TEST Toyota Yaris 1,4 D-4D - evropská cesta
Pro Toyotu je starý kontinent důležitým a vysoce růstovým trhem a tak se malý čtyřválec usadil i pod kapotou současného Yarisu.
V posledních dvanácti měsících jsme se s novým „malýmvelkým“ Yarisem potkali již dvakrát a proto jsme se při třetím setkání zaměřili na sbírání dojmů a zkušeností z jízdy s malým vznětovým čtyřválcem pod kapotou druhé nejmenší Toyoty.
Sportovec v civilu
V praxi se motor projevuje potřebou krátkého žhavení i při teplotách nad bodem mrazu. Následuje start a pak velmi dobře utlumený zvuk čtyřválce, provázený minimálními a snadno přehlédnutelnými vibracemi. Při akceleraci z nízkých otáček do vysokých se projev motoru vyznačuje plynulostí růstu točivého momentu, žádná překvapení ve formě náhlé akcelerace v určitém místě momentové křivky nečekejte.
Spotřeba a cena
Spotřeba paliva je v průměru praktického života vyšší než hodnota získaná laboratorními testy (kombinovaný režim 4,5 l/100 km). Při snaze o minimální spotřebu paliva jsme dosáhli hodnoty 4,3 l/100 km, realitě je ale bližší průměr o litr vyšší. Rychlá jízda na dálnici v rámci českých limitů představuje odběr 6,4 l/100 km a ve městě se za žádných okolností nedostanete přes sedm litrů.
U Toyoty asi o vysokých kvalitách vznětového Yarise vědí a tak jej náležitě ocenili. I to je cesta jak přesvědčit racionálně uvažující zákazníky ke koupi kvalitních a úsporných benzinových motorů. Příplatek proti silnějšímu čtyřválci 1,3 VVT-i totiž v případě vznětového motoru činí celých 55.000,-Kč, což v kombinaci s vyšší sazbou povinného ručení bude na trhu znevýhodňovat diesel proti benzinu.
Yaris potřetí
Nestandardní světelný displej je kontroverzním prvkem, který si buď zamilujete nebo si malou Toyotu kvůli němu nikdy nekoupíte. Krátká karoserie je uvnitř neuvěřitelně efektivně uspořádaná a mistrně umazává délkový handicap, kterým Yaris papírově trpí ve srovnání s největšími zástupci moderních malých vozů. Vyšší stavba a tomu odpovídající umístění a konstrukce sedadel umožnila nabídnout uvnitř vozu srovnatelný prostor jako v podstatně větších vozech. Jezdíte-li často po městě, bude pro vás čtvrtmetrový rozdíl v celkové délce na Grande Punta, 207, Clia nebo Fabie, cenným plusem, zejména při parkování.
Důležitým argumentem pro Toyotu Yaris je vysoká míra pasivní bezpečnosti. Euro NCAP udělila malé Toyotě 35 bodů a tedy pět hvězd. Ve třídě unikátní je možnost pořídit kolenní airbag pro řidiče, na českém trhu je však spolu s hlavovými airbagy dostupný jen v nejvyšších a málo prodávaných výbavách atakujících nebo překračujících čtyřsettisícovou cenu.
Související články:
První cena vozu | 279.900,-Kč (1.0 VVT-i (50 kW), 5D Base) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 374.900,-Kč (1,4 D-4D (66 kW), 5D Terra) |
Základní cena testovaného vozu | 374.900,-Kč (1,4 D-4D (66 kW), 5D Terra) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 384.900,-Kč (1,4 D-4D (66 kW), 5D Terra) |
Plusy
- tichý a silný motor
- špičkové využití obestavěného prostoru
- množství odkládacích prostor a variabilní zavazadelník
- precizní ovládání
- čitelné a bezpečné jízdní vlastnosti
Minusy:
- vysoký příplatek za diesel
- chybějící výšková nastavitelnost sedačky řidiče a nedostupné podélné nastavení volantu
- nepohodlné zadní sedačky
- vysoká nakládací hrana a nízko se vyklápějící dveře zavazadelníku
- tlustý A-sloupek v zorném poli řidiče