Toyota Yaris 1,4 D-4D - evropská cesta

Toyota Yaris 1,4 D-4D - evropská cesta

 
 

I když vyspělé zážehové motory s vysokým výkonem a nízkou spotřebou jsou již léta v nejmenších Toyotách standardem, Evropa stále vehementněji žádá přeplňovaný diesel.

Pro Toyotu je starý kontinent důležitým a vysoce růstovým trhem a tak se malý čtyřválec usadil i pod kapotou současného Yarisu.

V posledních dvanácti měsících jsme se s novým „malýmvelkým“ Yarisem potkali již dvakrát a proto jsme se při třetím setkání zaměřili na sbírání dojmů a zkušeností z jízdy s malým vznětovým čtyřválcem pod kapotou druhé nejmenší Toyoty.

Sportovec v civilu

obrázek [300 x 220] Jediný dieselový motor v nabídce modelové řady Yaris je současně nejsilnější civilní alternativou vyspělým benzinovým jednotkám 1,0 VVT-i (51 kW) a 1,3 VVT-i (64 kW). I když jej Toyota prodává pod označením 1,4 D-4D, jeho zdvihový objem dosahuje jen k 1364 cm3 a bohužel tak jen o několik cm3 překračuje meze pro populární sazbu povinného ručení. Moderní agregát s přímým vstřikováním a systémem common-rail má nejvyšší výkon 66 kW při 3800 ot./min a točivý moment vrcholí hodnotou 190 Nm mezi 1800 a 3000 ot./min.

V praxi se motor projevuje potřebou krátkého žhavení i při teplotách nad bodem mrazu. Následuje start a pak velmi dobře utlumený zvuk čtyřválce, provázený minimálními a snadno přehlédnutelnými vibracemi. Při akceleraci z nízkých otáček do vysokých se projev motoru vyznačuje plynulostí růstu točivého momentu, žádná překvapení ve formě náhlé akcelerace v určitém místě momentové křivky nečekejte.

obrázek [300 x 209] S dieselovým Yarisem lze jezdit velmi svižně, neboť jde o druhou nejdynamičtější verzi hned po sportovním Yarisu TS. Toto zařazení dokumentuje hodnota výrobce v kolonce zrychlení z 0 na 100 km/h kde stojí 10,7 s. Tento model Toyoty dokáže na dálnici snadno držet krok s vozy o jednu až dvě třídy většími a bez velkých potíží hbitě zrychluje až k rychlosti 150 km/h. Na dálnici bude motor po většinu času pracovat v okolí rychlosti 130 km/h s otáčkami kolem 3000 ot./min

Spotřeba a cena

Spotřeba paliva je v průměru praktického života vyšší než hodnota získaná laboratorními testy (kombinovaný režim 4,5 l/100 km). Při snaze o minimální spotřebu paliva jsme dosáhli hodnoty 4,3 l/100 km, realitě je ale bližší průměr o litr vyšší. Rychlá jízda na dálnici v rámci českých limitů představuje odběr 6,4 l/100 km a ve městě se za žádných okolností nedostanete přes sedm litrů.

U Toyoty asi o vysokých kvalitách vznětového Yarise vědí a tak jej náležitě ocenili. I to je cesta jak přesvědčit racionálně uvažující zákazníky ke koupi kvalitních a úsporných benzinových motorů. Příplatek proti silnějšímu čtyřválci 1,3 VVT-i totiž v případě vznětového motoru činí celých 55.000,-Kč, což v kombinaci s vyšší sazbou povinného ručení bude na trhu znevýhodňovat diesel proti benzinu.

Yaris potřetí

obrázek [300 x 240] Třetí týden se třetím testovaným Yarisem odhalil, že karoserie se pravděpodobně pod tíhou vznětového osmiventilového turbodieselu při přejezdu nerovností mírně kroutí, což se projevuje občasným povrzáváním. Pochválit je třeba do třetice perfektně sladěné charakteristiky ovládacích sil, precizní chod všech tlačítek a otočných ovladačů v interiéru a snadnou orientaci při ovládání vozu v městském provozu nebo při parkování. Snadno si zvyknete na množství odkládacích prostor, někteří řidiči budou naříkat nad jednoduše tvarovanými sedadly a krátkými sedáky vzadu, nemožností výškově nastavovat sedadlo řidiče a podélně volant (obě až od drahých výbav Sol a Lux).

Nestandardní světelný displej je kontroverzním prvkem, který si buď zamilujete nebo si malou Toyotu kvůli němu nikdy nekoupíte. Krátká karoserie je uvnitř neuvěřitelně efektivně uspořádaná a mistrně umazává délkový handicap, kterým Yaris papírově trpí ve srovnání s největšími zástupci moderních malých vozů. Vyšší stavba a tomu odpovídající umístění a konstrukce sedadel umožnila nabídnout uvnitř vozu srovnatelný prostor jako v podstatně větších vozech. Jezdíte-li často po městě, bude pro vás čtvrtmetrový rozdíl v celkové délce na Grande Punta, 207, Clia nebo Fabie, cenným plusem, zejména při parkování.

obrázek [300 x 354] Variabilita zadních sedadel, která lze posunovat v rozsahu 150 mm a pochopitelně také sklápět, je v této rozměrové kategorii unikátní. Dvojité dno zavazadlového prostoru se zasloužilo o vyrovnání plochy po sklopení opěradel do jedné roviny.

Důležitým argumentem pro Toyotu Yaris je vysoká míra pasivní bezpečnosti. Euro NCAP udělila malé Toyotě 35 bodů a tedy pět hvězd. Ve třídě unikátní je možnost pořídit kolenní airbag pro řidiče, na českém trhu je však spolu s hlavovými airbagy dostupný jen v nejvyšších a málo prodávaných výbavách atakujících nebo překračujících čtyřsettisícovou cenu.

