Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota Avensis - Svěží vítr z Japonska

Toyota chystá na nejbližších 12 měsíců modelovou ofenzivu – do prodeje se dostane šest nových modelů a sedm faceliftů. Třetí generace Avensise je první takovou novinkou. S ní končí verze liftback a přichází moderní a dynamický design.

Předchozí generace Toyoty Avensis byla na dnešní poměry až příliš usedlá. Největší japonská automobilka proto nyní sází na agresivnější tvary a dynamičtější naladění podvozku. Avensis je největším modelem Toyoty nabízeným v Evropě a je zaměřený výhradně na evropské zákazníky, proto je logické, že nová generace byla navržena z velké části ve spolupráci s inženýry z Toyota Motor Europe.

Designéři ve francouzském studiu Toyoty ED2 se museli vypořádat s protichůdnými požadavky – dnes trh žádá velký vnitřní prostor při kompaktních rozměrech karoserie, dobré jízdní výkony při nízké spotřebě paliva a u japonských aut také „evropský“ design skombinovaný s asijskou originalitou, kterou Toyota nazývá J-faktor.

toyota predstavujeme toyota predstavujeme

Z nabídky zmizí karoserie liftback, nový Avensis tak zůstane jen ve verzích sedan a kombi. Na rozdíl od trendu zvětšovat každou novou generaci jde Toyota cestou zachování rozměrů – rozvor a výška jsou stejné jako v předchozí generaci, délka i šířka narostly o nijak průlomových 50 mm. Nová platforma má při shodném rozvoru větší rozchod kol vpředu i vzadu. Nápravy byly přepracovány – přední zavěšení je nadále typu MacPherson a vzadu jsou dvojité lichoběžníky, zlepšena ale byla torzní tuhost náprav a tím jízdní stabilita.

Toyota Avensis - srovnání generací
Rozměr nový Avensis sedan/kombi
(3. gen.)
Avensis sedan/kombi
(2. gen.)
rozdíl
Délka [mm] 4695/4765 4645/4715 +50
Šířka [mm] 1810 1760 +50
Výška [mm] 1480/1480 1480/1525 0/-45
Rozvor [mm] 2700 2700 0
Objem zav. prostoru [l] 509/543 520/510 -11/+33

Nový Avensis není tak nudný a usedlý jako jeho předchůdci. Designéři vsadili na výrazný cab-forward design s kabinou posunutou výrazně vpřed. To vedlo k prodloužení čelního skla s výrazným sklonem, které sahá až téměř k náboji předních kol, a k současnému zkrácení kapoty. Kabina se protáhla i opačným směrem a víko kufru je velice krátké. V detailech můžeme nalézt inspiraci Lexusem nebo menší Corollou sedan, celek má ale zcela svébytný charakter a karoserie působí moderním, kompaktním dojmem. Radikální posun v designu přináší také snížení součinitele aerodynamického odporu na 0,28 u sedanu, respektive 0,29 u kombi.

Srovnání s konkurencí - karoserie sedan
Rozměr Toyota Avensis Citroën C5 Honda Accord Mazda 6 Opel Insignia
Délka [mm] 4695 4779 4725 4735 4830
Šířka [mm] 1810 1860 1840 1795 1856
Výška [mm] 1480 1451 1440 1440 1498
Rozvor [mm] 2700 2815 2705 2725 2737
Objem zav. prostoru [l] 509 439 467 519 500

Na poli benzinových motorů přichází nový Avensis se zcela novou řadou agregátů Valvematic. Ve srovnání s pohonnými jednotkami v předchozí generaci dosahují o 10-26 % nižších emisí CO2 (a tím tedy i nižší spotřeby) a současně mají vyšší výkon o 3-20 %.

Základní motor 1,6 Valvematic dosahuje nejvyššího výkonu 97 kW při 6400 ot./min, což je hodnota na úrovni konkurenčních osmnáctistovek a o celých 20 % víc než 1,6 VVT-i v předchozí generaci Avensise. Kombinovaná spotřeba je o 12 % nižší. Motor 1,8 Valvematic přináší 14% nárůst výkonu na 108 kW při 6400 ot./min a současně 10% úsporu paliva. Vrcholem nabídky pak je motor 2,0 Valvematic se 112 kW.

