Trabant - 50 let ve službách lidu (1. část: dědictví DKW)

Trabant - 50 let ve službách lidu (1. část: dědictví DKW)

 
 

První Trabant vyjel z továrny ve východoněmeckém Zwickau 7. listopadu 1957, jen krátce po vypuštění sovětského Sputniku. V sousední NDR i u nás se pro mnohé stal splněným snem po vlastním autě. Vyrobilo se jich přes 3 miliony a dodnes jich řada...

Při hledání kořenů legendárního trabantu se musíme vrátit na konec druhé světové války a podívat se do válkou těžce poškozených automobilek Audi a Horch v saském Zwickau (česky Cvikov). Po nutné rekonstrukci se zde nejdříve prováděly opravy vozidel pro sovětskou vojenskou správu, pak se zde krátce vyrábělo různé spotřební zboží, ale od roku 1946, kdy došlo ke znárodnění obou továren, se zde začaly vyrábět automobily vycházející z předválečných modelů DKW F8. První vozy byly představeny na lipském veletrhu v roce 1947 ještě pod označením DKW-IFA F8 (IFA byla zkratka Industrieverwaltung Fahrzeugbau), později dostaly jméno IFA F8. Přední kola poháněly dvoutaktní tříválce objemu 0,7 litru s termosifonovým chlazením. Dřevěný rám karoserie byl potažen umělou kůží, blatníky a kapota motoru byly plechové. Později se k výrobě střechy a kapoty při poválečném nedostatku ocelových plechů začala používat umělá hmota Duroplast.

Zastaralý typ F8 byl v roce 1949 nahrazen modelem IFA F9 s moderní aerodynamickou celokovovou karoserií a dvoutaktním tříválcem 0,9 litru, pohánějícím přední kola. V roce 1953 byla výroba typu F9 převedena do Eisenachu, kde byl tento typ později nahrazen známými Wartburgy. Bývalá továrna Audi v Zwickau změnila jméno na VEB Automobilwerke Zwickau, neboli AWZ a začala intenzivně pracovat na vývoji nového modelu s duroplastovou karoserií. V bývalé továrně Horch se od roku 1954 vyráběl luxusní typ P240 a v roce 1957 dostal závod název VEB Sachsenring.

První „bakeliťák“

AWZ P70 se stal prvním německým malým vozem s plastovou karoserií. Použitý materiál Duroplast byl směsí fenolové pryskyřice a bavlněného odpadu. Model P70 (P znamenalo plast a 70 objem motoru zhruba 0,7 l) debutoval na lipském veletrhu v roce 1955. Jeho motor vycházel ze starého tříválce F8. Dvoutaktní dvouválec měl objem 690 cm3 a maximální výkon 16,2 kW (22 k). Dvoudveřový automobil s pohotovostní hmotností 820 kg jezdil rychlostí až 95 km/h.

obrázek [555 x 315]
 

Typ P70 se vyráběl ve třech karosářských verzích (když pomineme malé náklaďáčky nazývané Pritsche). Kromě tudoru se stupňovitou zádí se vyrábělo i kombi a vcelku pohledné kupé. Odlišná maska chladiče a efektní vzduchový vstup na kapotě zdůrazňovaly sportovní vzhled vozu. Jeho maximální rychlost byla ale jen o pár km vyšší (100 km/h). Do roku 1959 vzniklo celkem 26.800 vozů tohoto typu (z toho kolem 800 kupé). Mezitím se ale v AWZ začalo pracovat na vývoji nového typu s pracovním označením P50. Jeho vývoj začal už v roce 1953 ve výzkumném a vývojovém centru v Karl-Marx-Stadtu (dnešním Chemnitz) a po dvou letech byl převeden do AWZ. Po stavbě pěti prototypů se na podzim 1957 začala vyrábět nultá série padesáti kusů. Současně se v podnikové soutěži hledal vhodný název nového vozu. Z řady návrhů vyhrál Trabant (v němčině to znamená osobní strážce ale také družice).

obrázek [555 x 388]
 

Trabi nastupuje

V květnu 1958 došlo ke spojení obou cvikovských automobilek pod názvem VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau a vyráběné automobily dostaly nové logo se stylizovaným písmenem S v kruhu. Sériová výroba Trabantů P50 (někdy se také používalo označení Trabant 500) se začala pomalu rozbíhat.

obrázek [555 x 314]
 

Dvoudveřový čtyřmístný Trabant P50 dostal duroplastovou karoserii s rozvorem náprav 2020 mm a vnějšími rozměry 3361x1493x1465 mm. Proti typu P70 měla karoserie Trabantu modernější tvary. Nárazníky a rámečky světlometů byly lakovány v barvě karoserie, kapota motoru byla protažena až k přednímu nárazníku, což usnadňovalo případné opravy na motoru. Stupňovitá záď skrývala poměrně objemný zavazadlový prostor, jehož značnou část však zabíralo náhradní kolo. Interiér byl jednoduchý, ale účelný. Na přístrojové desce byl před volantem umístěn ukazatel rychlosti a řadicí páka našla místo v těsné blízkosti volantu.

