4.3. 2013 Auto Tip

Toyota RAV4 čtvrté generace: První jízdní dojmy

 

Čtvrtá generace Toyoty RAV4 v sobě nese rukopis Akia Toyody. Šéf největší automobilky světa rád závodí a nová „ravka“ je překvapivě jezdivé, poctivé a festovní SUV.

Když pod Toyodovým vedením vzniklo skvostné kupé GT86, nenašel se snad nikdo, koho by tenhle nástroj řidičské zábavy neokouzlil. Ale že se sportovní geny přetaví i do DNA běžného SUV pro transport dětí do školky…?

Již minulá RAV4 byla na běžné „es-ú-véčko“ překvapivě jezdivé auto s přesným řízením a pohotovými reakcemi, které jste mohli docela rychle protáhnout po okresce. Jenže co z toho, když se v interiéru tísnily i běžné figury, zavazadelník stěží spolknul dětský kočárek a jeho víko se navíc otevíralo doprava…

Poučení se z chyb je jasné okamžitě po usednutí do interiéru, jemuž prospělo deseticentimetrové natažení rozvoru, jakož i třícentimetrové rozšíření karoserie. Vzdušná kabina překvapí hlavně prostorem vzadu – na kolena máte více místa než v Mazdě CX-5 i Volkswagenu Tiguan, opěradlo zadní lavice lze nastavovat. Vpředu chválíme rozměrná sedadla s dostatečně dlouhými sedáky i schopnou oporou v ramenou stejně jako další známku fortelnosti – dveřní madlo z velkého land cruiseru.

Natažení karoserie na 4,57 metru (+ 20,5 cm) prospělo zavazadelníku, naskládáte do něj 547 litrů! Navíc se už dveře vyklápějí klasicky nahoru (v nejvyšší výbavě dokonce elektricky) a ne po japonsku k chodníku. Jenom škoda, že zatím chybí alternativa rezervního kola, RAV4 dostanete jen s lepící sadou (importér ale na aplikaci alespoň dojezdového kola pracuje).

Toyoty bodují kvalitou mechaniky a interiéru, což poznáte už po krátké exkurzi vnitřního prostoru. Již prostřední výbava Active disponuje koženým obšitím přístrojové desky a výplní dveří, v sérii najdete například tempomat, parkovací kameru, mlhovky, automatickou duální klimatizaci nebo denní svícení diodami. Bixenony ale „ravka“ mít nemůže ani v nejvyšší specifikaci Style a v příplatcích tato jinde samozřejmá položka chybí. Vzhledem k ceně bychom si dovedli představit také propracovanější přístrojový štít, minimálně u turbodieselů citelně chybí teploměr motoru.

Toyota RAV4 2.2 D-4D AWD Style

K první jízdě usedáme do vrcholného turbodieselu v nejvyšší výbavě Style (kožené čalounění, elektrické ovládání sedadel, bezklíčkový vstup, xenony, 18“ litá kola…), tento motor ale koupíte i v základním Poweru za 686 900 Kč. Výkon 110 kW sice neohromí, ale 340 newtonmetrů se počítá, a i když jsou k dispozici až ve 2000/min, velký objem válců znamená plynulý zátah od volnoběhu. Pocitové dynamice můžete pomoci stiskem tlačítka Sport, které přiostří reakce plynu, ztuhne řízení a zároveň upraví rozdělení hnacího momentu pohonu 4x4: elektromagnetická spojka před zadním diferenciálem reguluje distribuci točivého momentu mezi přední a zadní kola v poměru 0:100 až 50:50, ve sportu jde však stále dozadu 10 % síly. Nechybí ani režim Lock, který zamkne elektromagnetickou spojku (50:50) až do rychlosti 40 km/h. Tuto funkci využijete na sněhu či v terénu, kde se RAV4 pohybuje jistě a je z ní dobře vidět díky vyššímu posazu. Spotřebu lze přitom udržet kolem 6 litrů nafty na 100 kilometrů.

Toyota RAV4 2.0 Valvematic AWD Active

Dvoulitrový benzin mile překvapil jemností a ochotou se vytáčet, trojku lze podržet až nad 150 km/h a ani dlouhé převody neznamenají přílišné trápení motoru. Lineární momentová křivka odráží propracované proměnné časování ventilů, a přestože se pružnost logicky nemůže měřit s turbodieselem, pro uvolněnou rodinnou jízdu benzinový motor naprosto stačí. Ba co více, jeho relaxovaný projev nám byl příjemnější, v zatáčkách netrpěla takto motorizovaná toyota na nedotáčivost a řazení šestistupňového manuálu probíhalo se strojovou přesností a lehčeji než u D-4D. Zvolit však můžete také bezestupňový automat Multidrive S (+ 40 000 Kč) se stejnou udávanou spotřebou 7,2 l na 100 km. My jsme v okolí Barcelony jezdili za 7,5 litru.

