17.12. 2017 Martin Frei

Účinky prémiového paliva: Opravdu fungují a vyčistí vám motor?

 

Demontované vstřikovače z našeho dvanáctiletého mondea promluvily: čisticí vlastnosti prémiové nafty stojí za to.

Prémiová nafta dělá autu dobře, ale není levná. Jednoduchá logika, kterou nemáme rádi. Všichni chceme na provozu auta co nejvíc ušetřit. Zejména majitelé starších vozů, pro které má každá koruna větší váhu, vybírají palivo podle nejnižší ceny. Zdánlivě to vypadá logicky, vždyť na desetileté auto si také nikdo nekupuje nová litá kola a nenechá voskovat lak u profesionálů. Jenže kvalitní nafta se netankuje pro krásu, ale pro zdraví motoru.

Proto jsme se před dvanácti týdny pustili do ojedinělého testu. Účinkům prémiové nafty Shell V-Power Diesel jsme vystavili dvanáctileté mondeo se 173.000 km na tachometru. Podle představ Shellu by mělo dalších 10.000 km stačit na to, aby se projevily účinky zejména čisticích aditiv a zlepšila se funkce vstřikovací soustavy. Musíme přiznat, že jsme o efektu na tak krátké vzdálenosti zpočátku měli jisté pochybnosti. V polovině testu už ale servisní diagnostika potvrzovala, že se vstřikovače chovají jinak. Teď jsme v samém závěru testu – vstřikovače jdou z auta opět ven a test na speciální stolici má potvrdit, jak se věci mají.

Setkání v servisu

Než k tomu ale dojde, absolvujeme třetí setkání v mělnickému servisu Ford Carent, který nám mondeo na test zapůjčil. Klíčky vracíme vedoucímu Martinu Stanislavovi, v dílně už nás čeká školitel Jan Karnolt. Jestli slibný trend pozorovaný v polovině testu pokračuje, ověřuje nejprve připojená diagnostika. Obrázky z ní najdete dole, a to v přímém porovnání se záznamy ze začátku testu. „Důležitá hodnota je celková dávka na jeden vstřikovač pro udržení rovnoměrného volnoběhu. Tady jednoznačně klesla, což znamená účinnější rozprášení paliva,“ ukazuje pan Karnolt na řádkové grafy.

Ojetý Ford Mondeo III (Mk4/CA2 2007-2014): Etalon manažerského vozu s otazníky

Mechanici se už pouštějí do rozborky, jako první jde ven sací potrubí a ventil EGR. Vypadají stejně černě jako na začátku. Také měření na přesné lakýrnické váze ukazuje stejnou hmotnost. V sání tedy sazí neubylo, čisticí aditiva odtud nedokážou odstranit nánosy, které se zde vytvořily za předchozích 170.000 km. „Aditivace čistí trysky vstřikovačů. Proto motor lépe spaluje, méně kouří a sazí tolik nepřibývá. To je nejdůležitější,“ komentuje Jan Karnolt.

Čísla mluví za vše

O čtyři dny později přicházejí ze specializované opravny vstřikovacích zařízení podrobné výsledky, které dosavadní předpoklady potvrzují. Uvádíme je v tabulce v přímém porovnání s hodnotami na začátku testu.

Krátce před vrácením jsme také znovu změřili výkon na válcové zkušebně. Hodnota točivého momentu se zcela minimálně zvýšila, což přinejmenším znamená zachování dobré kondice motoru.

Během 10.000 km jsme také sledovali spotřebu paliva. Při zhruba stejně svižném stylu jízdy, jaký vyžadují naše reportážní cesty, postupně klesala z počátečních 6,7 na 6,3 l/100 km – měřeno vždy podle dotankování, neboť testovaný vůz nebyl vybaven palubním počítačem. Snížení reálné spotřeby potvrzuje vyšší účinnost motoru vyplývající z lépe rozprášené a kvalitněji spálené nafty. V případě Shell V-Power Dieselu je tento efekt jasně vidět.