Všechny benzinové motorizace jsou standardně spojeny s novou šestistupňovou manuální převodovkou, pro motory s objemem 1,8 a 2,0 l je v nabídce také nová bezestupňová převodovka CVT, označovaná Multidrive S. Tato převodovka při běžné jízdě udržuje motor po většinu času v optimálních otáčkách a tím dosahuje nižší reálné spotřeby, při ostré jízdě se začne chovat jako sedmistupňový automat. Řidič může také zvolit sportovní režim, nebo manuální režim se sedmi přednastavenými převodovými poměry (u 2,0 Valvematic s možností řazení pod volantem).

Toyota Avensis - zážehové motorizace
Motor 1,6 Valvematic 1,8 Valvematic 2.0 Valvematic
Zdvihový objem [cm3] 1598 1798 1986
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 97/6400 108/6400 112/6200
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 160/4400 180/4000 196/4000
Max. rychlost [km/h] 200 200 205
Zrychlení 0-100 km/h [s] 10,4 9,4 (10,4) 9,0 (10,0)
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,5 6,5 (6,7) 6,9 (7,0)
Pohotovostní hmotnost [kg] 1365 1370 (1405) 1400 (1435)

Trojici dieselových motorů přebírá nový Avensis z předchozí generace. Všechny jsou vybaveny standardně filtrem pevných částic a modernizovány, aby splňovaly podmínky emisní normy Euro 5 a dosahovaly nižší normované spotřeby. Základem je motor 2,0 D-4D (93 kW), následovaný 2,2 D-4D ve verzích 110 a 130 kW. Nejslabší vznětový agregát má kombinovanou spotřebu 5,1 l/100 km, nejsilnější pak 5,9 l/100 km. I turbodiesely jsou spojeny standardně se šestistupňovou manuální převodovkou, pro motor 2,2 D-4D (110 kW) je volitelně nový šestistupňový automat.

Toyota Avensis - vznětové motorizace
Motor 2.0 D-4D 2.2 D-4D 2.2 D-4D
Zdvihový objem [cm3] 1998 2231 2231
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 93/3600 110/3600 130/3600
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 310/1800-2400 340/2000-2800 400/2000-2800
Max. rychlost [km/h] 200 210 220
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9,7 8,9 8,5
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,1 5,5 5,9
Pohotovostní hmotnost [kg] 1490 1515 1515

Kromě úspornějších motorů mají všechny verze nového Avensise také ukazatel vhodného okamžiku pro přeřazení, respektive s automatickou převodovkou nebo s Multidrive S indikátor ECO jízdy.

Výroba benzinových motorů, stejně jako konečná montáž celého auta, probíhá ve Velké Británii. Dieselové motory a manuální převodovky se vyrábí v Polsku.

toyota predstavujeme toyota predstavujeme

Předchozí generace Toyoty Avensis byla prvním autem, které získalo pět hvězd za ochranu cestujících při nárazových zkouškách podle nové metodiky Euro NCAP. Zisk plného počtu hvězd Toyota očekává také u nového modelu, který by měl projít testy Euro NCAP v roce 2009. Bezpečnostní výbava zahrnuje sedm airbagů (včetně kolenního pro řidiče), aktivní opěrky hlavy a modernizovaný stabilizační systém VSC+. Nejvyšším verzím je vyhrazen systém pre-crash, adaptivní tempomat, systém varování před opuštěním jízdního pruhu a udržování vozidla v jízdním pruhu.

Pro nový Avensis budou určeny čtyři stupně výbavy. Základní verze bude vybavena například manuální klimatizací, autorádiem a stabilizačním systémem, stupeň Sol přidává mimo jiné dvouzónovou klimatizaci, litá kola, přední mlhovky a dešťový a světelný senzor.

Verze Executive přidává prvky jako zatmavená zadní skla, audiosystém s 10GB harddiskem, navigaci, elektricky nastavitelná přední sedadla nebo bezklíčkový vstup Smart Entry. Nejvyšší verze Premium pak obsahuje také panoramatickou střechu, adaptivní bi-xenonové světlomety a s motorem 2,2 D-4D také plnou bezpečnostní výbavu s pokročilými elektronickými systémy. Přesné specifikace se ale mohou na jednotlivých trzích lišit.