Přední kola Trabantu P50 poháněl vzduchem chlazený dvoudobý dvouválec s objemem válců 499 cm3 (vrtání 66 mm, zdvih 73 mm) a maximálním výkonem 13,2 kW (18 koní) při 3750 otáčkách za minutu. Při nízké pohotovostní hmotností 620 kg postačoval tento výkon k dosažení maximální rychlosti 90 km/h. Od roku 1959 se vyráběl typ P50/1 s výkonem zvýšeným na 14,7 kW (20 k). Novinkou se stalo tehdy módní dvoubarevné provedení. Velkou oblibu si od začátku výroby v roce 1960 získalo praktické kombi, jehož délka vzrostla na 3400 mm a zvýšilo se i užitečné zatížení. V posledním roce výroby (1962) dostal Trabant (typ P50/2) inovovaný interiér s pětici kolébkových spínačů po levé straně přístrojové desky, vylepšená sedadla a topení.

obrázek [555 x 273]
 

V roce 1962 dostal Trabant větší motor s objemem 594 cm³ (při stejném zdvihu se zvětšilo vrtání na 72 mm). Jeho výkon tím vzrostl na 16,9 kW (23 k) a maximální rychlost na 100 km/h. Vůz dostal nové označení Trabant P60 (600), ale jeho karoserie zůstala proti typu P50 beze změn. U modelů v dvoubarevném provedení měly vozy na bocích úzký olištovaný barevný pruh. Samozřejmě nechybělo ani provedení kombi s bočním otevíráním zadních dveří. P60 byl prvním typem Trabantu, který se začal dovážet do naší republiky a při nedostatku vozů na trhu si ihned získal velkou oblibu. Trabant P60 se vyráběl jen do roku 1964 (kombi o rok déle), neboť již vrcholily přípravy radikálně modernizovaného Trabantu 601, o kterém si povíme ve druhé části tohoto článku.

Druhý díl naleznete na odkaze: Trabant – 50 let ve službách lidu (2. část: vzestup a pád)

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Se zajišťovacími příkazy opatrně, vyzývají poslanci Se zajišťovacími příkazy opatrně, vyzývají poslanci

Opozice neprosadila svůj záměr odvolat Martina Janečka,…

Člen bankovní rady se zapletl se soukromým developerem Člen bankovní rady se zapletl se soukromým developerem

Viceguvernér České národní banky Vladimír Tomšík udělal v…

Zápisník Terezy Zavadilové: Do nové éry Zápisník Terezy Zavadilové: Do nové éry

Deník E15 oslavuje letos na podzim své desáté narozeniny.…

Nejste spokojeni s vašim HR systémem? Je čas na změnu Nejste spokojeni s vašim HR systémem? Je čas na změnu

Používá vaše společnost zastaralý HR systém, ve kterém je…

 

Štítky Audi Trabant

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Obrněnou limuzínu pro papaláše vymysleli Rusové. Uvnitř je kapsle Obrněnou limuzínu pro papaláše vymysleli Rusové. Uvnitř je kapsle

Automobiloví i bezpečnostní odborníci v USA v současnosti…

Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

 



Kupte si expediční Trabant 601 z Lega. Světový unikát sestavil český nadšenec Kupte si expediční Trabant 601 z Lega. Světový unikát sestavil český nadšenec

Vánoce jsou za dveřmi a na internetu se objevuje spousta…

Video: Když se hasiči nudí... Létají s trabantem! Video: Když se hasiči nudí... Létají s trabantem!

Létající automobil je sen mnoha konstruktérů. Němečtí…

 



 
Podívejte se, jak se na Floridě schovávala superauta před hurikánem Irma

Podívejte se, jak se na Floridě schovávala superauta před hurikánem Irma

Včera

Kvůli jednomu z nejsilnějších hurikánů poslední doby se muselo evakuovat na sedm milionů lidí. A ukrývala se před ním i auta.




Blesk.cz

Vendulka Křížová po rozchodu s Víznerem: Konečně šťastná s novým mužem

Vendulka Křížová po rozchodu s Víznerem: Konečně…

Dost bylo trápení a depresí! Vendulka Křížová (45) po rozchodu s Oldřichem Víznerem (70) zase vplula do života.…

Největší výstava o historii videoher startuje v Praze: Zahrát si můžete 150 klasik

Největší výstava o historii videoher startuje v…

Do české metropole zamířila největší světová výstava o historii videoher Game On. Ta již dobyla 40 světových…

 

iSport.cz

Bayern porazil Schalke 3:0 a je v čele. Gebre Selassie zahodil tutovky

Bayern porazil Schalke 3:0 a je v čele. Gebre…

Fotbalisté mistrovského Bayernu Mnichov v pátém kole německé ligy vyhráli na hřišti Schalke 3:0 a poskočili do…

Velká ztráta pro Laver Cup. Do Prahy nedorazí hvězdný Argentinec Del Potro

Velká ztráta pro Laver Cup. Do Prahy nedorazí…

Výběr světa na tenisovém Laver Cupu přišel o jednu ze svých hvězd. Do Prahy nepřijede charizmatický Argentinec…

 

Reflex.cz

Další znásilnění imigranty v Německu. Hrozí rasová válka

Další znásilnění imigranty v Německu. Hrozí rasová válka

Jak přibývají zprávy o sexuálních zločinech imigrantů, nelítostně se zvyšuje pravděpodobnost možnosti, že někde…

Stanislav Petrov: Hrdina studené války, který zabránil jadernému konfliktu

Stanislav Petrov: Hrdina studené války, který…

Je zajímavé, že zatímco dodnes obdivujeme hrdiny druhé světové války, o protagonistech té studené, kteří – snad…