Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

1.2 TSI 93 kW - výkon, který se neodmítá

Abarth
Abarth
Abarth
Abarth
6 Fotogalerie
Motory 1.2 TSI patří dlouhodobě k nejprodávanějším motorizacím v České republice.

Tomuto trendu nahrává hned několik faktorů, z nichž hlavními jsou nízká pořizovací cena a také nízké povinné ručení. Všechny tyto motory však mají značnou výkonovou rezervu, které se dá optimalizací softwaru využít.

Přeplňovanou dvanáctistovku najdeme v modelech napříč koncernem VW, tedy hlavně v Česku oblíbené Fabii, Roomsteru, Octavii, Rapidu a Yetim, poměrně mnoho těchto motorů však jezdí také např. v Golfech a Passatech, výjimkou nejsou ani Seaty Ibiza, Leon nebo Toledo. Motory se nabízejí ve verzích 63 a 77 kW, nově např. u třetí generace Fabie pak také v inovované verzi o výkonu 81 kW. I přes optimisticky vypadající čísla nelze prohlásit, že by šlo o dravé šelmy, se kterými předjedete kamion během několika vteřin. Ačkoli se motor při klidné jízdě chová velmi příjemně, kdo se ve voze mohl projet jistě potvrdí, že zejména spodní a střední rozsah otáček by mohl být ještě pružnější. Předjíždění by se stalo daleko bezpečnějším manévrem. Pro všechny, kteří tento názor sdílejí, je tu naštěstí řešení, které pocit z jízdy dokáže výrazně vylepšit.

Nabízí ho společnost PowerTEC, působící na českém trhu již 15 let, která se zabývá optimalizací softwaru automobilů. U všech uváděných motorizací dokáže výkon motoru softwarově vyladit až na 93 kW a 215 N.m, což je v případě 77 kW verze nárůst o 20% výkonu i kroutícího momentu. Daleko zajímavější nárůst je pak v případě slabší 63 kW verze, u které jde výkon navýšit na úplně stejné hodnoty. Pocitově pak dochází ke zvýšení výkonu až o 48 % a 34 % točivého momentu. A to už je opravdu velká změna.

Nutno říct, že všechny výkonové motorizace vycházejí ze stejných mechanických komponentů. Nejslabší verze 63 kW je pouze marketingový model, protože je výkon motoru pouze softwarově snížen a ve skutečnosti se jedná o zcela totožný motor.

Jak lze vyššího výkonu dosáhnout?

Všechny prodávané vozy mají výkonovou rezervu. Díky tomu je možné výkon jednotlivých vozů ještě dále navyšovat a to pouze softwarově, tedy bez nutnosti mechanických úprav. Dnes je zcela běžné, že jsou výrobky vyráběny vždy na stejném základu a pouze na základě marketingových rozhodnutí dostávají takový software, jaký si zaslouží. Snadno tak např. automobilka Ford do svých litrových motorů o obsahu 998 cm3 instaluje software o výkonu až 92 kW již z výroby.

U automobilů je to velmi podobné a je tedy logické, že se výrobce jistí a konstrukční schopnosti svých výrobků raději podceňuje. Musí totiž garantovat plnou funkčnost motoru po dobu záruky, která je často prodloužená nad rámec zákonných 2 let. Musí však počítat s tím, že zákazník svůj vůz nebude šetřit, bude jezdit na plný plyn i se studeným motorem, nebude dbát na pravidelnost údržby atd. A v neposlední řadě musí výkonu dosáhnout i při méně kvalitním palivu.  Pro všechny ostatní, kteří jsou schopni svému vozu dopřát pravidelný servis, je však prostor pro využití těchto rezerv velký.

Vyplatí se optimalizace výkonu?

Chiptuning už dávno není jen pro závodní jezdce. Stále častěji po úpravě sahají běžní lidé, kteří chtějí mít jen rezervu při předjíždění nebo možnost zrychlit na dálnici ve chvíli, kdy je někdo jiný zpomalí. Výkon také ocení každý, kdo právě někam pospíchá a několik minut navíc je pro něj vysvobozením. Hlavní devizou je ale právě pocit při předjíždění, kdy se dlouhé vteřiny vedle pomalu jedoucího kamionu zdají jako věčnost a které se po úpravě výrazně zkrátí.

Pokud byste se pro podobnou úpravu rozhodli, není potřeba se obávat vysoké investice. Cena za úpravu je aktuálně na částce 5500 Kč vč. DPH a kromě samotné optimalizace zahrnuje také měření na válcové zkušebně výkonu a podrobnou diagnostiku vozu, po které si budete jisti, že je váš vůz v dobré kondici.

O společnosti PowerTEC

Společnost PowerTEC - značkový chiptuning patří mezi přední tuningové firmy působící na českém trhu, kde působí již 15 let. Na doméně www.chiptuning.cz nabízí úpravy všech typů naftových i benzínových motorů na základě individuálních požadavků zákazníků. Jedná se o první a dosud jedinou tuningovou firmu v ČR, která získala na chiptuning osobních i nákladních vozidel certifikaci TUV. Všechny softwarové úpravy provádí na základě testování na vlastní válcové zkušebně výkonu 4x4 a MAHA.