reklama


14.4. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Tyhle ojetiny se špatnou pověstí nikdo nechce. Proč je to chyba?

 

I mezi chronickými „ležáky“ se najdou tipy na zajímavou koupi. Špatná pověst modelu totiž sráží cenu i u verzí, které naopak doporučit lze. V prvním díle se podíváme na Peugeot 307, Nissan Primera P12 a Renault Laguna druhé generace.

Pokusíme se vyvrátit tvrzení, že třistasedmičce, Primeře P12 a Laguně druhé generace se máte v bazarech obloukem vyhnout. Ono totiž někdy stačí pouze vybrat tu správnou verzi a z outsidera se může vyklubat docela „kauf“. Uvedené modely jsou totiž díky nepříznivým okolnostem času dnes docela levné. A tak i přes všechna známá i neznámá proti lákají ke koupi. Co tedy mohou nabídnout?

Peugeot 307 (2001 až 2007, modernizace 2005) – Někdejší prodejní trhák dnes chce jen málokdo

Peugeot 307 nahradil v roce 2001 řadu 306, vyráběnou od roku 1993 a výrazně modernizovanou o čtyři roky později. A zatímco 306 byla ještě tradičně pojatým modelem své značky, přinesla 307 až nezdravé množství novinek. Namísto podsaditého hatchbacku (kombi, sedanu či kabrioletu) tu byl nezvykle vysoký hatch, který jako by si vzal inspiraci ve vozech třídy MPV. Místa tak nabízela 307 docela dost, a to zejména ve svislém směru. Jako kdyby to bylo potřeba... Výrobce vysokou karoserii využil také k pozici sedadel - v 307 tak sedíte dost vysoko, zatímco 306 připomínala řidiči posazem spíše sportovní vůz.

Peugeot 307 také poprvé v koncernu PSA uvedl platformu, na níž posléze vyjela celá plejáda modelů. Od Citroënu C4 obou generací, přes novější Peugeot 308, až po „crossover“ 3008, sportovní kupé RCZ či kompaktní MPV 5008. Posledně jmenovaný vůz se stále vyrábí, stejně jako druhá generace Citroënu C4. Také současná nová značka DS stále bere za vděk technikou, kterou uvedla právě 307, a to u dvou ze tří modelů.

V 307 opustil Peugeot také tradiční zadní nápravu s nezávislým zavěšením a odpružením torzními tyčemi. Kdo čekal poctivý a kinematicky takřka dokonalý víceprvek v té době jezdící ve větším modelu 406 a léta již v 605 a posléze v 607, byl zklamán. Vzadu tak vozí 307 obyčejnou zkrutnou příčku. A s ní přišlo lomození podvozku s rázy ozývajícími se od zadu při přejezdu nerovností. To 306 nedělala. Peugeot neustále měnil zadní tlumiče či jejich horní uložení, nicméně ani dnes se tento nešvar nepodařilo zcela vymýtit.

Tím největším rozdílem ale bylo masivní nasazení elektroniky. Vůz tak disponoval hned čtyřmi datovými sběrnicemi a samozřejmostí byla multiplexní elektroinstalace, u PSA známá jako MUX. Díky tomu vůz nabídnul celou řadu funkcí, které do té doby nebyly mnohdy běžné ani v luxusní třídě. To nejen přitahovalo zákazníky, nýbrž přineslo i ocenění od motoristických novinářů, kteří 307 zvolili Evropským autem roku 2002.

Ovšem jak už to bývá, zcela nová technika jen málokdy funguje od začátku bez problémů. A 307 těch potíží měla opravdu požehnaně, zdaleka přitom nešlo jen o elektroniku. Také s podvozkem si výrobce užil své. Nakonec nejspolehlivější částí vozu byly pohonné jednotky a manuální převodovky. V těchto případech výrobce sáhnul do svého archivu.

Jakou 307 tedy zvolit, aby fungovala co možná s nejmenšími problémy? Určitě vozy po modernizaci, kterou 307 prodělala v roce 2005. Od té doby se změnila nejen přední část, zvýšila se také kvalita a spolehlivost. Třeba původní světlomety sice dobře svítily, ale žárovka H7 mnohým dokázala prasknout i dvakrát měsíčně. Od modernizace jsou na voze nové světlomety s dvouvláknovou žárovkou H4 a je po problému.

V rámci modernizace Peugeot také odstranil slabinu v podobě selhávajících multifunkčních páček pod volantem. Páčky zde nejsou samostatné, nýbrž součástí modulu COM2000. U zmíněných páček docházelo k vyhřátí kontaktů, zejména u levé, ovládající ukazatele směru. Výsledkem byla zmatená funkce blikačů. COM2000 ale mohl zapříčit i jiné problémy, třeba nemožnost spustit motor, jelikož byl součástí imobilizéru. A jako nový stál asi 8.000 korun. Dnes již COM takřka neselhává, a to u žádného modelu skupiny PSA.

