Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Toyota Yaris Hybrid-R: 420 koní a pohon všech kol

Michal Fokt
Diskuze (3)
Toyota oficiálně představuje zběsilou verzi supermini Yaris. Má nový 300koňový závodní benziňák 1,6 l, tři elektromotory a pohon 4x4.

Toyota si hraje s ohněm. Už zase totiž představuje studii sportovního Yarisu. Ano, takového auta, které už spoustu let v nabídce poměrně citelně chybí, jedná se tedy o další dráždění dopálených příznivců bosou nohou. Ba co víc, v tomto případě je víc než jisté, že z možné sériové výroby nic nebude. Důvodem je velmi sofistikované hybridní ústrojí takřka všude, kam se v autě podíváte.

Pod kapotou byste našli nově vyvinutou benzinovou šestnáctistovku o objemu 1,6l, která je v souladu s regulemi FIA GRE (Global Racing Engine) a vznikla v kolínském závodním centru Toyota Motorsport GmbH (TMG). Má výkon 300 koní, točí až 7500 otáček a Japonci jej mají v plánu využívat v řadě různých sportovních odvětví po celém světě. V Yarisu Hybrid-R pohání prostřednictvím šestistupňové sekvenční převodovky přední kola.

Pohon zadních kol má na starosti dvojice elektromotorů, pro každé kolo jeden, disponující výkonem 60 koní (44 kW), převzatého ze sériového Yarisu Hybrid. Celkem má tedy Yaris Hybrid-R k dispozici výkon 420 koní. Jako u každého podobného auta slouží při brzdění jako generátor elektřiny a při akceleraci pomáhají s dynamikou. Elektřina je na rozdíl od běžných hybridů "po závodnicku" ukládána do kondenzátoru, umístěného pod zadním sedadlem. Použití dvou elektromotorů není náhodné, jejich prostřednictvím lze vektorovat točivý moment mezi jednotlivá kola a pomáhat tak autu při zatáčení.

Yaris Hybrid-R má ovšem ještě jeden elektromotor, taktéž o výkonu 60 k, umístěný mezi šestnáctistovkou a převodovkou, funguje jako generátor energie. Jednak klasicky během zpomalování, kdy také dodává energii do kondenzátoru, má ale ještě jednu funkci - zvládne dodávat energii přímo zadním elektromotorům. K tomu dochází při zrychlení v okamžiku, kdy přední kola začnou ztrácet přilnavost. Motor tedy plní roli systému řízení trakce, jenž přesměrovává točivý moment v podobě elektrické energie na zadní kola.

Určitě jste si všimli, že má Yaris Hybrid-R příslušně agresivní bodykit a to včetně 18" kol v "TRD" designu, obutých do silničních plášťů Michelin Pilot Sport Cup o rozměrech 225/40 R18. Za nimi lze vidět odvětrávané brzdové kotouče s drážkováním a šestipístkovými třmeny vpředu a čtyřpístkovými vzadu. Zajímavostí je také krytka hrdla plnění palivové nádrže, umístěná na zadním sloupku, což umožňuje rychlé otevření pro snazší a rychlejší doplňování. Kabina dostala závodní sedadla Recaro v kombinaci kůže a alcantary, na volantu je pak pouze alcantara, doplněná ale o tlačítko volby režimů "Silnice", "Okruh" a "Boost".

Silniční mód je pochopitelně "krotký", což znamená snížení výkonu benzinového motoru snížením plnícího tlaku a použitím jiných map vstřikování. Také elektromotorům se snižuje výkon na 40 koní a pomáhají zejména v nízkých otáčkách, kdy ještě turbomotor nemá optimální podmínky. Ovšem pozor, asistence elektromotorů je kvůli omezené kapacitě kondenzátoru možná pouze po dobu 10 s. sekund, přičemž celkový výkon dvojice elektromotorů je omezen na 40 k. V režimu Závodní okruh kondenzátor zvládne dodávat až 120 k po dobu 56 sekund, spalovací motor má svých plných 300 koní a 420 N.m a auto tak poskytuje svůj plný potenciál.

Otázkou ovšem je, co tímto bezpochyby velmi sofistikovaným konceptem Toyota zamýšlí. Naznačuje snad Toyota, jakým způsobem se bude vyvíjet technika nového modelu Supra? Nechme se překvapit...

Michal Fokt
Diskuze (3)
6. 9. 2013 11:47
Re: Přeplňování
pokial viem tak turbobenziny chystaju do lexusu, co je prvy krok aby to prislo neskor aj do samotnej toyoty
Avatar - Choochoo
6. 9. 2013 10:13
Re: Přeplňování
Ja tam vidim jen to ze tam chteli dat maly motor a bez turba to nejde. 1,6 je ted podporovana FIA do vseho mozneho, takze bych to neprecenoval. Osobne si myslim ze Toyota zadna turba nenabidne, pac rika ze i turbonafta nema smysl, proti hybridu s atmo benzinem ;-)
Avatar - Rubb
5. 9. 2013 16:36
Přeplňování
No já v tomto konceptu vidím hlavně indícii Toyoty, že připravuje novou řadu agregátů - benzínová turba. To je dobrá zpráva, protože Toyota umí a benzínové turbomotory jí hlavně v evropské nabídce chybí. :yes: