Nejdůležitější model japonské Toyoty na evropském trhu prodělal modernizaci. My jsme se s novým yarisem už seznámili.

Pro značku Toyota je yaris tahákem číslo jedna, alespoň tedy v Evropě. Vždyť na celém tomto trhu bylo loni zaregistrováno 173 827 nových yarisů, což v konečném hodnocení znamená jedenácté místo mezi všemi modely prodávanými na starém kontinentě. Ani proto nepřekvapí, že je mu věnována patřičná péče. Na modernizaci třetí generace se začalo pracovat již v roce 2011, kdy byla uvedena na trh. Hlavní tíha ležela na evropských studiích a konstrukčních kancelářích, které se na vývoji podílely ze 75 %. Dosluhující provedení přitom vznikalo převážně v Japonsku a Evropané na jeho vzniku měli čtvrtinový podíl. Ale dost čísel, pojďme se podívat na samotný vůz.

Na povrchu

Poprvé jsme si nový pětidveřový městský hatchback prohlédli v designovém centru Toyoty ED2 ve francouzské Nice. Podle průzkumu až 28 % zákazníků uvádí jako hlavní důvod pro výběr určitého modelu vzhled. Proto se zásadně proměnil i yaris, který nyní působí mnohem dynamičtěji. Co je tedy nového? Vlastně jen přední nárazník a maska, všechna světla a zadní nárazník. Jenže výraz vozu se posunul mnohem dál. Mohutný černě lakovaný nasávací otvor v předním nárazníku zasahuje až k logu v masce a u vyšších verzí je orámován chromovanou nebo hliníkovou lištou. S maskou tak tvoří silný kříž, který známe z poslední generace modelu Aygo. Sportovní vzhled přitom dotváří „plovoucí“ spodní spoiler. Světlomety dostaly nejen samostatné LED diody pro denní svícení, ale také diodový proužek nad hlavními reflektory. V rozích se navíc více zakusují do boků nárazníku.

Nový vzhled zadního nárazníku s černým difuzorem celou karoserii opticky rozšiřuje a snižuje. Modernizované zadní lampy dostaly také LED technologii v podobě pruhů.

Ale tím to nekončí. Yaris přichází i s přepracovaným interiérem. A nejde jen o nový tvar palubní desky s jednolitým panelem přes celou šířku a přepracované výdechy ventilace, ale také o výplně dveří a kvalitnější materiály. I díky tomu nyní malá toyota, které uprostřed dominuje sedmipalcová dotyková obrazovka, působí luxusněji. Zpříjemnit cestování mají i lepší potahové materiály sedadel, ale i středová konzola s novými odkládacími přihrádkami. Prostorově se uvnitř kabiny nic nezměnilo, objem kufru zůstal na hodnotě 286 litrů.

Pod pokličkou

Konstruktéři zapracovali také na technice. K pohonu sice stále slouží stejné pohonné jednotky, ale nyní jsou účinnější. Například benzinový litrový tříválec s výkonem 51 kW prošel rozsáhlou modernizací. U tohoto agregátu se podařilo snížit hmotnost přepracováním hlavy válců a výfukového potrubí. Kompresní poměr byl zvýšen na 11,5:1 a změnilo se například tvarování sacích i výfukových ventilů pro lepší spalovaní. Nová povrchová úprava válců, optimalizovaný pohon rozvodů řetězem nebo vylepšený tvar olejové vany snižují tření v motoru a zajišťují, že se motor rychleji dostane do ideální provozní teploty. Točivý moment u něj stoupl z původních 93 N.m na současných 95 N.m a získal systém stop-start. Díky těmto úpravám klesla udávaná kombinovaná spotřeba ze 4,8 na 4,1 l/100 km. Tříválec nyní plní emisní normu Euro 6, stejně jako hybridní pohon.

U něj se technikům Toyoty podařilo snížit tření u zážehové patnáctistovky a zlepšit účinnost elektromotoru díky softwarovým změnám v řídicí jednotce. Celý systém má stále maximální výkon 74 kW, ale spotřeba nyní klesla na normovaný průměr 3,3 l/100 km, což je 0,2 l méně než dosud. Yaris Hybrid tak produkuje pouhých 75 g CO2 na kilometr. U zbylých dvou agregátů se konstruktéři zaměřili na snížení hluku a vibrací.

Další příjemnost

Modernizace se nevyhnula žádné části vozu. Ke zvýšení tuhosti karoserie přispěla silnější přepážka pod palubní deskou, pevnější přilepení čelního skla nebo vyztužený středový tunel. Nesmíme zapomenout ani na 36 nových přídavných svařovacích míst ve střední části vozu nebo vyztužené podběhy a zesílený zadní nástavec nárazníku. Yaris je pevnější, což by se mělo příznivě projevit na jistotě jízdy a rychlejší reakci na změnu směru.

