Nejdůležitější model japonské Toyoty na evropském trhu prodělal modernizaci. My jsme se s novým yarisem už seznámili.

Pro značku Toyota je yaris tahákem číslo jedna, alespoň tedy v Evropě. Vždyť na celém tomto trhu bylo loni zaregistrováno 173 827 nových yarisů, což v konečném hodnocení znamená jedenácté místo mezi všemi modely prodávanými na starém kontinentě. Ani proto nepřekvapí, že je mu věnována patřičná péče. Na modernizaci třetí generace se začalo pracovat již v roce 2011, kdy byla uvedena na trh. Hlavní tíha ležela na evropských studiích a konstrukčních kancelářích, které se na vývoji podílely ze 75 %. Dosluhující provedení přitom vznikalo převážně v Japonsku a Evropané na jeho vzniku měli čtvrtinový podíl. Ale dost čísel, pojďme se podívat na samotný vůz.

Na povrchu

Poprvé jsme si nový pětidveřový městský hatchback prohlédli v designovém centru Toyoty ED2 ve francouzské Nice. Podle průzkumu až 28 % zákazníků uvádí jako hlavní důvod pro výběr určitého modelu vzhled. Proto se zásadně proměnil i yaris, který nyní působí mnohem dynamičtěji. Co je tedy nového? Vlastně jen přední nárazník a maska, všechna světla a zadní nárazník. Jenže výraz vozu se posunul mnohem dál. Mohutný černě lakovaný nasávací otvor v předním nárazníku zasahuje až k logu v masce a u vyšších verzí je orámován chromovanou nebo hliníkovou lištou. S maskou tak tvoří silný kříž, který známe z poslední generace modelu Aygo. Sportovní vzhled přitom dotváří „plovoucí“ spodní spoiler. Světlomety dostaly nejen samostatné LED diody pro denní svícení, ale také diodový proužek nad hlavními reflektory. V rozích se navíc více zakusují do boků nárazníku.

Nový vzhled zadního nárazníku s černým difuzorem celou karoserii opticky rozšiřuje a snižuje. Modernizované zadní lampy dostaly také LED technologii v podobě pruhů.

Ale tím to nekončí. Yaris přichází i s přepracovaným interiérem. A nejde jen o nový tvar palubní desky s jednolitým panelem přes celou šířku a přepracované výdechy ventilace, ale také o výplně dveří a kvalitnější materiály. I díky tomu nyní malá toyota, které uprostřed dominuje sedmipalcová dotyková obrazovka, působí luxusněji. Zpříjemnit cestování mají i lepší potahové materiály sedadel, ale i středová konzola s novými odkládacími přihrádkami. Prostorově se uvnitř kabiny nic nezměnilo, objem kufru zůstal na hodnotě 286 litrů.

Pod pokličkou

Konstruktéři zapracovali také na technice. K pohonu sice stále slouží stejné pohonné jednotky, ale nyní jsou účinnější. Například benzinový litrový tříválec s výkonem 51 kW prošel rozsáhlou modernizací. U tohoto agregátu se podařilo snížit hmotnost přepracováním hlavy válců a výfukového potrubí. Kompresní poměr byl zvýšen na 11,5:1 a změnilo se například tvarování sacích i výfukových ventilů pro lepší spalovaní. Nová povrchová úprava válců, optimalizovaný pohon rozvodů řetězem nebo vylepšený tvar olejové vany snižují tření v motoru a zajišťují, že se motor rychleji dostane do ideální provozní teploty. Točivý moment u něj stoupl z původních 93 N.m na současných 95 N.m a získal systém stop-start. Díky těmto úpravám klesla udávaná kombinovaná spotřeba ze 4,8 na 4,1 l/100 km. Tříválec nyní plní emisní normu Euro 6, stejně jako hybridní pohon.

U něj se technikům Toyoty podařilo snížit tření u zážehové patnáctistovky a zlepšit účinnost elektromotoru díky softwarovým změnám v řídicí jednotce. Celý systém má stále maximální výkon 74 kW, ale spotřeba nyní klesla na normovaný průměr 3,3 l/100 km, což je 0,2 l méně než dosud. Yaris Hybrid tak produkuje pouhých 75 g CO2 na kilometr. U zbylých dvou agregátů se konstruktéři zaměřili na snížení hluku a vibrací.

Další příjemnost

Modernizace se nevyhnula žádné části vozu. Ke zvýšení tuhosti karoserie přispěla silnější přepážka pod palubní deskou, pevnější přilepení čelního skla nebo vyztužený středový tunel. Nesmíme zapomenout ani na 36 nových přídavných svařovacích míst ve střední části vozu nebo vyztužené podběhy a zesílený zadní nástavec nárazníku. Yaris je pevnější, což by se mělo příznivě projevit na jistotě jízdy a rychlejší reakci na změnu směru.

