Nejdůležitější model japonské Toyoty na evropském trhu prodělal modernizaci. My jsme se s novým yarisem už seznámili.

Pro značku Toyota je yaris tahákem číslo jedna, alespoň tedy v Evropě. Vždyť na celém tomto trhu bylo loni zaregistrováno 173 827 nových yarisů, což v konečném hodnocení znamená jedenácté místo mezi všemi modely prodávanými na starém kontinentě. Ani proto nepřekvapí, že je mu věnována patřičná péče. Na modernizaci třetí generace se začalo pracovat již v roce 2011, kdy byla uvedena na trh. Hlavní tíha ležela na evropských studiích a konstrukčních kancelářích, které se na vývoji podílely ze 75 %. Dosluhující provedení přitom vznikalo převážně v Japonsku a Evropané na jeho vzniku měli čtvrtinový podíl. Ale dost čísel, pojďme se podívat na samotný vůz.

Na povrchu

Poprvé jsme si nový pětidveřový městský hatchback prohlédli v designovém centru Toyoty ED2 ve francouzské Nice. Podle průzkumu až 28 % zákazníků uvádí jako hlavní důvod pro výběr určitého modelu vzhled. Proto se zásadně proměnil i yaris, který nyní působí mnohem dynamičtěji. Co je tedy nového? Vlastně jen přední nárazník a maska, všechna světla a zadní nárazník. Jenže výraz vozu se posunul mnohem dál. Mohutný černě lakovaný nasávací otvor v předním nárazníku zasahuje až k logu v masce a u vyšších verzí je orámován chromovanou nebo hliníkovou lištou. S maskou tak tvoří silný kříž, který známe z poslední generace modelu Aygo. Sportovní vzhled přitom dotváří „plovoucí“ spodní spoiler. Světlomety dostaly nejen samostatné LED diody pro denní svícení, ale také diodový proužek nad hlavními reflektory. V rozích se navíc více zakusují do boků nárazníku.

Nový vzhled zadního nárazníku s černým difuzorem celou karoserii opticky rozšiřuje a snižuje. Modernizované zadní lampy dostaly také LED technologii v podobě pruhů.

Ale tím to nekončí. Yaris přichází i s přepracovaným interiérem. A nejde jen o nový tvar palubní desky s jednolitým panelem přes celou šířku a přepracované výdechy ventilace, ale také o výplně dveří a kvalitnější materiály. I díky tomu nyní malá toyota, které uprostřed dominuje sedmipalcová dotyková obrazovka, působí luxusněji. Zpříjemnit cestování mají i lepší potahové materiály sedadel, ale i středová konzola s novými odkládacími přihrádkami. Prostorově se uvnitř kabiny nic nezměnilo, objem kufru zůstal na hodnotě 286 litrů.

Pod pokličkou

Konstruktéři zapracovali také na technice. K pohonu sice stále slouží stejné pohonné jednotky, ale nyní jsou účinnější. Například benzinový litrový tříválec s výkonem 51 kW prošel rozsáhlou modernizací. U tohoto agregátu se podařilo snížit hmotnost přepracováním hlavy válců a výfukového potrubí. Kompresní poměr byl zvýšen na 11,5:1 a změnilo se například tvarování sacích i výfukových ventilů pro lepší spalovaní. Nová povrchová úprava válců, optimalizovaný pohon rozvodů řetězem nebo vylepšený tvar olejové vany snižují tření v motoru a zajišťují, že se motor rychleji dostane do ideální provozní teploty. Točivý moment u něj stoupl z původních 93 N.m na současných 95 N.m a získal systém stop-start. Díky těmto úpravám klesla udávaná kombinovaná spotřeba ze 4,8 na 4,1 l/100 km. Tříválec nyní plní emisní normu Euro 6, stejně jako hybridní pohon.

U něj se technikům Toyoty podařilo snížit tření u zážehové patnáctistovky a zlepšit účinnost elektromotoru díky softwarovým změnám v řídicí jednotce. Celý systém má stále maximální výkon 74 kW, ale spotřeba nyní klesla na normovaný průměr 3,3 l/100 km, což je 0,2 l méně než dosud. Yaris Hybrid tak produkuje pouhých 75 g CO2 na kilometr. U zbylých dvou agregátů se konstruktéři zaměřili na snížení hluku a vibrací.

Další příjemnost

Modernizace se nevyhnula žádné části vozu. Ke zvýšení tuhosti karoserie přispěla silnější přepážka pod palubní deskou, pevnější přilepení čelního skla nebo vyztužený středový tunel. Nesmíme zapomenout ani na 36 nových přídavných svařovacích míst ve střední části vozu nebo vyztužené podběhy a zesílený zadní nástavec nárazníku. Yaris je pevnější, což by se mělo příznivě projevit na jistotě jízdy a rychlejší reakci na změnu směru.