Změnilo se i nastavení podvozku. Vlečené nápravy zadních kol jsou nyní spojeny tužší torzní tyčí a dostaly měkčí pružiny. Toto spojení by mělo zajistit komfortnější jízdu se zachováním dostatečné kontroly nad vozem. Měkčí vinuté pružiny jsou i na předních kolech. Nové nastavení elektrického posilovače řízení má nabídnout řidiči výrazně lepší citlivost a přesnost. Posádku by mělo také potěšit lepší odhlučnění kabiny. Toyota ho dosáhla nejen úpravou motorů, ale i snížením aerodynamického hluku karoserie nebo použitím kvalitnějších materiálů pohlcujících nežádoucí zvuky pod palubní deskou a ve dveřích.

České ceny zatím nejsou stanoveny, ani není jasné, jaké výbavy budou v nabídce. Předpokládáme však, že se nebudou příliš lišit od nynějšího modelu. Od druhého stupně by tak yaris měl mít nový multimediální systém a s ním bude vždy spojena parkovací kamera. Modernizované provedení Toyoty Yaris se u nás začne prodávat v srpnu, ale do té doby vám určitě zprostředkujeme naše pocity z jeho řízení.

Toyota Yaris v číslech 1.0 VVT-i 1.3 Dual VVT-i 1.4 D-4D Hybrid
Počet válců /palivo 3/benzin 4/benzin 4/nafta 4/benzin + elektomotor
Zdvihový objem (cm3) 998 1329 1364 1497
Výkon (kW při ot./min) 51/6000 73/6000 66/3800 55 + 45/max. 74
Točivý moment (N.m při ot./min) 95/4300 125/4000 205/1800-2800 111/3600-4400 + 169
Převodovka 5MT 6MT 6MT e-CVT
Maximální rychlost (km/h) 155 175 175 165
Zrychlení 0-100 km/h (s) 15,3 11,7 10,8 11,8
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 4,1 4,8 3,8 3,3
Emise CO2 (g/km) 95 109 99 75
Délka/šířka/výška – rozvor (mm) 3950/1695/1510 – 2510


Toyota Yaris
 
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Bitcoin dostal další úder, Soul zakročil proti anonymním účtům Bitcoin dostal další úder, Soul zakročil proti anonymním účtům

Jižní Korea zakázala používat anonymní bankovní účty k…

Fiala: Nebudeme součástí dražby o vládu s ANO Fiala: Nebudeme součástí dražby o vládu s ANO

Pokud hnutí ANO vytváří programové expertní týmy s KSČM,…

Česká Pepsi se prodávala rok, přibližuje majitel Mattoni významný obchod Česká Pepsi se prodávala rok, přibližuje majitel Mattoni významný obchod

Nápojářský trh v Česku čeká výrazné přeskupování sil.…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

 



Poprvé za volantem Toyoty Yaris GRMN. Parádní oldschool. Ale jednu chybu má... Poprvé za volantem Toyoty Yaris GRMN. Parádní oldschool. Ale jednu chybu má...

Fiesta ST, Clio R.S. nebo Polo GTI by se měly třást. Do…

Euro NCAP 2017: Toyota Yaris – Pět hvězd i s několika nedostatky Euro NCAP 2017: Toyota Yaris – Pět hvězd i s několika nedostatky

Toyota Yaris i přes jistá zaváhání v nárazových testech…

 



 
Policie ČR převzala první várku nových Superbů. Budou hlídat dálnice po celé republice

Policie ČR převzala první várku nových Superbů. Budou hlídat dálnice po celé republice

Dnes 14:16

Mladoboleslavská automobilka dodá dopravní policii ČR celkem 38 automobilů.




Blesk.cz

Dusno v Prostřeno: Hnidopiška Zdenka versus pšoukající Markéta!

Dusno v Prostřeno: Hnidopiška Zdenka versus…

Prostřeno ze Středočeského kraje, ve kterém září zejména mladá recesistka Markéta, ve středu odhalí další…

Ničí vaši krásu zima? 4 rady, jak nemít popraskané rty a lámavé vlasy

Ničí vaši krásu zima? 4 rady, jak nemít popraskané…

Rozpraskané rty, suchá pokožka a vlasy bez života? Vypadá tak v zimním období také? Poradíme, jak s tím zatočit.…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Malý Saros? Výšku nahradí jinde, chválí gólmana, který vytlačil Mazance

Malý Saros? Výšku nahradí jinde, chválí gólmana,…

Měří jen 178 centimetrů. Finský gólman Juuse Saros často slýchá, že je na současné brankářské poměry malý.…

 

Reflex.cz

Vědci se přiblížili rozluštění tajemné řeči delfínů: Tato zvířata používají 7 hlavních zvuků

Vědci se přiblížili rozluštění tajemné řeči delfínů:…

Delfíni mají vysokou inteligencí a používají komplexní systém klikání, mlaskání a hvízdání, kterým se…

Muslimský imám z Prahy a jeho bratr jsou stíháni pro teroristické trestné činy

Muslimský imám z Prahy a jeho bratr jsou stíháni pro…

Bývalý muslimský duchovní a zároveň český občan Sámer Shehadeh, jeho bratr a švagrová čelí nyní trestnímu…