nalézt inspiraci Lexusem nebo menší Corollou sedan, celek má ale zcela svébytný charakter a karoserie působí moderním, kompaktním dojmem. Radikální posun v designu přináší také snížení součinitele aerodynamického odporu na 0,28 u sedanu, respektive 0,29 u kombi.

Srovnání s konkurencí - karoserie sedan
RozměrToyota AvensisCitroën C5Honda AccordMazda 6Opel Insignia
Délka [mm]46954779472547354830
Šířka [mm]18101860184017951856
Výška [mm]14801451144014401498
Rozvor [mm]27002815270527252737
Objem zav. prostoru [l]509439467519500

Na poli benzinových motorů přichází nový Avensis se zcela novou řadou agregátů Valvematic. Ve srovnání s pohonnými jednotkami v předchozí generaci dosahují o 10-26 % nižších emisí CO2 (a tím tedy i nižší spotřeby) a současně mají vyšší výkon o 3-20 %.

Základní motor 1,6 Valvematic dosahuje nejvyššího výkonu 97 kW při 6400 ot./min, což je hodnota na úrovni konkurenčních osmnáctistovek a o celých 20 % víc než 1,6 VVT-i v předchozí generaci Avensise. Kombinovaná spotřeba je o 12 % nižší. Motor 1,8 Valvematic přináší 14% nárůst výkonu na 108 kW při 6400 ot./min a současně 10% úsporu paliva. Vrcholem nabídky pak je motor 2,0 Valvematic se 112 kW.

Všechny benzinové motorizace jsou standardně spojeny s novou šestistupňovou manuální převodovkou, pro motory s objemem 1,8 a 2,0 l je v nabídce také nová bezestupňová převodovka CVT, označovaná Multidrive S. Tato převodovka při běžné jízdě udržuje motor po většinu času v optimálních otáčkách a tím dosahuje nižší reálné spotřeby, při ostré jízdě se začne chovat jako sedmistupňový automat. Řidič může také zvolit sportovní režim, nebo manuální režim se sedmi přednastavenými převodovými poměry (u 2,0 Valvematic s možností řazení pod volantem).

Toyota Avensis - zážehové motorizace
Motor1,6 Valvematic1,8 Valvematic2.0 Valvematic
Zdvihový objem [cm3]159817981986
Válce/ventily4/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]97/6400108/6400112/6200
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]160/4400180/4000196/4000
Max. rychlost [km/h]200200205
Zrychlení 0-100 km/h [s]10,49,4 (10,4)9,0 (10,0)
Komb. spotřeba [l/100 km]6,56,5 (6,7)6,9 (7,0)
Pohotovostní hmotnost [kg]13651370 (1405)1400 (1435)

Trojici dieselových motorů přebírá nový Avensis z předchozí generace. Všechny jsou vybaveny standardně filtrem pevných částic a modernizovány, aby splňovaly podmínky emisní normy Euro 5 a dosahovaly nižší normované spotřeby. Základem je motor 2,0 D-4D (93 kW), následovaný 2,2 D-4D ve verzích 110 a 130 kW. Nejslabší vznětový agregát má kombinovanou spotřebu 5,1 l/100 km, nejsilnější pak 5,9 l/100 km. I turbodiesely jsou spojeny standardně se šestistupňovou manuální převodovkou, pro motor 2,2 D-4D (110 kW) je volitelně nový šestistupňový automat.

Toyota Avensis - vznětové motorizace
Motor2.0 D-4D2.2 D-4D2.2 D-4D
Zdvihový objem [cm3]199822312231
Válce/ventily4/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]93/3600110/3600130/3600
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]310/1800-2400340/2000-2800400/2000-2800
Max. rychlost [km/h]200210220
Zrychlení 0-100 km/h [s]9,78,98,5
Komb. spotřeba [l/100 km]5,15,55,9
Pohotovostní hmotnost [kg]149015151515

Kromě úspornějších motorů mají všechny verze nového Avensise také ukazatel vhodného okamžiku pro přeřazení, respektive s automatickou převodovkou nebo s Multidrive S indikátor ECO jízdy.

Výroba benzinových motorů, stejně jako konečná montáž celého auta, probíhá ve Velké Británii. Dieselové motory a manuální převodovky se vyrábí v Polsku.

obrázek [555 x 402]

Předchozí generace Toyoty Avensis byla prvním autem, které získalo pět hvězd za ochranu cestujících při nárazových zkouškách podle nové metodiky Euro NCAP. Zisk plného počtu hvězd Toyota očekává také u nového modelu, který by měl projít testy Euro NCAP v roce 2009. Bezpečnostní výbava zahrnuje sedm airbagů (včetně kolenního pro řidiče), aktivní opěrky hlavy a modernizovaný stabilizační systém VSC+. Nejvyšším verzím je vyhrazen systém pre-crash, adaptivní tempomat, systém varování před opuštěním jízdního pruhu a udržování vozidla v jízdním pruhu.

