Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Trojice unikátních Porsche ze sbírky Jerryho Seinfelda míří do aukce

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
I u nás poměrně známý americký komik prodává trojici vozů Porsche. Stojí mu v garáži a nemá na ně čas...

Jerry Seinfeld se s prodejem obrátil na aukční síň Gooding & Company, která jeho německé sporťáky nabídne v pátek 11. března v Amelia Island na Floridě. Vystaví je ale už v arizonském Scottsdale 27. ledna, aby si je mohli případní zájemci prohlédnout naživo. Spyder 550 ročníku 1955 je nerestaurovaný, má původní motor, podvozek i karoserii a dosud najel pouze necelých 16,6 tisíce kilometrů. Model 356 A 1500 GS/GT Carrera Speedster z roku 1958 vzkříšením prošel a získal několik ocenění na výstavách, třeba slavném The Quail, a Motorsports Gathering v Monterey. Třetím do party je 42 let stará 911 Carrera 3.0 IROC RSR.

Každý ze tří dražených kusů disponuje spoustou zajímavostí. Spyder 550 kupříkladu svou modrou barvou a bílými lemy blatníků, což je hodně atypická kombinace. Místo pro spolujezdce také nepostrádá odnímatelný kryt. Zelený speedster 356 má standardně nízké čelní sklo, které jej odlišovalo od kabrioletů, a dále vestavěný ochranný rám, takže se s ní dá závodit mezi historiky. Postavili jich všehovšudy jen 151. A žlutá třílitrová Carrera je také vybavena klecí a přídavným mohutným chladičem. Nejvíc na ní zaujme ale jmenovka Petera Revsona. Americký závodník to dotáhl až do formule 1.

První anabázi absolvoval v roce 1964, ale Lotusy s motory BRM, ať už jeho vlastní, či ty Rega Parnella, nebyly zrovna konkurenceschopné. Stáhl se zpět do USA, jezdil všechno od série TransAm přes monoposty až po sportovní prototypy CanAm. Druhou šanci mu dal Ken Tyrrell ve Watkins Glen 1971, ale největších úspěchů dosáhl u McLarenu, ještě v barvách kosmetické firmy Yardley. Za něj závodil i v Americe (druhý v Indy 500 a celkový vítěz CanAm, obojí 1971). S M23 v sezóně 1973 vyhrál britskou GP v Silverstone a kanadskou v Mosportu. Bohužel zahynul 22. března 1974 při testech v jihoafrickém Kyalami, defekt zavěšení způsobil náraz do svodidel, poté jeho Shadow DN3 okamžitě vzplál a Peter v troskách uhořel. I přes rychlou pomoc byl mrtev na místě.

Kromě Revsona žlutou Carreru pilotovali i George Follmer a Gordon Johncock, všichni v sérii International Race of Champions (neměla nic společného s nám dobře známým Závodem šampionů). Follmer se také objevil ve formuli 1 na Shadowu a ve Španělsku 1973 dojel třetí, Johncock se radoval dvakrát pro změnu ve „staré cihelně“ (také 1973 a 1982). Auto vlastnil mimochodem jakýsi Roger Penske...

Spyder 550 stojí nejvíce, aukční dům stanovil jeho hodnotu na 5-6 milionů dolarů (125,1-150,1 mil. Kč). Porsche 356 si cení na dva až dva a půl milionu (50-62,6 milionu korun) a devětsetjedenáctku odhadl v rozmezí od 1,2 do 1,5 milionu dolarů (30-37,5 milionu v naší měně). Levné je snad nikdo nečekal, ne? Pokud se zmíněná třistapadesátšestka za tyhle peníze prodá, překoná rekord nedávno draženého auta po Janis Joplin.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)