Změnilo se i nastavení podvozku. Vlečené nápravy zadních kol jsou nyní spojeny tužší torzní tyčí a dostaly měkčí pružiny. Toto spojení by mělo zajistit komfortnější jízdu se zachováním dostatečné kontroly nad vozem. Měkčí vinuté pružiny jsou i na předních kolech. Nové nastavení elektrického posilovače řízení má nabídnout řidiči výrazně lepší citlivost a přesnost. Posádku by mělo také potěšit lepší odhlučnění kabiny. Toyota ho dosáhla nejen úpravou motorů, ale i snížením aerodynamického hluku karoserie nebo použitím kvalitnějších materiálů pohlcujících nežádoucí zvuky pod palubní deskou a ve dveřích.

České ceny zatím nejsou stanoveny, ani není jasné, jaké výbavy budou v nabídce. Předpokládáme však, že se nebudou příliš lišit od nynějšího modelu. Od druhého stupně by tak yaris měl mít nový multimediální systém a s ním bude vždy spojena parkovací kamera. Modernizované provedení Toyoty Yaris se u nás začne prodávat v srpnu, ale do té doby vám určitě zprostředkujeme naše pocity z jeho řízení.

Toyota Yaris v číslech 1.0 VVT-i 1.3 Dual VVT-i 1.4 D-4D Hybrid
Počet válců /palivo 3/benzin 4/benzin 4/nafta 4/benzin + elektomotor
Zdvihový objem (cm3) 998 1329 1364 1497
Výkon (kW při ot./min) 51/6000 73/6000 66/3800 55 + 45/max. 74
Točivý moment (N.m při ot./min) 95/4300 125/4000 205/1800-2800 111/3600-4400 + 169
Převodovka 5MT 6MT 6MT e-CVT
Maximální rychlost (km/h) 155 175 175 165
Zrychlení 0-100 km/h (s) 15,3 11,7 10,8 11,8
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 4,1 4,8 3,8 3,3
Emise CO2 (g/km) 95 109 99 75
Délka/šířka/výška – rozvor (mm) 3950/1695/1510 – 2510


Toyota Yaris
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Online: V první volební den hlasovalo přes 40 procent voličů Online: V první volební den hlasovalo přes 40 procent voličů

Začaly volby. Občané hlasují o tom, kdo nově zasedne do…

Americký rozpočtový deficit výrazně vzrostl, i když do něj přitekly rekordní příjmy Americký rozpočtový deficit výrazně vzrostl, i když do něj přitekly rekordní příjmy

Rozpočtový deficit Spojených států v uplynulém fiskálním…

Podpora a výzva k terorismu má z internetu mizet do dvou hodin, shodla se G7 Podpora a výzva k terorismu má z internetu mizet do dvou hodin, shodla se G7

Podpora terorismu a výzvy k teroristickým činům mají v…

Bitcoin prolomil další hranici, letos už jeho hodnota vzrostla šestinásobně Bitcoin prolomil další hranici, letos už jeho hodnota vzrostla šestinásobně

Hodnota kybernetické měny bitcoin dnes poprvé překročila…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

 






 
Model motoru Bugatti Chiron může být váš. Stojí jako nová Dacia

Model motoru Bugatti Chiron může být váš. Stojí jako nová Dacia

Včera

Jednotka v měřítku 1:4 bohužel není funkční, přesto jde o fascinující práci. Její stavba trvala neuvěřitelných 220 hodin.




Blesk.cz

Tajemství letušek: Sex s boháči za peníze a s piloty v kokpitu?!

Tajemství letušek: Sex s boháči za peníze a s piloty…

Nejmenovaná britská letuška popsala skandální praktiky svých kolegyň. Čím dál víc stevardek si prý přivydělává…

Jaký otec, taková dcera. Recenze Layton's Mystery Journey: Katrielle and the Millionaires' Conspiracy

Jaký otec, taková dcera. Recenze Layton's Mystery…

Krev není voda. A geny nadějná detektivka Katrielle Layton rozhodně nezapře. Jejím otcem totiž není nikdo jiný…

 

iSport.cz

Zklamaný Honejsek po prohře v Pardubicích: Faulovali jsme jak žáčci

Zklamaný Honejsek po prohře v Pardubicích: Faulovali…

Vidíte ty záblesky šikovnosti, schopnost se nacpat pro gól. Drzost. Antonín Honejsek v sezoně odehrál 12 zápasů…

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň. Liberec má první výhru venku

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň.…

VIDEO | Páteční 15. kolo hokejové Tipsport extraligy pořadí na čele tabulky nezměnilo. Plzeň zůstala i přes…

 

Reflex.cz

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy nepublikované fotky mladých Stounů

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy…

Bleší trhy. Jedni je milují, vyhledávají a jsou dokonce ochotni za nimi i cestovat. Například do Paříže, kde…

Padrťské rybníky aneb Hluboké oči brdské krajiny

Padrťské rybníky aneb Hluboké oči brdské krajiny

Brdy loni definitivně opustili vojáci a tato středočeská oblast se po dlouhých 90 letech otevřela turistům.…