Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TVR: Na návratu se podílí Gordon Murray a Cosworth

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (4)
TVR se s novým majitelem a vedením vrací k životu a připravuje se na návrat mezi aktivní výrobce nových sportovních vozů.

Tradiční malosériová automobilka TVR byla založena v roce 1947 a během druhé poloviny dvacátého století nabídla řadu modelů, které se proslavily i za hranicemi Velké Británie. Především pod vládou Petera Wheelera nabízela stroje s nejen na svou dobu poměrně netradičním designem.

V roce 2004 ji koupil tehdy čtyřiadvacetiletý ruský podnikatel Nikolaj Smolenskij, který rozdělil TVR do několika firem, načež rezignoval na funkci ředitele. Koncem roku 2006 společnost skončila v nucené správě, o rok později se dostala do dražby, přičemž ji Smolenskij znovu získal, když v aukci nabídl nejvyšší částku.

Koncem roku 2011 se zdálo, že se brzdy dočkáme nového modelu, ale již v roce 2012 se Nikolaj Smolenskij nechal slyšet, že se vzdává naděje, že někdy znovu zahájí výrobu sportovních vozů. Zároveň se objevily zprávy, že ruský podnikatel hodlá zkratku TVR využít jako značku pro větrné turbíny.

V roce 2013 ale dorazila záchrana z Velké Británie a Les Edgar, milionář a podnikatel ze Surrey, založil novou společnost TVR Automotive Ltd., v níž nejprve rozjel podporu majitelů TVR v podobě výroby a prodeje náhradních dílů.

Zároveň se ovšem pustil i do projektu, který má TVR vrátit mezi výrobce sportovních vozů a nyní Les Edgar oficiální cestou oznámil, že jeho značka spolu s partnerskými firmami pracuje na sportovním modelu, který bude vyvinut a vyráběn ve Velké Británii.

Hlavními spojenci TVR jsou Gordon Murray Design a Cosworth. První z této dvojice se v čele se svým slavným zakladatelem věnuje vývoji konstrukce vozu i jeho designu, zatímco druhá firma pracuje na pohonné jednotce.

Nové TVR má být pokračovatelem tradice své značky a má představovat dvoumístný kupé/kabriolet s vidlicovým osmiválcem uloženým vpředu, pohánějícím prostřednictvím manuální převodovky výhradně kola zadní nápravy.

Produkce zcela nově vyvinutého TVR se má za využití výrobního procesu iStream od Gordona Murraye rozběhnout v roce 2017 v nově postavené automobilce ve Velké Británii. Cenově má nové TVR navazovat na své předchůdce a konkurovat podobně laděným vozům na trhu.

Revoluční výrobní proces iStream představil Gordon Murray již v roce 2009 a je aplikován například na městský miniautomobil Yamaha MOTIV.e, jehož uvedení na evropský trh je plánováno na rok 2019.

Pokud TVR skutečně vyjdou jeho plány, pak bude první automobilkou, která iStream uvede do praxe. I díky němu hodlá oživená britská značka představit v průběhu příštích deseti let minimálně čtyři nové modely.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (4)
Avatar - plzenaak
4. 6. 2015 09:48
Re: Dobrá a špatná zpráva
Souhlasím. Murray je zárukou, že se dočkáme konečně auta, které nebude mít jen hezkou karosérii, ale bude i fungovat jako auto. TVR nemohlo potkat nic lepšího.
Avatar - Pekelná Micinka
4. 6. 2015 09:41
Re: Dobrá a špatná zpráva
Otázkou je, jestli ty vlastnosti co popisuješ, lze považovat za ctnost. Žádný ze zákazníků si určitě nepřál, a nekoupil auto, co je třeba nějak nadrámec opečovávat, nebo ho nepojízdné garážovat. Svébytnlý design i když v nové podobě, ten se jistě budou nějakým způsobem snažit udržet. Jak moc se trefí do vkusu skalních příznivců, to je ve hvězdách.
4. 6. 2015 09:26
Re: Dobrá a špatná zpráva
Mě se od TVR líbila série S. To jsou pro mne jedny z nejkrásnějších roadsterů.
Ty pozdější kosmické kreace mě naopak vůbec nepřitahují a domnívám se, že jejich přílišná výstřednost odradila řadu potenciálních zákazníků.
4. 6. 2015 07:41
Dobrá a špatná zpráva
Ta dobra je, ze TVR bude asi opravdu zpet. Jsou ted kolem nej lide, kteri uz rozjeli par uspesnych projektu a vedi, jak na to. A navic vsichni "umi auta".

No ta spatna je, ze TVR uz asi nebude delat ta auta, jaka jsem ja osobne obdivoval za ery Petera Wheelera - hrube slatana, s mimozemskym designem, a vhodna tak spis pro Mad Maxe (toho stareho, ne tu novou saskarnu), krizeneho s keltkym valecnikem. Ta auta nebyla technicky perfektni, zpracovani pokulhavalo a udrzet to pri zivote stalo majitele dost rucni prace, ale byla to auta s obrovskym srdcem, vlastnim nazorem a ne jenom ridit je, ale vubec je vlastnit - to chtelo poradne koule. Nic pro Kena a Barbie.

Gordon Murray je ale z jineho testa, nez Wheeler, je to muz, posedly perfekcionismem v kazdem jednotlivem detailu a tak cekam, ze misto dalsi verze takoveho narezu, jako byl Sagaris, nebo Tuscan, se ted objevi pod znackou TVR nejaky "levnejsi a mensi" McLaren. Auto rychle, perfektni, a...sterilni.