reklama


Toyota Yaris 1,4 D-4D - evropská cesta

Toyota Yaris 1,4 D-4D - evropská cesta

 
 

I když vyspělé zážehové motory s vysokým výkonem a nízkou spotřebou jsou již léta v nejmenších Toyotách standardem, Evropa stále vehementněji žádá přeplňovaný diesel.

Pro Toyotu je starý kontinent důležitým a vysoce růstovým trhem a tak se malý čtyřválec usadil i pod kapotou současného Yarisu.

V posledních dvanácti měsících jsme se s novým „malýmvelkým“ Yarisem potkali již dvakrát a proto jsme se při třetím setkání zaměřili na sbírání dojmů a zkušeností z jízdy s malým vznětovým čtyřválcem pod kapotou druhé nejmenší Toyoty.

Sportovec v civilu

obrázek [300 x 220] Jediný dieselový motor v nabídce modelové řady Yaris je současně nejsilnější civilní alternativou vyspělým benzinovým jednotkám 1,0 VVT-i (51 kW) a 1,3 VVT-i (64 kW). I když jej Toyota prodává pod označením 1,4 D-4D, jeho zdvihový objem dosahuje jen k 1364 cm3 a bohužel tak jen o několik cm3 překračuje meze pro populární sazbu povinného ručení. Moderní agregát s přímým vstřikováním a systémem common-rail má nejvyšší výkon 66 kW při 3800 ot./min a točivý moment vrcholí hodnotou 190 Nm mezi 1800 a 3000 ot./min.

V praxi se motor projevuje potřebou krátkého žhavení i při teplotách nad bodem mrazu. Následuje start a pak velmi dobře utlumený zvuk čtyřválce, provázený minimálními a snadno přehlédnutelnými vibracemi. Při akceleraci z nízkých otáček do vysokých se projev motoru vyznačuje plynulostí růstu točivého momentu, žádná překvapení ve formě náhlé akcelerace v určitém místě momentové křivky nečekejte.

obrázek [300 x 209] S dieselovým Yarisem lze jezdit velmi svižně, neboť jde o druhou nejdynamičtější verzi hned po sportovním Yarisu TS. Toto zařazení dokumentuje hodnota výrobce v kolonce zrychlení z 0 na 100 km/h kde stojí 10,7 s. Tento model Toyoty dokáže na dálnici snadno držet krok s vozy o jednu až dvě třídy většími a bez velkých potíží hbitě zrychluje až k rychlosti 150 km/h. Na dálnici bude motor po většinu času pracovat v okolí rychlosti 130 km/h s otáčkami kolem 3000 ot./min

Spotřeba a cena

Spotřeba paliva je v průměru praktického života vyšší než hodnota získaná laboratorními testy (kombinovaný režim 4,5 l/100 km). Při snaze o minimální spotřebu paliva jsme dosáhli hodnoty 4,3 l/100 km, realitě je ale bližší průměr o litr vyšší. Rychlá jízda na dálnici v rámci českých limitů představuje odběr 6,4 l/100 km a ve městě se za žádných okolností nedostanete přes sedm litrů.

U Toyoty asi o vysokých kvalitách vznětového Yarise vědí a tak jej náležitě ocenili. I to je cesta jak přesvědčit racionálně uvažující zákazníky ke koupi kvalitních a úsporných benzinových motorů. Příplatek proti silnějšímu čtyřválci 1,3 VVT-i totiž v případě vznětového motoru činí celých 55.000,-Kč, což v kombinaci s vyšší sazbou povinného ručení bude na trhu znevýhodňovat diesel proti benzinu.

Yaris potřetí

obrázek [300 x 240] Třetí týden se třetím testovaným Yarisem odhalil, že karoserie se pravděpodobně pod tíhou vznětového osmiventilového turbodieselu při přejezdu nerovností mírně kroutí, což se projevuje občasným povrzáváním. Pochválit je třeba do třetice perfektně sladěné charakteristiky ovládacích sil, precizní chod všech tlačítek a otočných ovladačů v interiéru a snadnou orientaci při ovládání vozu v městském provozu nebo při parkování. Snadno si zvyknete na množství odkládacích prostor, někteří řidiči budou naříkat nad jednoduše tvarovanými sedadly a krátkými sedáky vzadu, nemožností výškově nastavovat sedadlo řidiče a podélně volant (obě až od drahých výbav Sol a Lux).

