Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Toyota RAV4 čtvrté generace: První jízdní dojmy

Auto Tip Klassik
Diskuze (16)
Čtvrtá generace Toyoty RAV4 v sobě nese rukopis Akia Toyody. Šéf největší automobilky světa rád závodí a nová „ravka“ je překvapivě jezdivé, poctivé a festovní SUV.

Když pod Toyodovým vedením vzniklo skvostné kupé GT86, nenašel se snad nikdo, koho by tenhle nástroj řidičské zábavy neokouzlil. Ale že se sportovní geny přetaví i do DNA běžného SUV pro transport dětí do školky…?

Již minulá RAV4 byla na běžné „es-ú-véčko“ překvapivě jezdivé auto s přesným řízením a pohotovými reakcemi, které jste mohli docela rychle protáhnout po okresce. Jenže co z toho, když se v interiéru tísnily i běžné figury, zavazadelník stěží spolknul dětský kočárek a jeho víko se navíc otevíralo doprava…

Poučení se z chyb je jasné okamžitě po usednutí do interiéru, jemuž prospělo deseticentimetrové natažení rozvoru, jakož i třícentimetrové rozšíření karoserie. Vzdušná kabina překvapí hlavně prostorem vzadu – na kolena máte více místa než v Mazdě CX-5 i Volkswagenu Tiguan, opěradlo zadní lavice lze nastavovat. Vpředu chválíme rozměrná sedadla s dostatečně dlouhými sedáky i schopnou oporou v ramenou stejně jako další známku fortelnosti – dveřní madlo z velkého land cruiseru.

Natažení karoserie na 4,57 metru (+ 20,5 cm) prospělo zavazadelníku, naskládáte do něj 547 litrů! Navíc se už dveře vyklápějí klasicky nahoru (v nejvyšší výbavě dokonce elektricky) a ne po japonsku k chodníku. Jenom škoda, že zatím chybí alternativa rezervního kola, RAV4 dostanete jen s lepící sadou (importér ale na aplikaci alespoň dojezdového kola pracuje).

Toyoty bodují kvalitou mechaniky a interiéru, což poznáte už po krátké exkurzi vnitřního prostoru. Již prostřední výbava Active disponuje koženým obšitím přístrojové desky a výplní dveří, v sérii najdete například tempomat, parkovací kameru, mlhovky, automatickou duální klimatizaci nebo denní svícení diodami. Bixenony ale „ravka“ mít nemůže ani v nejvyšší specifikaci Style a v příplatcích tato jinde samozřejmá položka chybí. Vzhledem k ceně bychom si dovedli představit také propracovanější přístrojový štít, minimálně u turbodieselů citelně chybí teploměr motoru.

Toyota RAV4 2.2 D-4D AWD Style

K první jízdě usedáme do vrcholného turbodieselu v nejvyšší výbavě Style (kožené čalounění, elektrické ovládání sedadel, bezklíčkový vstup, xenony, 18“ litá kola…), tento motor ale koupíte i v základním Poweru za 686 900 Kč. Výkon 110 kW sice neohromí, ale 340 newtonmetrů se počítá, a i když jsou k dispozici až ve 2000/min, velký objem válců znamená plynulý zátah od volnoběhu. Pocitové dynamice můžete pomoci stiskem tlačítka Sport, které přiostří reakce plynu, ztuhne řízení a zároveň upraví rozdělení hnacího momentu pohonu 4x4: elektromagnetická spojka před zadním diferenciálem reguluje distribuci točivého momentu mezi přední a zadní kola v poměru 0:100 až 50:50, ve sportu jde však stále dozadu 10 % síly. Nechybí ani režim Lock, který zamkne elektromagnetickou spojku (50:50) až do rychlosti 40 km/h. Tuto funkci využijete na sněhu či v terénu, kde se RAV4 pohybuje jistě a je z ní dobře vidět díky vyššímu posazu. Spotřebu lze přitom udržet kolem 6 litrů nafty na 100 kilometrů.

Toyota RAV4 2.0 Valvematic AWD Active

Dvoulitrový benzin mile překvapil jemností a ochotou se vytáčet, trojku lze podržet až nad 150 km/h a ani dlouhé převody neznamenají přílišné trápení motoru. Lineární momentová křivka odráží propracované proměnné časování ventilů, a přestože se pružnost logicky nemůže měřit s turbodieselem, pro uvolněnou rodinnou jízdu benzinový motor naprosto stačí. Ba co více, jeho relaxovaný projev nám byl příjemnější, v zatáčkách netrpěla takto motorizovaná toyota na nedotáčivost a řazení šestistupňového manuálu probíhalo se strojovou přesností a lehčeji než u D-4D. Zvolit však můžete také bezestupňový automat Multidrive S (+ 40 000 Kč) se stejnou udávanou spotřebou 7,2 l na 100 km. My jsme v okolí Barcelony jezdili za 7,5 litru.

A jaké jsou naše první pocity z jezdění s Toyotou RAV4? Nepodbízí se cenou, základních 641 900 korun za benzinovou „čtyřkolku“ odráží objektivní přednosti a dává tušit poctivost spojenou se spolehlivostí značky. Investované peníze se navíc vrátí při prodeji ojetiny, která si díky úrovni a dobrému jménu značky drží cenu mnohem lépe než levnější korejská konkurence.

Plusy

  • Dojem robustnosti
  • Přesné a tuhé řízení
  • Konečně prostorná kabina
  • Velký zavazadelník, přístup
  • Stabilní podvozek, funkční 4x4

Minusy

  • Nelze s bixenony
  • Vyšší základní cena
  • Mdlá nabídka barev
  • Lacinější přístrojový štít bez teploměru

Auto Tip Klassik
Diskuze (16)
5. 3. 2013 10:55
Re: Osobní zkušenost
Toyota mne štve s tím modrým podsvícením. Snad nejhorší barva, jaká může být, a ke všemu každý display trochu jiný. Oni to snad dělají schválně.
5. 3. 2013 10:50
Re: Osobní zkušenost
Pod sedadly má výdechy kde kdo. Ale co takhle ze středové konzole a z B sloupku? V nižší střední snad nikdo nenabízí tří-, nebo čtyřzónovou klimatizaci, výdechy i tak potěší.
5. 3. 2013 00:14
Re: Srovnání s CX5
Mazdu má žena a je to opravdu velice příjemné auto. Automat řadí rychle, hladce a logicky. Motorizace je 2,2 D. Co se mi nelíbí - navigace. Složité ovládání, párování telefonu přes BT je nějak pomalé. Automatické světlomety někdy zmatkují. Jinak jde z mého pohledu o dokonalé auto ve své třídě.
4. 3. 2013 23:18
Re: Osobní zkušenost
Mluvím o větrání a topení na středovém tunelu, jestli máš rád v zimě spocený nohy a v létě zmrzlý prsty tak prosím...
I evropská nižší střední je má a mrzí mě, že japonci potřeby druhýho oddílu v autě nevnímají.
4. 3. 2013 22:19
Re: Osobní zkušenost
to iste by som skusil urobit u RAV4ky. lebo 3. generacia ich tiez ma pod sedadlami.