Změnilo se i nastavení podvozku. Vlečené nápravy zadních kol jsou nyní spojeny tužší torzní tyčí a dostaly měkčí pružiny. Toto spojení by mělo zajistit komfortnější jízdu se zachováním dostatečné kontroly nad vozem. Měkčí vinuté pružiny jsou i na předních kolech. Nové nastavení elektrického posilovače řízení má nabídnout řidiči výrazně lepší citlivost a přesnost. Posádku by mělo také potěšit lepší odhlučnění kabiny. Toyota ho dosáhla nejen úpravou motorů, ale i snížením aerodynamického hluku karoserie nebo použitím kvalitnějších materiálů pohlcujících nežádoucí zvuky pod palubní deskou a ve dveřích.

České ceny zatím nejsou stanoveny, ani není jasné, jaké výbavy budou v nabídce. Předpokládáme však, že se nebudou příliš lišit od nynějšího modelu. Od druhého stupně by tak yaris měl mít nový multimediální systém a s ním bude vždy spojena parkovací kamera. Modernizované provedení Toyoty Yaris se u nás začne prodávat v srpnu, ale do té doby vám určitě zprostředkujeme naše pocity z jeho řízení.

Toyota Yaris v číslech 1.0 VVT-i 1.3 Dual VVT-i 1.4 D-4D Hybrid
Počet válců /palivo 3/benzin 4/benzin 4/nafta 4/benzin + elektomotor
Zdvihový objem (cm3) 998 1329 1364 1497
Výkon (kW při ot./min) 51/6000 73/6000 66/3800 55 + 45/max. 74
Točivý moment (N.m při ot./min) 95/4300 125/4000 205/1800-2800 111/3600-4400 + 169
Převodovka 5MT 6MT 6MT e-CVT
Maximální rychlost (km/h) 155 175 175 165
Zrychlení 0-100 km/h (s) 15,3 11,7 10,8 11,8
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 4,1 4,8 3,8 3,3
Emise CO2 (g/km) 95 109 99 75
Délka/šířka/výška – rozvor (mm) 3950/1695/1510 – 2510


Toyota Yaris
 
Spolupracujeme s TipCars.com
USA zařadily novou letadlovou loď do služby, výrazně se ale prodražila USA zařadily novou letadlovou loď do služby, výrazně se ale prodražila

Spojené státy po letech zpoždění a nečekaného prodražení…

Řím trápí sucha. Úřady možná zavedou vodu na příděl Řím trápí sucha. Úřady možná zavedou vodu na příděl

Italské úřady kvůli dlouhému období sucha nařídily…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

 






 
Chevrolet Bolt EV míří vysoko. Značka jej srovnává s vozítkem pro jízdu na Měsíci!

Chevrolet Bolt EV míří vysoko. Značka jej srovnává s vozítkem pro jízdu na Měsíci!

Dnes 11:15

Před 46 lety se po souputníkovi naší planety poprvé proháněl elektromobil „Lunar Rover“. Jak dopadne srovnání mezi ním a novinkou Chevrolet Bolt EV?




Blesk.cz

Tragédie na festivalu: Zpěvák Mrkvička (†66) zemřel na pódiu!

Tragédie na festivalu: Zpěvák Mrkvička (†66) zemřel…

Už mu hrají Valčík na rozloučenou… Česká country hudba přišla o velkou osobnost, zpěváka a kytaristu Karla…

Řím je kvůli suchu bez vody: 1,5 milionu lidí ji zřejmě dostane na příděl

Řím je kvůli suchu bez vody: 1,5 milionu lidí ji…

Italské úřady kvůli dlouhému období sucha nařídily zastavit čerpání vody z jezera nedaleko Říma. Hlavní město…

 

iSport.cz

Přestupy NHL ONLINE: Rittich prodloužil s Calgary, Arvidsson má sedmiletý kontrakt

Přestupy NHL ONLINE: Rittich prodloužil s Calgary,…

Ročník 2016/17 je za námi a hokejový svět znovu viděl, jak hokejisté Pittsburghu ovládli ligu. Během okurkové…

Jágr už je v Česku! Na letišti se fotil s fanoušky, zamířil i na stadion

Jágr už je v Česku! Na letišti se fotil s fanoušky,…

Útočník Jaromír Jágr je zpět v Česku, kam přiletěl v pátek odpoledne. V sobotu se česká legenda objevila na…

 

Reflex.cz

Zbigniew Czendlik: Nuda všechno zabíjí, Češi jsou pro Poláky nejoblíbenější soused

Zbigniew Czendlik: Nuda všechno zabíjí, Češi jsou…

Asi nejpopulárnější představitel české katolické církve není ani Čech, ani úplně typický kněz. Lanškrounský…

Nepokoje v Jeruzalémě: Čistá palestinská provokace

Nepokoje v Jeruzalémě: Čistá palestinská provokace

Na Chrámové hoře, přesněji u ní, proběhly v pátek pacifistické demonstrace nebohých trýzněných Palestinců,…