Auto Bild TÜV Report 2011 (vozy stáří 2-3 roky): Vítězí Toyota Prius
Výsadní postavení v TÜV Reportu má skupina nejmladších vozů. Právě zde se nejméně projevuje vliv pečlivosti údržby a celkové péče majitelů automobilů. Vychází se z předpokladu, že v prvních letech provozu se o nový automobil jeho majitelé starají právě tak, jak jim předepisuje výrobce, velké návštěvy servisů očekává málokdo z majitelů.
V Německu jezdí ke kontrole nová auta poprvé po třech letech, ale existují i výjimky, které mají zákonem stanoven přísnější (častější, časnější) dohled. Sem patří například vozy taxislužby nebo automobily z půjčoven. Jejich počet ale není v celkovém objemu dat příliš významný.
Auto Bild TÜV Report 2011: Kategorie vozů starých 2 až 3 roky
Kategorie 2-3letých vozidel letos zahrnuje automobily, které byly do provozu většinou uváděny v letech 2006 a 2007.
S 2,2% značných závad u tříletých vozů a tím i nejlepším výsledkem pro rok 2011 posouvá Toyota Prius vítěze z předchozího roku - Porsche 911 – na druhé místo (kvóta závad 2,3%). Vůz Porsche 911 se dělí o druhé místo s vozy Mazda 2 a Toyota Auris. Mezi nejlepšími tříletými automobily jsou rovněž i vozy Smart Fortwo (2,5% závadnosti) a Golf Plus s kvótou závad ve výši 2,6%. Asijsko-německá historie úspěchu předcházejících let tímto tedy pokračuje a prochází všemi věkovými třídami až do kategorie seniorů. Na špičce jedenáctiletých vozů je vůz Porsche 911 s kvótou závad ve výši pouhých 8,7%, čímž je na lepší pozici, než leckterý nový vůz. Za ním následuje Toyota RAV 4 (kvóta závad 10,5%) a Porsche Boxster (kvóta závad 11,2%).
Stejně jako u vítězných pozic, i u pořadí na opačném konci TÜV Reportu se nachází znovu staré známé modely. Zcela dole na seznamu se opět umístil vůz Kia Carnival. S kvótou závad ve výši 23,8% si ale v tomto roce polepšil (oproti loňskému výsledku závad 29,3%). I tak ovšem neprojde téměř každý čtvrtý automobil Kia Carnival na poprvé technickou kontrolou. Na předposledním místě se nachází vůz Hyundai Atos s kvótou závad ve výši 12,2%. Lépe dopadly vozy Fiat Doblo s 11,8% a Volvo XC 90 s 11,2%.
Auto Bild TÜV Report 2011, kategorie 2-3 letých aut, průměr kat. 5,5 % | ||||||
Pořadí | Výrobce a model | podíl aut s vážnou závadou | počet ujetých tisíc km | |||
1. | Toyota Prius | 2,2% | 43 | |||
2. | Porsche 911 | 2,3% | 33 | |||
2. | Toyota Auris | 2,3% | 37 | |||
2. | Mazda 2 | 2,3% | 33 | |||
5. | Smart ForTwo | 2,5% | 29 | |||
6. | VW Golf Plus | 2,6% | 43 | |||
7. | Ford Fusion | 2,7% | 34 | |||
7. | Suzuki SX4 | 2,7% | 40 | |||
9. | Toyota RAV4 | 2,8% | 49 | |||
9. | Toyota Corolla Verso | 2,8% | 49 | |||
11. | Mercedes-Benz třída C | 2,9% | 46 | |||
11. | Mazda 3 | 2,9% | 42 | |||
13. | Audi A3 | 3,3% | 53 | |||
13. | Honda Jazz | 3,3% | 34 | |||
15. | Mazda MX-5 | 3,4% | 31 | |||
15. | Toyota Avensis | 3,4% | 55 | |||
15. | Toyota Yaris | 3,4% | 36 | |||
18. | Mazda 6 | 3,5% | 53 | |||
