5.9. 2013 Michal Fokt

Toyota Yaris Hybrid-R: 420 koní a pohon všech kol

 

Toyota oficiálně představuje zběsilou verzi supermini Yaris. Má nový 300koňový závodní benziňák 1,6 l, tři elektromotory a pohon 4x4.

Toyota si hraje s ohněm. Už zase totiž představuje studii sportovního Yarisu. Ano, takového auta, které už spoustu let v nabídce poměrně citelně chybí, jedná se tedy o další dráždění dopálených příznivců bosou nohou. Ba co víc, v tomto případě je víc než jisté, že z možné sériové výroby nic nebude. Důvodem je velmi sofistikované hybridní ústrojí takřka všude, kam se v autě podíváte.

Pod kapotou byste našli nově vyvinutou benzinovou šestnáctistovku o objemu 1,6l, která je v souladu s regulemi FIA GRE (Global Racing Engine) a vznikla v kolínském závodním centru Toyota Motorsport GmbH (TMG). Má výkon 300 koní, točí až 7500 otáček a Japonci jej mají v plánu využívat v řadě různých sportovních odvětví po celém světě. V Yarisu Hybrid-R pohání prostřednictvím šestistupňové sekvenční převodovky přední kola.

Pohon zadních kol má na starosti dvojice elektromotorů, pro každé kolo jeden, disponující výkonem 60 koní (44 kW), převzatého ze sériového Yarisu Hybrid. Celkem má tedy Yaris Hybrid-R k dispozici výkon 420 koní. Jako u každého podobného auta slouží při brzdění jako generátor elektřiny a při akceleraci pomáhají s dynamikou. Elektřina je na rozdíl od běžných hybridů "po závodnicku" ukládána do kondenzátoru, umístěného pod zadním sedadlem. Použití dvou elektromotorů není náhodné, jejich prostřednictvím lze vektorovat točivý moment mezi jednotlivá kola a pomáhat tak autu při zatáčení.

Yaris Hybrid-R má ovšem ještě jeden elektromotor, taktéž o výkonu 60 k, umístěný mezi šestnáctistovkou a převodovkou, funguje jako generátor energie. Jednak klasicky během zpomalování, kdy také dodává energii do kondenzátoru, má ale ještě jednu funkci - zvládne dodávat energii přímo zadním elektromotorům. K tomu dochází při zrychlení v okamžiku, kdy přední kola začnou ztrácet přilnavost. Motor tedy plní roli systému řízení trakce, jenž přesměrovává točivý moment v podobě elektrické energie na zadní kola.

Určitě jste si všimli, že má Yaris Hybrid-R příslušně agresivní bodykit a to včetně 18" kol v "TRD" designu, obutých do silničních plášťů Michelin Pilot Sport Cup o rozměrech 225/40 R18. Za nimi lze vidět odvětrávané brzdové kotouče s drážkováním a šestipístkovými třmeny vpředu a čtyřpístkovými vzadu. Zajímavostí je také krytka hrdla plnění palivové nádrže, umístěná na zadním sloupku, což umožňuje rychlé otevření pro snazší a rychlejší doplňování. Kabina dostala závodní sedadla Recaro v kombinaci kůže a alcantary, na volantu je pak pouze alcantara, doplněná ale o tlačítko volby režimů "Silnice", "Okruh" a "Boost".

Silniční mód je pochopitelně "krotký", což znamená snížení výkonu benzinového motoru snížením plnícího tlaku a použitím jiných map vstřikování. Také elektromotorům se snižuje výkon na 40 koní a pomáhají zejména v nízkých otáčkách, kdy ještě turbomotor nemá optimální podmínky. Ovšem pozor, asistence elektromotorů je kvůli omezené kapacitě kondenzátoru možná pouze po dobu 10 s. sekund, přičemž celkový výkon dvojice elektromotorů je omezen na 40 k. V režimu Závodní okruh kondenzátor zvládne dodávat až 120 k po dobu 56 sekund, spalovací motor má svých plných 300 koní a 420 N.m a auto tak poskytuje svůj plný potenciál.

Otázkou ovšem je, co tímto bezpochyby velmi sofistikovaným konceptem Toyota zamýšlí. Naznačuje snad Toyota, jakým způsobem se bude vyvíjet technika nového modelu Supra? Nechme se překvapit...

Spolupracujeme s TipCars.com
Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy

Loterijní společnost Sazka koupila od skupiny Fortuna…

Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty

Ukrajinský parlament dnes přijal zákon, podle kterého…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 




Projeli jsme se s modernizovanou Toyotou Yaris. Co přineslo přes 900 nových dílů? Projeli jsme se s modernizovanou Toyotou Yaris. Co přineslo přes 900 nových dílů?

Třetí generace Toyoty Yaris prošla druhou modernizací.…

Proč dostal modernizovaný Yaris větší atmosférický motor? Kvůli spotřebě! Proč dostal modernizovaný Yaris větší atmosférický motor? Kvůli spotřebě!

Modernizovaná Toyota Yaris naznačuje konec downsizingu, a…

 



 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Včera

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

Erbová má po Řepkovi chtít 22 milionů, jinak mu zakáže vídat syna

Erbová má po Řepkovi chtít 22 milionů, jinak mu…

Vlaďka Erbová (35), jejíž firma dluží 22 milionů, se prý situaci snaží řešit přes svého bývalého manžela Tomáše…

Dan Bárta bude podruhé otcem: Jeho manželka a mluvčí ČT je těhotná!

Dan Bárta bude podruhé otcem: Jeho manželka a mluvčí…

Zpěvák Dan Bárta (47) a jeho manželka Alžběta Plívová (33) se co nevidět stanou rodiči. Mluvčí České televize si…

 

iSport.cz

TOP 10 přestupů v Premier League: Mladý zázrak i tři trefy Chelsea

TOP 10 přestupů v Premier League: Mladý zázrak i tři…

Je po všem. Premier League zná svého mistra, pohárové zástupce pro příští sezonu i sestupující. Přichází tedy…

Lídr Gira musel na záchod, soupeři mu ujeli. Konec fair play, napsal König

Lídr Gira musel na záchod, soupeři mu ujeli. Konec…

Během více než dvou týdnů nedokázali ani ti nejlepší soupeři na Giru d'Italia dostat nečekaného lídra Toma…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…