Pro nový Avensis budou určeny čtyři stupně výbavy. Základní verze bude vybavena například manuální klimatizací, autorádiem a stabilizačním systémem, stupeň Sol přidává mimo jiné dvouzónovou klimatizaci, litá kola, přední mlhovky a dešťový a světelný senzor.

Verze Executive přidává prvky jako zatmavená zadní skla, audiosystém s 10GB harddiskem, navigaci, elektricky nastavitelná přední sedadla nebo bezklíčkový vstup Smart Entry. Nejvyšší verze Premium pak obsahuje také panoramatickou střechu, adaptivní bi-xenonové světlomety a s motorem 2,2 D-4D také plnou bezpečnostní výbavu s pokročilými elektronickými systémy. Přesné specifikace se ale mohou na jednotlivých trzích lišit.

Spolupracujeme s TipCars.com
Britové po atentátu zadržují osm lidí, nalezeny byly i výbušniny Britové po atentátu zadržují osm lidí, nalezeny byly i výbušniny

Britská policie v souvislosti s pondělním teroristickým…

Pilný není žádná změna, míní opozice Pilný není žádná změna, míní opozice

Premiér Bohuslav Sobotka od nového ministra financí…

Duda chce referendum o polské ústavě, kritici varují před autoritářstvím Duda chce referendum o polské ústavě, kritici varují před autoritářstvím

Polský prezident Andrzej Duda by chtěl referendum o změně…

Zápisník Jana Stuchlíka: Vytěžit a odkopnout Zápisník Jana Stuchlíka: Vytěžit a odkopnout

Takhle to nepůjde, pánové. Na nedávném pražském jaderném…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

 




Ojetá Toyota Avensis III (T27): Boj na dvou frontách Ojetá Toyota Avensis III (T27): Boj na dvou frontách

Spolu s Mazdou je Toyota jedinou japonskou automobilkou,…

Euro NCAP 2015: Toyota Avensis – Pět hvězd i po modernizaci Euro NCAP 2015: Toyota Avensis – Pět hvězd i po modernizaci

Toyota Avensis třetí generace zamířila ve faceliftované…

 



 
Zapomenuté koncepty: Lamborghini Marzal (1967) – Okřídlený šestiúhelník

Zapomenuté koncepty: Lamborghini Marzal (1967) – Okřídlený šestiúhelník

Dnes 08:00

Marzal předznamenával Espadu, proháněl se v Monaku a poháněla jej polovina motoru slavné Miury, řadový šestiválec.




Blesk.cz

Metro C stojí kvůli pádu osoby do kolejiště: Na místě zasahuje policie a záchranka

Metro C stojí kvůli pádu osoby do kolejiště: Na…

Ve čtvrtek ráno krátce před osmou hodinou byla zastavena dopravním podnikem linka C pražského metra. Důvodem je…

Britové po atentátu našli výbušniny. Podezřelých je zatím osm lidí

Britové po atentátu našli výbušniny. Podezřelých je…

Britská policie v souvislosti s pondělním teroristickým útokem v Manchesteru dosud zadržela devět osob, jednou z…

 

iSport.cz

United jsou šampioni! Finálovou výhru zařídili Pogba a Mchitarjan

United jsou šampioni! Finálovou výhru zařídili Pogba…

Fotbalisté Manchesteru United poprvé v historii vyhráli Evropskou ligu. Svěřenci Josého Mourinha ve finále ve…

Italský kouč Stramaccioni je v Praze! Brzy podepíše smlouvu se Spartou

Italský kouč Stramaccioni je v Praze! Brzy podepíše…

Ital Andrea Stramaccioni, který se stane novým trenérem Sparty, už přiletěl do Prahy. Jedenačtyřicetiletý kouč…

 

Reflex.cz

Díky Babišově EET v Česku bitcoin vytlačí korunu

Díky Babišově EET v Česku bitcoin vytlačí korunu

Jistě, titulek je trochu přehnaný. Trochu víc. Nicméně rychlý růst objemu plateb v kryptoměně bitcoin je na…

Vachánské údolí: Ráj horských velikánů a pohostinných obyvatel pod vrcholem Karla Marxe

Vachánské údolí: Ráj horských velikánů a…

Představte si ty výhledy: na severu Pamír s nejvyššími vrcholy, na jihu Hindúkuš a na východě velikány protkaný…