Související články:

První cena vozu279.900,-Kč (1.0 VVT-i (50 kW), 5D Base)
První cena vozu s testovanou motorizací374.900,-Kč (1,4 D-4D (66 kW), 5D Terra)
Základní cena testovaného vozu374.900,-Kč (1,4 D-4D (66 kW), 5D Terra)
Cena testovaného vozu vč. příplatků384.900,-Kč (1,4 D-4D (66 kW), 5D Terra)

Plusy

  • tichý a silný motor
  • špičkové využití obestavěného prostoru
  • množství odkládacích prostor a variabilní zavazadelník
  • precizní ovládání
  • čitelné a bezpečné jízdní vlastnosti

Minusy:

  • vysoký příplatek za diesel
  • chybějící výšková nastavitelnost sedačky řidiče a nedostupné podélné nastavení volantu
  • nepohodlné zadní sedačky
  • vysoká nakládací hrana a nízko se vyklápějící dveře zavazadelníku
  • tlustý A-sloupek v zorném poli řidiče
Spolupracujeme s TipCars.com

Toyota Yaris 1,4 D-4D

Cena v základní výbavě: 374 900 Kč Cena v testované výbavě: 384 900 Kč

Základní výbava:airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, ABS+EBD+BA, imobilizér, posilovač řízení, výškově nastavitelný sloupek řízení, vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná, zadní sedadlo dělené, sklopné a posuvné, sytém Easy Flat, palubní počítač, rádio s CD + 4 repro, ISOFIX, centrální zamykání dveří s dálkovým ovládáním

Výbava testovaného vozu:metalický lak (+10.000,-)

Český pracovní trh je pro firmy nejatraktivnější z okolí Český pracovní trh je pro firmy nejatraktivnější z okolí

V Česku je velký potenciál pro zřizování vývojových…

Trumpův republikánský favorit ve volbách do Senátu propadl Trumpův republikánský favorit ve volbách do Senátu propadl

V ostře sledovaných doplňovacích volbách do Senátu USA v…

Zápisník Dušana Kütnera: Rozum občas zvítězí Zápisník Dušana Kütnera: Rozum občas zvítězí

Dobrá zpráva pro příznivce vyvěšování vlajek Tibetu a…

Babišova vláda rozhodne, nakolik změkčí EET Babišova vláda rozhodne, nakolik změkčí EET

Členové příštího kabinetu se neshodují, kterým…

 
Technické údaje
Motor Toyota Yaris 1,4 D-4D
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1364
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 66 / 3800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 190 / 1800 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.4 / 4 / 4.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 272 / 1183
Objem nádrže (l):42
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1130 / 395
Rozměr pneu:185/60 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3750
b) šířka (mm): 1695
c) výška (mm): 1530
d) rozvor (mm): 2460
e) rozchod vpředu (mm): 1480
f) rozchod vzadu (mm): 1470
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1390
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 540
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Toyota Yaris 1,4 D-4D
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 10
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 10
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 10
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,20
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku! Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku!

Může se Škoda 130L spojit s Audi TT? Takovou otázku si…

 



Ojetá Toyota Yaris II (P9): Skvělé auto ještě lepší? Ojetá Toyota Yaris II (P9): Skvělé auto ještě lepší?

Původní yaris z roku 1999 byl trefou do černého.…

Ojetá Toyota Yaris 1.0 VVT-i: Spolehlivost na prvním místě Ojetá Toyota Yaris 1.0 VVT-i: Spolehlivost na prvním místě

Toyoty jsou obecně vyhlášené svojí spolehlivostí. Ne…

 



 
Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Včera

V dnešní uspěchané době řidiči často zapomínají na základní pravidlo v silničním provozu na pozemních komunikacích, jímž je pravidlo pravé ruky, resp. přednost zprava.




Blesk.cz

Merkelová navštívila vánoční trhy, na kterých zemřela i Češka Naďa. Přišla tam rok po teroru

Merkelová navštívila vánoční trhy, na kterých…

Týden před prvním výročím teroristického útoku v Berlíně navštívila dnes večer kancléřka Angela Merkelová…

Odvrácená tvář Karibiku: Moře kolem poklidných ostrovů pohltily lidské odpadky

Odvrácená tvář Karibiku: Moře kolem poklidných…

Tohle je opravdu děsivé! Fotografka zachytila nechutnou záplavu lidského odpadu, která doslova pozřela moře…

 

iSport.cz

Vrána načal výhru nad Coloradem, Calgary bez Jágra v Minnesotě padlo

Vrána načal výhru nad Coloradem, Calgary bez Jágra v…

Hokejový útočník Jakub Vrána přispěl svým devátým gólem sezony k výhře Washingtonu 5:2 nad Coloradem. Další Češi…

Volba šéfa fotbalu: Malík se stal předsedou, uspěli opět Berbr a Zlámal

Volba šéfa fotbalu: Malík se stal předsedou, uspěli…

Novým šéfem českého fotbalu se stal Martin Malík. Již v 1. kole ho zvolili delegáti na mimořádné valné hromadě,…

 

Reflex.cz

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není vhodný pro děti

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není…

Diplomat Pavel Fischer by se jako prezident nebál bouchnout do stolu. Miloš Zeman je podle něj málo aktivní.…

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa: Námi nastavený model je modelem pro EU

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa:…

Po 19 letech přijel v pondělí do Prahy někdejší několikanásobný slovenský premiér Vladimír Mečiar. Ten je…