Kvalitu potřebují všichni

Pár ušetřených deci nafty jistě každého motoristu potěší, úspora je však pouze projevem dobré kondice motoru, která je ve skutečnosti hlavním přínosem prémiového paliva. Motor, který jemněji spaluje, méně kouří, méně zanáší filtr pevných částic i ventil EGR a zanechává méně nespálených zbytků v oleji. Teprve souběh těchto okolností rozhoduje o životnosti a opotřebení motoru. A tím pádem o nemalých penězích, které ušetříme. Test na ojetém autě potvrzuje, že by na to měli myslet právě motoristé, kteří mají hlouběji do kapsy. Už proto, že zdraví staršího auta je vždy křehčí než nového.

Co jsme naměřili?

V prvních hodnotách je efekt vyčištění zcela zjevný. Snížení dávky potřebné k udržení volnoběhu je známkou toho, že vyčištěné vstřikovače přesněji dávkují. Dávka paliva na plný výkon naopak stoupla – to proto, že vstřikovače ho dokážou do válců víc dopravit. Odpovídá tomu i snížení přepadu u vstřikovačů č. 2 a 4. U druhých dvou už přepad vzrostl vlivem opotřebení – vyčištění od úsad tady nemůže nepřesný chod vyléčit, ale ještě přísněji ho odhalí. U vstřikovače č. 3 je opotřebení zcela zjevné z toho, že měl velmi vysokou (i když ještě ne kritickou) hodnotu přepadu už na začátku testu. Proč jsme původně očekávali jiný vývoj prvních dvou hodnot? V prvním případě jsme vycházeli z teoretického předpokladu, že vyčištěnými vstřikovači pouze proteče víc paliva. Přesnější reakce nad tímto jevem převážily, proto se dávka na volnoběh snížila. Naopak na plný výkon je větší průtok znát. Po namontování vstřikovačů zpět do motoru se tento efekt samozřejmě projeví právě opačně: lépe rozprášené palivo se kvalitněji spálí, proto k dosažení stejného točivého momentu postačí menší dávka. Tím se také vysvětluje, proč během testu klesla spotřeba.

ParametrVálec 1 Válec 2 Válec 3 Válec 4 Očekávaný/skutečný výsledek
Průtok na volnoběh (mm3/cyklus) 5,24 3,69 4,74 3,04 Zvýšení
Na konci testu 4,59 3,23 3,03 3,30 Snížení
Průtok na plny výkon (mm3/cyklus) 58,33 54,93 58,59 55,59 Snížení
Na konci testu 59,30 55,71 60,70 56,27 Zvýšení
Odchylka průtoku (mm3/cyklus) 0,94 1,15 0,62 0,31 Snížení
Na konci testu 0,89 0,49 1,40 0,19 Snížení
Reakční čas (μs) 358 368 353 377 Snížení
Na konci testu 345 350 357 364 Snížení
Přepad paliva (mm3/cyklus) 29,92 27,92 52,20 26,72 Možný vývoj oběma směry
Na konci testu 33,68 26,32 56,00 25,52 Podle vstřikovače
Teplota přepadu (°C) 70,80 66,80 95,10 67,50 Možný vývoj oběma směry
Na konci testu 74,00 63,40 92,10 66,90 Podle vstřikovače

Měření ná válcové zkušebně

Na začátku testu jsme mondeu naměřili 113 kW a 369 Nm. Po ujetí 10.000 km na naftu Shell V-Power Diesel jsme měření zopakovali se stejným výkonem a mírným nárůstem točivého momentu na 372 Nm. Motor byl zřejmě v minulosti načipován a vstřikovací soustava je na hranici svých možností. Přesto je potěšitelné, že zůstává v dobré kondici.