A jaké jsou naše první pocity z jezdění s Toyotou RAV4? Nepodbízí se cenou, základních 641 900 korun za benzinovou „čtyřkolku“ odráží objektivní přednosti a dává tušit poctivost spojenou se spolehlivostí značky. Investované peníze se navíc vrátí při prodeji ojetiny, která si díky úrovni a dobrému jménu značky drží cenu mnohem lépe než levnější korejská konkurence.

Plusy

  • Dojem robustnosti
  • Přesné a tuhé řízení
  • Konečně prostorná kabina
  • Velký zavazadelník, přístup
  • Stabilní podvozek, funkční 4x4

Minusy

  • Nelze s bixenony
  • Vyšší základní cena
  • Mdlá nabídka barev
  • Lacinější přístrojový štít bez teploměru

Spolupracujeme s TipCars.com
Kreml: Díky varování od CIA jsme zmařili atentát v Petrohradu Kreml: Díky varování od CIA jsme zmařili atentát v Petrohradu

Teroristé plánovali útok na Kazaňskou katedrálu v…

Obchodníci hlásí skokový nárůst tržeb, Češi zahltili nákupní centra Obchodníci hlásí skokový nárůst tržeb, Češi zahltili nákupní centra

Tržby tuzemských obchodníků o třetím adventním víkendu…

Klaus a Zeman nás mentálně zdevastovali úplně stejně jako Husák a Jakeš, tvrdí Biler Klaus a Zeman nás mentálně zdevastovali úplně stejně jako Husák a Jakeš, tvrdí Biler

V čem spočívá zmar naší současné společenské a politické…

Američané vyčtou Číně její ekonomickou agresi, píší Financial Times Američané vyčtou Číně její ekonomickou agresi, píší Financial Times

Nová bezpečnostní strategie, kterou se v pondělí chystají…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je 10 nejlepších motorů roku 2018. Downsizing nečekejte, přeplňování ano Toto je 10 nejlepších motorů roku 2018. Downsizing nečekejte, přeplňování ano

Wards Auto vyhlašuje anketu Motor roku už více než dvacet…

VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru VW Arteon dostane třílitr VR6 Turbo! Bude mít 400 koní, porazí i Panameru

Nový šestiválec vůz posune na úplně novou úroveň.…

 



Toyota RAV4 Selection: Více stylu a luxusu pro japonské SUV Toyota RAV4 Selection: Více stylu a luxusu pro japonské SUV

Toyota rozšíří nabídku modelu RAV4 o verzi Selection,…

Jízdní dojmy: Modernizovaná Toyota RAV4. SUVhybrid! Jízdní dojmy: Modernizovaná Toyota RAV4. SUVhybrid!

Leader hybridní techniky rozšiřuje nabídku o kompaktní…

 



 
Rallye Dakar 2018: Češi pátí nejpočetnější

Rallye Dakar 2018: Češi pátí nejpočetnější

Dnes 17:21

Šestatřicet českých účastníků představuje pátou nejpočetnější národnostní účast na čtyřicátém ročníku slavné maratónské soutěže. Celkem je přihlášeno 525 startujících ze 46 zemí pěti světových kontinentů.




Blesk.cz

V Letech vraždili Romy Češi. Novorozeňata dávali do kádě s vodou, říká aktivista

V Letech vraždili Romy Češi. Novorozeňata dávali do…

„Ono se mluví hlavně o židech a o Osvětimi. Ale že tady byl na území Československa tábor pro Romy, který vedli…

Plochu vzdáleného počítače můžete ovládat přes web, Google k tomu spustil nový nástroj

Plochu vzdáleného počítače můžete ovládat přes web,…

Společně s oznámením ukončení podpory aplikací pro Chrome přichází Google s náhradou vzdálené plochy, která byla…

 

iSport.cz

Wimbledon chystá tvrdá opatření: Nastoupíš zraněný a vzdáš? Zaplatíš!

Wimbledon chystá tvrdá opatření: Nastoupíš zraněný a…

Nastoupit k prvnímu zápasu, odehrát dva tři gamy, skrečovat a na účet si připsat příjemnou částku téměř jeden…

Paráda na Channel One Cupu! Češi vyhráli i potřetí, silné Švédy složili 4:1

Paráda na Channel One Cupu! Češi vyhráli i potřetí,…

Čeští hokejisté porazili ve svém závěrečném vystoupení na Channel One Cupu v Moskvě Švédsko 4:1 a na turnaji…

 

Reflex.cz

Volby v Katalánsku mohou podle průzkumů vyhrát separatistické strany, ale nemusí mít většinu

Volby v Katalánsku mohou podle průzkumů vyhrát…

Předvolební průzkumy se v mnoha zemích světa mýlily, proto je potřebné brát i poslední výsledky v ostře…

Utekl z Osvětimi v džípu esesáků, bojoval po boku generála Sikorského. Zemřel polský hrdina Kazimierz Piechowski

Utekl z Osvětimi v džípu esesáků, bojoval po boku…

Narodil se v roce 1919 v polském městě Rajkowy. Tehdy ještě nikdo z tohoto malého polského městečka netušil, že…