Nestandardní světelný displej je kontroverzním prvkem, který si buď zamilujete nebo si malou Toyotu kvůli němu nikdy nekoupíte. Krátká karoserie je uvnitř neuvěřitelně efektivně uspořádaná a mistrně umazává délkový handicap, kterým Yaris papírově trpí ve srovnání s největšími zástupci moderních malých vozů. Vyšší stavba a tomu odpovídající umístění a konstrukce sedadel umožnila nabídnout uvnitř vozu srovnatelný prostor jako v podstatně větších vozech. Jezdíte-li často po městě, bude pro vás čtvrtmetrový rozdíl v celkové délce na Grande Punta, 207, Clia nebo Fabie, cenným plusem, zejména při parkování.

obrázek [300 x 354] Variabilita zadních sedadel, která lze posunovat v rozsahu 150 mm a pochopitelně také sklápět, je v této rozměrové kategorii unikátní. Dvojité dno zavazadlového prostoru se zasloužilo o vyrovnání plochy po sklopení opěradel do jedné roviny.

Důležitým argumentem pro Toyotu Yaris je vysoká míra pasivní bezpečnosti. Euro NCAP udělila malé Toyotě 35 bodů a tedy pět hvězd. Ve třídě unikátní je možnost pořídit kolenní airbag pro řidiče, na českém trhu je však spolu s hlavovými airbagy dostupný jen v nejvyšších a málo prodávaných výbavách atakujících nebo překračujících čtyřsettisícovou cenu.

Související články:

První cena vozu279.900,-Kč (1.0 VVT-i (50 kW), 5D Base)
První cena vozu s testovanou motorizací374.900,-Kč (1,4 D-4D (66 kW), 5D Terra)
Základní cena testovaného vozu374.900,-Kč (1,4 D-4D (66 kW), 5D Terra)
Cena testovaného vozu vč. příplatků384.900,-Kč (1,4 D-4D (66 kW), 5D Terra)

Plusy

  • tichý a silný motor
  • špičkové využití obestavěného prostoru
  • množství odkládacích prostor a variabilní zavazadelník
  • precizní ovládání
  • čitelné a bezpečné jízdní vlastnosti

Minusy:

  • vysoký příplatek za diesel
  • chybějící výšková nastavitelnost sedačky řidiče a nedostupné podélné nastavení volantu
  • nepohodlné zadní sedačky
  • vysoká nakládací hrana a nízko se vyklápějící dveře zavazadelníku
  • tlustý A-sloupek v zorném poli řidiče
Spolupracujeme s TipCars.com

Toyota Yaris 1,4 D-4D

Cena v základní výbavě: 374 900 Kč Cena v testované výbavě: 384 900 Kč

Základní výbava:airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, ABS+EBD+BA, imobilizér, posilovač řízení, výškově nastavitelný sloupek řízení, vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná, zadní sedadlo dělené, sklopné a posuvné, sytém Easy Flat, palubní počítač, rádio s CD + 4 repro, ISOFIX, centrální zamykání dveří s dálkovým ovládáním

Výbava testovaného vozu:metalický lak (+10.000,-)

Počet odběratelů plynu klesá už sedm let v řadě, zvrat nepřinesly ani dotace Počet odběratelů plynu klesá už sedm let v řadě, zvrat nepřinesly ani dotace

Stát dotuje přechod domácností na vytápění plynem, ale…

Ministerstvo pro místní rozvoj dá na opravy silnic 10 miliard Ministerstvo pro místní rozvoj dá na opravy silnic 10 miliard