19. | Porsche Boxster/Cayman | 3,6% | 33 | |||
20. | Audi TT | 3,7% | 41 | |||
20. | VW Eos | 3,7% | 41 | |||
22. | VW Golf | 3,8% | 50 | |||
22. | Opel Meriva | 3,8% | 36 | |||
24. | Opel Vectra | 4,0% | 66 | |||
24. | Kia Cee´d | 4,0% | 40 | |||
26. | Ford Mondeo | 4,1% | 53 | |||
26. | Ford Fiesta | 4,1% | 36 | |||
26. | Porsche Cayenne | 4,1% | 52 | |||
26. | Mazda 5 | 4,1% | 50 | |||
26. | Suzuki Swift | 4,1% | 36 | |||
31. | Audi A4 | 4,2% | 71 | |||
31. | Opel Astra | 4,2% | 51 | |||
31. | VW Touran | 4,2% | 64 | |||
34. | Mercedes-Benz třída B | 4,3% | 43 | |||
34. | Opel Tigra TwinTop | 4,3% | 32 | |||
34. | Nissan Note | 4,3% | 41 | |||
34. | Škoda Fabia | 4,3% | 34 | |||
34. | Toyota Aygo | 4,3% | 36 | |||
39. | BMW 7 | 4,4% | 69 | |||
39. | Ford Focus C-Max | 4,4% | 47 | |||
39. | Opel Corsa | 4,4% | 37 | |||
39. | Honda Civic | 4,4% | 44 | |||
39. | Suzuki Grand Vitara | 4,4% | 44 | |||
44. | Ford Focus | 4,5% | 53 | |||
44. | Opel Antara | 4,5% | 48 | |||
44. | Kia Rio | 4,5% | 42 | |||
47. | Audi A6 | 4,7% | 85 | |||
47. | BMW 1 | 4,7% | 47 | |||
47. | BMW 3 | 4,7% | 58 | |||
47. | Fiat Bravo | 4,7% | 35 | |||
47. | Mitsubishi Colt | 4,7% | 37 | |||
52. | Mercedes-Benz třída A | 4,8% | 38 | |||
53. | BMW Z4 | 4,9% | 37 | |||
53. | Mercedes-Benz SLK | 4,9% | 34 | |||
53. | Nissan Micra | 4,9% | 34 | |||
53. | Renault Modus | 4,9% | 35 | |||
53. | Seat Altea | 4,9% | 47 | |||
58. | Audi A8 | 5,0% | 85 | |||
58. | BMW X3 | 5,0% | 55 | |||
58. | Ford Galaxy/S-Max | 5,0% | 68 | |||
58. | Daihatsu Sirion | 5,0% | 35 | |||
62. | Citroën C1 | 5,1% | 42 | |||
63. | Opel Zafira | 5,2% | 58 | |||
63. | Honda CR-V | 5,2% | 48 | |||
63. | Renault Clio | 5,2% | 38 | |||
63. | Škoda Octavia | 5,2% | 68 | |||
67. | VW Passat | 5,3% | 88 | |||
67. | Peugeot 107 | 5,3% | 36 | |||
69. | Honda Accord | 5,5% | 50 | |||
69. | Seat Alhambra | 5,5% | 65 | |||
69. | Subaru Forester | 5,5% | 48 | |||
72. | Audi Q7 | 5,6% | 75 | |||
72. | Mini | 5,6% | 36 | |||
72. | Citroën C4 | 5,6% | 54 | |||
72. | Mitsubishi Outlander | 5,6% | 52 | |||
76. | Ford Ka | 5,7% | 34 | |||
76. | VW New Beetle | 5,7% | 35 | |||
76. | Hyundai Matrix | 5,7% | 38 | |||
76. | Seat Leon | 5,7% | 51 | |||
80. | Renault Scénic | 5,8% | 47 | |||
81. | VW Caddy Life | 5,9% | 60 | |||
81. | Škoda Roomster | 5,9% | 46 | |||
81. | Volvo S40/V50 | 5,9% | 68 | |||
84. | Opel Agila | 6,0% | 33 | |||
85. | VW Polo | 6,1% | 39 | |||
85. | Nissan X-Trail | 6,1% | 55 | |||
87. | Hyundai Getz | 6,3% | 36 | |||
88. | Chevrolet Aveo | 6,4% | 35 | |||
89. | Mercedes-benz CLK | 6,5% | 44 | |||
89. | Renault Twingo | 6,5% | 34 | |||
91. | Smart Forfour | 6,6% | 44 | |||
91. | VW Touareg | 6,6% | 66 | |||
93. | Mercedes-Benz třída E | 6,7% | 77 | |||
94. | VW Fox | 6,9% | 38 | |||
94. | Hyundai Tucson | 6,9% | 46 | |||
96. | VW Sharan | 7,0% | 73 | |||
97. | Mercedes-Benz třída M | 7,1% | 66 | |||