Už v 307 používal Peugeot filtr pevných částic. Bylo to v době, kdy ještě povinný zdaleka nebyl. Jeho výměnu výrobce stanovil po ujetí 120 000 km. Důležité je doplňovat aditivum. To lze na 307 najít dvojího druhu. U vozů vyrobených do 4. listopadu 2002 se používá EOLYS DPX 42, od uvedeného data pak EOLYS 176.

Pokud bychom měli zvolit motor pro 307, sáhli bychom, už i vzhledem ke stáří modelu, po některé z menších zážehových jednotek. Asi nejlepší je agregát ET3 1.4 16V. Poskytuje solidní dynamiku, je spolehlivý a hlavně úsporný. Špatná není ani větší 1.6 16V z řady TU. Ta má však poněkud tvrdší charakteristiku. Zcela se vyhněte zážehovým dvoulitrům z řady EW, které mají celou řadu nectností.

Z dieselů je dobrou volbou nejmenší 1.4 HDi a pak dvoulitr HDi. Do roku 2004, respektive 2005 byla v nabídce osmiventilová verze o výkonu 80 kW, respektive 66 kW. Obě plní normu Euro 3. Už od roku 2003 je ale pod kapotou 307 také modernější 16ventilová varianta nabízející 100 kW a hlavně splňující Euro 4. Ta navíc dostala šestistupňovou převodovku, což je další bonus. Manuál mohl být nahrazen samočinnou převodovkou o stejném počtu kvaltů.

Motory 2.0 HDi (tedy z řady DW) jsou považovány za spolehlivé a dlouhověké. Tuto pověst jim dnes může kazit značný kilometrový proběh, v době výroby pak občasné vrtochy prvních common-railů od Bosche či Siemensu (použity byly v závislosti na verzi motoru oba systémy).

Na 307 navázala první 308. Někdejší vrtošivá technika je v ní už takřka bezproblémová, avšak novým trnem v oku se staly zážehové motory 1.4 VTi, 1.6 VTi a 1.6 THP, vše z řady EP vyvinuté s BMW. Jakoby už toho všeho nebylo dost...


Peugeot 307
 

1/3 Pokračovat ve čtení

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Dopravní podnik nechá prověřit čtyři alternativní možnosti stavby metra D Dopravní podnik nechá prověřit čtyři alternativní možnosti stavby metra D

Pražský dopravní podnik (DPP) zadal firmě Metroprojekt…

Komentář Jiřího X. Doležala: Nechme Slovanskou epopej Američanům, je to propagandistické dílo! Komentář Jiřího X. Doležala: Nechme Slovanskou epopej Američanům, je to propagandistické dílo!

Realita přináší našemu národu příležitost, jak se zbavit…

 
 

Přidat názorDiskuse: Tyhle ojetiny se špatnou pověstí nikdo…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat. Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat.

Ceny ojetých Volkswagenů Tiguan klesají ke dvěma stům…

 






 
Expanze Lady? Zveřejňuje české ceníky Kaliny, Granty i Vesty!

Expanze Lady? Zveřejňuje české ceníky Kaliny, Granty i Vesty!

Dnes 17:51

Pozici nejlevnější značky na českém trhu léta úspěšně drží Dacia, která se však dočká staronového konkurenta. Větší roli by u nás opět ráda hrála i ruská Lada.




Blesk.cz

EXIT, Spiderman, Facebook? Zapomeňte. Komunisté chtějí zakázat cizí názvy

EXIT, Spiderman, Facebook? Zapomeňte. Komunisté…

Podle skupinky komunistických poslanců jsme v Česku a budeme prostě mluvit česky. A ani na Spidermana už se…

Mayová si přeje „tvrdý brexit“. Británie se kompletně odtrhne od EU

Mayová si přeje „tvrdý brexit“. Británie se…

Británie upřednostní úplné oddělení země od Evropské unie, tzv. tvrdý brexit. Nepřeje si ani částečně setrvat. V…

 

iSport.cz

Kalamita českých tenistů. Z Davis Cupu se omluvili Rosol i Pavlásek

Kalamita českých tenistů. Z Davis Cupu se omluvili…

Adam Pavlásek ani Lukáš Rosol nebudou k dispozici pro první kolo Davisova poháru, které čeští tenisté odehrají…

Tři esa a odchod. Končil jsem jak bombarďák, zářil Štěpánek

Tři esa a odchod. Končil jsem jak bombarďák, zářil Štěpánek

PŘÍMO Z MELBOURNE | Jízda osmatřicetiletého barda Radka Štěpánka se z kvalifikace přelila už do 2. kola…

 

Reflex.cz

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá starobylý zvyk

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá…

Nata Pratha, starobylý zvyk, který v komunitě Bhilů na severozápadu Indie povoluje muži zaplatit peníze za…

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat tvůrce seriálu Bohéma?

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat…

V neděli večer odvysílala Česká televize první díl seriálu Bohéma. Bohužel sklidil spíše negativní ohlasy a…

 
 
reklama