Nejdůležitější model japonské Toyoty na evropském trhu prodělal modernizaci. My jsme se s novým yarisem už seznámili.

Pro značku Toyota je yaris tahákem číslo jedna, alespoň tedy v Evropě. Vždyť na celém tomto trhu bylo loni zaregistrováno 173 827 nových yarisů, což v konečném hodnocení znamená jedenácté místo mezi všemi modely prodávanými na starém kontinentě. Ani proto nepřekvapí, že je mu věnována patřičná péče. Na modernizaci třetí generace se začalo pracovat již v roce 2011, kdy byla uvedena na trh. Hlavní tíha ležela na evropských studiích a konstrukčních kancelářích, které se na vývoji podílely ze 75 %. Dosluhující provedení přitom vznikalo převážně v Japonsku a Evropané na jeho vzniku měli čtvrtinový podíl. Ale dost čísel, pojďme se podívat na samotný vůz.

Na povrchu

Poprvé jsme si nový pětidveřový městský hatchback prohlédli v designovém centru Toyoty ED2 ve francouzské Nice. Podle průzkumu až 28 % zákazníků uvádí jako hlavní důvod pro výběr určitého modelu vzhled. Proto se zásadně proměnil i yaris, který nyní působí mnohem dynamičtěji. Co je tedy nového? Vlastně jen přední nárazník a maska, všechna světla a zadní nárazník. Jenže výraz vozu se posunul mnohem dál. Mohutný černě lakovaný nasávací otvor v předním nárazníku zasahuje až k logu v masce a u vyšších verzí je orámován chromovanou nebo hliníkovou lištou. S maskou tak tvoří silný kříž, který známe z poslední generace modelu Aygo. Sportovní vzhled přitom dotváří „plovoucí“ spodní spoiler. Světlomety dostaly nejen samostatné LED diody pro denní svícení, ale také diodový proužek nad hlavními reflektory. V rozích se navíc více zakusují do boků nárazníku.

Nový vzhled zadního nárazníku s černým difuzorem celou karoserii opticky rozšiřuje a snižuje. Modernizované zadní lampy dostaly také LED technologii v podobě pruhů.

Ale tím to nekončí. Yaris přichází i s přepracovaným interiérem. A nejde jen o nový tvar palubní desky s jednolitým panelem přes celou šířku a přepracované výdechy ventilace, ale také o výplně dveří a kvalitnější materiály. I díky tomu nyní malá toyota, které uprostřed dominuje sedmipalcová dotyková obrazovka, působí luxusněji. Zpříjemnit cestování mají i lepší potahové materiály sedadel, ale i středová konzola s novými odkládacími přihrádkami. Prostorově se uvnitř kabiny nic nezměnilo, objem kufru zůstal na hodnotě 286 litrů.

Pod pokličkou

Konstruktéři zapracovali také na technice. K pohonu sice stále slouží stejné pohonné jednotky, ale nyní jsou účinnější. Například benzinový litrový tříválec s výkonem 51 kW prošel rozsáhlou modernizací. U tohoto agregátu se podařilo snížit hmotnost přepracováním hlavy válců a výfukového potrubí. Kompresní poměr byl zvýšen na 11,5:1 a změnilo se například tvarování sacích i výfukových ventilů pro lepší spalovaní. Nová povrchová úprava válců, optimalizovaný pohon rozvodů řetězem nebo vylepšený tvar olejové vany snižují tření v motoru a zajišťují, že se motor rychleji dostane do ideální provozní teploty. Točivý moment u něj stoupl z původních 93 N.m na současných 95 N.m a získal systém stop-start. Díky těmto úpravám klesla udávaná kombinovaná spotřeba ze 4,8 na 4,1 l/100 km. Tříválec nyní plní emisní normu Euro 6, stejně jako hybridní pohon.

U něj se technikům Toyoty podařilo snížit tření u zážehové patnáctistovky a zlepšit účinnost elektromotoru díky softwarovým změnám v řídicí jednotce. Celý systém má stále maximální výkon 74 kW, ale spotřeba nyní klesla na normovaný průměr 3,3 l/100 km, což je 0,2 l méně než dosud. Yaris Hybrid tak produkuje pouhých 75 g CO2 na kilometr. U zbylých dvou agregátů se konstruktéři zaměřili na snížení hluku a vibrací.

Další příjemnost

Modernizace se nevyhnula žádné části vozu. Ke zvýšení tuhosti karoserie přispěla silnější přepážka pod palubní deskou, pevnější přilepení čelního skla nebo vyztužený středový tunel. Nesmíme zapomenout ani na 36 nových přídavných svařovacích míst ve střední části vozu nebo vyztužené podběhy a zesílený zadní nástavec nárazníku. Yaris je pevnější, což by se mělo příznivě projevit na jistotě jízdy a rychlejší reakci na změnu směru.

Změnilo se i nastavení podvozku. Vlečené nápravy zadních kol jsou nyní spojeny tužší torzní tyčí a dostaly měkčí pružiny. Toto spojení by mělo zajistit komfortnější jízdu se zachováním dostatečné kontroly nad vozem. Měkčí vinuté pružiny jsou i na předních kolech. Nové nastavení elektrického posilovače řízení má nabídnout řidiči výrazně lepší citlivost a přesnost. Posádku by mělo také potěšit lepší odhlučnění kabiny. Toyota ho dosáhla nejen úpravou motorů, ale i snížením aerodynamického hluku karoserie nebo použitím kvalitnějších materiálů pohlcujících nežádoucí zvuky pod palubní deskou a ve dveřích.

