4.3. 2013 Auto Tip

Toyota RAV4 čtvrté generace: První jízdní dojmy

 

Čtvrtá generace Toyoty RAV4 v sobě nese rukopis Akia Toyody. Šéf největší automobilky světa rád závodí a nová „ravka“ je překvapivě jezdivé, poctivé a festovní SUV.

Když pod Toyodovým vedením vzniklo skvostné kupé GT86, nenašel se snad nikdo, koho by tenhle nástroj řidičské zábavy neokouzlil. Ale že se sportovní geny přetaví i do DNA běžného SUV pro transport dětí do školky…?

Již minulá RAV4 byla na běžné „es-ú-véčko“ překvapivě jezdivé auto s přesným řízením a pohotovými reakcemi, které jste mohli docela rychle protáhnout po okresce. Jenže co z toho, když se v interiéru tísnily i běžné figury, zavazadelník stěží spolknul dětský kočárek a jeho víko se navíc otevíralo doprava…

Poučení se z chyb je jasné okamžitě po usednutí do interiéru, jemuž prospělo deseticentimetrové natažení rozvoru, jakož i třícentimetrové rozšíření karoserie. Vzdušná kabina překvapí hlavně prostorem vzadu – na kolena máte více místa než v Mazdě CX-5 i Volkswagenu Tiguan, opěradlo zadní lavice lze nastavovat. Vpředu chválíme rozměrná sedadla s dostatečně dlouhými sedáky i schopnou oporou v ramenou stejně jako další známku fortelnosti – dveřní madlo z velkého land cruiseru.

Natažení karoserie na 4,57 metru (+ 20,5 cm) prospělo zavazadelníku, naskládáte do něj 547 litrů! Navíc se už dveře vyklápějí klasicky nahoru (v nejvyšší výbavě dokonce elektricky) a ne po japonsku k chodníku. Jenom škoda, že zatím chybí alternativa rezervního kola, RAV4 dostanete jen s lepící sadou (importér ale na aplikaci alespoň dojezdového kola pracuje).

Toyoty bodují kvalitou mechaniky a interiéru, což poznáte už po krátké exkurzi vnitřního prostoru. Již prostřední výbava Active disponuje koženým obšitím přístrojové desky a výplní dveří, v sérii najdete například tempomat, parkovací kameru, mlhovky, automatickou duální klimatizaci nebo denní svícení diodami. Bixenony ale „ravka“ mít nemůže ani v nejvyšší specifikaci Style a v příplatcích tato jinde samozřejmá položka chybí. Vzhledem k ceně bychom si dovedli představit také propracovanější přístrojový štít, minimálně u turbodieselů citelně chybí teploměr motoru.

Toyota RAV4 2.2 D-4D AWD Style

K první jízdě usedáme do vrcholného turbodieselu v nejvyšší výbavě Style (kožené čalounění, elektrické ovládání sedadel, bezklíčkový vstup, xenony, 18“ litá kola…), tento motor ale koupíte i v základním Poweru za 686 900 Kč. Výkon 110 kW sice neohromí, ale 340 newtonmetrů se počítá, a i když jsou k dispozici až ve 2000/min, velký objem válců znamená plynulý zátah od volnoběhu. Pocitové dynamice můžete pomoci stiskem tlačítka Sport, které přiostří reakce plynu, ztuhne řízení a zároveň upraví rozdělení hnacího momentu pohonu 4x4: elektromagnetická spojka před zadním diferenciálem reguluje distribuci točivého momentu mezi přední a zadní kola v poměru 0:100 až 50:50, ve sportu jde však stále dozadu 10 % síly. Nechybí ani režim Lock, který zamkne elektromagnetickou spojku (50:50) až do rychlosti 40 km/h. Tuto funkci využijete na sněhu či v terénu, kde se RAV4 pohybuje jistě a je z ní dobře vidět díky vyššímu posazu. Spotřebu lze přitom udržet kolem 6 litrů nafty na 100 kilometrů.

Toyota RAV4 2.0 Valvematic AWD Active

Dvoulitrový benzin mile překvapil jemností a ochotou se vytáčet, trojku lze podržet až nad 150 km/h a ani dlouhé převody neznamenají přílišné trápení motoru. Lineární momentová křivka odráží propracované proměnné časování ventilů, a přestože se pružnost logicky nemůže měřit s turbodieselem, pro uvolněnou rodinnou jízdu benzinový motor naprosto stačí. Ba co více, jeho relaxovaný projev nám byl příjemnější, v zatáčkách netrpěla takto motorizovaná toyota na nedotáčivost a řazení šestistupňového manuálu probíhalo se strojovou přesností a lehčeji než u D-4D. Zvolit však můžete také bezestupňový automat Multidrive S (+ 40 000 Kč) se stejnou udávanou spotřebou 7,2 l na 100 km. My jsme v okolí Barcelony jezdili za 7,5 litru.

A jaké jsou naše první pocity z jezdění s Toyotou RAV4? Nepodbízí se cenou, základních 641 900 korun za benzinovou „čtyřkolku“ odráží objektivní přednosti a dává tušit poctivost spojenou se spolehlivostí značky. Investované peníze se navíc vrátí při prodeji ojetiny, která si díky úrovni a dobrému jménu značky drží cenu mnohem lépe než levnější korejská konkurence.

Plusy

  • Dojem robustnosti
  • Přesné a tuhé řízení
  • Konečně prostorná kabina
  • Velký zavazadelník, přístup
  • Stabilní podvozek, funkční 4x4

Minusy

  • Nelze s bixenony
  • Vyšší základní cena
  • Mdlá nabídka barev
  • Lacinější přístrojový štít bez teploměru

Spolupracujeme s TipCars.com
Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy

Loterijní společnost Sazka koupila od skupiny Fortuna…

Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty

Ukrajinský parlament dnes přijal zákon, podle kterého…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 




Toyota RAV4 Selection: Více stylu a luxusu pro japonské SUV Toyota RAV4 Selection: Více stylu a luxusu pro japonské SUV

Toyota rozšíří nabídku modelu RAV4 o verzi Selection,…

Jízdní dojmy: Modernizovaná Toyota RAV4. SUVhybrid! Jízdní dojmy: Modernizovaná Toyota RAV4. SUVhybrid!

Leader hybridní techniky rozšiřuje nabídku o kompaktní…

 



 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Včera

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

Erbová má po Řepkovi chtít 22 milionů, jinak mu zakáže vídat syna

Erbová má po Řepkovi chtít 22 milionů, jinak mu…

Vlaďka Erbová (35), jejíž firma dluží 22 milionů, se prý situaci snaží řešit přes svého bývalého manžela Tomáše…

Dan Bárta bude podruhé otcem: Jeho manželka a mluvčí ČT je těhotná!

Dan Bárta bude podruhé otcem: Jeho manželka a mluvčí…

Zpěvák Dan Bárta (47) a jeho manželka Alžběta Plívová (33) se co nevidět stanou rodiči. Mluvčí České televize si…

 

iSport.cz

TOP 10 přestupů v Premier League: Mladý zázrak i tři trefy Chelsea

TOP 10 přestupů v Premier League: Mladý zázrak i tři…

Je po všem. Premier League zná svého mistra, pohárové zástupce pro příští sezonu i sestupující. Přichází tedy…

Lídr Gira musel na záchod, soupeři mu ujeli. Konec fair play, napsal König

Lídr Gira musel na záchod, soupeři mu ujeli. Konec…

Během více než dvou týdnů nedokázali ani ti nejlepší soupeři na Giru d'Italia dostat nečekaného lídra Toma…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…