Ministerstvo pro místní rozvoj má na rekonstrukci a…

Maďarské banky se loni vrátily k zisku Maďarské banky se loni vrátily k zisku

Maďarské banky se loni vrátily k zisku, celkem 111 bank…

Komentář Bohumila Pečinky: Sobotka aneb Příběh muže bez názoru Komentář Bohumila Pečinky: Sobotka aneb Příběh muže bez názoru

Kdyby politika byla obor na úrovni matematiky, musel by…

 
Technické údaje
Motor Toyota Yaris 1,4 D-4D
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1364
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 66 / 3800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 190 / 1800 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.4 / 4 / 4.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 272 / 1183
Objem nádrže (l):42
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1130 / 395
Rozměr pneu:185/60 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3750
b) šířka (mm): 1695
c) výška (mm): 1530
d) rozvor (mm): 2460
e) rozchod vpředu (mm): 1480
f) rozchod vzadu (mm): 1470
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1390
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 540
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Toyota Yaris 1,4 D-4D
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 10
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 10
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 10
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,20
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Cyklistku obtěžovali muži v dodávce. Neuvěříte, jak se jim pomstila! Cyklistku obtěžovali muži v dodávce. Neuvěříte, jak se jim pomstila!

Motorkář ve Velké Británii natočil konflikt mezi…

První snímky Škody Rapid po faceliftu: V porovnání s octavií se mění decentně První snímky Škody Rapid po faceliftu: V porovnání s octavií se mění decentně

Modernizované provedení obou verzí rapidu si zákazníci…

 




Ostrá Toyota Yaris se ukáže už v Ženevě, bude mít přes 210 koní Ostrá Toyota Yaris se ukáže už v Ženevě, bude mít přes 210 koní

Ostrá verze malého modelu Yaris je oslavou návratu Toyoty…

Potvrzeno: Toyota se v roce 2017 vrátí do WRC s Yarisem Potvrzeno: Toyota se v roce 2017 vrátí do WRC s Yarisem

Toyota opustila svět rallye na konci devadesátých let.…

 



 
Poprvé za volantem Seatu Leon Cupra 300. Golf R má problém!

Poprvé za volantem Seatu Leon Cupra 300. Golf R má problém!

Dnes 12:50

VW Golf R jsme vždy považovali za skvělého univerzála, který zaujal v různých situacích. Z koncernové stáje ale přijíždí auto, které nabízí to samé, ale s výrazně nižší cenovkou!




Blesk.cz

Karlín se těší na masopust: Kdo si nestihne koupit masku, vyrobí ji na místě

Karlín se těší na masopust: Kdo si nestihne koupit…

Karlín už netrpělivě vyhlíží další ročník tradičního masopustního veselí. Masky, ohnivá show, průvody lidí v…

Vichřice způsobila kalamitu. Stovky domácností jsou odříznuté od elektřiny

Vichřice způsobila kalamitu. Stovky domácností jsou…

Energetici vyhlásili na Šumpersku kvůli velkému množství poruch na vedení kalamitní stav. Na odstraňování poruch…

 

iSport.cz

Gáboríkův otec vrací úder: Marián že na mladé kašle? Libu jsem tu neviděl

Gáboríkův otec vrací úder: Marián že na mladé kašle?…

U východních sousedů to pěkně jiskří, rozhovor Igora Liby pro iSport.cz spustil pořádnou přestřelku. Někdejší…

Pulkrab skončil v krvi. Fotbal je pro slečinky, napsal útočník Sparty

Pulkrab skončil v krvi. Fotbal je pro slečinky,…

Na tenhle dvojzápas budou chtít fotbalisté Sparty rychle zapomenout. Nejenže prohráli v Evropské lize na půdě…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: I šumavské dítě je součást ekosystému

Václav Klaus ml.: I šumavské dítě je součást ekosystému

Druhým dílem pokračuje nová pravidelná rubrika, ve které na aktuální otázky odpovídá Václav Klaus ml.

Troufli byste si sem autem? Podívejte se na 12 nejnebezpečnějších silnic světa

Troufli byste si sem autem? Podívejte se na 12…

Obklopují je úžasné scenérie, jsou rájem fotografů z celého světa a postrachem řidičů, kteří na nich musí…

 
 
reklama