Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Abarth
Abarth
Abarth
Abarth
17 Fotogalerie

TVR: Na návratu se podílí Gordon Murray a Cosworth

TVR se s novým majitelem a vedením vrací k životu a připravuje se na návrat mezi aktivní výrobce nových sportovních vozů.

Tradiční malosériová automobilka TVR byla založena v roce 1947 a během druhé poloviny dvacátého století nabídla řadu modelů, které se proslavily i za hranicemi Velké Británie. Především pod vládou Petera Wheelera nabízela stroje s nejen na svou dobu poměrně netradičním designem.

V roce 2004 ji koupil tehdy čtyřiadvacetiletý ruský podnikatel Nikolaj Smolenskij, který rozdělil TVR do několika firem, načež rezignoval na funkci ředitele. Koncem roku 2006 společnost skončila v nucené správě, o rok později se dostala do dražby, přičemž ji Smolenskij znovu získal, když v aukci nabídl nejvyšší částku.

Koncem roku 2011 se zdálo, že se brzdy dočkáme nového modelu, ale již v roce 2012 se Nikolaj Smolenskij nechal slyšet, že se vzdává naděje, že někdy znovu zahájí výrobu sportovních vozů. Zároveň se objevily zprávy, že ruský podnikatel hodlá zkratku TVR využít jako značku pro větrné turbíny.

V roce 2013 ale dorazila záchrana z Velké Británie a Les Edgar, milionář a podnikatel ze Surrey, založil novou společnost TVR Automotive Ltd., v níž nejprve rozjel podporu majitelů TVR v podobě výroby a prodeje náhradních dílů.

Zároveň se ovšem pustil i do projektu, který má TVR vrátit mezi výrobce sportovních vozů a nyní Les Edgar oficiální cestou oznámil, že jeho značka spolu s partnerskými firmami pracuje na sportovním modelu, který bude vyvinut a vyráběn ve Velké Británii.

Hlavními spojenci TVR jsou Gordon Murray Design a Cosworth. První z této dvojice se v čele se svým slavným zakladatelem věnuje vývoji konstrukce vozu i jeho designu, zatímco druhá firma pracuje na pohonné jednotce.

Nové TVR má být pokračovatelem tradice své značky a má představovat dvoumístný kupé/kabriolet s vidlicovým osmiválcem uloženým vpředu, pohánějícím prostřednictvím manuální převodovky výhradně kola zadní nápravy.

Produkce zcela nově vyvinutého TVR se má za využití výrobního procesu iStream od Gordona Murraye rozběhnout v roce 2017 v nově postavené automobilce ve Velké Británii. Cenově má nové TVR navazovat na své předchůdce a konkurovat podobně laděným vozům na trhu.

Revoluční výrobní proces iStream představil Gordon Murray již v roce 2009 a je aplikován například na městský miniautomobil Yamaha MOTIV.e, jehož uvedení na evropský trh je plánováno na rok 2019.

Pokud TVR skutečně vyjdou jeho plány, pak bude první automobilkou, která iStream uvede do praxe. I díky němu hodlá oživená britská značka představit v průběhu příštích deseti let minimálně čtyři nové modely.