97. | Mercedes-Benz třída S | 7,1% | 72 | |||
99. | BMW 5 | 7,4% | 75 | |||
99. | Alfa Romeo 147 | 7,4% | 48 | |||
99. | Fiat Panda | 7,4% | 36 | |||
102. | Kia Picanto | 7,5% | 34 | |||
103. | Chevrolet Matiz | 7,8% | 34 | |||
104. | BMW X5 | 7,9% | 66 | |||
104. | Citroën C3 | 7,9% | 38 | |||
104. | Renault Mégane | 7,9% | 52 | |||
107. | Fiat Punto | 8,0% | 41 | |||
108. | Citroën Berlingo | 8,2% | 55 | |||
108. | Hyundai Santa Fe | 8,2% | 57 | |||
110. | Alfa Romeo 159 | 8,5% | 58 | |||
110. | Peugeot 1007 | 8,5% | 30 | |||
110. | Seat Ibiza/Cordoba | 8,5% | 41 | |||
113. | Peugeot 207 | 8,7% | 39 | |||
114. | Renault Laguna | 8,8% | 64 | |||
115. | Renault Kangoo | 8,9% | 47 | |||
116. | Citroën C4 | 9,0% | 48 | |||
117. | Kia Sorento | 9,2% | 55 | |||
118. | Volvo V70/XC70 | 9,3% | 81 | |||
119. | Peugeot 307 | 9,9% | 50 | |||
120. | Citroën C5 | 10,0% | 61 | |||
120. | Renault Espace | 10,0% | 67 | |||
122. | Citroën C2 | 10,1% | 38 | |||
123. | Dacia Logan | 11,0% | 48 | |||
123. | Peugeot 407 | 11,0% | 63 | |||
125. | Volvo XC90 | 11,2% | 73 | |||
126. | Fiat Doblo | 11,8% | 56 | |||
127. | Hyundai Atos | 12,2% | 31 | |||
128. | Kia Carnival | 23,8% | 58 |
Jak vznikla statistika Auto Bild TÜV Report 2011?
Německé technické kontroly prováděné organizací TÜV v jednotlivých spolkových zemích jsou každoročně cenným zdrojem informací o kvalitě vozového parku, který se pohybuje na německých silnicích.
Letošní žebříček čerpá z údajů sebraných v období 12 měsíců začínajícím v červenci roku 2009 a končícím červnem 2010. Statistika obsahuje jen ty modely, u nichž bylo provedeno dostatečné množství kontrol (více než 10.000) a mohou tak být srovnávány s ostatními (jde o statistickou významnost a srovnatelnost dat).
Celkem bylo do šetření zahrnuto 7.253.709 kontrol. Výsledkem každé z nich je protokol, obsahující lehké, vážné a nebezpečné závady. Jejich význam je obdobný jako u české STK. Vozidlo s lehkou závadou (to je ta, která neohrožuje bezpečnost provozu) dostává známku stvrzující způsobilost k provozu, vozidlo s vážnou závadou dostane známku až po odstranění závady a pokud máte automobil na kterém technici naleznou nebezpečnou závadu, po vlastní ose neodjedete.
Auto Bild TÜV Report 2011 hodnotí automobily pěti věkových kategorií. První z nich - automobily staré 2-3 roky - uvádíme v dnešním článku, další naleznete na news.auto.cz během následujících dnů.
Součástí žebříčku jsou průměrné počty najetých kilometrů daného modelu v dané věkové kategorii. Pochopitelně s rostoucím věkem kilometry přibývají a tím se také zvětšuje opotřebení a nutnost důkladnější údržby. Na druhou stranu výsledky podle TÜVu nenaznačují, že by byl počet ujetých kilometrů statisticky významným parametrem ovlivňujícím výsledky v rámci jedné věkové kategorie. Vozy z horní poloviny žebříčky mívají najeto v průměru stejný počet kilometrů jako vozy ze spodní poloviny žebříčku.