Toyota Yaris 1,4 D-4D - evropská cesta

Toyota Yaris 1,4 D-4D - evropská cesta

 
 

I když vyspělé zážehové motory s vysokým výkonem a nízkou spotřebou jsou již léta v nejmenších Toyotách standardem, Evropa stále vehementněji žádá přeplňovaný diesel.

Pro Toyotu je starý kontinent důležitým a vysoce růstovým trhem a tak se malý čtyřválec usadil i pod kapotou současného Yarisu.

V posledních dvanácti měsících jsme se s novým „malýmvelkým“ Yarisem potkali již dvakrát a proto jsme se při třetím setkání zaměřili na sbírání dojmů a zkušeností z jízdy s malým vznětovým čtyřválcem pod kapotou druhé nejmenší Toyoty.

Sportovec v civilu

obrázek [300 x 220] Jediný dieselový motor v nabídce modelové řady Yaris je současně nejsilnější civilní alternativou vyspělým benzinovým jednotkám 1,0 VVT-i (51 kW) a 1,3 VVT-i (64 kW). I když jej Toyota prodává pod označením 1,4 D-4D, jeho zdvihový objem dosahuje jen k 1364 cm3 a bohužel tak jen o několik cm3 překračuje meze pro populární sazbu povinného ručení. Moderní agregát s přímým vstřikováním a systémem common-rail má nejvyšší výkon 66 kW při 3800 ot./min a točivý moment vrcholí hodnotou 190 Nm mezi 1800 a 3000 ot./min.

V praxi se motor projevuje potřebou krátkého žhavení i při teplotách nad bodem mrazu. Následuje start a pak velmi dobře utlumený zvuk čtyřválce, provázený minimálními a snadno přehlédnutelnými vibracemi. Při akceleraci z nízkých otáček do vysokých se projev motoru vyznačuje plynulostí růstu točivého momentu, žádná překvapení ve formě náhlé akcelerace v určitém místě momentové křivky nečekejte.

obrázek [300 x 209] S dieselovým Yarisem lze jezdit velmi svižně, neboť jde o druhou nejdynamičtější verzi hned po sportovním Yarisu TS. Toto zařazení dokumentuje hodnota výrobce v kolonce zrychlení z 0 na 100 km/h kde stojí 10,7 s. Tento model Toyoty dokáže na dálnici snadno držet krok s vozy o jednu až dvě třídy většími a bez velkých potíží hbitě zrychluje až k rychlosti 150 km/h. Na dálnici bude motor po většinu času pracovat v okolí rychlosti 130 km/h s otáčkami kolem 3000 ot./min

Spotřeba a cena

Spotřeba paliva je v průměru praktického života vyšší než hodnota získaná laboratorními testy (kombinovaný režim 4,5 l/100 km). Při snaze o minimální spotřebu paliva jsme dosáhli hodnoty 4,3 l/100 km, realitě je ale bližší průměr o litr vyšší. Rychlá jízda na dálnici v rámci českých limitů představuje odběr 6,4 l/100 km a ve městě se za žádných okolností nedostanete přes sedm litrů.

U Toyoty asi o vysokých kvalitách vznětového Yarise vědí a tak jej náležitě ocenili. I to je cesta jak přesvědčit racionálně uvažující zákazníky ke koupi kvalitních a úsporných benzinových motorů. Příplatek proti silnějšímu čtyřválci 1,3 VVT-i totiž v případě vznětového motoru činí celých 55.000,-Kč, což v kombinaci s vyšší sazbou povinného ručení bude na trhu znevýhodňovat diesel proti benzinu.

Yaris potřetí

obrázek [300 x 240] Třetí týden se třetím testovaným Yarisem odhalil, že karoserie se pravděpodobně pod tíhou vznětového osmiventilového turbodieselu při přejezdu nerovností mírně kroutí, což se projevuje občasným povrzáváním. Pochválit je třeba do třetice perfektně sladěné charakteristiky ovládacích sil, precizní chod všech tlačítek a otočných ovladačů v interiéru a snadnou orientaci při ovládání vozu v městském provozu nebo při parkování. Snadno si zvyknete na množství odkládacích prostor, někteří řidiči budou naříkat nad jednoduše tvarovanými sedadly a krátkými sedáky vzadu, nemožností výškově nastavovat sedadlo řidiče a podélně volant (obě až od drahých výbav Sol a Lux).