 [600×397]

Spolupracujeme s TipCars.com
Střelec v Torontu zabil dva lidi a dalších třináct zranil Střelec v Torontu zabil dva lidi a dalších třináct zranil

Střelec v kanadském městě Toronto zabil jednu ženu a…

Zápisník Jany Havligerové: Politika na úrovni Zápisník Jany Havligerové: Politika na úrovni

Hnutí ANO po zásahu předsedy Andreje Babiše zamíchalo…

Ze severních Čech je magnet na developerské investice Ze severních Čech je magnet na developerské investice

E-shopy, přepravní firmy i dodavatelé automobilek…

Firmy, které mají velké srdce - přihlaste se do TOP Odpovědná firma 2018 Firmy, které mají velké srdce - přihlaste se do TOP Odpovědná firma 2018

Férovost firem a jejich přístup k okolnímu světu…

 
 

Přidat názorDiskuse: Účinky prémiového paliva: Opravdu fungují…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nové Suzuki Jimny natočeno v terénu. Podívejte se, co malý off-road zvládne! Nové Suzuki Jimny natočeno v terénu. Podívejte se, co malý off-road zvládne!

Nové Suzuki Jimny se nám již oficiálně představilo a nyní…

Řidič BMW byl napaden na čerpací stanici. Auto použil jako zbraň a ujel Řidič BMW byl napaden na čerpací stanici. Auto použil jako zbraň a ujel

Auto se dá použít jako zbraň a to jak v negativní, tak i…

 



Ojetý Ford Mondeo III (Mk4/CA2 2007-2014): Etalon manažerského vozu s otazníky Ojetý Ford Mondeo III (Mk4/CA2 2007-2014): Etalon manažerského vozu s otazníky

Ford Mondeo je spolu s Passatem a Insignií jednoznačně…

Ojetý Ford Mondeo 1.8 TDCi: Bez filtru je klid Ojetý Ford Mondeo 1.8 TDCi: Bez filtru je klid

Poslední generace Fordu Mondeo je mezi českými řidiči…

 



 
Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione: Jak se její motor vešel do třílitrového limitu?

Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione: Jak se vejít do třílitrového limitu?

Včera

Alfa Romeo 75 Turbo Evoluzione z roku 1987 dnes představuje cenový vrchol v tradiční řadě 75. Tento homologační speciál dal 500 šťastným majitelům okusit nefalšované sportovní svezení. Nejrychlejší Alfou 75 tento vzácný typ přesto není.




Blesk.cz

10 nejdražší rozvodů celebrit: Kdo z nich přišel o 168 milionů dolarů?

10 nejdražší rozvodů celebrit: Kdo z nich přišel o…

Svatební den. Bílé šaty. Smoking. Hosté, kteří s námi sdílí radost, a víra, že takhle zalité sluncem s bílými…

Adam má 90 % těla potetovaných: Nechal si odstranit genitálie, kazily umělecký dojem

Adam má 90 % těla potetovaných: Nechal si odstranit…

Adam není člověk, kterého chcete potkat po setmění v opuštěném parku. 90 % jeho těla totiž pokrývá tetování -…

 

iSport.cz

Özil končí v repre, mluví o rasismu: Když se prohrává, jsem imigrant

Özil končí v repre, mluví o rasismu: Když se…

Německý záložník Mesut Özil ukončil reprezentační kariéru. Devětadvacetiletý fotbalista to oznámil krátce poté,…

SESTŘIHY: Slavia přejela Olomouc, tři body získaly Sparta i Plzeň

SESTŘIHY: Slavia přejela Olomouc, tři body získaly…

Nová sezona Fortuna ligy je tady - a začala výhrami favoritů. Slavia v neděli vyplenila Olomouc a po výhře 3:0…

 

Reflex.cz

Do Ugandy na Mount Elgon aneb Jak jsme našli kávovou horu

Do Ugandy na Mount Elgon aneb Jak jsme našli kávovou horu

Legenda o kávě říká, že její účinky náhodně objevil etiopský pasáček koz. Všiml si, že jeho zvířata nápadně…

„Němčour“ Rudiš: V sauně si můžu nechat vysvětlit, proč je Zeman dobrý prezident, a pohádat se kvůli tomu

„Němčour“ Rudiš: V sauně si můžu nechat vysvětlit,…

Natřískaný reflexí svatostánek přivítal v sobotu vpodvečer svého předposledního hosta – jednoho…