Tuhle limuzínu Putin nechtěl. Teď unikátní ZiL 4112R může být váš! Za 24,6 milionu korun...
ZiL byl v dobách Sovětského svazu slavným výrobcem luxusních aut, jeho díla přebírali jen ti nejvýznamnější představitelé východního bloku. Po rozpadu SSSR ale jeho sláva uvadala, což se firma snažila v roce 2012 zvrátit představením nového modelu, limuzíny 4112R. Ta ale nenadchla a dnes je jediný postavený exemplář na inzertním serveru Car and classic na prodej. Koupili byste ho za 782.000 liber, v přepočtu 24,6 milionu korun?
Automobil byl dokončen v roce 2012 po šesti letech práce jako pilotní projekt limuzíny pro ruského prezidenta a další vládní představitele, který se nabízeným komfortem chtěl vyrovnat cadillacům, rolls-roycům či maybachům. Ruský prezident Vladimir Putin, pro něhož byl ZiL 4112R primárně určen, ale s výsledkem údajně nebyl příliš spokojen, což se odrazilo v tom, že další kusy tohoto auta nevznikly. Navíc ani on sám toho moc nenajel, dnes má vůz na svém kontě pouhých 143 kilometrů. Putin totiž i nadále raději využíval služby Mercedesu S600 Pullman.
Co přesně se Putinovi na automobilu nelíbilo, se už asi nedozvíme. Pravdou ale je, že ZiL 4112R z dnešního pohledu vypadá hodně zastarale, hlavně zvenku je závanem starých sovětských časů v době před perestrojkou. Ani uvnitř to není žádná hitparáda, byť se vůz snaží o luxusní dojem pomocí koženého čalounění a dřevěných dekorů. Nechybí ani takové samozřejmosti jako záclonky pro trochu soukromí, klimatizace, elektricky ovládaná sedadla nebo stolečky pro pasažéry vzadu.
V útrobách tohoto mastodonta s šesti dveřmi pracuje vidlicový osmiválec o objemu 7680 cm3, který je naladěn na 294 kW a 610 N.m. Velikostí sice motor odpovídal předchůdcům, místo karburátorů ale dostal vstřikování. Tato síla si přitom musí poradit s vozem dlouhým 6230 mm a vážícím 3,8 tuny. Rozvor náprav auta činí 4080 mm. Obří atmosférický motor je spárován s pětistupňovým automatem od firmy Allison, která se zabývá výrobou převodovek pro nákladní vozy. Poháněná jsou zadní kola.
ZiL 4112R sice nakonec díru do světa neudělal, přesto je dnes zajímavým sběratelským kouskem, který vznikl v jediném exempláři. Navíc vlastně umetl cestu k obnovení výroby luxusních automobilů v Rusku. Někdy v době jeho prezentace vyšel najevo vládní projekt Průvod, jehož výsledkem bude platforma pro luxusní limuzínu, SUV či minibus používané v průvodech a při dalších slavnostních akcích. Automobil, na jehož vývoji se podílí i firma Porsche Engineering, by měl být hotov ještě před koncem letošního roku. O jeho výrobu se postará UAZ, přičemž vedle vládních představitelů má být nabídnut i civilním zákazníkům.