České ceny zatím nejsou stanoveny, ani není jasné, jaké výbavy budou v nabídce. Předpokládáme však, že se nebudou příliš lišit od nynějšího modelu. Od druhého stupně by tak yaris měl mít nový multimediální systém a s ním bude vždy spojena parkovací kamera. Modernizované provedení Toyoty Yaris se u nás začne prodávat v srpnu, ale do té doby vám určitě zprostředkujeme naše pocity z jeho řízení.

Toyota Yaris v číslech 1.0 VVT-i 1.3 Dual VVT-i 1.4 D-4D Hybrid
Počet válců /palivo 3/benzin 4/benzin 4/nafta 4/benzin + elektomotor
Zdvihový objem (cm3) 998 1329 1364 1497
Výkon (kW při ot./min) 51/6000 73/6000 66/3800 55 + 45/max. 74
Točivý moment (N.m při ot./min) 95/4300 125/4000 205/1800-2800 111/3600-4400 + 169
Převodovka 5MT 6MT 6MT e-CVT
Maximální rychlost (km/h) 155 175 175 165
Zrychlení 0-100 km/h (s) 15,3 11,7 10,8 11,8
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 4,1 4,8 3,8 3,3
Emise CO2 (g/km) 95 109 99 75
Délka/šířka/výška – rozvor (mm) 3950/1695/1510 – 2510


Toyota Yaris
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Napětí v Asii: korejská Hyundai zavřela svoji továrnu v Číně Napětí v Asii: korejská Hyundai zavřela svoji továrnu v Číně

Jihokorejská automobilka Hyundai na týden uzavřela jednu…

Internet používají tři čtvrtiny Čechů, tvrdí statistici Internet používají tři čtvrtiny Čechů, tvrdí statistici

nternet v Česku loni používalo 76,5 procenta lidí ve věku…

Výzkum trhu loni vynášel. Agentury si polepšily Výzkum trhu loni vynášel. Agentury si polepšily

Tržby agentur, které se zabývají výzkumem trhu a…

Zápisník Jany Havligerové: Vítězí realita, mýty padají Zápisník Jany Havligerové: Vítězí realita, mýty padají

Zkušený diplomat, bývalý český velvyslanec Petr Kolář…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

 




Proč dostal modernizovaný Yaris větší atmosférický motor? Kvůli spotřebě! Proč dostal modernizovaný Yaris větší atmosférický motor? Kvůli spotřebě!

Modernizovaná Toyota Yaris naznačuje konec downsizingu, a…

Ostrá Toyota Yaris má jméno i motor Ostrá Toyota Yaris má jméno i motor

Jaké jste tipovali označení hot-hatche Yaris? A jestli si…

 



 
Honda Civic 1.0 VTEC Turbo – Všechno je jednou poprvé

TEST: Honda Civic 1.0 VTEC Turbo – Všechno je jednou poprvé

Dnes 11:52

V pořadí již desátá generace Hondy Civic po letech sjednocuje techniku pro trhy na obou stranách Atlantiku. Spolu s ní přicházejí také přeplňované zážehové motory pro běžné verze. Vyzkoušeli jsme menší z nich, přeplňovaný litrový tříválec.




Blesk.cz

Drastické záběry: Ochranáři zvířat politikům ukázali, jak se zabíjí kožešinová zvířata

Drastické záběry: Ochranáři zvířat politikům…

Kožich byl vždy známkou bohatství a luxusu. Dnes se stává synonymem utrpení. Lišky, mývalové nebo například…

To nejlepší z Itálie: Krása přírody se tu snoubí s nepřebernou historií a bohatou kulturou!

To nejlepší z Itálie: Krása přírody se tu snoubí s…

Itálie má přes 7 600 kilometrů pobřeží, nejvyšší horu Evropy (Mont Blanc, 4810 m) i nepřeberné historické…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: To byla pecka! Za ránu pěstí jde před disciplinárku

TOP zajímavosti z NHL: To byla pecka! Za ránu pěstí…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Skvělý start v reprezentaci! Barák dává góly, Jankto jako živá voda

Skvělý start v reprezentaci! Barák dává góly, Jankto…

Dostali šanci a popadli ji. Hodně pevně. Tři čeští nováčci, které povolal do zbraně trenér Karel Jarolím,…

 

Reflex.cz

Karel z pořadu Prostřeno! v exkluzivním rozhovoru:

Karel z pořadu Prostřeno! v exkluzivním rozhovoru:…

Pozornost na sebe v Česku momentálně poutá jen málokdo. 28letý Karel Ondrka se v pořadu Prostřeno! na TV Prima…

Zemřela Věra Špinarová, malá velká rockerka

Zemřela Věra Špinarová, malá velká rockerka

Ve věku 65 let zemřela v neděli v pražské motolské nemocnici zpěvačka Věra Špinarová. ČTK to dnes oznámil její…