Nestandardní světelný displej je kontroverzním prvkem, který si buď zamilujete nebo si malou Toyotu kvůli němu nikdy nekoupíte. Krátká karoserie je uvnitř neuvěřitelně efektivně uspořádaná a mistrně umazává délkový handicap, kterým Yaris papírově trpí ve srovnání s největšími zástupci moderních malých vozů. Vyšší stavba a tomu odpovídající umístění a konstrukce sedadel umožnila nabídnout uvnitř vozu srovnatelný prostor jako v podstatně větších vozech. Jezdíte-li často po městě, bude pro vás čtvrtmetrový rozdíl v celkové délce na Grande Punta, 207, Clia nebo Fabie, cenným plusem, zejména při parkování.

obrázek [300 x 354] Variabilita zadních sedadel, která lze posunovat v rozsahu 150 mm a pochopitelně také sklápět, je v této rozměrové kategorii unikátní. Dvojité dno zavazadlového prostoru se zasloužilo o vyrovnání plochy po sklopení opěradel do jedné roviny.

Důležitým argumentem pro Toyotu Yaris je vysoká míra pasivní bezpečnosti. Euro NCAP udělila malé Toyotě 35 bodů a tedy pět hvězd. Ve třídě unikátní je možnost pořídit kolenní airbag pro řidiče, na českém trhu je však spolu s hlavovými airbagy dostupný jen v nejvyšších a málo prodávaných výbavách atakujících nebo překračujících čtyřsettisícovou cenu.

Související články:

První cena vozu279.900,-Kč (1.0 VVT-i (50 kW), 5D Base)
První cena vozu s testovanou motorizací374.900,-Kč (1,4 D-4D (66 kW), 5D Terra)
Základní cena testovaného vozu374.900,-Kč (1,4 D-4D (66 kW), 5D Terra)
Cena testovaného vozu vč. příplatků384.900,-Kč (1,4 D-4D (66 kW), 5D Terra)

Plusy

  • tichý a silný motor
  • špičkové využití obestavěného prostoru
  • množství odkládacích prostor a variabilní zavazadelník
  • precizní ovládání
  • čitelné a bezpečné jízdní vlastnosti

Minusy:

  • vysoký příplatek za diesel
  • chybějící výšková nastavitelnost sedačky řidiče a nedostupné podélné nastavení volantu
  • nepohodlné zadní sedačky
  • vysoká nakládací hrana a nízko se vyklápějící dveře zavazadelníku
  • tlustý A-sloupek v zorném poli řidiče
Spolupracujeme s TipCars.com

Toyota Yaris 1,4 D-4D

Cena v základní výbavě: 374 900 Kč Cena v testované výbavě: 384 900 Kč

Základní výbava:airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, ABS+EBD+BA, imobilizér, posilovač řízení, výškově nastavitelný sloupek řízení, vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná, zadní sedadlo dělené, sklopné a posuvné, sytém Easy Flat, palubní počítač, rádio s CD + 4 repro, ISOFIX, centrální zamykání dveří s dálkovým ovládáním

Výbava testovaného vozu:metalický lak (+10.000,-)

Ministerstvo financí se k žalobě nájemníků z Písnice nepřipojí, považuje to za absurdní Ministerstvo financí se k žalobě nájemníků z Písnice nepřipojí, považuje to za absurdní

Připojení státu k žalobě nájemníků z bytů v pražské…

Na dovolenou k moři do KLDR? Režim vybuduje megalomanské přímořské letovisko Na dovolenou k moři do KLDR? Režim vybuduje megalomanské přímořské letovisko

Pro většinu cestovatelů toužících po bezproblémovém volnu…

Na co loví politici voliče? Na sítích využívají děti, zbraně, ale i flašky od piva Na co loví politici voliče? Na sítích využívají děti, zbraně, ale i flašky od piva

Volby do Poslanecké sněmovny se blíží, voliči rozhodnou o…

Úřad povolil další provoz druhého bloku Dukovan Úřad povolil další provoz druhého bloku Dukovan

Státní úřad pro jadernou bezpečnost (SÚJB) dnes vydal…

 
Technické údaje
Motor Toyota Yaris 1,4 D-4D
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1364
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 66 / 3800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 190 / 1800 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.4 / 4 / 4.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 272 / 1183
Objem nádrže (l):42
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1130 / 395
Rozměr pneu:185/60 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3750
b) šířka (mm): 1695
c) výška (mm): 1530
d) rozvor (mm): 2460
e) rozchod vpředu (mm): 1480
f) rozchod vzadu (mm): 1470
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1390
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 540
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Toyota Yaris 1,4 D-4D
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 10
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 10
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 8
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 10
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,20
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125 Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který…

Opel nám ukázal Grandland X.  Známe i skoro všechna technická data Opel nám ukázal Grandland X. Známe i skoro všechna technická data

Novinka značky s bleskem ve znaku bude mít sice oficiální…

 




Ostrá Toyota Yaris se ukáže už v Ženevě, bude mít přes 210 koní Ostrá Toyota Yaris se ukáže už v Ženevě, bude mít přes 210 koní

Ostrá verze malého modelu Yaris je oslavou návratu Toyoty…

Potvrzeno: Toyota se v roce 2017 vrátí do WRC s Yarisem Potvrzeno: Toyota se v roce 2017 vrátí do WRC s Yarisem

Toyota opustila svět rallye na konci devadesátých let.…

 



 
Podívejte se na hřbitov závodních aut, s nimiž závodil i Dale Earnhardt Jr.

Podívejte se na hřbitov závodních aut, s nimiž závodil i Dale Earnhardt Jr.

Dnes 18:50

Hluboko v lesích Severní Karolíny buduje úspěšný závodník NASCAR se svým týmem hřbitov závodních aut, který působí strašidelně a krásně zároveň.




Blesk.cz

Zavřené hospody, naštvaní sousedé: Jaký byl první měsíc zákazu kouření?

Zavřené hospody, naštvaní sousedé: Jaký byl první…

Zákaz kouření v restauracích, který platí v Česku od konce května, přidělal práci zejména strážníkům, kteří…

Navštivte největší sbírku parních mašin v Chomutově! Otevřena bude až do září

Navštivte největší sbírku parních mašin v Chomutově!…

Počátkem června se v Chomutově otevřela největší státní sbírka historických kolejových vozidel na území České…

 

iSport.cz

Pohár FIFA ONLINE: Portugalsko - Chile 0:0. Ronaldo a spol. se bijí o finále

Pohár FIFA ONLINE: Portugalsko - Chile 0:0. Ronaldo…

Jeden krok od finále! Fotbalisté Portugalska a Chile odstartují semifinálové zápasy Poháru FIFA. Hvězdný Ronaldo…

Plzeň dala Ústí osm branek. Slavia hrála s Budějovicemi 0:0

Plzeň dala Ústí osm branek. Slavia hrála s Budějovicemi 0:0

Fotbalisté Slavie v druhém utkání letní přípravy jen remizovali s Českými Budějovicemi bez gólů a nenavázali na…

 

Reflex.cz

Komunisté jako obvykle: Filip, Kováčik a lži

Komunisté jako obvykle: Filip, Kováčik a lži

Nevědomý agent StB, předseda komunistů mazaný Filip, přišel s odhalením, že Milada Horáková podala přihlášku do…

Američané mají novou zázračnou zbraň – laser zničí z vrtulníku nepřítele ve vzduchu i na zemi

Američané mají novou zázračnou zbraň – laser zničí z…

Lasery, které sestřelují různé cíle, už nejsou jenom výsadou napínavých filmů a sci-fi knih. Americká armáda…